Népszava, 1952. május (80. évfolyam, 101-126. sz.)
1952-05-11 / 109. szám
népszava A Népköztársaság Elnöki Tanácsa a diósgyőri nagykohó felépítése és üzembehelyezése terén végzett kiváló munkájuk elismeréséül: Komjáthy Lászlónak, a kohó- és gépipari miniszter helyettesének, Herczg Ferencnek, az Országos Tervhivatal elnökhelyettesének és Hámor Mihály igazgatónak (Kohóipari Tervező Iroda) a Magyar Népköztársasági Érdemrend V. fokozatát; Galya József ács brigádvezetőnek (MAVAG Kohászati üzemek), Modla Géza főszerelőnek (DIMAVAG Gépgyár), Kiss János üzemvezetőnek (DIMAVAG Gépgyár) és Szenczi Tamás építésvezetőnek (Diósgyőri Kohászati Beruházási V.) a Magyar Munka Érdemrend aranyfokozatát éa az ezzel járó GOOO forint pénzjutalmat; Szepesi Zoltán tervező mérnöknek (Kohóipari Tervező Iroda), Günsberger Sándor építésvezető technikusnak (Villamos Állomásszerelő V.), Dezső Ferenc munkavezetőnek (MáVAG Mozdony- és Gépgyár), Pásztor Ignác lakatos csoportvezetőnek (MÁVAG Mozdony- és Gépgyár), Kólás Géza főépítésvezetőnek (Borsodvidéki Mélyépítő Tröszt), Kuntz Jakab sztahanovista építkezési főmunkavezetőnek (Diósgyőr) és Fogarasi Mihálynak, a közlekedésügyi minisztérium osztályvezetőjének a Magyar Munka Érdemrend ezüstfokozatát és az ezzel járó 3000 forint pénzjutalmat. KITÜNTETÉSEK Cserháti János tervező mérnöknek (Kohóipari Tervező Iroda), Kövesi Ferenc tervező mérnöknek (Kohóipari Tervező Iroda), Gyuricskó Imre kohókőművesnek (Vaskohászon Kemenceépítő V.), Wokl Károly építésvezető mérnöknek (MÁVAG Mozdony- és Gépgyár), Gazdáid Bertalan ács brigádvezetőnek (Borsodvidéki Mélyépítő Tröszt), Barta János kubikos brigádvezetőnek (Borsodvidéki Mélyépítő Tröszt), Fésűs Pál vasbetonszerelőnek (Borsodvidéki Mélyépítő Tröszt), Gál István munkavezetőnek (Borsodvidéki Mélyépítő Tröszt), Poczok István kőművesnek (Diósgyőr) a Magyar Munka Érdemrend bronzfokozatát és az ezzel járó 1600 forint pénzjutalmat. Kámán Lajos hegesztő csoportvezetőnek (MÁVAG Mozdony- és Gépgyár), Fischer Antal technikusnak (Vaskohászati Kemenceépítő V.), Márkus György mérnöknek (Diósgyőri Kohászati Beruházási V.), Bondor József igazgatónak (Slorsodvidéki Mélyépítő Tröszt) és Ötvös Imre sztahanovista főmérnöknek (Fémmunkás Aluminium- és Acélszerkezetek G.vára) a Magyar Népköztársasági Érdemérem aranyfokozatát; Szikra József csőszerelő csoportvezetőnek (MAVAG Kohászati üzemek) Komlósz Mihály művezetőnek (Vaskohászati Hemenceépköp), Lovag Sándor csoportvezetőnek (MAVAG Mozdony- és Gépgyár), Látos Lajos munkavezetőnek (MAVAG Mozdony- és Gépgyár), Weiss Károly szerelési üzemvezetőnek (Láng Gépgyár), Claus Alajos kohómérnöknek (MAVAG Kohászati üzemek), J.ipplatt Béla tervező mérnöknek (Ipari Épülettervező intézet), Selmeczi László főmérnöknek (Borsodvidéki Mélyépítő Tröszt), Becser István MÁV műszaki főtanácsosnak, Virág Zoltán mérnöknek (Diósgyőri Kohászati Beruházási V.), Fráter Géza üzemvezetőnek (MAVAG Kohászati üzemek), Perényi Károly forgalomvezetőnek (MAVAG Kohászati üzemek), Szirti Károly gyárrészlegvezetőnek (DIMAVAG Gépgyár) és Lipót Lajos főszeremnek (Láng Gépgyár) a Magyar Népköztársasági árdeméram ezüstfokozatot; Szommer Antal építésvezetőnek (Villamos Állomásszerelő V.), Karner Gusztáv főművezetőnek (Általános Szerelő V.), Zemlényi István brigádvezetőnek (Di- MAVAG Gépgyár), Beke Károly