Népszava, 1954. december (82. évfolyam, 284-309. sz.)

1954-12-01 / 284. szám

A Pál-utcai fiúk a Petőfi Színházban. Az ifjúság lelkéért folyik a harc — mondotta a minap Nagy Im­re elvtárs s kulturális örökségünk átadása, propagá­lása az új nemzedék hazafias nevelésének, szellemi fejleszté­sének elengedhetetlen eszköze. A Pál-utcai fiúk bemutatása a Petőfi Színházban így szol­gálja a népfront országos cél­kitűzéseit.★ Molnár Ferenc regénye fél­évszázad óta­­bejárta a világot, örökbecsű értékekkel gazdagí­totta a magyar irodalmat. A kis Nemecsek élete és halála, a pál utcai fiúk hősiessége, a regény lapjairól áradó derű és szomorúság — hányunkat ne­vettetett meg. Irányunknak szeméből préselt szánakozó könnyeket?! Kilenc pálutcai fiú — mind­egyik más és más. Boka, az el­nök, higgadt és megfontolt, Geréb ingatag, de nem romlott, csele piperkőc, fontoskodó, Csónakos bátor, merész, Neme­­csek szolgálatkész, félénk... A kilenc pál utcai fiú sokban különbözik egymástól, de egy­ben azonos, a grund, a közös játszótér szerelőjében. Ez a romantikus, indiánosdira és labdázásra alkalmas, faraká­­s­okkal zsúfolt telep, ez a kö­zös otthonuk, az országuk, a hazájuk. S amikor veszély fe­nyegeti , mind a fkvencen egy emberként vállalják a harcot, kelnek a védelmére. A tábor­nok, a főhadnagyok, a hadna­­­gyok és az egyetlen közlegény: Nemecsek Ernő. A kis Nemecsek meghal­t és halála hiábavaló áldozat. A növekvő­­kapitalizmus be­építi az üres házhelyeket,­­ki­szorítja a fiatalokat az utcára. Érdemes volt? Boka »a kapu­ból még egyszer visszanézett. Mint ahoi hazáját hagyja el, örökre.« »És másnap, mikor az egész osztály néma, ünnepies csend­ben ült a helyén és Rácz tanár úr komoly­­léptekkel, ünnepé­lyesen ment fel a katedrára, hogy onnan a nagy csendben halk szóval emlékezzék meg Nemecsek Ernőről.: - Boka János komolyan nézett maga elé a padra és most először kezdett derengeni egyszerű gyermeklelkében a sejtés ar­ról, hogy tulajdonképpen mi is az élet, amelynek mindnyá­jan küzdő, hol bánatos, hol vidám szolgái vagyunk.« így végződik a regény, a pál utcai fiúk története, így záródik egy boldognak vélt korban kilenc ferencvárosi gyerek hányatott ifjúsága. A Pál­ utcai fiúkat Török sán­dor ültette át színpadra. Ta­nult az előző kísérletekből s arra törekedett, hogy Molnár regényének hiteles drámai­­ké­pét adja. A színpadi változat középpontjába ily módon a re­gény legjelentősebb cselekmé­nye került, a sgrundént vívott küzdelem, a kis Nemecsek hő­siessége. Török Sándor átdol­gozása sikerült, igényes írói munka. Legfőbb érdeme, hogy végig hűséges maradt az ere­deti cselekményvázhoz, jó ér­zékkel ragadta ki a színpadi ábrázolásra alkalmas csomó­pontokat, s a drámai sűrítést úgy végezte el, hogy sikerült visszaadnia a regény sajátos, századfordulókor t ízeit. Átdol­gozásának gyengéi műfaji adottságokból erednek, a Pál­­utcai fiúk tárgya inkább a re­gényformát, mint a drámai megjelenítést kívánja meg. Az előadás sikeréhez nagy mértékben hozzájárult Apáthi Imre gondos, hangulatos