Népszava, 1941. május (69. évfolyam, 98–122. sz.)

1941-05-01 / 98. szám

4. oldal URAK! 3 méter 140 cm széles divatos férfi ölténykelme­ze­nn hozzávalóval­­ együtt... P­UV 70 cm sz. női szövet méterje P 2.30 Cím: CSAK AZ UDVARBAN Szövet- és Textilraktár BUDAPEST KIRÁLY UCCA 32 SAROKHÁZ ALAPÍTVA: -1895 rek legnemesebb és legnagyobb célkitűzését. A mi törekvéseink tehát helyesen változatlanok. A szocializmus meg­valósítására törekszünk, ezért dol­gozunk, ez az ideálunk, ezt akarjuk valóságra váltani. Szociáldemokra­táknak valljuk magunkat, ezt senki előtt sem tartjuk titokban, ellen­kezőleg, természetes nyíltsággal h­ir­detjü­k és minden dolgozót magunk mellé akarunk hódítani, hogy vala­mennyien egy új társadalmi rendért, a szocializmus megvalósításáért él­jünk és dolgozzunk. Meggyőződé­sünk, hogy törekvésünk valóra­váltásával megszűnik a nyomor, a kizsákmányolás és mindaz, ami ész­szerű­tlen s rendszertelen, mert az új társadalom termelési rendje a szük­ségletek kielégítésén alapul; az em­b­erek képességük szerint termelnek és szükségletük szerint fogyaszta­nak. Változatlan meggyőződésünk, hogy a szocializmus megvalósítása biz­tosítja a szabadságot és a békét, az emberi szolidaritást és kölcsönös megértést. Az a meggyőződésünk, h­ogy az emberiségnek nem kellene se nyomorogni, se szűkölködni, mert a javak termelése sohasem volt olyan fejlett, mint ebben a korban. Meggyőződésünk, hogy mennél jobban elterjed ez a fel­ismerés, annál nagyobb lesz a vágy a tökéletesebb társadalmi rend után. A vágyból és felismerésből akarat kovácsolódik, amely már meggyő­ződésen, világszemléleten alapszik. Az akarat öntudatos politikai tevé­kenységre vezet, amelynek alap­vető törekvése: a dolgozók életé­nek megjavítása és a szocializmus megvalósítása lesz. Ilyen értelemben változatlanok törekvéseink, de éppen változatlan­ságuk ad nekik állandó értéket és jelentőséget. Nem lehet ezeket a tö­rekvéseket elvetni vagy a kor di­vatjához hozzáidomítani. Nem le­het őket szólamokkal felcserélni, se megoldatlanul vagy megi­ntan félredobni. A szocializmus meg­valósítására irányuló törekvés tu­dományos felismerésen alapul. Ez a tudományos felismerés a társa­dalmak keletkezéséről és folytonos változásáról szóló megismerésből származik. A múlt története, a tár­sadalmak története adja a szilárd alapot a jövő kialakulásához. En­nek a tudományos felismerésnek birtokában minden nemzedék a maga adott viszonyai szerint küzd — változatlan törekvéseinek meg­valósításáért. Ha egy nemzedék nem ismeri fel történeti hivatását, vagy politikai és társadalmi viszo­nyai között nem tud a szocializmus megvalósításáért küzdeni, ez nem jelenti azt, hogy a szocializmus nem valósítható meg, vagy h­ogy „elbukott" volna. Az utána követ­kező nemzedék kénytelen vissza­nyúlni a múltba és a küzdelmet io­ NÉPSZAVA 1911 május 1, csütörtök vább folytatni ugyanazért a célért és törekvésért Ez elöl neon lehet kitérni. Minden munkásosztály előbb-utóbb felismeri, hogy nincs más kivezető út és nem lehet más a törekvése sem, mint hogy meg­valósítsa az új társadalmat, amely nemcsak a munkásosztály, hanem az egész emberiség felszabadítását jelenti. Az új társadalom megvaló­sítása olyan nagy törekvés és olyan nagy cél, hogy nem is lehet más, mint változatlan, amelynek értéke nem homályosul el és nem vész el a napi politikai harcok zajában. Szociáldemokratának lenni annyit jelent, mint egy nagy cél megvaló­sítására törekedni. Számot kell vetni azzal, hogy ez nem valósulhat meg hónapok vagy évek alatt, ezért kü­lönbözünk mi valamennyi politikai párttól. A szocializmus megvalósí­tása nem hasonlítható egyik vagy másik programponthoz vagy politi­kai törekvéshez. Programokat, po­litikai követeléseket mindenki szer­keszthet. Pártok és vezérek egymást válthatják és mindegyik a maga nyelvén beszélhet a politikai diva­tok szerint és alkalmazkodhat a pil­lanatnyi szükségletekhez, mindezek múló, változó dolgok maradnak, amelyeknek értéke és állandósága nem töb­b­­ a divatnál. Az a törek­vés azonban, amelyet mi magunké­nak vallunk és amelyet meg aka­runk valósítani, mindezeken felül áll, mert több a napi politikai kö­veteléseknél és párttusáknál. Az emberi társadalom új berendezke­déséről van itt szó és amíg ez meg nem valósul, ameddig nem érünk el idáig, addig bizony változatlan és állandó, sőt, ha úgy tetszik, maradt a mi törekvésünk. A lényeg a fon­tos, ez pedig az, hogy szociáldemo­kraták vagyunk és azok is mara­dunk. Törekvésünk pedig: a szocia­lizmus megvalósítása marad. Ács Tamás Hogyan akarják szanálni a HÉV-et ? A Beszkárt jelentése A főváros zárószámadásával kap­csolatban nyilvánosságra került a Beszkárt-vállalatok beszámolója is az elmúlt évi működéséről. A villamosvasút 80,2 millió kocsi­kilométert teljesített, 5,8 millióval töb­bet, mint az előző évben. Összesen 351.7 millió személyt szállított, 28.6 mil­lióval többet, mint az előző esztendőben. A személyszállítási bevétel meghaladta az 592 millió pengőt, az emelkedés itt 6.3 millió. Az Autóbuszüzem 14.2 millió kocsi­kilométert teljesített, a szállított utasok száma 53,1 millió volt — itt 800.000 az emelkedés —, a személyszállítási bevétel 15,6 millióra rúgott, itt az emelkedés egymillió. A Beszkárt azt jelenti, hogy a tel­jesítőképesség határáig jutott el a vállalat a forgalom lebonyolítása terén. Gyártás alatt Van 75 motoros villamos­kocsi és 35 új pótkocsi. Az autóbusz­parkot tavaly 47 új kocsival szaporítot­ták és további 93 új kocsi szállítása fo­lyamatban van. A közlekedés fejlesztése irányában, hangoztatja a jelentés, a vállalat mindent elkövet, de a teljesít­mény­ biztosítása a viszonyok jövő ala­kulásától függ. A többi között fejlesz­tésre szorul az áramellátás. Több új áramf­ejlesztőgépet külföldről rendeltek meg, de mert ezek leszállítása a mai körülmények között bizonytalan, a vál­lalat elhatározta, hogy két mozgó áramfejlesztőtelepet hoz üzembe, ezeket a hazai ipar állítja majd elő. A Beszkárt-alkalmazottak száma az év végén 11.485 volt, kívülük m­ég 2320 nem vasútüzemi alkalmazott is szolgálatban állott. A villamosvasútnál az önköltség kilo­méterenként 13 fillér volt az előző évi ill.1 fillérrel szemben. Eltekintve a kisebb közlekedési vállalatoktól, az Autóbusz­üzemnél 508.000 pengő a kezelési hiány. Ennek oka a járművek egy részének más célokra történt igénybevétele, az üzemi idő korlátozása stb. Végered­ményben a Beszkárt és a kezelése alá tartozó vállalatok összes bevétele meg­haladta a 80,7 millió pengőt, amely ös­­szeg mellett a vállalat 2153 pengő tiszta nyereséget mutat ki. Részletesen foglalkozik a jelentés a HÍV helyzetével is, amely némileg ja­vult. Az utaslétszám 39.3 millió személy volt, ez 13.6%-os emelkedés, míg a sze­m­élyzetszállítás bevétele 8.­5 millió volt, ami 24,2%-os emelkedésnek felel meg. Majdnem ugyanilyen arányban emelke­dett a teherszállítás jövedelme. A HÉV is bejelenti, hogy mai jármű­állományával elérkezett teljesítő­képességének határához és most már múlhatatlanul szaporítani kell a személyszállító kocsik számát. Az alkalmazottak létszáma 2­31 fő. A vállalat összes bevétele megközelíti a 13 milliót. A mérleg 403.21­0 pengő veszteséget mu­tat, ami enyhülés az előző évek állapotával szemben. Beszámol a jelentés a vasútü­zem gaz­daságosabb vitelét célzó intézkedések előkészítésére tervezett bizottság műkö­déséről és közli, hogy a bizottság a vizs­gálatait befejezte. Végső eredményében a bizottság szerint további megtakarí­tásokra nem lehet számítani, annál ke­vésbé, mert a jármű­szaporítás é­s a gépi berendezések felújítása újabb köl­csönszolgálattal terheli a vállalatot. A zónázás megszüntetése évi 100.000 pengő bevételcsökkenést jelent. Mindeme kö­rülmények a bizottság véleménye sze­rint a vezetőséget arra kötelezik, hogy a bevételek emelésére a viteldíjak arányosítása és részben felemelése útján, a kiadások csökkentésére pe­dig egyes erősen veszteséges vonal­részeken a közlekedés megszüntetése által keressen módot. Tervbe vették