Népszava, 1955. augusztus (83. évfolyam, 180-204. sz.)

1955-08-16 / 192. szám

A SZERKESZTŐSÉG POSTÁJÁBÓL Egyedül nem megy ez — csak segítőtársakkal Bizony előfordul, hogy ná­lunk a bányában a biztonsági felszerelések nincsenek rend­ben, vagy nem használják azokat. A szigorú tilalom elle­nére igen sok bányászt látunk még utazni a »telivel« (azaz a megrakott csille tetején). Pe­dig aki csak egy kicsit is is­meri a bányaviszonyokat, tud­ja, hogy ezekből adódik a leg­több baleset. A minap éppen ezekről be­szélgettünk Galcsik Elemér vájárral, az üzemi bizottság munkavédelmi felelősével. Meg is kérdeztem tőle, mit tesznek azért, hogy a baleseti lehetőségeket csökkentsék. Bi­zony nem sokat tudott mon­dani. Panaszkodott, hogy nincs rá ideje, a munkahelyek meg távol esnek egymástól. Bántja is a dolog — mondotta —, most az a terve, hogy megbe­széli az üzem vezetőivel: men­tesítsék őt havonta két-három műszak alól, akkor majd job­ban el tudja látni feladatát. Dicséretes dolog, hogy Gal­csik elvtárs jobb munkára tö­rekszik. Nem hiszem azonban, hogy három napi műszakmen­tesítéssel ez megoldható lenne. Véleményem szerint a munka­helyen, munka közben lehet legtöbbet tenni a dolgozók vé­delméért. Ehhez viszont nem elég havonta három nap — s főként nem egy embernek kell végezni. Helyesebb volna, ha megnyerne e szép célnak tár­sadalmi munkában néhány be­csületes dolgozót — ha lehet, minden munkahelyen egyet­­egyet —, aki ellenőrizné a biz­tonsági berendezéseket, hasz­nálatukat, aki figyelmeztetné a műszak vezetőjét, ha valami nincs rendben és főképp meg­követelné tőle, szerezzen ér­vényt a munkavédelmi rendel­kezéseknek. Ezeknek a meg­bízottaknak a segítségével mindjárt könnyebben menne a munka. Mindig lenne, aki törődik azzal, hogy a tele csil­léken ne utazzék senki és a vasúti fék tetejéről is saját ér­dekében lehúznák azokat, akik jobb helyet nem találtak. A munkavédelmi aktivisták jó szóval is megértetik majd dol­gozótársaikkal, hogy saját ma­ga életét, családja boldogságát veszélyezteti, aki nem vigyáz magára. Orosházi Vencel: Dorog, Béketelep Élüzem lett a Patyolat Első ízben lett élüzem a Pa­tyolat Vállalat. Hosszú volt az út, amíg a panaszok, élcelődé-­ sek egyik kedvenc céltáblája­ eljutott idáig. Vállalatunk­ 1949-ben alakult. Korszerűt-­ len, elavult gépekkel, felsze-­ relésekkel indult meg. A leg-­­nagyobb gondot mégis a szak-, munkáshiány okozta. De e ba­] jók már mind a múltéi. 1949-­ ben 567 dolgozóval kezdtük­ meg a munkát, s ma már 2300­ munkást foglalkoztatunk, akik-­ nek legnagyobb részét szak-, munkássá neveltük. Forgalmunk több mint­­há-­­romszorosára emelkedett. A­ fehérnemű- és munkaruha-, mosás 3£0—330 mázsa nap;­ponta. Ez a mennyiség mint-t­egy 300 000 háziasszony napi­ munkájának felel meg. 1954 első félévéhez viszont nyitva 34 százalékkal javult a­ minőség vállalatunknál. Az­ olyan dolgozók, mint Matina­, Ferenc, kormánykitüntetésben­­ részesült sztahanovista festő­k; a többi sztahanovisták és ki-­ váló dolgozók azon igyekez-­ nek, hogy tovább javítsák­ munkájukat, jó hírnevet sze-­­rezzenek a Patyolatnak. A lakosság szükségleteinek­ fokozottabb kielégítésére üzem­be állítjuk a negyedik negyed­évben a 7,5 millió költséggel épült újpesti mosodát, mely­nek 60 mázsa napi teljesítmé­nye lesz. Új fióküzletek is nyílnak még az idén a Béke úton, a Nagy Lajos király út­ján, Erzsébeten, a Csarnok téri új házaknál. Már tervezik a második ötéves terv keretében létesítendő nagyteljesítményű festő- és vegytisztító üzemet. Ez negyedmillió forintos költ­séggel épül és napi 300 mázsa piszkos ruhát varázsol tisz­tává. Királyhegyi János műsz. vezető, igazgatóhelyettes »Patyolat« Mosoda, Kelmefestő és Vegytisztító .Miért kell szervezett dolgozónak lenni“ A munkaverseny szervezése is érdekvédelem Hozzászólás Nagy érdeklődéssel olvasom a Népszavában egymásután megjelenő cikkeket, amelyek igyekeznek választ adni a kér­désre: »Miért kell szervezett dolgozónak lenni?