Népszava, 1956. október (84. évfolyam, 232-257. sz.)
1956-10-02 / 232. szám
Világ proletárjai egyesüljetek! NÉPSZAVA A MAGYAR SZAKSZERVEZETEK KÖZPONTI LAPJA 84. évfolyam, 232. szám ÁRA 50 FILLÉR 1956 október 2. kedd Kiküldött munkatársunk szófiai telefonjelentése: Magyar javaslat az SZVSZ munkájának elősegítésére Gáspár Sándor felszólalása a főtanács ülésén szakszervezeteink tevékenységének új vonásairól Az SZVSZ főtanácsának hétfő délutáni vitájában felszólalt Gáspár Sándor elvtárs, a SZOT elnöke. Kiemelte, hogy a magyar küldöttség egyetért a főtanács elé terjesztett beszámolókkal, amelyeknek erejét az adja, hogy a nemzetközi szakszervezeti mozgalom legfontosabb problémáit tűzi napirendre. Az SZDSZ vezető szerveinek munkájáról szólva, Gáspár elvtárs annak a véleményének adott kifejezést, hogy a főtanács és a titkárság között két beiktatott szerv, az elnökség és a végrehajtó bizottság bonyolulttá, nehézkessé teszi a vezetést. Ezért helyes lenne az egyik szerv, esetleg az elnökség megszüntetése. A magyar szakszervezeti mozgalom kérdéseiről szólva, rámutatott, hogy a főtitkári beszámoló alapjában abból indult ki: a nemzetközi szakszervezeti mozgalomban egy sor új jelenség észlelhető. Ezzel kapcsolatban Gáspár elvtárs felvetette a kérdést: van-e új és ha van, mi az új a magyar szakszervezetek munkájában? — Mindjárt bevezetőben szeretném hangsúlyozni: ha valaki az út alatt azt érti, hogy például a ma- gyar szakszervezeteknek ellenzékbe kell vonulniuk, akkor nagyon téved. Büszkék vagyunk elért ered- ményeinkre. — A jelenlegi helyzetből ki-» indulva, a mi szakszervezeti mozgalmunk új jelenségeit alatt azt értjük, hogy a szak-» szervezeti munka egy sor* problémáját most tartalmilag és módszerbelileg is új módon* kell megközelíteni. — Ha például azt vizsgáljuk,* hogy a magyar szakszerveze- tek hogyan támogathatják* (Folytatás az 5. oldalon) * ♦ A krími találkozó * ma indokoltan áll a nemzetkö-* zí politika érdeklődésének kö-* zéppontjában. Az az egészség-* télen, ellenséges viszony, mely* a szocialista tábor és benne* nem utolsósorban Magyar- ♦ ország és a szocializmust építő* Jugoszlávia között alakult ki,* közel tíz esztendőn keresztül * volt Európa e részén és az egész világon szakadatlanul nyugta-} lanító eleme a nemzetközi po- litikának. A múlt évi belgrádi nyilat-} kozat, a szovjet kormány és az M SZKP nyílt állásfoglalása in,dította meg a gyógyulás és* tisztulás folyamatát, de ez az folyamat lassú, vontatott volt.* s nem minden nehézség, aka-* dályozó közbelépés nélkül ha-* ladt előre. ♦ Talán egyetlen más népi de- mokratikus ország sem volt,} amely a Jugoszláviával való viszony rendezése tekintetében} oly nehezen jutott előre, mint a mi országunk, amíg végre a XX. kongresszus után közel fél esztendővel a Központi Veze-» tőség júliusi határozatai meg-* teremtették azt a légkört,» amelyben a komoly, egész po-* litikai életünkre kiható válto-* zásra megnyílt a lehetőség. ♦ Mint sok más területen, úgy* a jugoszláv viszony rendezése terén is a júliusi határozat teremtette meg a gyógyulás, a javulás feltételeit, s csak most, újabb két hónap után jutot tünk el odáig, hogy Tito krími látogatása során sor kerülhe- tett találkozására az MDP első titkárával, Gerti Ernővel. E találkozás jelentőségét aligha lehet elég nagyra értékelni. A sok eredmény mellett, amelyet a KV-határozat alapján mutathatunk fel belső életünkben, alighanem ez a találkozás adja meg a júliusi határozat legsúlyosabb megerősítését, ez véglegesen megvilágítja mindenki számára, hogy