Népszava, 1937. május (65. évfolyam, 99–120. sz.)

1937-05-01 / 99. szám

Ma: heti rádióműsor különmellékleten 65. évfolyam 99. szám Budapest, 1937 május 1. szombat •k A MAGYARORSZÁGI SZOCIÁL DEMO ,'orr/ í Ara­go fillér KR­ATA PÁRT K­ÖZPO­NT­I KÖZ­LÖ­NY­E Telefonszám: 1-303-30, 1-303-31 és 1-303-32 Szerkesztőség és kiadóhivatal: VIII. Conti ucca 4 • MAGYAR MÁJUSOK SZELLEME (M. 7.) Közel félszázada, hogy Május elseje bevonult a történe­lembe. Történelemformáló sze­repe és jelentősége túlnőtt a ha­sonló mozgalmaikon és ma föl sem m­­érhető jelentőségre tett szert. Május elseje a mun­ka ünnepe- A munkásosztály eszmélése, öntu­datra ébredésre és igazó törekvése innen önállóságra veszi kez­detét. A Nyugat-Európából elin­dult májusi gondolat a magyar munkásosztály alapjává, de ezen fölemelkedés­éne­k túlmenően is a kizsákmányolás és szolgaság elleni szabadságharccá vált. A munkásosztály keretein túl az egész társadalom ügyévé szélese­dett. A munkáskérdés a társada­lom kérdése lett. A szociálpoli­tika, a szociális gondoskodás, a törvényes munkásvédelem a társadalmi és eszmei harcok sík­jára kerü­lt, a legegyszerűbbnek ítélt kérdések is, a munkabér, és a munkaidő kérdése politikai kér­déssé vált, noha gazdasági vagy szociálpolitikai kérdésnek lát­szott. Május elseje s a munkásvéde­lem gondolata az egész társa­dalmat megmozgatta. A társa­dalmi fejlődés hajtóerejévé vált. A félállati sorból föleszmélt mun­kásosztály ezen keresztül látta m­­eg a maga új világát; olthatat­lan szomjúsággal és éhséggel, tö­retlen, friss vággyal vetette rá magát mindarra, ami fölemelke­dését szolgálta. Megrövidíttette napi munkaidejét, megváltoztatta a vele való bánásmódot, megja­víttatta munkabérét, fizetését, s ahogy munkájának értékét és megbecsülését kivívta, úgy ju­tott emberszámba és emberi sorsba. Senkiből valaki lett. A munkás­osztály, a nagy néma rabszolga, majd minden országban fölesz­mélt. Emberszámba vétette ma­gát. Megtanult gondolkodni, látni, fölismerni és cselekedni. Először megismerte önmagát és sorsát. A valóság fölismerésétől azonban még hosszú, nagyon hosszú út ve­zetett a cselekvéshez, a küzdelem­hez. Ezt is megtette és ezzel a tár­sadalom többi osztályaival egyen­rangú tényezőnek küzdötte föl ma­gát. A megtett úton ez volt leg­nagyobb és legjelentősebb lépése. Innen kezdve a párfilléres órabér­emelés és a negyedórás munkaidő­csökkentés egyformán a szabad­ság kérdésévé vált. Szükségsze­rűen politikai kérdés lett a szo­ciális kérdésekből s a munkásosz­tály mind az állammal, mind a tőkésekkel szemben kénytelen volt a politikai harc terére lépni, mert társadalmi és politikai egyenjogú­ság, megfelelő politikai erő­ és befolyás nélkül nem tudta meg­védeni se munkabérét, se munka­idejét; nem tudta szolgálni tovább önnön fölemelkedését s nem tudott megküzdeni az ellene törő erőkkel sem. Enélkül az államot sem tudta rákényszeríteni arra, hogy a mun­kásvédelmiét, a munkásjólétet legalább olyan ügynek tekintse, mint a tőkésosztályok gazdasági, társadalmi és politikai érdekeit!... Országonkint más és más volt a kapitalizmus és az ipar kiala­kulása és fejlődése. E fejlődésbeli különbségekhez járult még az egyes országok népeinek története és e történet folyamán kialakult társadalmi, politikai és gazdasági viszonyai. A munkásosztály min­den országban más és más hely­zetbe jutott, politikai, társadalmi és gazdasági jelentősége külön­böző, eltérő fokot tüntet föl. Egy­forma valamennyi országban csak a kapitalista társadalmi rendnek magántulajdonon alapuló jellege, de ezen belül a munkásosztály helyzete, szabadságharca sokféle eltérést mutat, noha a korai kapitalizmus idejében egyetlen országban sem lehetett külön­választani a politikai, társadalmi és gazdasági mozgalmakat. Bár­melyik jelleget öltötte föl a mun­kásmozgalom, egyformán üldözték és egyformán­­ arra kényszerítet­ték, hogy gazdasági és társadalmi követeléseinek politikai mozga­lommal szerezzen érvényt, mert máskülönben továbbra is a nagy, néma rabszolga szerep