Népszava, 1959. január (87. évfolyam, 1–26. sz.)

1959-01-04 / 3. szám

Nagy jelentőségű lesz a habbeton-technológia és az „öntött­ ház" építési módszer­ e— mondotta Trautmann Rezső építésügyi miniszter a Népszavának Építőiparunkra 1959-ben nagy feladatok várnak. Ho­gyan segítik a kutatóintézetek az építőipar munkáját, új fel­adatainak megvalósítását? — Az építőipar jellegéből következik, hogy a kutatások­nak jelentős mértékben meg kell előzniük a feladatok tel­jesítésének időpontját — tájé­koztatta a Népszava munka­társát Trautmann Rezső épí­tésügyi miniszter. Az építő­ipari kutatások átfutási ideje világviszonylatban is átlago­san öt esztendő. A kutatóinté­zetek ezért 1959-ben zömmel nem az építőipar ez évi fel­adataival, hanem már a követ­kező évek problémáival foglal­koznak. Emellett természetesen az iparban jelentkező napi problémákat is megoldják. — Milyen kutatási eredmé­nyek értékesíthetők már a kö­­zeljövőben? mm Az építőipar és ezen belül a lakásépítés mennyiségi fel­adatai oly mértékben növe­kednek, ho­gy azokat a hagyo­mányos építési anyagokkal és módszerekkel megoldani nem lehet. Újfajta anyagokról, szer­kezetekről és építési módsze­rekről kellett gondoskodni. A sok megoldott feladat közül példaként említhetem a falak anyagát. A téglából építendő falmennyiségen felül a szük­ségletet újszerű anyagokkal fogjuk kielégíteni. Az új anya­gok elsősorban könnyű beto­nok, melyek egyrészt kézi­blokkok formájában, másrészt nagyobb — 800 kilogrammos — blokkok, vagy panelek formá­jában kerülnek felhasználásra. — Milyen további feladatok­kal foglalkoznak a kutatóinté­zetek? *— A falazati anyagok tech­nológiáját tovább javítjuk és a termelési lehetőségek bővítésé­ről is gondoskodunk. A közel­jövőben épülő kísérleti üzemek eredményei adnak majd tám­pontot a kutatás további irá­nyítására Nagy jelentőségű lesz a habbetontechnológia, és az »öntöttház« gyártási tech­nológia fejlesztése. Ezeken kí­vül új épületszerkezeteket és anyagokat fejlesztünk ki. Pél­dául »feszített vasalással« el­látott síkfödémeket, melyek az anyagok — főleg a vas — jobb kihasználását és takaré­kos felhasználását biztosítják. Gondoskodni fogunk nagy mennyiségű és­­ijabb hő- és hangszigetelő, vízszigetelő, te­tőfedő és burkoló anyagokról . Kutatóintézeteink alapos gazdasági számításokat végez­nek, hogy az előttünk álló nagy­szabású építési feladatok meg­oldására a leggazdaságosabb anyagok és módszerek állja­nak rendelkezésünkre — fe­jezte be nyilatkozatát Traut­­mann Rezső építésügyi minisz­ter, Sz. Gy. ■ A­ fogorvosnál Fogorvoshoz az ember csak a leggondosabb, legalaposabb és leghosszabb előkészület után megy. Hetekig, hónapokig fon­tolgatja, latolgatja, hogy majd holnap, majd a jövő héten, majd ha jobb idő lesz, majd ha nem fáj ennyire — és végül mégsem megy. Vannak azon­ban hősök, akik az első nyila­­lások után elrohannak a fog­orvoshoz. A rendelőben azon­ban róluk is lehull az álarc és ott állnak, illetve ülnek resz­ketve a csalafinta székben. S miket mondanak! A PINCÉR: Egy hirtelen foghúzás lesz, érzéstelenítve, magyarosan. Ugye nem kell sokáig várni? Mit tetszik mon­dani? Hogy most főzik a mű­szereket? Jajjj! Nem fontos puhára főzni, jó lesz nekem fé­lig nyersen, angolosan. Csak gyorsan .. . Várni kell? Nem kaphatnék addig egy féldeci rumot... a jobbikból? A KÖNYVELŐ: Igen, igen! Hátulról visszafelé a második tétel. El kell távolítani? Tö­rölni a tételt? Ejnye. Nem le­het felújítani? Pfü!... Nem fog stimmelni a zárás . . A