Népszava, 1937. november (65. évfolyam, 249–272. sz.)

1937-11-24 / 267. szám

­ A. oldal Ködfelhőben Budapest ködfelhőben volt ma. 14 ködhöz alaposan hozzájárullt a füst is: úgy jártunk a felhő alatt, mint valami akvárium fenekén. És megpróbáltam úgy nézni embertársaimat, mintha akváriumban lennének mind külön és külön és mégis olyan hasonló példányok. Megpróbál­tam, hogy az akvárium üveg­lapja elé képzeljem magamat és úgy figyeljem a kicsinyeket és nagyokat, a fáradtakat és siető­ket, fiatalokat, öregeket. Elég szomorú kép volt. Ahogy kirajzolódtak a lelkek az arcok­ra, alig lehetett valami vidám­ságot látni.. Az arcok gyűröttek, a nők festett arcán is annyira látni, hogy álarc. Délelőtt tizen­egy múlt, az emberek általá­ban nem nagyon vigyáztak ma­gukra. Elengedték magukat, testtartásuk, vonásaik mind el­árulták, hogy valami nincsen­­velük rendben. Íme, néhány pillanatfelvétel a ködből. Két suhanc. Egyik sem idő­sebb tizenötévesnél. Abban a m­gott és idétlenül lógó hosszú nadrágban, lapos sapkában, ami ezeknek a sápadt, sovány fiata­loknak az egyenruhája. Egy új­ságot bújtak: — „Foglalkozást kaphatnak", a fiatalabb a na­gyobbik válla fölé ágaskodva mereszti a­ szemét a sorokra. Még talán sohasem volt jó ruhá­juk, még tanulniok kellene, még gyermekek, a szemük csillog, a szájuk körül még olyan köny­nyen formálódna a mosoly. Vár­jon kaptatok-e, fiúk, „foglalko­zást"? Egy másik nagy ügynöki tás­kával jön velem szemben. Egy­szer beszéltünk egymással, most nem ismer meg. Nem is csodá­lom. Kemény kalapját kicsit po­rosan, keféletlenül a homlokába húzta, az arca megnyúlt, teste előregörnyedt. Újságíró volt, el­bocsátották az állásából, meg­kísérelte, hogy a szakmában ma­radjon, nem sikerült neki. Most jót­ fut a táskával. Találgatom, ahogy utánanézek, mi lehet benne, papírzacskó, könyv, vagy posztóminta? Amikor elbocsátot­ták, háromhónapos volt a kisfia-Mindenki pénzt, pénzt és pénzt hajszol. Senki sem gondolkodik, csak számol. Az újságárus, aki évekig állt egy belvárosi sarkon, most itt jön velem szemben. Be­rekedt, a gégéje tönkrement, el­vesztette a „standját". Valami beteg, ijesztő torokhangon hajtű­ket kínál a járókelőknek. Sántít, fekete szemüvege mögül gyul­ladtan pislog a szeme. Vájjon hol alszik ez az ember, mit eszik, mi lesz vele holnap­? Az akvárium egyre zavaro­sabb. Az ucca szerencsétlen leányai, akik a „szerelmet" áru­sítják, most unottan, fakó arccal mászkálnak a járdán, ilyenkor nincsen üzlet. A körúton talál­kozom borbély barátommal, ta­valy mesélte, hogy festőnek ké­szül, most várjon hol tart? Diá­kok jönnek, de olyan fantasz­tikusan sápadtak és idegesek, mintha, valamilyen századeleji­ regényből csöppentek volna az aszfaltra. Öregasszonyok nagy kabátban fázósan a köd alatt a piacról jönnek, otromba cipők­ben, püffedt, elkínzott arccal. Dél lesz és szinte esti sötétség borul a városra. A villamosok lámpáit meggyújtják. Haza­megyek. Elhatározom, hogy ezentúl megszököm a köd elől. Tulaj­donk­éppen gyűlölöm. Világos­mára volna szükség.. . (ákos) NÉPSZAVA 1937 november 24. szerda Ne zárják el a polgári iskolát is a szegény tanulók elől!" A főváros közoktatásügyi szakbizott­sága Schüler Dezső alpolgármester el­nöklésével ü­lést tartott. Pollákné Stern Szeréna elvtárs az ügyosztály jelentése kapcsán — amely szerint több mint ezerrel szaporodott az óvodás gyermekek, száma és a férőhelyek száma alig két­százzal — megnyugtató választ kért arra vonatkozólag, h­ogy a férőhelyek számát oly módon sza­porítsák, hogy nem marad gyermek óvoda nélkül. Kérte a tanoncotthonok és a erdei isko­lák férőhelyeinek szaporítását, Szepessy