Népszava, 1937. május (65. évfolyam, 99–120. sz.)

1937-05-23 / 115. szám

f 1937 május 23, vasárnap Mars, a huszadik század forgalmi rendőre („Mucha", Varsó) — Szép dolog ez a totális háború, csak az a baj, hogy — visszalőnek. („La République", Paris) —• Nem, mi nem akarunk sem­mit, csa­k arra várunk, mikor üt az ujjára. („Everybody's Weekly", London) — Ismered a „Hogyan gazdagod­hatom meg" című könyv szerzőjét? — Igen. Mi történt vele? — Bhenhalt. („Akbaba", Istanbul) NÉPSZAVA Igazolás Azokról van szó, akik napról napra itt élnek és dolgoznak mellettünk, de sohasem emlegetik, hol és mit végeztek. Végigszenvedték az élet minden kínját. Több-kevesebb szerencsével túlélték azokat az eseményeket, amelyeknek szenvedő részesei voltak s arra, amit megéltek, már mint tör­ténelemre tekinthetünk vissza. Névtelen hősei ők napjainknak, akik palotákat építenek, míg maguk családjukkal egészségtelen odúkban húzódnak meg. Készítik a luxusjáró­művek ezreit, nekik villamosra sem telik. Vagy állnak 10—12 órát a szö­vőgépek mellett, kezük alól a finom szövetek kilométerei futnak ki s ők asszonyaikkal, gyermekeikkel ron­gyokban járnak. Testvérek vagyunk mi dolgozók, valamennyien. Úgy mondom el, ahogy történt, nem kell hozzátenni semmit s kár lenne elvenni valamit belőle. A Váci úton jártam kint, ahol még nem is olyan régen a gyárkémények hosszú sora ontotta a füstöt és iz­mos munkáskezek üllőkön a kalapácsot. táncoltatták az Egy készülő s riporthoz kellett anyagot gyüjtenem megbízható értesülésekre volt szükségem. Ott találkoztam vele. Kopottas volt a ruhája s kérges kezének erős a szorítása. A homlokától az álláig egy régi vágás beforrott csíkja hú­zódott végig az arcán. Készségesen elmondotta, amit tudni akartam, anélkül, hogy érdekelte volna, hogy mire kellenek nekem ezek az adatok. Szívesen beszélt. Amikor elmond­tam, hogy a Népszavában lát nap­világot az, amit nekem elmondott, melegebb lett a hangja és fáradt te­kintete hirtelen felélénkült. — Szeretné­m­ tudni, hogy szerve­zett munkással beszéltem-e? — kér­deztem tőle búcsúzás közben. Szétgom­bolta kabátját, felrántotta ingét s egyujjnyi nagyságú lyuk összeforrott helye tátongott felém sovány bordái közül. — Ott kaptam tizenkettőben, má­jus 23-án, a nyugati előtt — rendőr­golyó volt. Így igazolta magát s arcán meg­jelent az első halvány derűféle. — Elvtárs — mondom neki szívem minden melegével s önkéntelenül kapok a keze után. — Barátság­ egymás szemébe — mondja lágyan, nézünk s megszo­rítja keményen a kezem­et. — Ez a forradás az arcán talán szintén onnét való? — kérdeztem. — Semmi! — legyint a kezével. — Nem érdemes róla beszélni. Három évvel később kaptam Galíciában: egy ügyetlen kozáknak félrecsúszott a pikája. Aztán lassan megindult úrra Új­pest felé, kezében a bádogbögrével. Egy darab történelmet cipelt ma­gán. (solti.) A Fővárosi Hagycirkoszn­a kedvezményes jegyek kaphatók jegypénztárainknál VII. Erzsébet körút 35. sz. (Népszava­könyvkereskedés) és Conti­ucca 4 — Légi forgalom Franciaország és Szovjet-Oroszország között Buka­restből jelentik. Június 1-én meg­indul Franciaország és Szovjet-Oroszország között a rendszeres légiforgalom, amelynek lítjr­ Romá­nián át vezet. Az útirány Párizs, Prága, Kolozsvár, Kiev, Moszkva. A forgalmat a francia Airr France társaság bonyolítja le.