HÁZIASSZONY: Aranyos doktorkám, a piacon állt bele, amint eljöttem a libástól. Ott­hon még mondtam a Szabóné­­nak, hogy el ne kiabáljam, he­tek óta nem fájt a nyomorult, a fogam, tetszik tudni. . . Mert a múlt hónapban napokon át nem aludtam... — Annyira fáj? — Nem, aranyoskám, hanem utaztunk... — Szabad a száját, asszo­nyom! — Milyen kedves maga ... He-he-he... ha-ha-ha... aaaa... huhuhu ... ■ au! Hajajaj!... Áááá... Ez még csak az injek­ció volt? Jóságos ég! Ha ezt tudom, inkább meleg sót te­szek rá! A KARDVÍVÓ: Ezt nem te­heti velem, doktor úr! A maga kezében ott a hosszú tű, egy tükör, ott sorakoznak a fogók, és a kisebb tűk! Az ég szerel­mére! Adjon az én kezembe is valamit, hogy legalább véde­kezni tudjak! A BÍRÓ: Meg mer esküdni mindenre, ami szent maga előtt, kedves doktor úr, hogy ki fogja húzni a fogamat, az egész fogat és más semmit, csak a fogat!? A SZÍNÉSZ: Lenni vagy... Nem, nem az! A hátsó! Az, az! Ö, hogy nincs a teremtésben vesztes, csak én... Aóóóó ... Au__Be vann fejezve a nagy mű, igen, a fog recseg, az al­kotó liheg ... Uuuuuuhuhu ... Pfuj!... vagy nem lenni!... Köszönöm, doktor úr. AT. ÍRÓ: Minden mindegy ... doktor úr... Nekem már tel­jesen mindegy ... Hiszen húz a lektor, húz a szerkesztő, a felelős szerkesztő, húz a főszer­kesztő ... Mindegy ... Adjon be tíz injekciót és húzzon ma­°a **■ Halasi Árpád A felesleges készletek felszámolása Inkurrencia, hirdetéseink NÉPGAZDASÁGI ÉRDÉS ______által segítjük az anyagbeszerzők munkáját KÍSÉRJE FIGYELEMMEL a Népszava napról napra megjelenő hirdetéseit 1959. január 4 ­ AZ ÚJ GANZ—MÁVAG MOZDONY- ÉS GÉPGYÁR — a január elsején egyesült hatalmas gyáróriásunk az ország egyik legnagyobb ipari üzeme lett és legfontosabb műhelyünk a die­­selesítés és a korszerű közlekedési eszközök gyártásában. Képünk: A MÁVAG-részleg új dieselmotor­­gyárának korszerű mechanikai üzeme (MTI Fotó : Mező Sándor felvétele) Gézát feleségének, Icának ► valamennyi legjobb és leg­bizalmasabb barátnője sajnál­ata, hogy milyen rosszul háza­sodott. Csak kárhoztatni tudták ► Icát, hogy nem becsüli eléggé ► szerencséjét. Pedig Géza aztán ► válogathatott volna: rendes,­­havi ezernégyszáz forintos ál­► lás a Főimpexnél, kitűnő meg­jelenés, egészséges, rendes fiú volt a talpán. És akkor fogta ►magát és elvett egy lányt, aki­inek semmi mása nem volt az légvilágon, mint egy állása az fAlimpexnél, havi 1400 forint­­ttal, az a kis szépsége — de hát ► melyik fiatal lány nem csi­­►nos? —, meg egy közepesen­­berendezett társbérleti lakása. De Géza so­ha nem érez­tette vele, hogy kapott volna különbet is. Sőt, i V® Wf^ Példás férj lett. Ki ^ r-LMég a háztar­tási munkából is kivette ré­szét, havonta­­ többször is előfordult, hogy ő­­ terített vacsorához. Sőt, egy al­► halommal láttam, amint saját­► kezűleg vásárolt vajat a ház­► tartás részére és ő maga is ► vitte haza. És mivel viszonozta ezt Ica? !óllátta rendesen a férjét? Szó ► se róla! Havonta többször is­­ előfordult, hogy Gézának más­­f napos ételt kellett vacsorázni,­­ mert Ica bizony nem minden leste főzött meleget. Sokallta­­ még azt a két-három órát is, k­mit este a konyhán kellett­­ tölteni. Hogy őt kifárasztja dél­­­■után a takarítás, a kismosás,­­ meg a stoppolás. Ja, aki irtó­►­­ik a munkától, az ne menjen a férjhez. Valahogy az igazi kedélyes­­ég is hiányzott a lakásból, pa­láig mindig az asszonyon mú­­■ lik, hogy mivé varászolja ott­­­­honát. Igaz, hogy Ica csinált ► számtalan csillagos térítőt,­­várnát, szőnyeget