egyes kedvezmények ke­reteinek megszorítását. A forgalom be­szüntetéséről ott l­ehet szó, ahol pár­huzamos közlekedés van, vagy ahol a forgalmat autóbusszal gazdaságosabban lehet lebonyolítani. A jelentésre még visszatérünk. Min­dszigyen a Délvidéken Gondoskodás történt arra nézve, hogy a Délvidéken a katonai köz­igazgatás életbelépése előtt érvény­ben volt szociális intézkedések továbbra is érvényben marad­janak. Az ipari és bányaüzemek a visz­szafoglalás előtt érvényben volt legkisebb munkabéreket továbbra is fizetik és fizetés- vagy bércsökkentést nem hajthatnak végre. Ahol az egyes közszükségleti cikkek áremelkedése folytán az ipari és bányaüzemeknél fizetett munka­bérek nem kielégítőek, ott a katonai közigazgatás megfelelő intézkedé­seket tesz. A volt jugoszláv területen műkö­dött hatósági munkaközvetítő hi­vatalokat az állami munkaközvetítő hivatal kirendeltségei veszik át A katonai közigazgatási szervek az iparban és bányászatban foglal­koztatott munkások élelmiszerrel való ellátására, különös gondot for­dítanak. („M. T. I.") •MB Mindenféle jegyért forduljon • Kultúrpropaganda jegypénztá­runkhoz, VII. Erzsébet körút 33 és Conti­nee« L Tel: 13-13-3«, 31. » FERENC JÓZSEF KESERŰVÍz A német pénzügyminiszter második napja Budapesten A Budapesten tartózkodó gróff Lutz von Selnwer­in­­ Krosigk német­birodalmi pénzügyminiszter kísére­tének tagjaival. Erdm­a­nns Sto­r­ff budapesti német követ. Landesgrup­penleiter Esp. magyar részről pe­dig Reményi-Schueller Lajos pénz­ügyminiszter és a pénzügyminisz­térium főtisztviselőinek társaságá­ban szerdán délelőtt megjelent a magyar hősök emlékművénél és arra koszorút helyezett. A birodalmi pénzügyminiszter ezután a Hősök­ temetőjébe hajta­tott és ott a magyar nemzetiszínű, a főváros színeivel és horogkeresz­tes zászlókkal díszített emlékműre is elhelyezte koszorúját. A német pénzügyminiszter némán tisztelgett a világháborús német hősök emléke előtt, majd megtekintette az osztrák hősi halottak ossáriumát. A miniszter látogatást tett Tas­nádi Nagy Andrásnál, a képviselő­ház elnökénél, mint a Magyar-Német Társaság elnökénél és Bara­nyait Lipótnál, a Nemzeti Bank elnökénél, délben résztvett Erd­uiannsdorf­f budapesti német követ villásreg­ételijén. A délutáni óráikban Bárdossy miniszterelnök, Reményi - Schneller pénzügyminiszter, Tasnádi Nagy András és Baranyay Lipót viszo­nozta a német pénzügyminiszter látogatását. Este a Gellért-szálló­ban Tzeményi-Schneller Lajos pénz­ügyminiszter és felesége szélesebb­körű estebédet adott a vendégek­ tiszteletére. " Májusi dal (Richard Dehme!) Volt már úgy májusnak sora, sok gyermek táncolt egy sorba, szegény meg gazdag. Vegyesen s akadt számukra rendesen néhány szabad, víg óra. Ha is májusnak jött sora, vonul a­ legények sora, döngő léptük morajlik ... Harc nélkül ma nem zajlik egyetlen vidám óra. De jön még úgy május sora, együtt halad népek sora; abból egycsapásra fakad, hogy minden napra majd akad néhány szabad víg óra! (Réthy Hugó fordítása) Nagyszabású közlekedés­technikai tervek Dániában (Kopenhága, április 30. — „N. S. IV") Miután Németország és Dánia között megegyezés történt tengeri expressz­vasúti kompjáratok létesítésére vonat­kozóan, most dán részről megkezdték a terv megvalósításának előkészítését. Ezzel egyidejűen a dán közmunka­ügyi minisztériumban további nagy­szabású tervekkel foglalkoznak. Így a többi között hidat építenek a Nagy­szoroson át Zoeland és Fünen szigeteit összekötése céljából. Ennek a hídnak tervét már 1930-ban kidolgozták és Halskov Odde földnyelvről kiindulva Sprege szigetén át Nyborg városába visz majd át az új híd, amely kereken 17 kilométer hosszú lesz, 800 millió ko­ronába kerül és a számítások szerint nyolc év alatt készül el. Ezenkívül tervbe vették egy több­részes híd építését a Kattegat, szorosan át is, amely Jütlandot Fünen és Zeeland szigetekkel köti össze. A híd több ki­sebb szigetet is érintene és az az előnye volna, hogy részletekben lehet elkészí­teni.

Next