Népszava, 1937. május (65. évfolyam, 99–120. sz.)
1937-05-23 / 115. szám
f 1937 május 23, vasárnap Mars, a huszadik század forgalmi rendőre („Mucha", Varsó) — Szép dolog ez a totális háború, csak az a baj, hogy — visszalőnek. („La République", Paris) —• Nem, mi nem akarunk semmit, csak arra várunk, mikor üt az ujjára. („Everybody's Weekly", London) — Ismered a „Hogyan gazdagodhatom meg" című könyv szerzőjét? — Igen. Mi történt vele? — Bhenhalt. („Akbaba", Istanbul) NÉPSZAVA Igazolás Azokról van szó, akik napról napra itt élnek és dolgoznak mellettünk, de sohasem emlegetik, hol és mit végeztek. Végigszenvedték az élet minden kínját. Több-kevesebb szerencsével túlélték azokat az eseményeket, amelyeknek szenvedő részesei voltak s arra, amit megéltek, már mint történelemre tekinthetünk vissza. Névtelen hősei ők napjainknak, akik palotákat építenek, míg maguk családjukkal egészségtelen odúkban húzódnak meg. Készítik a luxusjáróművek ezreit, nekik villamosra sem telik. Vagy állnak 10—12 órát a szövőgépek mellett, kezük alól a finom szövetek kilométerei futnak ki s ők asszonyaikkal, gyermekeikkel rongyokban járnak. Testvérek vagyunk mi dolgozók, valamennyien. Úgy mondom el, ahogy történt, nem kell hozzátenni semmit s kár lenne elvenni valamit belőle. A Váci úton jártam kint, ahol még nem is olyan régen a gyárkémények hosszú sora ontotta a füstöt és izmos munkáskezek üllőkön a kalapácsot. táncoltatták az Egy készülő s riporthoz kellett anyagot gyüjtenem megbízható értesülésekre volt szükségem. Ott találkoztam vele. Kopottas volt a ruhája s kérges kezének erős a szorítása. A homlokától az álláig egy régi vágás beforrott csíkja húzódott végig az arcán. Készségesen elmondotta, amit tudni akartam, anélkül, hogy érdekelte volna, hogy mire kellenek nekem ezek az adatok. Szívesen beszélt. Amikor elmondtam, hogy a Népszavában lát napvilágot az, amit nekem elmondott, melegebb lett a hangja és fáradt tekintete hirtelen felélénkült. — Szeretném tudni, hogy szervezett munkással beszéltem-e? — kérdeztem tőle búcsúzás közben. Szétgombolta kabátját, felrántotta ingét s egyujjnyi nagyságú lyuk összeforrott helye tátongott felém sovány bordái közül. — Ott kaptam tizenkettőben, május 23-án, a nyugati előtt — rendőrgolyó volt. Így igazolta magát s arcán megjelent az első halvány derűféle. — Elvtárs — mondom neki szívem minden melegével s önkéntelenül kapok a keze után. — Barátság egymás szemébe — mondja lágyan, nézünk s megszorítja keményen a kezemet. — Ez a forradás az arcán talán szintén onnét való? — kérdeztem. — Semmi! — legyint a kezével. — Nem érdemes róla beszélni. Három évvel később kaptam Galíciában: egy ügyetlen kozáknak félrecsúszott a pikája. Aztán lassan megindult úrra Újpest felé, kezében a bádogbögrével. Egy darab történelmet cipelt magán. (solti.) A Fővárosi Hagycirkoszna kedvezményes jegyek kaphatók jegypénztárainknál VII. Erzsébet körút 35. sz. (Népszavakönyvkereskedés) és Contiucca 4 — Légi forgalom Franciaország és Szovjet-Oroszország között Bukarestből jelentik. Június 1-én megindul Franciaország és Szovjet-Oroszország között a rendszeres légiforgalom, amelynek lítjr Románián át vezet. Az útirány