Népszava, 1959. február (87. évfolyam, 27–50. sz.)

1959-02-08 / 33. szám

VAJON HÁNY BAJNOK VAN KÖZÖTTÜK? Courshevelben, a francia síparadicsomban komolyan foglalkoznak az utánpótlás nevelésével. Vajon hány jövendőbeli bajnok szere­pel ezen a képen? (Keystone) Három és fél-négy köbméteres dömper, önrakodó és forgórakodó sorozatgyártását kezdik meg a Vörös Csillag Traktorgyárban Magyar dömperek itthon és három világrész 13 országában A Vörös Csillag Traktorgyár­ban földmunkáknál, útépítési szállításoknál országszerte és külföldön is sikerrel használt dömpereket gyártanak nagy sorozatban. Ebben a hónapban már megkezdődik az új és ja­vított, tovább­fejlesztett ter­mékek közül a zárt vezetőfül­kés, 3,5—4 köbméteres dömper sorozatgyártása, s előkészítik az alváz alá szerelt, hidrauli­kus szerkezettel önrakodóvá alakított dömperek tömeges gyártását is. Ez a gép egyesíti a dömper és a rakodó előnyeit,­­ így — mint a sikeres próbák tanúsítják — jól beválik tárolt kő és szén szállításánál, utak építésénél, homokdombok el­­hordásánál és más földmun­káknál. Megkezdik a forgó­rakodó sorozatgyártását is. Ez a gép járművek megrakására, árokásásra és más célokra is használható a Vörös Csillag­ban tervezett különböző szer­kezetek segítségével. Az egyre nagyobb méretű építkezések, nagyszabású föld­munkák mind többet teljesítő munkagépeket követelnek. A gyárban ezért foglalkoznak na­gyobb teljesítményű dömperei knalakításával, ami iránt a gyár többi termékének jó minőségét már ismerő külföldi körök is élénken érdeklődnek. Nagy tételben szállít a MO­­GÜRT Külkereskedelmi Vál­lalat Vörös Csillag gyártmányú dömpereket a Szovjetunióba, a Német Demokratikus Köz­társaságba, Csehszlovákiába, Lengyelországba, a Kínai Nép­­köztársaságba, jelentősebb­ szállítmányról tárgyalnak Szíl-­­gáriával is. A kapitalista or­szágok közül Brazília, Olaszo­­ország, Franciaország, Ausztr­­­ria, Norvégia, Portugália, Spa-­­nyolország gépjárműkereske-­­dői jelentkeznek immár tartós­ vásárlókként.­­ A Vörös Csillag jelenlegi­ gyártmányai sikerrel veszik fel, a versenyt a hasonló típusú, angol, amerikai, német, fran­­­cia gépekkel. A rakodásnál­­ még előnyösebb is a mechani­kus billentésű magyar meg-­­oldás, mert gyorsítja a mun- i kát. A hazai szükségletek és­ a külkereskedelmi igények­ azonban további fejlesztést kö-­­ vetetnek. Igénylik például, hogy nagyobb színválaszték-­­ ban szállítsák a dömpereket. Új típusú talajegyengetőgépre is szükség van, s ez a Vörös Csillag jelenleg gyártott lánc­talpas traktorának felhaszná­lásával könnyen kialakítható. A magasabb teljesítményű dömperek gyártásának kidol­gozása a nagyobb, úgynevezett frontrakodó gépek előállítása terén is versenyképessé teheti majd a magyar ipart. (vg) Csaknem másfélmillió forintos nyeremény a lottó e heti sorsolásán A lottó 6. játékhetére egy darab öttalálatos szelvény ér­kezett be. A szerencsés szel­vénnyel, amelynek száma 2 905 633, egy szőnyi lottózó társaság játszott és csaknem másfélmillió forintot nyert. Ez eddig a legmagasabb nyere­mény a lottó fennállása óta. A hivatalos nyereményjegy­­­zék szerint a lottó 6. játék-­ hetére 3 853 373 szelvény érke­zett be. öttalálatos szelvény egy darab volt, nyereménye 1 445 015 forint. Négy találatot 37 fogat'!» ért el, a nyeremény *4 összege egyenként 39 055 fo­­­­rint. A háromtalálatos szelvén­­nyek száma 3308, ezekre a­ szelvényekre egyenként 436,25­ forintot fizetnek. 