Népszava, 1913. március (41. évfolyam, 52–76. sz.)

1913-03-29 / 75. szám

10 fn­t így hát Márkusék megkapták az ingyen­területet De mégis azzal a kikötéssel, hogy a színházat csak építési törlesztéses kölcsönnel szabad megterhelniök. Utóbb azonban Már­kusék — a főváros hozzájárulásával? — további .500.000 korona kölcsönt és pedig nem amortizá­ciós kölcsönt vettek föl a színházra. Így írja ezt a „Pesti Tükör." Eszerint tehát a színház, amely a szerződés értelmében a fővárosé, tulajdon­képpen a hitelező bankoké. Márkusék, ha akar­ják, kifizetik a 300.000 koronát, ha nem akar­ják, ez a kis összeg a főváros nyakába fog sza­kadni. Ugy­e­bár nagyszerű gazdálkodás ?­­ Az „olcsó" Borjúhús. Kaptuk a következő sorokat: A Népszava pénteki száma — bizonyára , jó­hiszeműen, a városházi félhivatalos kőnyoma­tos nyomán — a többi lapokkal együtt közli a hírt hogy a központi vásárcsarnokban e hó 29-én és 30-án, olcsó lesz a borjúhús, nevezete­sen az elejének 100 fillér, a hátuljának 120 fil­lér lesz kilója. Én, aki a viszonyokat ismerem, kellő óvatosságra intem a vásárlókat ezzel az „olcsósággal" szemben; mindenkinek ajánlom, hogy vizsgálja meg, szagolja meg azt az „olcsó" húst, amely már legalább négy hete van levá­gott állapotban. A nagykereskedő urak a le­ölt állapotban ideérkezett galiciai borjukkal arra spekuláltak, hogy húsvétra nagy lesz a kereslet és ők a gyengébb minőségű árut jó borsos áron adhatják majd el; azonban húsvét előtt nagyon sok élő borjú érkezett a fővárosba, a spekulánsok fölsültek és most a nyakukon maradt árut, amelynek már a jég sem hasz­nál, szeretnék olcsón rásózni a közönségre. Tessék tehát az „olcsó" húst megszagolni!­­ (Aláírás.)­­ Az állatkerti vendéglő bérletét a pénzügyi bizottság Spolarits és Maloschik vállalkozók­nak ítélte oda, akik nyolc év alatt, 140.000 ko­rona minimális befektetés mellett, évi 35.000 korona bért ajánlottak.­­ A ruggantagyár garázst építhet A Ma­gyar Ruggyanta Árugyár r.-t. a fővárostól meg­szerzett területen garázst akar építeni. A te­rületesebb a főváros annak idején gyári célokra adta el és legutóbb a közgyűlés elutasította a gyárat ezzel a kérelmével, hogy a területen ga­rázst építhessen. A gyár most újabb beadvány­nyal fordult a fővároshoz. Ennek alapján a pénzügyi bizottság most hozzájárult ahhoz, hogy a vállalat 1000 négyszögöl területen egy automobilgarázst és javítóműhelyt építsen és ezért évi 2000 koronát fizessen a városnak mind­addig, amíg a garázs ezen a telken áll. X Közgyűlés: A főváros törvényhatósági bi­zottsága április 2-án rendes közgyűlést tart. A tárgysorozat összesen 48 pontból áll.­­ Utcarendezések. A középítési bizottság hozzájárult ahhoz, hogy a VI. ker., Bulyovszky­utcának 80.000 korona, a VII. ker., Alsó erdő­sornak 69.000 korona, a VII. ker., Jósika­ utcának 81.000 korona és a IX. ker., Ferenc­ utcának 53.000 korona költséggel való rendezzék. MŰVÉSZEXKOMIOM * ;*; * (*) Henry Bataille: A fáklyák. (A három­felvonásos színművet pénteken mutatta be a Nemzeti Színház.) A drámaírás mesterségi ré­szének, a színpadi hatás technikájának atya­mestere Bataille. Csak akkor látja igazán az ember, hogy mennyire a technikai tudás az okozója sikereinek és nem magasabbrendű írói készség, amikor olyan darabját nézi, amelyik­ből éppen darabcsináló készsége hiányzik. Egy Bataille-darab, amelyben az egész történet azon fordul meg, hogy a második fölvonásban meg­jelenik egy pár percre a színen valami idegen ar, akinek sem azelőtt sem azután nincsen köze a darabhoz és fölforgatja az állapotokat azzal, hogy egy pavillonban ottfelejti a felöltő­jét. A Batailletól megszokott kitűnő helyzet­beállítás, a pompás végjelenetek, a lüktető drámai történés hiányzanak s ezt a hiányt nem pótolja a szegényes ötletű téma. Arról van szó a darabban, hogy vannak ma­gasabbrendű emberek : „a fáklyák", akik túl­tehetik magukat a köznapi erkölcsön s akiket követniök kell a többi embereknek, mert ne­mesek, önfeláldozók, igaz vezérek. A történet főhőse egy orvosprofesszor, akinek személyé­ben Mecsnikovot és Curie-t olvasztotta össze a