Népszava, 1959. június (87. évfolyam, 127–151. sz.)
1959-06-21 / 144. szám
'&ién*tJUZIU ■ A HÁZTARTÁSI MUNKA GÉPESÍTÉSÉRŐL TANÁCSKOZTAK A VILLAMOSBERENDEZÉSI ANrtfiT ZÁRÓÜLÉSÉN A lakóépületek villanosberendezési kérdéseit tárgyaló ankét szombati záróülésén Kiss Ferenc, az Erősáramú Gyártmányfejlesztési Intézet szakosztályvezetője a villamos háztartási készülékekről tartott előadást. Elmondotta, hogyan fáradozik a magyar ipar ezeknek a gépeknek előállításán, terjesztésén. Hosszú vita után a tanácskozás résztvevői határozati javaslatot fogadtak el, amelyben felkérik a Magyar Elektrotechnikai Egyesületet, hogy alakítson munkabizottságokat és ezek világítástechnikusok, gyártóvállalatok, építészek, iparművészek bevonásával dolgozzák ki a következő évek villamosberendezési és világítási irányelveit. A bolgár parlamenti küldöttség látogatásai A hazánkban tartózkodó bolgár parlamenti küldöttség Sztanko Todorov, a Bolgár Kommunista Párt Központi Bizottságának titkára, nemzetgyűlési képviselő vezetésével szombaton Debrecenbe látogatott. A küldöttséget elkísérte Vass Istvánné, az országgyűlés alelnöke, valamint Krasztyu Sztojcsev, a Bolgár Népköztársaság budapesti rendkívüli és meghatalmazott nagykövete. A küldöttség ezután Tarcalba ment, ahol megtekintette a Tokaj-hegyaljai állami szőlőgazdaságot. — MUSZA DZSALIL tatár író életéről, akit a fasiszták gyilkoltak meg a maabiti börtönben, Zsiganov tatár szerző operát írt. A művet nagy sikerrel mutatták be pénteken a moszkvai Nagy Színház kamaraszínházában. ■ ELŐADÁSOK 13. TAPL ÁTVEZETÉSEK Június 21-én délelőtt fél 11-kor dr. Bodnár Éva -Reformkori festészetünk a Magyar Nemzeti Galéria kiállításain« címmel tárlatvezetést tart a Magyar Nemzeti Galériában. 11 órakor a Szépművészeti Múzeum kultúrtermében Csorba Géza tart vetítettképes előadást »Delacroix« címmel. A Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Múzeumában a Néprajzi Múzeumban és a Petőfi Irodalmi Múzeumban 11 órakor lesz. tárlatvezetés. »Ha most az egyszer visszajönnél...« — és még sok sláger, magánszám szerepel az »Üzen a nyár« című műsoron (Lóránd György 25 éves szerzői jubileumán) — a Csajkovszkij Színpadon vasárnap (június 21-én) estaVaS- kor. A népes szereplőgárda élén: Zentai Anna, Gencsy Sári, Kovács Erzsi, Ráthonyi, Bilicsi, Alfonzó, Breitner . . . Három tánczenekar.’ Köszönetnyilvánítás. Ráday Imréék hálás szívvel mondanák köszönetet mindazoknak, akik gyászukban részvétükkel felkeresték. — EURÓPA SZÁMOS NAGYVÁROSÁBAN ezekben a hetekben és a következő hónapokban magyar képzőművészeti alkotásokkal ismerkednek meg a művészetkedvelők. A VII. Magyar Képzőművészeti Kiállítás válogatott anyagát az NDK-ban, a Lengyel Népköztársaságban és a Csehszlovák Köztársaságban mutatják be. »'jUtV ■ ■ HIVATALOS NYERE- MENYJEGYZÉK a LOTTÓ 15. JÁTÉKHETÉRŐL a lottó 25. játékhetére be-; érkezett 4 073 209 szelvényt, öttalálatos nem volt. Négy találatot 61 fogadó ért el. Egyenként 50 030 forint a nyereség, a háromtalálatos szelvények száma 4300, egyenként 363,75 forint nyer areménnyel. Két találatot 106 218 fogadó ért el, a nyeremény egyenként 14,40 forint. — A MAGYAR ÁLLA-MI OPERAHÁZ művé-szeinek több mint 70 tagú Csoportja június 22-én Salgótarjánba látogat, hogy találkozzék az Acélgyár és az Üveggyár dolgozóival. A két üzem megtekintését nagyszabású szabadtéri hangversenyt követi. Június 25-én az Operaház művészgárdájaiból előreláthatólag hetve- nen—nyolcvanan Sárisáp- ra utaznak bányász—mű-vész találkozóra. 