Népszava, 1884 (12. évfolyam, 1–52. sz.)

1884-10-19 / 42. szám

2CII. évfolyam. 1884. Megjelen minden vasárnap. Szerkesztőség és kiadó­hivatal külső dob­utcia 33. sz. Minden a lap szellemi ré­szére vonatkozó közlemények, valamint előfizetési dijak ide intézendők. Hirdetések jutányosan számíttatnak. NÉPSZAVA TÁRSADALMI ÉS GAZDÁSZATI NÉPLAP. A MAGYARORSZÁGI ÁLTALÁNOS MUNKÁSPÁRT KÖZPONTI KÖZLÖNYE. Budapest, ok­tó­ber Hó 19-én. G­­örk­eté­s: 2 frt. 40 kr. 1 . 20 „ Egy hóra . . . „ 20 „ Egyes példány ára 5 kr. Előfizetéseket minden posta­hivatal elfogad. Egész évre . Fél évre . . Negyedévre. Az antiszemita sajtó taktikája. A magyar antiszemiták német főközlönye a Pozsonyban megjelenő »Westungarischer Grenz­bote«, Simonyi Iván lapja, oly rettenetes Iván­féle cziksorozatot közöl, melyre pozsonyi elvtár­saink figyelmeztetése folytán reflektálnunk kell. A mit e lap antiszemitizmusban produkál az már közel jár az őrültséghez. Beszélvén ugyanis zsidókról, csavargókról, anarchistákról, mind a három főczimet egybeveti és döngeti mindazt a mi beteges eszébe jut. Testvérlapunk az »Arbeiter Wochen Chro­nik« derekasan megfelelt e Kraxelhuberiádákra, de mivel e tárgyhoz még egyet mást elmondani akarunk, foglalkoznunk kell vele érdeme szerint. Ostoba fanatizmusában megtámadja Marx Károlyt, Lassalle Ferdinándot, kik neveit pedig Simonyi összes legényeivel együtt csak kalap le­vétel mellett említheti, mert minden tekin­tetben felettébb álltak mint ez a kompánia. Neki megy Most Jánosnak és ezzel igazolni akarja, hogy a »veszedelmes« anarchista is zsidó, már pedig megsúgjuk neki, hogy Most nem zsidó, hanem elvdolgokban rokonságban áll az antiszemitákkal, mert anarchia itt, anarchia ott, törekvésük azonos. A czikk abból következteti, hogy az anar­chisták csupán zsidó vallásuak, mert az általuk véghez vitt rablásokat csak keresztényeknél kö­vették el és a zsidónál, mint p. o. Rothschildnál megálltak ... Ha tehát Simonyi lapjának erköl­csei szerint, az anarchisták megrabolták volna a zsidótőkét is, akkor akár zsidók is lehettek volna, kész nekik megbocsátani, valószínűleg meg sem támadta volna őket. Dehát a mai világban ez is erkölcs, és az e fajta erkölcsi fogalom virágzásban áll, mint lát­szik Simonyi lapjánál is. Kész a rablást megen­gedni, ha zsidónál követtetik el. Azután azt mondja, hogy a pesti szoczia­lista lapok zsidóké, a munkások jótékonyczélű intézete is zsidóérdeket szolgál, szóval: e lapnál minden zsidóügy, mindenki zsidó, ki vele nem egy húron pendül. Mi tehát mint nem zsidók azt mondják Si­monyi lapja csinálóinak, hogy hazudnak, meg­mondjuk nekik, hogy az általuk döngetet­t zsidó morál« még magasabban áll mint az ő erkölcsük mert ha a zsidót megkérdezik, vájjon szabad-e rabolni, bizonyára azt fogja mondani: a rab­lás tilos.Az eddig feltűnt anarchisták közt voltak rablók és gyilkosok is, voltak zsidók is, az eddig nyilvánult antiszemitizmus, boltfeltörésben, lo­pásban, vagyon és életmegtámadásban nyilvá­nult, vannak az antiszemiták közt zsidók is, és most kérdjük a Simonyi kompániát, kérdjük e tényekkel szemben: vájjon mi különbség van az antiszemiták és az anarchisták között ? Ugy­e semmi! De higgyék el méltó az egyik a másikhoz, egy morál egy törekvés. Moszt Ame­rikából küldi lapjában az anarchista eledelt, Si­monyi meg Pozsonyból küldi az antiszemita »Futtert« szintén lapjában, az