Népszava, 1916. február (44. évfolyam, 32–60. sz.)

1916-02-01 / 32. szám

XK­XV. évfolyam, 32. szám­. AZ ELŐFIZETÉS ÁRA: egy évre 24.— kor. fél évre 12.— kor. negyed évre 1.— kor. egy hóra 1.— kor. A „SZOCIALIZMUS"-sal együtt havonta 40 fillérrel több. EGYES SZÁM ÁRA 8 FIILÉR. A MAGYARORSZÁGI SZOCIÁLDEMOKRATA PÁRT KÖZPONTI KÖZLÖNYE. Megjelenik hétfő kivételével minden nap. SZERKESZTŐSÉG: Vm., CONTI-UTCA 4. (Telefon: József 3-29 és József 3-30.) KXAS©HIVATAL, TO., CONTI-U­TCA 4. SZ. (Telefon: József 3-31 és József 3-32.) A propeller.­ Ennek az újságnak a belsejében részle­tes tudósítást olvashatunk arról, hogy mi történt hétfő­n reggel Óbudán egy dunai propelleren. Röviden összefoglalva, ez történt: A kora reggeli órákban munkába siető asszonyok, férfiak és gyermekek százai akartak átkelni a budai oldalról a pestire. A propeller- (vagy csavargőzös-) vállalat — noha tudta, hogy abban az időben több­száz siető utast kell átszállítani — nem gondoskodott kellő­­számú közlekedési esz­közről és így egyetlen hitvány, rozoga kis bárkán, amelyben legföljebb kétszáznegy­ven embernek van helye, negyedfélszáz vagy négyszáz ember torlódott össze, en­nek következtében a nyomorúságos „köz­lekedési eszköz" aggasztó módon ingadozni kezdett, az utasok között zavar és pánik támadt, az emberek egymás hegyvn­hátán iparkodtak menekülni, letörték a korhadt hajókorlátokat, vagy húszan a vízbe estek, néhányan talán kile is fulladtak, erről azonban most, mikor e sorokat írjuk, még nincsen határozott tudósításunk. Ez a hétfői helyi szenzáció rövid fogla­latja. És mi nem azon csodálkozunk, hogy ez a veszedelem megtörtént, hanem inkább azon, hogy nem történt meg hamarább és hogy a baleset nem vált nagyméretű, bor­zalmas katasztrófává. Ha már most elemeire bontjuk az egész esetet, mit látunk? Elsősorban látunk egy kapitalista vál­lalatot, amely a maga profitját lelkiisme­retlen módon — vagy mondjuk egysze­rűen: kapitalista mód­on — iparkodik nö­velni, nem törődve se isteni, se emberi tör­vényekkel, kockára téve és veszedelembe döntve emberéletek százait, kijátszva szer­ződéseket, törvényeket, rendeleteket, ki­játszva (vagy elaltatva) a hatósági ellen­őrzést. E mellett pedig látunk hatóságo­kat, amelyek tűrik a kapitalista vállalat visszaéléseit, tűrik az emberi élet és emberi épség rovására űzött profithajhászatot, sze­met hunynak a nyíltan űzött visszaélések­nek,­ bebizonyítva ezzel, hogy a mai rend­szer mellett mindenféle kapitalista rablás a jó erkölccsel összeférő, megengedett dolog.»" A dunai propeller-forgalmat Budapes­ten monopóliumként űzi egy részvénytár­saság, amely csak formailag részvénytár­saság, a valóságban azonban családi válla­lat. (A részvénytársasági formát a ma­gánvállalkozók főképen azért kedvelik, mert megkönnyíti az adózás alól való ki­bújást.) Ez a vállalat mindenféle ürügy­gyel és a hatóságok jóindulatú elnézésével túlteszi magát szerződéses kötelességein, amelyeket az élvezett monopólium fejében a közzel szemben vállalt, kevés és meg nem felelő hajót járat, a közönség jogos igényeit semmibe sem veszi, hanem csu­pán csak arra törekszik, hogy minél keve­sebb befektetéssel és költséggel minél na­gyobb profitra tehessen szert. Így törté­nik meg, hogy egy silány lélekvesztőre a megengedhető maximális számnál két­szer­te­ több utast zsúfol össze, nem tö­rődve azzal, hogy ebből baj származhatik, hogy ennek az üzleti kapzsiságnak ember­életek eshetnek áldozatul. A kapitalizmus egyáltalában nem válogatós az eszközei­ben. A veszedelmes gép védőszerkezete pénzbe kerül, tehát ha nincs szigorú el­lenőrzés, a védőszerkezetet mellőzik, ha mindjárt néha-néha megnyomorít vagy megöl is a gép egy-egy munkást. A poros, bűzös pinceműhely olcsóbb, mint a vilá­gos, tágas, jól szellőztethető helyiség, te­hát ahol csak lehet­, a kapitalisták ilyen helyeken dolgoztatják a munkásokat, pro­fitjuk érdekében korai halálra ítélve „az isten képmására teremtett" felebarátaikat. A bánya szellőztetése és robbanások