Népszava, 1931. december (59. évfolyam, 278–301. sz.)

1931-12-25 / 298. szám

274 0, ezek a fehér falak! Milyen jó, hogy töröttek a cellám ablakai. Levegő! Levegő! A bezárt sötét csöndességben összefut a sze­mem előtt minden: a vackom, az asztal, a szék, a polc, a könyveim s a keskeny rácsos ablak. Egyetlen sárga pont: a vasajtó kukucsán, ahol beles rám az or, beszűrődő sárga fény, a villainy. Észrevétlenül valami nehéz csüggedés nehe­zedik lelkemre Vizsgálom magamat — s ez a csüggesztő teher nem a bűntudat! És ha az volna itt! Amíg ott künn, szabad mozgásom­ban egyéni aktivitásom, munkám a társadalmi munka részévé vált, a munkám társadalmi volt A munkához való raffinériát, rengeteg ta­pasztalatot a társadalomban tanultam el, sőt elmém felfogóképességét is a társadalom csi­szolta, nevelte. Minden bennem már eleve meg­született emberi sajátságokat a viszonyok ké­pezték, formálták. És ha munkám társadalmi munka lett, nem lehetnek erényeim és bűneim nem egyéniele, hanem csupán társadalmi eré­nyek és bűnök, amelyeket minden vonatkozás­ban maga a társadalom fejlesztett. Nincs tehát bűnös! Én sem vagyok az! Ha­­mégia van bűn, az a társadalom bűne, elkövet­jük mind együttesen és amily rész jut a társa­dalmi munka szervezetében az egyesre, csupán annyi rész jut reá a bűnből is! Nem az emberben gyökeredzik tehát a bűn, hanean a társadalmi szervezet hiányosságában, mint ahogy cellám törött ablakán nyakamba becsapkodó eső és besüvöltő szál oka sem ben­nem leledzik, hanem az ablak rossz voltában. Bennem sem a bűntudat teszi szinte elvisel­hetetlenné itt az életet, hanem a társas viszony hiánya. Eltorzulhat bennem minden érzés, el­tintorodhat minden gondolat, térítgethetik elmém működését, mégis mérhetetlen intenzi­vitással érzem a fájdalmat: magánzárkában, magányosan, egyedül vagyok. A legszörnyűbb büntetés ez, hiszen emberi mivoltunk a társas érzés fundamentumára épül. Olyan jó volna erősen megrázni vállamat, hogy szabaduljak az irtózatos nyomástól, s képtelen vagyok még megmozdulni is. Csak meredten bámulok a vasajtó kicsiny fénypont­jára, amely néha elsötétül, mikor öntudatlan proletártestvérem, az őr bekandikál rajta. A cella többi részében is minden sötét s mintha még feketébb árnyak suhognának kö­rülöttem. Elfelejtem azt is, hogy vagyok. ...Most fölkelek. Szomjas vagyok. A vizes­csöbröt keresem. Odakünn, a folyosón monoton léptekkel jár a fegyveres őr. Hallgatom a kop­panó csöndet, s ki tudja, mennyi idő szaladhat így fölöttem el! S amint fölvetem fejem, odatapad tekintetem a cellaablakra, egy ezüstös csikra. Oly jól esik azt is hosszan-hosszan elnézni A rohanó fel­hők mögül szűzi kacérsággal kandikál be a hold. Odamegyek, szinte sietek az ablak alá Magasan az ablak, ne­m nézhetek ki, csak ér­zem, hogy világos van odakünn, a hold világít a földre, beezüstözi az egész Mindenséget. Csil­lagok is vannak és furcsán rezegnek, volta­képen nem is rezegnek, szaladó sugarukat va­lami elfogja útközben bizonnyal. Egészen nyu­godtan vannak odaszegezve az égre. A hold is. Nincs bennük semmi, de semmi kifejezés. Szinte ijesztő ez a halott merevség. Hát hol vagyok én? Megfagyott-e a világerekben a vér? Hiszen tulajdonképen feleletet várok valahonnan, hiszen kérdezni szeretnék vala­mit!... Ott hevernek a könyveik az asztalon egész garmadával. Sok minden van bennök és én mégis folyvást a felelet érkezését várom valahonnan. De hát kitől, hát ki beszél itt hoz­zám, ki szól nekem? összerázkódom, összehúzom magamat és vé­gigfut rajtam az elhagyottság fagyos rémü­lete, homlokomról hideg csöppek gyöngyöznek alá Két karom élettelenül esik le, hátrahanyat­lom a falnak, forogni kezd előttem a