ren­dezése. Apáthi már eddig is bebizonyította, hogy legízlése­­sebb rendezőink közé tartozik, kitűnő érzéke van a humor­hoz, a szellemes játékmegoldá­­so­khoz, rendezéseiben min­denkor tisztelettel szolgálja a művek szellemét. Az, hogy az előadásnak pergő a ritmusa, hogy a molnárisrenei jellemek gazdagok és sokszínűek, hogy a konfliktustámasztotta fe­szültség szinte a darab végéig fogva ta­rtja a nézőt — az át­dolgozóm kívül elsősorban Apáthi érdeme. Egyetlen pont­ja van a rendezésnek, ahol Apáthi nem tudta maradékta­lanul visszaadni a regény hangulatát, ez az utolsó, a Ne­mecsek halálát bemutató kép. Itt, a paravánnal osztott szín­padin zavaróan hat az egy­idejűleg felhangzó beszéd és lázrohamos kitörés, a kis Rá­kos­ utcai szabó és Csetneki úr párbeszéde nem annyira ellen­pontozza a főhős vívódását,, mint inkább megbolygatja az összkép egységeit. A Petőfi Színház előadásában a Pál­ utcai fiúkat és a vörös­­ingeseket — Nemecsek kivéte­lével — férfi-színészek játsz­­szák. Maga a szereposztás alapjául szolgáló elgondolás vitatható, a színpadon mozgó »gyerekeik« nem 13 évesek. Ha azonban a néző elfogadja a színészek korát — s ha alkar­ja, elfogadja —, úgy nem törő­dik tovább a zavaró momentu­mokkal, s megállapítja: a Pe­tőfi Színház előadásának né­hány igen sikerült és egy­­ki­emelkedő alakítása van. A kiemelkedőt Békés Itala nyújtja Nemecsek szerepében. Nehéz, sokoldalú feladat a kis szőke gimnazistát eljátszani. Egy fé­lénk, m­ár-már ré­szeg, de ugyanakkor életvidám és rendkívül érzékeny ifjú em­ber útját kellett bemutatni a mindennapos iskolás gondok­tól a felelőss­égteli, bátor helyt­állásig, a közlegénységtől a kapitányságig, súlyos próbá­kat, halált és megdicsőülést. Békés Itala játéka meggyőző, humoros és megrázó, mozgása, beszéde, arcjátéka pontosan kidolgozott és áttérzt. Amikor elmeséli, hogyan közeledtek felé a Pásztor-fiúk, amint ki­húzza magát, reszketve és fázva, félelmét legyőzve Áts Feri előtt — de sorolhatnánk még nagyszerű pillanatait —, a néző vele együtt sír és ne­vet, szorong és reménykedik s előadás végeztével érzi: a lá­tottak maradandó nyomot hagytak benne. De Békés Ita­lának nemcsak pompás pilla­natai vannak, mindaz, amit produkál, egységes, megbont­hatatlan egész. Barátja és a pál utcai fiúk elnöke, utóbb tábornoka: Boka János. Szerepe a regényben összetettebb, mint a színpadi változatban, gondolatai, töp­rengései, belső vívódásai itt nagyobbár­a elvesznek. Szabó Gyula, Boka alakítója, nem nyugszik ebbe bele. Nem ját­szik valamilyen példás, csal­hatatlan, koravén gyereket, komoly és megfontolt, de 13 éves indulataiban és örömei­ben, feszességében és váratlan kirobbanásaiban. Talán csak játéka itt-ott megmutatkozó darabosságából kellene lefa­ragnia, kevesebb ez esetben több volna. Geréb, az áruló főhadnagy szerepét Petrik József játssza, tehetségesen, de nem egyenle­tesen. Vannak emlékezetes szép percei (például amikor Boka elutasítja), de játéka gyakran felületes és külsősé­­­ges. (Például amikor tudomá­sul