országunk előrehaladása, gazdasági problémáinak rendezése, dolgozóink életszínvonalának emelkedése nem képzelhető el más úton, mint csak a júliusi határozat következetes és minden ellenszegülést legyőző végrehajtásával. Ellenséges külföldi hírszolgáltatás hiába igyekszik félremagyarázni, elferdíteni a krími találkozás értelmét és jelentőségét. Jugoszlávia és a népi demokráciák viszonya megjavult, rendeződik és ugyanolyan mély barátság tölti el, amilyen már valósággá vált Jugoszlávia és a Szovjetunió viszonyában. A szocialista tábor békepolitikájának természetes következménye, hogy Jugoszlávia nemzetközi helyzete miben sem változik azáltal, hogy szocialista szomszédaival rendezi viszonyát, s elégtételt kap az őt ért méltatlan sérelmekért. Uszítók és méregkeverők igyekeztek azt terjeszteni, hogy Jugoszlávia barátsága a (Tudósítónktól.) Nemsokára újból szüretelnek Tokaj-hegyalján. Háromszáz esztendeje, hogy Lorántffy Zsuzsanna szőlőinspektora, Szepsi Laczkó Máté először készített aszúbort. Azóta sok neves szőlősgazda, hozzáértő mester keze nyomán csordult pohárba Hegyalja tüzes lángbora. És ha öreg is, ha nagy felújításra szorul is ez az ősi borvidék, az idén ugyancsak kitesz magáért. Jó a termés, jó az idő, lesz híres aszú, arany szamorodni. Az előzetes hírek szerint a tokaji cukorfoka jóval magasabb a tavalyinál. Vasárnap reggel kilenc órakor, amikor Vadles György, az újhelyi járási tanács elnöke mindenkinek jó mutatást kívánt, megnyílt Sárospatakon a hegyaljai hét. A legfőbb szereplő, a búfeledtető, vidámságot teremtő cimbora, a bor. 28 borkóstolóban, négy vendéglátóhelyen és két halászcsárdában van belőle vagy 500 hektó. És ha elfogyna? Még 500 hektót őriznek az állami gazdaság pincéi. És ha kevés? Hát istenem. »Repetáért« nem kell messzire menni. Hiszen csak egy ugrás ide Tolcsva, Tállya, Mád, Olaszliszka, Sátoraljaújhely ... A megnyitás napjának reggelén, igaz, gond felhőzte a hegyaljai hét rendezőinek homlokát. Hiszen a vasúti korlátozás miatt nem érkeztek szocialista országokkal meg- rontja a nyugati kapitalista államokhoz fűződő viszonyát. Bizonyos, hogy a kapitalista kormányok szívesebben látták volna a megrontott viszony további fennmaradását, de jó-zanabb politikusok, semmint- hogy a viszony megjavulásá- ból olyan következményeket vontak volna le, amelyek rá-juk nézve is károsak. Az Egyesült Államok nem' önzetlen szeretetből nyújtotta ' Jugoszláviának azt a támoga- tást, amelyet nyújtott, s mostönző megfontolásból tartja azt fenn továbbra is. Dulles kül- lügyminiszter ezt elég félreért- hetetlenül jelentette ki. Mi hibánk jóvátételével, a megsértett Jugoszláviának, adott elégtétellel nem bonyolítani, megbontani kívánjuk a nemzetközi viszonyokat, hanem az igazságtevés mellett; egyben a béke megszilárdítá-sához is hozzá kívánunk járulni. A két vezető jugoszláv és magyar államférfi találkozása, éppen ebben az időpontban, azt mutatja, hogy helyes úton járunk, mind külpolitikánkban, mind belpolitikánkban: a júliusi határozat útján, amelyet a krími találkozó csak megerősít, még elszántabbá tesz a végrehajtásért folytatott küzdelemben. különvonatok, már az első napon sem élvezhették annyian az ünnepi hét sok örömét, mint amennyi vendégre számítottak. 