Népszava, 1951. június (79. évfolyam, 125-150. sz.)
1951-06-01 / 125. szám
K0I TONIUS 1, PÉNTEK ii prémiumrendszer előkészítésének eddigi tapasztalatai . A minisztertanács rendelete értelmében június 1-én megszűnt a mutatószámos bérrendszer, amely népgazdaságunk fejlettségének jelenlegi fokán már nem felel meg a szocialista építés, fölemelt ötéves tervünk követelményeinek. A mutató számos rendszer áttekinthetetlensége, a burzsoá »bérrendszerekre« jellemző ködösítő jellege és az, hogy az idők folyamán ez a rendszer a kispolgári egyenlősítés melegágyává vált, szükségessé tette a megszüntetését. Pártunk II. Kongresszusának határozataértelmében a mutatószámos rendszer helyett elsősorban darabbért kell bevezetni, ahol ennek előfeltételei biztosíthatók. Azokban a munkakörökben, ahol a darabbér bevezetésére nincs lehetőség, a dolgozók munkájának eredményességét mutató számadatok alapján be kell vezetni a prémiumrendszert. Ez annyi jelent, hogy a dolgozók időbéres alapbérükön felül előre meghatározott összegű prémiumot kapnak, ha »prémiumfeladataikat« teljesítették, vagy túlteljesítették. Azokat a dolgozókat pedig, akiknél a munka eredményessége nem mutatható ki számszerűleg, »sima« időbérben kell elszámolni. A rendelet célja az, hogy a korábban mutatószámos rendszerben elszámolt dolgozók közül mennél többen kerüljenek át darabbérbe. A prémiumrendszer bevezetésére irányuló előkészületek befejeződtek. A vállalatok túlnyomó többsége körültekintően foglalkozott a »mutatószámos« dolgozók munkakörének megvizsgálásával. Ennek során számos »eldugott« munkakörre bukkantak, amelyekről tudták ugyan, hogy léteznek, de nem volt tudomásuk arról, hogy a munkakört betöltő dolgozók mit végeznek munkaidejük alatt. E »rejtett tartalék« felszínre kerülése lehetővé tette, hogy megfelelő átszervezéssel egyes munkaköröket összevonjanak s ezzel munkaerő szabaduljon fel, így például a Magyar Pamutiparban, miután megállapították a vetüléktáblamérők és hüvelyválogatók alacsony leterhelését és a helytelen munkaszervezést- a két munkakört összevonták. Ezáltal három dolgozót lehetett más munkára beosztani és lehetségessé vált az »összevont« munkakörben a darabbér bevezetése. A vállalatok többsége megértette arendelet célját és a »mutatószámos« dolgozók többségét darabbérbe vitte át. Természetesen egyidejűleg biztosították a darabbér bevezetésének előfeltételeit. A »Richards« Gyapjúfonó- és Szövővállalatnál 141 mutatószámos közül 121 dolgozik ezentúl darabbérben. A mutatószámból darabbérbe kerülők létszámának ilyen kedvező alakulása a textiliparban általános. A vállalatok párt- és szakszervezeti aktívái általában eredményes segítséget nyújtottak a rendelet végrehajtását irányító szakemberek munkájához.A Győri Vagongyárban jó munkát végeztek a párt- és szakszervezeti aktívák. A rendelet ismertetését követő röpgyűlés után az a hangulat terjedt el a dolgozók között, hogy most minden »mutatószámos dolgozó« síma időbérbe kerül és ennek