veszi az elnökválasztás eredmény­ét.) Kiváló teljesítményt nyújt Rozsos István. Kitűnő a maszkja, ragyogóan érzékel­teti Weisz lomha »civil« moz­gását, minden szavára nevetés fut végig a nézőtéren. Gyu­­ricza Ottó (Csele), Patassy Tibor (Áts Feri) magasak ki még a pál utcai fiúk, illetve vörösingesek alakítói közül. Jól alkalmazkodik az együt­teshez Garai József, Ambrus András, Szoboszlay Sándor, Kollár Béla, Hegedűs István és Balázs László játéka is. Molnár Tibor egyetlen képben megrázó és emberi, példája annak, hogy nincs »kis sze­rep«. Rákosi Mária halvá­nyabb, nem elég meggyőző. Neogrády Miklós szép, hangu­latos, az előadáshoz méltó dísz­leteket tervezett. Gera György 4 NÉPSZAVA 1951. december 1, szerda HÁROM MŰVÉSZ-HÁROM FELSZABADULÁSI PÁLYAMŰ Tíz esztendő a másodperc­­mutató egy sercenése csupán egy nép történetében, ha csak órával mérjük a múló időt, de ha az események, a változások mércéjét alkalmazzuk, egész korszak lehet az. Ilyen kor­szak a felszabadulás óta eltelt idő is. Mennyi minden történt 1945 óta velünk, ezt saját éle­tünkön is lemérhetjük. A bol­dogító és megrendítő, a vér­pezsdítő és örömteli esemé­nyek, mozzanatok tarka füzé­rében válogathat a művész, aki új életünk tengeréből me­ríti tárgyát. Szép feladatot állított kép­zőművészeink elé a népműve­lési minisztérium és a Képző- és Iparművészek Szövetsége, amikor ez év májusában pá­lyázatot hirdetett olyan művek alkotására, amelyek felszaba­dult hazánk, népünk életéből merítik tárgyukat. Három kép­zőművészünket kerestük fel, hol tartanak pályaművükkel. Az 1920-as találkozás Pór Bertalan kétszeres Kos­­suth-díjas festőművész epres­kerti műtermébe vezet első ütünk. A hatalmas ablakokból, amelyeket nem árnyékolnak, csupán festőién kereteznek az Epreskert öreg fái, a terem közepére vetődik a derengő, korastéli fény, hogy megvilá­gítson egy hatalmas festményt, a művész pályaművét: »Rákosi elvtársat fogadja Lenin a Kremlben 1920-ban.« A környezet egyszerű, puri­tán, Lenin egyéniségéhez illő­ asztal, néhány könyvespolc, szinte látjuk, ahogy éjfél felé, a napi tennivalóktól fáradtan Lenin rugalmas és könnyed já­rásával odalép, hogy leemelje valamelyik polcról a Tőkét, vagy az Anti-Dühringet. Az egész kép a befejezettség érzését kelti az emberben, egyedül Rákosi elvtárs alakja kidolgozatlan még. — Huszon­nyolc éves korában­­kell Rá­kosi elvtársat ábrázolnom — mondja Pór Bertalan — és ez nehéz feladat elé állít. A régi arcképek és a mai meg­jelenés összevetésével próbá­lom ezt a kérdést megoldani. Akadt még más nehéz dió is: a hiteles környezet kérdése. Milyen volt a Kreml fogadó­­terme? Különböző forrásmun­kák, képek segítségével derí­tettem ezt fel. Két éve dolgozik a művész ezen az alkotáson. — Pá­rttör­­ténetünknek és felszabadulá­sunknak is annyira fontos mozzanata ez a találkozás — mondja —, hogy úgy érzem, sürgető adósságot rovok le vele. A festmény mellett kis asz­talka, rajta rajzok. Dózsa ke­mény alakja, egy-egy mozdu­latukkal roppant erőt, dacot, lázadást sejtető