Népszava, 1958. október (86. évfolyam, 231–257. sz.)

1958-10-10 / 239. szám

Hogyan halad a háztartások gépesítése (Riport­s 3. oldalon) * Harc az influenza ellen (Nyilatkozat a kijevi konferencia tanulságairól a 8. oldalon) * A dolgozók ügyeinek intézéséről (A budapesti TEB elnökének nyilatkozata a 3. oldalon) * Megválasztották a Budapesti Szakmaközi Bizottságot (Tudósítás a 2. oldalon) Ma Móron húzzák a lottót A lottó e heti sorsolását ma, péntek délelőtt 10 órakor Mó­ron tartja — a korhét prog­ramjában — a Sportfogadási és Lottó Igazgatóság. Automatizálják a magyar szerszámgépeket Kidolgozták az iparág távlati tervét Csütörtökön a Magyar Tudo­mányos Akadémpia dísztermé­ben megkezdődött a III. szer­számgépgyártási kongresszus, amelyen több baráti és nyu­gati ország küldöttei is részt vesznek. A megnyitó beszédet Varga József egyetemi tanár, a Gépipari Tudományos Egye­sület elnöke mondotta, majd Hódi László, a Kohó- és Gép­ipari Minisztérium Szerszám­gépipari Igazgatóságának fő­mérnöke tartott előadást a ma­gyar szerszámgépipar eredmé­nyeiről. Szerszámgépgyártásunk fej­lesztésének alapelveiről el­mondotta, hogy nagyobb mennyiségben kell gyártani finommegmunkáló gépeket, meg kell kezdeni a nagyobb­­fokú automatizálást, növelni kell a célgépek, agregátgépek gyártásának arányát. A vilá­gon végbemenő fejlődés és ha­zai adottságaink figyelembe­vételével nagy vonalakban ki­dolgoztuk szerszámgépiparunk 1965-ig szóló távlati fejlesztési tervét. 1958-ban szerszámgépeink­nek még mintegy 70 százaléka esztergaszerű géptípus. Ez az arány 1965-re 31 százalékra csökken. Ezzel szemben hét év alatt kettőről 16 százalékra nö­vekszik a magyar automata- és félautomatanyolcról 12 szá­zalékra a marógépek és négy­ről 17 százalékra a revolver­­esztergák mennyisége. Igen je­lentős fejlesztést tervezünk az agregátegységekből épített spe­ciális gépek, gépsorok gyártá­sában. Fontos feladatunk, hogy kialakítsuk a magyar tervezé­sű szerszámgépvezérlési rend­szereket. Előtérbe kerül a hazai cél­gépgyártás. 1960-ig több mint 180 speciálgépet és agregát­­egységből felépített gépet kell üzembe helyezni a jármű-, az autó-, az erősáramú, a gép- és a gördülőcsapágy-iparban. Az előadást hozzászólások követték. Új szállítási módszerekkel gyorsabban és frissebben jut el az áru az üzletekbe Reggel fél 6. Az I. számú Belkereskedelmi Szállítási Vállalat Máriássy utcai tele­péről százával futnak ki a te­hergépkocsik a szélrózsa min­den irányába. Egy vörösre fé­nyezett kocsi mögé szegődünk, amely a Budapesti Csokoládé­gyár udvarára robog be és rö­vid idő múlva már tornyosul­nak rajta a csokoládészeletek­kel teli dobozok. Irány: FŰ­SZERT Vállalat, Pécs. A te­hergépkocsi a kora délutáni órákban lerakódik. Balázs Károlytól, a Belke­reskedelmi Minisztérium szál­lítási igazgatóságának vezető­jétől és Lehoczky Györgytől, az 1. számú Szállítási Vállalat igazgatójától útközben meg­tudjuk, hogy a hosszadalmas, költséges vasúti szállítást akarják egyre jobban kiszorí­tani. Az élelmiszer főigazgató­ság összköltségének mintegy 50 százalékát teszik ki a szál­lítási kiadások. Egy-egy mázsa áru szállítása teherautóval 8,90 forintba kerül 19,42 forint he­lyett. Félév alatt 475 ezer fo­rintot takarított így meg a ke­reskedelem. Ha országosan be­vezetik, évi hárommillióval csökken a szállítási költség a gyáraktól a nagykereskedele­mig. Nem törődik az áru a 4—5 napos vasúti úttól és a többszöri átrakástól. A gép­kocsivezető és kísérő szállító­­levéllel veszi és adja át az árut. Ugyancsak kísérletképpen három megyében az úgyneve­zett túraszállítást is bevezet­ték: átrakás nélkül közvetle­nül szállítják a nagykereske­delemtől a kiskereskedelemhez az árut: egy útvonalon levő üzleteknél sorban lerakják a rendelést, visszafelé pedig csomagolóanyagokat hoznak. Ez tonnánként 123 forint meg­takarítást jelent, ami évente kilencmillió forinttal csökkenti a szállítási költséget. Január