egyik elmérgesítően hat, a másik is, tehát ebben is tökéletesen egyenlők. Az egyik is kikerülni tudja az ügyészt, a másik is. Sem Mosztot, sem Simonyit nem von­ják felelősségre, sem az egyikhez sem a másik­hoz hozzá nem férhetnek és azok, kik a »szel­lemi« táppal félrevezetnek, azok végzik a »mű­veletet« mind a két részen, és ezeket nevezi Simonyi lapja csavargóknak, máskor meg cső­cseléknek, pedig növendékei. Tudhatják Simonyi legényei, hogy mi az anarchistákat nem pártfogoljuk, tudhatják, hogy a mi elveink lényegesen külömböznek az ő el­veiktől, de tudhatják azt is, hogy a szélhámosság politikáját is megtámadjuk, és jól lehet, figyelembe sem vettük volna e fattyúhajtásokat, ha e lap nem lép fel ellenünk provokálóan, ha nem vonta volna be lapjainkat, a munkások egyesületeit, Marx és Lassage neveit abba a légkörbe, mely tisztességes intézménynek és névnek becsületet nem adhat, hanem a melyben csak ők érzik el magukat. Ha provokáltak, ám hallgassák meg a fele­etet is, ám tudják meg véleményünket, az ő an­tiszemitizmusok fölött, és melyet néhány rövid szóval is kifejezhetnénk­, hogy ők rosszabb zsidók mint azok, kiket ők döngetnek. Mert az az osz­tály, melynek érdekeit ők szolgálják velük együtt azon elvet vallják: »odébb zsidó, hadd álljak helyedre.« Ők nem küzdenek a "kapitaliz­mus ellen, hanem a zsidó ellen, ők nem a kapi­talizmus romboló hatása ellen általában foglal­nak állást, hanem csak a zsidó kapitalizmus ellen; ők a jele­­legi viszonyokat a zsidó kikerge­tésével akarják megváltoztatni, de zsidó nélkül továbbra fentartani, nekik a mai társadalmi vi­szonyok kitűnőek volnának, csak zsidó ne lé­tezne, ez az ő taktikájuk, politikájuk, törekvésük. Mindaddig pedig míg ezen állásponton ma­radnak nem antiszemiták, hanem antikeresz­tények, ki csak hadonáznak anélkül, hogy a társadalomnak hasznára lennének. Ha ők a tár­sadalmi viszonyok ferdeségei alatt szenvedők sorsával nem törödnek, és csak is egy vallásfele­kezethez tartozó osztály ellen dolgoznak, csupán azért, mert e vallásfelekezethez tartoznak, akkor homlokegyenest sértik meg a kereszténység alap­elveit, tehát nem lehet őket másnak tekinteni mint antikeresztényeknek, vagy éppen olyan zsi­dók, mint az általuk gyűlölt zsidók, nem tudván, hogy a harczot maguk ellen is viselik. Azok közé tartoznak ők is, kik Krisztus ta­nait, az emberiség legtisztább elveit elferditik és ellenök vétkeznek azon ürügy alatt, hogy a tár­sadalomnak használni akarnak. Azt a szegény el­nyomott, leigázott, kereszténytől és zsidótól — a kapitalizmustól — egyaránt kizsákmányolt, föl­dig sújtott munkálkodó népet nem úgy szaba­dítják fel békéiból mint ezt a magukat antisze­mitáknak nevező urak teszik, hanem ha valósá­gos keresztények és az emberszeretet tiszta, ha­misítatlan elvéből indulnak ki, akkor nyújtsanak segédkezet a munkásmozgalomnak törekvéseiben és ne czélozzanak a nép tudatlan részének fogé­konyságára, ne vezessék félre hamis tanok hir­detésével, ne tereljék le az igazság útjairól és ne kergessék czéltalanul a börtön mélyébe, hiszen elég börtön nekik a mindennapi kenyér megke­resésének keservei. Nem keressük az okot, hogy miért vált Si­monyi lapjával együtt, vagy mások, ellenségévé a zsidóságnak, ehhez semmi közük, nem védel­mezzüik a zsidót, mert zsidó, hanem, mert reak­c­ionárius az antiszemiták politikai hitvallása. A nép igen