­­ A Nemzetközi Munkaügyi Hivatal igazgatója Budapesten tart előadást. A Nemzetközi Munkaügyi Hivatal igazga­tója, Harold B. Butler május 26-án, szer­dán rövid tartózkodásra Budapestre ér­kezik. Még ugyanaz­nap délután a Bu­dapesti Kereskedelmi és Iparkamara dísztermében délután 5 órakor előadást tart a Hungarian Quarterly Társaság rendezésében „A szociálpolitika újabb fejlődése" címmel. Butler 1920 óta a Nemzetközi Munkaügyi Hivatal aligaz­gatója volt és Albert Thomas halála óta az intézet vezető igazgatója. Az előadáson dr Imrédy Béla, a Magyar Nemzeti Bank elnöke elnököl. , — Csendélet az OTI-rendelőben. A tör­vényszéken szombaton tárgyalták Szűcs István szövőmunkás ügyét, akit az ügyészség azzal vádolt, hogy az OTI-rendelőben rátámadt dr Zsindely József főorvosra és két szennyvízzel teli po­harat vágott a fejéhez. Szűcs azzal vé­dekezett a tárgyaláson, hogy a főorvos lecsirkefogózta. A törvényszék Szűcs Istvánt egyhónapi fogházra ítélte. Az ítélet nem jogerős. Dunára, magyar!... Végre megjött, a várva várt meleg idő és ilyenkor min­denkinek első dolga, hogy előszed­je a tavalyi strandholmikat: akad köztük olyan, amit a­z idén még használhat, de viszont sok strandcikket újjal kell pó­tolni. Ez bizony gyakran nagy gondot jelent és sokan törik a fejüket, hogy juthatnának minél jobb minőségű tar­tós és divatos strandcikkekhez? A Kál­vin téri Fenyves Áruház kü­lívi strand­osztálya nagy választékkal várja mind­azokat, akiknek bármilyen fürdőcikk­re szükségük van. Az összes fürdőcikkek a legolcsóbban kaphatók a Kálvin téri Fenyves Áruházban. Kívánságra képes árjegyzékot küld a cég. (X) MEG CSAK EGY HETE hoztuk forgalomba az tt ímdéfix" inget, máris erről beszél minden férfi. Az „tfadéftít" ing gallérja házilag mosva és nedvesen vasalva önmagától félkemény lesz. Áruházunkban kapható három minőségben: Rákócsi út 72-74. — A Tiszakerület új evangélikus püspöke. A nyíregyházi evangélikus püspöki hivatalban szombaton délután állapították meg a tiszai egyházkerület püspöki székének betöltésére irányult szavazás eredményét. Az elhunyt dr Geduly Henrik helyébe abszolút több­séggel dr Dómján __ Elek püspökhelyet­test választották meg. — Kifosztották a belgrádi gyorsvona­ton. Amikor a budapest—belgrádi gyors pénteken este elhagyta Kiskunhalast, Easou Anna nevű francia nő panaszt tett a kalauznál, hogy mialatt elszun­dikált, egy elegánsan öltözött férfi, aki együtt utazott vele a szakaszban, el­lopta kézitáskáját, amelyben 1000 svájci frank és értékes ékszerei voltak. A ha­tárállomáson­ átkutatták az egész vona­tot, de sem a táskát, sem az értékeket nem találták. A rendőrség keresi a vasúti tolvajt. — Új világrekord vitorlázó repülőgép­pel. Az Óriáshegységben Steinig repülő vitorlázó gépével 6000 méter magasságra emelkedett és ezzel új világrekordot állí­tott fel. A vitorlázó repülőgéppel eddig elért legnagyobb magasság 1300 méter volt. Négy másik repülő ugyancsak majdnem elérte a 6000 méteres magas­ságot. A „Nagybátony-Újlaki" Egyesült Iparművek Rt folyó hó 22-én tar­tott közgyűlése jóváhagyta az 1936. évi zárószámadásokat, amelyek sze­rint az értékcsökkenési tartalék­alapnak 