koszókőművesnek (Vaskohászati Kemenceépítő V.), Gallák József ács brigádvezetőnek (MAVAG Kohászati üzemek), Berzsenyi István hegesztőnek (Vaskohászati Kemenceépítő V.), Terényi Rezső építésvezetőnek (Borsodvidéki Mélyépítő Tröszt), Geda István MÁV előmunkásnak, Cgapai Lajos szerelő csoportvezetőnek (MAVAG Kohászati üzemek) és Hejovicz Árpádnak (MAVAG Kohászati üzemek) a Magyar Népköztársasági Érdemérem bronzfokozatát; Bódis István átképzős kőművesnek (Diósgyőr) a Magyar Munka Érdamármot adományozta. Gyűjtsd a femel, a békét véded! Több mint 515 tonna vas- és acélhulladékot gyűjtöttek péntekig a DIMAVAG fémgyűjtő-brigádjai (Üzemi tudósítónk jelenti.) A DIMAVAG Gépgyár területén működő 70 fémgyűjtőbrigád csütörtökön 126.658 kilogramm vas- és acélhulladékot, két és fél tonna öntöttvashulladékot és négy mázsa színesfémet gyűjtött. A csütörtöki napon a gyáregységek versenyében első lett a kerékpárüzem, második a melegüzem, harmadik a vasszerkezet. Minden nap az üzemi hangszórók és faliújságok közük a gyáregységek versenyének állásáról szóló legfrissebb híreket. Péntekig az összesített eredmények alapján 515,148 kilogramm acélhulladék, valamint két és fél tonna öntöttvashulladék gyűlt össze. Pénteken továbbra is a kerékpárüzem őrizte meg az első helyet 160 tonna vas- és acélhulladék gyűjtésével. Második helyre az E-gyáregység került, amelynek dolgozói 143 tonna vas- és acélhulladékot gyűjtöttek össze, így elhagyták a melegüzemi gyáregységet, amely a harmadik helyre szorult. ■ A Totoi Szénbányák jelentik » Az Újtelepi Gépüzem két brigádja eddig 205 tonna vasat gyűjtött . A Tatabányai SzénbányászatiTröszt eddigi fémgyűjtési eredménye 205 tonna vas- és 1200 kilogramm színesfémhulladék. A gyűjtésben alegjobb eredményt az Újtelepi Gépüzem Rózsa- és Ditrich-brigádja érte el 75,8 tonna ócskavas felkutatásával. A Dorogi Tröszt csolnoki bányavállalatánál az 1. és 2. számú aknaműhely brigádjai felszínre hozták a bánya mélyén levő vashulladékot Eddigi gyűjtési eredményük 327 mázsa ócskavas. Petőfi-bányán Szabó Sándor művezető vállalta, hogy havi színesfémgyűjtési tervüket 25 százalékkal teljesítik túl. A gyűjtés eddigi eredménye 15 tonna vas- és 500 kilogramm színesfémhulladék. A Chinoin-gyár dolgozói eddig 03 százalékra teljesítették vasbegyűjtési előirányzatukat . A Magyar Ruggyantaárugyár DISZ- brigádjai egymással versenyben eddig ezer kilogramm színesfémet és 67 mázsa ócskavasat kutattak fel. A Mihályi Szénsavtermelő Válalat DISZ-esei Farkasházi és Horváth elvtárs vezetésével bejárták a környékbeli erdőt és egy szétlőtt páncélkocsi maradványait fedezték fel. A brigád tagjai munkaidő után vágófelszereléssel feldarabolták és a gyűjtőtelepre szállítják a páncélkocsi roncsait. A Fémipari Kutató Intézet DISZ-brigádjai eddig 11 tonna vashulladékot, egy mázsa alumíniumhulladékot, háromszáz kilogramm olajos rongyot, valamint több száz kilogramm papír- és üveghulladékot kutattak fel. A Chinoin-gyár DISZbrigádjai 22 tonna ócskavasat és nyolcszáz kilogramm színesfémet gyűjtöttek össze. A Chinoin-gyár Az Egyesült Izzó udvarán ütöttkopott személygépkocsi áll. Motorját és első kerekeit kiszerelték, különböző színekben pompázó ajtói közül egyk jobbra nyílik, a másik balra■ A közeljövőben »luxuskocsivá« alakítandó autó büszke tulajdonosa, az üzemi Szabadságharcos szervezet gépkocsizóköre — kissé zokon vehette a rozoga gépkocsit díszítő tábla feliratát: »Ne gyűjtsd, nem ócskavas!