következtében csökkenni fog a keresetük. Ez a hangulat abból keletkezett, hogy a minisztertanács rendeletét hiányosan ismertették. Ezért a párt- és szakszervezeti aktívák a gyárrészlegek prémiumfelelőseivel együtt egyenként foglalkoztak a dolgozókkal. Példákon magyarázták meg, hogy a becsületes, szorgalmasdolgozók keresete általában nem csökken, sőt, ha prémiumfeladataikat túlteljesítik, az eddiginél magasabb lesz a keresetük. Közölték továbbá a dolgozókkal, hogy a mutatószámosok közül körülbelül 240-en darabbérbe kerülnek. Nem mondhatjuk azonban, hogy a szakszervezetek központi szervei minden esetben segítették munkájukban a szakszervezetek üzemi szerveit, így a szakszervezetek győri központja nem hozta a vállalatok tudomására más győri vállalatok eredményeit, — például azt, hogy a Richards-gyárban a mutatószámosok 86 százaléka darabbérbe kerül —, hogy azokat felvilágosító munkájukban felhasználhassák. Az elért eredmények mellett több helyen tapasztaltunk kisebb-nagyobb hibákat, hiányosságokat is. Ezek többsége olyan, hogy néhány nap alatt kiküszöbölhetők és így nem veszélyeztetik a rendelet eredményes végrehajtását. Vannak azonban olyan lemaradások, amelyeknek behozása komoly feladatot jelent. A Győri Vagongyárban például a vállalatvezetés helytelen szervezése következtében nem tudták június 1-re befejezni az előkészületi munkáikat. A lemaradás oka az, hogy későn kezdtek hozzá a »mutatószámból« prémiumrendszerbe kerülő dolgozók elmúlt három havi keresetének megállapításához. Az átlagkeresetek kiszámítása nélkül pedig nem lehet meghatározni a prémiumok mértékét. Ennek következtében a dolgozókkal nem tudták június előtt közölni a prémiumok mértékét. Ezt a lemaradást csak úgy tudják behozni, ha a vállalat igazgatósága megfelelő segítséget ad a prémiumfelelősöknek és a statisztikusoknak. A lemaradás behozása szükségessé teszi azt is, hogy a rendelet végrehajtását irányító és abban részvevő személyek a rájuk bízott feladat jelentőségéhez mérten az eddiginél nagyobb lendülettel végezzék munkájukat. Egy másik hiba, hogy több helyen »sima« időbérbe akartak átvinni olyan dolgozókat, akiknél a prémium bevezetésének előfeltételeit meg lehetett volna teremteni. A kérdés annál nagyobb jelentőségű, mert magasabb szakképzettséget igénylő munkakörökről van szó (például karbantartó lakatosok) Előfordult olyan eset is, hogy az udvari segédmunkásokra »ráerőszakoltak« valamilyen »prémiummutatót«. Az ilyen,vagy ehhez hasonló törekvések ellen, amelynek célja a kispolgári »egyenlítősdi« becsempészése mindjobban szocialistává váló bérrendszerünkbe, a legélesebben fel kell venni a harcot. A június 1-i határidő lejárta nemjelenti azt, hogy a vállalatok vezetőségének és a dolgozóknak a feladatai most már lezárultak. A vállalatok irányítóinak kötelessége, hogy a prémiumrendszerbe került dolgozókra a lehetőségekhez mérten, folyamatosan kiterjesszék a darabbérrendszert, ezenkívül a »sima« időbérbe átvitt dolgozók számára