elsejétől már országosan be­vezetik ezt az új szállítási mó­dot. Előnyeit a vásárlók is él­vezik: az élelmiszer gyorsan, frissen jut el a fogyasztóhoz. A Belkereskedelmi Minisz­térium szállítási igazgatóságá­nak, valamint az élelmiszer fő­igazgatóságnak munkatársai,­ a szállítási vállalat igazgatója,­ a Baranya megyei tanács ke­reskedelmi osztálya és a ME­­­SZÖV Pécsett megbeszélte az­ érdekeltekkel az újfajta szállí­tási módok tapasztalatait és­ ezek felhasználásával bővítik­­ a teherautós áruszállítást. Az­ Országos Tervhivatal közleke-­ dési osztályától terven felül, 15 pótkocsit kaptak. (ábel) . Egy óra helyett öt perc alatt szárít a sötéten sugárzó infravörös­ berendezés A Csepel Motorskerékőpár­­gyék­ban a közelmúltban he­lyezték üzembe az ország első sötéten sugárzó infravörös szá­rítóberendezését. Az új berendezés üzemelte­tése jóval kevesebbe kerül, mint a világosan sugárzóé. Az úgynevezett inf­ra­lámpák élet­tartama mindössze 2000 óra, míg a sötéten sugárzó magas krómötvözetű csövek­­tíz-tizen­öt évig is használhatók, ke­vesebb áramot fogyasztanak, az egyórás szárítási idő pedig öt percre csökkent. Az ország hús- és zsírellátásának további javításáról tárgyaltak a megyei állatforgalmi igazgatók, járási kirendeltségvezetők országos tanácskozásán Az Ére­tmenésügyi Miniszté­rium állatforgalmi vállalatai­nak megyei igazgatói, továbbá az ál­latfelvásár­lás megyei és járási vezető szakemberei csü­törtökön országos tanácsko­zásra gyűltek össze az ÉDOSZ szék­házában. Megjelent a ta­nácskozáson Sághy Vilmos élelmezésügyi miniszterhelyet­tes. A tanácskozást Karakóc László, az Élelmezési Ipari Dolgozók Szakszervezetének főtitkára nyitotta meg, ma­jd Mihályi László, az Állatforgalmi Igaz­gatóság vezetője tartott beszá­molót az állatfelvásárlás jelen­legi helyzetéről, eddigi ered­ményeiről, valamint az ország hús- és zsírellátásának további javítását célzó intézkedések­ről, a soron következő felada­tokról. Az idei eredményeket összegezve elmondotta, hogy a vállalatok felvásárlási tervü­ket általában, túlszárnyalták. A számok a kormány helyes politikáját, a parasztság meg­növekedett termelési kedvét bizonyítják és hogy az állat­­felvásárlási szervezet sikerrel megoldotta az ország hús- és zsírellátását A beszámolót élénk vita kö­vette Felszólalt Sághy Vilmos miniszterhelyettes is, aki hangsúlyozta, hogy a jelenleg érvényes sertésárak helyesnek bizonyultak, az árak módosí­tása semmi­képpen nem indo­kolt. Felhívta a megyei és a járási vezetőket: teljes erővel támogassák a termelőszövet­kezeteket, az állattenyésztői és hizlalási társulásokat munká­jukban. EGY ÉVVEL EZELŐTT MEGKEZDTÉK A DUNAI VÍZIERŐMŰ ÉPÍTÉSÉNEK ELŐ­MUNKÁLATAIT. Nagymarosnál és Visegrádnál vizsgálták a talaj szilárdságát, összetéte­lét, próbafúrásokat végeztek. 1958. október 6—7-én a magyar és csehszlovák kormány­­bizottság tárgyalt a dunai vízierőmű építéséről. A tárgyalás eredményeképpen 1965-re közös munkával építik fel a nagymarosi erőművet. Baloldali képünkön: Dolgoznak a fúró­toronnyal felszerelt hajón. Jobboldali képünkön: Börzsöny Dénes adjunktus a kísérletek felelőse és Chell Adám (baloldalt) a Dunakanyar domborművű térképénél mm sm m m***. ' * * A Il. szerszámgép-kongresz­­szussal egyidejűleg a Techni­ka Házában megnyílt a szer­számgépgyártási kiállítás, amelyen bemutatják az utóbbi évek új konstrukcióit, számot adnak a fejlődésről. A kiállí­tás igazolja, hogy néhány év alatt a szerszámgépgyártási ipar sokat fejlődött, s megállja helyét a világpiacon is. Korszerű hangosító berendezés­­ az országgyűlés üléstermében. Az országgyűlés ülésterme-­ nek hangosító berendezését­ tervezik a posta rádióvétel-­­ technikai és elektroakusztikai üzemében. Olyan hálózatot építenek ki az ülésteremben, aminek segítségével a beszéde­ket a földszinten és a karzaton egyaránt asztalba süllyesztett hangszórók jól értehetően to­vábbítják. A hallgatóknak az lesz a