Népszava, 1959. február (87. évfolyam, 27–50. sz.)
1959-02-08 / 33. szám
VAJON HÁNY BAJNOK VAN KÖZÖTTÜK? Courshevelben, a francia síparadicsomban komolyan foglalkoznak az utánpótlás nevelésével. Vajon hány jövendőbeli bajnok szerepel ezen a képen? (Keystone) Három és fél-négy köbméteres dömper, önrakodó és forgórakodó sorozatgyártását kezdik meg a Vörös Csillag Traktorgyárban Magyar dömperek itthon és három világrész 13 országában A Vörös Csillag Traktorgyárban földmunkáknál, útépítési szállításoknál országszerte és külföldön is sikerrel használt dömpereket gyártanak nagy sorozatban. Ebben a hónapban már megkezdődik az új és javított, továbbfejlesztett termékek közül a zárt vezetőfülkés, 3,5—4 köbméteres dömper sorozatgyártása, s előkészítik az alváz alá szerelt, hidraulikus szerkezettel önrakodóvá alakított dömperek tömeges gyártását is. Ez a gép egyesíti a dömper és a rakodó előnyeit, így — mint a sikeres próbák tanúsítják — jól beválik tárolt kő és szén szállításánál, utak építésénél, homokdombok elhordásánál és más földmunkáknál. Megkezdik a forgórakodó sorozatgyártását is. Ez a gép járművek megrakására, árokásásra és más célokra is használható a Vörös Csillagban tervezett különböző szerkezetek segítségével. Az egyre nagyobb méretű építkezések, nagyszabású földmunkák mind többet teljesítő munkagépeket követelnek. A gyárban ezért foglalkoznak nagyobb teljesítményű dömperei knalakításával, ami iránt a gyár többi termékének jó minőségét már ismerő külföldi körök is élénken érdeklődnek. Nagy tételben szállít a MOGÜRT Külkereskedelmi Vállalat Vörös Csillag gyártmányú dömpereket a Szovjetunióba, a Német Demokratikus Köztársaságba, Csehszlovákiába, Lengyelországba, a Kínai Népköztársaságba, jelentősebb szállítmányról tárgyalnak Szíl-gáriával is. A kapitalista országok közül Brazília, Olaszoország, Franciaország, Ausztrria, Norvégia, Portugália, Spa-nyolország gépjárműkereske-dői jelentkeznek immár tartós vásárlókként. A Vörös Csillag jelenlegi gyártmányai sikerrel veszik fel, a versenyt a hasonló típusú, angol, amerikai, német, francia gépekkel. A rakodásnál még előnyösebb is a mechanikus billentésű magyar meg-oldás, mert gyorsítja a mun- i kát. A hazai szükségletek és a külkereskedelmi igények azonban további fejlesztést kö- vetetnek. Igénylik például, hogy nagyobb színválaszték- ban szállítsák a dömpereket. Új típusú talajegyengetőgépre is szükség van, s ez a Vörös Csillag jelenleg gyártott lánctalpas traktorának felhasználásával könnyen kialakítható. A magasabb teljesítményű dömperek gyártásának kidolgozása a nagyobb, úgynevezett frontrakodó gépek előállítása terén is versenyképessé teheti majd a magyar ipart. (vg) Csaknem másfélmillió forintos nyeremény a lottó e heti sorsolásán A lottó 6. játékhetére egy darab öttalálatos szelvény érkezett be. A szerencsés szelvénnyel, amelynek száma 2 905 633, egy szőnyi lottózó társaság játszott és csaknem másfélmillió forintot nyert. Ez eddig a legmagasabb nyeremény a lottó fennállása óta. A hivatalos nyereményjegyzék szerint a lottó 6. játék- hetére 3 853 373 szelvény érkezett be. öttalálatos szelvény egy darab volt, nyereménye 1 445 015 forint. Négy találatot 37 fogat'!» ért el, a nyeremény *4 összege egyenként 39 055 forint. A háromtalálatos szelvénnyek száma 3308, ezekre a szelvényekre egyenként 436,25 forintot fizetnek. 