Népszava, 1958. augusztus (86. évfolyam, 180–205. sz.)

1958-08-10 / 188. szám

KÍNAI FESTŐK KIÁLLÍTÁSA Szombat délben nyílt meg az Ernst Múzeumban a nemzeti stílusú kínai festészet nagysza­bású kiállítása. A megnyitáson megjelent Somogyi Miklós, az MSZMP Politikai Bizottságá­nak tagja és Hao Ce-cin, a Kínai Népköztársaság magyar­országi nagykövete is. A szép kiállítás egy sa­játos festői program eredmé­nyeit, megvalósulásának mai állapotát tükrözi. A kiállító művészek közös törekvése a nemzeti hagyományokat tovább éltető, ugyanakkor korszerű művészet létrehozása. A kiállí­tás a megvalósítás rendkívül széles skáláját mutatja. Többüknél, különösen az idő­sebb nemzedéknél, a fejlődés töretlen. Így a rövid idővel ez­előtt elhunyt, nemzetközi béke­díjas Csi Pajsi könnyedé­n száguldó ecsetvonásai végtelen gyöngédséggel emelik a művé­, szét magaslataiba a természet­­ apró jelenségeiben megnyilván­­ múló lírát. Csen Csi-fo, a kiállí- J tás alkalmából hazánkban tar- J tózkodó festőművész, finom ár­nyalatokkal jelenít meg egy-­ egy jellegzetes kínai tájhangu- latot. A fiatalok közül többen­­ az új élet jelenségeinek meg-­ örökítésére vállalkoztak: gyár-­­ építkezés, úttörők, a mai falusi­­ élet panorámája, az első vasút­ megjelenése a vad hegyvidé-­­­ken. Ők térnek el legmesszebb­­ a hagyományoktól. E két pólus­­ között helyezkedik el a művek ■ többsége. A kiállítás valamennyi mű- ö­vét, minden különbözősége­ mellett, egységbe foglalja mű- ¦­vészetük embersége, a dolgok­­ lényegének, igazának megraga-­ dása. (havas) LI HU: Békés építkezés CSIANG CSAO-HO: Kis tanítónő Odnoposoff a Károlyi-kertben Kicsiny hírveréssel és rop­pant hegedűtudással érkezett Ausztriából Budapestre a bol­gár származású Ricardo Od­­noposoff, a ma élő legjobb he­gedűsök egyike. Tíz éve járt itt utoljára, és augusztus 6-i zenekari koncertjén nemcsak felidézte, megújította, hanem lényegesen gazdagította is a játéka nyomán fakadt élmé­nyeket. Prokofjev első, nálunk csaknem ismeretlen verseny­­művét játszotta a kiváló mes­ter. Korunk nagy orosz zene­költője a hangszertudás csú­csain járóknak, szinte csak fenoméneknek írta ezt a mű­vet. Másféle hegedűsnek kár is belefogni az eljátszásába. Új és merész hanghatások, rendkívül érdekes, a hegedű­ből nehezen kicsalogatható tó­nusok, különös emelkedésű és süllyedésű hangsorok válta­koznak a műben, rövid dalla­mos részekkel. A sajátos üte­mezés, türelmetlen hullámzás, a mű kimeríthetetlen ritmus­változatossága önmagában is roppant feladatok elé állít még jó hegedűst is. Odnopo­­soff hibátlan technikája azon­ban nemcsak úrrá lesz ezeken a nehézségeken, hanem feled­teti is őket. A legnagyobb bra­vúr sem mutatvány, amint művészkezeivel létrehozza őket, mert rendkívüli hang­szertudása mellett fő figyel­mét mindig a hangzásszépség­nek, érdekességnek, ahol kell, a humornak, egyszóval a lé­nyegnek szentelheti. Ráadásul mindezt a mű folyamán csak­nem »­lélegzetvételnyi­« szünet nélkül kell tenn­i — alig is­­­­meretes hegedűverseny, ahol a szólóhangszer ilyen uralko­dó, meghatározó szerepet ját­szana. Valamivel