« Úgy gon­dolom, mindannyiunk számára tanulságos, s ha alaposan meg­vitatjuk, mennyiben különbö­zik a szakszervezetek szerepe, feladata és sajátos módszere a népi demokráciában és a kapi­talista rendszerben. Ha mind­ezt elvileg és gyakorlatilag is tisztázzuk, azt hiszem sokan közelebb kerülnek a szakszer­vezethez és megértik, mennyi­re fontos, hogy maguk is szer­vezett dolgozókká váljanak. Idáig az egyik legtöbbet vi­tatott kérdés: mit jelent a szakszervezetek érdekvédelmi szerepe? A Népszava július 29-i számában Kovács Dénes elvtárs, a SZOT munkatársa szólt hozzá a vitához. Cikké­ben a szakszervezeti agitáció­­ról szólva úgy foglalt állást, hogy: »Az új munkást elsősor­ban közvetlen anyagi érdekei­nél fogva lehet meggyőzni a szakszervezeti tagság fontossá­gáról. Helyes tehát, ha először a juttatásokat ismertetjük előtte.« Ezzel a megállapítás­sal szeretnék vitába szállni. Ne csak az anyagi előnyökkel agitáljunk Tudom, hogy az embereket egyéni érdekeltségükön keresz­tül könnyebb meggyőzni, még­sem helyeslem az agitációnak ezt a módját. Ha elsősorban a juttatásokkal, az anyagi elő­nyökkel agitálunk — sokszor akaratlanul is csalódást oko­zunk az embereknek. Előfor­dulhat például, hogy egy újon­nan belépő tag rendkívüli helyzetbe kerül, váratlan csa­pás éri és anyagi támogatást kér. A szakszervezetek segély­szabályzata értelmében azon­ban rendkívüli segélyre az jo­gosult, akinek már egyéves tagsága van. Az új tagok tehát könnyen a szemünkre hány­hatják, hogy félrevezettük őket. De vegyünk egy másik példát. A szakszervezet sok ezer dolgozót részesít kedvez­ményes üdültetésben. Mégsem helyes azzal agitálni: lépj be a szakszervezetbe és mehetsz üdülni. Hiszen tudjuk, hogy az ország gazdasági helyzete kor­látokat szab az üdülés lehető­ségeinek, nem biztosíthatjuk minden embernek minden esz­tendőben ezt a kedvezményt. Az újonnan szervezett tag — akinek esetleg nem jut üdülési­­beutaló — becsapva érezheti magát. Szakszervezeti munkánknak éppen az a legfőbb hibája, hogy gyakran a könnyebbik oldaláról igyekszünk megfogni a dolgokat. Magyarázunk az előnyökről, a juttatásokról, be­szélünk a jogokról és ugyan­akkor elhallgatjuk vagy csak futólag említjük a szakszerve­zeti tagsággal járó kötelessé­geket. Ha csupán a fent emlí­­tett módszerrel igyekszünk megnyerni a dolgozókat, ne is csodálkozzunk azon, hogy egyesek leszűkítik a szakszer­vezet érdekvédelmi munkáját egyéni juttatásokra, megfeled­kezve az egész közösség érde­kében végzett tevékenységről. Az egyén és a közösség érdeke Mi hát a szakszervezet leg­döntőbb érdekvédelmi munká­ja? Véleményem szerint, ami­kor a termelési tervek mara­déktalan teljesítésére mozgó­sít, amikor a munkaversenyt helyes, ésszerű célok érdeké­ben szervezi , akkor teljesíti legfontosabb érdekvédelmi fel­adatát. Érdekvédelemnek ne­vezem, mert csakis a jó ter­melőmunka nyomán gyarapod­hat az ország, növekedhet a jó­lét, csak így biztosíthatjuk a különféle munkásjóléti beru­házásokhoz szükséges nyers­anyagot és pénzt, az üdülők, a kórházak, a lakóházak, az is­kolák, a bölcsődék és a kultúr­­otthonok építéséhez és fenntar­tásához szükséges összegeket. Márpedig ezek a létesítmé­nyek mindannyiunk életét