Népszava, 1904. július (32. évfolyam, 81–93. sz.)

1904-07-02 / 81. szám

2. oldal. NÉPSZAVA lödnek „harcz a nemzetiségiek ellen" jel­szava alatt, Erdélyben a román sovinisz­ták készülődnek a választásra. Szék­ alatt a polgári ellenzék szabadabban lélekzett s a nemzetiségiek még sem mertek moz­golódni. Az „erős kéz" magyar hazafiú­sága azonban arra bátorítja őket, hogy 43 kerületben állítsanak jelöltet. Nekünk alapjában édes mindegy, hogy milyen nyelvű polgárok bolondítják a par­lamentben az ország nemzeteit, sőt a nem­zetiségek egyik fő követelését — a nyelvi egyenjogúsítást — éppen olyan természet­szerűnek tartjuk, mint Magyarországnak Ausztriától való elválasztásának követe­lését. Nem lehet azonban szótlanul néz­nünk a nemzetiségi soviniták harczra készülését akkor, ha Ausztriára gondo­lunk, ahol minden tisztességes parlamenti munka a nyelvi veszekedések zűrzavarába vész. A magyar parlament ma egy csep­pet sem külömb ugyan az osztráknál, de hamarább kiránthatnánk mi, az öntudatos, munkásság, a hazaffyas léből, ha a nem­zetiségi hercze-hurczák hiábavalóságával is nem kellene megbirkóznunk. Míg ma csak a liberális-klerikális haza­ffyság dühöng a Dunaparton, a nemzeti­ségek nagy arányú mozgolódása azzal a nem kellemes kilátással kecsegtet, hogy a magyar polgári pártok mellé a tót, román, szerb, német külön hazaffúságtól duzzadó SZHV­­ . is kerülnek s a lármából őrült zűrzavar fejlődik. Ha Tiszában volna annyi éleslátás, mint Bismarckban, akinek torzképe, belátná, hogy az osztályharcz alapján elrendez­kedett parlament Magyarországon éppen úgy biztosítaná a magyar uralmat, mint a német birodalomban a poroszt. Bismarck a délnémet különválás törekvéseit az álta­lános, egyenlő választói joggal semmi­sítette meg úgy, hogy még a délnémetek sem panaszkodhattak miatta. Tisza — ha olyan nagy magyar hazaffú, amilyennek mondja magát — pár­ év­­ alatt egyszer­s mindenkorra véget vethetne a széthúzó nemzetiségi politikának a parlament demo­kratizálásával. Tiszának azonban nem czélja a nemzeti­ségi sovinizmus megszüntetése, de a des­potizmus fentartása, amihez jó ürügy neki a rövidlátók előtt létezése azoknak a nem­zetiségeknek, akikkel a suba alatt paktál a munkásság ellen, épp az átlagos arányszám. A többi or­szágok arányszáma a következő: 1000 ember közül Olaszországban és a Pyrénei félszigeten meghal 26, Németországban 25, Francziaországban 22, Svájc­ban 21, Angliában 20, Svéd- és Norvégországban csak 17. Ebben az utóbbi országban a csecsemők halandósága is a legkisebb (1000 közül 103). A csecsemők halandó­sága Francziaországban 161, Spanyol­országban és Portugáliában 180, Olasz­országban 185, Svájc­ban 194 (mindig ezer közül). Ezer­­ember közül Franczia­országban 44 éri el a 70 évet, Norvégiá­ban 40, Svédországban 33, Olaszországban 31, Svájc­ban 30, Angliában 27, Német­országban 26, Spanyolországban 24, Ausztriában 23, Magyarországon csak 18. Ami az európai átlagos emberi kort illeti, ez a 30—34 életév közt mozog. Jellemző a magyar polgárság felfogására, hogy­ ezzel szemben egyedüli vigaszuk az, hogy Magyarországon nagy a szaporodás. Az élők hadd pusztuljanak, lesz más a helyükbe. Halálozási arányszámok. Mennél fejlettebb valamely országban a munkásmozgalom, mennél kevésbé van klerikális kézben az állam, mennél demo­kratikusabb az állam szervezete, annál jobbak a közállapotok. Ez olyan tapaszta­lati tény, amelyet megc­áfolni ma már nem lehet. Megc­áfolni nem, de megerősíteni igen. A külföldi lapok Európa államainak össze­hasonlító halálozási statisztikáját közlik. Erről a statisztikáról leolvasható az a sorrend, amelyben az egyes államok álla­nak a közállapotok