több meleg­ség jólesett volna — bár Pro­kofjev kétségkívül elég hűvös és tárgyilagos hangzatokból ötvözte ezt az érdekes remek­művet. Azért az első és a záró tétel több pontján azt is meg­mutatta Odnoposoff, hogy szívlágyító tónusokkal is ren­delkezik. Vitathatatlan azon­ban: a két alaptikus közül in­kább a boszorkányos hegedű­sök válfajához tartozik. A Magyar Állami Hangver­senyzenekar a fiatal, nagy tu­dású Borbély Gyula vezénylé­sével nagyon szépen játszott. (rajk) Keszthelyi Zoltán :emberi 1101111 Egy nap alatt több napot élek, Soha sincsenek éjek, Mindig a Nap felé fordulva utazom, Félig fáradtan, félig meg vakon, Káprázva nézem: az emberi nem A veszély elől menekül sebtiben, Gyereket, ruhát, Emléket kapkod,­­ S menti a menthetőt, Hosszúnak vélt út előtt, Menti, amit csak az élet ad, Nem hagyja el könnyen a küzdelmet, a harcot. Én is harcolok, Kivel? A betegséggel, Láthatatlan zsoldosával a kórnak, Mely csillagunk növényeit Lehelletével sorvasztaná, S nem lenne holnap, Elfújná szavam az idő Visszhang nélküli mélységek alá. Egy nap alatt több napot élek, Egy nap alatt millió évek Sejtelmes üzenetét Éreztetik velem a napok, Meggyilkolt ősök emlékezete, Mint tenger kékjében egy sziget Feketén integet, S körülötte sirályok sírnak, Csipkefodrán a hullámsirnak. Sírok, vagy sírnak, sóhajtozva: Féltelek, emberi nem, Ne legyen sose vége-hossza Uralmadnak e földön, Szorgalmadnak e földön, Hogy az éj is nappali színeket öltsön! Vészi EndreVoid üir/Váci út­­-­ Egyidős a nagyvárossal, Bu­­dapesttel. Egyidős a szüle­tő gyáriparral. Egyidős a mo­dern munkásosztállyal. Óriási híd, amelynek egyik parti pillére a Marx térre épült, másik az újpesti vasúti híd táján ereszkedik a földre. Kétoldalt nyolcvan-kilencven­­éves vedlett héjú bérkaszár­nyák, gyárak, acélból, üvegből, fényes napvilágból szerkesz­tett új csarnokokkal. S két­oldalt a mállatag homokba ka­paszkodó akácok, ecetfák, a régi kültelek eleanderjei! Régóta foglalkoztat összeállí­tani ennek a romantikus pro­­letárútnak irodalmát. Elindu­lok hát, mint annyiszor, kora ifjúságomtól, hogy a valóság­ban meg az irodalomban múlt­ját, jelenét keressem. Az em­ber azonban, bármilyen szor­gos kedvvel kutat is , keve­set talál. Sajátságos, érdekes, meg lehangoló, hogy ez a nagy út kevés regényt, költe­ményt hívott elő az alkotók képzeletében. * A Lehel tér bokros zsivaja­i mögött egy múlt századi nagy temető csöndje hallgat. Ide temették Petőfi első sze­relmét, Csapó Etelkát, s ide járt a költő, a század első fe­lének zenitjén, a leány sírjá­hoz, fagyos januári estéken, a betyárok, tolvajok portyázta vidékre. És irta verseit. Álltam sírhalma mellett keresztbefont kezekkel... Ám Petőfinek más köze is volt a korai Váci út világához. Innen indult 1846-ban az első vonat Vácra... és Petőfi, aki nemzete szeizmográfjaként a kezdetből is kihallotta a jövő muzsikáját, köszöntötte a vas­utat, amely a Váci út keleti partján robogott. Tenger két részén körül, közepében lelkem fürdik ... A madár röpült csak eddig. Most az ember is röpül! * Ú­tközben a Rákos-patakhoz, vagyis a