Népszava, 1953. február (81. évfolyam, 27-50. sz.)

1953-02-20 / 43. szám

Világ proletárjai egyesü­jetek, V. I. Gyrkusin Sztálin-díjas tervezőmérnök látogatása a Mintagépgyárban A szakszervezeti sportegyesületek 1952. évi MHK-munkájának értékelése A MAGYA­R S­Z­A­K­S­Z­­­V­­­ERVEZETEK KÖZPONTI LAPJA 81. ÉVFOLYAM, 43. SZÁM­ÁRA 50 FILLÉR 1953. FEBRUÁR 20. PÉNTEK KOHÁSZATI ÜZEMEINK SZAKSZERVEZETI AKTIVISTÁI: HARCOLJATOK AZÉRT, HOGY JOBB ÉS TÖBB VASAT, ACÉLT KAPJON A HAZA Változtasson a diósgyőri martin nsb-je a terv teljesítése iránti nemtörődöm magatartásán A diósgyőri martinacél műnek nagy adóssága van a terv teljesítésében. A súlyos és szégyenteljes elmaradás mindmáig nem rázta fel és nem ser­kenti jobb munkára a gyárrészleg szakszervezeti vezetőit és aktivistáit. A martin üzemi bizottsága nem. Is­merte fel, hogy milyen nagy a felelős­sége, milyen sokat tehetne a terv tel­jesítéséért. Igaz, az üzemi bizottság sok mindenbe belekezdett, de azután sorra abba is hagyta, amit elkezdett. Nézzük a példákat. Két héttel ezelőtt a legjobb olvasztárok helyesen kezde­ményezték, hogy a brigádversenyt cseréljék fel a kemencék közötti ver­sennyel. Az üzemi bizottság gyorsan megszervezte a versenyt — vagyis alá­íratta a felajánlást a dolgozókkal és utána megfeledkezett az egészről. Ma már senki sem tudja megmon­dani, ki vezet és ki maradt le a mar­tinban! Arra hivatkozva, hogy a ver­seny a kemencék között folyik — a brigádok teljesítményének értékelését is megszüntették. Három brigádvezetőt kérdeztünk meg, de egyik sem tudta megmondani, teljesítette-e brigádja a tervet vagy sem.. Az üb és a műszakiak keressék meg az elmaradás okait Pedig, ha az üzemi bizottság tag­jai a műszakiakkal együtt rendszere­sen megvizsgálnák, mi az elmaradás oka, több érdekes dologra jöhetnének rá. Február 17-én és 18-án hat ke­mence nem teljesítette napi tervét. Az I-es kemencénél például 16-án na­gyon hosszú ideig, öt óráig tartott a berakás. De nem azért, mert nem volt elég hulladék, vagy nem volt elég nyersvas , mint ők mondják. A meg­felelő anyag megvolt, csak éppen nem a szokott helyen, hanem kissé arrébb. A műszaki vezetők pedig nem intéz­kedtek, hogy az anyag időben a kí­vánt helyen legyen. A martinban a legritkább dolog, hogy valakit felelősségre vonjanak rossz munkájáért, így azután a fele­­lős vezetők hozzászoktak a­­felelőtlen­séghez. Amikor például megkérdezték Janovits Géza acélgyártó mestert, hogy miért nem teljesíti a VI-os számú ke­mence a tervet, ezt felelte: »Nem volt szerencsénk«. Tóth Gyula, a műsza­kos üzemvezető általában minden kér­désre azt válaszolja: »így jött ki a lépés.« Terjesszék el a tervet túlteljesítő brigádok munkamódszereit Az üzemi bizottság és a kemence­­sor műhelybizottsága megelégszik az ilyen válaszokkal. Nem tudja és nem is kutatja, miért maradt el a VI-os, az I-es és a többi kemence. De nem terjeszti el a nyilvánvalóan szembe­tűnő jó munkamódszereket. A IX-es kemence például rendszeresen teljesíti a tervet. Tizenhetedikén 114 százalé­kot értek el. Nagy érdeme van ebben a Gombos Sztahanovista brigád jó munkájának. A Gombos-brigád kitű­nően szervezi meg munkáját. Állandó összeköttetésben van a hulladéktérrel. Előre jelzi: mikor, mennyi hulladék­­vasra van szüksége. Ugyanakkor ál­landóan előre jelenti az öntőcsarnok­­nak, hogy mikor és mennyit fognak csapolni. Ezt a munkamódszert, amely tulajdonképpen az egyes részlegek jó együttműködésén, a grafikon betartá­sán alapul, nem ismerik a martinban, pedig elterjesztése nagyban csökken­tené a kieső időket, jelentősen meg­szilárdítaná a technológiai fegyelmet. Öt szakszervezeti funkcionáriust kérdeztünk meg — a kemencesor és a gépészet műhelybizottsági