« Ez az „elővigyázatosság“ azonban egy cseppet sem felesleges az Egyesült Izzóban, ahol 43 lelkes ifibagád versenyben gyűjti az ócskavasat. Az üzem DISZ-esei a fémgyűjtő, hónap éls,Q . két napján , 30 tonnahudadéfifémet szedtek össze. Ilyen kitűnő eredmények a gyár legifjabb és legaktívabb gyűjtőinek lelkesedésszülte veltévelyedéseit« is megbocsáthatóvá teszik. Például azt, ,miről az üzemi lap, az »Izzót legfrissebb száma ír: »Előfordult, hogy az egyik fémgyűjtő brigád tagjai, akik jelenleg még csak zsenge jelöltjei az esztergályos és műszerész szakmának, több mázsa új öntést megkocsikáztattak az ócskavastelepig és vissza ... A brigád mentségére megjegyzem, hogy az egész háromtagú brigád összesen nem sokkal haladta túl a 45 évet.« Hasonló eset most már nem fordulhat elő. Az ifjú fémgyűjtők túlbuzgóságának lecsendesítése érdekében az üzemi DISZ-bizottság harcbavetette az árgus szemekkel figyelő művezetőket. Az ócskavasraktárban már csak a művezetők aláírásával ellátott papír ellenében veszik át a fémhulladékszállítmányokat »Szemesnek áll a világ!« — ez Sági Árpád köszörűs Vorosin-brigádjának jelmondata. A hét ifjú, brigádtag eddig több mint 42 mázsa vasat gyűjtött. A Sági-brigád ebédszünetben vasból 63 százalékos, színesfémből pedig 13 százalékos gyűjtési eredményt ért el, és munkaidő után szorgalmasan kutatja a fémhulladékot, munkahelye — a gépműhely — környékén. A fémportya során bizony megesik, hogy egyszer-egyszer »tilos területre« tévednek, tegnap például a kazánműhely mellől raktak kocsira néhány repedt vascsövet és már éppen vinni akarták, amikor a műhely fémgyűjtői rajtacsipték és a zsákmány visszaadására kötelezték őket. Ez természetes is, hiszen az Egyesült Izzó üzemrészei hulladékgyűjtési versenyben állnak egymással és a verseny kezdeményezője éppen a Sági-brigád volt. Sági Árpád brigádja a Ganz Hajó gépműhelyétis versenyre hívta. A Beloiannisz-gyár DISZ-eseinnek versenykihívását viszont Davalovszki József, elektroműszerész fogadta el az Izzó eektromosműhelye ifjúmunkásainak nevében. A fémgyűjtés versengtem! Mete az Egyesült Izzóban azonban nemcsak az ifiket ragadta magával. Az erőtelep »felnőtt brigádja« — Reskovics, Szabó és Morvai elvtárs — csütörtökig öt tonna hulladékvasat gyűjtött össze. Az M. E. osztály fiataljai a gyűjtés első két napján 17 mázsa fémhulladékot szállítottak az ócskavastelepre. Kiderült azonban, hogy néha más üzemrész vadászterületére is átportyáztak és így »idegen vasakkal ékeskedtek«. Amióta a brigád ilyenirányú tevékenységét leleplezték, az óvatos fémgyűjtők lakat alatt tartják zsákmányukat. Az üzemrészek közötti versenyben a gépműhely, az erőtelep és a sajtoló üzem tört az élre. Egyesült Izzó ifjú fémportyázói és kincskeresőit Előre a »legjobb fémgyűjtő brigád« címért, a 70 tonnás gyűjtési előirányzat túlteljesítéséért! (v. v.) A ROZOGA AUTÓ, A TÚLBUZGÓ FÉMGYŰJTŐK ÉS 30 TONNA FÉMHULLADÉK Szovjet vasutasok munkamódszerével, a szocialista vasútért! Ft Blaztenov: Harc a mozdony havi 15.000 km-es villáért --------1.— Harc az ányittrmegvaksulásárt (A Lenin-dujai kitüntetett Kblumnal Mozdonygyár tapasztalatai) --------—----------3.— Koroljeva: Vasutasok ötszázas tömegmozgalma-----------------------f.so Racskovezkij.