Albert elvtárs kérte, hogy a tanonc­felügyelő bizottságokat minél előbb ala­kítsák meg. Majd az önálló tanonc­oktatás fejlesztéséről beszélt. Felkay ta­nácsnok Pollákné felszólalására kijelen­tette, hogy a szociálpolitikai ügy­osztállyal együttesen gondoskodnak az óvodásgyermekekről; az olyan gyerme­kek számára, akik férőhely hiányában egyelőre nem juthatnak óvodába, az iskolai étkezőhelyek mellé óvodai étkező­helyeket állítanak fel. Megígérte, hogy a tanoncotthonok férő­helyeinek számát a lehetőséghez képest mielőbb emelik. Szepessy felszólalására kijelentette, hogy elsősorban Angyal­föld kap új óvodát. A tandíjszabályzat módosítása kap­csán dr Bánóczi László elvtárs kijelen­tette, hogy a bizottság ezt az előterjesz­tést, amely azt célozza, hogy csak a jó­módú gyermek járhasson, iskolába és elzárkózik az elől, hogy minden gyer­mek tanulhasson, nem fogadja el. (Dongó Orbán egységespárti bizott­sági tag közbeszól: ,,A szülőknek mozira van pénzük, csal: iskolára nincs.­") Hanóczi erélyesen vissza­utasította ezt a szülőket ért mél­tatlan támadást és kijelentette, hogy a bizottság nem járulhat semmiféle tandíjkorlátozáshoz és amíg a nyolcosztályos elemi nincs meg, a polgári iskolát kell népiskolá­nak tekinteni. Pollákné elvtárs is tilta­kozott az ellen, hogy a polgári iskolát elzárják a szegény tanulók elől. Raffay Sándor püspök csatlakozott Bánóczi és Pollákné felszólalásához és szintén ki­jelentette, hogy ezt az előterjesztést nincs módjában elfogadni, mert ezt antiszociálisnak és kultúraellenesnek tartja. MŰVÉSZET IRO­DALOM Andres Segovia, a gitár zseniális művésze Nyolc évvel ezelőtt járt nálunk első­ízben. Akkor épp húszan voltak jelen hangversenyén. A komoly zeneest­ék törzsközönsége gyanakodva maradt tá­vol s éppen azok, akik érdeklődéssel gyűlnek egybe, ha közkeletű hangszerek művészei adják le nálunk névjegyüket, vállukat vonogatták: „Mit is nyújthat ez a Segovia az egész estén át cincogó gitárján?" S ez a spanyol művész a legmagasabb zenei színvonalra ragadta magával fel­lelkesült hallgatóságát. Akkor a húsz főnyi kis csapatot és ezúttal a Zene­művészeti Főiskola nagytermét zsúfo­lásig megtöltő, tapsviharos tábort, Se­goviának ugyanis nemcsak a hírneve terjedt el azóta; játékának egyedülálló, hasonlíthatatlan szépségével rádión ke­resztül és grammof­ónlemezről is meg­ismerkedhetett már a nagyközönség. Hangversenyeinek első nagy meglepe­tése, hogy a gitár, igenis, egy teljes esti műsoron keresztül le tudja kötni a hall­gatók figyelmét! Persze csak akkor, ha olyan művész szólaltatja meg, mint Segovia. De hát nem áll-e ez minden egyéb hangszerre nézve is? Nem untat-e minket a hegedű, zongora, hárfa, ha unalmas ember kezeli? Ebben az esetben is az egyéniség va­rázsa az, ami fogva tartja a hallgatót. Igaz, Segovia gitárjátéka minden el­képzelést felülmúlóan színes és változa­tos. De szívbősége csakis tarkán hatna, ha ezeket a varázsos, fülbemászó árnya­latokat nem keverné, nem adagolná, nem egységesítené az előadóművész cél­irányos elképzelése, csalhatatlan ízlése és önkritikája. Segovia százféleképpen pattintja meg a gitárhúrt, hol ércesen, élesen a kör­meivel, hol lágyan, zsongatóan az ujj­begyek húsos kúpjával. E két véglet között számtalan átmenetet talál és sze­gényesnek mondott szerszámján való­sággal meghangszereli, zenekari pom­pába öltözteti az előadott darabokat, akár a régi klasszikusok szerzeményeit játssza, akár a modern irodalmat jut­tatja szóhoz, nevezetesen a spanyolt. (Virágkorában is Spanyolország volt a gitár igazi hazája.) De ahogy már jeleztük, mind e gaz­dagság mögött gazdag kedélyvilágot