91 974 kétta­­lálatos szelvény volt, itt a­ nyereményösszeg egyenként­ 13,70 forint. A kényelem teteje ...­­ (Kallus rajza) * *********** Csendes, ködös idő . Várható időjárás: Erősen felhős, párás, ködös idő, többfelé kevés 0 hó. zúzmaraképződés, mérsékelt __ délkeleti, déli szél, a hőmérséklet], alig változik. Várható legmagasabb a nappali hőmérséklet vasárnap: mí­nusz 1—mínusz 4 fok között. Tá­volabbi kilátások: lassú enyhülés, kisebb havazások. — A Duna víz­állása Budapestnél: 230 centiméter. ■ hütö-fűtö GÖRPICCOLO a nálunk is jól ismert gőrpic­­coló Jeenl-bb változatánál a ko­­­csiszekrény két részre oszlik. Az­ egyik hüti, a másik melegíti az­ ételt, így felszolgálásnál a fagy-­­sást vagy tejszín hidegen, a me­,­legen fogyasztott étel pedig for­­­rón kerül az asztalra. ■ GÁZTURBINÁK térhódítása Német újsághír szerint az ame­rikai nagy repülőgépek dugattyús motorjait kicserélik gázturbiná­val. Ezzel a sebesség mintegy 14­ km/óra értékkel megnövekszik, a gazdaságosság pedig javul. NÉPSZAVA Szakorvosok és dolgozók kívánsága: Tegyék kötelezővé a tüdőszűrő vizsgálatot A Budapesti Csokoládégyár kultúrtermében reggel hatkor szerelték fel a röntgenkészü­léket,­­ este hatkor már dol­ga­végezetten távozott a kis egészségügyi csoport: kétezer munkást átvizsgáltak. — A gyorsasággal nem is lenne baj — jegyzi meg dr. Szász Ferencné. — A dolgozók többsége megérti, hogy saját és családjuk érdekét szolgálja, ha időnként tüdőszűrésre ren­delik őket. Itt a gyárban — tekintve, hogy élelmiszeripari üzem — a vállalatvezetőség kötelezővé tette a részvételt a Szűrésen. Beszélgettem néhány fiatal munkással, Varga Dezsővel, Mezősi Vilmossal, Kiss Imré­vel — jókedvűen jegyezték meg, hogy már az lenne a furcsa, ha évente nem nézet­nék meg tüdejüket. Ebben az ütemben ez az általános véle­mény. — örvendetes statisztikák jelzik, hogy hazánkban a tbc. már összehasonlíthatatlanul kevesebb áldozatot követel, mint a múltban — mondja dr. Szakkay Antal, a Budapesti Tüdőbeteggondozó Intézetek igazgatója. — Ez igaz. De a tbc ma is okoz még bajt s ennek fő oka, hogy a lakosság egy részének húzódozása miatt a betegek jelentős százaléka nem kerül időben orvosi fel­ügyelet alá. Kimutatásaink szerint mintegy 80 000 »rejtett beteg« van az országban, akik — nem tudva betegségükről — elkerülik a tüdővizsgálato­kat, fertőzik családjukat, kör­nyezetüket. Példák sora árulja el: a tbc elleni felvilágosító munka sok tekintetben javításra szorul. Rákoscsabán csak a behí­­vottak fele jelent meg a vizs­gálaton. A VI. kerületi szű­réseken valamivel jobb volt az arányszám, de kiderült, hogy az először húzódozó s csak hosszas meggyőzés után jelentkező nyolcszáz megvizs­gált között több volt a beteg, mint az önként megjelent 5700 között. Vidéken még rosszabb a helyzet: a legtöbb megyében csak a lakosság 50—60 száza­léka megy el tüdőszűrő vizs­gálatra. — A tbc, különösen kezdeti szakában, semmiféle fájda­lommal nem jár — tájékoztat dr. Faust Imre, a Korányi TBC Intézet helyettes igazga­tója, az Egészségügyi Szak­­szervezet tbc-szakcsoportjának főtitkára.­­ Ezért nem isme­rik fel a fertőzöttek, sőt, ha sejtik is a bajt, nem törődnek vele, hiszen­­nem fáj­. 