Népszava, 1908. február (36. évfolyam, 28-52. sz.)

1908-02-01 / 28. szám

2 közökkel, arra felel a fenti híradás. Előbb szuronnyal, golyóval terrorizálják a népet, azután pénzzel, hazug ígéretekkel korrumpálják. Ilyen eszközökkel dolgozik a „magyar faj uralmának" föntartásán a dzsentri és akkor még csodálkoznak, hogy a művelt népek megvetéssel és gyűlölettel beszélnek a magyarságról. A nemzetiségeket pacifikáló kormány­munkának egy másik fejezetéről is beszá­mol ugyancsak ma ez a kőnyomatos. Andrássy Gyula gróf belügyminiszter két évre fölfüggesztette Rózsahegy község önren­delkezési jogát. Ez a határidő mostanában te­lik le. A rózsahegyi hazafias polgárság köré­ben régebben mozgalom indult meg aziránt, hogy a község rendezett tanácsú várossá ala­kuljon át, mert ezt nemcsak a község vagyo­nának helyes kezelése, hanem a magyarság hegemóniájának biztosítása is megkívánja. Ezt a mozgalmat Palugyay Móric dr., Liptó megye főispánja is pártolja. Klinovszky Lénárd dr., Kószahegy kormánybiztosa pedig nemrég kül­dötte meg két évi működéséről szóló jelen­tését a belügyminiszternek, amely élénken megvilágítja Hlinka András volt rózsa­hegyi plébánosnak és társainak gazdálko­dását. A községi testület, melynek többségét a pánszlávok képezték, minden törvényhatósági jóváhagyás nélk­ül 600.000 korona kölcsönt vett föl egy ottani pánszláv pénzintézetnél a plé­bánia, lak, a zárda és a városi szálló renová­lására. Ezenkívül a kormánybiztos megállapí­totta, hogy a község tulajdonát képező erdő­árlejtések körül nagymérvű szabálytalanságok történtek. Andrássy Gyula gróf a napokban leiratilag utasította Klinovszky Lénárd dr. kormánybiztost, hogy tegye meg a szükséges előkészületeket aziránt, hogy Rózsahegy ren­dezett tanácsú várossá való átalakulása mi­előbb megtörténhessék. Ha szabálytalanságokat követett el a köz­ségi testület, akkor el kell járni ellene. De nemcsak a tót szabálytalanságok, hanem a magyar szabálytalanságok ellen is. Csak­hogy itt bizony igen gyakran mind a két szemüket beh­unyják a magyar urak, ellen­őrök, kormánybiztosok. Érdekes a tudósí­tásnak az a része is, amely Rózsahegy köz­ségnek rendezett tanácsú várossá való átalakításától a magyar jelleg, hegemónia megerősítését is reméli. A rendezett ta­nácsú városokban törvényhatósági kép-r NÉPSZAVA viselőválasztási joguk csak az országgyű­lési képviselőválasztóknak van , a közsé­gekben ellenben m­inden 20 eszten­dős adófizető polgárnak. Ha tehát Rózsahegy községből rendezett tanácsú város lesz, ez a lakosság túlnyomó nagy részének községi választói jogától való megfosztásával egyértelmű. Igy gyü­lölteti meg a kormány a magyarságot s igy lesz az ország nem magyarajku polgárai előtt a magyarság a jogfosztás rendszerévé és az elnyomatás eszközévé. 1908 február 1. Parasztmentés. „A Hegyvidéki Gazdasági Akció 1906. évi működésének ismertetése" — ez a címe egy zöld boritéku füzetnek, melyet a földmivelés­ügyi miniszter megbízásából Kazy József mi­niszteri tanácsos, úgynevezett „hegyvidéki és székelyföldi miniszteri megbízott", most adott ki. Immár másfél évtizede folyik a rutének­lakta hegyvidéken a parasztmentés. Előbb Egan csinálta nagy hűhóval, most egy csön­desebb utód vezeti kevesebb zajjal és­­ ugyanolyan sikerrel. Az ezerholdasok ritka jó üzleti szimattal a ruténekre vetették magukat, erre a kulturátlan, alázatos, igénytelen, já­romba tört nyakú népre; ezt a jámbor népet szemelték ki maguknak államilag kezelendő sztrájktörő­ tartalékul. Az úgynevezett „hegy­vidéki akció" mögött, mint valódi cél, az ag­ráriusok érdeke terpeszkedik. Az előttünk fekvő füzet ezen akció eredményeiről szá­mol be. Hogy a szegény rutén parasztokat miképpen boldogítja az agrárius uralom, arról felvilá­gosít bennünket a következő néhány adat. A jelentést kísérő levél szerint: „Igen nagy ered­mények vannak a háziipar terén, amely 1318 