érzünk meg. A zene fanatikus szeretete árad felénk, akárcsak a másik zseniális spanyol előadóművész, Pablo Casals já­tékából: ez a­ sajátosan izzó tárgyila­gosság, amely megoldja problémáját és hevületében izzik még akkor is, amikor tárgyilagos marad. Jemnitz Sándor: (•) A Színészegyesület Légrády Ká­roly-ösztöndíjai. Az Országos Színész­egyesület a vidéki színészek jutalmazá­sára alapított Légrády Károly-ösztön­díjat ez idén nyolc részre osztva, a kö­vetkező érdemes vidéki színészeknek adta: Egry Berta (Pécs), Danis Győző (Székesfehérvár), Jurik Júlia (Debre­cen), Kormos Ferenc (Vác), Madarász László (Miskolc), Sas Imre (Baja), Tí­már Iia (Kecskemét) és Veszely Pál (Szeged). (*) Meghalt Kassai Károly. Kassai Ká­roly színművész, a magyar színjátszás­nak már régebben nyugalomba vonult tehetsége 64 éves korában Debrecenben meghalt. Kassai annak idején Blaha Luj­zával, Pálmay Ilkával és Tamássyval együtt lépett föl. Kassait kedd délután temették el a­ debreceni Csokonay Szín­ház előcsarnokából. (*) Márgács Kálmán: „Lelkem hullá­mai." (Jegyzők Országos Árvaház Egye­sülete kiadása.) Az ismert nótaszerző, aki eddig hét kötetben már 140 dalával jelent meg, most dalszövegeinek és egyéb verseinek gyűjteményes kiadásá­val lép a nyilvánosság elé. Akik eddig is barátai voltak, bizonyára szívesen fogadják majd a Margács-kiadványok újabb gazdagodását. (—) (*) Virágh Jenő 30 éves színészjubi­leuma. November 29-én este tartja Vi­rágh Jenő, az ismert komikus .10 éves színészjubileumát a Zeneakadémiában 4.re ismert pesti színész közreműköölésé­vel. Jegyek a JVépssago-könyvkereske­désben kaphatók. (*) Fényképkiálltás. A grafikai mun­kások kemiográfus köre november 29-től december 6-ig fényképkiállítást rendez a VI. Rózsa ucca 50. szám alatt lévő egyesületi helyiségében. A kiállítás min­den hétköznap este 5 órától 7 óráig te­kinthető meg. Belépődíj nincs. (•) Természettudományi folyóiratok. A „Természettudományi Közlöny" novem­beri száma élén dr Deseő Dezső ismerteti és méltatja Szent-Györgyi Albert tudo­mányos munkásságát. Dr Rapaics flay­mund a tokaji borról és a furmint­szőlőről, dr Csik Lajos a bormuslicáról, Kékessy Imre a kínai írásjelekről, dr Gr­óh Gyula Rutherford-ról ír. — A „Bú­vár" novemberi számának bevezető cik­kében Lenhossék Mihályné ad élvezetes és érdekes képet Szent-Györgyi Albert­ről. Telegdy-Kováts László a folytonos búzatermelés problémájával, Hermann Emil a bélyeggyűjtés művészetével, Warga Kálmán a madárvonlalás rejtel­meivel, Mátrai Tibor a súlymértékek hitelesítésével, Honti Jenő a kókusz­pálmával, Eisler János a kábellel. Kor­buly György a százéves orvosegyesü­let­tel, Arady István a légitámadás ellen való védekezéssel, Ivánffy János a magyar bányászattal, Jáki, Gyula a piócának a gyógyításban való szerepé­vel, ifjabb Leopold Lajos Máthiász Já­nos munkásságával, Koncz Károly Bul­gáriával, C. Klárik Vilma Szeged szép­ségeivel, továbbá Natter-Nád Miksa a naspolyával foglalkozik. (*) A „Zene" legújabb számában Sik­lós Albert, a folyóirat felelős szerkesz­tője folytatja Beethoven szimfóniáiról megkezdett cikksorozatát. Dr Gál Endre A székesfőváros ü­zempolitikai bizott­sága hosszabb szünet után kedden dél­után Zsitvay Tibor elnöklete alatt foly­tatta tanácskozásait. Az ülésen Kara­fiáth Jenő főpolgármester is részt vett. Az elnök meleg szavakkal emlékezett meg Blaskó Artúr elvtársról, a bizott­ság elhunyt tagjáról — a megemlékezést a bizottság tagjai állva hallgatták vé­gig —, majd üdvözölte a bizottság új tagját, Mih­ók Sándor elvtársat. Meg­állapította az elnök, hogy a bizottság­nak a Vízművekre vonatkozó javaslatait