el­len való minél tökéletesebb biztosítása pénzbe kerülne, tehát a bányabárók mel­lőzik az ilyen költséges befektetéseket, nem törődve azzal, hogy egy-egy robba­nás ötven, száz vagy akár ezer családapát pusztíthat el. A nagy paloták többnyire embervérrel épülnek a biztossági készülé­kek hiányossága miatt. És — hajószeren­csétlenségről lévén szó — ki ne hallott volna még a koporsóhajókról, azokról a rozoga hajókról, amelyeket tulajdonosaik baleset ellen jól bebiztosítva, kibocsáta­nak a nagy világtengerre, hogy pusztul­janak el... persze, akár legénységükkel együtt... Amerre csak nézünk, a kapitalizmus mindenütt lelkiismeretlenül keresztülgázol az emberi exisztenciákon, az emberi életen és épségen. Néhány percenttel több profitért minden gonoszságra képes. A kapitalista békeidőben fegyvert gyárt és szállít hazája majdani ellenségeinek, honfitársai majdani gyilkosainak. A kapitalista képes néhány fillérnyi bérkülönbségért saját honfitársait kivándorlásra kényszeríteni, a hontalan­ságba űzni és igénytelenebb, kizsákmányol­h­atóbb idegen munkásokkal pótolni. És a kapitalista képes a rozoga propellert em­berekkel veszedelmesen túlzsúfolni, nehogy egy helyett két propellert kelljen járatni, nehogy a profit félszázalékkal csökkenjen. Ezen mi nem csodálkozunk. A profit nö­velésére alkalmas eszközöknek lelkiismeret­len alkalmazása, az emberek legyilkolására is kész profitjobbság csakúgy hozzátarto­zik a kapitalizmus természetéhez, mint pél­dául a farkaséhoz a juhok fölfalása. És amint a farkast nem lehet ránevelni arra, hogy jámboran legelésszen, azonképen a ka­pitalizmust sem lehet úgy idomítani, hogy lemondjon a kizsákmányolás, a profitszer­zés különféle eszközeiről: a munkásnyúzás­ról, az árdrágításról, a szükségletek résen kielégítéséről (minőségi és mennyiségi csa­lásokról), a jogos magrán- és közérdek kí­méletlen legázolásáról. A kapitalizmust ép­pen úgy nem lehet természetéből kivetkőz­tetni, mint a farkast. Tehát meg kell szün­tetni és a társadalmi termeléssel kell he­lyettesíteni. Erre törekszik a szociáldemo­krácia. De várjon addig is, míg a termelésnek, a javak szétosztásának és általában a köz­szükségletek kielégítésének teljes szociali­zálása bekövetkezik, szabad-e korlátlanul garázdálkodni hagyni a kapitalista profit­dühöt? Erre a kérdésre már régen kész a felelet: törvények, rendeletek emelnek kor­látokat a kapitalizmus garázdálkodása elé. És­pedig annál számosabb és szigorúbb törvények, minél több befolyása van a nagy néptömegeknek a törvényhozásra és a törvények végrehajtásának ellenőrzésére. Nálunk a kapitalista néprontás korlátai nagyon gyöngék és inkább csak a látszat kedvéért valók, mert nálunk a kizsákmá­nyolt tömegnek nincs szava sem az ország­gyűlésen, sem a megyeházán, sem a város­házán. Itt, ha a vakult magyar elvét kö­vetve, alkotnak is törvényt, rendeletet vagy szerződést, amely a kapitalizmust látszat szerint bizonyos korlátok közé szorítja: a valóságban a kapitalista válla­latok korlátlanul űzik visszaéléseiket. Az adminisztráció, az ellenőrzés mind a kapi­talisták alázatos, vak és süket cselédje. Különösen áll ez hazánk remek székes­fővárosára, amelynek községi választójoga rosszabb az országgyűlésinél és sokkal ros­szabb Soroksárénál vagy Nyírbaktáénál. Budapestnek külön gyalázatos választójoga van: a legkorlátozottabb, a legkorrumpá­lóbb, amit csak el lehet képzelni. És ennek megfelelő Budapest adminisztrációja. Lát­tunk a minap egy csekélységnek tetsző dol­got: a közismert nagyjövedelmű urnak, a villatulajdonosnak fia a város iskolájában tandíjmentességet élvez, míg a szegény em­ber kénytelen akár a zálogházba vitt pár­nája árából is tandíjat fizetni vagy pedig iskoláztatásáról lemondani. így vagyunk az adózással is: a szegényről közvetlen és köz­vetett adókkal lehúzzák a bőrt, a gazdag pajtás, kortes és cimbora pedig kibújik a közterhek alól. A középítkezéseknél, a hiva­talok betöltésénél ugyanez a szellem ural­ Lapun­k mai száma 12 oldal.

Next