Népszava, 1909. május (37. évfolyam, 103–127. sz.)

1909-05-01 / 103. szám

évfolyam. AZ ELŐFIZETÉS ÁR­A: egy évre. . . 19.20 kor. I negyed évre. 4.80 kor. fél évre . . . 9.60 „ I egy hóra . . . 1.60 „ EGYES SZÁM ÁRA 6 FILLÉR. A MAGYARORSZÁGI SZOCIÁLDEMOKRATA PÁRT KÖZPONTI KÖZLÖNYE. megjelenik hétfő kivételével minden nap. SZERKESZTŐSÉG: VII., RÁKÓCZI­ ÚT 33. (Telefon­szám 54—94.) KIADÓHIVATAL: VII., SrÁB-UTCA 1. SZ. (Telefon-szám 82—61.) Budapest, 1909 május 1. szombat, 103. szám. A mi ünnepünk. Utunk göröngyös, ember nem járta, mi tapossuk ki vérző lábbal késő századok számára. Dédunokáink szedik a mi­ ültet­tük fa gyümölcseit, mi csak porhanyósít­juk a csemete földjét, öntözzük, óvjuk, fá­radunk vele. A munkásmozgalom semmit, vagy igen keveset ad a híveinek ahoz ké­pest, amit ki fog vívni az utódoknak, akik egyszerűen beleszületnek egy új társada­lomba, anélkül, hogy dolgoztak volna érte, hogy hajszolták, börtönözték volna őket miatta. Úgy vagyunk az utódainkkal, mint a kizsákmányolóinkkal: élvezni fogják a mi munkánk eredményeit, amelyekből ne­künk alig jut valami. Hogyan lehet az, hogy most, a családi ösztönök eleven erejének csökkenése korá­ban, ezernyi és milliónyi ember akad, aki áldozni, dolgozni tud az utódok számára, akikkel nem gondol, akiket nem ismer? Miért vállalkozik az új társadalom meg­teremtésére éppen az a munkás, akinek a mai társadalomban legtöbb a baja, gondja . Miért taposnak a tömegek új uton, mikor a régit is annyi teherrel kell járniok? Mit törődnek a holnaputánnal, mikor a ma gondjai úgyis elegendők egy embernek? Azért, mert bármily keveset ad is a munkásmozgalom a híveinek ahhoz képest, amit az utódoknak ad, mégis sokat nyújt a jelen állapotokhoz arányítva. A szak­egyesületi járulékot fizetni bizony keser­ves dolog, de a béremelésben mégis száz­szoros kamattal térül vissza. Tüntetni nem mulatság, a 126-os rendőrszobánál van paradicsomibb tájéka a világnak, de tün­tetés nélkül nem lehet jogokhoz jutni, munkásvédő törvényeket kierőszakolni s egy bevert fejért ezernyi munkás életének meghosszabbodása a jutalma. A pártsajtóra pénzt adni nem esik jól , annál jobban esik a kulturális emelkedés tudata s a munkás­helyzet anyagi javulása, amely a párt ilyetén erősítésének is következménye. A tömegek érzik, hogy helyzetük javí­tása csak azon az úton érhető el, amely a jövő társadalom felé vezet s tapossák azt az utat, amelyen egymás után a ma cél­jai s a holnap végcélja is elérhetők. Csakhogy a ma céljai s a holnap vég­célja nem mindig esnek nyílegyenes vo­nalban össze. Kényelmes kitérők csalogat­nak ; árkot ugrani nehezebb, mint meg­kerülni; árnyékban jobb heverni messze az úttól, mint a forró napon csetleni­botlani a göröngyökön. Hogy ne vehessen erőt a kísértés, hogy ne adjuk el a mai verébért a holnapi túzokot — ahhoz mind­annyiunknak éreznünk kell, hogy a mai helyzet minden javítása átmeneti, hogy a mai céloknál magasabbrendű a holnap célja, mert csak annak elérése biztosít­hatja véglegesen az átmeneti vívmányok megtartását. A ma politikája kicsinyes a holnap politikája nélkül, a holnap politi­kája vérszegény ábrándozás a ma politi­kája nélkül. A szociáldemokrácia szerencsés egyesí­tése a kettőnek. Nem irreális anarchista fanatizmus és nem lélektelen trade-unio­nista szatócskodás. S hogy le ne térjen erről a csapásról, egyszerre növelnie kell a tömegek praktikus érzékét is és ápolnia kell a magasabb kulturideálért való lelke­sedést is. Ezért kellett megteremteni a kultur­ideál ünnepét, május elsejét. A tavaszi ünnepet az emberiség tavaszának ünnepévé kellett tenni. A bimbófakadás napja az örömöket, szépséget teremtő munka napja lett. A meg­újhodott természet ünnepén tüntet a munkás­szolidaritás a társadalom megújhodása mellett. Ahol öntudatos munkás csak van a világon, beleharsog a maradiak fülébe a kiáltás. Jogünk­ "van az Mfiés fa lét'Jáváihoz. A mi munkánk teremti őket, élvezni akar­juk mi is. Mi tartjuk fönn ezt a világot, legyenek a miénk az örömei is! Mi teremtjük, ami szép, ami jó és ne jusson nekünk