elnökét, az üzemi bizottság társadalombiztosítási felelősét és a kemencék két bizalmiját —, mi az oka az elmaradásnak és mit szándékoznak tenni? Egyikük sem tu­dott válaszolni. Pedig az elmaradás nem is lényegtelen oka éppen az, hogy a szakszervezet nem tartja kezében a versenyt. A martin üzemi bizottságának most az a fő feladata, hogy változtasson a terv teljesítése iránti érdektelen és nemtörődöm magatartásán. Ennek esz­köze az április 4-i verseny és­­a fel­ajánlások teljesítésének állandó ellen­őrzése, minden hanyagság, felületes­ség kemény számonkérése. A martin-­­ mű szakszervezeti aktivistáinak és műszaki vezetőinek fáradhatatlan, szenvedélyes munkát kell végezniök, hogy pótolhassák az eddigi nagy el­maradást és valóra válthassák a párt­nak, Rákosi elvtánsnak adott szavu­kat. A kohászat hiánytalan terv teljesítéséért Egész kohászatunk nagy elmaradás­sal küzd. Bár vas­-­és acéltermelésünk szüntelenül növekszik, kohászatunk elmaradása gátolja hazánk még gyor­sabb szocialista fejlődését. Épülő or­szágunk, üzemeink, az RM Művek, a MÁVAG, a Gheorghiu-Dej munkásai egyre több alapanyagot várnak az ol­vasztároktól és martinászoktól. A ma­gyar munkásosztály, a párt és a haza kéri, követeli kohászainktól, adjanak több vasat, acélt, több hengereltárut, pótolják a lemaradást, teljesítsék hiánytalanul a tervet. Ez a követelés reális, a feladat meg­valósítható. A néhány nappal ezelőtti diósgyőri aktívaértekezleten Béres elvtárs, a martinacélmű helyettes gyártásvezetője ezeket mondotta: »A lemaradás elsősorban a mi hibánk­ból következett be és nekünk is kell azt bepótolni.« Pártunk és Rákosi elvtárs minden segítséget megadott és megad kohászainknak nagy országépítő mun­kájukhoz. A január végén tartott ko­hászati konferencia nyolc pontban fog­lalta össze, mit kell tenni a kohászati üzemeknek, hogy azonnal növekedjék a termelés. Pártunk és kormányunk útmutatása legyen harci feladat minden kohász, minden műszaki, szakszervezeti ve­zető, sztahanovista és egyszerű mun­kás számára. Egyik legdöntőbb hiba ma kohó­iparunkban, hogy alacsony a vezetés színvonala, nem érvényesül eléggé az egyszemélyi felelős vezetés elve. Egye­sek különösen elhanyagolják a kemen­cék, a kohók karbantartását, mások fittyet hánynak a határozatoknak, a technológias előírásoknak, ismét mások mázsaszámra gyártják a selejtes, a programmtól eltérő acélt, hengerelt­árut. Felelősségrevonás azonban csak igen ritkán tapasztalható. Műszaki vezetőink opportunizmusa, engedékenysége ellen sokszor a szak­­szervezetek sem lépnek fel, sőt gyakran maguk is bürokratizmusba merülnek. Utasításokat adnak, szóban és írásban »gyártják« a szép­ határozatokat, de ugyanakkor elnézik a kiadott felada­tok végre nem hajtását, nem vonják felelősségre és nem­ is neveli ki a ha­nyagokat, az alkudozókat, a síránko­­zókat. A vezetés színvonalainak eme­lése kohászati üzemi bizottságainknál azt jelenti, hogy az egész szakszerve­zeti aktívát és rajta keresztül a kohá­szat valamennyi dolgozóját mozgósít­sák a terv teljesítésére. A szakszerve­zetek XVIII. kongresszusa határozati javaslattervezete kimondja, hogy a szakszervezetek elsősorban a terv tel­jesítésére irányítsák a dolgozók figyel­mét. Ugyanakkor hangsúlyozza: »Te­gyék minden kohász jelszavává a se­­lejtmentes termelést, a szovjet kohá­szati módszerek elterjesztését, a kohá­szati berendezések jó karbantartásáért és észszerű, legmagasabb fokú kihasz­nálásáért folyó harcot.