szerző. A professzor optimista természetfilozó­fiájának magaslatára emelkedve, szeretőjévé tesz egy magyar diákkisasszonyt és aztán ha­mar megszakítja a viszonyt s a hozzá vad ener­giával és lángoló odaadással ragaszkodó leányt azzal a bölcsességgel fizeti ki, hogy ami köz­tünk történt az másodrangú jelentőségű, hi­szen ő, a professzor, csak vele egyenrangú szel­lemű és vele együtt alkotó feleségét szeretheti magasztos szerelemmel. A kisasszonyt férjhez adja dolgozó társához és barátjához, aki előtt letagadja a köztük fennálló intim viszonyt Az igazságnak a bajnoka ezzel a hazugsággal kö­veti el a hibáját amit azután az életével fizet meg. A fiatal férj ugyanis a felöltés úr indisz­kréciója révén rájön, miként áll a helyzet és párbajban halálos sebet ejt a professzoron. Az apostol az egész harmadik felvonásban hal­doklik és a végén rákényszeríti feleségét és ba­rátját, azaz gyilkosát hogy továbbra is együtt dolgozzanak a közös nagy művön. Ez a kien­gesztelődés szép és hatásos, de a darabbal nem engesztel ki. Gál sok megértéssel próbálta egységessé tenni az ingadozó, szétfolyó főalakot, Márkus is szokatlanul kidolgozta a professzor-feleség Curie­nére emlékeztető alakját. Jó volt Pethes is, Somlay kicsit fáradtnak hatott kellemetlen és unalmas szerepében, Paulay Erzsi szintén talált néha kifejező hangot. Mindez azonban nem sokat lendített a darab sorsán. A közönség egy ideig idegeskedve tű­rte a döcögő darab ránehezedését, de végül is el­unta a komédiát és a második felvonás után tö­megesen hagyta el a nézőteret. Benn, fáradt vonszolódás, odakünn pedig egész tüdejével lé­le­kzik a frissen született tavasz... (be.) (*) Népopera. Jadlowker, a kitűnő énekes pén­teken az „Álarcos bál" Richárd-jában kezdte meg vendégjátékainak újabb sorozatát. A sze­rep hősi jellegéhez ugyan nincsenek meg Jad­lowker hangjában az igazi kellékek, de amit az alak lírikus momentumaiban produkál, azt egyetlen hőstenor se tudja utána csinálni. A harmadik fölvonás nagy kettősében, az utolsó kép monológjában és a haldoklási jelenetben felejthetlenek a melegsége, a fantáziája és a legmélyebb perspektívákat megnyitó légies tónusai. Olyan ünneplésben volt része az egész estén át a művésznek, aminőt csak kiválasztott kedvencei számára tartogat a közönség. Az est másik vendége Rozowszka Szója, egy fiatal, orosz származású énekesnő legnagyobb dicsé­retére azt említjük legelőször is, hogy Jadlow­ker mellett is kedvezően tudott föltűnni. A ne­héz drámai szerep követelményeinek igen jól megfelelt Friss és nagy terjedelmű a hangja, értelmesen, sok melegséggel énekel. Fejlődés­képes tehetség, akivel jó akvizíciót csinált a Népopera. A zenekart nagyszerű lendülettel, olaszos temperamentummal dirigálta Reiner Frigyes. (mi.) (*) A Galilei-kör márciusi matinéja. A Gali­lei-kör több színházban megkísérelte a márciusi matinéja keretében Németh Andor egyfelvoná­sosának, a „Veronika tükré"-nek előadatását, a darab azonban mindezideig nem tudott el­jutni a bemutatóig, mert az utolsó pillanatban mindegyik színház megváltoztatta elhatározá­sát és nem adta oda színpadát az előadásra. Legutóbb a Fővárosi Orfeumot igyekeztek megszerezni erre a célra, de ez a kísérletük is kudarccal járt A kis darab szabad szellemű és ezért húzódnak a mi erkölcsös, szolid érzésű színházaink a bátor egyfölvonásos előadásától. A Galilei-kör hír szerint most a Vigadó nagy­termét akarja kibérelni a matiné céljaira. (*) Az Első Budapesti Általános Munkás-Zeneegyesület 1913 március 30-án, vasárnap délelőtt fél 10 órakor hangversenyt tart az építőmunkások dísztermében (VII., Aréna­ út 68. szám, Dembinszky­ utca sarok). — Műsor: 1. Mozart: Don Juan nyitány. Előadja az egye­sület zenekara. Vezényli Molnár Sándor. — 2. Moskovszky: Valse de concert­e-dur. Zongorán előadja Horti Sándor. — 3. Sarasate: „Zigeu­nerweise". Hegedűn előadja Tarnóczy Károly. — 4. G. Verdi: Luna gróf áriája a ,,Trouba­dour"-ból. Énekli Sugár Frigyes úr. Kiséri az egyesület zenekara- Vezényli Kenessey Sán­dor. — 5. a) P. Mascagni: Intermezzo a „Pa­rasztbecsület" című