7 — ROLLER RÓBERT művszerész, a Vas- és Fémipari Dolgozók Szakszervezetének több mint 30 éves tagja, elhunyt. Temetése június 22-én, hétfőn du. fél négykor lesz a Megyeri úti temető halottasházából.— NYÍREGYHÁZÁN 76 éves a szervezett tanuló- 2 képzés és 10 éves az állag mi iparitanuló-képzés. A 2 kettős évforduló alkalma- ból szombaton nagyszabályú találkozót és emlék- ? ünnepséget rendeztek a 110. és 1137. számú ipari- 5 tanuló intézetben. — A RÉVKAPITÁNYSÁGIs FELHÍVJA A FIGYELMET, hogy a magas vízállásra vaíó tekintettel június 24-ig aj Dunára semmiféle vízijármű- vel ne menjenek, mert a vízi sodra nagyon erős, s ez vízi - balesetet idézhet elő. — DR. SZENDI SÁNDOR-JNÉ, született Kellner Petro-Inella, a munkásmozgalom réggi harcosa hosszú betegség után meghalt. A párt és a partizánszövetség saját halottjának tekinti. Búcsú gyászszertartása június 23-án délután 3 órakor lesz a Kerepesi temető halottasházában. Szóvá tesszük Miért nem közli a TÜKER, hogy délelőtt vagy délután szállítja a tüzelőt. Előfordul, hogy a tüzelőre váró teljes munkanapot elveszít, mert bár már reggel otthon marad, csak estefele érkezik meg a kocsi. Sőt még az sem ritka eset, hogy sötétben, gyertya világa mellett mázsálják a tüzelőt. A Székely Bertalan utcában nemrégiben kapuzárás után kiabálták a tüzelőtulajdonos nevét. A tüzelőellátás most zökkenőmentes, szállítóeszközben sincs hiány. Nem kellemes senki számára, ha gyertya világa mellett méricskélik a tüzelőjét, még kevésbé az, ha első édes álmából zavarják fel. (u. o.) — JÓ TERMÉST ÍGÉR a külföldi búza, amelyet a múlt év őszén kísérletképpen vetettek Baranyában. — AZ ERNST MÚZEUM TERMEIBEN a Műcsarnok rendezésében, szombaton négy képzőművész — Gábor Jenő, Járitz Józsa és Élie Zoltán festők és Csillag István szobrászművész — munkáiból nyílt kiállítás. A tárlaton Gádor Emil, a Műcsarnok művészeti osztályának vezetője ismertette a bemutatott képeket, szobrokat a művészek munkásságát. ■ RÁDIÓMŰSOROK NEMZETKÖZI CSERÉJE . Az UNESCO párizsi főhadiszállásán 17 szakértő négynapos konferencián vitatta meg azokat a gyakorlati feltételeket, amelyeknek megvalósításával a rádiót még aktívabban be lehetne kapcsolni a Kelet és Nyugat közötti kölcsönös meg- ismerés szolgálatiba. A konferencia résztvevői megállapodtak abban, hogy a keleti és nyugati rádióállomások írók és rendezők kicserélésével kölcsönösen igen vonzóvá tehetnék műsoraikat. Megállapodtak abban is, hogy hangverseny- sorozatot indítanakA világ nagy zenekarai« címen. A párizsi találkozó folytatására elhatározták, hogy az UNESCO 1960-ban is rádiókonferenciát fog összehívni, valószínűleg Ázsia területén. Július 1-én életbe lép a belföldi rendszámú gépjárművek kötelező szavatossági biztosításáról szóló kormányrendelet. Ennek értelmében minden hazai rendszámmal közlekedő gépjármű (személygépkocsi, motorkerékpár, teherautó, vontató, háromkerekű gépjármű) üzembentartója — az állami szervek, intézmények és vállalatok, valamint a társadalmi szervek kivételével — szavatossági biztosításban részesül a gépjármű által belföldön okozott károk fedezésére. A gépjármű ún. »veszélyes üzem«. Az üzembentartó — még akkor is, ha vétlen — legtöbbnyire térítéssel tartozik minden kárért, ami a gépjármű üzemeltetésével kapcsolatban másokat ér. A károk gyakran nagyösszegűek, mert személy sérülésénél például meg kell fizetni az ápolási költségeket, keresetkiesést, s esetleg redszeres évi járadék fizetésére is kötelezik. Ugyancsak meg kell téríteni a mások gépjárművében, vagy egyéb vagyontárgyaiban