Párizs, Prága, Kolozsvár, Kiev, Moszkva. A forgalmat a francia Airr France társaság bonyolítja le. A Nemzetközi Munkaügyi Hivatal igazgatója Budapesten tart előadást. A Nemzetközi Munkaügyi Hivatal igazgatója, Harold B. Butler május 26-án, szerdán rövid tartózkodásra Budapestre érkezik. Még ugyanaznap délután a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara dísztermében délután 5 órakor előadást tart a Hungarian Quarterly Társaság rendezésében „A szociálpolitika újabb fejlődése" címmel. Butler 1920 óta a Nemzetközi Munkaügyi Hivatal aligazgatója volt és Albert Thomas halála óta az intézet vezető igazgatója. Az előadáson dr Imrédy Béla, a Magyar Nemzeti Bank elnöke elnököl. , — Csendélet az OTI-rendelőben. A törvényszéken szombaton tárgyalták Szűcs István szövőmunkás ügyét, akit az ügyészség azzal vádolt, hogy az OTI-rendelőben rátámadt dr Zsindely József főorvosra és két szennyvízzel teli poharat vágott a fejéhez. Szűcs azzal védekezett a tárgyaláson, hogy a főorvos lecsirkefogózta. A törvényszék Szűcs Istvánt egyhónapi fogházra ítélte. Az ítélet nem jogerős. Dunára, magyar!... Végre megjött, a várva várt meleg idő és ilyenkor mindenkinek első dolga, hogy előszedje a tavalyi strandholmikat: akad köztük olyan, amit az idén még használhat, de viszont sok strandcikket újjal kell pótolni. Ez bizony gyakran nagy gondot jelent és sokan törik a fejüket, hogy juthatnának minél jobb minőségű tartós és divatos strandcikkekhez? A Kálvin téri Fenyves Áruház külívi strandosztálya nagy választékkal várja mindazokat, akiknek bármilyen fürdőcikkre szükségük van. Az összes fürdőcikkek a legolcsóbban kaphatók a Kálvin téri Fenyves Áruházban. Kívánságra képes árjegyzékot küld a cég. (X) MEG CSAK EGY HETE hoztuk forgalomba az tt ímdéfix" inget, máris erről beszél minden férfi. Az „tfadéftít" ing gallérja házilag mosva és nedvesen vasalva önmagától félkemény lesz. Áruházunkban kapható három minőségben: Rákócsi út 72-74. — A Tiszakerület új evangélikus püspöke. A nyíregyházi evangélikus püspöki hivatalban szombaton délután állapították meg a tiszai egyházkerület püspöki székének betöltésére irányult szavazás eredményét. Az elhunyt dr Geduly Henrik helyébe abszolút többséggel dr Dómján __ Elek püspökhelyettest választották meg. — Kifosztották a belgrádi gyorsvonaton. Amikor a budapest—belgrádi gyors pénteken este elhagyta Kiskunhalast, Easou Anna nevű francia nő panaszt tett a kalauznál, hogy mialatt elszundikált, egy elegánsan öltözött férfi, aki együtt utazott vele a szakaszban, ellopta kézitáskáját, amelyben 1000 svájci frank és értékes ékszerei voltak. A határállomáson átkutatták az egész vonatot, de sem a táskát, sem az értékeket nem találták. A rendőrség keresi a vasúti tolvajt. — Új világrekord vitorlázó repülőgéppel. Az Óriáshegységben Steinig repülő vitorlázó gépével 6000 méter magasságra emelkedett és ezzel új világrekordot állított fel. A vitorlázó repülőgéppel eddig elért legnagyobb magasság 1300 méter volt. Négy másik repülő ugyancsak majdnem elérte a 6000 méteres magasságot. A „Nagybátony-Újlaki" Egyesült Iparművek Rt folyó hó 22-én tartott közgyűlése jóváhagyta az 1936. évi zárószámadásokat, amelyek szerint az értékcsökkenési