Népszava, 1914. június (42. évfolyam, 128–152. sz.)

1914-06-02 / 128. szám

BELFÖLD # # A keresztény-szociálisok apostolának mutatkozik be az „Alkotmány" pünkösdi számában Prohászka Ottokár püspök, aki többek között ezeket írja: Nem tudták-e az első keresztények, hogy mi az, egyenlőség és a szabadság és nem hirdet­ték-e, hogy Krisztus Urunk fölszabadított min­ket a rabságból és hogy az Isten fiaihoz a gaz­dasági rabszolgaság sem illik? Igen, tudják ők ezt, hirdették is, de e részben még nem lett pünkösd a világon, mert a világ még nem érle­lődött rá ; a szó még csak fogalom volt, érzés és lelkesülés nélkül. Hát azok a keresztes vité­zek, akik vérüket ontották Krisztusért, nem tudták-e hogy mi a testvériség ? Tudták na­gyon jól, de azért még nem nemes­ült meg bennük az érzés annyira, hogy a jobbágy­tár­sadalomban azt az igazibb testvériséget és egyenlőséget érvényesíteni tudták volna. Hát a megváltás hitében élő modern ember nem látja-e az óriási gazdasági ellentéteket és nem ütközik-e meg azon, hogy az egyiknek milliói­­vannak, a másiknak meg fillérei sincsenek ? Dehogy is nem látja és m­it kezdi érezni is az ellentétek e szégyenletes kínját, sürgeti már az utat, szomjazza már a jobbat, de végrehajtani még nem tudja ; e részben még nem hasadt rá a pünkösd. A gazdasági egyenlőséget a vallás szem­pontjából követelni, az úgynevezett keresz­tény-szocializmust valóban szocializmussá, vagyis olyan társadalmi irányzattá fejlesz­teni, amely el akarja tüntetni az emberek­ között az anyagi egyenlőtlenséget, nem új dolog Magyarországon sem. Akadt már ná­lunk is olyan klerikális utópista, aki a ka­tolicizmus alapelveiből kiindulva csinált kommunista társadalom­tervezetet. De mi­lyen hatás nélkül maradt ez a kísérlet, olyan hatástalan marad ez a néhány — csupa általánosságba burkolt, frázisosan agitáló — kijelentés is. Prohászka egyéni­ségének nagy hatása talán éppen azzal ma­gyarázható, hogy sejtetni enged szivárvá­nyos kijelentések segedelmével a konzerva­tív klerikális tábor megdöbbenésére meré­szen újító törekvéseket, de ezek a kijelen­tések programmá sohasem sűrűsödhetnek. Soha megfogható gyakorlati értéket nem képviselnek, legföljebb arra jók, hogy mo­dernre pingálják azokat a középkori vár­falakat, amelyek az ilyen moderneskedő ígéretekkel homlokegyenest ellenkező tö­rekvéseknek védelmezői. Prohászka szépe­ket ír a gazdasági egyenlőségről, de püs­pöki birtokain nem élnek jobban a munká­sok, mint a többi ezer holdakon és nem hal­lottunk még a püspök úr szájából a főren­diházban olyan indítványt, amely a gazda­sági egyenlőtlenségek szégyenletes kínját valami gyakorlati szociálpolitikával enyhí­teni kívánná. Aki olyan pünkösdöt igazán akar a vi­lágnak, amilyenre Prohászka céloz, az a mi táborunkban van. Az urak nevében szabad, a nép nevében tilos beszélni a románoknak. A román nem­zetiségi párt pünkösdkor gyűlést tartott Gyulafehérvárott s mintegy 4000 falusit ve­zettek a pópák a szónokok meghallgatására. A szónokokat szabad is volt hallgatni, amig román nemzeti szempontból beszéltek a ma­gyarság ellen. Mihályi Tivadar elpanaszol­hatta, hogy a csángótelepítésekre sokat költ a kormány s a román nép kulturcéljaira keveset. Vajda Sándor panaszolhatta, hogy Tisza nem akarja bevallani a nyilvánosság előtt a román párttal való viszonyát. De amikor Vlad Aurél kezdte elmondani, hogy milyen népellenes merényleteket követett el Tisza s a választójogi törvényről kijelen­tette, hogy „soha nagyobb gazemberséggel nem csináltak törvényt", mint ezt. Roska Miklós polgármesterhelyettes egy csapat csendőr élén kijelentette: Minthogy itt izgató tartalmú beszédek­ foly­nak, a gyűlést a múlt évben kelt belügy­miniszteri rendelet értelmében ezennel föl­oszlatom. Ezek után valóban nem beszélhetett senki, még a paktáló urak sem. A csendőrség