Vizafogóhoz ér­ve latin beszédet vél hallani az ember. Ez a védgát ugyan­is, a Vizafogó, amely a patak dunai torkolatától indul el, a rómaiak régi erődítményét, Transaquincumot temeti maga ,,hanem az ódon proletárka­­szárnyak, az egykor sárga, zömök házak megmaradtak. Ha szót fogadnának a közhely­nek, és beszélni kezdenének, a munkásság történetének egy­­egy izgalmas fejezetét mond­hatnák el. Mert mit is mon­dana a három itt felejtett régi bérkaszárnya, a Tizenhárom­ház, a Freiberger-ház, meg a Hétház a kezdetről? Mit me­sélnének Wörner úrról, a magát patriarkálisnak mutató kister­metű gyáriparosról, aki szivar­­hamus mellénnyel járt mun­kásai között, hajszolva, ellen­őrizve őket! Mit mesélnének a híres Nicholsonról, a Vulkán­alá. Vagy száz évvel ezelőtt még ismerték az erőd rom­jait , s nyolcvan esztendeje, hogy az utolsó köveket is el­temették a gátépítők, nyilván a szilárd alap szolgálatára. De megváltozott a harminc­negyven esztendő előtti Viza­fogó ősvadona is, ahol a Váci úti proletárgyerekek lubickol­tak, hancúroztak, élték a sze­génység nyomorának és ro­mantikájának esztendeit. Ebbe a nemzedékbe tartozik Berda József, a költő is, aki itt volt gyermek­es ételt-italt dicsőítő költészetéhez híven éppen ott született, ahol most a népbüfé áll, s vagy tizenöt évvel ez­előtt így fohászkodott:­ról, a Lángról, a Danubiusról? És szólhatnának az idetelepe­dett munkásokról, akik az Al­föld lapályairól, a német és cseh iparvidékről, a hegyes­­völgyes Vág-völgyéből jöttek, hogy aztán ki nem szakítható gyökeret eresszenek a sovány homokba. És szólhatnának ar­ról, ami közös nyelvre, gon­dolkodásra ösztönözte a sok nemzetiségű munkásokat: az osztályérdekekről és a mun­kásmozgalomról. 7 Q/10-ben, az orosz forrad 1­­za­dalom után, itt is fel­lángolt a forradalom, az osz­tállyá szerveződött munkások hadoszlopai itt is rohamra in­dultak. 1905 — véres csü­törtök ... Úgy kezdődött, hogy a munkások a választójogért tüntettek, de forradalom lett belőle. Az újságok azt írták, a rendőrség és a katonaság kénytelen volt a város külső részét feladni, őfelsége, Fe­renc József kijelentette, hogy konszernálják őt a budapesti események. A Váci útiak megszállták az üzemeket, fel­döntötték a villamosokat, ki­tekerték a gázlángok oszlopait és a Berlini tértől Újpestig meggyújtott gáz lobogói kiál­tottak az égig a munkások dühéről, haragjáról, követelé­seiről! A proletariátusnak ez ? A vérbefojtott dicsőséges proletárforradalom után a Váci úti munkások legjobbjait börtönökbe, internálótáborok­ba hurcolják. Üzemi fekete­lista, munkanélküliség, ínség« konyha. Az általános válság! A Budapesti Hírlap 1933-ban a Váci út »regényét« ismer­tetve így ír az akkori hely­zetről: »Ma már alig néhány gyár dolgozik... A Vulkán-gyár, amelyet 1893-ban alapítottak, megszűnt .. A Schlick-gyár valamikor ezerötszáz munkás­nak adott kenyeret. A gyárat, teljesen leszerelték, ugyancsak leszerelték a Wörner-gyárat, berendezését ócskavasnak ad­ták el. A Láng-gépgyárnak a nagy történelmi megmozdu­lása méltó helyet kapott egy korszakos jelentőségű műben, Kassák Lajos