« E nagy feladatok megoldása min­denekelőtt kemény fegyelmet követel. Szakszervezeti aktivistáinknak harcol­­niuk kell a tervfegyelem és a techno­lógiai fegyelem gyökeres megjavítá­sáért. Ezen a téren ma még csak a kezdeti és bátortalan lépéseket tették meg. A Diósgyőri Kohászati Üzemek­ben naponta sértik meg a tervfegyel­met azzal, hogy a mart­in acél­mű nem teljesíti előírt tervét és gátolja a hen­­gerdéli munkáját. A diósgyőri martin február 15-én 82, 16-án 79,3, 17-én 82,3 százalékra teljesítette napi ter­vét. Az Ózdi Kohászati Üzemeknél naponta sértik meg a technológiai fe­gyelmet azzal, hogy a nagykohóból csapolt nyersv­asnak csak mintegy 15 — 20 százaléka felel meg a programm szerinti előírásnak. Vájjon csak műszaki feladat-e az ilyen súlyos hibák kijavítása? Első­sorban. De igen sok és — tegyük hozzá — fontos feladata van az üzemi bizottságoknak is. A szakszer­vezetek úgy harcolhatnak legjobban a terv teljesítéséért, a technológiai fegyelem megszilárdításáért, ha jól szervezik meg és szüntelenül ellen­őrzik a szocialista munkaversenyt Műszaki vezetőink nem egyszer azért nézik el a fegyelmezetlenséget, azért megalkuvók, mert nincsenek versenyben, nem köti, nem serkenti őket az adott szó. Hiba az is — és ezen­ is szakszervezeteinknek kell se­gíteni —, hogy jónéhány műszaki vezető nem érti a munka­verseny je­lentőségét, nem támogatja azt teljes erejével. Fessler Péter elvtárs, a ki­tűnő csepeli olvasztár, igen találóan mondta a kohászati konferencián: „A mi vezetőink logarlécén a mu­nka­ver­­senynek nincs rubrikája«. A szakszervezetek elodázhatatlan kötelessége, hogy a kohászat műszaki vezetőit bevonják a munkaversenybe. A műszaki vezetők adják szavukat arra, hogy betartják és mindenkivel betar­tatják a technológiai szabályokat, te­gyenek egyéni vállalást arra, hogy a vezetésükre bízott üzem, kohó, ke­mence, hogyan, milyen módon telje­síti túl a tervet; határozzák meg foga­dalmukban, hogy milyen intézkedések­kel, milyen munkamódszerek bevezeté­sével akarják megszüntetni az elmara­dásokat. A jó és konkrét felajánlás azonban még nem minden, csak az első lépés, amelyet sok továbbinak kell követnie. Azzal, hogy valaki szavát adta, hogy betartja a technológiai fegyelmet , azzal még nem vált valóban fegyel­mezetté. A szakszervezeti aktivisták­nak még sokat és türelmesen kell ne­velni a fogadalmat tett dolgozókat és műszakiakat, hogy ígéretük meg is valósuljon. A nevelés egyik kitűnő eszköze az állandó ellenőrzés. A kohászati üze­mek vezetésében hiányzik a rendszeres és szigorú ellenőrzés is. A diósgyőri gyár műszaki és szakszervezeti veze­tői az utóbbi néhány napban igen sok helyes utasítást, határozatot adtak ki. A martin műszaki vezetői ezeket az utasításokat elolvasták, meghallgatták és helyeselték, csak éppen mindez­­ideig nem valósították meg. Vájjon miért fordulhat elő, hogy papíron ma­rad­nak a legjobb és legszebb határo­zatok? Azért, mert végrehajtásukat a felső műszaki vezetők nem­ ellen­őrzik. Vannak, akik úgy gondolják, hogy a most kiadott utasítással »pa­pírpáncélt« vonhatnak maguk köré és ezzel mentesülnek a felelősségrevonás alól — most már nincs is szükség az ellenőrzésre. Ezek a vezetők súlyosan tévednek­. Nagy lépést jelent előre az ellen­őrzés megszigorításában a Diósgyőri Kohászati Üzemek műszaki és szak­­szervezeti vezetőinek az a néhány nappal ezelőtti határozata, amely sze­rint a­­kiadott utasítások végrehajtá­sát naponta személyesen ellenőrzik. Ez a módszer jelentősen segíteni fogja, hogy felszínre kerüljenek a leg­súlyosabb hibák, hogy azonnal intéz­kedni lehessen és a mulasztókat fele­lősségre tudják vonni. Teljesen indokolatlan egyes veze­tők félelme, ami miatt elhanyagolják az ellenőrzést és nem merik felelős­ségre vonni a hanyagokat. Kohász­­vezetőink legyenek meggyőződve, hogy a tervfegyelem és a technológiai fegyelem megszilárdításáért vívott harcukban mögöttük áll, segíti őket a párt, és egyenesen meg is követeli