Népszava, 1936. január (64. évfolyam, 1–25. sz.)

1936-01-17 / 13. szám

1936 .január 12. NÉPSZAVA KANNIBÁL- LAKOMA 100.000 ÉVES MARADVÁ­NY­AI Weidenreich, a pekingi geológiai kutatóintézet igazgatója hosszú vizs­gálat után jelentést készített a Pe­kingtől délkeletre talált ősemberi csontokról. A jelentés szerint a leletek a neandervölgyi kort megelőző időből származtak és 24 ősember maradvá­nyai lehettek, akiknek kora 5 és 50 év között váltakozott. Minthogy az összes csontok apró szilánkokra vol­tak zúzódva és valamennyi koponya még a megkövesedés beállta előtt be volt törve, a maradványok nyilván őskori kannibálok lakomájának nyo­mai lehettek. A jelentés ezek alapján megállapítja, hogy a százezer évvel ezelőtt élt ősember vérszomjas ember­evő volt. JAPÁN KÉPESKÖNYVEKKEL ÉS JÁTÉKSZEREKKEL ÁRASZT­JA EL A VILÁGOT Japán egyik újabb dump­ingkivitele a képeskönyvek és gyermekjátéksze­rek. Az elmúlt évben több mint két­millió képeskönyvet és kétmillió font értékű játékszert vittek ki Japánból Európába és Amerikába. A kivitel páratlan föllendülését az áruk olcsó­ságán kívül annak tulajdonítják, hogy mind a képeskönyveket, mind a játé­kokat olyan szakértők készítették, akik hosszasan tanulmányozták a ren­deltetési országok szokásait, ízlését és kultúráját. FÉNYKÉPFRESKÓ Eugene Mollo londoni építész olyan eljárást talált föl, amelynek segélyé­vel fényképeket közvetlenül a falra lehet másolni. A falra fényérzé­keny folyadékot fecskendeznek és vetítő­gépek segélyével tetszés szerinti nagy­ságban rávetítik a fényképet. Így áll elő a „falfénykép". EZ AZT­ÁN FORGALOM! Angliában a múlt év végén 2,336.722 gépkocsi volt forgalomban az előző évi 2,116.582 kocsival szemben. A gép­kocsiállomány rekordnövekedését a gépkocsiengedély-díjak mérséklésének tulajdonítják, amely mellett a kincs­tár 1935-bem még mindig 30.480.176 fontot vett be gépkocsiengedélyek díjaiból. AKI VÉGRENDELETÉT A HATAN HORDJA Edward McColl, az északkarolinai Ashville ismert tetováló művésze egy férfi hátára tetoválta az illető teljes végrendeletét, a tanúk sajátkezű alá­írásával együtt. A különös végrende­let a helyi bíróságok véleménye sze­rint jogérvényes. ­A SZÁGULDÓ FOGKLINIKA Londonból jelentik: Sussex megye tanácsa utazó fogászati klinikát ren­dezett be gépkocsihoz csatolható pót­kocsin, amelyben a legmodernebb vil­lamos fogorvosi készülékekkel föl­szerelt műtermen kívül kis váróhelyi­ség és pihenőfülke van. A „gördülő klinika" rendszeresen bejárja a me­gyének azokat a helységeit, ahol nincs fogorvos és az iskolásgyerme­kek időnként kötelesek fogvizsgálatra jelentkezni. KÁRTYÁZÁS TÉGLÁVAL Sydney mellett folytatott ásatások során régi kutat fedeztek föl, amely­nek a falába beépített téglákba játék­kártyák képei voltak beégetve. A tég­lákból több teljes kártyajátszma ke­rült ki. A lelet abból az időből szár­mazik, amikor Ausztrália még fe­gyenctelep volt és a száműzött fegyen­cek nyilván ilyen kezdetleges kár­tyákkal szórakoztak. Menekülés Molnár Mária magyar református nőmisszionárius nyolc évet töltött a csendesóceáni pápua szigeteken. Az elmúlt évben visszatért Magyar­országba és pihenő szabadságát arra használja föl, hogy előadások sorozatában ismerteti a pápuák éle­tét. Néhány hónap alatt azonban olyan elszomorítónak találta ezt a mi elromlott, szívtelen és rideg európai életünket, hogy — feledve a megpróbáltatásokat, amelyeknek borzalmait olyan megrázó módon tudta ecsetelni az előadói emelvény­ről — levelet intézett egy missziós újsághoz, amelyben, a többi között, a következőket írta: Nem érzem jól magamat. Az itthoni élet más. Örökös nyugta­lan tülekedés, kietlenség, egy szóba foglalva: hidegség. Fázom kívül és belül, mióta az örök nyár ha­záját elhagytam. Odakint nem volt honvágyam sohasem, most sokat kell ellene küzdenem. Nem tudom elhinni, hogy nyolc év alatt Európa képe ennyire megválto­zott. Tele vagyok vágyódással, hogy minél előbb visszamehessek oda, színes testvéreim közé, ahol a sötétség igen nagy és a sátán tombol, de a nap melegen süt... Minden délkörön ragyog a nap, de a mai társadalmi berendezkedés­ből kialakult civilizáció, megannyi „áldásával", eltakarja a természet erőit diadalmasan maga alá gyűrő fehér ember szeme elöl a d­erűs kék eget. Nálunk az ember farkasává válik társának és a profilhajsza pré­sei közé került áldozatok meleg szíve megdermed és még a kereszt árnyékában is fagyoskodunk. Igen, megváltozott az élet és egyre keser­vesebbé változik. Sorsigazító törek­vések szolgálatában keveset várha­tunk­­ugyan misszionáriusnőktől, de megértjük, amikor a pápuák szige­tének sötétségében tomboló sátánt még csak elviselné, ezt az európait már nem. Az a sátáni gonoszság, amely a kapitalista civilizációból árad, valóban olyan, hogy előle egy érző ember menekül a civilizált Európából — az emberevők közé. Ha teheti... Az új angol csodarepü­lőgép Az­ utóbbi időben tele van a világ­sajtó azokkal a hírekkel, amelyek az angol­­hadsereg modern techni­kai fölszereléséről számolnak be. Legutóbb ,,csodafegyverek" hírét rö­pítették világgá, amelyek a legerő­sebb harcikocsi páncélját is átütik, most pedig csodarepülőgépről szól a hír, amelytől a szakkörök az avia­tika forradalmasítását várják. Az új típusú bombavető repülőgép a Vickers-gyár B. N. Wallis nevű mér­nökének találmánya, „Vickers-Wel­lesley" a neve és 12.800 kilométer­nyi távolságot tud berepülni anél­kül, hogy pótolni kellene benzin­készletét. A repülőgépek rendkívül gyorsak és azt hiszik, hogy ezekkel Anglia magához ragadja a m­egsza­kítás nélküli távrepülés világrekord­ját. Ezeknek a repülőgépeknek azon­ban nem sport és nem is utasszállí­tás, vagyis kereskedelem a céljuk. Bombavető repülőgépek ezek, ame­lyekkel Anglia nemcsak a távolsági repülés világrekordját, hanem a ka­tonai aviatika főuralmát is magához akarja ragadni. Az új gépek szár­nyait és a csónak testét vékony fém­rudak és csövek hálózatából készí­tik. A hálózat rajza, a teljes szerke­zeti gazdaságosság elvét követi, ami hihetetlen ellenállóképességet és szi­lárdságot kölcsönöz neki. Az így készült gépek a hasonló méretű kö­zönséges gépeknél 35—40%-kal könnyebbek, teherbírásuk és repü­lésük sebessége hasonló arányban magasabb, működésük sugara 250 százalékkal nagyobb és 1500—2000 méterrel magasabbra repülhetnek. Az üreges szárny távcső módjára megnyújtható, ami a felszállásnál növeli a gép felhajtóerejét, míg re­pülés közben összevonható a levegő­ellenállás csökkentésére. A szárnyak belsejében olajtartályokat, a nagy gépeknél utasfülkéket lehet elhe­lyezni, ami fölöslegessé teszi a csó­nakot és a gép pusztán óriási szár­nyakból áll. Az üreges szerkezet szilárdságát nem csökkenti, ha egyes részeit lövé­sek rombolják szét, tehát a gép telitalálat esetén is tovább repülhet. De nemcsak a repülőtámadásra, hanem repülők elleni védekezésre is felkészül Anglia. Az angol hadi­hajókat titkosrendszerű gyorstüzelő légi elhárítófegyverrel látják el, am­ely percenként ezer lövedéket repíthet 6400 méter magasságba. A nyolccsövű fegyvert töltényhevede­rekkel töltik, a töltés és tüzelés ön­működő závárzattal történik. A fegy­ver gyújtó-, robbanó- és gázgráná­tokat, valamint srapneleket lőhet ki, amelyeket tetszés szerinti sor­rendben lehet a hevederbe rakni, úgyhogy ezzel a fegyverrel olyan acél-, tűz- és méregfüggönyt vonhat­nak 