35 millió forint értékű ruhafélével, zománcedénnyel, tűzhellyel, mezőgazdasági géppel és élelmiszerrel vonult fel a vásárra a kereskedelem, számítva vagy kétmilliós forgalomra. Egyszóval: mindjárt gonddal indult a hegyaljai.hét. De hát nem azért befeledtető Hegyalja nektárja: mindenki megegyezett abban, hogy egy nap úgysem a világ, a vásár többi hat napján jócskán meg nőhet még a vendégkoszorú. És mire deleidre ér a nap, volt már akkora hangulat, akkora nótázás és eszem-iszom mindenfelé a pataki öreg utcákon, hogy hírmondónak se maradt semmi a búból, a gondból. Még azt el kell mondani, hogy nagy sikerrel szerepeltek a hegyaljai szőlősgazdák és gyümölcstermelők a hegyaljai héten rendezett kiállításon. P. J. A Hazafias Népfront valamennyi jelöltjét megválasztották Vasárnap Budapesten részleges tanácstagi választások voltak. A leadott szavazatok száma 108 950, vagyis a névjegyzékeken szereplő választójogosultak 90,4 százaléka járult az urnákhoz. A választás eredményeképpen az érintett körzetek dolgozói a Hazafias Népfront valamennyi jelöltjét , 175 kerületi és 13 fővárosi tanácstagot megválasztottak. ÜNNEP A 300 ÉVES ASZÚ FÖLDJÉN ! Itt az új lakásrendelet! A Magyar Közlöny vasárnapi száma közli a Minisztertanács rendeletét a lakásbérletről. Ki kaphat lakást? Lakáskiutalásra jogosultak: akiknek nincs lakásuk, vagy van ugyan lakásuk, de az kisebb, mint a jogos igény. Lakást kaphat az is, akinek meglevő lakása egészségügyi szempontból nem megfelelő, vagy életkörülményei úgy változtak, hogy új lakásra jogosult. A rendelet szerint kiutalhatnak lakást annak is, aki lakását el akarja cserélni. A kiutalt lakásba akkor lehet beköltözni, ha a bérbeadó és a bérlő megkötötték a lakásbérleti szerződést. Fontos intézkedett a rendeletnek, hogy a szolgálati lakás bérlőjét a szerv vezetője a szakszervezeti bizottság meghallgatásával jelöli ki. lakáscsere Szabályozza a rendelet, a lakáscserét is. Kimondja, hogy a bérlők '' lakásukat — a hatóság jóváhagyásával — kölcsönös megállapodás szerint elcserélhetik. Ilyen esetben a lakás a cserére irányuló szándék bejelentésétől számított hat hónapig mentes az igénybevétel alól. A lakáscsere-szerződés a lakásügyi hatóság jóváhagyásávalválik érvényessé. Ezt a jóváhagyást meg kell tagadni többek között akkor, ha a cserélt lakás meghaladja a jogos igényt. Hány szoba jár? A rendelet meghatározza a jogos lakásigény mértékét. Kimondja: minden kéttagú családnak s minden magánosan élőnek egy-egy lakószoba jár. Ha a családtagok száma kettőnél több, minden további két személynek jár egy lakószoba. (Páratlan szám esetében természetesen a páratlan számú családtag is jogosult egy szobára.) A munkakörüknél fogva magasabb szellemi munkával foglalkozók részére indokolt esetben külön szoba juttatható. Külön szoba biztosítható akkor is, ha családi, vagy egészségügyi körülmények ezt megkivnték. A rendelet részletesen szabályozza a bérlő és a bérbeadó jogait és kötelességeit. Kimondja, hogy a bérbeadó , többek «.között föbeeszáz/’épület és a lakók közös használatára szolgáló ■ helyiségek tisztántartásáról gondoskodni. A bérleti viszony megszűnése ? -------:-1..................... " " : 1 A rendelet kimondja, hogy a bérleti viszony megszűnhet felmondással, bírói ítélet alapján, a bérlő halálával, lemondással, kiutasítás és elítélés esetén, valamint a lakáselhagyásával. A bérlő a hónap utolsó napjára bármikor felmondhat, de a felmondást legalább 15 nappal előre írásban kell bejelenteni. A bérbeadó akkor mondhat fel, ha a bérlő, vagy a vele együtt lakók a lakást, az épületet, vagy annak közös használatú helyiségeit rongálják, rendeltetés ellenesen használják, vagy ha a bérlő akadályozza a karbantartási, felújítási, vagy helyreállítási munkálatokat, ha a bérlő nem fizeti a bért, vagy a szocialista együttélés szabályaival