Népszava, 1912. december (40. évfolyam, 285–309. sz.)

1912-12-25 / 305. szám

1912 december 25. NÉPSZAVA 379 demokrata kongresszusról van szó. Ebből a szempontból érdekesnek tartjuk leközölni néhány papnak a baseli kongresszusról el­mondott véleményét. A francia Svájcban megjelenő „L'Essor'" f­imű keresztény-szociális lap hangsúlyozza, hogy minden igaz kereszténynek oka van arra, h­ogy a­ baseli egyházközséget üdvö­zölje nagylelkű viselkedéséért. Egyházaink legfőbb feladata manapság, — mondja a lap, — abból áll, hogy embereket, jellemeket, egyéniségeket neveljen, vagyis embereket, akiknél az igazságosság ügye mindenek fö­lött áll, akik legfőbb emberi kötelességüknek tartják, hogy pártokra való tekintet nélkül odaadással szolgálják a társadalmi jólét ügyét. Különösen örülünk, h­ogy a baseli egyház ezt megértette... Baur plébános örömmel állapítja meg a „Schweizer Protestantenblatt"-ban: Ami 1912 november 24-én a baseli baziliká­ban történt, súlyában és­­történelmi jelentő­ségében mindent fölülmúl. Amikor Hamm, a bazilika orgonistája, Beethoven ünnepi mi­séjével üdvözölte a vörös zászlókat, amikor a szívhez szóló és a szívet megmarkoló, — a háborús zajtól megszakított — „Dona, dona nobis pacem !" (Adj uram­od békét nekünk) még fokozottabban, erőteljesebben fs elhang­zo­tt, senki sem menekülhetett a meghatott­ság elöl. A Münsterben megjelent ezrek tel­jesen méltóan viselkedtek és épp úgy nagy­szabásúak és komolyak voltak azok a hatal­mas tömegek, amelyek nem fértek a Mün­s­terbe és a Münster előtt hallgatták hat emelvény közül a­ szónokokat. A fogadalom napja volt ez, amely lehetetlen, hogy hatás nélkül maradjon és amelynek fölemelt ujja nem hagyhatja közömbösen a magas politi­kát. Baur plébános, a proletár szónokok ha­talmas erejű beszédeit dicséri és a követ­kezőkben foglalja össze ítéletét: .Valamennyi nemzet és nyelv összeállt és a Ház megremegett, mint egy ujabb pü­nköszi ro­hantok Mene­dekelnek nevezem ezt a hatalmas tiltakozást. A diplomaták zöld asztala finoman mosolygott. De az asztal alatt megremeg az urak térde. Mert itt olyan erők működnek, ame­lyeket számolni kell. Az egyháznak is számolni kell ezekkel az erőkkel. Helytelenül cselekedett talán, amikor már régebben barátságosan üd­vözölte a munkásság ügyét? Az elvetett mag nem kelt ki pompásan? Szocialisták szivreha­t­óbban prédikáltak, mint némely fölkent fő é­s bebizonyították, hogy rájuk nézve nem ment túl mély örvénynek a szélére, amely menekü­lést ad a kínzó kétségtől, de a halállal meg nem oldja az élet problémáját. Az örvény széléről a legtöbbünket előbb-utóbb visszarántja valami külső fordulat vagy belső erőre kapás,­­ de ettől a perctől mindig fölmerül a probléma kí­sértete : miért, minek­­ ...És minél rosszabb a helyzet, minél jobban sötétülnek az órák , annál többet látogat el a kisértet s annál nehezebb elűzni a szfinlsz­talány megoldásával. Mert szomorú, sors­bántotta, ostor-sebhelyes házú emberek nem juthatnak soha el a meg­fejtésig, amelyet csak erős és vidám emberek érezhetnek át (akiknek viszont nem jut eszükbe eltűnődni a problémán), azért élünk, hogy f­éljünk, hogy kiéljük az életünket. Az élet öncél. De erre ott a hajszolt emberek hamaros vá­lasza : ha ez az élet öncél, akkor az életnek nincs olyan célja, amely miatt érdemes élni. És ebben van is igazság : az élet csak azoknak érdemes öncél, akik ki tudják élni. De mi az: kiélni az életet ? Mit jelent ez a frázis, amely olyan szépen hangzik, de olyan sokat és olyan keveset is mondhat, hogy nem tudni bizonyosan, mit mond ? A körülhatárolatlant és megfoghatatlant; nem tudom bölcs definíciókkal körülhatárolni, be­skatulyázni, szavakba szorítani. Valahogy úgy érzem­ , kiélni az életet annyi, mint olyan örö­möket keresni és találni, amelyek növelik és nem csökkentik testi-lelki életenergiáinkat; olyan célokat kitűzni, amelyek elérhetők s el­veszendőbe a biblia régi világa. Szándékosan soroltam föl a tudatosan vagy akaratlanul vett idézeteket. Nagyon