is mennél szélesebb körben lehetővé tegyék a prémiumrendszer alkalmazását. A szakszervezetek üzemi szerveinek feladata elsősorban a hibák kiküszöbölésének ellenőrzése, valamint annak biztosítása, hogy a júniusi munkabéreket fennakadás nélkül el tudják számolni. Ott, ahol még nem közölték volna a dolgozókkal, hogy június 1-e után milyen bérrendszerben fogják elszámolni őket, illetve nem közölték velük a prémiumfeladatot és a kifizetésre kerülő prémiumok mértékét, a szakszervezetek üzemi szerveinek legsürgősebb feladata a dolgozók mielőbbi tájékoztatása. A dolgozók viszont éberen őrködjenek afelett, hogy a prémiumrendszert az ellenség ügynökei ne használhassák fel népgazdaságunk, a terv sikeres végrehajtása és a dolgozók egyéni érdekei ellen. Akadályozzák meg, hogy a prémiumrendszert esetleg egyesek népgazdaságunk fejlődését gátló ,mutatószámos rendszerré torzítsák. Lépjenek fel a hamis egyenlősdi ellen és akadályozzanak meg idejében minden ilyen törekvést. Így válik csak a prémiumrendszer a termelés eredményeinek egyik emelőjévé, hasznos fegyverré a felemelt ötéves terv végrehajtásáért folyó harcban. Forrai László Nagyarányú építkezések Komlón, az ötéves terv új bányászvárosában Komlón, az ötéves terv új bányászóvárosában nagyarányú építkezések folynak. Két éve még 3500 lakosa volt Komlónak, ma már 8900. Az egykori ingovány helyén most 360 vagonos, 27 méter magas szénosztályozó épül. Emeletes házak állanak az egykori kukoricaföldek helyén is. Nincs még két éve, hogy elkészült az első nyolc kétemeletes bányászház és azóta már új, modern város épült a Komló feletti dombokon. Ez év márciusában öt új kétemeletes kockaházat adtak át a bányászoknak. Összesen 326 modern új lakás épült fel eddig és két 100—100 személyes legényszálló. A következő hetekben pedig újabb 210 lakást adnak át a bányászoknak. Hat újabb lakóház építését is megkezdték már, amelyekben az év végére 252 modern lakás várja a dolgozókat. Nemsokára elkészül az egészségház is, korszerű orvosi rendelővel. Építik a DISZ kultúrházat, ahol 270 négyzetméteres nagy étkezde és beépített színpad is lesz. új községi kenyérgyárat is létesítenek, az egykori sportpályán lesz Komló főtere, ide épül a szálloda, a posta és az új tanácsháza. 3 A DISZ Központi Vezetőségének felhívása az ifjúsághoz a Dunai Vasmű felépítésében való önkéntes részvételre Fiatalok százai fordultak a Dolgozó Ifjúság Szövetsége Központi Vezetőségéhez azzal a kéréssel, hogy részt vehessenek nyári önkéntes munkával a Dunai Vasmű építésében. A Szovjetunióban tanuló ösztöndíjasok, a »Sallai Imre« szakérettségis kollégium hallgatói és az Erőgépjavító Vállalat DISZ-szervezetének ifjúmunkásai elsőnek ajánlották fel, hogy nyári szünidejük, illetve szabadságuk egy részét a Dunai Vasmű építésénél töltik el. Üdvözöljük a fiatalok hazafias kezdeményezését! Ifjaink ismét bebizonyították, hogy felelősnek érzik magukat felemelt ötéves tervünk megvalósításáért. Rákosi elvtárs ifjúságának szíve