Népszava, 1940. december (68. évfolyam, 273–296. sz.)

1940-12-25 / 293. szám

1940 december 25. szerda NÉPSZAVA Hétköznap világtörténelem írta: Gergely Győző Alig van nap, hogy ne halljuk vagy olvassuk az események érté­kelésénél a „világtörténelmi jelen­tőség" jelzőjét. Ideje annak, hogy valamelyest szemügyre vegyük ezt a jelzőt. Világtörténelmi lehet egy ese­ménynek jelentősége abból a szem­pontból, hogy a jövendő történelem­írás mint elhatározó fontosságú tényt jelöli meg majd a jelen idők ismertetésénél. Nagyon valószínű, hogy a jövendő idők történelemírása más lesz, mint a mai, hogy az ese­mények ismertetésénél, népek, or­szágok és az egész emberiség fejlő­dése útjának leírásánál egészen más szempontok érvényesülnek majd, mint a mai történelemírásnál. Aki azonban manapság világtörténelem­ről beszél és ír, az a mai történelem­írás módszerét tartja szem előtt és amikor világtörténelmi jelentőségű­nek jelöl meg eseményt, úgy véli, hogy ezt a késői időkben megírandó történelem fontosnak és mellőz­hetetlennek jelöli meg majd. De lehet az esemény valóban világjelentőségű, világjelentőségű olyan értelemben, hogy hatása érvé­nyesül a nép, az osztály és az embe­riség további fejlődésének meneté­ben. Olyan eseményre gondolunk itt, amelynek megtörténte nélkül nem az történt volna, ami történt, amelynek megtörténte irányt sza­bott, tartalmat adott annak, ami utána következett. Különbséget kell tennünk a két­féle világtörténelmi jelentőség kö­zött, különbséget aközött, amit fon­tosnak és elhatározónak mondanak és ami valóban az. Mielőtt azonban erre rátérnénk, rá kell mutatnunk arra, hogy még a mai történeti út szempontjából is milyen bőkezűség­gel bánnak a világtörténelmi jelen­tőség jelzőjével. Rá kell mutatnunk arra, hogy mennyi minden történt az utóbbi két évtizedben, amiről a napi krónikás azt állította, hogy világtörténelmi fontosságú és amire ma már a legtöbb ember nem is emlékszik és amivel még az is, aki­nek hivatásához tartozik, csak föl­jegyzések sokasága között vagy emlékezetében turkálva találkozik. Gondoljunk csak azokra a szövetsé­gekre, barátsági és támadást ki­záró egyezményekre, semlegességet fogadó és semlegességet hirdető, mások területi épségét és függet­lenségét biztosító nyilatkozatokra, fogadalmakra és szerződésekre, amelyekről senki sem beszél, ame­lyekről nemcsak az feledkezett meg, a­ki megszegte, hanem az is, aki szá­montartotta. Ezek mind szerepel­tek létrejöttük alkalmával, mint világtörténelmi jelentőségű esemé­nyek. Az olvasóra bízzuk, hogy vá­logasson a töméntelen példa között, amely rendelkezésére áll. Annyi bi­zonyos, hogy mindezek legföljebb mint a kort jellemző, de nem mint történelmi jelentőségű események jöhetnek számításba. Azonban még azok az események is, amelyeket valóban jelentősnek fogadunk el, inkább abban a te­kintetben fontosak, hogy eredmé­nyei és következményei események­nek, hogy mint ilyenek fontosak és távolról sem olyan hatásúak, mint­sem, hogy ezt világtörténelmi je­lentőségűnek mondhatnók. Világtör­ténelmi jelentőségű volt például a Szerbiának küldött ultimátum, az ekörül leviharzott diplomáciai jegy­zékváltás, s a hadüzenet. Az bizo­nyos, hogy ezek nélkül nem követ­kezett volna be a világháború ka­tasztrófája és mindaz, ami ezután bekövetkezett. Azonban ki az, aki azt mondja, hogy ezek voltak a ka­tasztrófa elindítói? Az események a szarajevói gyilkossággal indultak el. De ki hiszi, hogy Ferenc Ferdi­nánd és felesége életben maradása esetén elkerülhető lett volna a vi­lágháború? Ki az, aki a múltakra visszatekintve, ne emlékeznék vissza arra, hogy már azt megelőzően hosszú éveken keresztül állandóan ott lebegett a világ fölött a háború veszedelme? A feszültség már meg­volt, egyre erősebbé vált és minden órában a tragédia kipattaná­sval fenyegetett. Azok gondolatvilágá­ban, akik előre látták, akik féltek tőle, vagy kívánkoztak utána, egy­általában nem szerepelt akármiféle