benyomásuk, hogy tulaj­donképpen nincs is hangerősítő berendezés. A tervezők gondolnak a rá­dió-, a film- és a televízió­­közvetítésekre, a nagygyűlések­ szónoklatainak továbbítására is,­ az újfajta hangosító hálózatnál­ csak egyetlen mikrofont alkal-­ maznak és a jövőben sem a­ szónokot, sem pedig a hallga-­ tóságot nem zavarja a mikro-­­ shnowfni A VÁLASZTÓI NÉVJEGYZÉKET tegnap reggel függesztették ki a lakóházakban (Gonda György felvétele) Nemzetközi akcióhét a békéért és a leszerelésért Szombaton nyílik meg a Szaktanács atomháborúellenes kiállítása Október 15-e és 22-e között a Szakszervezetek világszerte nemzetközi akció- és szolidari­tási hetet rendeznek a békéért és a leszerelésért. Az akció­héten a Szakszervezetek Or­szágos Tanácsa az Építők Ró­zsa Ferenc művelődési házá­ban október 11-től 25-ig kiállí­tást rendez. A kiállítás napon­ta 11 órától 19 óráig látogat­ható. Bemutatja az atomhábo­rúban rejlő veszélyeket, a dol­­gozó tömegek harcát az atom­háború ellen, szemlélteti az atomenergia békés felhaszná­lásának hatalmas távlatait. A kiállítást október 11-én dél­előtt 11 órakor Bugár János­­né, a SZOT titkára nyitja meg, majd bemutatják a »Teuton­­kard-akció« című dokumen­tum­filmet. ­Magyar orvosküldöttség indul Moszkvába A Szovjetunió egészségügyi minisztériuma és a Szovjet— Magyar Baráti Társaság októ­ber 20—23 között első ízben rendezi meg Moszkvában a magyar—szovjet orvosi napo­kat. Ebből az alkalomból öt­tagú magyar orvosküldöttséget hívtak meg. A küldöttség veze­tője Babics Antal akadémikus, tagjai Gegesi Kiss Pál akadé­mikus, Gömöri Pál, Kerpel- Frónius Ödön akadémiai levele­ző tagok és Kulin László, a debreceni Orvostudományi Egyetem rektora. A három­napos moszkvai tudományos ülésszak programján elsősor­ban gyermekgyógyászati tár­gyú előadások szerepelnek. A küldöttségen kívül mint­egy 100 főnyi orvoscsoport vesz részt a moszkvai ülésszakom A magyar küldöttség október 17-én indul a szovjet fővá­rosba. Megszöketnek 53 tavat ! Hatvannyolc halász munká­ihoz látott Tatán. Elindultak I »megszöktetni« 53 tavat. A­­boldogasszonyi tónál értük látol őket, amint éppen tíz öb­­ölös hordón könyököltek és vára­tták, hogy a kinyitott zsilip­­ ágyat vessen a pontynak, sül­dőnek, harcsának, csukának. • A hercegprímás egykori ta­­■ván most Grósz János bácsi •vezető halászmester »prímás­­­kodik«. — Vessük ki a hálót, embe­rek! Vízbe hullanak a zsinórkoc­­­kák és megfeszül az izom. Alig telik néhány perc, hatvan mázsánál is több hal ficánkol a hálóban. A hordók külön nyelik el a pontyot, külön a csukát és a süllőt. — Nem nehéz így a munka vízleeresztéssel. Szinte kézbe sétál a hal. Csak az a baj, hogy jön a kárász is. A kárászra haragszanak. Szemét hal — mondják. Gyor­san különválogatják tőle a nemes halakat. Nagyon ügyel­nek az ivadékra is. — Ebből lesz a jövő évi ha­lászlé — mondja a halászmes­ter s már kiáltja is: — Elő a merítőszákot, emberek! A szák fakeretes, kis kézi­­hátú Ami a­ nagyháló kockáin kibújuk s visszahull, ezzel emelik ki a vízből. — Az ivadék kényes porté­ka. Nem sokáig bírja víz nél­kül. Ezért kell sietni vele a telelőbe. Teherautó érkezik, rajta ha­talmas kád, abba rakják a gazdag zsákmányt. Még oxi­génpalackkal is felszerelték a kocsit, hosszú az út Tatáig, nehogy elpusztuljon a szállít­mány. Ahogy a halászok levezetik a gazdaság tavainak vizét, úgy gyűlik egyre több hal a tatai várárok hatalmas medencéi­ben. Nemcsak a telelő halakat szállítják ide, hanem a »három nyarasakat« is, amelyek innen már a piacra kerülnek. —• Ötvenhárom tóból az idén több mint félmillió kiló halat fogunk — mondja Mar­kó János igazgató. — Ebből 410 000 kilót viszünk piacra, a többit várják már a telelő ta­vak. Az idei halászszezon tatai fénypontját ezúttal is az öreg tó szolgáltatja majd november 4-én. Akkor kezdik meg le­ereszteni a négyszáz holdnyi tó vizét, amelyben a száz má­zsás húzás se lesz ritká­­ bk. S*. »

Next