300.000 pengővel való java­dalmazása után a tiszta nyereség 502.734.28 pengő az elmúlt évi 342.778.47 pengővel szemben. Eb­ből az összegből részvényenként L50 pengő (tavaly 1 pengő) kerül folyó hó 24-ét­ől­­ kezdődőleg az Angol-Magyar Bank főpénztáránál ki­fizetésre. Az igazgatóság mandá­tuma lejárván, az eddigi igazgató­sági tagokon kívül báró Haupt-Buchenh­ode István és dr Ottlik György választottak meg. (X) A náci nem fizet A Népszava pénteki számában hírt adtunk arról, hogyan nem fizeti Festetics, a forradalmi hadügyminisz­ter, a dégi futballvezér pártja helyisé­gének házbérét. Ma arról kapunk hírt, hogy hogyan fizeti nyomtatványait. A képviselőválasztások idején Feste­tics Beke Zoltán debreceni nyilas nyomdájában propagandanyom­tatvá­nyokat rendelt. Rendelt, de nem fize­tett. Üz nem fizet. Főleg, ha nyilaske­resztes. A nyomdász — néptárs ide, néptárs oda — bepörölte egyrészt a pártot, másrészt a Führert. A pártról kiderült, hogy nincs. Nem létezik. Nem jogi személy. Nem is sze­mély. Sem­mi. Festetics viszont taga­dott. Tagadott körömszakadtig. Ő nem rendelt , nem tud semmiről. Ő nem­ tehet semmiről. Mindenben a dégi futballcsapat a hibás. Meg az, hogy politikai pályára kerü­lt. Hogy oda­engedték. A saját titkára mondta a szemébe, hogy rendelte a nyomtatvá­nyokat. Festetics tagadott. És tagadá­sával igaza lett. A gróf tagadott, a néptárs-nyomdász nem kapott pénzt, így volt az első bíróságon, így lett a fellebbezési bíróságon is. A gróf ta­gad és nem fizet. Nincs rá pénze. In­kább fiúkból, futballcsapatot tart, szép szőke­ségen. A BART és a HÉV A fővároskörnyéki közlekedés sú­lyos díjszabásait, csak roskadozva viseli a környéki városok és közsé­gek lakossága. Elsősorban a HÉV, menetdíjai azok,, amelyeknek a túl­ságos magassága valósággal fojto­gatja a pestkörnyékieket. Most egy irányban enyhülés mu­tatkozik. Nem a HÉV szállította le a viteldíjat, hanem versenytársat kapott az autóbusziban. Budapest— Rákosszentmihály—Árpádföld vona­lon megindultak a BART-járatok. Ezzel az autóbusszal Árpádföldről a zuglói végállomásig lehet jutni 50 fillérért. Innen két kis szakasszal a villamoson az Aréna úthoz érke­zik az utas, összesen 62 fillér költ­séggel. Ezzel szemben a HÉV-on Árpádföldtől a Keleti pályaudvarig 90 fillérbe kerül az utazás. Termé­szetes tehát, hogy az utasforgalom már néhány nap alatt a BART-vonalra tolódott, pedig még ez a menetdíj is elég magas. A HÉV-nek mindenesetre sürgős tarifaleszállí­tással lehet csak nagyobb utasvesz­teséget elkerülnie. A HÉV, illetve a Beszkárt ne képzelje magát közhivatalnak. Ve­gyék észre, hogy minden tekintet­ben úgy kell dolgozniok, mint egy kereskedelmi vállalkozásnak, ahol a közönség jó és olcsó kiszolgálása lehet csak az alapelv. A HÉV igaz­gatá­sa azonban, úgy látszik, erről nem nagyon tud, mert szombaton a nyári megváltozott menetrendet is úgy léptették életbe, hogy az uta­sok tömegei sem az állomásokon, sem a kocsikban kellő módon idejé­ben nem értesülhettek róla. És így szombaton reggel igen sok ember késett le a HÉV-vonatokról. — „A gazdasági Met átmeneti formái"* címmel kedden, május 25-én este­­ 47 órakor az Iparkamara előadótermében (V. Szemere ucca 6) Grecsák Richárd előadást tart.

Next