91 974 kéttalálatos szelvény volt, itt a nyereményösszeg egyenként 13,70 forint. A kényelem teteje ... (Kallus rajza) * *********** Csendes, ködös idő . Várható időjárás: Erősen felhős, párás, ködös idő, többfelé kevés 0 hó. zúzmaraképződés, mérsékelt __ délkeleti, déli szél, a hőmérséklet], alig változik. Várható legmagasabb a nappali hőmérséklet vasárnap: mínusz 1—mínusz 4 fok között. Távolabbi kilátások: lassú enyhülés, kisebb havazások. — A Duna vízállása Budapestnél: 230 centiméter. ■ hütö-fűtö GÖRPICCOLO a nálunk is jól ismert gőrpiccoló Jeenl-bb változatánál a kocsiszekrény két részre oszlik. Az egyik hüti, a másik melegíti az ételt, így felszolgálásnál a fagy-sást vagy tejszín hidegen, a me,legen fogyasztott étel pedig forrón kerül az asztalra. ■ GÁZTURBINÁK térhódítása Német újsághír szerint az amerikai nagy repülőgépek dugattyús motorjait kicserélik gázturbinával. Ezzel a sebesség mintegy 14 km/óra értékkel megnövekszik, a gazdaságosság pedig javul. NÉPSZAVA Szakorvosok és dolgozók kívánsága: Tegyék kötelezővé a tüdőszűrő vizsgálatot A Budapesti Csokoládégyár kultúrtermében reggel hatkor szerelték fel a röntgenkészüléket, este hatkor már dolgavégezetten távozott a kis egészségügyi csoport: kétezer munkást átvizsgáltak. — A gyorsasággal nem is lenne baj — jegyzi meg dr. Szász Ferencné. — A dolgozók többsége megérti, hogy saját és családjuk érdekét szolgálja, ha időnként tüdőszűrésre rendelik őket. Itt a gyárban — tekintve, hogy élelmiszeripari üzem — a vállalatvezetőség kötelezővé tette a részvételt a Szűrésen. Beszélgettem néhány fiatal munkással, Varga Dezsővel, Mezősi Vilmossal, Kiss Imrével — jókedvűen jegyezték meg, hogy már az lenne a furcsa, ha évente nem nézetnék meg tüdejüket. Ebben az ütemben ez az általános vélemény. — örvendetes statisztikák jelzik, hogy hazánkban a tbc. már összehasonlíthatatlanul kevesebb áldozatot követel, mint a múltban — mondja dr. Szakkay Antal, a Budapesti Tüdőbeteggondozó Intézetek igazgatója. — Ez igaz. De a tbc ma is okoz még bajt s ennek fő oka, hogy a lakosság egy részének húzódozása miatt a betegek jelentős százaléka nem kerül időben orvosi felügyelet alá. Kimutatásaink szerint mintegy 80 000 »rejtett beteg« van az országban, akik — nem tudva betegségükről — elkerülik a tüdővizsgálatokat, fertőzik családjukat, környezetüket. Példák sora árulja el: a tbc elleni felvilágosító munka sok tekintetben javításra szorul. Rákoscsabán csak a behívottak fele jelent meg a vizsgálaton. A VI. kerületi szűréseken valamivel jobb volt az arányszám, de kiderült, hogy az először húzódozó s csak hosszas meggyőzés után jelentkező nyolcszáz megvizsgált között több volt a beteg, mint az önként megjelent 5700 között. Vidéken még rosszabb a helyzet: a legtöbb megyében csak a lakosság 50—60 százaléka megy el tüdőszűrő vizsgálatra. — A tbc, különösen kezdeti szakában, semmiféle fájdalommal nem jár — tájékoztat dr. Faust Imre, a Korányi TBC Intézet helyettes igazgatója, az Egészségügyi Szakszervezet tbc-szakcsoportjának főtitkára. Ezért nem ismerik fel a fertőzöttek, sőt, ha sejtik is a bajt, nem törődnek vele, hiszennem fáj. 16 speciális röntgenkészülékkel járják