kisgazda családjunk 8áQQQ korona keresetet, adott." .Hát ez csakugyan igen­­ nagy...ered*, mény! Egy egyszerű osztási művelet segítségé­vel rájövünk ugyanis — de a füzet is meg­mondja — hogy „egy-egy munkás-család a téli hónapok alatt 64 korona 03 fülér átlag­jövedelmet" szerzett a háziipari munka révén. Hogy hány családtagnak és napi hány órán kellett dolgozni azért, hogy öt hónap alatt 64 korona 03 fillért ke­ressenek, arról hallgat a jelentés. Ehelyett találunk más érdekes részletet. A háziipar sunkba. Olyan emberek kezdtek foglalkozni velük, akiknek nem volt elég erős az agyuk, hogy fölfoghassák, nem volt elég a tudomá­nyuk, hogy magyarázatát kereshessék — és kész volt a babona. Kimondották, hogy azo­kat a csudálatos jelenségeket, amik szellem­idézésre összegyűlt társaságok előtt, az ilyen szeánszokon lejátszódnak, a másvilágról visszatért halottak lelkei csinálják. És ma a művelt emberiségnek talán harmadrésze hisz ebben a babonában, csináltak hozzá egész tudományt, amely teli van fontoskodó vallásossággal, istenfélelemmel és a másvilágba vetett rajongó hittel. Pedig tudták, hogy a másvilág az emberiség boldogulásának, hala­dásának egyik fő akadálya. Már a legjobb úton voltunk, hogy ezt a másvilágot, mint valami ártalmas trágyadombot elhárítsuk az utunkból és íme, megint csak gyökeret Vért. Abban a letagadhatatlan valóságban, hogy a vallásosság a művelt világon ismét meglepően erősen kezd tért hódítani, nagy szerepe van a spiritizmusnak. Hogy pedig ez így van, az első sorban a tudósok bűne. Amikor az első spiritiszta jelen­ségek kezdtek híveket hódítani Európában és Amerikában, akkor fejezte be diadalútját a materializmus. A tudósokat zavarták az ő elmélet-várukban, amelyet a természetben megfigyelt jelenségekből papiroson fölépítet­tek, ezek az új és az eddigi elmélet szerint megfejthetetlen jelenségek. Hát egyszerűen nem vettek tudomást róluk. Mosolyogtak rajta, csalásnak mondták, aki pedig mégis elhatározta magát, hogy közelről megnézi, mi az az új csuda, sietett el onnan, nehogy megzavarodjék. Egy német filozófus beleőrült, amikor egy szeanszot végighallgatott. Dogmává vált tehát a tagadás. Úgy csináltak, mint egy francia fizikus, aki­vel sohase lehetett elhitetni, hogy a telefon egyik ága a nádfonás. Az állam a szegény ruténeket megszervezi az „Ungvári Bútorgyár Részvénytársaság" számára olcsó buliknak; e részvénytársaság számára dolgozott 28 munkás két hónapon át és kerestek összesen 486 ko­rona 16 fillért, vagyis fejenként 17 korona 30 fillért, két hónap alatt. Katy­ur jelentése sze­rint ez „a kereset is kielégítőnek mondható" és így „a nádfonó háziipar nagyobb arányú fejlődésére van kilátás." Vagyis kilátás van­ arra, hogy az állam nagyobb arányban fogja szállítani a napi 30 fillért kereső rabszolgákat az ungvári részvényes uraknak. Háziiparon és „olcsó" bérföldeken kívül hitelszövetkezetekkel is boldogítja a haza a ruténeket, akik kerek összegben 4 millió ko­rona kölcsönt kaptak, míg a hitelszövetkeze­tekbe 17 milliót fizettek be különböző címe­ken. Eszerint az eladósodás 2­3 millió koro­nával emelkedett. A jelentés azt mondja ugyan, hogy a boldogított parasztok a köl­csönt uzsorakölcsönök kiegyenlítésére és hasz­nos beszerzésekre fordították, de ezt az állí­tást nehéz ellenőrizni. Ezek után hajlandó volna az ember kicsi­nyelni az egész akciót. De nem eddig van ám! A hegyvidéki kirendeltség „munkásköz­vetítéssel" is foglalkozott. Nevezetesen Bereg-, Máramaros-, Ung- és Ugocsa vármegyékből ös­­szesen 10.247 szerencsétlen párást szállított „az aratósztrájk alkalmával az alföldi gazdaságok szükségleteire az állami ménesbirtokokra". Ezek a­ „tartalék­ munkások" teljes ellátást és két korona napibért kaptak, azonkívül úti­költségeik is megtéríttettek. Hát ez az igazi parasztmentés. Erre kell a hegy­vidéki kirendeltség. Sztrájktörőért eped az