jól tudja, hogy martaléka a kapita­lizmusnak, akár zsidó, akár keresztény monopó­lium alatt van, az egyik ép úgy törekszik nye­részkedésre, önzésből, mint a másik, nem ki­mélve embert akár milyen vallásfelekezethez tartozik, csak nyeressége legyen. A keresztény Haggenmacher két malmával ép ugy zsákmá­nyolja ki a munkást, mint a »budapesti gőzma­lom« részvénytársaság, melyben zsidók is van­nak. A kapitalizmusnak nincs vallása, nincs nem­zetisége, nincs hazája. Nem találunk tehát logikai igazságot a je­lenlegi antiszemitizmusban midőn azt mondja, hogy a zsidótól kell elvonni a spekuláczió lehe­tőségét, mert ha üdvösset akarnak, akkor azt kell mondaniok, hogy a kapitalizmust általában kell megfékezni, kizsákmányolási lehetőségének gátat kell vetni, de az egyiktől elvonni, hogy a másik­nak nagyobb tér nyitassék a nép kiaknázására, ebbe nincs igazság, ez szélhámos politika. Simonyi lapcsinálóinak pedig azt üzenjük, hogy maradjanak a maguk trágyájában és ne szemtelenkedjenek minket magukhoz lerántani akarni, mert ha senki, úgy a műveit munkásosz­tály ismeri törekvésöket, tudja, hogy azért szö­vetkeznek a fekete bandával és közösen azért spe­kulálnak a népre, hogy folytonos nyugtalanságba tarthassák a társadalmat az ő homályos, igazság­talan és reakc­ionárius czéljaiknak szolgálatában. Reméljük, hogy csalódnak. Vannak még birák Magyar­országban! E nevezetes jelzővel kezdjük sorainkat. A buda­pesti kir. itélő tábla kedden hozott határozatával iga­zolta e kifejezés igazságát. Bírált elfogulatlanul, pár­tatlanul és itélt igazságosan. Ugyanis kedden tárgyalta a kir. tábla V-ik bün­tető tanácsa Kürschner Jakab és Ehrlinger Antal elvtársaink, védőjük dr. Tauber Leó által be­terjesztett és a kir. törvényszéknek f. évi május hó 30-án hozott ítélete elleni fellebezését. A törvényszék, mint tudva van, a nevezett két elvtársunkat egy-egy évi államfogház elszenvedésére ítélte, mert az ügyészség izgatásra szóló vádját fenforgónak látta, de nagy nehe­zen sikerült a törvényszéknek a marasztaló ítéletet in­dokolni ; no de hát marasztaló ítéletet kellett hozni, ez volt a fődolog, legalább így látszik lenni. Alább közöljük a törvényszék ítéletét, alkothat magának mindenki véleményt a vád alaposságára vagy alaptalanságára nézve, olvashatja mindenki az indoko­kat és elbírálhatja, hogy ilyen indokolás mellett, iga­zolva van-e vagy sem a súlyos ítélet. A kir. tábla Németh Péter táblai bíró az ügy ko­molyságához mért méltóságteljesen előterjesztett refe­rádája folytán bírálta a per összes fázisait, de elbírálta Bakosnak vádbeszédét is s meglátszott az itélő tanács tiszteletre méltó tagjainak arczkifejezésén, hogy indig­nálódtak ama csikósforma kifejezések felett, melyeket Bakos kir. ügyész a vád indokolásában használt. A kir. tábla nem ítélhetett máskép mint igazsá­gosan. Felülemelkedett a Bakosék köznapi komámasz­asszonyságán; belátta, hogy méltatlanul lebegtették a két vádlott feje fölött immár 4 év óta a damoklesi kar­dot ; igazolta, hogy vannak még birák Magyarország­ban, mert beható tanácskozás után határozatilag mondta ki, hogy mindkét vádlottat, az ellenük emelt vád a­ló­l f­e­l­m­e­n­t­i, és így a két elvtár­sunk fel van mentve! E nevezetes ítélet,­­ nevezetesnek kell jeleznünk mert igazságos, és az igazságot, sajnos, igen ritkán ta­láljuk, — ezen ítélet ép oly igazságos indokolását­­a­.

Next