az országot a felülvizsgáló csoportok és évente kétmillió embert tudnának megvizsgálni. Ez a szám azonban éppen a vonakodás, húzódozás miatt jóval kisebbre zsugorodik. A tbc szakorvosok és szűrőcsoportok igen nagy erőfeszítéseket tesznek, hogy a rossz► emlékű, egykori népbetegséget teljesen leküzdjék és a betegeket már a fertőzés kezdeti tszakában orvosi kezeléshez • juttassák. Az esetek többségében ugyanis kitűnően gyorít* • ható a tbc. Néhány olyan adminisztratív intézkedésre s • szükség lenne azonban — mondják az orvosok —, amely a munkájukat eredményesebbé tehetné. Szerkesztőségünkbe is sodt levél érkezett az utóbbi időben, amelyekben követelik, tegyék kötelezővé a vizsgálatot mindenki számára. Surányi Zoltánné, Barcsai utcai lakos, egyik nagylétszámú üzemünk dolgozója megírja például, hogy a gyári szűrésen a dolgozók mintegy 20 százaléka nem jelent meg. Az utólagos vizsgálatnál kiderült, hogy jó néhány beteg akadt közöttük. Ezért arra kér bennünket! »Emeljenek szót lapjukban, amellett, hogy a jövőben a tüdőszűrés minden dolgozóra kötelező legyen.« Íme: orvosok és üzemi dolgozók egybehangzó kívánsága. V. M. ipar\Zi«" elfordítja a hidat Nem kis problémát okoz Egyiptom közlekedésében az egyre szaporodó csatornák áthidalása. A kivétel nélkül alacsonyan fekvő hidak alatt a magas árbócú hajók nem tudnak áthaladni. Az UVATERV tervező mérnökei forgóhidak tervezésével oldották meg ezt a problémát. Az elforgatható híd a meder közepébe épített pilléren és a két hídfőálláson nyugszik. Kétnyílásos kivitelben készül, tehát hajózást mindkét irányban lehetővé teszi. A 12 méter széles közúti híd jármű- és gyalogosközlekedésre szolgál. ► 15 méter szélességben készült a közúti híd egy vasúti sínfpárral és 8 méter szélességben a két vágánypárral ellátott fővasúti híd. A hidak általában 40 méter hosszúak és összsúlyuk mintegy 500 tonna. Ha hajó akar áthaladni, a közúti és a vasúti forgalmat leállítják és a hidat egy úgynevezett saru emelőberendezéssel szélső támaszairól leemelik. Ekkor a híd a meder közepén levő pilléren lebeg, mint valami óriási mérleg. Ezután különleges áttételezésű meghajtóművel, a híd nagyságától függően, 4 vagy 8 ember 90 fokkal a csatorna tengelyének irányába forgatja el a hidat. A hajó elhaladása után a híd eredeti helyzetébe siklik vissza. A nyitási és zárási idő gépi művelettel két percet, emberi erővel öt percet vesz igénybe. Az Egyesült Arab Köztársaság eddig hat forgó hidat ren-11telt meg a KOMPLEX-től és az a kívánságuk, hogy a sze-trelést is magyar szakemberek végezzék. (sz. gy.) (Tibold Károlyné rajza) Alszik a város — virraszt a 07! Tizenegy óra már elmúlt, az utcán gomolyog a sűrű köd. A Budapesti Rendőrfőkapitányságon megcsörren a telefon — a 07 számot hívja valaki az egyik kerületből. Sürgős segítséget kér: az éjszaka csendjét utcai verekedés háborítja. Az ügyeletes tiszt az ultrarövidhullámú adókészülékhez lép és összeköttetést keres a kerületben cirkáló rendőrségi gépkocsik egyikével. A járőr jelentkezik és néhány percen belül már meg is fékezik az éjszakai botrányokozókat. A »Az ügyelet« 1957 telén kezdte meg működését és azóta nagy mértékben hozzájárul a főváros rendjének biztosításához. A 07 hívószámot havonként 500—600-an tárcsázzák. Szilveszter