parasztfigu­rák. Illusztrációk Gergely Sándor Dózsa-könyvéhez. Egy vidám villamos . . . Utunk most a Képzőművé­szeti Főiskola egyik műtermé­be vezet. Nyitott ajtó, a foga­son kalap, kabát, a műterem­ben az asztalon ecset, festék, nyitott könyv, látszik, hogy csak most tették le egy perc­nyi pihenőre. De hol a gazda? A szomszéd teremből kiszű­rődő vidám nevetés erre is fe­leletet ad. Benyitunk: ott áll Bencze László Kossuth-díjas festőművész nevető fiatalok vidám karéjában, épp ékelőd­nek valamin. Jellemző ez a kép Bencze Lászlóra, közvet­len, meleg, szoros kapcsolat­ban áll az emberekkel, az élet apró-cseprő, örömteli és szo­morú megnyilatkozásaival. Erről vall felszabadulási pályaműve is: a »Hazatérő ki­rándulóik«, amelyet a művész már be is fejezett. — Villamos belseje, még hozzá zsúfolt vil­lamosé, de nem a szokott kép: rosszkedvű, morcos utasok, sürgető kalauz, fáradt, de jó­kedvű em­berek a villamos utasai, a budai hegyek friss levegője jólesően ellankasz­­tot­ta őket, rózsásra csípte ar­cukat. Este van már, a vil­lanylámpa meleg, narancsszínű fénye meghitté varázsolja a képet, az egyik hazatérő ki­ránduló kinéz az ablakon, hogy minél tovább lássa a csak nemrég otthagyott budai hegyek körvonalait, és a vil­lanyfénytől villódzó Duna sö­tét habjait. Az utasok — fér­fiak, nők — vidáman beszél­getnek, összeszokott társaság, talán együtt is dolgoznak. — Ez a festményem —– mondja Bencze László — szer­ves folytatása a »Kirándulók« és »Üdülők az étkezőkocsiban« című képemnek. — Közeli ter­veim között szerepel egy hajó­kirándulás és egy majális meg­örökítése is­— Várjon mi vozzá épp ehhez a tárgykörhöz? — Pil­lanatig gondolkozik. — Rend­kívül izgat és érdekel a társas vidámság, az öröm kifejezése. És mikor önfeledttebbek, vidá­mabbak az emberek, mint ki­ránduláson, üdülésen? Azon­­kívül annyira jellemző meg­­nyilvánul­ások ezek felszaba­dulás utáni életünkre. Termé­szetesen azelőtt is üdültek, ki­rándultak az emberek, de nem ilyen nagy tömegben, ilyen szervezetten, ilyen mindenkit átfogóan, mint most. Festőileg is nagyon hasznosnak tartom,, ha a művész alaposan elmé­lyed egy tárgyban, megismeri minden oldaláról, alaposabban, mélyebben tudja kifejezni.­­Munkácsy is gyakran élt ezzel a művészi eszközzel. A földosztás Somogyi Árpád Mun­­ácsy­­díjas szobrász is elkészült már a felszabadulási pályázatra al­kotott művével: »A földosztás­sal. A mintegy egy négyzet­­méteres dombormű 1945 friss, fiatal tavaszát idézi. Erőtől, jókedvtől duzzadó parasztok biztos léptekkel vonulnak ki a földre, amely végre sajátjuk. Az előtérben most verik le az első földfoglaló karót. Közel áll a tárgy a fiatal szobrászhoz, karcagi paraszt­­fiú volt ő maga is, élménnyé vált benne az évszázados, végre valóra vélt álom: a föld­osztás. Ő is ott volt vidéken, az övéi között azon a tisztító­ viharú 1945-ös tavaszon. Vidéki, hazai emlékekről vall új szobra is: a Ludas Matyi, a fiatal, paraszti erő, öntudat és magabízás megtes­tesítője e hatalmas, erőteljes szobonalak. Körülnézünk a műteremben: mennyi agyagba öntött gondo­lat, terv, ötlet. Az egyik sa­rokban Ids Móricz Zsigmond­­szobor, kezében vándorbot, az országjáró Móricz ez, a »Gya­logolni jó« írója. Amott Mé­száros Á­gi kedves mosol­ytó fejszobra, az ablak előtt Mak­­láry Zoltán most készülő, erő­teljes vonású szobormása. Somogyi Árpád, e paraszti sorból jött fiatal művész sor­sa, alkotókedve is a felsza­badult nép teremtő erejét, te-;' hetségét példázza... Kertész Magda A HÉT FILMJEI Ezen a héten mutatják be a »Bíróság előtt« című francia filmet, amely Anatole France »Crainquebille« című novellá­jából készült. A történet egy szegény, gyámoltalan utcai árus életéről szól, aki ártatla­nul kerül az igazságszolgálta­tás karmai közé. A filmet Ralph Habib rendezte, a fő­szerepet Yves Dem­and játssza. Homoki Nagy István­­leg­újabb természetfilmje, »A kékvércsék erdejében« egy­részt tudományos alapon mu­tatja meg a ritka kékvércse életét, másrészt — a közönség­­kívánságának eleget téve — a természetfilmezés nehéz és sok türelmet igénylő műhely­titkaiba is beavatja a néző­ket. A film kísérőműsoraként a »Piri és Mixi a cirkuszban« és a »Kalandos vakáció« című új magyar kisismercet mutat­ják be. H­AZ­Á­N­K TÁJAI­N A Bakonyerdő csendjében A PADLÁSABLAK halvány­­szürkén megvilágosodik s egy négyzetes darabot mutat a hű­­vö­s, hajnali égből. Mint sötét keretbe foglalt képről, mely alvó falon függ félhomályban, úgy nennek be a hunyorgató, fakuló csillagok. Fényük egy­re gyengül, egymás után alusz­nak ki s szőke derengés tölti be a csúcsos padlásteret. Las­san láthatóvá válnak a tár­gyak, a huszonkét szalmaágy lábánál a huszonkét pár ba­kancs, a gerendákon lógó há­tizsákok s a szék karfáján a messzelátó, mely még őrzi len­cséjében S a tegnapi esti táj el­mosódott, foszladozó képét. Ledobod magadról a har­mattól nyirkos pokrócot s óvatosan aláereszkedsz a lét­rán. A lomájukvesztett vad­­gesztenyék árnyékában még alszik az Esterházyak egy­kori vadászkastélya, a géza­­házai turistaház, de a fa­­tornácos svájci villa mel­lett az állami gazdaság ma­jorsága annál hangosabb már. Ostorcsattogás, tehénbőgés, ka­kaskukorékolás, lenyerítás, li­bagágogás és motorberregés közben veszprémi főisko­lások, úrkúti bányászok, kanizsai pedagógusok, buda­pesti elektromosok állják kö­rül a hosszú itatóvályút, öntik magukra a jéghideg forrásvi­zet, a rom­kás lakások előtti asztalokon borotválkoznak, te­jet vásárolnak köcsögszámra és rőzsetűz pattog a füstös bográcsok alatt. A nap emel­kedik s gyengéd, erőtlen su­gárzás teríti be a Bakony-erdő legszebb és legnagyobb fenn­síkját, a gézaházai pusztát. ELZÁRT VILÁG, bekerített, tiltott terület évszázadokon át ez az erdős, ligetes fennsík. Tíz év óta járhatja csak turista ezt az örökzöld vadaskertet, me­lyet szögesdrót övezett s go­­lyóra töltött puskával őrizték az uradalmi kerülők a grófi vadaik háborítatlan nyugal­mát. Oszlopszerű, gyertyaegye­nes fenyőszálak között szaba­don vezet most a piros jelzés a Bakony legvadreg­ényesebb tájékára, az Ördögárok ka­nyonszerű, vad