Népszava, 1939. december (67. évfolyam, 250–273. sz.)

1939-12-24 / 269. szám

67. évfolyam 269. szám Budapest, 1939 december 24, vasárnap A S 2 O C i Á L D E M. Ó K F • l-t---- 1..'.% :<-• :: «V. -r-i, ' .-» ? ATA P ÁR ?.. .• ' v.M. 0)1 GtyfcS T KÖZ P 0 NT 1 L A P J A •oíieS'íí. '«.••'''-;í('i.• ."ivt;í* " PSJ- -V -í -'•, • •• " • > ' .i. .v v • ' ; v; .• . • . - ..- •:•- w , Szerkesztőség és kiadóhivatal: VIII, Conti ucca 4 • M e.g j e 1 e n i k hétfő kivételével minden nap • Telefonszám': 130-330, 13P-331 é3 130-332 Ár a­ fillér KARÁCSONYI HIMNUSZ Megnehezült az idők járása. A legszebb ünnep, benső értékére a legnemesebb is, vádoltan tekint ránk. Nem mi, emberek, uralko­dunk a dolgok felett, hanem a társadalmi viszonyok uralkodnak felettünk. Olyan társadalmi rend­szerben élünk, amely az idők fo­lyamán fülénk került. Az emberek általában jók. De jóságukat és békeszeretetüket nem tudják­­mindaddig megtar­­tani és biztossá tenni, amíg ná­luknál hatalmasabb erő uralma alatt­ élnek.. . . Az emberek általában jók, s nem felel meg a valóságnak, hogy önző, fékevesztett, vad indulatok tobzódnak bennük. Nem felel meg a valóságnak,, hogy az emberek nem tudnak háború nélkül élni.­­A háború nem­ elháríthatatlan szerencsétlenség, nem olyan vég­zet, amelyet mindig magunkkal kell cipelnünk, a­mely elől­ nem tudunk kizárni. A háború éppen olyan társadalmi katasztrófa, mint az a sok elemi csapás, ter­­mészeti katasztrófa, amelyet­, az ember évezredeken­ át leküzdött és megsemmisített. A háborút is" ki lehet­­küszöbölni az emberi tár­sadalomból. A háború a politikának nem nélkülözhet­etlen eszköze. A embe­riség tud élni, haladni,és fejlődni háború nélkül is. Sőt, csak így tud egyre jobban fölemelkedni és egyre több boldogságot, biztonsá­got és szabadságot biztosítani ön­magának. Az emberek általában jók és békeszeretők minden népben, bármi nyelven beszéljenek is és bármely nemzethez tartozzanak. Mégis: mennyi háború pusztított és pusztít az emberek között és állít szembe egymással béke­szerető, jóakaratú népeket! A háború nemcsak anyagi ja­vakat pusztít, hanem erkölcsieket is: az­­erkölcsi világrend meg­rendült. Vad, embertelen érzések és ösztönös indulatok lettek ural­kodóvá. Valamikor az emberi élet szent volt, az ember volt a leg­nagyobb érték. Valamikor a fel­háborodás orkánja zúgott végig a társadalmon az embertelen és a vad, ösztönös cselekedetek és el­tévelyedések miatt. Valamikor megsemmisítő gyűlölethullám­ és megvetés szállt minden önkény­uralomra. Valamikor a humaniz­mus nagy erkölcsi érték volt, amellyel mindenkinek számolnia kellett A társadalmi rend akkor is igazságtalan volt, ugyanaz a polgári társadalmi rend uralko­dott, amelyik ma, de voltak olyan erkölcsi törvényei, sőt voltak, maga alkotta jogi elvei, amelye­ket megtartott vagy a megtartás látszatát megóvta és irtóztató er­kölcsi felháborodással kellett szá­mot vetnie, ha brutálisan meg­sértette a magaalk­otta­­ polgári, erkölcsi és jogi elveket. Megváltozott a világ. Az első világháború változtatta meg. A második világháború már készen találta az újonnan kialakult tár­sadalmi erkölcsöt. Az erkölcs he­lyébe az erőszak, a