- Szénmegtakarítás a mozdonyon — —--------1.56 Népszava-kiadás Kaphatok: Az összes Állami Könyvesboltokban és az üzemi könyvpropagandistáknál A FÉMGYŰJTÉSI VERSENY HÍREI Szabolcs megye vezet a fémgyűjtésben A megyék közötti fémgyűjtési versenyben, vas- és acélhulladékgyűjtésében Szabolcs megye érte el a legjobb eredményt, amely elsőbeli előirányzatát 106,9 százalékra teljesítené. Nyomában Tolna megye halad 15, 2 százalékos teljesítéssel. Harmadik Fejér 1468, negyedik Heves 125.6, ötödik Baranya 100.1 százalékkal. Az egyéb fémek gyűjtésében Fejér megye az első. Heti előirányzatát 110 százalékra teljesítette. Második Szabolcs megye 108.2 százalékos tervteljesítéssel. A leggyengébben Csongrád és Békés megyék dolgoznak. Csongrád megye vasból mindössze 24,9, fémből 10,3 százalékra teljesítette heti előirányzatát. Az ország járásai közül az első hét eredményei alapján a paksi járás az első, amely havi tervét 45 százalékra teljesítette. Utána következik a füzesg abonyi járás 42,4 százalékos tervteljesítéssel.★ A zombai földművesszövetkezet dolgozói párosversenyre hívták egymást a fémgyűjtés sikere érdekében. Bábel József ügyvezető 250 kilogramm vashulladék, Orsós Ferenc adminisztrátor tíz mázsa vas- és húsz kilogramm egyéb fémhulladék gyűjtését válalja Bábel József 370 kiló vasat, Orsós Ferenc pedig húsz mázsa vasat, valamint húsz kilogramm fémet gyűjtött. Ezzel jelentősen túlteljesítették vállalásukat. Cegléden a Váróczi György általános iskola tanulóinak fémgyűjtő-brigádjai 1700 kilogramm vasat és 93 kilogramm különböző színesfémet gyűjtöttek össze.★ Nyíregyházán hétfőn és kedden 217 mázsa vasat és 850 kilogramm fémet gyűjtöttek a fiatalok. Ez a mennyiség szerdán tovább emelkedett, csütörtök reggelre pedig már 354 mázsa vas és 15 mázsa színesfém gyűlt össze a városban. Perkátán Szigeti Géza igazgatóhelyettes maga vezeti az iskola úttörőit a fémgyűjtésben. Az úttörők jó munkája elősegítette a község kiemelkedő eredményét: havi fémgyűjtési tervüket már negyven százalékra teljesítették. 1952 MÁJUS 1I. VASÁRNAP Köszöntjük béketervünk hős harcosait, a diósgyőri óriáskohó építőit! Tyy egyszerű, új győzelmet ünnepel a dolgozó népünk. Szombat délután fél négy órakor adta az első vasat új békealkotásunk, az ötéves terv új gyermeke, a diósgyőri óriáskohó. Ezzel a győzelemmel ismét nagy lépést tettünk azon az úton, amelyet a párt, Rákosi elvtárs világít meg számunkra, új lépést azon az úton, hogy hazánk a vas és acél országává legyen. Az óriáskohó 60 méteres csúcsán tengő vörös zászló büszkén hirdeti, hogy népünk egyre magasabbra tör, hogy a mi számunkra »az égbolt a felső határa. Ilyen hatalmas kohót még nem építettek Magyarországon. A kétszáz köbméteres óriási test mintegy háromszor annyi anyagot bocsát ki magából, mint bármelyik meglevő nagyolvasztónk. Az óriáskohó megindulása két és félszeresére emeli majd a Diósgyőri Kohászati Üzemek nyersvastermelését. Építői minden régebbi honi kohóépítési módszert megdöntöttek. A két régi diósgyőri kohót annak idején tíz évig építették. A mi óriáskohónkat a hős diósgyőri,éniök mintegy tizenötödannyi idő, nyolc és fél hónap alatt alkották. Építéséhez 200.000 köbméter földet mozgattak meg és 80.000 köbméter vasbetont építettek bele. Hatezer tonnát nyom a kohóhoz felhasznált vasszerkezet. 