Népszava, 1956. július (84. évfolyam, 154-179. sz.)

1956-07-01 / 154. szám

Az új büntetőtörvénykönyv kidolgozásáról és igazságszolgáltatásunk időszerű kérdéseiről nyilatkozik az igazságügyminiszter első helyettese A magyar szervezeti mun­kásság, szakszervezeteink két­milliós tagsága, de az egész­ dolgozó nép nagy érdeklődés­sel várja és kíséri mindazo­kat az intézkedéseket és ese­ményeket, amelyek a XX. kongresszus elveinek hazai megvalósítását segítik elő. Ez­zel kapcsolatban felkerestük dr. Kovács Kálmán elvtársat, az igazságügyminiszter első helyettesét, hogy tájékoztatást kérjünk tőle igazságszolgálta­tásunk időszerű kérdéseiről, várható intézkedéseiről. — Mi teszi szükségessé az új büntetőtörvénykönyv kidolgozását? — A párt 1953 júniusi ha­tározatai — válaszolt Kovács miniszterhelyettes — éles megvilágításba helyezték és állami életünk központi kér­désévé tették a szocialista tör­vényesség megszilárdítását. E feladat teljesítésének — a törvénytelen intézkedések ha­tálytalanítása és az okozott sé­relmek jóvátétele mellett — egyik legfontosabb előfeltétele a­ szilárd elvi alapokra fekte­tett, közérthető törvények megalkotása. Ezeknek lehető­vé kell tenni a következetes jogalkalmazást és hozzájárul­ni az állampolgárok jogainak védelméhez minden esetleges törvénysértő törekvéssel szem­ben.­­ A büntetőjog területén ugyancsak szükség van az át­fogó törvényalkotásra. A leg­nagyobb részében ma is érvé­nyes büntetőtörvénykönyv ugyanis még 1878-ban keletke­zett és ma már elavult: népi demokráciánk társadalmi rendje és szocialista fejlődé­sünk igényeinek nem felel meg. A felszabadulás óta, kü­lönösen 1950 után létrejöttek ugyan olyan új, elvi alapon álló jogalkotások, amelyek egy­­egy területen a legfontosabb hiányokat pótolták. Fejlődé­sünk mai szakaszában azonban már ez sem elegendő: a kü­lönböző időkben hozott jogsza­bályok között ugyanis nincs kellő elvi és szerkezeti össz­hang. Ezenkívül a gyakorlat egy-két vonatkozásban kimu­tatta az újabb törvények né­mely fogyatékosságát is.­­ Mindezek napirendre tűzték az új, egységes szocia­lista büntetőtörvénykönyv megalkotását. Ezt a nagy mun­kát kiváló elméleti és gya­korlati szakemberekből­­álló kormánybizottság végzi, a XX. kongresszus új elvi megálla­pításainak felhasználásával is. A törvénytervezet elkészítése alapos, tudományos színvonalú munkát kíván, amely néhány hónap alatt nem végezhető el. Jellemző például, hogy a len­gyel büntetőtörvénykönyv nemrégiben nyilvánosságra hozott tervezete körülbelül hat év alatt készült el Mi lesz az új Btk-ban? — Az új Btk-ban mi lesz az új, az elvileg legjelentősebb? — Az új büntetőtörvény­­kö­nyv a jelenlegi elgondolá­sok szerint a határozatlan ide­jű, életfogytig tartó börtön­­büntetést a büntetési rend­szerből törli és csak előre pon­tosan meghatározott időtarta­mú szabadságvesztést tesz le­hetővé. A büntetés kiszabásá­ra irányadó szabályokat az ez­zel kapcsolatos javaslat úgy alakítja át, hogy lényegesen megnöveli a bíró mérlegelési lehetőségeit a büntetési nemek kiválasztásában és mértéké­nek megállapításában.