együtt dobban a Vasmű építőinek csákányával, kalapácsával s nyáron együtt indulnak ütközetbe az új gyárcsarnokért, a házakért és utakért , aza acélért. Békénk egyik erős vára, nemzetünk büszkesége, ötéves tervünk legnagyobb alkotása, a Dunai Vasmű, sokezernyi ember munkájával épül. Az építők mind nagyobb területet hódítanak el a természettől. Ahol tegnap dombok voltak, ma házsorok emelkednek s az alkotó munka ereje formálja az acélkombinát első gyárcsarnokait. Új, szocialista város születik a Duna mentén s a szocialista építőmunka tüzében új ifjúság nő fel. Az ifjú építők előtt kirajzolódnak az óriási kohómű, a zúgó gépekkel teli üzemek s a gyár futószalagjairól legördülő traktorok, mozdonyok, az új szerszámgépek, hidak , amelyek népünk munkáját könnyítik, hazánkat erősítik. Ifjaink ezreinek önkéntes munkája ezt a harcot segíti sikerre! A Dolgozó Ifjúság Szövetsége magáévá tette a fiatalok kezdeményezését és kérte kormányunkat, tegye lehetővé a fiatalok nyári önkéntes munkáját a Dunai Vasmű építésénél. A kormány helyesli a kezdeményezést s a feltételeket megteremti annak megvalósításához. Ennek alapján a DISZ Központi Vezetősége kéthetes csoportokban önkéntes építőmunkát szervez a Dunai Vasműnél június 17-től szeptember 8-ig. A Dunai Vasmű felépítésében a részvétel kitüntetés, amit a DISZ KV azoknak az ifjaknak és leányoknak tesz lehetővé, akik erre jó vizsgaeredményeikkel, szövetségünkben végzett munkájukkal érdemesnek bizonyulnak. DISZ-szervezetek, diákfiatalok! Szélesítsétek tovább a hazafias kezdeményezést. Önkéntes építőmunkával is készüljetek a III. Világifjúsági Találkozóra, a világ ifjúságának harcos béketalálkozójára. A Vasmű építésénél kemény, áldozatkész munka, az építő harcos élete vár rátok. Dolgozzatok példamutatóan, lelkesen s a győzelem a tiétek lesz. Éljen a Dunai Vasmű, népünk békés építőmunkájának hatalmas alkotása! Éljen a mi győzelmes Pártunk és drága tanítómesterünk, Rákosi Mátyás elvtársi Előre ifjúsági békénk elődje, a Dunai Vasmű felépítéséért! A DISZ KÖZPONTI VEZETŐSÉGE INTÉZŐ BIZOTTSÁGA A „szakma legjobbja" címért folyó verseny állása a kohó- és gépiparban A »szakma legjobbja« cím legutóbbi kiértékelése nyomán az üzemek élenjáró dolgozói, sztahanovistái megújult lendülettel indultak harcba a megtisztelő cím elnyeréséért. Az alábbiakban közöljük a kohó- és gépipari minisztérium kiértékelését a »szakma legjobbja« címért folyó verseny jelenlegi állásáról. CSÚCSESZTERGÁLYOSOK: 1. Rádel Béla (RM), 2. Bordás András (RM), 3. Szabó Ernő (Forgácsoló Szerszámok Gyára), 4. Pál Gyula (Forgácsoló Szerszámok Gyára), 5. Dánvölgyi Antal (RM). KARUSSZELESZTERGÁLYOSOK: 1. Lugosi Ede (DIMÁVAG Gépgyár), 2. Fényszarusi Tibor (Hofherr), 3. Pruzsinazky József (Ganz Vagon). HORIZONTÁLESZTERGÁLYOSOK: 1. Stangl Sándor (Szerszámgépgyár), 2. Mészáros József (Szerszámgépgyár), 3. Mészáros Gyula (Nehézszerszámgépgyár). ELŐRAJZOLÓK: 1. Jászói József (DIMAVAG Gépgyár), 2. Oláh István (DIMÁVAG Gépgyár), 3. Hegyes István (Fémáru- és Szerszám). FORÁSOK: 1. Vég Antal (BM), 2. Takács Sándor (Bp.