30.000 méter vízvezetékcsővet, több mint 100.000 méter elektromos huzalt fektettek le építése közben. Elmondhatjuk, hogy az óriáskohót egész népünk építette: a kivitelező 14 vállalat ezer és ezer dolgozója mellett több mint száz kooperáló üzem tíz- és tízezernyi munkása, mérnöke készítette alkatrészeit az ország kis és nagy gyáraiban. A kohó most meghálálja készítőinek megfeszített, áldozatos munkáját. Ezentúl több lesz a vas és acél a kohóépítő vállalatok dolgozói, a MÁVAG vasszerkezeti lakatosai, a Láng-gyár szerelői, a Radiátorgyár öntői, a Ganz Vagongyár esztergályosai munkájához, egész iparunk munkájához. Az új kohó táplálja majd Martin-kemencéinket, öntödéinket. Az óriáskohó adta nyersvasból kohászaink acélt ötvöznek hazánk, békénk védelmére; vasmunkásaink gépeket formálnak belőle, hogy könynyebbé tegyék a munkát, mozdonyokat gyártanak, hogy gyorsabban haladhassunk előre, traktorokat, Hogy még termékenyebbé tegyük hazánk földjét. ■ A kohóépítés nyolc és félhónapos történetének minden napja, minden órája a nagy Szovjetunió önzetlen segítségét hirdeti. Szovjet típusú nagyolvasztót építettünk. Tervrajzaink kidolgozásának problémáitól a kivitelezés ezernyi nehézségének leküzdéséig minden munkaszakaszt szovjetegységgel harcoltunk végig Szovjet, gép emelte magasba a kohó tonnás páncéllapjait, a hatalmas vasszerkezeteket, a tűzálló anyagot. Szovjet gépek, berendezések légiója segítette az építők minden lépését. S a diósgyőri kohóépítők szovjet társaik példáját követték. A nyolc és félhónapos küzdelemben olyan hősök születtek, mint a 24 éves Modla Géza főszerelő, aki két év alatt nőtt a pártszerető gondoskodása révén segédmunkásból vezetővé. Az ő nevéhez fűződik az a győzelem, amelyet az ötezer köbméteres, háromszázötven tonna súlyú , gáztartály szuszgrilét nélküli áthelyezése és a ferde felvonó egytagban való beemelése jelentett. Olyan hősök, mint Gatya József ácsbagádvezető, aki 50—60 méteres magasságban végezte éjt nappallá téve munkáját. Olyan hősök, mint Vogt Károly mérnök, Kiss János üzemvezető, Szepesi Zoltán tervezőmérnök, Pásztor Ignác lakatos-csoportvezető és társaik, akiket munkájuk elismeréséül kormányunk magas kitüntetésekben részesített. Hősiességük forrása a szocialista hazaszeretet, az alkotás iránti lelkesedés, az az akarat, hogy a párt politikáját megvalósítsák. Hősiességük forrása a párt, amely a nehézségek leküzdésére, győzelemre neveli a magyar dolgozókat. Hősiességük forrása Rákózi elvtárs tanítása, hogy sose elégedjenek meg az elért eredményekkel, kezdeményezzenek bátran, mert mögöttük áll teljes erejével a párt, tapasztalatainak kimeríthetetlen gazdag kincsestárával a hatalmat Szovjetunió. Az óriáskohó építésénél■ elért győzelmek köteleznek. Kötelezik az úr nagyolvasztó mérnökeit, mestereit és munkásait, hogy a kohóra úgy ne gyázzanak, mást a szemük világára. Az ország dolgozói sokat várnak tőlük. Várják, hogy terveiket szakadatlanul túlteljesítsék. Várják, hogy rég általuk termelt nyersvas megkönynyítse az alapanyaggyártásunk fenné létén fennálló problémák megoldását. Azt várja a magyar nép a diósgyőri óriáskohó minden dolgozójától, hogy jvkeárkóezék B. magyar békeharcosok milliós-, seregéhez.. Minden tripa, vas ■ sál, .amelyet, az .