szőtt, de bi­­­zony a rekamién még­se saját­ S­zegény Géza... készítésű térítő feküdt és szám­talan virág alatt is gyári kézi­munka volt. Pedig Géza igazán mindent elkövetett, hogy ba­rátságossá tegye otthonát. Alig akadt este, hogy ne virágos kedvben érkezett volna haza. De megérdemelte Ica ezt a jó fiút, aki otthont teremtett részére? Hisz még az otthonát se becsülte igazán! Folyton el­lófrált. Hetenként egyszer, sőt, olykor kétszer is beült délutá­nonként magafajtájú barátnői­vel az eszpresszóba, s ott tré­­cselt, itta a méregdrága feke­tét, ahelyett, hogy azt a drága jó urát várta volna haza. Azt gondoltuk, na majd az első gyerek után Icának is benő a feje lágya. Hát szó se róla. Géza — szinte fölösleges is mondanunk — példás apa lett. A gyerekek rajongtak is érte. Csak látni kellett, ami­kor hazajött az irodából, hogy kikérdezte őket, mi újság az óvodában, iskolában és mind­egyik fejére kedélyes barackot nyomott. Ezzel szemben Ica olyan anya lett, amilyen feleség volt. Jó, kimosta az apróságok ru­háit, etette, gondozta őket, el­vitte az iskolába, óvodába, de hát szívtelen fenevadnak kel­lene lennie egy anyának, ha legalább ezt meg nem tenné. De kérdem én, csupán ennyi­ből áll az anyai kötelesség? Az anya a gyermek barátnője, bizalmasa is. És bizony nem­egyszer előfordult, hogy mi­után hazajött az irodából, épp hogy megfőzött, elmosogatott, rendbehozta a kicsik holmi­jait, kikérdezte őket a lecké­ből, azután már le is feküdt. Csoda-e hát, hogy ilyen kö­rülmények között szegény Géza­ néha félrelépett. Meg aztán Ica se volt már az, mint amikor f­elvette. Tíz év alatt hervadás-­­nak indul egy asszony, pláne,­­ ha nem ad magára. Kozmetika, fodrász, manikűr — erre akár­hogy időt kell szakítani egy nőnek, ha meg akarja tartani a férjét. Ica nem törődött ilyes­mivel. Hagyta, hogy őszüljön a halántéka, meghízzon, sőt, rászokott a szemüvegre. Géza ez idő tájt érkezett férfikora delelőjére. Megálla­podott komoly férfi lett, ha­lántéka érdekesen őszült, meg­­testesedett, szemüveget hor­dott, ami még érdekesebbé tette arcát. Tetszett is a nőknek, akik rosszul sikerült házassága miatt is sajnálták. Igen helyes nőismerősei vol­tak, különösen a Vica, egy egé­szen fiatal lány. Nagyon jól ösz­­szeillettek. A szép ősz és a viruló tavasz. Mindenki gyö­nyörködve nézte őket, így mé­gis volt szegény Gézának va­lami öröme az életből. Rá is fért. Mert Ica — akár hiszik, akár nem — ez időben udvaroltatni kezdett magának — hogy egyes asszonyok nem tudják, mikor kell abbahagy­ni! — és ráadásul egy fiatal férfival. Legalább négy évvel volt fiatalabb nála. Nem átal­­lotta saját magát, derék fér­jét, gyerekeit és az egész csa­ládot nevetségessé tenni egy ilyen lehetetlen flörttel! De ezzel aztán be is telt a mérték. Szegény Géza elvált az asszonytól, aki mellett any­­nyit szenvedett. Persze, hama- '■ rosan újra megházasodott. Most olyan asszonyt vett el­ szegény Géza, amilyet meg-’ érdemelt... Kertész Magda ■ NÉPSZAVA 3­ 7Messze van-e Pesttől Zala? Nem juthat mindenkinek pesti katedra, de ma már jobb és holnap még jobb lesz vidéken tanítani Már eszébe hajlott a délután, hogy betoppantunk a zala­­szentgróti tanári szobába. Egészen váratlanul és meg­lepetésként, olyannyira,­ hogy a fiatal tanár helyett, akivel beszélgetni jöttünk, egy kar­­ázsa »ugrott be« órát tartani levelezőknek. Afféle lányos arcú, hirtelen szőke legény volt , a fiatal tanár; az előzőleg gondosan átböngészett feljegy­­ésekben úgy szerepelt, mint k­is