16 spe­ciális röntgenkészülékkel jár­ják az országot a felülvizs­gáló csoportok és évente két­millió embert tudnának meg­vizsgálni. Ez a szám azonban­­ éppen a vonakodás, húzó­­dozás miatt jóval kisebbre zsugorodik. A tbc szakorvosok és szűrő­csoportok igen nagy erőfeszí­téseket tesznek, hogy a rossz­­► emlékű, egykori népbetegséget­­ teljesen leküzdjék és a bete­geket már a fertőzés kezdeti tszakában orvosi kezeléshez • juttassák. Az esetek többségé­­­ben ugyanis kitűnően gyor­ít* • ható a tbc. Néhány olyan ad­­­­minisztratív intézkedésre s • szükség lenne azonban —­­ mondják az orvosok —, amely a munkájukat eredményesebbé­­ tehetné. Szerkesztőségünkbe is sodt levél érkezett az utóbbi idő­ben, amelyekben követelik, tegyék kötelezővé a vizsgála­tot mindenki számára. Surá­­nyi Zoltánné, Barcsai utcai lakos, egyik nagylétszámú üze­münk dolgozója megírja pél­dául, hogy a gyári szűrésen a dolgozók mintegy 20 százaléka nem jelent meg. Az utólagos vizsgálatnál kiderült, hogy jó­ néhány beteg akadt közöttük. Ezért arra kér bennünket! »Emeljenek szót lapjukban, amellett, hogy a jövőben a tü­dőszűrés minden dolgozóra kötelező legyen.« Íme: orvosok és üzemi dolgozók egybe­hangzó kívánsága. V. M. ipar\Zi«" elfordítja a hidat Nem kis problémát okoz Egyiptom közlekedésében az egyre szaporodó csatornák át­hidalása. A kivétel nélkül ala­csonyan fekvő hidak alatt a­­ magas árbócú hajók nem tud­­nak áthaladni. Az UVATERV tervező mérnökei forgóhidak tervezésével oldották meg ezt a problémát. Az elforgatható híd a me­der közepébe épített pilléren és a két hídfőálláson nyugszik. Kétnyílásos kivitelben készül, tehát hajózást mindkét irány­ban lehetővé teszi. A 12 mé­ter széles közúti híd jármű- és gyalogosközlekedésre szolgál. ► 15 méter szélességben készül­t a közúti híd egy vasúti sín­­f­párral és 8 méter szélességben a két vágánypárral ellátott fő­vasúti híd. A hidak általában 40 méter hosszúak és összsú­lyuk mintegy 500 tonna. Ha hajó akar áthaladni, a közúti és a vasúti forgalmat leállítják és a hidat egy úgy­nevezett saru­ emelőbe­rende­zéssel szélső támaszairól le­emelik. Ekkor a híd a meder közepén levő pilléren lebeg, mint valami óriási mérleg. Ez­után különleges áttételezésű meghajtóművel, a híd nagysá­gától függően, 4 vagy 8 ember 90 fokkal a csatorna tengelyé­nek irányába forgatja el a hi­dat. A hajó elhaladása után a híd eredeti helyzetébe siklik vissza. A nyitási és zárási idő gépi művelettel két percet, emberi erővel öt percet vesz igénybe. Az Egyesült Arab Köztársa­ság eddig hat forgó hidat ren-11­telt meg a KOMPLEX-től és­ az a kívánságuk, hogy a sze-t­­relést is magyar szakemberek végezzék. (sz. gy.) (Tibold Károlyné rajza) Alszik a város — virraszt a 07! Tizenegy óra már elmúlt, az utcán gomolyog a sűrű köd. A Budapesti Rendőrfőkapitány­ságon megcsörren a telefon — a 07 számot hívja vala­ki az egyik kerületből. Sür­gős segítséget kér: az éj­szaka csendjét utcai verekedés háborítja. Az ügyeletes tiszt az ultrarövidhullámú adó­készülékhez lép és összekötte­tést keres a kerületben cirkáló rendőrségi gépkocsik egyiké­vel. A járőr jelentkezik és né­hány percen belül már meg is fékezik az éjszakai botrány­okozókat. A »Az ügyelet« 1957 telén kezdte meg működését és azóta nagy mértékben hozzá­járul a főváros rendjének biz­tosításához. A 07 hívószámot havonként 500—600-an tárcsáz­zák. Szilveszter éjszakáján pél­dául