operából. b) L. Boccheriui: Menüett. Előadja az egyesület zenekara. Ve­zényli Kenessey Sándor. — 6. a) Haydn : An­dante. b) D. Von Goens : Scherzo. Gordonkán előadja Gazdag Dénes. Zongorán kiséri Horti Sándor. — 7. Rózsák hervadása. Melodráma. Szövege :ifjabb Ábrányi Emiltől. Zenéje Kenecsey Sándortól. Előadja Barcza Ilonka k. a. Zongorán kíséri Horti Sándor. — 8. Wagner Richárd : Ábránd a „Tannhäuser" című operá­ból. Vonós­négyes: I. hegedű: Tarnóczy Ká­roly. II. hegedű: Szenes Jenő. Mély hegedű: Molnár Sándor. Gordonka: Kenessey Sándor. — Műsor ára 40 fillér. Kaphatók az egyesület helyiségében Major Imre gondnoknál, a Nép­szava - könyvkereskedésben (Conti­­ utca 4), Czigl Jeromos hangszerésznél (Népszínház­utca 25), továbbá az egyesület tagjainál és a helyszínen. (*) A Kéve kiállításának utolsó hete. A Kéve művész-egyesület negyedik kiállítása a jövő héten, április 6-án zárul. A kiállítás iránt még mindig nagy az érdeklődés és anyagi ered­ménye fölülmúlja az eddig rendezett kiállítá­sokét. A kiállítás bezárása után hozzá fog a Nemzeti Szalon a nagy tavaszi tárlat rendezé­séhez. 1913 március 29. * * * A marha, * Páncélba öltözött katonák átvágták a sövényeket és az aknarobbanás vesze­delme miatt nagy marhacsordákat haj­tottak maguk előtt. (Lásd a drinápolyi jelentéseket.) A páncélba öltözött katonák bolgárok voltak és a marhák a legnagyobb valószínűség szerint egyik nemzethez sem tartoztak. Lehet, hogy bolgár születésű marhák valának, de az sem lehetetlen, hogy a leghatározottabban nemzet­közi jellegű marhák voltak. Megeshetik az is, hogy olyan marhák voltak, amelyeket az os­tromló hadsereg török területről hajszolt be a táborába és most fölhasznált a volt gazdájuk elleni harcban. A marháknak ez mindegy volt, mert ők odamennek, ahová hajtják őket és ez a mindegy hozzátartozik a marhák természet­rajzához. Nem talál a nyájas olvasó valami meglepő hasonlatot a katonák és a marhák sorsa között? Annyira egyformák, hogy még szerepet is css.-)­,s­réltetnek velük. A katonákat küldik a mészár­székre és a marhákat pedig beállítják az első tűzvonalba harcolni a hazáért. Amint a katona nem tudja, hogy miért vérzik el a vágóhídon, azonképpen az előre vezényelt marha sincs tisztában azzal, hogy miért kell golyóba sza­ladni, fölrobbanni, elpusztulni. A további jelentésekből megtudható, hogy úgy a bolgár katonák, mint a bolgár hadosztá­lyokba beosztott marhák sikerrel működtek. A sövénykerítéseken beterelt marhacsordák háta mögött a tehenek, ökrök, üszők és bikahornyák fedezete mellett a bolgárok dicsőségesen be­bújtak Drinápolyba és most a harci dicsőség fényében fürdenek egyaránt. Azaz pardon, nem egyaránt, mert a további jelentések egytől-egyig csak a bolgár hadsereg dicsőségét zengik, a hadvezérek hősiességét cso­dálják, de a legnagyobb veszedelembe gázoló­­bajtársakról, a marhákról, nem emlékezik meg egyik sem. Katona-dolog ez is. A hadvezérek megint jól­laknak a véres dicsőség tányérjából. Érmekkel fölcifráztatnak és nemzeti hősként való ünnep­lésüktől hangos lesz egyik-másik ország. Száz­ezer hullával csinált garádicson lépnek föl a dicsőség trónusára, anélkül, hogy ők egyetlen, angol tapasszal betapasztható sebet kaptak volna. A történelem véres lapjaira kanyarítják a nevüket eldobják a tollat és megmossák a kezüket. Az ő cserfakoszorús haditényük a hal­hatatlanságé. Ki az ördög emlékezik meg azokról, akiknek az emeletes dicsőség trónusához vezető parán­­csoknak kellett lenniök ? No persze, úgy nagy­­jában, úgy általánosságban róluk is elmonda­tik, hogy nagyon szépen meghaltak, hogy már­szebben nem is lehet, pihenjenek tehát béké­ben. A megmaradtak áldozatkészsége majd egy nagy követ farag kegyeletének jeléül a sír­jukra. Nem lesz nehéz, ne tessék félni. A nem­zeti dicsőség hatalmas kőkolosszusábó­l egy-egy vágóhídra küldött katonára nem eshet több három-négy dekánál, annyian vannak szegény­kék. Ilyen terhet pedig az ember halála után is kibírhat panaszkodás nélkül. De mi lesz azokkal a derék marhákkal, akik szintén részesei lettek a bolgárok hadi dicsőség

Next