jósága tekintetében. Ott, ahol kevésre becsülik az embert a törvényhozásban, bíróság előtt, ahol a csendőrpuska a legdivatosabb kormány­zási eszköz, ott természetszerűleg több ember hal meg, mint olyan államban, amely nemcsak hadügyi sorczot, de köz­egészségügyi költségvetést is ki tud az állampénztárból fizetni. A statisztikai adatok szerint Európában normális időben évenként átlag tíz-tizen­egy millió ember hal meg, vagyis minden ezer emberre 27 halálozás esik. A leg­többen egy éves korukig halnak meg (1000 közül 250), ami a gyermekhalandó­ságot mutatja. Legérdekesebbek az egyes országok halálozási arányszámai. Legna­gyobb a halandóság Oroszországban (1000 emberre 35 halálozás esik), nyomban utána Magyarország következik (1000 emberre 30 halálozás esik). A mi arányszámunk tehát felette van az európai átlagnak (1000 kö­zül 27). Ausztriának sokkal kedvezőbb a halálozási aránya: 1000 közül 27, tehát Egy név. „Ismerek egy vént, neve nincsen." — Azaz, dehogy nincsen, sok is van. Van Budapesten egy magyarországi sváb családból való egyetemi tanár. Gros­schmied volt a neve. Mikor magyar egye­temre akart kerülni, nagy hazafiú lett. Megmagyarosította a nevét. De nan ám úgy ötven krajczárért, mint más közön­séges ember, akinek nem tetszik a neve: ő nemes, tehát az egyetemi fizetésre vágyó hazaffyság a nagy aktusa királyi engede­lemmel ment végbe. Az idő folyik és tele van ujabb meg­lepetésekkel mindenki számára. A hajdani sváb G­rosschmiednek, a későbbi faj magyar Zsögödnek szinte tartogatott valami várat­lant. Kilátása támadt rá, hogy még több fizetéssel járó állásba jut egy német egye­temen. Grosschmied, illetve Zsögöd úr megvakarta a füle tövét és megduplázta a nevét. Lett belőle Zsögöd-Grosschmied királyi engedelemmel és okos számítással. Ha Németországba kerül, ott jó a német rév, ha itt, marad, jó a magyar. Időközben azonban — amint látszik — szaporodtak a kilátásai a német egyetemi tanárságra s ez arányban lett a felemás hazafiyból német. Grosschmied, illetve Zsögöd, azaz Zsögöd-Grosschmied, vég­érvényesen újra Grosschmied lett — ki­rályi engedelemmel. Hozzá vagyunk szokva Magyarországon a különböző fajtájú haza­figságot gyorsan változtató urakhoz és ismerjük azt a gyáros­ fajtát, amely Magyar­országon a magyar, Ausztriában az osz­trák ipar és haza dicsősége felváltva, de dupla haszon fejében. Az azonban, hogy valaki az ilyen haszonleső köpenyegforga­tást névváltoztatással is kifejezze, még nem megszokott dolog. Ezért érdekes spéczies egy egyetemi tanár, akinek neve a hazaffyság, a hazaffú­sága a fizetés szerint igazodik olyan pon­tossággal, mint a hőmérő a hideg-meleg után. Előadásai megtartásában nem ilyen feltétlenül pontos a tanár úr, a magyar liberális jogtudomány dicsősége. Könyvtár a katonáknak. A híres magyar katonai szellem sor­vadófélben lehet, mert éterbefecskende­zéssel akarják meghosszabbítani az életét. A honvédelmi miniszter azzal a tűrvel foglalkozik, hogy a­ honvéd-legénységben könyvtárakkal fogja ébren tartani a loja­litást és a gyilkolás állati ösztönét. Valami Mendlik nevű fővárosi tanárt bízott meg a könyvtár füzeteinek megírásával, aki így nyilatkozott egy polgári lapnak irodalmi üzletéről. Művem, amelyhez az anyagot néhány évvel ez­előtt Németországban, Francziaországban és Olasz­országban tett tanulmányutam alatt kezdtem gyűjteni, füzetes csoportokra lenne osztva és könnyű, népies nyelven, a legénység lelki világá­nak megfelelő részletezéssel és stílben sorral venné 1904. július 1­3. a katonai szolgálat kötelességeit és magasztos erényeit, valamint elrettentő hibáit. Különös figyelemmel lennék az elvontabb dolgok (fegyelem, szubordináczió