Népszava, 1941. május (69. évfolyam, 98–122. sz.)
1941-05-01 / 98. szám
4. oldal URAK! 3 méter 140 cm széles divatos férfi ölténykelmezenn hozzávalóval együtt... PUV 70 cm sz. női szövet méterje P 2.30 Cím: CSAK AZ UDVARBAN Szövet- és Textilraktár BUDAPEST KIRÁLY UCCA 32 SAROKHÁZ ALAPÍTVA: -1895 rek legnemesebb és legnagyobb célkitűzését. A mi törekvéseink tehát helyesen változatlanok. A szocializmus megvalósítására törekszünk, ezért dolgozunk, ez az ideálunk, ezt akarjuk valóságra váltani. Szociáldemokratáknak valljuk magunkat, ezt senki előtt sem tartjuk titokban, ellenkezőleg, természetes nyíltsággal hirdetjük és minden dolgozót magunk mellé akarunk hódítani, hogy valamennyien egy új társadalmi rendért, a szocializmus megvalósításáért éljünk és dolgozzunk. Meggyőződésünk, hogy törekvésünk valóraváltásával megszűnik a nyomor, a kizsákmányolás és mindaz, ami észszerűtlen s rendszertelen, mert az új társadalom termelési rendje a szükségletek kielégítésén alapul; az emberek képességük szerint termelnek és szükségletük szerint fogyasztanak. Változatlan meggyőződésünk, hogy a szocializmus megvalósítása biztosítja a szabadságot és a békét, az emberi szolidaritást és kölcsönös megértést. Az a meggyőződésünk, hogy az emberiségnek nem kellene se nyomorogni, se szűkölködni, mert a javak termelése sohasem volt olyan fejlett, mint ebben a korban. Meggyőződésünk, hogy mennél jobban elterjed ez a felismerés, annál nagyobb lesz a vágy a tökéletesebb társadalmi rend után. A vágyból és felismerésből akarat kovácsolódik, amely már meggyőződésen, világszemléleten alapszik. Az akarat öntudatos politikai tevékenységre vezet, amelynek alapvető törekvése: a dolgozók életének megjavítása és a szocializmus megvalósítása lesz. Ilyen értelemben változatlanok törekvéseink, de éppen változatlanságuk ad nekik állandó értéket és jelentőséget. Nem lehet ezeket a törekvéseket elvetni vagy a kor divatjához hozzáidomítani. Nem lehet őket szólamokkal felcserélni, se megoldatlanul vagy megintan félredobni. A szocializmus megvalósítására irányuló törekvés tudományos felismerésen alapul. Ez a tudományos felismerés a társadalmak keletkezéséről és folytonos változásáról szóló megismerésből származik. A múlt története, a társadalmak története adja a szilárd alapot a jövő kialakulásához. Ennek a tudományos felismerésnek birtokában minden nemzedék a maga adott viszonyai szerint küzd — változatlan törekvéseinek megvalósításáért. Ha egy nemzedék nem ismeri fel történeti hivatását, vagy politikai és társadalmi viszonyai között nem tud a szocializmus megvalósításáért küzdeni, ez nem jelenti azt, hogy a szocializmus nem valósítható meg, vagy hogy „elbukott" volna. Az utána következő nemzedék kénytelen visszanyúlni a múltba és a küzdelmet io NÉPSZAVA 1911 május 1, csütörtök vább folytatni ugyanazért a célért és törekvésért Ez elöl neon lehet kitérni. Minden munkásosztály előbb-utóbb felismeri, hogy nincs más kivezető út és nem lehet más a törekvése sem, mint hogy megvalósítsa az új társadalmat, amely nemcsak a munkásosztály, hanem az egész emberiség felszabadítását jelenti. Az új társadalom megvalósítása olyan nagy törekvés és olyan nagy cél, hogy nem is lehet más, mint változatlan, amelynek értéke nem homályosul el és nem vész el a napi politikai harcok zajában. Szociáldemokratának lenni annyit jelent, mint egy nagy cél megvalósítására törekedni. Számot kell vetni azzal, hogy ez nem valósulhat meg hónapok vagy évek alatt, ezért különbözünk mi valamennyi politikai párttól. A szocializmus megvalósítása nem hasonlítható egyik vagy másik programponthoz vagy politikai törekvéshez. Programokat, politikai követeléseket mindenki szerkeszthet. Pártok és vezérek egymást válthatják és mindegyik a maga nyelvén beszélhet a politikai divatok szerint és alkalmazkodhat a pillanatnyi szükségletekhez, mindezek múló, változó dolgok maradnak, amelyeknek értéke és állandósága nem több