szebbé, gondtalanabbá teszik, tehát működésük érdeke az egyénnek, de egyben a közös­ségnek is. Amikor a szakszervezetek érdekvédelmi szerepéről be­szélünk a munkásokkal, több­nyire csak a munkavédelmet, a munkásellátást, a társada­lombiztosítást, a kulturális és sportélet fejlesztését említjük. Kevéssé hangsúlyozzuk, hogy a legdöntőbb érdekvédelmi munka mégiscsak a termelés érdekében végzett agitáció, a munkaverseny szervezése, a dolgozók mozgósítása a tervek teljesítésére, a minőség meg­javítására, az önköltség csök­kentésére. A szakszervezeti ak­tivisták akkor is érdekvédelmi feladatot teljesítenek, amikor mindezt megmagyarázzák tár­saiknak. És a dolgozók érde­kében cselekednek akkor is, amikor megmutatják a párt, a kormány határozatainak, in­tézkedéseinek összefüggését mindannyiunk életével. A ta­nító, felvilágosító szó szélesre tárja az emberek látókörét, nem hagy elsüllyedni a hét­köznapok egyformaságában. Éppen ezért a nevelő, felvilá­gosító tevékenységet is bátran az érdekvédelemhez sorolnám. Hozzászólásomban csak egy kérdést érintettem, de szeret­ném, ha­ a vita kitérne sok egyéb dologra is. Vannak prob­lémák, amelyekről szívesen ol­vasnám a szakszervezeti mun­kások véleményét. Arról pél­dául: adódhatnak-e nálunk olyan esetek, hogy a szakszer­vezetek a gazdasági vezetők­kel szemben védjék meg a dolgozók érdekeit. Vagy arról, hogy miért kell a párt tagjai­nak ugyanakkor szakszervezeti tagnak is lenni? Kíváncsian várom a további vita­cikkeket. Tamási János, az Újpesti Déragyár vb-elnöke » „Apám­at tovább ! Egy nyár­­tanult volna..." I eleji napon -------------------- történt — még 1949-ben —, hogy a Budai Pamutfonó fiatal munkásai között híre terjedt: az ob-n je­lentkezni lehet egyetemi tanu­lásra, illetve az ezt megelőző szakérettségis tanfolyamra. Másnap egymásután három ifjú kereste az vb-elnököt, elmondva neki: »Tanulni sze­retnénk ...« Közülük leghal­kabban Felker Etelka, tizen­nyolc éves fonónő közölte a szándékát. Az elnök ezt a halkságot bizonytalankodás­nak vélte és megkérdezte tőle: — Azután mondd Etel lá­nyom, komoly a szándékod, megy neked majd a tanulás? — Már miért ne menne?! — válaszolt ismét halkan, de már határozottan. — Régóta sze­rettem volna tanulni, csakhogy eddig nem volt módunk rá. Apám is örülne, ha iskoláznék, ha például tanárnő lehetnék... Mert tudja, elnök szaktárs, ő is tovább tanult volna, tanító akart lenni. Dehát az ő szülei néhány holdas soványföldű pa­rasztemberek voltak — hét gyerekkel. Ezért apám falusi kovács lett, utána a Beszkárt­­hoz került. Most is a villamos­nál van, ellenőr­­e már ötvenhat éves, de még mindig szeret tanulni, könyve­ket bújni. Hát akkor én miért ne tudnék fiatalon tanulni?... — kérdezte Etelka és elmoso­lyodott. Az ab-elnök csodálkozott magában, hogy felélénkült ez a máskor oly szűkszavú, mindig szerény kis fonólány. És úgy érezte, mintha csak most ismerkednék meg vele igazán. Ezért hát jól a szeme közé nézett s végig tekintett értelmes, kedves arcán, pa­­mutpelyhes barna haján, ruhá­ján. Ezután elővette tollát és olyan belső elégtétellel írta fel Etelka adatait az egyetemre jelentkezők listájára, mintha csak azt gondolta volna: »No lám, ilyenek a mi munkás­lányaink ...