stb.) teljes és világos megértésére. A rövidre fogott magyarázatot követné tíz-tizenöt megvilágító példa, amelyre a haza és a külföld történetéből óriási anyag áll rendelkezésemre s amelybe lehetőleg az ezredek történetéből is föl fogom venni a leg­megragadóbb példákat. A királyhűség, hazaszeretet, lélekjelenlét, kötelességtudás, pontosság, fegyelem, önfeláldozás, a hadi feladatok minden faja egy­másután tűnik fel a füzetekben a legmegrázóbb, a leglelkesítőbb haditettek leírásában. E példák javarészét hazánk történetéből merí­tenék. A középkor korai emlékei közt, a hódoltság küzdelmeiben, a nemzet szabadságharczaiban számtalan példája ragyog a magasztos erények­nek. A nemzeti példák mellett helyet kapnának más nemzetek emlékei is. Az ősök hőstettei, Nagy Frigyes kora, a napóleoni háborúk, az olasz küz­delmek s a még élénken emlékezetben élő bosz­niai hadjárat fényes lapjai kell, hogy lebilincseljék a legfásultabb lelkeket is. Talán fölösleges megjegyeznem, hogy legtapin­tatosabban el fogok kerülni mindent, ami akár felekezeti, akár nemzetiségi szempontból, bármily csekély mértékben sértő volna. Meg vagyok győ­ződve róla, hogy e füzetek lelkesítő történetei a tanulóifjúságra sem volnának üdvös hatás nélkül. A czigány nem dicsérheti jobban a vak lovát, mint a harczászati mok­ó ur a leendő füzeteit, amelyeknek legkisebb hibája lesz az, hogy fizetni fognak értük Mendlik urnak az állampénztárból, díjaz­ván a legfeketébb reakc­ió katonai meg­nyilvánulását. Képzelhető a fentiek után, hogy a ka­tonai szolgálat „magasztos erényei" a kutyahűséggel párosult vadállati pusztító ösztön, a királyhűség és „hazaszeretet", „lélekjelenlét" egyéb ilyen fajtái milyen ragyogó színekkel lesznek kifestve. Az „elrettentő bűnök" borzasztóságait, pél­dául a gondolkodást annyira meggyűlöli majd az agyonkínzott baka, hogy elfelejti egész életére. Mendlik úr nemzetközi pél­datárt fog felvonultatni, a tömeggyilkosok leghirhedtebbjeit fogja dicsőíteni faj­különbség nélkül. Eddig úgy hirdették, hogy a világon a magyar a legjobb ka­tona, sőt az egyedüli jó katona. Mendlik úr bizonyára minden fajtának szájából ezt halottá s azért fog a magyar soviniszta véren kivül egyébb vértől is csöpögni a könyvtára. Kár pedig a középkori és kül­földi iszonyatosságokig visszamennie. Ha királyhűséget akar leírni magasztos példának, ott van a felségsértésben utazó ügyész úr, a „lélekjelenlét és kötelesség­tudás" dicső mintái, a pinczehelyi csend­őrök, a „pontosságra és fegyelemre" nagy­szerű példát írunk le jelen számunkban a pozsonyi esetben, „önfeláldozásának jó lesz a bileki napon agyonkínzottak kin­halála és így tovább. A tanuló ifjúságra bizonyára szintén igen „tanulságosak" lesznek a „megrázó" ponyvakiadványok, a rémregények méltó vetélytársai. Mit szólna azonban ahoz Mendlik úr és tollának az állampénztár jóvoltából tulajdonosa, a honvédelmi mi­niszter, ha a tanuló ifjúság és a katona­ság undorodást fog tanulni ezekből a nyomdatermékekből, amelyeket könyvnek nevezni érdemetlen megtisztelés lenne ? Az utóbbira tudunk elég példát ahoz, hogy ne ijedjünk meg a mételyezés hatásától előre. Mit nem szabad egy katolikus papnak kimondania ? Vogrinec Antal, karinthiai plébános egy könyvet irt és adott ki, amelynek czíme „Nostra maxima culpa" (A mi legnagyobb vétkünk). A könyvet a pápa indexre tette, azaz olvasását minden katolikusnak külön­beni kiátkozás terhe alatt megtiltotta. Az ember előre elborzad azokon a rettenetes­ségeken, amelyek ebben a könyvben lehet­nek. Aki kíváncsi rá, hogy minek az olva­sásától tiltották el a jámbor hívőket Rómá­ban, olvassa el ezt a néhány passzust a könyvből:

Next