a divatnál. Az a törekvés azonban, amelyet mi magunkénak vallunk és amelyet meg akarunk valósítani, mindezeken felül áll, mert több a napi politikai követeléseknél és párttusáknál. Az emberi társadalom új berendezkedéséről van itt szó és amíg ez meg nem valósul, ameddig nem érünk el idáig, addig bizony változatlan és állandó, sőt, ha úgy tetszik, maradt a mi törekvésünk. A lényeg a fontos, ez pedig az, hogy szociáldemokraták vagyunk és azok is maradunk. Törekvésünk pedig: a szocializmus megvalósítása marad. Ács Tamás Hogyan akarják szanálni a HÉV-et ? A Beszkárt jelentése A főváros zárószámadásával kapcsolatban nyilvánosságra került a Beszkárt-vállalatok beszámolója is az elmúlt évi működéséről. A villamosvasút 80,2 millió kocsikilométert teljesített, 5,8 millióval többet, mint az előző évben. Összesen 351.7 millió személyt szállított, 28.6 millióval többet, mint az előző esztendőben. A személyszállítási bevétel meghaladta az 592 millió pengőt, az emelkedés itt 6.3 millió. Az Autóbuszüzem 14.2 millió kocsikilométert teljesített, a szállított utasok száma 53,1 millió volt — itt 800.000 az emelkedés —, a személyszállítási bevétel 15,6 millióra rúgott, itt az emelkedés egymillió. A Beszkárt azt jelenti, hogy a teljesítőképesség határáig jutott el a vállalat a forgalom lebonyolítása terén. Gyártás alatt Van 75 motoros villamoskocsi és 35 új pótkocsi. Az autóbuszparkot tavaly 47 új kocsival szaporították és további 93 új kocsi szállítása folyamatban van. A közlekedés fejlesztése irányában, hangoztatja a jelentés, a vállalat mindent elkövet, de a teljesítmény biztosítása a viszonyok jövő alakulásától függ. A többi között fejlesztésre szorul az áramellátás. Több új áramfejlesztőgépet külföldről rendeltek meg, de mert ezek leszállítása a mai körülmények között bizonytalan, a vállalat elhatározta, hogy két mozgó áramfejlesztőtelepet hoz üzembe, ezeket a hazai ipar állítja majd elő. A Beszkárt-alkalmazottak száma az év végén 11.485 volt, kívülük még 2320 nem vasútüzemi alkalmazott is szolgálatban állott. A villamosvasútnál az önköltség kilométerenként 13 fillér volt az előző évi ill.1 fillérrel szemben. Eltekintve a kisebb közlekedési vállalatoktól, az Autóbuszüzemnél 508.000 pengő a kezelési hiány. Ennek oka a járművek egy részének más célokra történt igénybevétele, az üzemi idő korlátozása stb. Végeredményben a Beszkárt és a kezelése alá tartozó vállalatok összes bevétele meghaladta a 80,7 millió pengőt, amely összeg mellett a vállalat 2153 pengő tiszta nyereséget mutat ki. Részletesen foglalkozik a jelentés a HÍV helyzetével is, amely némileg javult. Az utaslétszám 39.3 millió személy volt, ez 13.6%-os emelkedés, míg a személyzetszállítás bevétele 8.5 millió volt, ami 24,2%-os emelkedésnek felel meg. Majdnem ugyanilyen arányban emelkedett a teherszállítás jövedelme. A HÉV is bejelenti, hogy mai járműállományával elérkezett teljesítőképességének határához és most már múlhatatlanul szaporítani kell a személyszállító kocsik számát. Az alkalmazottak létszáma 231 fő. A vállalat összes bevétele megközelíti a 13 milliót. A mérleg 403.210 pengő veszteséget mutat, ami enyhülés az előző évek állapotával szemben. Beszámol a jelentés a vasútüzem gazdaságosabb vitelét célzó intézkedések előkészítésére tervezett bizottság működéséről és közli, hogy a bizottság a vizsgálatait befejezte. Végső eredményében a bizottság szerint további megtakarításokra nem lehet számítani, annál kevésbé, mert a járműszaporítás és a gépi berendezések felújítása újabb kölcsönszolgálattal terheli a vállalatot. A zónázás megszüntetése évi 100.000 pengő bevételcsökkenést jelent. Mindeme körülmények a bizottság véleménye szerint a vezetőséget arra kötelezik, hogy a bevételek emelésére a viteldíjak arányosítása és részben felemelése útján, a kiadások csökkentésére pedig egyes erősen veszteséges vonalrészeken a közlekedés megszüntetése által keressen módot. Tervbe vették