szét­verte a gyűlést és elfogta azokat a román katonákat, akiket a tömegben talált. Ugyanaz a hatóság, amelynek a paktáló urak gyülekezése ellen nem volt kifogása, azonnal hajlandó lett Avelna akár fegyveres „oszlatásra" is, mihelyt az a politika kapott szót, amely Tiszának kellemetlen: a demo­krácia politikája. Jelképnek és érvnek sol­zatát, a cigarettára gyújtott a papírral. A nagy gesztus ütközött ki Bakunin cseleke­deteiből, amikor a hírhedt Francis Marxnak, aki Szibériából való visszatérte után újból megrágalmazta, azt válaszolja egy angol új­ságban, hogy az ilyen gyanúsításokra ,,nem tollal a kézben, hanem toll nélküli kézzel vá­laszol az ember." A nagy gesztus szerepel drezdai forradalmi vezérségében is. Rafael „Madonná"-ját a poroszok által ostromolt város falára állítatta és figyelmeztette a po­rosz csapatok parancsnokát, hogy ha a népre lövet, elpusztítja Raff­ael remekét is. A nagy gesztus jelentkezett sokszor élete legválsá­gosabb pillanataiban is: amikor az apja nem engedi külföldre, tudományos pályára, bú­bánatában ivásra adja a fejét és egy héten keresztül erőlteti az alkoholt; amikor a Pé­ter Pál-erődből nem akarják kibocsátani, csak egy hónapi terminust ad­ rokonainak, hogy aztán méreggel vet véget az életének és megint csak öngyilkos akar lenni, amikor öregen, az élettől kifosztottan, megrendül benne barátai hite és eltűnik az utolsó remény is, hogy magát és családját megmenti a­­végső nyomortól. bát nem is lehet találni ennél a gyűlés­föloszlatásnál: a paktáló román­ok s a népük érdekeivel elsősorban törődő románok között levő különbséget mindennél jobban érezteti ez a Tisza-mente brutalitás. Vládnak, a pak­tálásban részt nem vett, demokrata Vládnak tilos beszélni a népjogok sérelméről, de a népbolondító sovinizmus akkor is megenge­dett dolog, a Tisza szándékait átérző ma­­­gyar hatóság szemében, ha magyarellenes. Akik a románok közül osztoznak Lukáccsal Tisza barátságában, azoknak szabad agi­­­tálni, amíg szóhoz nem jut egy nem paktáló demokrata s az a politika, amely joghoz akarja juttatni a népet, hogy jogához jusson a nemzet is... Az észszerű nemzetiségi poli­tikának , a demokráciának ez a megkülön­böztetése kitüntetés a Tisza-rendszer részé­ről és önkéntelen kioktatása azoknak, akik a Tisza-cárizmustól a nem-magyar és magyar népek jogai dolgában várnak valamit. ... Az ellen a rendelet ellen, amelynek alapján a gyűlést föloszlatták, egyetlen ro­mán hang nem hangzott el a parlamentben Függetlenségi népgyűlés. A zentai függet­lenségi kör vasárnap ünnepelte meg har­minc éves jubileumát. A kör délelőtti dísz­közgyűlését Fernbach Károly nyitotta meg. Orbán Károly ismertette a kör harminc éves történetét, gróf Károlyi Mihály tolmácsolta a központ üdvözletét. A díszközgyűlés után Károlyi Mihály a bácsmegyei függetlenségi párt vezetőivel a szervezkedésről folytatott bizalmas megbeszélést. Délután népgyűlést tartottak, amelyen Fernbach Károly h­osz­szabb beszámolót mondott. Lelkes éljenzések között beszélt Károlyi Mihály és beszédében főként a delegáció működésével foglalkozott. Megemlíti, hogy a munkapárt négy év alatt kétezer millió korona adósságot csinált és ennek legnagyobb részét hadi kiadásokra költötte. Fölemlíti, hogy a munkapárt az egész delegációban csak két szónokkal vett részt, akik közül Khuen csodálkozott afölött, hogy „Magyarországon az embereket meg lehet vásárolni". Persze, ez csak műcsodál­kozás volt, hiszen nem lehet elhinni Khuen­ről, hogy ne tudna az országban folyt meg-, vesztegetésekről, hiszen ő nemcsak választó­kat, hanem képviselőket is meg akart vá­sárolni. A korrupt rendszer megváltoztatá­sát csak az általános, titkos választójoggal lehet elérni, ezért kell dolgoznia mindenki­nek, mert ezzel lehet a demokratikus Ma­ TÁRCA .*. # #i Bakunin. 