­­ Az új törvénykönyv változtatásokat eszközölne a fennálló büntetési rendszeren is. A súlyos bűncselekménye­kért alkalmazott zárt intézeti büntetés mellett ugyanis he­lyesebbnek látszik az enyhéb­ben elítéltekkel szemben olyan büntetés bevezetése, amelynek végrehajtása nem börtönben, hanem viszonylag nagyobb mozgási, kulturális lehetősé­gek biztosításával, a közösségi élet bizonyos feltételeinek megteremtésével és mindenek­előtt a bérezéssel járó állandó foglalkoztatással történne. — Tervezzük a büntetett előélethez fűződő hátrányos következmények alól való mentesítés lényeges kiterjesz­tését is. Eszerint az enyhébb büntetésre elítéltek, bünteté­sük kitöltése után, törvényerő­vel mentesülnének a­z priuszá­hoz fűződő következmények alól. Szükségesnek látszik a fiatalkorúaknál a bünte­tést helyettesítő nevelő in­tézkedések rendszerének még további kiépítése és ez­zel a fiatalkorúakkal szembeni büntetőjogi eszközök hatáso­sabbá tétele. Jelentős újítás, hogy a jelenlegi elgondolások szerint a törvény tartalmazni fogja a katonai bűncselekmé­nyeket is. Ezzel teljesen létre­jön a katonai és a polgári bün­tetőjog elvi és szerkezeti egy­sége. E kiemelt néhány kérdé­sen felül a tervezet számos egyéb lényeges újítást, új elvi megoldást tartalmaz. A bírói függetlenség megerősítése — Milyen intézkedések történnek a bírói függetlenség megerősíté­sére? — A bírák függetlenségé­nek elvét alkotmányunk iktat­ta törvénybe. Kétségtelen azonban, hogy ez az elv alkot­mányunk létrejötte óta számos esetben súlyos sérelmet szen­vedett, bár 1953 júniusa után történtek lépések a visszássá­gok felszámolására. Az Igaz­ságügyminisztérium egyre ke­vésbé avatkozott bele tárgyalás alatt álló egyes konkrét ügyek elbírálásába. A sokszor admi­nisztratív-felügyeleti irányító módszereket fokozatosan fel­váltotta a Legfelsőbb Bíróság elvi irányítása. És az Igazság­ügyminisztérium tevékenysége egyre inkább arra terjed ki, amit a bírósági szervezeti tör­vény feladatává tesz: a bíró­ságok működése feletti általá­nos felügyelet ellátása. Az Igazságügyminisztérium gon­dosan ügyel arra, hogy az ítél­kezésben a bíróság minden be­folyástól mentesen, kizárólag a törvény és a bírói lelkiismeret alapján döntsön. Még mindig előfordul azonban, hogy más miniszté­riumok, valamint egyes taná­csi és pártfunkcionáriusok konkrét ügyekben, »érdeklő­dés« címén, sőt néha csaknem nyíltan, kísérletet tesznek a befolyásolásra. Nyomatékosan kívánom ezúton is leszögezni, hogy amíg valamelyik ügy bírói elintézés alatt áll, semmi­féle befolyásolás nem tűrhető az érdemi döntést illetőleg. És azokat — bárhonnan is jöjje­nek — az Igazságügyminiszté­­rium és a bíróságok figyelmen kívül hagyják, szükség esetén pedig meg is torolják. Ilyen befolyásolás a nyomozó szer­vek részéről is megengedhetet­len. Aki a terhelt érdekében álló tényekre kívánja felhívni az igazságügyi hatóságok fi­gyelmét, módjában áll az ezekre vonatkozó adatokat a védelem rendelkezésére bocsá­tani. Ha pedig az általa tudott körülményeket a vád szem­pontjából tartja jelentősnek, hozza azokat a vádat képviselő ügyészség tudomására. E sze­mélyeknek, illetve szerveknek az eljárási törvény szerint módjuk van az adatokat a bí­róság elé tárni.­­ Nem egyszer problémát okoz a bíróság előtt folyamat­ban levő ügyek sajtóismerte­tése is. Mi kívánatosnak tart­juk, hogy a sajtó többet fog­lalkozzék a bíróságok munká­jával, fennállhat azonban az a veszély, hogy a tekintélyesebb lapokban megjelenő állásfog­lalások befolyásolhatják az igazságügyi szerveket. A he­lyes álláspont természetesen az, hogyha a sajtó — esetleg a tényállás nem teljes ismere­tében — tévesen foglal állást, a bíróságok, erre való tekintet nélkül is, szigorúan a felderí­tett tények alapján döntsenek. — A bírói függetlenség az alkotmány szerint azt jelenti, hogy a bírák csak a törvények­nek vannak alávetve. Ennek az elvnek az érvényesítése nem utolsósorban a bírákon is mú­lik, akiknek az eddiginél ön­állóbban, felkészültebben, ha­tározottabban kell feladatukat ellátni a dolgozó