tartalékalapnak 300.000 pengővel való javadalmazása után a tiszta nyereség 502.734.28 pengő az elmúlt évi 342.778.47 pengővel szemben. Ebből az összegből részvényenként L50 pengő (tavaly 1 pengő) kerül folyó hó 24-étől kezdődőleg az Angol-Magyar Bank főpénztáránál kifizetésre. Az igazgatóság mandátuma lejárván, az eddigi igazgatósági tagokon kívül báró Haupt-Buchenhode István és dr Ottlik György választottak meg. (X) A náci nem fizet A Népszava pénteki számában hírt adtunk arról, hogyan nem fizeti Festetics, a forradalmi hadügyminiszter, a dégi futballvezér pártja helyiségének házbérét. Ma arról kapunk hírt, hogy hogyan fizeti nyomtatványait. A képviselőválasztások idején Festetics Beke Zoltán debreceni nyilas nyomdájában propagandanyomtatványokat rendelt. Rendelt, de nem fizetett. Üz nem fizet. Főleg, ha nyilaskeresztes. A nyomdász — néptárs ide, néptárs oda — bepörölte egyrészt a pártot, másrészt a Führert. A pártról kiderült, hogy nincs. Nem létezik. Nem jogi személy. Nem is személy. Semmi. Festetics viszont tagadott. Tagadott körömszakadtig. Ő nem rendelt , nem tud semmiről. Ő nem tehet semmiről. Mindenben a dégi futballcsapat a hibás. Meg az, hogy politikai pályára került. Hogy odaengedték. A saját titkára mondta a szemébe, hogy rendelte a nyomtatványokat. Festetics tagadott. És tagadásával igaza lett. A gróf tagadott, a néptárs-nyomdász nem kapott pénzt, így volt az első bíróságon, így lett a fellebbezési bíróságon is. A gróf tagad és nem fizet. Nincs rá pénze. Inkább fiúkból, futballcsapatot tart, szép szőkeségen. A BART és a HÉV A fővároskörnyéki közlekedés súlyos díjszabásait, csak roskadozva viseli a környéki városok és községek lakossága. Elsősorban a HÉV, menetdíjai azok,, amelyeknek a túlságos magassága valósággal fojtogatja a pestkörnyékieket. Most egy irányban enyhülés mutatkozik. Nem a HÉV szállította le a viteldíjat, hanem versenytársat kapott az autóbusziban. Budapest— Rákosszentmihály—Árpádföld vonalon megindultak a BART-járatok. Ezzel az autóbusszal Árpádföldről a zuglói végállomásig lehet jutni 50 fillérért. Innen két kis szakasszal a villamoson az Aréna úthoz érkezik az utas, összesen 62 fillér költséggel. Ezzel szemben a HÉV-on Árpádföldtől a Keleti pályaudvarig 90 fillérbe kerül az utazás. Természetes tehát, hogy az utasforgalom már néhány nap alatt a BART-vonalra tolódott, pedig még ez a menetdíj is elég magas. A HÉV-nek mindenesetre sürgős tarifaleszállítással lehet csak nagyobb utasveszteséget elkerülnie. A HÉV, illetve a Beszkárt ne képzelje magát közhivatalnak. Vegyék észre, hogy minden tekintetben úgy kell dolgozniok, mint egy kereskedelmi vállalkozásnak, ahol a közönség jó és olcsó kiszolgálása lehet csak az alapelv. A HÉV igazgatása azonban, úgy látszik, erről nem nagyon tud, mert szombaton a nyári megváltozott menetrendet is úgy léptették életbe, hogy az utasok tömegei sem az állomásokon, sem a kocsikban kellő módon idejében nem értesülhettek róla. És így szombaton reggel igen sok ember késett le a HÉV-vonatokról. — „A gazdasági Met átmeneti formái"* címmel kedden, május 25-én este 47 órakor az Iparkamara előadótermében (V. Szemere ucca 6) Grecsák Richárd előadást tart.