« Hosszú hetek teltek várako­zással, közben mindig leste a postást, vajon nem hoznak-e valami értesítést a szakérett­ségis tanfolyam felől. Munkás­­társainak többsége biztatta, ám egyesek kétkedtek továbbtanu­lásának lehetőségében. E bi­zonytalan légkörben még az újságot is sűrűbben böngészte, vajon nem írnak-e valamit a munkásfiatalok taníttatásáról. Olykor írtak is. És minden erről szóló sor megerősítette reménykedését. Az augusztus 20 körüli napokban azonban apja nyomta kezébe az újsá­got, amelyben közölték az országgyűlés által éppen ak­koriban elfogadott alkotmányt. „Az új A szót, hogy alkotmányban »alkotmány« — én is benne hallotta­m ,már vagyok ...a felszabadulás ----------------- előtt, polgári iskolában is, de csak annyit tudott erről, hogy ez valami »ezeréves dolog...« Hogy mi annak a tartalma, értelme, ar­ról sohasem tudott meg sem­mit. De amikor elolvasta ezt az újságban is megjelent alkot­mányt és meghallgatta apja magyarázatát — ezt azonnal megértette. Ennek ellenére a 48-as paragrafust kétszer is el­olvasta, nem mintha kevésbé értette volna, mint a többit — hanem csupán azért, mert ez úgy szól: »A Magyar Népköz­­társaság biztosítja a dolgozók­nak a művelődéshez való jo­gát... ezt a jogot a népműve­lés kiterjesztésével és általá­nossá tételével, az ingyenes és kötelező általános iskolával, közép- és felsőfokú oktatással, a felnőtt dolgozók tovább­kép­zésével és az oktatásban része­sülők anyagi támogatásával valósítja meg.« — No, apám, ebben én is benne vagyok... — jegyezte meg Etelka és mamája mind­járt hozzáfűzte: — kíváncsi vagyok, betartják-e, amit az alkotmány ígér .. . — Az alkotmány nem ígér semmit — magyarázta az apa feleségének és két lányának — csupán törvénybe foglalja, amit kiharcoltunk, a magunk által megszabott jogokat és kö­telességeket. — Igazad volt apám .. . — mondta néhány nap múlva Etelka, amikor megkapta az értesítést a szakérettségi tan­folyam kezdetéről... A tanulás ! Mindezt egy tudományo­s életre megőrzött 11 emlékként, a na­pokban mondta el nekem Fel­kér Etelka, az egykori fonó­­lány , a nemrégen államvizs­gázott matematika-fizika sza­kos tanárnő. A XI. Csóka­ u. 5. földszintes szobakonyhás la­kásában, szülei otthonában be­szélgetünk. A huszonnégy éves Etelka — aki nemrég jött haza a nyaralásból — most nagy­­mosást végző anyja helyett is főz a családnak, férjének. Ahogy keveri az ételt, a fel­szálló gőzben elrévedezik és felidézi az elmúlt öt-hat év tanulással, kemény munkával teli esztendőinek egy-egy moz­zanatát. A szakérettségit je­lesre végezte. Utána az Eötvös Loránd Tudományegyetem ter­mészettudományi karára ke­rült. Első évben bizony nehe­zen ment a tanulás, különösen az ábrázoló geometriát értette nehezen. — Már odáig jutottam, hogy »lemorzsolódok«, mint egy másik szakérettségis — moso­­lyodik el azon, hogy is jutha­tott akkor ilyesmi eszébe. De utána már szinte önkritikusan beszél életének erről a nehéz szakaszáról. És Horvai Katalin tanársegédre gondol hálásan, aki különösen kitartóan és tü­relmesen foglalkozott a szak­­érettségisekkel. A tanárse­gédnő kiderítette, hogy ott volt a baj: csak bemagolták a geo­metriai alapfogalmakat, de nem alakult ki bennük a geo­metriai szemlélet. — Amikor megértették ve­lünk, hogy a geometriai téte­lek módszert, szemléletet is jelentenek — mondja —, ak­kor már könnyebben birkóz­tunk meg a további feladatok­kal, akkor már szakítottunk a tanulás magolás­ formájá­val ... Első vizsgámon ezért is sikerült jó osztályzatot el­érnem. Ettől kezdve­­ fokozato­san visszanyertem a vizsga előtt majdnem mélypontra szállt önbizalmamat. Évről évre jobban ment a munka — de különösen sokat gazdagod­tunk az utolsó évben, amikor tanulni kezdtük a dialektikus materializmust, a marxiz­mus—leninizmus filozófiáját. Kár, hogy nem előbb kezdtük meg. Ha korábban megismer­­­­jük, könnyebbé tette volna a matematika, a geometria és a fizika tanulását is. A katedra előtt már