sokaknak fölnyitják ezek a­­szemét, akik azt hiszik, hogy a szocializmusnak és a kereszténységnek semmi köze egymáshoz. Csak legalább megértenék az egyházak künn a világban, hogy a baseli egyház megtalálta az utat egy nagy népnek a szívéhez. Minden poli­tikai cselekvéstől távol, a protestáns egyház fön­tartotta régi örökségét, velük együtt tiltakozott és a­ megfelelő időben talpra állt. Jaurés hívei nem fogják elfelejteni ezt a mondást: „Az egy­ház sohasem fogja megbánni, hogy így cseleke­dett". A katolikus konzervatív „Baseler Volks­blatt" írja: Az Internacionale kongresszusa, véget ért és nem szabad tévedésbe esnünk aziránt, hogy kö­vetkezményei nagy horderejűek, sőt világtörté­nelmi jelentőségűek lesznek. A nemzetközi pro­letárságnak tiltakozó kiáltása nem hangzik el meghallgattatlanul és bizonyos körülmények között éppen mostanában számításba veszik a diplomaták szobáiban. Ha a nemzetközi kon­gresszus csak kevéssé is járulna ahh­oz, hogy Európa népeinek békéjét megóvja a fenyegető háborútól, akkor is olyan érdemeket szerzett, amelyek mérhetetlenek. ... .. A Zürichben megjelenő protestáns kon­zervatív „Freitagszeitung" még finomab­ban magyarázza olvasóinak a szocialisták­nak az ősi templomban való megjelenését. Elismeri, hogy a tüntetés méltóságtelje­sen folyt le és teljesen jogosultnak bizo­nyult az, hogy a Bazilika ajtóit kitárták előttük. A baseli hatóságok nem járhattak volna el jobban, hogy hozzájáruljanak ahhoz, hogy a Bazilikában lefolyt tüntetés komoly és hangu­latos legyen, minthogy maguk is részt vettek azon. Előzékenységüket, jelenlétüket, figyelmes­ségüket, amellyel a­ kongresszust a templomban­­ fogadták, ez megtiszteltetésnek vette és a hála és a tisztelet érzését keltette, ami minden tekin­tetben és minden kör­ülmények"kiséött­­ értékén­' sebb és örvendetesebb ránk nézve, mint az a gyűlölet és gúny, amelyet a bezárt templomaj­tók előtt elvonuló Internationale érzésében ju­tott volna kifejezésre. Furcsának találhatják, hogy éppen a forradalmár Internationale lép föl a világbéke őrzőjeként. Ezt azonban fölösle­ges közelebbről vizsgálgatnunk. De nem lehet kétség aziránt, hogy csak örömmel láthatjuk, hogy minden ország szociáldemokratája befo­lyásái és erejét veti latba a világbékéért. Ez Baselban és Svájcban általában teljes megér­tésre és kész támogatásra talált. Baselban méltó tisztelettel fogadták az Internationale-t, mint a dolgozó nép világszerte kiterjedt szerve­zetének képviselőjét. A „Christliche Welt"-ben Stade ismert m­arburgi evangélikus teológiai tanár a következőket írja: Vasárnap, november tizenhetedikén, a nyu­gateurópai fővárosokban tüntetéseket rendez­tek a béke érdekében. November 24-én és 25-én Baselban nemzetközi békekongresszust tartot­tak. Mindezeket a szociáldemokrácia rendezte. Igazság szerint ezeket a tüntetéseket, ezt a kon­gresszust a keresztény egy­háznak, kellett volna rendeznie. Ha keresztény egyházunk, szervezett kereszténységünk volna! De hiszen mondhatjuk, hogy van egyházunk, vagyis szervezett keresz­ténységünk. Ilyen esetben ezek igen jól ver­senyre kelhetnének a szociáldemokráciával. Némely körökben valamely ügy mindjárt elve­szíti a hitelét, mihelyt a szociáldemokrácia lép föl az érdekében. Mivel ezek a körök az ural­kodók a legtöbb államban, ebből az államoknak van hátrányuk. Különösen nálunk. Mennyi tá­jékozódottságot találunk a politikai élitben a szociáldemokrácia felől? A baseli Münstert meg­nyitották a nemzetközi szocialista kongresszus­nak és a város papsága csaknem teljes számban megjelent a tárgyalásokon. Úgy érzem, hogy ez­zel, bár szerényen, de megmentették az egyház becsületét... Mától fogva a kereszténység ossza meg a szociáldemokráciával a béke gondját. Örökségéről nem szabad az embernek olyan könnyen lemondania. Ha a katonatisztek ilyen időkben a kardjukat köszörülik, úgy ezzel köte­lességüket teljesítik. Ha azonban ugyanakkor nyilvános gyűléseken szónokolnak, bizonyára igen jóakaratú urak előtt, akik