nép érdeké­ben, a törvényeknek megfele­lően. A védelem joga — Milyen intézkedések történnek a védelem jogának biztosítására? — E kérdés fontos része a törvényesség helyreállításá­nak. Nagy figyelemmel kísér­jük, hogy a bíróság előtt a vé­delem joga ne szenvedjen csorbát. Intézkedések történ­tek arra nézve, hogy a védők a vádlottakkal mindenfajta ügyben, az eljárás megindítá­sától kezdve érintkezhessenek, az iratokat a vádlottak is idő­ben megismerhessék, és felké­szülhessenek a tárgyalásra. A legfőbb ügyész, mint a törvé­nyesség őre, szintén fokozott gondot fordít arra, hogy a vé­delem jogai — a törvény kere­tein belül — már az eljárás megindulásának pillanatától maradéktalanul érvényesülje­nek. — Nem lenne-e indokolt a halál­büntetés eltörlése? — Meggyőződésem szerint a halálbüntetés eltörlése teljes mértékben indokolttá válik, mihelyt ennek társadalmi fel­tételei bekövetkeznek és a nemzetközi helyzet további enyhülésével csökken az em­beriség és a népek békéje el­len áskálódó körök által su­­gallt súlyos bűncselekmények veszélye. Addig is azon va­gyunk, hogy e büntetési nem alkalmazását csak a feltétle­nül szükséges szűk területre szorítjuk. És remélem, hogy nem is túlságosan hosszú idő múlva ez már végleg mellőz­hető lesz — fejezte be nyilat­kozatát Kovács elvtárs, mi­niszterhelyettes, Sz. J. Ötödször kapálják a kukoricát Az élüzem címmel négyszer kitüntetett Héki Állami Gazdaság 3715 katasztrális holdon gazdálkodik, amelyből 3425 katasztrá­­lis hold a szántóterület. Képünkön Sinka Lajos traktorvezető és Hreskó János munkagépkezelő a soros kukorica ötödszöri kapálását végzik (MTI Fotó : Berez Ferenc felvételi) Hétfőtől: csökkentett munkaidő két vegyipari üzemben Az egészségre ártalmas ve­gyianyagokkal dolgozó üze­mekben a Minisztertanács ren­delete értelmében csökkentik a munkaidőt. Néhány vegyipari üzemben már megvalósították, de a legtöbb helyen most ké­szítik elő a munkaidő csök­kentésének feltételeit. A Chi­­noin-gyárban, valamint a Tex­tilfesték és Vegyitermék Vál­lalatnál július 2-án, hétfőn már csökkentett munkaidőben dolgoznak majd a chloranphe­­nicolt, illetve a kénes festéket készítők. A két gyárban mint­egy 180 dolgozó munkaidejét csökkenők heti 40 csúca? Síremléket állítanak Horváth Sándor alhadnagynak Horváth Sándor alhadnagy — mint emlékezetes — hősi halált halt a téli dunai árvíz­zel szemben folytatott küzde­lemben. A VIII., Homok utcai Általános Leányiskola ifjúsá­ga, szülői munkaközössége és nevelőtestülete elhatározta, hogy mozgalmat indít Horváth Sándor síremlékének felállí­tására. A mozgalomhoz számos vállalat csatlakozott. A Szer­számgyár műkedvelő gárdája előadást tartott erre a célra. A Kossuth Akadémia úgyszólván ingyen bocsátotta rendelkezés­re színháztermét, a Ságvári Nyomda dolgozói társadalmi munkában készítették el a nyomtatványokat, a Hídépítő Vállalat mauthauseni gránit­követ ajánlott fel a síremlék céljára, a XII/5. Kőfaragó Vál­lalat dolgozói pedig vállalták a síremlék kifaragását. A sír­emlék felállítására a közeli időben kerül sor. 1 Az MDP Központi Vezetőségének üdvözlete a Kínai Kommunista Párt Központi Bizottság.