okozott kárt. Július 1-től a gépjárművek kötelező szavatossági biztosítása alapján ezeket a kötelezettségeket a gépjármű üzembentartójától az Állami Biztosító veszi át, és tekintet nélkül az összeg nagyságára, kifizeti a törvényes kártérítés teljes összegét. Ezenkívül az üzembentartónak költségmentes jogvédelmet nyújt mind peren kívül, mind pedig a polgári perben, továbbá a büntetőeljárás során is jogosult ellátni a védelem teendőit. A szavatossági biztosítás előnyös a gépjármű üzembentartójának, hiszen egy nagyobb öszszegű kártérítés vagy életjáradék fizetése esetleg egész életére súlyosan érintené őt anyagilag. De megnyugvás a károsult számára is, aki gyorsabban és biztosabban jut a kártérítéshez, mintha az egy magánszemély fizetőképességétől függne. A gépjárművek kötelező szavatosszassági biztosításának évi díja: magánszemély tulajdonát képező személygépkocsinál 460 Ft egyéb üzembentartónál 300 Ft motorkerékpárnál 300 Ft teherautónál 360 Ft személyszállításra szolgáló teherautónál 600 Ft három kerekű gépjárműnél 300 Ft vontatónál 180 Ft autóbusznál 600 Ft rokkantak három kerekű gépjárművénél 10 Ft A biztosítási díj első ízben július 1-én esedékes, amikor félévi díjat kell megfizetni. A továbbiakban az évi díj mindig január 1-én esedékes. A díj befizetéséhez az Állami Biztosító augusztus közepéig minden gépjárműtulajdonosnak befizetési lapot küld, amelyen a fizetendő összeget is feltünteti. A befizetési lap egyben tartalmazza a biztosításra vonatkozó tudnivalókat és igazolásul is szolgál. A hátralékos díjak beszedése közadók módjára történik. Késedelmes fizetésnél a hátralékost 1959. IX. 1-től havi egy százalék késedelmi pótlék terheli, ezen felül, ha a díjat 60 napon belül nem fizeti meg, a közlekedésrendészet gépjárművét a forgalomból kitilthatja. Azoknál az üzembentartóknál, akiknek jelenleg is van önkéntes alapon szavatossági biztosításuk, ez a biztosítás július 1-ével megszűnik s az ezen időpont utáni időre megfizetett biztosítási díjat az ÁllamiBiztosító a kötelező biztosítás díjából levonja, s csak a különbözetet számítja fel. Ha az előre megfizetett önkéntes szavatossági biztosítási díj a kötelező biztosítási díj félévi összegét meghaladja, a különbözetet az Állami Biztosító visszautalja. A gépjárművekre kötött tűzbiztosítások és a vezetőkre (bennülőkre stb.) vonatkozó balesetbiztosítások változatlanul érvényben maradnak, mert ezekre a káreseményekre a kötelező gépjárműszavatossági biztosítás nem vonatkozik. Ezekre a kockázatokra továbbra is önkéntesen köthető biztosítás. Az az emberttartónak és a károsultnak egyformán érdeke, hogy a kárt minél gyorsabban megállapítsák és a jogos kártérítést a biztosító mielőbb kifizesse. Éppen ezért az üzembentartó köteles a káreseményt 24 órán belül az Állami Biztosító Főigazgatóságához (Bp., IX., Üllői út 1. sz.) írásban bejelenteni és a kár rendezéséhez szükséges közléseket megadni. Nem terjed ki a biztosítás azokra a károkra, amelyek a biztosított saját személyét, gépjárművét és vagyontárgyait a baleset során érhetik. (X) Mit kell tudni a gépjárművek kötelező szavatossági biztosításáról? vasárnap, június 21 ! A Nap kél 3 óra 46 perc- kor, nyugszik 19 óra 45 perckor. ! Szeretettel köszöntjük név- ámé napjukon VivA LAJOS nevű kedves olvasóinkat. !A nap kérdése :Ilyen vál j *tozékony formák mellett taján még a labdarúgó-baj- nokság befejezése után sem lehet biztosan tudni, hogy ki nyerte meg? UHr. Is-i Vasárnapi „vineransz ! ^ Jó reggelt kívá- ] «nTa ii nők! Olvasom a