ellentétes, botrányos, tűrhetetlen magatartást tanúsít. A bérlő halála esetén házastársa, egyenesági rokona, örökbefogadott, nevelt, vagy mostoha gyermeke folytathatja a bérleti jogviszonyt, ha a bérlő halálakor a lakásban lakott. A testvér, vagy élettárs is jogosult erre, ha a halált megelőzően legalább hat hónapig már a lakásban lakott. Ugyanilyen feltételek mellett folytathatja a bérletet az is, aki az elhalt bérlő eltartását szerződésben vállalta. Ezt a jogot a lakásügyi hatóság ismeri el. A társbérlet i rendelet részletesen szabályozza a társbérleti viszonyt. Megállapítja: több szobából álló lakásra társbérleti jogviszony is létesíthető. A társbérlő a bérleti jogviszony szempontjából önálló bérlő. A társbérlő kizárólagos joggal a lakásnak csak azt a részét használhatja, amelyet számára kijelöltek. Társbérletet csak akkor lehet létesíteni, ha a kiutalt helyiség különbejáratú, vagy különbejáratúvá tehető. Tilos társbérletet létesíteni fertőző gümőkórossal, vagy nemibeteggel. A társbérletnél figyelembe kell venni a társbérlők szociális és társadalmi körülményeit is. A lakrész igénybevétele előtt módot kell adni arra, hogy a bennlakó bérlő, vagy maga válassza ki a társbérlőt, vagy hat hónapon belül olyannal cserélje el lakását, aki arra jogosult. A társbérlő kérheti a másik társbérlő jogviszonyának megszüntetését a bíróságtól, ha az szándékosan rongálja, vagy nem tartja tisztán a közös helyiségeket, nem fizeti a reá háruló közüzemi díjakat, vagy nem tesz eleget a szocialista együttélés szabályainak, ha a társbérlő a többi társbérlő beleegyezése nélkül albérletet létesít. Bérlőtársak Olyan bérleti jogviszonyt is lehet létesíteni, amelyben az egyes bérlők a lakásnak nem meghatározott részeit használják, hanem az egész lakást együtt és közösen. Ezek a bérlők a bérlőtársak. A bérlőtársak jogai és kötelességei egyetemlegesek, a lakás felett közösen rendelkeznek. Bérlőtársul csak azokat lehet elismerni, akik a lakásba együtt költöznek be. A házastársat, ha a bérleti szerződés megkötésében nem is vett részt, egyenlő jogú bérlőtársnak kell tekinteni, tekintet nélkül arra, hogy mikor költözött a lakásba. Albérlet A bérlő jogosult lakásának egy részét — bútorral, felszereléssel vagy anélkül — albérletbe adni. Az egész lakást, vagy annak túlnyomó részét nem lehet albérletbe kiadni. Az albérletbe adott lakásrészt nem lehet igénybe venni, még akkor sem, ha az a bérlő jogos lakásigényének mértékét meg is haladja. A rendeled többek közö£-,»Rámondja, hogy azz albérlő .' fbérletet bármikor’ felmondhatja.' 15 napos határidőre., A bérlő, akkor ■ mondhatja fel az albérletet, ha családi, vagy egészségügyi viszonyainakváltozása ezt indokolttá teszi, vagy ha a bérletet felmondja, lakását elcseréli, vagy ha az albérlő a bérlő hozzájárulása nélkül más személyt vesz magához, kivéve házastársát, vagy gyermekét. A rendelet részletesen megszabja azt is, milyen körülmények között mentesíthető a lakás az igénybevétel alól. • A személyi tulajdonban levő lakások Tanácsi rendelkezés alatt állnak a háromszobásnál nagyobb lakóházakban levő lakások, a társasházakban levő háromszobásnál nagyobb lakások (öröklakások), valamint a szövetkezeti házakban levő háromszobásnál nagyobb lakások, amennyiben 1953. április 1. előtt épültek. A rendelet megállapítja, hogy ha ezek a lakások megürülnek, s a tulajdonos, vagy egyenes ágbeli rokona igényt tart rájuk, a lakásügyi hatóság köteles a tulajdonost, illetve rokonát kijelölni a lakás használójául. A személyi tulajdonban levő ■ tanácsi