önéletrajzában, az Egy ember életében. Igen ritka irodalmunkban a mun­kásosztály széles forradalmi hömpölygésének ilyen forró, felizgató és láttató ábrázolása! Talán csak azt kell még egyszer megismételni, hogy ritka — és ez a sajnálatos. * Az első világháború pusztító, bolond bálványát a Váci útiak is segítettek ledönteni. Az ín­séges ellátás korbácsolta tö­megek, a szükségbarakkok né­pe, a forrongó gyárudvarok szinte valóra váltották Ady Endre korábbi, félelmetes és felszabadító jóslatát: csak egy kis részében folyik a munka, redukált üzemmel dolgozik a Ganz-Danubius Ha­jógyár is. A szerszámgépeket potom pénzen eladják... a munkásság kivándorol...« Ez volt hát az a világ, ahol, ahogy József Attila írja: »A nyomor országairól — térképet rajzol a penész ...« Az a József Attila írja ezt, aki gyakorta gyalogolt a Váci úton Újpest felé, hogy ott a munkásoknak szemináriumot tartson. A felszabadulás után a Váci ** út térképe megváltozik. Új jeleket kell belerajzolni. A térkép jeleiből sok min­denre telik: a nagyüzemeket államosítottuk, felépítettük, benépesítettük; megépült az egyre terebélyesedő gyógy­­strand, a Dagály; az Angyal­földet meg Óbudát a széles Árpád-híd köti össze; az Ár­­pád-híd Váci úti bejáratánál kedves, sikeres kis színház épült, a József Attila Szín­ház ... Igen, az új térképjelek egy­re szaporodnak, de ehhez ké­pest a Váci út irodalma nem sokban gyarapodott. A múlt­ból idehangzik Lányi Saroltá­­nak szép verse a proletárgye­rekek nyomorúságos iskolájá­ról, amelynek pincéjében pá­linkamérés volt. Kis Ferenc és Szüdi György tollából is ke­rült néhány futam, de azt a monumentalitást, amit Kassák és még egy-két prózaírónk raj­zában elért, s azt az intim, költői ábrázolást, melyet Óbu­da kapott Gelléri Andor End­rétől — a Váci út, ez a nagy­múltú, az illegalitás és a lega­litás harcait hömpölyögtető úrfolyam, mástól nem kapta meg. Igaz, hogy a nem köz­vetlenül idevonatkozó forra­dalmi költészet, elsősorban a József Attiláé, a Váci utat is jellemzi. S az is igaz, hogy Angyalföld és a Váci út tudós monográfust kapott az öreg Adamecz bácsi, volt népisko­lai igazgató személyében, csak­hogy az ő munkája a szerény­ség meg a feledés félhomályá­ban hervadozik. Megérdemel­né, hogy elővegyék, s hogy bő­vítve, szélesítve, újból kiad­ják. * A­míg pedig új irodalom szü­letik a vén Váci útról, tör­jük csak a fejünket. Mert az új irodalom már ihletés meg múzsák dolga. S nem utolsó­sorban az érdeklődésé, a fel­ismerésé. Gyermekkorom hajdan boldog vidéke, szomorú látni, mily szegény, mennyire csupasz lettél! Hová lett a sötét dunaparti erdő, hol oly sokat fürödtem nyaranta a piócákkal teli állóvizekben játszótársaim víg seregével? Öreg fák alatt kanyargó, szeszélyes Rákos-patak s te régi Vuk-gyár a gát mögött.. Utolszor raktak katonákat, Pandúrt s vérebeket nyakunkba. Végig kacag vidám testünkön Győzedelmes tervünk: a Munka. Mi megmunkáltuk, hajh, jól a lelkek Rabságok, sebek, búk és keservek Izzadtságos, rossz magyar földjét S ha most támadunk, le nem vernek. Nagy munkában voltunk száz­­hatv­an esztendővel