Népszava, 1935. május (63. évfolyam, 98–123. sz.)

1935-05-01 / 98. szám

1935 május 1. NÉPSZAVA­ Za BABAKLINIKA — niwh írta: VÁMBÉRY RUSZTEM­ E­ PHILIPS RÁDIÓ GYÁRTMÁNYAINAK UTOLÉRHETETLEN MINŐSÉGÉT VILÁGRÉSZ­­ DICSÉRI Nagypénteken mossa holló a fiát, tavasszal nagytakarít a háziasszony, de sem a kalendáriumban, sem a társadalmi hagyományokban nincs oly nap, amikor az emberek politi­kai fogalmaikat megtisztítanák at­tól a portól, piszoktól, salaktól, amely a mindennapi használatin észre­vétlenül hozzájuk tapad és eredeti kontúrjaikat meghamisítja. Van babaklinika, ahol a gyermekek já­tékszereit megreparálják, de nincs kórház, ahol a felnőtt polgárnak beteg politikai képzeteit azokból a sérülésekből kigyógyítanák, ame­lyeket hivatásos politikusok okoz­nak, amikor e képzetekkel a propa­ganda, a választás vagy egyéb szent cél érdekében játszadoznak- Arról nem is szólva, hogy honnan a csu­dából szerezné az átlagpolgár sza­batos politikai képzeteit, amikor politikusai és sajtója versenyeznek a ragályos fogalomzavarnak ter­jesztésében. Erre a legutóbbi úgynevezett vá­lasztások bőséges alkalmat szolgál­tattak. Már amennyiben választá­soknak nevezhetők. „Harcról“, küz­delemről, végsőig feszült izgalom­ról csevegtek az újságok, noha a képviselőknek több mint egy­ötöde egyhangúan került ki a harcból, a kormánynak .­fényes“ vagy „fölé­nyes“ győzelméről írt a Svenska Dagbladet-től a Kajászókerekes és Vidéke-ig a világ összsajtója, ho­lott ezer híján hárommillió szava­zóból mindössze 919 ezer voksolt az egységes pártra. Hogy a kormányra valósággal leszavazott 49.9% válasz­tónak mégis ,.sikerült“ az összes mandátumok 69.3%-át megszereznie, ebben nincs semmi meglepő, mert­ az 1905-ös és 1920-as választásoktól eltekintve, hetven év óta a kor­mány fölényes parlamenti többsége mindig a választók kisebbségére támaszkodott. Van talán ország, ahol azt, ami itt történt, nem ne­veznék választásnak, de igazán nincs ok, amiért egy nemzetközi fogalomnak ne adhatnánk magya­ros veretet, különösen, ha ezt a Nép érdeke megkívánja. Több baj van azonban a Nép fo­galmával. Ha csak azt jelentené, amit a ferencjózsefi jelszó: a viri­bus vintis jelentett, akkor ez nem lenne se több, se kevesebb, mint a Moltke programja: getrennt mar­schieren, vereint schlagen, de a Nemzeti Egység Pártjának leghi­­vatottabb kommentátora az egy aktot érti alatta, amelybe szép szó­val, nógatással és szelíd erőszakkal az összes birkákat — bocsánat, vá­lasztókat — be akarja tessékelni. Ha valami nemzeti egység, akkor nem lehet párt, mert a nemzet egy­ségén kívül senki se állhat, ha pe­dig párt, akkor nem lehet nemzeti egység, mert a párt fogalma fölté­telezi, hogy más párt is legyen. Hogy pedig a többi pártok közül melyik jogosult, melyik nem, an­nak megítélésére az egyik pártnak vezére legkevésbé hivatott. C. De­­lisle Burns a demokrácia hátrá­nyairól és előny­eiről szóló okos könyvében (Democracy, 1929. 82. 1.) azt írja, hogy a demokrácia lényege nem is annyira abban az ellenőr­zésben rejlik, amelyet a közösség­nek számszerű többsége a politikai helyzet fölött gyakorol, hanem a kisebbségek szabad játékában, ab­ban, hogy a csoport­szervezeteknek természetes lelki változatai egy­aránt érvényesülhessenek. Egy birkanyáj — mondja Burns — vagy az egyforma gondolkodásnak tömege nem demokrácia, mert híj­­ján van a belső szervezetnek. Demo­krácia csak egymástól különböző s egymással küzdő szervezett csopor­tokból alakulhat ki. Ez adja meg értékét. Mert a politikáról is áll, amit a magyar ember az életről mond: akkor szép, ha zajlik. Amit a Nép vezére óhajt, az nem élet, hanem inkább a hősök temetőjére emlékeztet, ahol a sza­vazók keresztjei szép sorjában áll­nak s egynek sincs extravagáns véleménye a kilencvenöt kemény pontok egyedül üdvözítő voltáról. Nem mondom, hogy ez nem lehet­séges, csak éppen demokráciának nem illik nevezni. Nagyobb hiba, ha a magát de­mokratának nevező párt sincs min­dig tisztában a demokráciával. Budapest északi kerületében voltak plakátjai láthatók, amelyen a jelöl­tek neveit közölték. Szép sorjában, természetesen a vezeték- és