-i Szerszámgépgyár), 3. Pásztor Károly (Esztergomi Szerszámgépgyár), 4. Babos János (Esztergomi Szerszámgépgyár), S. Kapuvári János (Esztergomi Szerszámgépgyár). CSISZOLOK: 1. Budai László ( MOM), 2. Varga István (Vasöntöde és Gépgyár), 3. Hajnal Ferenc (BM), 4. Molnár István (Salgótarjáni Vasöntüde és Gépgyár), 5. Szlávic Ernő (Forgácsoló Szerszámok Gyára). GYALUSOK: 1. Szűcs Mihály (Vasöntöde és Gépgyár), 2. Magyar Károly (Bp.-i Szerszámgépgyár), 3. Strasser József (MÁVAG), 4. Kehm János (Ganz Vagon), 5. Id. Seitz Ottó (Standard). VILLANYHEGESZTŐK: 1. Molnár József (DIMÁVAG Gépgyár), 2. Szacskó János (Ganz Hajó), 3. Farkas Jenő (MÁVAG), 4. Repper Ferenc (Mosonmagyaróvári Mezőgazdasági Gépgyár). AUTOGÉNHEGESZTŐK: 1. Formán Sándor (Háztartási eszköz- és Bádogárugyár), 2. Benkő Béla (Acélöntő és Csőgyár), 3. Langer Gábor (Háztartási eszköz- és Bádoglrfgyár), 4. Molnár Károly (MÁVAG), 6. Gombos Károly (MÁVAG). KÖNNYŰHENGERÉSZEK: 1. Bakorcsik András (RM), 2. Kurdi Ferenc (Salgótarjáni Acélárugyár), 3. Kecskés Ferenc (RM), 4. Elek Dezső (Salgótarjáni Acélárugyár), 5. Grimm Jakab (RM). NEHÉZHENGERÉSZEK: 1. Bódi Béla (ózdi kohászati üzemek), 2. Pázmány László (ózdi Kohászati üzemek), 3. Leitner Károly (MÁVAG Kohászati Üzemek), 4. Sóvárszki Ferenc (MÁVAG Kohászati üzemek), 5. Mile Gyula (BM). KOVÁCSOK: 1. Czira Dénes (Magyar Acél), 2. Bazsányi Sándor (DIMÁVAG Gépgyár), 3. Juhász László (DIMÁVAG Gépgyár), 4. Juhász Ignác Kovácsológyár), 5. Kovács Lajos (Láng gépgyár). LAKATOSOK: 1. Lajkó Ferenc (Törökszentmiklósi Gépgyár), 2. Cserna Lajos (Törökszentmiklósi Gépgyár), 3. Opatovszki Árpád (Standard), 4. Sámuel József (Egyedi Gép és Karbantartó Gyár), 5. Bárnai Mihály (DIMÁVAG Gépgyár). SZERELŐLAKATOSOK: 1. Litvin József (DIMÁVAG Gépgyár), 2. Bojarenov József (Fémáru- és Szerszám), 3. Fazekas Antal (Fémáru- és Szerszám), 4. Gombos József (DIMÁVAG Gépgyár), 5. Kós Imre (DIMÁVAG Gépgyár). MAGKÉSZÍTŐK: 1. özv. Jónás Gyuláné (Hubert és Sigmund), 2. Molnár Kálmán (Vas- és Acélöntvénygyár), 3. Kisszörgényi János (Ganz Hajó), 4. Vellen János (Újpesti Vasöntödék ES), 3. Krizsán Lászlóné (MÁVAG). marósok: 1. Mezei Simon (Telefongyár), 2. Sztankovics János (Egyesült Izzó), 3. Pevni Béla (MÁVAG), 4. Feszt László (Nehézszerszámgépgyár). MŰSZERÉSZEK: 1. Maros Károly (MOM), 2. Bárdos Ernő (Magyar Felvonógyár), 3. Mayhen Ferenc (Laboratóriumi Felszerelések Gyára), 4. Hábli Bernét Rezső (Standard), 5. Tóth Lajos (RM). OLVASZTÁROK: 1. Guszter Károly (ózdi kohászati üzemek), 2. Petz Bertalan (RM), 3. Cs. Kalács József (ózdi Kohászati üzemek), 4. Fancsalszki Ferenc István (MÁVAG Kohászati üzemek), S. Spiesz Nándor (RM). FORRÁSZTÁROK: 1. Turcsányi József (Ózdi Kohászati üzemek), 2. Koós István (ózdi Kohászati üzemtek), 3. Lukács Béla (MÁVAG Kohászati üzemek), 4. Lettner István (RM), 5. Czeglédi Mihály (RM). ÖNTŐK: 1. Id. Kruppa József (Acélöntő és Csőgyár), 2. Welch Rudolf (Ganz Hajó), 3. Dévai Gyula (Ganz Vagon), 4. Szemnizsa Elemér (Motoröntvénygyár), 5. Soltész Ferenc (Láng-gépgyár). SZERSZÁMKÉSZÍTŐK ÉS IDOMSZERÉSZEK: 1. Papp-Kovács Kálmán (Kühne Mezőgazdasági Gépgyár), 2. Winkler Ede (Forgácsoló Szerszámok Gyára), 3. Német István (Láng gépgyár), 4. Spengler Ferenc (Standard), 5. Számos Sándor (Standard). VÉSÉSÖK: 1. Pataki János (MÁVAG), 2. Sávéi József Bp.