szurdokvöl­­gyébe. Kis patak szegődik mellénk, jámboran, mint csa­vargásából megtért pajkos, fia­tal kutya. Fürge vize barátsá­gos csaholással fut előttünk, megbotlik a mederkövekben s kitér a kavicsok elől is. De egyre mélyebbre ássa árkát, kétoldalt mind jobban felma­gasodik a sziklafal s már szűk kőfolyosóban haladunk buk­dácsolva. Évezredek során csiszolta, véste, reszelte a mészkőszik­­lát a szelid kis patak, míg ket­tészelte a hegyet. Vad, ijesztő szakadék mélyén mászunk, csetlünk-botlulik, a rombolás, a féktelen erő formálta, mere­dek falú kanyonban, össze­visszadőlt faóriások feküsznek keresztben a patakmeder fe­lett, legördült sziklatömbök hevernek szanaszét és sok eme­let magasságban kopár, tüskés dolomitsasértek tornyosulnak a két oldalon. A nagy esőzések­kor roppant zúgással özönlő víztömegek kipreparálták a Bakony testét s csupaszon fe­hérült elő fejük fölött a két­százmillió éves triászkori dolo­mit. A kanyargó, mély szurdok falai egyre összébb tartanak, már alig van másfél méternyi távolság közöttük, aztán hirte­len tágul a szoros, falai szelí­dülnek, alacsonyodnak s a ba­­konyoszlopi sziklatoraknál hir­telen kiérünk a cseszneki szántóföldekre. Az útforduló­­ban felbukkanó cseszneki vár úgy tűnik elénk a rozsdabarna völgy ölében, mint égetett­­cukorból formált, tornyos tortafigura, gyengéden ráncolt damasztabrosz közepén. AZ ARANYOS PATAK lus­ta kanyargással folydogál a vár alatt, kettészeli az erdős hegyekkel koszorúzott cseszne­ki völgykatlant s elvész a ren­getegben. Ez már az ősi Bakonyerdő, méteres átmérőjű, óriás szálfák tömkelege; nyíl­egyenesen szöknek fel a szür­késkék törzsű bükkoszlopok s az esthomály sötétjét terítik ránk délidőben is. Ez »a Ba­kony vad bele«, ahogy Kisfa­ludy nevezi, amikor Mátyásról regél, k,s gyakorta itt vadász­­gatott s »Nyilazá a magas sast, — Vidrát, rókát és farkast.« Sűrűbb és sötétebb akkor sem lehetett az öreg Bakony, most talán csak változatosabb. A legkülönbözőbb lombos fafélék sokasága tarkítja és váltja fel a bükköst. Tölgy, ju­har, szil, kőris s itt-ott egy­­egy hámlóhéjú nyír emelkedik az erdő fölé. Ahol nagyobb erdei rétté szélesül egy-egy tisztás, a deres fűben rozs­dafoltos fehér tehenek gázol­nak s gömbölyű vadalmafa tö­vén szalonnázik pásztoruk. Békéltető, elringató, szelid ké­pek: itt andalog a természet szépségein, a csendes magányt keresve Berzsenyi, s a Bakony szülötte, a boldogtalan pana­szait éneklő Ányos Pál itt érzi otthon magát: »Bakony erdejé­nek szállottam keblében, — Hol kedvemet érzem teljes mértékében.« 1777-ből leng fe­lénk a két verssor. Ritkított erdejű hegyháton, nyílegyenes vágásokban emel­kedünk a Kőris-hegy teteje fe­lé. Embermagasságú csalán, sűrű málnabokrok nőtték be a járatlan ösvényt, hurkot vet lábunkra a szederlnda és el­gáncsol az iszalag. Százados kőrisfák tépett koronái sóhaj­toznak a szélben a tető szikla­kúpján s alattunk a Bakony egymásra tolódott, össze-vissza töredezett táblái, kupolafor­májú csúcsai, hullámos gerin­cei, mélyen bevágódott