marad az övé, akinek senki sem érti a sza­vát, s olyan sorsban marad, mint a parasztság, amely éppen azért nem tudott sorsán változtatni, s mert nem juthatott még abba a helyzetbe, hogy létének kérdéseit — szabadságának puszta kér­déseivé tegye. Az angol munkáspártból így vált politikai párt, a francia szin­dikalizmusból ezért lett modern szakszervezeti mozgalom, olyan, amelyik ma mindennél fontosabb­nak tartja a fasizmus elleni küz­delmet és ezért van forradalom­mal felérő jelentősége az amerikai munkásmozgalom átalakulásának: ami eddig ott munkáskérdés volt, most válik társadalmi és politi­kai kérdéssé. Ezt látjuk a belga, a holland és az északi munkásmozgalmaiban is. államok A na­gyobb darab kenyér, a tisztessé­ges munkabér és a fölemelkedés útja a­ politika és a társadalom kérdésévé vált. S minden elvész, vagy meg sem valósul, h­a a mun­kásmozgalom szabadságát semmi­sítik meg, vagy ha a politikai és társadalmi­­ küzdelemről önként le­mondana azzal a jámbor önálta­tással, hogy gazdasági helyzetét inkább megjavíthatja; ha lemond az éles ellenállást és küzdelmet kiváltó politikai harcról és ha rá­bízza magát az állam és az ural­kodó osztályok „önként" megnyil­vánuló szociális gondoskodására!... Úgy járna, mint a parasztság, amelynek sorsa és helyzete meg­döbbentő, lesújtó és tanulságos példája annak, hogy politikai sza­badságharc nélkül ez az osztály sem emelkedhetik ki a félállati sorsból, még kevésbé lehet szó ar­ról, hogy politikai harc nélkül a fölemelkedésnek, a társadalmi és politikai egyenjogúságnak az út­ját szabaddá tegye — önmaga előtt. A magyar munkásosztály már kezdettől fogva úgy fogta föl Má­jus elsejének gondolatát, a munka ünnepének jelentőségét, hogy ez az ő politikai küzdelmének, sza­badságharcának a forrása és min­den további küzdelme és harca ezen alapul; ez egyben fölemelke­désének is az útja. A magyar Má­jusok jelentősége ebből a szem­pontból fölmérhetetlen. A magyar Májusok végigkísérték a­ munkás­osztály félszázados küzdelmét és sohasem jelentették a pusztán anyagi kérdések kizárólagosságát, hanem mindig eszmei magas­ságba, egyetemes üggyé emelték fel a munkásosztály anyagi, szo­ciális problémáit is. Mi megtanul­tuk, hogy sorsunk se önmagától, se az uralkodó osztály és az állam önkéntes jószántából nem javul meg, helyzetünk sem változik meg, amíg politikai és társadalmi téren ennek előfeltételét nem szereztük meg és magunk nem vívtuk ki küzdelmeink és áldozataink árán a munkásosztály igényeinek rész­ben való teljesítését. A magyar Májusok szelleme ma még határozottabban, még éleseb­ben jelentkezik a munkásosztály, háborúk, forradalmak és ellen­forradalmak utáni küzdelmeiben. A szocialista és munkásmozgalom az egész világon a szabadság, a személyi biztonság, a gazdasági és politikai demokrácia problémái­val viaskodik. A legutóbbi eszten­dők bizalmi válsága és a fasiszta veszély leküzdését új fölismerések segítik elő. E fölismerések legfon­tosabbika az, hogy a szocialista és munkásmozgalmaknak vissza kell­ nyúlniuk a nagy francia for­radalom eszméihez. A szabadság­nak, az egyéni, személyi bizton­ságnak, a szellem felsőbbrendűsé­gének új értékelése született. A munkásmozgalom csak úgy véd­heti meg az ideáljaiért való küz­delem lehetőségét és szabadságát, ha maga is a szabadság védelme­zőjévé válik. Így jutottunk el oda, hogy a de­mokrácia, kérdése a háború és a béke kérdése lett; a szabadság és a szellem kérdése a szocializmus kérdésévé vált és végül így érkez­tünk el oda is, hogy a munkás sorsa, tisztább és jobb élete, anyagi jóléte, munkabére és munkaideje már nem önmagukban való kér­dések, hanem a szabadságnak, a társadalmi és politikai egyenjogú­ságnak a kérdései is. A szabad­ságért mindent fel kell áldozni, mert ezzel mindenért lehet küz­deni, de enélkül számba sem vett, szegény Lázár, újból nagy, néma rabszolga a munkásosztály, akivel senki sem törődik, még önmaga sem!... •­­ A fölemelkedés alapja, hogy minden kérdés az egész társada­lom kérdése legyen! Új humaniz­

Next