egyes kedvezmények kereteinek megszorítását. A forgalom beszüntetéséről ott lehet szó, ahol párhuzamos közlekedés van, vagy ahol a forgalmat autóbusszal gazdaságosabban lehet lebonyolítani. A jelentésre még visszatérünk. Mindszigyen a Délvidéken Gondoskodás történt arra nézve, hogy a Délvidéken a katonai közigazgatás életbelépése előtt érvényben volt szociális intézkedések továbbra is érvényben maradjanak. Az ipari és bányaüzemek a viszszafoglalás előtt érvényben volt legkisebb munkabéreket továbbra is fizetik és fizetés- vagy bércsökkentést nem hajthatnak végre. Ahol az egyes közszükségleti cikkek áremelkedése folytán az ipari és bányaüzemeknél fizetett munkabérek nem kielégítőek, ott a katonai közigazgatás megfelelő intézkedéseket tesz. A volt jugoszláv területen működött hatósági munkaközvetítő hivatalokat az állami munkaközvetítő hivatal kirendeltségei veszik át A katonai közigazgatási szervek az iparban és bányászatban foglalkoztatott munkások élelmiszerrel való ellátására, különös gondot fordítanak. („M. T. I.") •MB Mindenféle jegyért forduljon • Kultúrpropaganda jegypénztárunkhoz, VII. Erzsébet körút 33 és Continee« L Tel: 13-13-3«, 31. » FERENC JÓZSEF KESERŰVÍz A német pénzügyminiszter második napja Budapesten A Budapesten tartózkodó gróff Lutz von Selnwerin Krosigk németbirodalmi pénzügyminiszter kíséretének tagjaival. Erdmanns Storff budapesti német követ. Landesgruppenleiter Esp. magyar részről pedig Reményi-Schueller Lajos pénzügyminiszter és a pénzügyminisztérium főtisztviselőinek társaságában szerdán délelőtt megjelent a magyar hősök emlékművénél és arra koszorút helyezett. A birodalmi pénzügyminiszter ezután a Hősök temetőjébe hajtatott és ott a magyar nemzetiszínű, a főváros színeivel és horogkeresztes zászlókkal díszített emlékműre is elhelyezte koszorúját. A német pénzügyminiszter némán tisztelgett a világháborús német hősök emléke előtt, majd megtekintette az osztrák hősi halottak ossáriumát. A miniszter látogatást tett Tasnádi Nagy Andrásnál, a képviselőház elnökénél, mint a Magyar-Német Társaság elnökénél és Baranyait Lipótnál, a Nemzeti Bank elnökénél, délben résztvett Erduiannsdorff budapesti német követ villásregételijén. A délutáni óráikban Bárdossy miniszterelnök, Reményi - Schneller pénzügyminiszter, Tasnádi Nagy András és Baranyay Lipót viszonozta a német pénzügyminiszter látogatását. Este a Gellért-szállóban Tzeményi-Schneller Lajos pénzügyminiszter és felesége szélesebbkörű estebédet adott a vendégek tiszteletére. " Májusi dal (Richard Dehme!) Volt már úgy májusnak sora, sok gyermek táncolt egy sorba, szegény meg gazdag. Vegyesen s akadt számukra rendesen néhány szabad, víg óra. Ha is májusnak jött sora, vonul a legények sora, döngő léptük morajlik ... Harc nélkül ma nem zajlik egyetlen vidám óra. De jön még úgy május sora, együtt halad népek sora; abból egycsapásra fakad, hogy minden napra majd akad néhány szabad víg óra! (Réthy Hugó fordítása) Nagyszabású közlekedéstechnikai tervek Dániában (Kopenhága, április 30. — „N. S. IV") Miután Németország és Dánia között megegyezés történt tengeri expresszvasúti kompjáratok létesítésére vonatkozóan, most dán részről megkezdték a terv megvalósításának előkészítését. Ezzel egyidejűen a dán közmunkaügyi minisztériumban további nagyszabású tervekkel foglalkoznak. Így a többi között hidat építenek a Nagyszoroson át Zoeland és Fünen szigeteit összekötése céljából. Ennek a hídnak tervét már 1930-ban kidolgozták és Halskov Odde földnyelvről kiindulva Sprege szigetén át Nyborg városába visz majd át az új híd, amely kereken 17 kilométer hosszú lesz, 800 millió koronába kerül és a számítások szerint nyolc év alatt készül el. Ezenkívül tervbe vették egy többrészes híd építését a Kattegat, szorosan át is, amely Jütlandot Fünen és Zeeland szigetekkel köti össze. A híd több kisebb szigetet is érintene és az az előnye volna, hogy részletekben lehet elkészíteni.