VII Népszavában, hogy, a párizsi Eiffel-1 LIP torony 35 milliomo-1 Y1i\\ *dik látogatója egy személygépkocsit kapott aján,dékba. Én már régen ráfotértem arra, hogy százezredik, milliomodik, vagy éppen, mint az adott esetben, har-mincötmilliomodik látogató-. Nár érdemes csak lenni az Eiffel-toronyban, kiállításon, vásáron, meg mit tudom én még hol, mert azt soha sehol nem olvastam, hogy a hét-, százhuszonnyolcadik, vagy a kétezer-háromszázhatvanegye- dik látogatót személygépkocsival vagy televízióval ajándékozták volna meg, az első, második és harmadik látogatóról nem is szólva, akiket tán észree sem vesznek. Néha azt hiszem, hogy a nagyon életrevaló, ravasz és talpraesett emberek ott állnak ilyen helyeken a bejáratnál és számolják a bemenőket. S mikor - mondjuk - feltűnik a távolban a kilencszázkilencvenkilencezer-kilencszázkilencvenkilencedik látogató, a talpraesett, ravasz és életrevaló ember így szól a nejéhez: »Készülj, asszony, mert utána mi megyünk be!« Aztán hűvös tárgyilagossággal megkérdi még az asszonytól, hogy hol garázsírozzák a kocsit, vagy hova állítják a televíziót. Bár az is lehet, hogy valaki véletlenül milliomodik vagy tízmilliomodik. Az se nehezebb, mint véletlenül százkilencvenháromezernyolcszázharmincegyediknek lenni. - Tetszett hallani, kérem, hogy automatikus levegőmintavevőt gyárt a közeljövőben a MEDVILL? — Hallottam, kérem szépen. Nagyon érdekelne egy ilyen. Szeretnék mintát venni az eszpresszók levegőjéből. — A különböző cigaretták füstjét óhajtja tanulmányozni? — Nem, kérem szépen. Valami egyéb is lehet az eszpresszók levegőjében, mert úgy hallottam, hogy némelyikben ülnek néhányan, akik a levegőből élnek. NÉPSZAVA ■va A FŐVÁRÁSI TANÁCS KÖZLEKEDÉSI IGAZGATÓSÁGA értesíti az utazóközönséget, hogy a 92-es autóbuszjárat 22-én (hétfőn) üzemkezdettől az öv utcától (a Szugló utcán át) a Bosnyák tértől a 7-es járat útvonalán a Tétényi útig közlekedik. Ugyanezen naptól a 69-es autóbusz- járatot Perel, Tanácsház tértől, a jelenlegi útvonal meghagyásával Rákoscsaba mÁV állomástól a Micsurin úton az Ananász utcáig meghoszszabítják. Debrecenben nemrégiben kutatófúrás közben meleg víz tört fel a város egyik munkáslakta részében, a Kerekes-telepen. A lakosság társadalmi munkájával és a tanács anyagi segítségével a telepen fürdőt építettek, amelyet szombaton adtak át rendeltetésének. — 600 TONNA ALUMÍNIUMOT gyártottak terven felül június közepéig Veszprém megye két nagyüzemének, az ajkai és az inotai alumíniumkohónak dolgozói. 1. Levél a Krasznaja Zvjezdában V. V. M. Szcsekin és felesége levelet küldött a Krasznaja Zvjezda szerkesztőségéhez. A két szovjet polgár elmondja levelében, hogy fiuk a Nagy Honvédő Háború harcaiban Magyarországon halt hősi halált. Nemrég meglátogatták fiuk sírját Kaposvárott. »Szívünk mélyéig meghatott bennünket, hogy fiúnk és a többi szovjet hős sírját milyen gondosan ápolják« — írják, s beszámolnak róla, hogy a magyar dolgozók nagy figyelmet tanúsítottak irántuk látogatásuk alkalmával. — IDŐS MUNDI JÓZSEF, a munkásmozgalom régi harcosa, a szakszervezetnek 1911 óta tevékeny tagja hosszas betegség után Esztergomban elhunyt. A Bányaipari Dolgozók Szakszervezetének elnöksége, valamint az MSZMP esztergomi és dorogi járási bizottsága saját halottjának tekinti. Temetése vasárnap délután 4 órakor lesz Esztergomban. — PÜSPÖKLADÁNYBAN kétnapos ünnepségen emlékeznek meg , a község nagy szülöttjéről,a múlt században élt Karács Ferenc térképrajzolóról és rézmetszőművészről. Szóvá tesszük Este