-i Villamosgép- és Kábelgyár), 3. Novák János (Vasöntöde és Gépgyár). MINTAASZTALOSOK: 1. Tímár József (EMAG), 2. Német József (Láng gépgyár), 3. Szabó Pál (Fémáru- és Szerszám), 4. Hajduczky Károly (BM), 5. Garami János (MÁVAG). KOHÓKŐMűVESEK: 1. Rohály András (MÁVAG Kohászati üzemek), 2. Márton Lajos (MÁVAG Kohászati üzemek), 3. Aczél Gyula (MÁVAG Kohászati üzemek), 4. Kalabis József (RM), 6. Tafferner Mihály (RM). KIVáLÓ MÉRNÖKÖK: Temesszentandrási Guidó (ózdi Kohászati üzemek), Viola Gyula (Egyesült Izzó), Pálos Zoltán (RM), Cserveny László (RM), Mausi Péter (DIMÁVAG Gépgyár). KIVÁLÓ TECHNIKUSOK: Potoczki Dezső (BM), Ermer Árpád (Egyesült Izzó), Kosvitzki Géza (DIMÁVAG Gépgyár), Gács Miklós (MÁVAG Kohászati üzemek), Németh Zoltán (ózdi Tűzállóanyaggyár). KIVÁLÓ MŰVEZETŐK: Fürst Mihály (Ganz Villany), Mertusz István (MÁVAG Kohászati üzemek), Pálfi József (BM), Erős Imre (Elzett Vasárugyár), Bogdán István (Danuvia). NÉPSZAVA" Hogyan jelentkezhetnek a középiskolák, egyetemek és főiskolák fiataljai a Dunai Vasmű építésére A DISZ Központi Vezetősége felhívásának szellemében sokezer magyar diákfiatalnak nyílik imódja, hogy a nyár folyamán önkéntes muonkával járuljon a béke elődje, a Dunai Vasmű felépítéséhez. A Dunai Vasmű építkezésére a középiskolai, egyetemi, főiskolai DISZ- alapszervezeteikben lehet jelentkezni. A fiúk 16, a leányok 17 éves kortól vehetnek részt a nyári önkéntes munkában. A fiatalok DISZ-taggyűléseken vitatják majd meg, kik érdemesek, hogy jó munkájuk, tanulásuk, a DISZ- szervezetben végzett példamutató tevékenységük alapján részt vegyenek a megtisztelő feladat végrehajtásában. Azok a fiatalok, akiket társaik méltónak talállnak a részvételre az építésben, DISZ-alapszervezetüktől megbízólevelet kapnak. A jelentkezőkből még az alapszervezetben brigádokat kell szervezni, lehetőleg tizeshuszas létszámmal. Egy-egy megye, illetve kerület fiataljai, miután orvosi vizsgálaton vettek részt, együttesen utaznak Dunapentelére. A Vasműnél az önkéntes munkára jelentkező fiatalok teljes ellátást kapnak. Egy-egy brigád két hétig tartózkodik az építkezésen. A dunapentelei önkéntes munkában részvevő diákfiatalok emlékjelvényt kapnak, a legjobb brigád, illetve a legtöbb fiatalt mozgósító szervezet pedig emléklapot. 