nagy ho­mály, lábam alatt se biztos a föld. Jaj! Csak az kell még, hogy a padozat deszkái pattanja­nak meg és előlépnek a dermedt tekintetű szel­lemek, melyek a magányos embereket kedvelik. De csak maradjatok, minek jönnétek? Mindent tudok, ami tudni adatott. Életet hozzatok ne­kem! Életet, szabadságot! Nekidülök egész testemmel a falnak. Forró farcomat ráfektetem a hús falra. És meleg könnycseppek peregnek végig arcomon. — No! No! Csillapodj! Csitítsd magad! Ha máskép nem, hát körmeidet mélyezd a húsba a kintól, fogaid szorítsd össze a gyötrelemtől. Nézd-nézd, nem látod, ez a halálos csönd itt bent és odakint az új élet jövetelét jelzi. Hát nem tudod, hogy a korhadás a születendő élet anyaméhe? Így van ez az emberi társadalom­ban is. — Jó... jó ... •­Belenyugszom, csöndes le­szek ... Visszahúzódom... oda, az én jó vac­komra. És várok, várom, mint suhan el perc­perc után én nő a percek múltával a remény­ség, hogy fölvirrad még egyszer nekem is... Ó, mert csak még egyszer szabadnak lenni! Élni, élni még újra! Csak egyszer, egyszer még fürdeni a szabadság levegőjében, amelynek minden atomja csak életet táplál, csak zsongit, vigasztal. Nem kívánok már semmi egyebet Álmok nagy, tülekedő csatákról testet ne ölt­senek. Minden bódító ábrándot önnön boldog­ságomról is végkép eltemetek. Csak az életittas napos természet ölelését kívánom még egyszer — utoljára. Utoljára a nagyszerű természet csodásan szép, jóságos ölébe, ahol nincsen egyetlen em­ber sem, ahol csupa tiszta napsugár lesz és sok-sok parányi állat virág, lomb és dalos madár... mind-mind körülvesznek és ott csil­log szemükben a sirató könnycsepp, üzenetet várnak, ki merre vigye. És én nem üzenek — csak drága asszonyomnak és kicsi lányomnak, senki másnak... Boldogan hunyom le két sze­memet, átölelem a csodás Mindenséget, amelyet ugy szerettem s ő is szeretett engem... Hogy az emberek nem szerettek és elvették a szabad­ságomat... ártatlanul börtönbe vetettek — hivságos siratni őket Hivságok hivsága, mi­vel amit ők neveznek szeretetnek, az csak merő önzés, s­ivalgás... Itt várom, igy várom szép nagy nyugodtan a ragyogó napot hogy tündöklő tűzszekeren előrobogjon értem a szabadulás és vigyen­­ a diadalmas szabadságba, hogy fölujjongjon bennem az élet pirosló vágya, az élet szerel­mének pezsgő ereje s egyszer mindörökre a kéklő, véghetetlen Mindenségbe. IRTA TUBA KÁROLY ­ff OFSZAVA 1931 december 29. - írta ELLENBOGEN JÓZSEF. - 1931 tele. Munkátlanság! Nyomor! Éhség! Letört vagy indulásban megfojtott egzisz­tenciák. Nagy politikai káosz. Gazdasági össze­omlás. Sehol egy napfényes folt, sehol egy biztató sugár, amely át tudná törni a remény­telenségbe felhőzött eget. És mégis... A fel­szín alatt, a nagy események hátterében ember­csoportok sorakoznak. Fiatalok, korban vagy gondolkodásban azok. Emberek, akiket le­nyomott az élet, de akik nem akarnak meg­fulladni a reménytelenség sorában. Mert hisz­inek és hitük erejében túllátnak a mán. Az arc­élen hatalmas erők állnak készen, hogy köröm­mel és foggal síkraszálljanak. S a front mögött a maradékok összegyűjtve, a romokon a jö­vőbenézők építik az eljövendő idők védvárrait — a kulturát. Kis pepecselő — a nagy jelensé­gek mellett nevetségesnek ható — munkába fognak. Beszélnek új világirodalomról, új mű­vészetről, beszélnek céltudatos sportról és a különböző Károlyiak idejében — kirándulnak a hegyek közé... Problémát csinálnak a tu­risztikából és toboroznak, építenek­ a szebb holnapért... Visszanézünk egy évet: 30.000 turista, 12.199 csónak a Dunán, 616.500 eladott turistajegy a vasúton, a Pilis 59 csúcsa közül háromra szabad a közlekedés. A Börzsönyben a 31 közül korlátlan