1814 - 1914. Irta P&a&ny József. II. Bakunin az összeesküvő forradalmárnak talán a legtökéletesebb­­típusa. Taktikájában sohasem a nagy végső célokat, hanem a pil­lanatnyi bénitásokat, nem az apró munka évtizedes fáradhatatlanságával működő szervezését, hanem a hirtelen, gyors rajta­ütést, a puccsokat hirdeti. Nem öntudatos, h­osszú, fölvilágosító és szervező munkával megnyert tömegekre számított, mint Marx, hanem a nyomortól fölkorbácsolt, a pillanat szenvedélyétől rebellióba hajtott tömegekre. Ezért mindig is fölháborodottan tiltakozott az ellen, hogy a német szocialisták „filisz­teri" módon elméletekkel tömik meg a mun­kás fejét s a pillanatnyi szenvedélyekre apel­lált. Föltűnő, példát adó, tettre lelkesítő cse­lekedetekkel, trükkökkel és blöffökkel sze­retett dolgozni. Mindig ott szerepel életében is nagy gesztus. Mikor Baselben az Interna­tionale kongresszusa alkalmával becsület­bíróság ült össze, amelynek tisztáznia kel­lett, vájjon igazak-e Liebknecht vádjai Ba­kunin ellen, a becsületbíróság Bakunin mel­lett elöntött és írásos határozatot adott neki Liebknecht vád­jainak alap nélkü­l valóságá­ról. Liebknecht maga is belátta tévedését és kezét nyújtotta Bakuninnak. Bakunin erre nagy és szép gesztussal az egész társaság je­lenükében elégette a becsületbíróság határai . Bakunin szerette hangoztatni, hogy az igazi forradalmárban kell valami sátáni vonásnak lenni és, hogy csak a rombolás szenvedélye mozgathatja meg igazán a vilá­got. Bakunin ebben a sátánkodásában saját­ságos módon találkozott modern, dekadens francia költőkkel és csodálatos módon talál­kozott ellenségeinek róla való véleményével. Ellenfelei mindig is úgy szoktak Bakunin­ró­l beszélni, mint valami eleven ördögről, aki ármánykodásaiva , sötét kénkőszagú in­trikáival tönkretette azt a legnagyobb alko­tást,, amelybe sikerült befurakodnia. Bakunin életének legjelentősebb fejezete az Internationaleban való szereplése volt és . JBakunin élete talán az Internationaleban­­ való szereplése révén a legjelentősebb. Hosszú ideig közhit volt, hogy Marx és Ba­kunin versengése tette tönkre a Nemzetközi Munkásszövetséget. A szocialisták Bakunin pokoli intrikáinak, az anarchisták és szindi­kalisták Marx féktelen uralomvágyának tudták be az Internationale szétrobbantását. Régebbi előadásokban úgy fest az Inter­nationale története, mintha az "Übermensch harcolna a Sátánnal. Pedig nem egyes em­berek (akármilyen nagy emberek és akár­milyen nagyszerű egyéniségek) vetélkedése robbantotta szét az Internationalet, h­anem a viszonyok vaskényszere. Marx és Bakunin nem két egyéniség össze nem férését, hanem két fejlődési fok szembenállását képviseli. Bakunin az orosz parasztság, a svájci kis­polgárias proletárság, az olasz_ „Lumpen­proletariat" életviszonyai alapján szabta meg a maga elméletét és taktikáját, Marx pedig a francia forradalom, a német bölcsé­szet és az angol kapitalizmus hármas talap­zatára építette hatalmas gondolatépületét. Bakunin a régi társadalom maradványai­nak, Marx az új­­társadalommal születő mo­dern ipari proletárságnak szempontjából és sorsából nézte a társadalmat. Nem véletlen az, hogy Marx életének és elmélkedésének középpontja London volt, a modern kapita­lizmus és a legmodernebb proletárság cen­truma, Bakunin életének talán legfontosabb középpontja pedig Nápoly volt a maga világ­hírűvé vált csőcselék-proletárságával, lazza­roni­ népességével. Bakunin addig, amíg össze tudtak férni, Marx tanítványának val­lotta magát, pedig még csak nem is azoknak a viszonyoknak ,volt a tanítványa, amelyek megteremtették a marxi elméletet. Egy, Marxhoz írott levelében azt írja Bakunin, hogy az Internationale lesz a hazája, a való­ságban pedig az Internationale keretén be­lül valóságos összeesküvés gyanánt föntartja í­rési m munkásfizetetséfjét, az Alliance-ot. NÉPSZAVA 1914 június 2.

Next