majdnem­­ még egyszer tudományos a gyárba síkra terelő­------------------- dik a beszél­getés, amikor bejön édesanyja és valami tanácsot ad a főzés­sel kapcsolatban. Etelka meg­feledkezik tanárnői mivoltáról és ismét a mama szófogadó lánya lesz, mert a konyhai »tantárgyból« is jól akar vizs­gázni ... Ezután önkéntelenül a nemrégen letett államvizs­gára terelődik a szó, pontosab­ban arra, hogy milyen jó do­log már utána lenni. És milyen jó dolog, hogy az ember a dip­lomával együtt megkapja munkabeosztását is. Felker Etelka a Budapesttől 35 kilo­méterre levő Bicske gimná­ziumában tanít majd. Szeren­csére jó a vonatközlekedés és csak annyi időt tölt majd uta­zással, mint amennyit Pesten is elvillamosozhatna. Örül, hogy az egyetemi vizs­gákat a háta mögött hagyta, de izgul, hogy még az első taní­tási nap — mint mondja — az első »életvizsga« előtt áll. Hogy erőt merítsen ehhez a vizsgá­hoz — úgy tervezi: augusztus 20 előtt ellátogat abba a gyár­ba, ahonnét elindult, ahol két évig dolgozott, ahol 1949 augusztusi napjaiban lehetővé vált számára, hogy saját vá­gyainak teljesítésével megva­lósítsa édesapja egykori áb­rándjait is . . . Szenes Imre ETELKA, AZ ÚJ TANÁRNŐ Azéflánty­ázd a fillítciátls agiááámt A kulturális nevelőmunka egyik sokat vitatott kérdése a kulturális agitáció. Számos helyes és helytelen nézet, gyakorlat alakult ki. Az elmúlt esztendők folyamán gyakran helytelenül értelmezték a kul­turális eszközökkel végzett agi­táció kérdését. Úgy vélték, hogy rigmusokkal és kultúr­­brigádokkal pótolni lehet a sokoldalú nevelőmunkát. Pártunk rámutatott a kultu­rális agitáció fontosságára is és arra, hogy a kultúrneve­­lési munkának helyesen, meg­felelő színvonalon kell segíteni a párt napi politikáját, az előttünk álló feladatok meg­valósítását. Ehhez szükséges azonban, hogy kialakítsuk a kulturális agitációs feladatok helyes arányait. Az eddigi gyakorlattól eltérően nagyobb helyet kell biztosítani a meg­győző nevelőmunkának. Üze­meink jelentős részében ugyanis gyakran túlsúlyba ke­rült a művészeti brigádok szervezése. Ezzel egyidejűleg sok esetben romlott a művészi színvonal, az agitációs mód­szerek bántóak, nem megfele­lőek voltak. Erősen megmu­tatkozott a munkában a sema­tizmus. Az 1953 júniusi hatá­rozat helyes irányelvei a jobb­oldali nézetek folytán helyen­ként eltorzultak a kulturális­­ nevelőmunka területén is. E­­ jobboldali nézetek következ­­­­ménye lett, hogy egyeseik ta­gadták a kulturális eszközök­kel végzett agitáció létjogo­sultságát, tagadták a szocia­lista kultúra agitatív erejét. Ezek a nézetek azt eredmé­nyezték, hogy számos üzem­ben teljesen elhanyagolták a kultúrcsoportok agitációs mun­káját, a brigádokat, mint szükségtelen rosszat, feloszlat­ták. Kétségtelen, hogy a jobb­oldali nézetek okozta károkat máról holnapra jóvátenni nem tudjuk. A Központi Vezetőség már­ciusi határozata feltárta a jobboldali jelenségeket és meghatározta e téren is a fel­adatokat, melyeiknek végrehaj­tásáért minden­ népművelőnek következetes harcot kell foly­tatnia. De a kulturális agitá­ció megértése és megfelelő alkalmazása terén még ma sincs minden rendben. Ezeket a kérdéseket széleskörűen meg kell vitatni és a vita so­rán tisztázni kell a helyes módszereket. Éppen a kultu­rális nevelőmunka sajátossá­gánál, az értelem és érzelemre való hatásánál, színes módsze­reinél fogva rendkívül alkal­mas arra, hogy elősegítse a párt politikájának sikeres végrehajtását. A kulturális agitáció szerves része kell, hogy legyen a párt agitáció­­jának. Ehhez azonban az szük­ -u­séges, hogy üzemeinkben az ­üzem­i bizottságok, kultúrbi­­zottságok helyesen foglalkoz-­­­zana­k a kérdéssel. A kultúr­­csoportok agitációja sok ötle­tet igényel. Szükséges, hogy az-­ egy-egy gyárban kialakult ta­pasztalatokat hatékonyan ös­­­­­­szegezzük. Általános receptet kidolgozni lehetetlen és hely­telen is volna. A kulturális agitációs tevé-­é­kenység hiányosságaihoz hoz h s­zájárult még az is, hogy ezt­ sok esetben a művészeti agi-. tációra szűkítik le. Ezzel fog-.. lalkozik Nagy Eta elvtársnő is egyébként igen jó cikkében,, amely a Népművelés 6. szá-' mában jelent meg. Nem lehet egyetérteni a cikk ama meg-.. állapításával, amely a kulturá­lis agitációt művészeti agitá­­cióra szűkíti le. »Még azon is­ lehet vitatkozni — írja — hogy vajon mennyiben helyes kultúragitációról beszélni, vagy inkább nevezzük művészeti agitáción­ak? Magam az utóbbi mellett vágyott. Ez pontosabb­ fogalmazás, ezenkívül pedig­­ hatásköri problémákat is tisz-­­­táz.« Nem lehet egyetérteni ezzel­ azért, mert a művészeti-y agitáció csupán egy része a ' kultúragitációnak. Kétségtele-­­­­nül fontos része, de vajon nem­, kultúragitáció-e a különféle kiállítások megrendezése, az­­ ankétok, kérdezz-felelek esték, mikrofon-félórák stb. szerve­zése is? Ugyanakkor ezek nem tartoznak a művészeti tevéd­é­kenységek közé. Úgy vélem, a kulturális agitációna­k fel kell ölelnie a kultúrmunka minden olyan sajátos eszközét és módszerét, mely­­alkalmas arra, hogy a párt politikájá­nak megvalósítását közvetle­nül elősegítse. A kulturális agitáció ilyen vagy olyan le­szűkítése feltétlenül e munkát­­ gyengíti. Az elmúlt évek tapasztalat­ai alapján megállapíthatjuk,­­ hogy a kultúragitáció szüksé­ges és fontos­­ nevelőmunkánk egészének elvégzésé­hez. E munka jelentőségének megfe­lelően a Központi Vezetőség •­­márciusi határozata óta üze­­­­meink jelentős többségének számos jó tapasztalata bíró­ • nyitja, hogy e munka területén • helyes úton járnak. Nagyszerű lendületet adott a kulturális­­ agitációnak a felszabadulás tizedik évfordulója tiszteletére indított munkaverseny feladat­­­tainak segítése. Számos • üzemiben elevenítették fel a •­ rigmusbrigádok munkáját, ötletes, ugyanakkor művészi­leg is színvonalas rigmusokkal járultak hozzá a * termelési eredmények sikeréhez. Szá­­­­mos üzemben a kultúrmunka-■­­sok tervszerűen segítették az üzem előtt álló legfontosabb­­ feladatok megvalósítását, pél­dául a Gheorghiu-Dej Hajó­gyárban igen sokoldalú kul-­­­túragitációs munkát végeztek , a norma- és prémiumrendezés sikeres lebonyolítása érdeké­ben. Hasonló adat tapasztalha­tunk a közlekedés-, kohász-, a helyi ipari szakszervezetekhez , tartozó üzemeknél is. Sok he­­­­lyen, de különösen a bányász- és szakszervezethez tartozó üze­meknél eredményes harcot­­ folytatnak a munkafegyelem­ek megszilárdításáért. Ugyancsak­­ sok jó ötletet alkalmaznak a textilipari üzemekben: felhasz­nálják a hangosbemondót, dia- ,­ filmvetítéseket, kiállításokat, „l ankétokat stb. sí’ A kulturagitációs munka feltétlenül szükségessé teszi, hogy a népművelők tájékozot­tak legyenek a napi esemé­nyekről, ismerjék az üzemi, termelési és egyéb problémá-­­­kat. Legyen erre gondja a kultúrnevelési felelősöknek,­­ üzemi bizottságoknak. A kultu-­­ rális agitáció éppen jellegénél ,­ fogva öntevékenységet, lelke- ■■ sedést kíván. Érezniük kell­­ kultúrmunkásainknak, hogy sok találékonyságot követelő , tevékenységükkel komoly mértékben elősegítik pártunk­­ mindennapi harcát az előttünk­­ álló országépítő feladatok vég­­­­rehajtásában. Baráth Józsefné, a SZOT kultúrnevelési osztályának munkatársa

Next