egy ismert hölgy (Luttner) kötényébe kapaszkodnak, akkor fog­lalkozásukat vethetik szemükre. A keresztény egyház hívei azonban ilyen időkben komolyan beszéljenek a békéről, dolgozzanak érte vagy pedig szégyeljék magukat­ a szociáldemokrácia előtt. Igaz, hogy a béke ügye nem olyan köny­nyű, hogy azt szavakkal megóvhatnék. De h­át a kereszténységnek csak szavai vannak? És a békemozgalom ma nem éppen olyan küzdelem,­a amely épp úgy áldozatokat követel, mint más­i harc . A napokban még úgy látszott, hogy a Duna mentén, a balkáni háborúnál még na­gyobbat provokálnak. Hol érezték akkor jobban az erkölcsi komolyságot: Bécsben vagy Basel­ban? Azt a háborút, amelynek ki kell törnie, a szociáldemokrácia sem akadályozhatja meg. Sőt a szociáldemokratáknak is végig kell azt küz­deniük. De épp úgy, mint minden ország szo­ciáldemokrata pártja teszik, a különböző orszá­gok keresztény szervezeteinek is idejében latba kell vetniök minden erejüket egy frivol háború ellen. Ha úgy lenne, mint ahogyan lenni kel­lene. érni a célokat, amelyeket kitűztünk; ellen­­állni a fájdalomnak és edződni tőle; átérezni lelkünk legmélyéig, hogy nem különálló egye­dek, hanem egy közösség termékei va­gyunk és sorsunk ennek a közösségnek sorsától függ s hogy életünk nem, önmagunké, hanem azé a közösségé, amelytől kaptuk. Igen, az élet öncél, de nem az egyéni élet, hanem a közösség élete az önmagában befeje­zett egység. Nem azért élek, hogy én, X. Y. él­jek, hanem azért, hogy éljen mindenki, akihez tartozom, akihez hozzákötött a természet s azontúl a társadalom törvénye. Aki ebből a közösségből kiszakadt s ezt megérzi: boldogta­lan lesz, mert nem élte ki az életét és kiszakadt növényként hever a talaján. Olvasom Rockefeller vallomásainak néhány töredékét. Őszintén hangzanak s hiszek is neki: ez az ember igazán túl van minden hazugság anyagi szükségességén. A világ leggazdagabb embere , koldusból lett azzá. Milliárdjait a mai viszonyok ügyes kihasználásával szerezte , te­hát úgy érezheti, hogy a­­ maga eszével, a maga erejéből. A börzén, a politikában sikert­ , sikerre ért meg. Teljesítetlen kívánsága nincs. Nem is nyomorék, ha fáradt is. De neki igazán van miből pihenni. És ez az ember mégis boldogtalannak érzi magát. Hogy mi ba­ja , nem tudja maga sem. Valami nagy üresség lehet benne. Talán érzi azt, hogy egész élete, amely a milliárdok szerzé­sének munkájában merült ki, hiábavaló. A vagyonszerzés könyörtelen mesterség. Aki milliárdokat gyűjtött, az kiszakította a lelkét az emberi lélek­közösségből: nem érezheti meg­ azoknak a millióknak saját, akiket kizsákmá­nyolt és nem érezhet talán szánalmat sem azok­kal szemben, akiket osztályostársai­ közül legá­zolt, tönkretett, megrabolt. Abszolúte nem ér­zek szentimentálisan a „boldogtalan gazdagok" iránt, de az bizonyos, hogy végéhez közeledő életére Rockefeller egészen más érzésekkel te­kinthet, mint például­­— Bebel. Rockefellert a maga ambíciói az emberi kö­zösségből való kiszakadás felé sodorták, Bebel élete pedig mintaképe a mindenkiért, mások­ért és magunkért való munkával ideálisan ki­élt életnek. Az emberi szolidaritást átérző emberek át­lagban boldogabbak lennének, ha a boldogság­nak a lelki egyensúly s az anyagi létfeltételek egyensúlya nem lenne egymással kapcsolatos föltétele. Ma, amikor primitivebbül látja az emberek átlaga az életet s legtöbbünket az élet kiélésében anyagi akadályok gátolnak,­­ a belső egyensúlyt is sokszor fölborítja az anyagi egyensúly-hiány. Anyagi létföltételeink szabják meg elsősorban belső, lelki boldogság-föltéte­leinket is. Az a prédikáció: akarj boldog lenni és az leszel! — humoros és céltalan. Éhes em­bernek kegyetlenség a lelki egyensúly boldo­gító voltáról prédikálni. A tömegek anyagi helyzetének a tudomány­teremtette lehetőség végső határáig való javí­tása — ez az út, amelyen keresztül az emberi­ség boldogságához lehet jutni. Az emberiség — kevés kivételről most nincs szó — egyedenkint nem lehet boldog. A teljes

Next