merénylet eshetősége. Mi volt tehát, ami valóban elő­idézte a világháborút? Mi volt az a világtörténelmi, valóban világtörté­nelmi jelentőségű esemény, ami a világháborút előkészítette, megér­lelte és kirobbantotta? Szocialista olvasók számára immár közhellyé vált az az igazság, hogy a piacok és a nyersanyagforrások, a kapitalista verseny, szóval a tőkés gazdálkodás válsága volt az a tényező, amelyik ennél közrehatott. De miben nyilvá­nult ez meg? Ha jól szemügyre vesszük, csupa olyan jelenségben, amely sohasem szerepelt esemény­képpen és amelyet legföljebb né­hány szürke sor jegyez föl. Keres­kedelmi szerződések, vámdíjszabá­sok, vasúti és hajózási tarifák bi­zony sokkal nagyobb szerepet ját­szottak itt közre, mint akármiféle szónoklat, írás, kijelentés, jegyzék és nacionalista lázálom. És mi van ezek mögött a szerződé­sek, vám- és szállítási tarifák mö­gött? Azoknak az érdeke, akiknek kezében az államhatalom. Az angol gyarmatokon olcsóbb volt a solin­geni bicska, mint a brit világ­biro­dalomban gyártott versenytársa, ol­csó szerb kukoricán hizlalt sertés árának alacsony színvonala és más hasonló tényezők játszottak az ese­ményekben döntő szerepet. Ezek a hétköznapi jelenségek voltak iga­zán világtörténelmi jelentőségűek. Csupa olyasvalami, amiről nem szólnak be tudósítások, színes le­írások és ami teljesen nélkülözte a diplomáciai okmányok aláírásának ünnepélyességét. És bizony, ha a mai, valóban vi­lágtörténelmi jelentőségű idők moz­gató erőit keressük, ha belenézünk abba, hogy milyen tényezők hatot­tak közre a mai események kialaku­lásában, ugyancsak arra jutunk, hogy mindezek során az igazán döntő szerepet a hétköznap viszi. Mi azonban a hétköznap, az a hét­köznap, amelyről beszélünk­? A mindennapi élet, az ismeretlen, az újságokban, könyvekben, följegyzé­sekben, szónoklatokban rendszerint meg nem említett emberek szük ég­letei, cselekedetei, vagy ezeknek ha­tásaképpen kialakuló gondolkodása. Talán a vízrendszerek hasonlatával élhetünk itt. Aki az egyes szerep­lőknek tulajdonítja az események alakulását, abba a tévedésbe esik, mint az egyszeri dunaabonyi legény,­ aki katonai szolgálata közben el­jutott a Feketeerdőbe a Duna forrá­sához. Nagyot és merészet gondolt, sapkájával elállította a forrás bu­gyogását és diadalmasan nevetett, hogy nagyot néznek majd otthon Abonyban az emberek, hogy elakad a Duna. A dunaabonyi legény nem gondolt arra, hogy amit Dunának neveznek, az nem annak a forrásnak műve, amelyet neki ilyennek je­löltek meg, hanem összetétele a Dunamedence vízereiből fakadt for­rásoknak, a forrásból lett patakok­nak és folyóknak. Az események forrása sem egyes emberek akarata és ténykedése, hanem a nagy töme­gek élete és gondolkodása. Az emberiség történelmének fő­szereplője és anyaga egyaránt az ember. Az ő tömegeiben születik meg az ő sorsa és a körülményeinek hatása alatt kiserkent gondolat irá­nyítja mindazt, ami vele történik. És itt azután eljutunk ahhoz a té­nyezőhöz, amelytől az emberiség sorsa függ. Ez a tényező maga az emberiség, az embertömegek. A szocialista tanításnak legfőbb és legfontosabb feladata és célja, hogy ennek tudatára ébressze a tö­megeket. Azonban a tanítás fél­munka lenne, ha csak arra szorít­koznék, hogy ezt bizonyítsa. Az öntudat nemcsak abban nyilvánul meg, hogy az egyén és tömeg saját értékére és jelentőségére eszméljen rá, az öntudatnak elmulaszth­atat­lan feltétele a jelentőség felisme­rése mellett a felelősség érzésének kifejlődése. Igen, a jövő alakításának nagy munkájában nélkülözhetetlen szük­ségünk van a tömegek felelősség­érzésére. Ez annyival is inkább elmulaszthatatlan előfeltétele a jobb időknek, mert ennek a felelős­ségérzésnek hiánya mindig rásújt a tömegekre. A tömegek öntudatának nélkülöz­hetetlen velejárója a tömegek fele­lősségérzése. Hozzátehetjük ehhez:­­ a felelősségérzés előfeltétele a­ömegek, az emberiség felszabadu­lnának, a szocializmusnak. 3. oldal

Next