társadalmi elv helyébe az egyéni önzés lépett. Zabolátlanul. Minden szégyenke­zés nélkül. A cinikus fölényesség, az erkölcsi alapelvekre fittyet hányó közömbösség orgiákat ült. Évezredek alatt kialakult társa­dalmi kötelékek szakadtak meg. Az erkölcsi világrend megrendült. Megrendítette a világháború és korunk le­t­nagyobb gazdasági vál­sága. A háborút nem tekintik váratlan, kétségbeejtő katasztró­fának, amelyet minden spi­beri­ erő m­egfeszítésével " el kell h­áríta­­i; a háború pusztításait, az erköl­csieket és gazdaságiakat egy­aránt,­már úgy veszik számításba, mint a­­ közönséges üzletkötésnél a kockázatot-és az elérhető hasz­not. Hogy milyen süllyedést, milyen visszazuhanást jelent ez, azt ma már fel sem fogják. A béke, a humanizmus, a tökélete­sebb ember és a tökéletesebb tár­sadalom után való vágyakozás mintha egyszeribe kihalt volna. Nagy emberi értékek értéküket vesztették. Az emberiség nagy szellemi kultúráját fölösleges lomnak, akadálynak tekintik, amelyet félrerúgnak az útból. Régi megismeréseket és igazságo­kat elvetnek csak azért, mert minden gátlás nélkül akarják érvényre juttatni a brutális, föl­szabadult ösztönöket. Azt hiszik, hogy a világ ilyen marad, azt hiszik, hogy többé már nem lesz szava és súlya emberiességnek, igazságnak, békének, kultúrának. A karácsony himnusza erősebb­nek bizonyul majd az új és hamis himnuszok ámításánál. Az embe­rek általában jók és szeretnének becsületesen, tisztességesen, bol­dogan élni. Szeretnék, ha tiszta, egészséges, napfényes, levegős lakásuk lenne, örülnének az élet­nek, ha tehetségük és képességük szerint dolgozhatnának és alkotó kedvüket kiélhetnék, örülnének és­­boldogok lennének, ha szükség szerint fogyaszthatnának az élet javaiból, ha ruhájuk folttalan, tiszta lenne, ha ennivalójuk bő­ségben volna. Az emberek boldo­gok, nagyon boldogok lennének, ha gyermekeiket örömben, béké­ben és életvidáman nevelhetnék föl. Az emberek nagyon boldogok lennének, ha embertársaikkal boldog békességben élhetnének. Az emberek nagyon boldogok és szerencsések lennének, ha bizton­ságban és szabadságban élhetné­nek. Miért nem lehet így élni? Vájjon csak ábránd-e az ilyen örömteli, békés és boldog élet ? Váj­jon társadalmi rendünk örökké­tartó és megváltozhatatlan-e? A történelem tanítja, hogy sem­mi sem örökkétartó és minden állandó változásban van. Az emberi társadalom, kezdetleges formáitól napjainkig, mindig új és új­­ formát öltött, megújult, megváltozott, tökéletesebb lett. Az emberiség mindig fölismerte, ha a társadalmi forma, amely­ben élt, megöregedett és válto­zásra érett. Az emberi társadalom szerkezetét annak kell tekinteni, am­i a valóságban, a­z emberek együttélésére alkotott társadalmi tom­ának, amelynek­­megváltozta­tásáért állandó küzdelem folyik. Akik legelőször ismerik fel, hogy egy társadalomnak a szerkezete el­korhadt és már nem f­elel meg az új igényeknek, azok a magános, nagy emberi szellemek, minden kor utópistái, akik bírálják a meglevőt, rámutatnak hibáira, esztelenségeire és ostobaságaira. És m­egrajzolják egy észszerű és emberiesebb reildnek a képét. Ké­sőbben már többen is hirdetik az új társadalom szükségét. Még