­­ A KÍNAI KOMMUNISTA PÁRT KÖZPONTI BIZOTTSÁGÁNAK,Peking Drága Elvtársak! A Magyar Dolgozók Pártja és egész deig 'A n­épünk nevé­ben forró elvtársi üdvözletünket küldjük kínai testvérpártunk megalakulása 35. évfordulója alkalmából. Pártjuk több évtizedes tevékenysége a szüntelen harc története Kína népeinek a gyarmati elnyomás alóli felszaba­dításáért, a nemzeti függetlenségért, a kínai forradalom győ­zelméért. Dolgozó népünk mély együttérzéssel és őszinte rokonszenv­­vel kísérte és kíséri a nagy kínai nép hősies küzdelmét, ame­lyet a Kínai Kommunista Párt vezetésével a marxizmus- leninizmus szellemében hazája felvirágoztatásáért, szebb és boldogabb jövőjéért, az ázsiai és a világbéke megőrzéséért, a szocializmus ügyének végső győzelméért folytat. Ehhez a harchoz kívánunk az elvtársaknak további ki­emelkedő sikereket. Forró kommunista üdvözlettel: a MAGYAR DOLGOZÓK PÁRTJA KÖZPONTI VEZETŐSÉGE fia lép életbe az új építő­és építőan­y­agi­pari bérezés A ma életbelépő bérügyi in­tézkedés megszünteti az építő- és építőanyagipar jelenlegi bé­rezésének számos hibáját. A bér- és normarendezés messze­menően figyelembe veszi az építő- és építőanyagipari dol­gozók többéves panaszait. Az eddigi építő- és építő­anyagipari bérrendszernek egyik alapvető hibája volt, hogy alacsonyak voltak­ az alapbérek. Július 1-től az épí­tőiparban dolgozók alapbére át­lagosan 5,3, az építőanyagipar­ban dolgozóké 6,6, az épület­asztalosipari dolgozóké pedig mintegy 4,3 százalékkal emel­kedik. Az építő- és építőanyagipari dolgozók munkabesorolásának is több hibája volt. Nem egy esetben azonos szakképzettsé­get igénylő munkákat külön­böző kategóriába soroltak, sőt az is előfordult, hogy a na­gyobb szakképzettségű mun­kákat alacsonyabbra sorolták, mint a kisebb képzettséget igénylőt, így például a vakolás besorolása általában alacso­nyabb volt, mint a falazásoké. De alacsony volt többek között egyes betonvashajlítási, beto­nozási, zsaluzási munkák ka­tegóriája, vagy a téglaiparban a kemencemunkák, a nyers­gyártási munkák besorolása. De mondhatnánk még ezenkí­vül is számos hasonló példát. A munkakategóriák emelésé­nél mindenekelőtt azt vették figy­elembe, mely munkáknál van szükség magasabb szak­mai képzettségre, vagy na­gyobb fizikai erőkifejtésre. A legtöbb hiányosság azon­ban a normáknál jelentkezett. Az építőiparban ugyanis nem alkalmaztak eddig műszakilag megalapozott normákat, a sta­tisztikai normarendezések pe­dig számos területen arányta­lanságokat okoztak. A normák egy része olyan szoros lett, hogy a dolgozók megfeszített munkával, még a minőség le­rontásával sem érték el a 100 százalékot, más része pedig olyan laza, hogy minden kü­lönösebb erőfeszítés nélkül is magasan túlteljesítették. Július 1-étől az építőipari munkák mintegy 60—65 szá­zalékára műszaki normákat vezetnek be. Ezek a normák már messzemenően figye­lembe veszik a helyes tech­nológiát, s ezzel orvosolják az építőmunkásoknak azt a régi panaszát, hogy azért nem tud­nak egyes területeken jó mi­nőségű munkát végezni, mert egyik-másik norma túlságosan szoros. Hogy csak egy példát említsünk meg, ahol a műsza­ki norma bevezetése komoly változást okoz: a felmenő fala­zásnál a jövőben az eddigi köbméterenkénti 7,72 forint he­lyett 12,65 forintot számolnak el. A falazási munkáknál nem tesz különbséget a norma a Sztahanov-falazás és egyéb módszerrel végzett munka kö­zött. Jelentősen emelkedik a normaidő a földmunkáknál, a beton- és vasbeton-munkáknál, az ács- és állványozó munkák­nál és még több más területen is. A műszaki normák beve­zetésének másik célja, hogy a laza normákat megszüntesse. Ezért bizonyos területeken nor­maszigorításra is sor kerül. Egyes esetekben a normaszigo­rítást még az alapbérek eme­lése és a munkakategóriák mó­dosítása sem tudja annyira enyhíteni, hogy egyik-másik dolgozónál keresetcsökkenés ne következzék be. Ez lesz a hely­zet előreláthatóan egyes bádo­gos, kályhás munkáknál és néhány szerelési munkánál. Az építőanyagiparban