új kohóból csapolnak, még. szilárdabb, még bevehetetlenebb bástyává teszik, hazánkat a béke frontján. . . Gyorsítsuk meg nagy alkotásaink építését! A Vaskohászati Kemenceépítő Vállalat dolgozói a Sztálin Vasműért A Vaskohászati Kemenceépítő Vállalat dolgozóit azzal a feladattal bízták meg, hogy ötéves tervünk egyik büszkesége, a Sztálin Vasmű részére egy alagút- és egy kamráskemence vasszerkezetét készítsék el. Az üzem dolgozói átérezve a feladat nagy jelentőségét, elhatározták, hogy a két kemence alkatrészeit augusztus 30 helyett május 30-ra elkészítik. Az üzemrészek dolgozói egymással versenyeznek az ígéret teljesítéséért. A forgácsolóműhelyben Révész István esztergályos gyorsított megmunkálás segítségével egyes alkatrészekből a korábbi négy helyett naponta hetet munkál meg. Példáját követi a többi forgácsoló is, így a forgácsolóműhely határidő előtt adja át a szerelőknek a megmunkált alkatrészeket. Muszka Imre 1954 augusztusi tervén dolgozik Muszka Imre, a Rákosi Művek Szerszámgépgyárának Kossuth-díjas esztergályosa, a gyorsvágási mozgalom motivai úttörője, az ötéves terv kezdete óta nagyszerű termelési eredményekkel vesz részt a szocializmus felépítéséért folyó küzdelemben. 1956 január elseje óta átlagosan 237 százalékra teljesítette normáját,, a második negyedévi terv túlteljesítéséért folyó versenyben brigádja tagjaival együtt 400 százalékra fokozta átlagteljesítményét. Muszka Imre 1952 május 9-én már 1954 augusztus 3-i tervén dolgozott. Munkájának további tökéletesítése érdekében most újabb észszerűsítés bevezetésére készül. Elhatározta, hogy a gép nagyszámának nehézkes kézimeghajtását villanykapcsolású meghajtásra cseréli fel, amelynek segítségével 15—20 százalékkal növelheti gépének termelékenységét. Pozsonyi Zoltán Kossuth-díjas kőműves levele a kőművesszakmára jelentkező fiatalokhoz Pozsonyi Zoltán. Kossuth-díjas sztahanovista kőműves levelet írt a kőművesszakmára jelentkező ipari tanulókhoz. Pozsonyi elvtárs megírja levelében, hogy minden becsületes dolgozót, aki az országot járja, őszinte büszkeség tölt el a sok ezer épülő új lakóház, az épülő gyárak, új városok, egyetemek, iskolák és kultúrházak láttán. Különös öröm az épülő ország látványa az építőmunkásnak, aki felépíti az új épületeket. A nagyszerű építőmunkához azonban egyre több és több új, jól képzett szakmunkás szükséges: a nagy alkotások a kőművesszakmunka tanulására hívják a halatokat. — A ma építőipari tanulója — írja Pozsonyi elvtárs — másfél év alatt elérheti azt, amit a múlt rendszerben én sem érhettem el — szakmunkás lesz, munkáját megbecsüli az egész nép. És a tanulóév másfél éve alatt is messzemenően gondoskodnak róla: fizetést kap mialatt tanul, kiváló az ellátása élelemben is, ruházatban is. Levele végén felhívja a fiatalokat, jelentkezzenek minél nagyobb számban építőipari tanulónak. Megjelent a Pártépítés máját hívlzáma, melynek tartalmából az alábbi cikkek emelkednek ki: A Politikai Bizottság határozata a párttagság növekedásénak, összetételének ■ alakulókról és a tag-ka tagjelöltfelvetéti munkáról. Emeljük a párttagság eszmei színvonalát ás aktivitását! A pártaktiva — a pártostatóakg lagfontosabb támasza. Új, nagy faladatok a DISZ-szarvozatok előtt. A pártoktatási év aradmánya a bsfejszánkkrt. , Fokozott politikai felvilágosító, munkát a termelőszövetkezetekben! E forttop cikkek mellett még több más időszerű kérdéssel foglalkozik a »Párt» Ophaax legújabb száma.