később már harcosai is vannak, akik harcolnak a jövő megvalósí­tásáért. Az emberi társadalmak a belső küzdelmek nyomán ala­kulnak át és újulnak meg. Az amerikai technokraták veze­tője, kiváló szakember a maga tudományában, az emberi társa­dalmat közlekedési eszközhöz ha­sonlította, amelyet az ember min­dig elhagyott, mihelyt újat talált föl. Az ember elhagyta a szekeret a postakocsi kedvéért, elhagyta­a postakocsit a vonat kedvéért, elhagyja a vonatot a repülőgép kedvéért és így hagyja el majd a mai észszerűtlen és tökéletlen tár­sadalmi rendet is egy,jobb és tökéletesebb társadalmi rendért. Az amerikaiak alapjában véve romantikus emberek, ha tagad­ják is. Az amerikai romanticiz­mus alapja a felismerésen alapuló realizmus. Naivitásuk egészséges és tiszta emberiesség. Valóság­érzetük nagyon erősen kifejlődött és ha felismerik, hogy v­alamely intézményük nem felel meg többé rendeltetésének, egyszerűen meg­változtatják és olyat építenek he­lyébe, amely az igényeknek jobáb­ban megfelel. Így gondolkodnak az emberi társadalomról is, amely­nek megváltoztatását és tökélete­sítését , természetesnek találják, az örök emberi értékeket nem ad­ják föl. Hisznek az emberben, az emberi eszmék tisztaságában és erejében, hisznek az emberiesség­ben, hisznek mindabban, ami az emberi létet értelmessé tette és megkülönböztette az állati léttől. Ez a hit beleillik a karácsonyi himnusz gondolatába. És a ka­rá­­csony ünnepének benső értelmébe. A karácsonyi ünnep a béke ünnepe. A karácsonyi ünnep a megtisztulás és a­ jóság ünnepe. A karácsonyi himnusz ennek a gondolatnak és ennek az embe­rebb embernek szól. Talán igy mondhatnók: a felsőrendű eróber himnusza. Azé az emberé, aki nem ismer már háborúkat­, mert a háborúkat nem­ tekinti elhárít­hatatlan .Sz­eren­csétle­­ségnek, ha­nem­ egy elmúlt társadalom esz­telenségének, amelyet meg -tehe­t szüntetni és ki lehet küszöbölni a nemzetek életéből. A felsőbbrendű ember nem hisz abban, h­ogy kis emberek rosszak, vadállatok, akik háború nélkül nem tudnak élni-Az emberek jók. Nem akarniuk szándékosan rosszul élni, nem akarnak gyűlölködni és nagyon­ kevés az igényük, csak hogy békességben és Szabadságban él­hessenek. A karácsonyi himnusz valósággá válhatna és sohasem kerülhetne sor háborúra, ha az emberek úgy tudnának élni, ahogy az élet szépségei és javai után vágyódnak. De a karácsonyi himnusz ma még a jövő himnusza, egy nagy eszme kisugárzása, emberi vá­gyak és álmok egybe­foglalója. Ezt az álmot, ezt a­ vágyat megvaló­sítani, hogy az élet szép és bol­dog legyen", hogy " az emberek békében élhessenek, h­ogy emelt fővel járhassanak embertársaik között, hogy a humánus gondol­kozás és érzés természetes, vele­járója legyen az , emberi­­ élet­nek —, ezért kell a szocialisták­nak küzdeni a szocializmus meg­valósításáért! A szocializmus új társadalmi rendet jelent. Ez az új szocialista társadalom nem úgy épül föl, hogy­­mindent megsemmisít és­­le­rombol, hogy mindent megtagad és elvet magától, amit évmilliók és évezredek történelmén keresz­tül az emberiség eddig kultúr­javakban, szellemi és anyagi té­ren megalkotott. A szocializmus a maga örökségének tekinti mind-

Next