Népszava, 1888 (16. évfolyam, 1–53. sz.)

1888-06-03 / 23. szám

XVI. évfolyam.­­­egjelen minden vasárnap. 95. szám. NÉPSZAVA Társadalmi és közgazdasági néplap. A MAGYARORSZÁGI ÁLTALÁNOS MUNKÁSPÁRT KÖZPONTI KÖZLÖNYE. Megjelen minden szárnap. Sierkentdség és kiadóhivatal: VII. ker. ktt­s* dob­nteca SS. Kldfisetaal-dijak és kéziratok ide küldendők. Budapest, 1888. junius hó 3-án. Előfizetés­i-d­ij: Egész évre 2 frt 40 kr., fél évre 1 frt 20 kr., negyedévre 60 kr., egy hóra 20 kr. Egyed példány ara 6 kr. Elő­fizetési­ dijak legczélszerűbben postautalványnyal küldhetők be. A kiállítások és az iparosok. Saját meggyőződésünkből kiindulva, azt tartjuk, hogy a gyakori kisebb-nagyobb kiállítások már egészen a vásárokhoz ha­sonlítanak, azzal a különbséggel, hogy a vásáron sokkal olcsóbban lehet a szükség­leteket beszerezni, míg a kiállításokon a kiállított tárgyak — némi czifrasággal el­látva, — rendesen drágák szoktak lenni. De azért nem ítéljük el sem a kisebb, sem a nagyobb kiállításokat, noha azokon a kiál­lítók leginkább a kitüntetés reményében szoktak résztvenni. Egészen másképen áll a dolog, mikor a magyar iparosok világkiállításokon jelennek meg termékeikkel, oly tárlatokon, hol az összes műveit államok iparosai mutatják be képességüket és a nemzetközi népekkel megismertetik a magyar ipart, új kiviteli piac­ok szerzése végett. Azt igen jól tudjuk, hogy a hazai gyártmányokat idehaza is el lehetne fogyasztani, ha egyrészt hozzá­szokna a módosabb közönség hazai gyárt­mányokat beszerezni és másrészt, ha a nép legnagyobb része oly szegény nem volna, hogy nélkülözni kénytelen sokszor még a legszükségesebbet is. Elismerjük ennélfogva azt is, hogy a magyar ipar felvirágzása a kivitel­ és a külfölddel való versenyképes­ségétől függ. A­míg az itt röviden felsorolt tényezők kapcsolatosan egymással nem jár­nak, addig csak névleg emelkedik a ma­gyar ipar, de t­é­n­y­l­e­g nem. Most, hogy a hazai iparosok egy cse­kély része a jövő évi párisi világkiállításon akar részt venni és a kormány nem részesíti őket a remélt támogatásban, eszünkbe jut a két évvel ezelőtti párisi munkásipar-kiállítás. Akkor a munkások is kértek támogatást úgy a kormánytól, mint az ipartestületektől, nekik is megtagadták azt, sőt az országos iparegyesület vezérférfiai még azt is kifo­gásolták, hogy annyi czipész és szabó vesz részt a munkásipar-kiállításon és dikczióztak holmi dicsőségesen lobogtató zászlóról, me­lyet a munkások, ha dicsőséggel nem bont­hatják ki, ne vegyék kezükbe. A munkások elmentek támogatásuk nélkül, önerejükből, Párisba és elismerést arattak bemutatott munkáikért. Az iparos-kiállítók legnagyobb részét a fényképészek (fotográfusok) képezik és bátran kérdezhetjük az említett vezér­férfiakat, hogy váljon oly fontos iparág-e a fényképészet, hogy az meghódítani van hi­vatva a külföldet a hazai iparczikkeknek ? A kérdésnek másik oldalával, mely a kormányt arra bírja, hogy megvonja az iparosoktól az erkölcsi támogatást — poli­tikai okokból, azzal nem foglalkozunk, azt végezzék el a politikusok és az iparosok a kormánynyal, elég közel állnak egymáshoz és valamennyien meglehetősen távolon a munkásosztálytól. De azt, hogy a világkiál­lítást más czéllal, mint csupán kiállítási czéllal akarják kapcsolatba hozni, azt mi is nevetségesnek találjuk, noha meglehet, hogy a kormányak vannak okai, melyek állás­pontját igazolják, mert meglehet, hogy nincs bizalma a kiállítani szándékozó iparosokban és félti azt a zászlót, a­melyről az iparegye­sület vezérférfiai annak idején a munkások­nak dikczióztak. Ha azonban más ok nem forogna fenn mint az, hogy a jövő évben a franczia nemzet egy történelmi emléket ünnepel meg, mely nem csak reá nézve nevezetes hanem az egész művelt világra nézve, ak­kor kár volna elvenni a kedvet a kiállítók­tól, kik a hazai ipar úttörői gyanánt akar­nak a külföldön megjelenni. Mert utóvégre az iparnak nincs politikai színe, és akik akár mint kiállítók, akár mint szemlélők, tanulási czélból jelennek meg Párisban, azok nem mennek oda politikát cserélni vagy tanulni, hiszen annyi a született poli­tikus idehaza, hogy akár még tíz parlamen­tet meg főrendiházat lehetne velük megnépe­síteni, de annál kevesebb még a szakkép­zett és iparkodó iparos, kiknek a hazai ipar érdekében módot kell nyújtani, hogy isme­retek szerzése mellett az iparczikkeknek minél nagyobb kivitelt is biztosíthassanak. Ettől függ a magyar ipar fejlődése és ha az évek óta fennálló pangás még tovább