patak­völgyei s lapos hátságai, egyet­len, összefüggő erdőtakaró alatt. A KŐRISHEGY körül itt maradt legérintetlenebb a Ba­kony, a hajdan Fehérvártól Zalaegerszegig, Veszprémtől Pápáig húzódó négyszázezer holdnyi ősrengeteg, a magyar­ság menedéke a zivataros szá­zadokban. Irdatlan erdői rej­tik az öreg isten utolsó hí­veit, a térdet nem hajtó Kop­pány bujdosó vitézeit s Ta­polcaion, hol a Bakony mész­kőtömbjébe szivárgó csapa­dékvíz a hegység lábánál száz ágban buzog elő, lobog fel utoljára a pogány oltárok tüze. A török elől az egész Balaton­­vidék népe a Bakony lombrej­­tekébe fut, állataival, javaival; itt várja ki a harcok lecsen­­desülzét s innen népesíti be újra az elvadult tájat. A Li­­bertásos lobogó lehulltával a Bakony fogadja oltalmazó ölé­be Rákóczi bujdosó népét: »Veszprém vára volt még, álla utoljára, — Azután szorultunk sűrű Bakonyságra« — kesergi az ismeretlen kuruc költő nagy szomorúságában. S a múlt század elején a Bakony védelme alatt lázad a földes­úri önkény s a katonafogdosó császár ellen az elnyomott jobbágyi nép s teremt szabad­ságot a maga módján, sze­génylegényként. A délnyugati égaljon, ahol a Szentgyörgy­­hegy bazaltsziklás csúcsa át­döfi a távol fénylő páraleplét, még áll az Ürgelyuk-csárda — a térkép is jelzi — s odább, Tapolca és Sümeg között a Billegő, az omladozó, két híres betyárcsárda. A többi útszéli csapszék, a Kutyafark, a Ne­tovább, a Kinlódi, a Kaparó, a Koplaló, a Sanyarú régesrég összedőlt, a Bakonyt nem csárdák övezik és jelképezik immár, hanem hatalmas ipari gócpontok, erőművek, alumí­niumgyárak, mangán-, szén­ás bauxitbányák: Halimba, Padrag, Úrkút, Ajka, Várpa­lota, Pét, Inota. Nézel nyugatra s a messze­ségben az osztrák Alpok sze­gik be sötéten a látóhatárt. A Kis-Alföldből szigetként ma­­gaslik fel a Somló kerek vul­káni kúpja, ahogy Kisfaludy megmutatja: »Amott látom domborodni — Nagy-Somló­­nak kalapját; — Amott, jobb­ról, nyálasodat — A Marcal­nak iszapját; — A felhőben merőn ott áll — A sümegi vár foka...« s ha jó a messzilá­tód, a Biliege erdő mögött »ott kandikál Tátikának hom­loka«. Nézel délre s megsejted a Mecsek kékes körvonalait, nézel délkeletre s a kenesei magas partok sárga agyagfala tekint egy fénylő ezüst tü­körbe. Ezt a tájrészt Illyés Gyula emeli közel hozzád: »És ott... túl a láthatáron, — a gyümölcsfákkal csipkés hal­mokon, — mint óriási tündér­­katlan izzik — a hegyek közt rejtőző Balaton.« Mindent láttál, hurkot vetsz hát egy izmos, vízszintes kéris­ágra s máris áll a sátor zöld­vászon gúlája. Otthont építsz egy éjszakára, ami lassan kö­­zelget a völgyek alján, gyors lábot vet a száraz gally a bogrács alatt s a láng szelid neszezése az egyetlen hang a Bakonyerdő rádterült csend­jében: Antalfy Gyula — IRODALMI ESTEK A HORTOBÁGYON. Nagysikerű irodalmi estet rendeztek a debreceni írók a Hortobágyhoz tartozó elepi állami gazdaság­­ban. Jelenleg a hortobágyi csárdaépület közelében levő borsósi állami gazdaságban, Nádudvaron és több debreceni üzemben készülnek irodalmi estre.

Next