tő­lük, hogy részlegükben, csoportjukban kemény fegyelmet tartsanak. A kohászat legégetőbb problémái­nak megoldásában műszaki és szak­­szervezeti vezetőink bátran támasz­kodjanak arra a támogatásra, arra a segítségre, amelyet élenjáró dolgo­zóink munkája, tapasztalata jelent. A kohászat legjobbjai nap nap után érnek el jelentős sikereket. Az ózdi IV-es kohó három brigádja — a Vá­mos-, a Jakab- és a Kaszper-brigád — minden nehézség ellenére is rendre túlteljesíti tervét. A diósgyőri IX-es martinikemence dolgozói ez évben már 242 tonnával teljesítették túl tervüket és­ fogadalmukat. Ezek az élen­járó munkások amellett, hogy rendít­hetetlen akarattal dolgoznak , el­sajátítják a szakma minden fogását, minden titkát és művészeivé válnak mesterségüknek. Az ilyenekről mondja Sztálin elvtárs: ».A munkások milliós tömegei, akik iparunkat építik, napról napra óriási tapasztalatokra tesznek szert az építésben és a milliók tapasz­talatai semmivel sem kevésbbé becse­sebbek számunkra, mint a vezetők ta­pasztalatai.« E sztálini útmutatás szellemében bátran támaszkodjanak a kohászat ve­zetői a munkásokra, a munkások ta­pasztalataira. Velük együtt, közös erővel induljanak az eddiginél sok­kal szenvedélyesebb harcra a terv­lemaradás ellen. Soha ne feledjék el, hogy a kohászati terv teljesítése nem­csak ózedi, nemcsak diósgyőri, borsod­­nádasdi vagy csepeli ügy. A kohá­szok munkájától az egész ország egyre gyorsabb előrehaladása függ. E nagy felelősségérzettől áthatva, erő­sítsék meg a vezetést, javít­sák a fegyelmet és tegyék a tervteljesítés, az április 4-i foga­dalmak főeszközévé a szocialista munkaversenyt. . Szervezzék meg jobban a karbantartást az RM Acélmű durvahengerdéjében Üzemünk, az RM Acélmű durva­­hengerdéje 93,9 százalékra teljesítette januári­­tervét, február első­ dekádjá­­nak előirányzatát pedig ennél is rosz­­szabbul, mindössze 69,6­ százalékra Az elmaradás fő oka a rendszertelen anyagellátás mellett a gépek rossz karbantartása. Miért látom én a ■karbantartást a fő hibaforrásnak? Feb­ruár 16-án például brigádunk a dél­utáni műszakban dolgozott. A nap­palosok azzal fogadtak bennünket: »Ma sok elmaradást pótolhattok, mert anyag van bőven.« 80-as bugahenger­lésen dolgoztunk. Ebből nyolc óra alatt nyolc vagont ír elő a terv. Volt egy henger­cserénk is közben, de si­mán megoldottuk, mert nemcsak a nyolc vagonért dolgoztunk. Hiszen április 4-ig háromszáz tonnával aka­runk többet termelni s eddig még nemigen tudtunk a napi terven túl­jutni. Versenylendületünk és a jó anyagellátás meg is hozta az ered­ményt: estére 12 vagont írtunk ki a versenytáblára. Örömünk mégsem volt teljes. Mindannyian arról be­széltünk,­­többet értünk volna el, ha­ a bugaolló meghibásodása miatt nincs másfél óra kiesett időnk. De így van ez máskor is. Egyszer a bugaolló, egyszer a daru vagy a görgők mond­ják fel a szolgálatot. És mi tehetetle­nül szemléljük, hogyan rabolják el a gépjavítás miatti állásidők a terv és a felajánlás teljesítésének lehetősé­geit. Szerintem kevés a heti nyolc óra a karbantartásra. Hiszen az új henger­sor kivételével üzemünk negyven­ötvenéves gépi berendezéssel dolgozik, legalább két-három hónapig fel kel­lene emelni a karbantartás idejét. Ak­kor olyan állapotba kerülnének gé­peink, hogy kisebb javításokkal győz­nék a munkát. Üzemvezetőségünknél és személyesen Szűcs Endre igazgató elvtársnál nem egyszer szóvá tettük a karbantartás jobb megszervezésének szükségességét. Ezenkívül azonban nincs olyan taggyűlés vagy termelési értekezlet, amelyen ne beszélnénk er­ről. Mindezideig eredménytelenül. De nem nyugszunk addig, míg erre orvos­lást nem kapunk. Nem hagyhatjuk annyiban a dolgot, mert adott sza­vunk