6400 méter magasságig, ame­lyen a leggyorsabb repülőgép sem hatolhat át. A cirkálókra hat­, a tor­pedórombolókra négy ilyen fegyvert szerelnek és később a szárazföldi elhárítóütegeket is ilyen fegyverek­­kel látják el. Nem kétséges, hogy Anglia azért közli a nyilvánossággal éppen most az új csodafegyverek föltalálását. . V " v : * • " E hó 26-án, a Városi Színházban rendezendő V. munkáselőadásra: a FAUST című opera előadásához minitere­mm­el kell További jegyigényléseket tehát nem elégíthetünk ki 9. oldal hogy ezzel is kihangsúlyozza: a vi­lágpolitikai helyzet elmérgesedése nem találja fölkészületlenül. Már Kecskeméten is... (Kecskemét, január 16.) A kecske­méti városi hordójelzőhivatalban ellenőrző vizsgálatot rendeltek el és annak során különböző szabály­talanságokat fedeztek föl. Iván Já­nost, a hivatal vezetőjét, a polgár­mester fölfüggesztette állásától. A rendőrségi kihallgatás során Iván beismerte, hogy a hivatal pénzéből 500 pengőt elsikkasztott. Iván lakásán házkutatást tartot­tak, amely újabb terhelő adatokat juttatott a rendőrség birtokába. Ivánt őrizetbe vették. Malálosvégfői Muraró János gumijavító csütör­tökön délben­­.412 órakor a Beth­len téren vezette vörösszínű Lan­cia-gépkocsiját. Ugyanekkor a Ke­leti pályaudvar irányából a Dam­janich utca felé robogott a Fanta olajművek rt. személyautója, amely­nek kormánykerekénél Weith Ká­roly sofőr ült. A kocsiban a vál­lalat vezérigazgatójának felesége, dr Fábri Jenőné foglalt helyet. Az útkereszteződésnél a 46-os jelzésű villamos haladt, amely eltakarta a Lancia-kocsi elől a másik autót. Muraró János gépkocsijával teljes erővel beleszaladt a Fanta-művek autójába. Az össze­ütközés olyan heves volt, hogy a vállalat gépkocsija felvágódott a gyalogjáróra, kidöntötte a gáz­oszlopot, amely mellett Neuwelt­ József 43 éves hadirokkant gyü­mölcsárus állt. A szerencsétlen 75%-os hadi­rokkant a gázoszlopnak zuhant, a kerekek keresztülmentek a fején és szétroncsolódott kopo­nyával szörnyethalt. Fábriné arcán és fején szenvedett sérüléseket. A MABI rendelőjében részesítették első­segélyben. A mentőkkel és a rendőrséggel együtt a Gázművek munkásait is kihív­ták a helyszínre, mert a kidöntött gázoszlop vezetékéből ömlött a gáz. A rendőri baleseti járőr és a rend­őri bizottság megállapította, hogy a két autó meg nem engedett sebességgel akart a keresztező­désen áthaladni. A járókelők szerint mindkét gép­kocsi vezetője dudált. Muraró Já­nost és Weith Károlyt előállították a VII. kerületi kapitányságra, ahol megindult ellenük az eljárás, Neu­welt József holttestét a törvény­széki orvostani intézetbe szállítot­ták. Csütörtökön másik halálos végű közlekedési baleset is történt a fő­városban, a Váci út 8. szám alatt levő ház előtt, aho­l az Újpestről a Nyugati pályaudvar felé haladó J-jelzésű­ villamoskocsi, ame­lyet Varga József vezetett, ha­lálra gázolta Maszár János 38 éves kifutót. Maszár a rendőrség megállapítása szerint triciklijével szabálytalanul előzött és hirtelen a villamoskocsi elé hajtott. A szerencsétlen m­un­kásembert a kerekek elkapták és egész felsőtestét összeroncsol­ták. Varga József azt vallotta, hogy az ő érzése szerint az áldozat valóság­gal a villamos elé hajtotta tricikli-jét, mintha csak öngyilkosságot akart volna elkövetni. Annak meg­áll­apítá­s­ára, hogy terhel-e valakit felelőssés, a halálosvégű balesetért a rendőrség nyomozást indított. Maszar János holttestét a törvény­széki orvostani intézetbe szállítot­ták. KEDVEZMÉNYES színház-, mozi-és fürdőjegyek kaphatók a Népszava könyvkereskedésében, VII. Erzsébet körút 35. Jegypénztár: délelőtt 6 órától délután 6-ig, szombaton 7-ig.

Next