diplomás, aki eljött tant­­ani ide, az ország délnyugati árkába. Üres vidéki katedrák Vele együtt 880 fiatal tanár ütött tavaly diplomához. A vi­­dék által kért létszámnak mégis­lig több mint egyharmadát­udták az illetékes szervek ki­­nevezni. Szabolcsban körülbe­­­l kétszáz, Bácsban harminc, Zalában hatvankét tanárra enne még szükség, de mi­­utt is hasonló a helyzet, mint ezt Kovács Lászlótól, a Művelődésügyi Minisztérium anácsi-személyzeti osztályá­­nk munkatársától hallottuk. Mondhatnánk, ez a hiány hozza az utóbbi évek szinte­gyik legnagyobb problémáját­z oktatásügyben. A végzett fatal tanárok közül ugyanis okán nem vállalnak vidéki írást. Családi körülményeikre hivatkoznak, meg arra, hogy megszokták a városi életmó­­dt. Vidéken, így mondják, ke­­ésbé lenne lehetőségük ön­művelésre, szórakozásra. Az ién végzettek közül 296-an még más munkakörben is el­­elyezkedtek, csakhogy Buda­­esten, vagy a közeli nagyobb árosokban maradhassanak. Ezért a legtöbb megyében enytelenek voltak bizonyos­­csoportosítással segíteni a anárhiányon és betöltetlen di­ósokba képesítés nélküli ne­­előket állítottak be. Ilyen ké­­pesítés nélküli nevelő — akik evelezőként tanulnak — pilla­­ntnyilag több száz működik 7 országban. Még így is pél­­ául Zala megyében átlagosan minde­n negyedik iskolából lányzik egy-egy tanár. A­enti járásba két év alatt gyetlen fiatal tanár került. Az idősebb pedagógusok — mint itt a megyei művelődés­­gyi osztályon mondták, jog­ai panaszkodnak túlterhelt­­égre, az igazgatók pedig ma­gas óraszámaik miatt alig tud­nak órát látogatni s foglalkoz­ni beosztottjaikkal. Az idén pedig csak 12 új tanárt üdvö­zölhettek. A falu messze van , de az emberek közel miként élnek, elégedettek-e helyzetükkel s milyen problé­mákkal küzdenek a vidékre került fiatal tanárok? Erre kerestünk választ a Pedagó­gus Szakszervezetben és aztán vidéken, a minisztérium és a Zala megyei művelődésügyi osztály képviselőjével együtt. Zalaszentgróton Kamuti Gyula ezt mondta: — Nincs okom panaszra. Bár magam is azok közé tartoztam az egyetemen, akik féltek a vi­déktől, de azután meggondol­tam a dolgot, mindenki nem taníthat nagyvárosban. Én nem a diplomáért, hanem a nevelő­munkáért tanultam. Itt most magyart tanítok és rendkívüli tantárgyként olaszt, emellett osztályfőnök is vagyok. Úgy érzem, szeretnek nevelőtár­saim, az osztályom és a szü­lők is. Az igazgató és a kartár­sak segítenek munkámban, még a lakásszerzésben is se­gítettek. Van már társaságom és úgy érzem, bele tudtam il­leszkedni az itteni környezet­be. Kamuti Gyula példája még nem tipikus. Találkoztunk ké­sőbb olyan fiatal tanárokkal, akik alig hogy odakerültek, máris elkívánkoznak, vagy át­menetinek tekintik munkahe­lyüket. Azt mondták: »Pest túl messze van Zalától«, meg »aki egyszer vidékre került, azt ök­rösszekérrel is nehéz onnan kihúzni«. Nem tudtak még gyökeret verni. Elkívánkoznak. Miért? Mindenre kiterjedő segítséget a pedagógusoknak! A fogadtatás, az első benyo­mások nem mindenütt alakul­tak olyan kedvezően, mint Za­laszentgróton Kamuti Gyulá­nál. A megye ugyan ünnepé­lyessé tette az első napot az érkező fiatal tanárok számára. Akadály nélkül jutottak ka­tedrához és a saját szakjukat taníthatják. Ez jó. Talán nem is lehet nagyobb öröm ennél pályát kezdő ifjú emberek szá­mára. De a fiatal pedagógus csak nemrég szakadt ki a megszo­kott társaságból, esetleg a szülői ház védettségéből. Még nem rendelkezik kellő életta­pasztalattal. A szakmai segít­ségen kívül szüksége van az életkörülmények konkrét meg­szerzésére, baráti szóra, jóta­­nácsra. S találkoztunk olya­nokkal, akiknek éppen ez hiányzik. , Egyesek a lakásnehézségek miatt sem vállalják szívesen a vidéki állást. A nagykanizsai gimnáziumban — ahol a tan­testület csaknem fele fiatal ta­nár — a legnagyobb gondot ez okozza. 