a törvényhatósági bizottság a víz egy­ségárának a módosításánál és több más vonatkozásban is magáévá tette. Ezután a bizottság a háztartási gáztarifa módo­sítására vonatkozó javaslatot tárgyalta. A javaslatot Véssei Ede vezérigazgató ismertette, Finály István pedig szak­értői véleményét terjesztette elő. A ja­vaslathoz Gidró László, Párkány Fri­gyes és Révész Mihály elvtárs szóltak hozzá. A bizottság eredeti álláspontjá­nak megfelelően úgy határozott, hogy a tarifa ügyében csak az Elektromosmű­vek és a Gázművek propagandájára vo­natkozó kérdések letárgyalása után fog­lal állást. A legközelebbi ülés a jövő hét csütörtökjén délután lesz. „A zenepolitika célkitűzései" című ta­nulmányában újra fölvei a zenekultúra egységesítésének kérdését. Veszedelmes kérdés, amelyben dönteni nehéz! Lát­juk, hogy Németországban ma oly vas­pántok között szervezték meg a zene­életet, hogy az adminisztráció súlya alatt megfulladt a zene. Az adminisztrá­ció pompásan működne, ha lenne még hol, mert a vaspántok harapófogója kö­zött elsikkadt a megszervezendő és ellen­őrizendő alany,­­ a muzsika. A művé­szet fejlődésének előfeltétele a szellemi szabadság és az egyén szólásjoga. Más­különben receptművészet keletkezik és ebben még sohasem volt köszönet. Hi­szen a nagy művész és a nagyszabású, művészet egy lépéssel mindig a korok tömegei előtt kalandozik az öntudatlan megfejtések birodalmában. Mindig baj származik abból, ha az öntudat, vagyis a ma tudata akarja pórázra fogni a hol­napot! ... Dr Tóth Dénes végül részletes és meleg tanulmányban ismerteti Jem­nitz Sándor könyvét: „Bachtól Bar­tókig." (—) , (•) „Pályadíj vagy megbízás?" Ó, bol­dog Svájc! Vezető zenefolyóirata, a Zürichben megjelenő „Schweizerische Musikzeitung" legújabb számában közli a fenti kör kérdésére beérkezett vála­szu­k sorát. Számos zeneíró és szerző vi­tatja meg a pályadíjkitűzés és egyes művek szerzésére adott közvetlen meg­bízások előnyeit és hátrányait. Véle­ményünk Walter Müller von Kulm jól kifejtett nézetével egyezik: mindkét módozat jogosult. De pályadíj inkább a kezdők esetében indokolt, őket kell bátorítani, megszólalásra és jelentke­zésre bírni, hogy a tehetségesek ki­választódjanak közülük. Nem is lehetne őket ismeretlenül a megbízatás bizal­mat előlegező feladataival kitüntetni. Bevált szerzők esetében viszont a meg­bízás helyesebb. Nem járja, hogy ők is a pályadíj osztálysorsjátékszerű esé­lyeinek és véletleneinek legyenek ki­szolgáltatva. Az ő esetükben ez a kény­szer már bizalmatlanságot, tehát le­becsülést jelent... Ó, boldog Svájc! Te ráérsz ilyen időszerűtlen kérdésekkel foglalkozni. Te a fejedet töröd ily mese­belien távoli problémákon és lapok drága hasábjait áldozhatod a körülmé­nyes megvitatásukra... Vagy talán ott, Svájcban nem is oly elrugaszkodottan távoliak az efféle kérdések? Ott, Svájc­ban talán okuk, való tárgyi okuk van az embereknek afölött töprengeni, váj­jon a zenei pályadíjkitűzés célhoz veze­tőbb-e, vagy a személyes megbízás? Vájjon melyik úton küszöbölhető ki biztosabban a protekció? S vájjon me­lyik út nyújt nagyobb jótállást értékes művek beérkezésére? No de mit törjük mi a fejünket ily mesebelien távoli és idő­szerűtlen problémákon? Hát érdekli ez az elvi kérdés azokat a közéleti ténye­zőket, akiknek dönteni kellene felette! (J. S.) A római magyar követ Albániában, Rómából jelentik. Báró Villani Frigyes kri­inált magyar követ, aki az albán királyi udvarnál is képviseli Magyar­országot, kedden Tiranába utazott, ahol az albán függetlenség kikiáltásának 25. évfordulója alkalmából tartandó ünnep­ségeken a magyar kormányt képviseli.

Next