1,300.000 forint megtakarítást vállalt, 2,343.000 forintot ért el és további vállalást tett az RM Szerszámgyár Kuznyecov-brigádja A minisztertanács takarékossági rendelete nyomán alakult meg az RM Szerszámgyár forgóeszköz- és szerszámtakarékossági Kuznyecov-brigádja. A hét főből álló brigád tagjai célul tűzték ki, hogy a Szovjetunió hasonló brigádjai tapasztalatainak felhasználásával elfekvő anyagok értékesítésével 460.000, szerszámok felújításával 160.000, nem szabványos és elfekvő keményfémsapkák felhasználásával 480.000 forintot takarítanak meg. Vállalták továbbá, hogy a rezsianyagoknál további 50.000, a keményfém lapkafelhasználás csökkentésével további 250.000 forint megtakarítást érnek el. Az előirányzott megtakarítások összege 1.300.000 forint. A Kuznyecov-brigád már eddig magasan túlteljesítette vállaltkötelezettségét. Megtakarítottak a többi között 782.000 forintot keményfém lapkák felhasználásával és értékesí- tésével, 151.000 forintot szerszámok felújításával, 387.000 forintot a kéményfémrendelés és felhasználás csökkentésével, több mint 800.000 forintot elfekvő anyagok értékesítésével.A Kuznyecov-brigád által elért megtakarítás eddig 2.343.000 forint. A brigád tagjai 180 százalékra teljesítették szocialista kötelezettségvállalásukat. A kiváló eredményen fellelkesülve,a brigád tagjai most újabb, több mint 2.000.000 forint értékű megtakarításra tettek szocialista kötelezettségvállalást. Borsod megye 1050 traktor készítéséhez elegendő fém- és vasanyagot gyűjtött össze a Fémgyűjtő Héten Az RM Művek eredménye: 30.000 kerékpár, 10.000 motorkerékpár, 5000 varrógép, 100 nagy karusszelesztergapad nyersanyaga A megyék fémgyűjtési versenyében az eddiigi "kiértékelés szerint első helyen Borsod, második helyen Vas, a harmadik helyen pedig Győr megye áll. Borsod megyében annyi fém- és vasanyagot gyűjtöttek össze, amenynyiből 1050 traktor készülhet. A Vas megyében összegyűjtött vasmennyiségből csaknem 10.000 darab koronát, a Győr megyében felkutatott vas- és fémanyagból mintegy kétezer traktoreket lehet készíteni. És ezek nem is a végleges eredmények, mert a földművesszövetkezetek gyűjtési eredménye ezekben a számokban még nem szerepel. Budapesten a fémgyűjtési versenyben a XIII. kerület lett az első. Második helyen a VII. kerület áll, harmadik helyen pedig a VIII. kerület végzett. A XIII. kerületben összegyűjtött fémmennyiségből például 31391.500 méter vörösrézhuzait készíthet iparunk. A VII. kerület dolgozói által összegyűjtött fém 247.600 kiló rézgálic gyártására elegendő. A VIII. kerületben összegyűjtött fémmennyiségből pedig a többi között 806 400 darab vízvezetékel zárócsapot lehet készíteni. A kohó- és gépipari minisztérium- hoz tartozó üzemek vas- és fémgyűjtési versenyében első lett a Rákosi Művek, ahol a felkutatott agyagból 30.000 kerékpárt, 10.000 motorkerékpárt, 5000 varrógépet és 100 nagy karusszelesztergapadot lehet előállítani. Második helyre a Ganz Villamossági Gyár került. Itt a fémgyűjtők munkájának eredményéből mintegy 4000 villanymotort lehet gyártani. Harmadik helyen a MÁVAG Mozdony- és Gépgyár végzett, ahol annyi vasat és fémet gyűjtöttek össze, amennyi 30 darab nagymozdony, vagy 150 darab tósdozdony gyártásához elegendő. ..