az utóbbi években a normák fel­lazultak, mert a technológiai változásokat nem vezették át rajtuk, így a keresetek között nagy aránytalanságok jöttek létre. A múlt évben például a betonelemgyártó iparban az átlagteljesítmények meghalad­ták a 160 százalékot, ugyan­akkor a mész- és cementipar­ban csak 128 százalékosak vol­tak. Az ilyen normák nem ösz­tönöznek további ésszerűsíté­sekre, a munkaidő jobb ki­használására. Az építőanyag­­iparban statisztikai alapon ren­dezik a normákat. Általában ezt ellensúlyozza az alapbér­­emelés és a kategóriák módo­sítása, s így a legtöbb ipar­ágban a normarendezés ellené­re is emelkednek a keresetek. Egyes vállalatoknál, például a betonelemgyártó iparágban, a Fa- és Vászonredőnygyárban azonban a normák túlzottan elszaladtak s így az alapbér­emelések és a kategóriamódo­­sítások ellenére is keresetcsök­kenésre lehet számítani. Az építőipari gépkezelők idáig keveset kerestek, s így nem is alakult ki az évek so­rán építőipari gépkezelő törzs­gárda. Hiba volt az is, hogy a gépkezelők anyagi érdekeltsé­ge nem volt eléggé összekötve azoknak a brigádoknak a mun­kájával, akiket a gépek kiszol­gáltak. A gépkezelők keresete július 1-ével jelentősen emel­kedik és prémiumukat a jö­vőben az általuk kiszolgált brigád teljesítményszázaléka szabja meg. Hozzá kell azon­ban tenni, hogy azoknál a gé­peknél, ahol idáig a csalási le­hetőséget kihasználva a gép­kezelők három- és négyezer fo­rintos kereseteket is elértek, csökkenés következik be. Alapvető változás történik a téglaiparban, a mész-, cement­iparban alkalmazott progresz­­szív bérezésnél is. A progresz­­szív bért idáig a teljesítmény­százalékok alapján fizették ki s ez visszaélésekre adott lehe­tőséget, mert ily módon pré­miumhoz jutottak az igazolat­lanul mulasztók és azok is, akik jogtalanul időbéres órá­kat számoltak el. Természete­sen mindez csak kárt okozott. A jövőben a progresszív bért nem a teljesítményszázalék, hanem a munkanormák és a gépek kapacitásának figye­lembevételével előre megha­tározott havi mennyiségi tel­jesítés alapján fizetik. Összegezve a most sorra ke­rülő bérügyi intézkedést, meg­állapíthatjuk, hogy az az építő- és építőanyagipari dol­gozók nagy többségére kedve­­ző, hiszen az Építésügyi Mi­nisztériumhoz tartozó építő­ipari dolgozók 95 százalékának emelkedik a keresete, csupán öt százalékának csökken, az építőanyagiparban pedig a dol­gozók 85 százalékának emel­kedik és mindössze 15 száza­lékának csökken a keresete. Megkezdték a tiszapalkonyai vízkivételi mű szerelését A Tiszapalkonyai Hőerőmű bonyolult gépi berendezéseit a baráti csehszlovák nép dolgo­zói és a különböző magyar vál­lalatok munkásai szerelik. Az Április 4 Gépgyár kirendeltsé­gén kívül a napokban megér­keztek a Ganz Vagongyárnak is és most várják a MÁVAG szerelőit. A Ganz Vagongyár dolgo­zói a vízkivételi mű szerelé­sét végzik. A tiszaparti mű 18 méter mélységbe süllyesz­tett vasbeton-szekrényébe hat Cs. V. 1200-as típusú Ganz­­szivattyút helyeznek el. Ezek a szivattyúk óránként annyi vizet emelnek ki a Tiszából, amennyivel egy kisebb város egész napi vízszükségletét fe­dezni lehetne. A vízkivételi mű 22 méter hosszú és 12 méter széles épü­letét péntek reggel adták át a Ganz Vagongyár dolgozóinak, akik megkezdték az első tur­bina kiszolgálásához szüksé­ges két szivattyú szerelését. LEÁNYTÁNC Az MTH kulturális seregszemléjén, melyet a margitszigeti Majakovszkij Színpadon tartottak meg, az MTH 25-ös számú intézet együttese a »Vizslási leánytánc«-ot mutatja be (MTI Fotó :• Farkas Tamás Mevétele.)

Next