tíz óra tíz perc. A gödöllői HÉV befut a Kerepesi Úti végállomásra. A délutáni műszakban dolgozók első korai hullámát hozza a Gumigyárból és a Mexikói út környékéről. A vonat megáll, a kocsikban végig kialszanak a lámpák és az utasok sötétben botorkálva bukdácsolnak kifelé. Az állomás sötét, ide már nem jut a Baross téri neonok fényéből. A jelenet szinte minden este megismétlődik. A szerelvény a motorkocsiról kapja a világítást, a motorkocsit pedig az érkezés pillanatában, hogy azonnal induláshoz forduljon, lekapcsolják a szerelvényről. Az indulásig legalább negyedórányi idejük van még. Ezalatt kényelmesen megfordulhatna a motorkocsi, még akkor is, ha néhány percet várnának a lámpaoltással. Csak egy-két perc türelemre lenne szükség, és ezzel több száz ember mindennapi bosszúságát szüntetnék meg. (d) *+*++** — XIV. SZÁZADBÓL SZÁRMAZÓ SAKKJÁTÉKRA bukkant egy délüzbekisztáni parasztember, földje megmunkálásánál. A játék figurái égetett vörös agyagból készültek, részben fehér mázzal bevontak, részben pedig fehér alapon búzakék virágdíszítésűek. — BENKE VALÉRIA művelődésügyi miniszter, Ilku Pál miniszterhelyettes és dr. Benczédi József, a középfokú oktatási főosztály vezetője ellátogatott a XV. kerületi Dózsa György általános gimnázium érettségi vizsgáira. A miniszter a XIV. kerületi Radnóti Miklós Gimnáziumot is felkereste, ahol ugyancsak érettségi vizsgák voltak. A RENDŐRSÉG FELHÍVÁSA A Budapesti Rendőrfőkapitányság letartóztatott egy húszéves férfit, aki több hónapon át folyamatosan zsebtolvajlást követett el a 6-os, 12-es és a 45-ös autóbuszon, így a többi között május 18-án a Bazilika előtt haladó 6-os autóbuszon egy női utas Poxi gyártmányú karóráját lopta el. A tettesnél a rendőrség 50—60 pénztárcát és aranygyűrűket talált, ezért kéri a károsultakat, akik még nem tettek feljelentést, hogy saját érdekükben jelentkezzenek és tekintsék meg a bűnjeleket Budapest, V., Deák Ferenc utca 16. I. emelet, 150. számú szobában (Telefon: 123—456, 11—21-es mellékállomás). HÚSZEZER PAB fehér gyermekszandált készítenek terven felül a Bertex Cipőgyár dolgozói, a kongresszusi munkaversenyben. • Halálozás. Mélységes fájdalommal tudatjuk, hogy aranyos kedélyű feleségem, édesanyám, anyósom, sógornőm, Gyöngy Lajos eié sz. Bauer Kornélia június 18-án Tahiban, boldog házasságának 62. évében mosolygós szemeit örökre lehunyta. Gyászolják: Gyöngy Lajos, Gyöngy Pál, Gyöngy Pálné sz. Harsányi Mária, dr. Bergamanova- Gyöngy Aranka (Praha), valamint Kiss Júlia, Ropposch Franciska. Részvétlátogatás mellőzését kérjük. — Budás Péter MÁV nyugdíjas hirtelen meghalt. Temetése június 23-án dr. Vaskof* a rákoskeresztúri temetőben lesz. — Milók Sándor f. hó 18-án elhunyt. Temetése 23-án 15.30 órakor lesz a rákoskeresztúri temetőben. — Schiller Sándor hirtelen elhunyt. Temetése kedden 11 órakor lesz a rákoskeresztúri temetőben. KORSZERŰ KISGÉPEKKEL SOK TÍZMILLIÓ FORINTOT TAKARÍTHATUNK MEG ÉVENTE AZ országutak karbantartásánál Az országutak karbantartását a régi, elavult módszerekkel már nem lehet megoldani. Az Útügyi Kutató Intézet szakemberei új módszert, dolgoztak ki, amely valósággal forradalmasítja ezt a nagyon fontos munkát. Az új eljárás lényege az, hogy az útőrök kis traktort kapnak, a hozzá tartozó szerszámokkal és más kisgépekkel. A traktorhoz pótkocsi is tartozik, amely 700 kiló anyag továbbítására alkalmas. A traktorral működtetett szerszámok nagy lehetőséget kínálnak a makadámutak gyors karbantartására, de az aszfalt- és betonburkolatú utak javításánál