belőle csak a ronda és rossz?! Mi vagyunk föntartója az em­beriségnek, szülője a jövendőnek, miért ne rendezhetnék úgy be ezt a világot, amint nekünk tetszik: az emberiség ellenségeivel szemben az emberiség javára ?! ... Ünneppé kellett tenni május elsejét, hogy legyen az egész évben robotolók számára egy napja az örömnek, h hogy legyen az elnyomottaknak egy napjuk, amelyen ha­talmukat érzik, egy nap, amelyen megrázza a vállát a földgömböt tartó Herkules , hadd érezzék meg, hogy földrengés van. Május elseje így lesz a jövendő kultú­ráért való lelkesedés ünnepévé s egy­szersmind praktikus seregszámlává, amely megtanít erőink mérlegelésébe is. Lelkesít és megfontolásra is bír. A jövendő nagy céljai mellett is tüntet s a három nyolcas mellett is. A szociáldemokrácia május elsején össze­forrasztja a praktikust az ideálissal min­denütt, tehát nálunk is. így lesz Magyaror­szágon a munka világünnepe a választó­jogért való harc mozzanata és a Népszava napja is. A három nyolcas és a kétezer új előfizető követelése egyesül: az utóbbi, amelyet magunktól követelünk, amelyet ma­gunknak kell teljesítenünk, mert csak ma­gunk teljesíthetünk — találkozik az előbbi­vel, mint eszköze a három nyolcas megva­lósításának, mint fegyver a kivívásához. Az ideál : a társadalom megújítása, az új emberiség. Napját kicsinyesnek, sőt első pillanatra nevetségesnek látszik egy­szersmint előfizető-gyűjtő nappá is tenni. Éppen ilyen nevetséges összehasonlítani kilométeres utakat egyetlen lépéssel. Pe­dig a kilométereket is csak ilyen kicsinyes, egyhangú, folytonos lépésekkel kell végig­gyalogolni. Aki nagyot akar, merjen ki­csinyt is. Aki sokat akar, legyen képes a kevésre is. Köznapi téglákból rakják össze a pom­pás palota falát és a lokomotív dugattyú­jának­­a kis ide-odalöködések egyhangú munkáját milliószor kell elvégeznie, hogy a gyorsvonat mérföldeken száguldhasson végig — ezért lehet a munka világünnepe, a kulturideál napja, a proletariátus sereg­számlája egyszersmint Népszava-nap is. És ezért kell annak lennie. Lapunk mai száma 42 oldal. Valamennyi ország munkásaihoz. Nemsokára húsz éve lesz, hogy a Paris­ban 1889 július 20-án összeült nemzetközi kongresszus határozatban kimondta, hogy a munkásság május elsején a munkaidő törvényes megrövidítésének érdekében tün­tessen. 1891-ben a zürichi kongresszus ki­bővítette ezt a határozatot azzal, hogy a munkásság egy időben az emberiség ki­zsákmányolásának megszüntetését, a fegy­verkezés csökkentését és a háború meg­szüntetését követelje, így május elseje negyed évszázadnál rö­videbb idő alatt jelentőségteljes nappá lett. Követeléseinek jogossága a munkásság föl­fogásában mindjobban meggyökerezett. Május elseje minden ország proletárainak közös tulajdona lett. Úgy, hogy ezt a napot az ó- és újvilág központjaiban éppúgy­­ megünnepelik, mint Szibéria síkságain és börtöneiben. A munkásság megértette, hogy a munkaidőt előbb korlátozni kell, hogy a kizsákmányolást teljesen megszüntethessük, hogy a fegyverkezést korlátozni kell, mielőtt az állandó hadsereget megszüntethetjük, vagyis kisebbítenünk kell a bajokat, mi­előtt végképp megszüntethetjük azokat. Ha a proletariátus ilyenformán a munka­idő korlátozásáért rendez tüntetéseket és ha az utóbbi években szervezetének erejé­vel és politikai tevékenységével eredmé­nyeket is ért el, mégis a politikai krízisek, amelyek az 1908. év és az 1909. év kezdeté­nek jellemzője, parancsoló módon arra kötelezik, hogy ezen év május elsején külö­nös nyomatékkal tüntessen a világbéke fentartása mellett. Az utóbbi események tényleg azt mu­tatták, hogy az imperialista kapitalizmus kamarillái úgy Németországban, mint An­gliában, valamint az egész „civilizált" vi­lágon a nemzetiségi előítéleteket igyekez­nek fölkorbácsolni, hogy politikai céljaikat elérhessék és ugyanakkor zsebeiket meg­tömhessék. A gyarmatokban való hadjára­tok és a spekuláció ma jobban napirenden vannak, mint valaha s­­a cárizmus, amely újabb kölcsönök után futkos, igyekszik a politikai helyzetet megzavarni s azt te-

Next