tart, akkor ma­ holnap alig lesz kedve vala­kinek gyermekeit az iparospályára lép­tetni, mivel látja, hogy sem megélhetése, sem jövője biztosítva nincs és a sok járda taposó ingyenélőnek sokkal jobb dolga van Magyarországon, mint a munkásnak és ipa­rosnak, a­kik hivatásukban tűrni és szenvedni kénytelenek. Társadalmunk jellemzéséhez. A régi magyar társadalom demokratikus volt, a középső az arisztokratiát honosította meg, az ujabbkori már alig valami. Elve nincs csak a viszonyokhoz tud simulni. Hol szolgai, hol úri szerepre adja magát, amint a körülmé­nyek kivánják. A demokratikus elvek voltak egykor a magyar társadalom jellemvonásai, a mai álliberalizmus más vérmérsékletre szoktatja, kiforgatja az egyenes, bátor és férfias jellemtől, hogy hajlékony, mindenhez alkalmazkodni és csúszni-mászni tudó legyen társadalmunk. Így kivánják — a hangadó körök felfogása szerint — az újabbkor tendencziája, a »műveltség” és a mai »felfogások«. E fontos társadalmi elfajulással foglalko­zott az Egyetértés pünkösdi elmélkedésében és már csak azért is érdemesnek találjuk az illető czikket olvasóinkat megismertetni, hogy meg­győződjenek afelől, miként szól a mai »számot tevő« tehát uralkodó társadalom saját orgánuma» saját társadalmáról. A kérdéses czikk igy szól Szívünknek fáj a magyar társadalom foly­tonos hanyatlása. Mert sülyed a magyar társa­dalom szellemi erőben és anyagi biztosságban egyaránt, hiába lép elő a hivatalos öntetszelgés statisztikai tabellákkal, vasutak építésével, vizek szabályozásával, iskolák szaporításával és egyéb oly dolgokkal, melyek manapság minden or­szágban és minden kormányforma alatt elodáz­hatlan kényszerűséggel történnek, még a halálra szánt, önmagáról lemondott Törökországban is. Ezek magukban véve nem jelentik a nemzeti élet föllendülését, sőt a romlást sem tartóztatják fel, ha meg van támadva a társadalom össze­tartó ereje és veszendőbe ment az egyén függet­lensége. Mi volt azoknak az apáknak dicső czélja, kik maguk a nemesi osztályhoz tartozva, egy nemzedéken át folytatott páratlan küzdelem után a jogegyenlőséget törvénybe igtatták és az arisztokratikus kiváltságokat megszüntették ? Nem-e a magyar demokrácziának megterem­tése, mely igazságosságra és munkára alapítva minden magyar ember erejét kifejti és a nagy nemzeti feladatok szolgálatába állítja. Nem-e oly egységes társadalom alkotása, melyben az osz­tályrészek minden folyama a nemzeti közérzés tengerébe ömlik át ? És mit értünk el húsz évi alkotmányos kormányzás után ? Csak fel a ko­bozzal a Tisza-korszak dicsőítésére, mikor a divatos liberalizmus oly jól közelítette meg az egyenlőség ideálját, hogy a legaljasabb szolgák egyszersmind a legnagyobb urak lehetnek, mert a szolgaiság jogczime az előmenetelnek és árko­dásnak. Vagy van-e a mi társadalmunkban igazi foganatja a törvények és intézmények demokra­tikus átalakításának? Világért sem tagadjuk, hogy bekerülnek a törvényhozásba és magas államhivatalokba, a­kik nem hivatkozhatnak ősök dicsőségére, meggazdagodott zsidók is nyernek sorra-rendre kutyabőrös predikátumo­kat és a társadalmi élet nyilvános színjátékán jut előkelő szerep plebejus feketevérűeknek is, ha es­k az aranyos zománcznak nincsenek híjá­val! Íme a mi nemzeti demokrácziánknak jel­lemző vonása a parvenü-elem társadalmi jelentő­sége. A parvenü előfordul ugyan mindenütt, hol a társadalom régi keretei megbomlanak, bőven szerepel a nyugati társadalmakban is, de sehol nem oly általános és feltűnő alak, mint épen nálunk. A parvenüt persze nem akarjuk össze­tévesztetni a self made-mannal. Az utóbbi az, ki folytonos munkájával jut jelentőségre a tudo­mány, a művészet, az ipar, vagy a politika terén, ellenben a parvenü, a­ki minden módot felhasznál, hogy külső hatalmat nyerjen ember­társai felett, vagy fényelgő fellépés által váljék ki a tömegből. Ezt a fajtát még igen gyéren ismerte az előbbi nemzedék, mert ha akkor osztályokra vált is szét társadalmunk, minden egyén saját helyén a társadalmi egész részének érezte magát és a­kiknek a munka küzdelme jutott osztály­részül, emelkedésöket attól a körtől várták, mely hiivatásukban és küzdelmeikben osztakozott. Ma társadalmunkat elözönlötték az oly alakok, a­kik a közösség semmi érzetével nem birnak és mondhatni társadalomkívüli állapotban érzik magukat, a­míg csak oly helyhez nem jutnak, hol az elismert hatalom vagy a közfeltűnés sugaraiban sütkérezhetnek. Ez az irányzat népe­sítette be politikánkat szerencsevadászokkal, kö-

Next