kereszt­neveket, csak ép pont két jelölttel tettek kivételt, akinek csak a veze­tékneve volt olvasható: Apponyi és Vázsonyi. Szerelemben és válasz­tásban állítólag minden cselfogás megengedett s így nem kifogásol­ható a számítás sem, amely azt re­méli, hogy tömegével akadnak vá­lasztók, akik még nem szereztek tudomást Apponyi Albert és Vá­zsonyi Vilmos sajnálatos elhúnytá­­ról. Mégis valószínűbbnek látszik az a másik számítás, amely szerint a választók a magyar költő szavá­nak tudatában, hogy csak sast nem­­zenek a sasok, nagyobb súlyt tulaj­donítanak az Apponyi és Vázsonyi, mint a György és János neveknek. Bár semmi okom sínes, hogy a ne­vezett két fiatal politikus jeles tu­lajdonságait és jövőben szerzendő nagy érdemeit kétségbe vonjam, a demokrácia fogalma mégsem abból indul ki, hogy tudás, tehetség és jellem épúgy öröklődnek, mint, te­szem, az üzlet vagy a földbirtok, hanem ennek a téves föltevésnek éppen az ellenkezőjéből. Ha az a — mondjuk — elővigyázatlanul szöve­gezett falragasz az arisztokratikus elvre támaszkodva igyekezett a de­mokráciának híveket toborozni, úgy, ha sikerrel járt is, mégsem éppen alkalmas, hogy a terézvárosi polgárnak a demokráciáról alko­tott hiányos képzetét kikerekítse. Mentségére szolgáljon a demo­kratáknak, hogy ezúttal a válasz­tási cirkusz porondján az úgyneve­zett szabadelvű párttal karöltve jelentek meg, amelynek a libe­ralizmusról hirdetett fogalmai in­kább a szó hagyományos hazai je­lentéséhez, mint történelmi je­lentőségéhez közelednek. Maga a szó Spanyolországból, de a hozzá­­fűződő fogalom Nagybritanniából ered, ahol H. Spencer és John St. Mill azt a politikai haladó irányt értették alatta, amely az egyéni és politikai szabadságot lehetőleg meg­óvja az állami beavatkozástól. Igaz ugyan, hogy a szabadkereskedelem apostolai, Cobdell és Bright, s mind­azok, akik az egyéni gazdasági pri­vilégiumok ellen foglaltak állást, a liberalizmus politikai talapzatán álltak, de hogy a liberalizmus a gaz­dasági szabadság féktelenségét je­lentené, az már régen nem felel meg sem a tudományos elgondolás­nak, sem a valóságnak. Hochhouse és a liberalizmus legnagyobb angol korifeusa, J. A. Hobson (The crisis of liberalism, 1909) a társadalomban termelt gazdasági javak terén, fa­­bianus befolyás alatt, az állami be­avatkozás mellett érvel. * Ettől némileg eltérően a libera­lizmus szónak made in Hungary jelentése már a háború előtt abban összpontosult, hogy bank- és gyár­igazgatók (vulgo, zsidók) szabadon állapíthassák meg­ zseni-munka­béreiket, szóval szabadon keres­hessenek s ezenfelül legfeljebb az antiszemitizmus gazdasági letompí­­tásában; antiszemita pedig — Mik­száth ismert definíciója szerint — az volt, aki a zsidót a kelleténél jobban utálja. Hogy a liberalizmus­nak lényege úea — eltekintve, ter­mészetesen a politikai szabadság­­jogok biztosításától — az egyéniség szabad érvényesülésében áll, ami viszont elképzelhetetlen a tőke túl­hatalma ellen folytatott küzdelem nélkül, erről a Sándor Pálok és Gratz Gusztávok választói édes­keveset hallottak jelöltjeik tudós szájából. Nem csoda tehát, ha a liberalizmus is a választási „harc“ ötvenszázalékos rokkantjai közé tartozik és lényegében még mindig azt jelenti, hogy Tisza Halmán ép­úgy letegezte Wahrmanni Móricot, mint Bethlen István Dési Gézát. Ami nagy tisztesség ugyan, de époly kevéssé liberalizmus, mint a Habsburg-restauráció. Sajnos, a liberalizmus megrokkant fogalmá­nak tulajdonítható, hogy például a zempléni főispánnak, ha az „el­sepert liberalizmus romjait“ emle­geti, igaza is van, meg nem is. Mert a polgári szabadságjogokat ugyan sikerült elseperni, de a zseni­­munkabérek rendszere vígan él, sőt a miniszterelnök is feltehetően le­tegezi Ledermann Mórt vagy Szur­­day Róbertet. Amióta pedig Sándor Pál házelnökök­, csak egészen kor­látolt elmék kételkedhetnek abban, hogy a színtiszta liberalizmus él, virágzik, sőt ficánkol. Hogy a szabadelvűségnél még jobban megrokkant a szocializmus fogalma, abban semmi meglepő nincs, minthogy már a választás előtt is, sőt a világháború előtt is 3. oldal Gyógyszertárakban kapható

Next