éjszakáján például izgatott férfihang jelentette, hogy ellopták Opel Kadett gyártmányú gépkocsiját. Az URH-adó működésbe lépett és a rendőrautók nekiindultak a városnak. A Blaha Lujza téren a járőr megpillantotta az Opel Kadettet és üldözőbe vette. A Dob utcánál sikerült elfogni: a tolvaj a nyilas rémuralomból ismert Csia »testvér« fia volt... Más alkalommal kétségbeesett nő zokogta a telefonba: — Férjemmel sétálunk az utcán, amikor öt férfi körülfog bennünket és pénzünket követelik. Innen beszélek az utcai állomásról, azonnal jöjjenek, mert még agyonverik az uramat! Nem telt bele három perc és két rendőrségi gépkocsi fékezett a megjelölt helyen: az öt huligánt elfogták. Kiderült, hogy egyikük kocsi- az alvilág hírhedt alakja, akit már keresett a rendőrség.. . De nemcsak ilyen esetekben telefonálnak a központi ügyeletre. Egyik budai villa tulajdonosa jelentette, hogy dolgozószobája ablakán betörő mászik befelé. Itt sem telt el sok idő és a »hívatlan vez-lívlátogatása a rendőrségen fejeződött be. Az életunt később megbánta tettét és virággal köszönte meg a rendőrség közbeavatkozását. Ugyanígy mondott köszönetet a fiatalasszony, akit gyermekével együtt mentettek f ki a gázömléses lakásból, és a krsbérlő, akit lakótársa maróibólszedtek ki: Újév hajnalán is több mint félezer telefonüdvözlet érkezett a »0z ügyeletre«.. . Közeledik a reggel, a városban ismét megindul az élet. A járőrök viszatérnek »támasz-pontjaikra«, hogy átadják hevüket a nappali ügyeletnek A lakosság élet- és vagyonbiztonsága egy percig sem marad őrizet nélkül! J. J. Operaházunk rövid néhány héten belül három kiváló művészét veszítette el. Tegnap délben örökre lehunyta szemét Fehér Pál, a kiváló tenorénekes, a közelmúltban elhunyt Fekete Pál és Rékai Miklós elválaszthatatlan barátja és művésztársa. Fehér Pál a korábbi évtizedekben a berlini Staatsoperben, illetve a zürichi operában aratott emlékezetes sikereket. A felszabadulás óta idehaza nyújtott kimagasló alakítást a többi között a Figaro házassága, a Bohémek, a Bajazzo vezetőszerepeiben, a Háry, az Anyegin, a Denevér egy-egy karakterfigurájában. Egyik utolsó „ nagy feladatát Beethoven Fidelio-jának Florestán szerepében oldotta meg, ezután kapta meg magas színvonalú művészi * munkájáért az »Érdemes művész« címet. A magyar mű- m ¦vésztársadalom és a közönség ] › szép emlékeket őriz meg a ki- * f tűnő művészről. (r.) H GUMI BENZINT AKT ALT Gigantikus pneumatikhoz hasit az a benzint" r't'v amit a • ■ -rikai "it ”ké'tett. ' .....j tej. tatály . "térkorai után köthető és gördül váz autó után. Nagyon esetlen * látvány. Fehér Pál3 Erősebb havazás várható Az Atlanti-óceán nyugateurópai partvidéke és a középeurópai térségek között nagy időjárási különbség alakult ki. Franciaország nyugati felén a szombatra virradó éjszaka plusz 5—8 fokot mértek, ugyanakkor például a cseh medencében mínusz 10 fok alá szállt a hőmérséklet. Hazánkban ugyancsak kissé megenyhült az idő szombatra, az éjszakai fagyok a pár nap előtti mínusz 8—10 fokról mínusz 3—4 fokra csökkentek. Lényegesebb enyhülés azonban csak hétfőre várható, erősebb havazás kíséretében. A FRANKFURTI ÁLLATKERTBEN a napokban körülbelül kétméteres zsiráfcsemete született képünkön, az újszülött ápolójával (Keystone , München)