ezerholdas kebel és ezért tart fönn az állam egy nagy költséges szervezetet, melynek „hegyvidéki kirendeltség"a neve. És amelynek s­z­a« hatása, hogy az Alföldről a faj magyar . mütikusok tizezrével" vándorolnak ki, de ki­­­vándorolnak az államilag boldogított vidékek tót és rutén munkásai is. Mert a sztrájktörés­ért járó teljes ellátás és 2 korona napibér csak 2—3 hétig tart, azután következik a 30 filléres háziipari kereset, meg az „olcsó" bérlet és a hitelszövetkezeti áldás. Az emberanyag legjavára Az uri babona. Ráolvasások közt pusztuló betegek, sírból kiásott halottak, megkínzott ártatlanok: a nép babonája épp olyan borzalmas, amilyen borzalmas a nyomor és a tudatlanság, amiből fakad. Enyhülni is fog a nyomorúság enyhül­tével, mind ahogy valamikor pusztító nya­valyák egyre kevésbé ártó, könnyen gyó­gyuló betegséggé szelídülnek, de hogy megszűnik, kivész-e valaha, az nagy kér­dés és választ csak az adhat rá, aki jósolni mer. Ma bizonyos, hogy azokban a társadalmi rétegekben, ahonnan a műveltség kipusztította a durva, förtelmes babonaságot, nem nyugodtak addig, amíg valami más őrü­letet nem tettek a helyébe, bonyolultabb, fon­toskodóbb hókusz-pókuszokat, amiért rajonga­nak, amiben boldogan hisznek és lenézik az emberiségnek azt a részét, amely próbálja megtartani a józan eszét. A szellemidézés és a ráimádkozás ez az úri babona. Nálunk Magyarországon meg arány­lag eléggé kevéssé fertőzte meg az intelligens középosztályt, hanem külföldön, Angliában, Franciaországban és különösen Olaszország­ban, minden második jókabátos ember spiri­tiszta, Amerikában pedig majdnem mindenki hisz a ráimádkozással való gyógyításban. És ez nem is meglepő. A szellemidézés és a rá­imádkozás mögött ugyanis hatalmas birodalma szunyad a ma még meg nem fejtett, ma még csudának mondott, bámulatos jelenségeknek, amelyeket letagadni nem lehet, amelyeknek csak a magyarázatát kell még megta­lálnunk, hogy egy egészen új tudomá­nyos világ álljon előttünk. Csakhogy ezek a csudálatos jelenségek egészen furcsán csöppentek belé a mi modern gondolkozá­s militarizmusnak van szüksége. És ha a jó emberanyag egy csekély része el tudja nem hasbeszéléssel rendezett svindli, vagy Lavoisier, a világhírű csillagász, aki haláláig tagadta, hogy a meteorkövek az égből hulla­nak, mert azt mondta, az égben nincsenek kövek ... A tudós csaknem mindig elfogult, egyoldalú ember és rendkívüli agyvelőknek kell jönni, hogy új jelenségeket beillesszen az emberi tudás birodalmába. Úgy történt, hogy az emberek egy része va­kon hitt a szellemekben, a más része pedig vakon tagadott. A vak tagadás pedig semmi­vel sem jobb a vakhitnél . . . Csak nagy­sokára, mert a legutóbbi években jöttek em­berek, akik tudással, fegyelmezett gondolko­zással fölfegyverkezve nyúltak hozzá a ké­nyes kérdéshez, — de már késő volt a való­ság számtalan tévedéssel, csalással, rajongás­sal volt összekeverve és most, amikor ebben az izgató problémában, amely az emberiség jövő gondolkozásában egészen új utakat fog vágni, az első világosság dereng, úgy úrrá lett benne a babona, hogy évtizedek kellenek hozzá, amíg az eltévedt rajongókat a való­sághoz visszatérítik. Rendesen elfajult, elgyöngült középosztály­beli és úriosztálybeli népek, ahol a Moltke­féle szerelem is divatos, ahol valami undo­rítóan ragacsos, szemforgató rajongással be­szélnek művészetről, szépről és vallásról, akik megköpdösik nekünk a klasszikus zenét, Wildet, Wagnert és még egy csomó szép dol­got — itt idézik a szellemeket. Összeülnek esti alkonyatkor, alig világított teremben, egy asz­tal körül, összeteszik a kezüket és egyikük, akinek legroncsoltabb az idegrendszere, az magánkívül esik, elveszti az eszméletét és éber­ álmában beszél. Ez a médium. En­nek a száján vagy az írásán keresz­tül beszélnek a szellemek. Beszélnek cso­dálatos dolgokat, első sorban sok ostoba-

Next