teljesítésével akarjuk a fel­­szabadulás évfordulóját ünnepelni. Császár József hengerész, BM Acélmű durva tengerdéjének műhe­lybizottsági elnöke Erős és felelős vezetést a Diósgyőrött a múlt hét szombatján elszakadt a III-as kohó salakelfogó­­gátja. A salak »leszaladt« a pódium­ról és elöntötte a kohó sínhálózatát. Emiatt el kellett tömniök a csapoló­nyílást, a csapolást abbahagyták és a kohó járatát lassították. A több munka mellett aznap jelentősen keve­sebb és gyengébb minőségű vasat gyártottak. A nagyolvasztó mű vezetői azonnal megígérték, hogy felkutatják a hi­báért felelős személyeket és felelős­ségre vonják őket. Az ígéret azonban puszta ígéret maradt. A salakelszala­­dás okozóira, felelőseire mindmáig nem derült fény. Szerda délelőtt azután a múltheti eset újból, pontosan úgy megismétlő­dött. Szakolczai elvtárs, üzemvezető műszakjában ismét »leszaladt« a sa­lak a sínpárra! Megint le kellett al­ diósgyőri III-as kohón ál­ lítani a csapolást, újból jelentős meny­­nyiségű vassal termeltek kevesebbet. A szerdai esetért Szakolczai üzem­vezető a felelős. Az ő kötelessége lett volna ellenőrizni, hogy rendben ké­szítették-e elő a csapolást, megvan-e ahhoz minden feltétel. Szakolczai elv­társ azonban mindezt elmulasztotta. Amikor megkérdeztük tőle: tulajdon­képpen hogyan is történt a dolog, ér­demleges válasz helyett ezeket mon­dotta: »Én szeretek az ilyen dolgok­ban semleges maradni.« A diósgyőri nagyolvasztóm« veze­tőinek, Gácsi Miklós és Kórkai István elvtársaknak sürgősen rendet kell te­­remteniök a III-as kohónál és felelős­ségre kell vonniok a hanyag, felületes vezetőket és dolgozókat. Nem »semle­ges« emberekre van szükség, hanem olyanokra, akik keményen, kitartóan küzdenek a terv teljesítéséért. Ellenőrizzék a versenyt az ózdi kohók szakszervezeti bizalmijai Az utóbbi napokban javulás észlel­hető az ózdi nagyolvasztómű tervtel­jesítésében. Február 10-től rendszere­sen túlteljesítik napi tervüket. Meg­indultak tehát az elmaradás bepótlá­­sának útján. A teljes sikerhez most az is szükséges, hogy a szakszerve­zeti aktivisták nap nap után ellen­őrizzék és számonkérjék a fogadalmak valóraváltását. A műszaki vezetés biztosítja is számukra a jó verseny­­ellenőrzés minden feltételét. Az ered­ményeket műszakonként tonnában és százalékban minden nap vezetik a brigádnaplóban és ugyanezt grafikon­­szerűen is kimutatják. A műszaki ve­zetés még a kohóknál levő táblákon is feltünteti, hol tartanak az egyes brigádok az évi, havi és napi tervük­kel. Az április 4-re tett felajánlás el­lenőrzésének tehát minden feltétele adva van a szakszervezeti aktivisták számára. Az ő feladatuk, hogy ezeket a szá­mokat fel is használják, ennek isme­retében segítsék­ munkatársaikat foga­dalmuk teljesítéséhez. Ezt a feladatot azonban a szakszervezeti aktivisták­­nem végzik el. »Az én bizalmim, Né­meth elvtárs, egy hónap óta meg sem kérdezte, mit váltottunk valóra foga­dalmunkból — mondja Szöllősi Lajos brigádvezetőhelyettes. — Vállalásunkat leírtuk ugyan, de ma már nem tudnám megmondani, hogy tulajdonképpen mit is fogadtunk meg.« Az ellenőrzés hiányában nemcsak Szöllősi elvtárs felejtette el fogadal­mát, hanem a brigád többi tagja is. Bartók L. István, a kohók műhely­­bizottsági elnöke azt tartja: »A bizal­miakat leköti a munka, nincs idejük a vállalásokat ellenőrizni és nyilvános­ságra hozni.« A nagyolvasztóműben dolgozó szak­szervezeti aktivistáknak meg kell érte­ndők, hogy az ő ellenőrző munkájuktól is függ, behozza-e elmaradását és mi­lyen mértékben törleszti adósságát a kohó. Az ő munkájuk is biztosítja, hogy az utolsó napok fellendülése tar­­tós legyen és április­i tiszteletére tel­jesítsék az­ első­ negyedévi tervet.

Next