300—400 forintos albér­leti díjakat fizetnek. Van ugyan több szolgálati lakás, de azokat leginkább az idősebb, régebben tanító pedagógusok kapják. S a más lakások el­osztása során a tanács sem kezeli mindenütt szívügyként a pedagógusok sorsát , és sú­lyos gondjukat, a lakáshiányt. A Zala megyei művelődési osztályon elmondták: 22 peda­gógus házaspár jutott az idén lakáshoz és 14-en­ vettek igény­be állami kölcsönt az építés­hez. De vajon ha jobb körülmé­nyeket teremtünk a lakás­fronton, ezzel egymagában megszűnik vidéken a tanár­­hiány? Aligha. Hiszen sokan vállalják még a rosszabb kö­rülményeket, a kisebb fizetést, lemondanak a földjuttatás ad­ta előnyökről is, csakhogy vá­rosban maradhassanak. Mások főként a kulturális lehetősé­gek hiányát említik. Talán so­kan nem is ismerik a kormány ilyen irányú erőfeszítéseit. A legújabb filmeket a fővá­rossal egyidejűleg tűzik mű­sorra, a MOKÉP és a Faluszín­ház úttörő munkát végez. Kétségkívül több s jobb kell. De az is bizonyos, hogy ma már nem kell remeteéletet él­niük a vidéki értelmiségieknek sem; idősebb kartársaikhoz hasonlóan bekapcsolódhatnak a helyi kulturális életbe, s így az elfoglaltság mellett bővít­hetik a szórakozási lehetősége­ket. Első: a hivatásszeretet Hogy lehetne segíteni mégis a vidéki tanárhiányon? Erről beszélgettünk a helyszíni ta­pasztalatok ismeretében a pe­dagógus szakszervezet illetéke­seivel.­­ — Elsősorban szervezettebb E munkaerőgazdálkodással — – mondották a szakszervezetben.­­— Előfordul még, hogy nem a­­ saját megyéjébe irányítják a E'tatai tanárt — mint ahogy ez E­­ hozzánk forduló fiatalok pa- E laszaiból is kiderült. — Job-­­ ban kellene segíteni elsősorban tíz egyetemeknek és főiskolák- E iák, hogy a friss­ diplomások * képességeiknek és körülmé- E lyeknek legmegfelelőbb mun- E '-ahelyet választhassák.­­ Nem juthat mindenkinek E városban katedra. S mert — a [vidéki állást a városhoz szo- E kották nem szívesen vállal- E ják, érdemes lenne fontolóra E venni a megyei tanácsok mű- Evelődésügyi osztályainak azt a E kívánságát, hogy már a beisko- E­lázásnál jobban vegyék figye- E lembe a vidék kívánságát. Ke- E­rüljön előtérbe a szaknevelő- E hiány felszámolása is. ► A megyei tanácsok művelő­dési osztályai azt szeretnék, ► ha nekik is több beleszólásuk ► lenne a felvételekbe. Mindez a ► gyakorlatban azt a kívánságot ► jelenti: több vidéki munkás ► és paraszt fiatalt képezzenek­­ki tanárnak, mivel ott van rá­► rák elsősorban szükség. ► És még egy dolog, ez viszont ►a fiataloknak szól: csak az ► menjen tanárnak, tanítónak,­­aki a pedagógus-pályát komoly­­ hivatásának tekinti. Ha élet­hivatás, vállalja szívesen a ► vidéki nevelőmunkát is. ► A szakszervezetben elmond­ják, hogy akiket annak idején ► egyetemre, pedagógiai főisko­lára nem vettek fel, most el­sőként jelentkeztek képesítés­­ nélküli nevelőnek, vállalva­­több évre a szolgálatot a leg­távolabbi falvakban is. Azt­­vallják, mint az egykori nép­tanítók, tisztes munkában megöregedett tanárok, igazi tanár nem tehet különbséget városi és falusi gyerek között, hiszen a gyerekek mindenütt egyformák, akárcsak a hiva­tás szépségei és örömei is... Baják Aranka

Next