megközelítés egynek sincsen. És a nyomorúság ellenére, vagy talán éppen ezért, hatalmas, táguló perspektíva nyílik a turistaság mint tömegszükséglet előtt. A dolog természetéből folyva, a turistaság térhódítása a nagy morális és egészségügyi hasznán túl, anyagi föllendülést hozott egyes specializált kereskedő és iparos szakmáknak és fényes üzletet jelentett a közlekedési válla­latok sokaságának — elsősorban a MÁV-nak. A turistakultúra megnyitotta az idegenforga­lom, valamint a honi vándorlás előtt az eddig Ázsiánál is messzebb eső Bükköt és Mátrát, fölfedezte a város mellett a Dunát, a Pilist, a Börzsönyt. És a gazdaságilag leromlott kö­zéposztály először kényszerűségből, majd ké­sőbb megszokásból, dacolva a magyaros ven­dégszeretetbe csomagolt kapzsisággal, idehaza töltötte el, ha még volt mit elkölteni. De ezen túl a turistaság egy eddig negatívumot je­lentő, hatalmas munkás- és alkalmazott­ töme­get hozott a felszínre, akik hihetetlen vehe­menciával fogták föl és használták ki a leg­ősibb, mégis új, a természet szeretetében gyö­keredző, sportontúli kultúrjelenséget. Amennyire természetes a turisztika nép­szerűségének a növekedése, annyira ész­szerűtlen a megközelítés eszközeit birtoklók reakciója. Az államtól a földhöz ragadt ur­bérességig mindenki profitált a turistától és mégis a jelenségek arra vallanak, hogy in­kább lemondanak a tapasztalat nyomán vár­ható haszonról , de a városi tömegek egész­séges élniakarását elgáncsolják. Joggal vetődik föl a kérdés: várjon miért? A felelet: egyrészt politikum, másrészt pedig konvencionális önzés. Egyik oldalon a turista­ság exkluzivitását féltik a heterogén tömeg beözönlésétől, a másik oldalon pedig a vad félelem az erdőt járó turista nyakába sze­retné varrni a vidék politikai fölébredését. Mindkét fölfogás téves. Az egyik az okozatban, a másik az okban lőtt bakot. A nagy tömegek nem a turistaság­uri­voltát irigyelték meg, a forrongó falut pedig a kirándulók nyakába varrni, a rövidlátáson túl jókora rosszakara­tot is igényel. A ma embere, elsősorban a munkás és a proletarizálódott polgár, a turistaságban meg­érezte annak maradéktalan, salakmentes nye­reségét A turisztika, mint a sport távol áll a hétköznapi­ tülekedéstől és a természet ta­nítva, áttekintést, sokoldalúságot ad a vele foglalkozóknak. A városi örömök fogalma alá sorolt úgynevezett szórakozásokon túlsza­ladt az idő és ha nem is az egyszerű észsze­rűség, de az olcsóbb hozzáférhetőség megadta felénk a kezdő lökést, a folytatás pedig meg­mutatta a félremagyarázhatatlan lényeget. És még egy. A ma láta nem enged speciali­zálódást, egyoldalú szórakozást, vagy akár ta­nulást, senkinek sem. Ezért nagy a turistaság vonzóereje. A turistaság nem sport nem szó­rakozás, nem tanterembe vagy könyvsorokba zsúfolt tanulság, hanem mindez együttvéve és ezeken fölül pihenés, fölüdülés. A turistaság ott van az idő meghamisítha­tatlan tükrében. Egy szinsávot alkot a napsu­garat megtörő prizmán. S ha a színek egy­szer találkozni fognak az emberiség derűs­égén, szivárványt képezve hirdetik majd a megnyugvás nehezen várt békéjét. A TevORS előtt írta VÁRNAI ZSENI. - Ott álltam a perronon a római gyors előtt, a mozdony gőzt zihált, már indulásra készen s a pillanat iramló ködszárnyához tapadtan a suhanó vonatban, egy drága arcot néztem. Még láttam őt a percben, egy bús szemvillanásig, aztán suhant a gyors, már csak a füstje kéklett, itt volt, enyém volt, elment a nagyvilágba, csupán szívembe karcolt tündöklő képe fénylett. Ott álltam a perronon és a síneket néztem, mik lusta érckigyókként a messzeségbe nyalnak s éreztem, hogy a tünő gyors után szivem vércsöppjei a síneken gurulnak.

Next