rendelkezés alatt álló lakást a bérlő csak a tulajdonos hozzájárulásával cserélheti el. A tulajdonos a lakást felmondhatja, ha arra maga, vagy rokona számára tart igényt. Ebben az esetben azonban megfelelő és beköltözhető lakást kell a bérlő részére felajánlania és meg kell térítenie a költözködés költségeit is. Részletesen meghatározza a rendelet a személyi tulajdonban levő tanácsi rendelkezés alatt álló lakás mentesítésének feltételeit is. A szabadrendelkezésű lakások A személyi tulajdonban levő szabadrendelkezésű lakásokat a tulajdonos akár maga használhatja, akár részben, vagy egészben bérbeadhatja, illetve másnak használatára átengedheti. A szabadrendelkezésű lakásnál a bérletet a bérbeadó és a bérlő köti, a lakásügyi hatóság kiutalására ilyen esetben nincs szükség. A szabadrendelkezésű lakást szolgálati lakássá minősíteni nem szabad. Lakásügyi hatóságok A rendelet megállapítja, melyek a lakásügyi hatóságok. Ezek felett a főfelügyeletet a város- és községgazdálkodási miniszter gyakorolja. A lakásügyi eljárás A rendelet a lakásügyi eljárást szabályozva — többek között — kimondja, hogy a lakásigénylést annál az elsőfokú lakásügyi hatóságnál kell benyújtani, amelynek területén az igénylő a lakás kiutalását kéri. A Minisztertanács lakásbérletről szóló rendelete november elsején léphatályba-(MTI) Az Országos Tervhivatal figyelmébe: Gyors segítséget kér a szénbányászat! A szénbányászok megértik és átérzik államunk széngondjait. A terven felül kért 300 000 tonna szénből a második félév első két hónapjában már csaknem százezer tonnát kibányásztak. Ez az érem egyik oldala. A másik oldala? A terv túlteljesítéséhez anyagokra van szükség. Annál is inkább, mert néhány anyagféleségből az Országos Tervhivatal eredetileg is szegényen látta el a szénbányászatot. Ezért a szénbányászat még ez év májusában kérte a Minisztertanácsot, hogy a kábelek, sodronykötelek, szállító hevederek, építési és faanyagok, karbid és más anyagok tervét módosítsa. E kérelem felterjesztése után nagy csend következett az illetékesek részéről. A szénbányászat szóban is, majd július 25-én írásban is többször sürgette a választ. Az Országos Tervhivataltól — a Minisztertanács titkárságán keresztül — augusztus 28-án végre megérkezett a válasz. A közben eltelt idő láttán hajlamos az embert azt hinni, sokan és sokat meghányták vezettek az ügyet érdeme szerint, méltányolva a szénbányászat erőfeszítéseit és eredményeit. Sajnos, az ilyen optimizmus korai, mert a 19 tételt tartalmazó listából 13-ra egyöntetűen elutasító a válasz. Csak a megfogalmazás változik ilyenformán: nem biztosítható, nem tudjuk biztosítani, tartalék nem áll rendelkezésünkre, nem elégíthetjük ki, nem teljesíthető stb. A bányászok nem kötik feltételekhez, sem »tartalékokhoz« az ország kérésének teljesítését. Helyes volna, ha a Tervhivatal is mérlegelné válaszát és újból megvizsgálná a kérést. Az »elintézés« helyett segítséget kérnek a szénbányászok, hogy erőfeszítéseik a nélkülözhetetlen anyagok híján ne legyenek hiábavalók. A most útjára, bocsátott kérést ne kezeljék úgy, mint az előbbit. A terven felüli szénre még ebben az esztendőben szüksége van népgazdaságunknak. Ugyanígy a többletanyag is még ebben az évben szükséges, ha azt akarjuk, hogy a hátralevő szénmennyiség is napvilágot lásson, s a bányák állapota ne romoljon és az előkészítő munka se szenvedjen hiányt, amely a jövő évi termelést hivatott megalapozni. MAGYAR GYULA, a BEM Anyag- és Áruforgalmi Vállalat csoportvezetője ?♦♦♦♦*»»♦ HM « « «»>«>»»«» »X »»»»<