izgatott férfihang jelen­tette, hogy ellopták Opel Ka­dett gyártmányú gépkocsiját. Az URH-adó működésbe lépett és a rendőrautók nekiindultak a városnak. A Blaha Lujza té­ren a járőr megpillantotta az Opel Kadettet és üldözőbe vet­te. A Dob utcánál sikerült el­fogni: a tolvaj a nyilas rém­uralomból ismert Csia »test­vér« fia volt... Más alkalommal kétségbe­esett nő zokogta a telefonba: — Férjemmel sétálunk az utcán, amikor öt férfi körül­fog bennünket és pénzünket­ követelik. Innen beszélek az utcai állomásról, azonnal jöjje­nek, mert m­ég agyonverik az uramat! Nem telt bele három perc és két rendőrségi gépkocsi féke­zett a megjelölt helyen: az öt huligánt elfogták. Kiderült, hogy egyikük kocsi- az al­világ hírhedt alakja, akit már keresett a rendőrség.. . De nemcsak ilyen esetekben telefonálnak a központi ügye­letre. Egyik budai villa tulaj­donosa jelentette, hogy dol­gozószobája ablakán betörő mászik befelé. Itt sem telt el sok idő és a »hívatlan vez-lív­látogatása­ a rendőrségen feje­ződött be. Az életunt később megbánta tettét és virággal köszönte meg a rendőrség közbeavatko­zását. Ugyanígy mondott kö­szönetet a fiatalasszony, akit gyermekével együtt mentettek f ki a gázömléses lakásból, és a krsbérlő, akit lakótársa mar­óiból­­szedtek ki­: Újév haj­nalán is több mint félezer tele­­fonüdvözlet érkezett a »0z ügyeletre«.. . Közeledik a reggel, a vár­os­­ban ismét megindul az élet. A j­árőrök viszatérnek »támasz­­-pontjaikra«, hogy átadják he­­vüket a nappali ügyeletnek A lakosság élet- és vagyonbiz­tonsága egy percig sem marad őrizet nélkül! J. J. Operaházunk rövid néhány héten belül három kiváló mű­vészét veszítette el. Tegnap délben örökre lehunyta szemét Fehér Pál, a kiváló tenoréne­kes, a közelmúltban elhunyt Fekete Pál és Rékai Miklós elválaszthatatlan barátja és művésztársa. Fehér Pál a ko­rábbi évtizedekben a berlini Staatsoperben, illetve a zü­richi operában aratott emlé­kezetes sikereket. A felszaba­dulás óta idehaza nyújtott ki­magasló alakítást a többi kö­zött a Figaro házassága, a Bohémek, a Bajazzo vezető­szerepeiben, a Háry, az Anye­gin, a Denevér egy-egy karak­­­terfigurájában. Egyik utolsó „ nagy feladatát Beethoven Fi­­­­delio-jának Florestán szerepé­­­­ben oldotta meg, ezután kapta­­ meg magas színvonalú művészi * munkájáért az »Érdemes mű­­­vész« címet. A magyar mű- m ¦­vésztársadalom és a közönség ] › szép emlékeket őriz meg a ki- * f tűnő művészről. (r.) H GUMI BENZINT AKT ALT Gigantikus pneumatikhoz ha­sit az a benzint" r't'v amit a • ■ -rikai "it ”ké­'tett. ' ....­.j tej. ta­­tály . "térkorai után köthető és gördül váz autó után. Nagyon esetlen * látvány. Fehér Pál3 Erősebb havazás várható Az Atlanti-óceán nyugat­európai partvidéke és a közép­európai térségek között nagy időjárási különbség alakult ki. Franciaország nyugati felén a szombatra virradó éjszaka plusz 5—8 fokot mértek, ugyanakkor például a cseh medencében mínusz 10 fok alá szállt a hőmérséklet. Hazánk­ban ugyancsak kissé megeny­hült az idő szombatra, az éj­szakai fagyok a pár nap előtti mínusz 8—10 fokról mínusz 3—4 fokra csökkentek. Lénye­gesebb enyhülés azonban csak hétfőre várható, erősebb hava­zás kíséretében. ­ A FRANKFURTI ÁLLATKERTBEN a napokban körülbelül­­ kétméteres zsiráf­csemete született képünkön, az újszülött ápolójával (Keystone , München)

Next