ezelőtt, nyár derekán a debreceni Fe­hér Ló fogadó udvarán. Csat­togtak a szekercék, sivítottak a fűrészek, nagyokat sújtottak a döngölő kalapácsok, valami épült a fogadó udvarán, de hogy mi, azt a debreceniek se nagyon tudták. Még ha megkapták a felvilágosítást, hogy: teátrum, akkor se igen értették, mit jelent a szó. Az történt, hogy Erdélyből át­szálltak a zsibói nagyúr, Wes­selényi Miklós szavai Debre­cenbe is. Az idősebb Wesse­lényi minden művészetek (és virtusok), de különösen a szí­nészet igaz barátja, kedvelt­­jeinek, a kolozsvári aktorok­­nak azt mondta: »Szálljatok, mint a vándormadarak vidék­ről vidékre és a játék, a szó erejével népszerűsítsétek a magyar színjátszást.« A ko- 160 éve a Kót­eltér(2ó udvarán lozsváriak szót fogadtak, elin­dultak Kassára, Miskolcra, s ekkor észbekapott a debreceni magisztr­átus is: Debrecen, a gazdag, zsíros város csak nem maradhat ki a teátrumból. A Fehér Ló tágas udvarán, ahová kétszáz hintó, utazóbatár, sze­kér is befért, felépítették a teátrum színpadát, s negyven- NÉPSZAVA «! öt kettős soros teszkalóci nézőteret. Így történt, hogy százhatvan éve, 1798. augusztus 11-én fel­húzták a kordinát, s megkez­dődött az első debreceni színi­előadás, megkezdődött a deb­receni színészet, amelynek alapját kolozsvári aktorok ve­tették meg. Kocsi Patkó János, a színészet őskorának ez az erős egyénisége a katonai pá­lyát, a csillogó egyenruhát dobta el a színész bizonytalan sorsáért és külföldön szerzett nagy műveltségével igen nagy értéke volt az ifjú magyar színjátszásnak. Nemzeti Játszó Társaság volt a Debrecenbe látogatott kolozsvári aktorok csoportjának a neve, s ennek Kócsi Patikán kívül felesége, Fejér Rozália, Jancsó Pál, a nagyszerű komikus, Láng Ádám János, a későbbi neves színigazgató, sok tehetség — közöttük Kantomé Engelhardt Anna, az első nagy tragika — felfedezője, Kontz János és fe­lesége, s végül Sehi Ferenc voltak a tagjai. Utóbbi nevét nem a színészetben elért sike­rei tartották fenn, hanem az a szerep, amit a Martinovics­­összeesküvésben játszott. Ez a színfalhasogató ripacs súgta be a magyar jakobinusok moz­galmát ... Mit játszottak Debrecenben az első színházi estén? Ezt máig sem derítette ki a szín­háztörténeti kutatás, csak a néhány nappal későbbi — augusztus 19-i — színlap ke­rült elő. Eszerint az »Indusok Angliában« című nagy látvá­nyos történetet adták elő. Ér­dekes a cím, később inkább az ellenkezője történt: az ango­lok mentek el — nagy elősze­retettel — Indiába... Az első előadások, a fenn­maradt feljegyzések szerint, nagy sikert arattak. Később már télire is ottmaradt a Ját­szó Társaság egy csoportja, s a Szűcs-szín termében tartotta előadásait. 1865-ben pedig Debrecen állandó színházat kapott, amelyet Laborfalvi Róza avatott fel Jókai szavai­val: »Hát látványnak nem, csak szellemünknek — Épülhetett e ház, azért ez oltár, — S ál­dott legyen a kéz, mely építé, — Áldott a szív, amely kigon­dold, — Áldott a nép, mely érte áldozott, — Áldott a szel­lem, mely fönntartja ezt, S ál­dott a hon, melynek szolgálni fog.« Pánczél Lajos 1958. augusztus 19

Next