is kitűnően használhatók a kisgépek. Az előzetes számítások azt mutatják, hogy a kisgépek használatával évente sok tízmillió forintot lehet megtakarítani és a gépkocsivezetők lényegesen jobb utakon vezetnek majd. VESZÉLYBEN AZ ATHÉNI PARTHENON A Parthenon márványalakjait »kőbetegség« fenyegeti. Okozója a környező gyárak füstje. V. G. Ziszisz görög vegyész eredményes módszert dolgozott ki a márvány viasszal való bevonására, ami megmentené a szobrokat az elváltozásoktól, a vegyész azonban még a munka megkezdése előtt öngyilkos lett, s a fáradságos kutatásokat most elölről kell kezdeni. A másik megoldás az lenne, hogy az athéni gyárakra füstszűrőt szereljenek, de erre a gyártulajdonosok nem hajlandók. Az Akropolis sorsa nem érdekli őket annyira, hogy vállalják a szűrők felszerelésének költségeit. . . fsz. MEGNYÍLT A RUHAIPARI KTSZ második fióka is, ahol különleges méretűek mérték után vásárolhatnak konfekció öltönyt MOST Akit 2 HELYEN TANÁCS KÖRÚT 4. \ | LENIN KÖRÚT 103. pózol — Nincs szeme?! Hülye! — így üvöltött rám ön, tisztelt motoros felebarátom. Gyanútlan gyalogos vagyok csupán, akit a közlekedési viszonyok időnként lekényszerítenek a járdáról, akár akarom, akár nem. E pillanatban az életem ezer veszélybe kerül, mert — lássa be kérem — fegyvereink nem egyenlők. Nekem, csak két lábam van — amíg ön meghagyja —, amelyekkel elszaladhatok ön elől, esetleg felugorhatok haza, a biztonságos járdára, ha úgy hozza a szükség, de önnek és társainak benzinmeghajtású masinák tömege áll rendelkezésére, és ha akar, még a járdára is követhet — amire szintén volt néhány példa, akár a közelmúltban is. Engem csak a kényszerítő szükség sodor az ön útjába és nem passzióból ugrándozom ön előtt, mint kergült kecske, ön viszont jogosan rohangál az úttesten, mert az az öné. Úton-útfélen látom, olvasom a gyalogosokat intő, sőt fenyegető szörnyű plakátokat. Mankós emberek riogatnak, mentőautók rémképe fenyeget, sőt nemrégiben humoros rajzzal akart megnyugtatni egy plakátművész, megrajzolván elgázolt holttestem lábait, s azt a pillanatot, amikor aktatáskás lelkem megválik földi porhüvelyétől és egynémelyek csodálkozására éppen az égbe tart. Borzalmas szövegek figyelmeztetnek, mi minden vár rám, ha nem ügyelek arra, hogy önt — ne adj’ isten — a gondatlanságból okozott emberölés bűnébe taszítsam. Igaz, voltaképpen köszönettel tartozom minden illetékesnek, hogy úgy óvnak öntől, mint jótét lelket a pokol gyötrelmeitől, de sajnálattal hiányolok mégis egy olyan plakátot vagy szöveget, ami kiragasztandó volna minden autó, motor és egyéb jármű szélvédőjére, minden motoros hátratekintő tükre mellé és imigyen hangzanék: »Azért a gyalogos is ember...« önt nem figyelmeztetik ilyen írások, ezért kérem, gondoljon arra: gyenge vigaszszámomra, ha — miközben tört abbal a kórházban fekszem, olvasom, hogy önt háromhónapi fogházra ítélték. Még gyengébb, ha szeretett hátramaradottamnak az önt felmentő ítélet indokolása esetleg azt adná tudtul, hogy nem ön, hanem én, az elvetemült gyalogos, a leghűbb férj, a legjobb atya voltam a hibás. Kérem, ha már elszakította kabátomat, és hajszál híján eltörte kezem-lábán, ne ordítson rám, hogy hülye vagyok. Jusson eszébe, hogy önt is anya szülte, nem gép és csak később, nagysokára pattant motorra. És most száguldjam tovább barátom — ha ugyan közben megállt volna, hogy meghallgassa mentegetődző szavaimat, amit nem hiszek — én megbocsátok önnek. Holott a műstoppolás negyven forintomba került. Kussinszky Endre 1959. június 21