Népszava, 1959. június (87. évfolyam, 127–151. sz.)

1959-06-21 / 144. szám

'&ién*tJUZIU ■ A HÁZTARTÁSI MUNKA GÉPESÍTÉSÉRŐL TANÁCSKOZ­TAK A VILLAMOSBERENDEZÉSI ANrtfiT ZÁRÓÜLÉSÉN A lakóépületek villan­osberendezési kérdéseit tárgyaló ankét szombati záróülésén Kiss Ferenc, az Erősáramú Gyárt­mányfejlesztési Intézet szakosztályvezetője a villamos háztar­tási készülékekről tartott előadást. Elmondotta, hogyan fára­dozik a magyar ipar ezeknek a gépeknek előállításán, ter­jesztésén. Hosszú vita után a tanácskozás résztvevői határo­zati javaslatot fogadtak el, amelyben felkérik a Magyar Elektrotechnikai Egyesületet, hogy alakítson munkabizottsá­gokat és ezek világítástechnikusok, gyártóvállalatok, építé­szek, iparművészek bevonásával dolgozzák ki a következő évek villamosberendezési és világítási irányelveit.­ ­ A bolgár parlamenti küldöttség látogatásai A hazánkban tartózko­dó bolgár parlamenti kül­döttség Sztanko Todorov, a Bolgár Kommunista Párt Központi Bizottsá­gának titkára, nemzetgyű­lési képviselő vezetésével szombaton Debrecenbe lá­togatott. A küldöttséget elkísérte Vass Istvánné, az országgyűlés alelnöke, valamint Krasztyu Sztoj­­csev, a Bolgár Népköztár­saság budapesti rendkívü­li és meghatalmazott nagykövete. A küldöttség ezután Tarcalba ment, ahol megtekintette a To­ka­j-hegyaljai állami szőlőgazdaságot. — MUSZA DZSALIL tatár író életéről, akit a fasiszták gyilkoltak meg a maabiti börtönben, Zsi­­ganov tatár szerző operát írt. A művet nagy siker­rel mutatták be pénteken a moszkvai Nagy Színház kamaraszínházában. ■ ELŐADÁSOK 13. TAP­L ÁTVEZETÉSEK Június 21-én délelőtt fél 11-kor dr. Bodnár Éva -Re­­formkori festészetünk a Ma­gyar Nemzeti Galéria kiállí­tásain« címmel tárlatvezetést tart a Magyar Nemzeti Galé­riában. 11 órakor a Szépmű­vészeti Múzeum kultúrtermé­ben Csorba Géza tart vetí­tettképes előadást »Delac­roix« címmel. A Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Múzeumában a Néprajzi Mú­zeumban és a Petőfi Irodal­mi Múzeumban 11 órakor lesz. tárlatvezetés.­­ »Ha most az egyszer visszajönnél...« — és még sok sláger, magánszám szere­pel az »Üzen a nyár« című műsoron (Lóránd György 25 éves szerzői jubileumán) — a Csajkovszkij Színpadon va­sárnap (június 21-én) esta­­VaS- kor. A népes szereplőgárda élén: Zentai Anna, Gencsy Sári, Kovács Erzsi, Ráthonyi, Bilicsi, Alfonzó, Breitner . . . Három tánczenekar.­­’ Köszönetnyilvánítás. Rá­day Imréék hálás szívvel mondanák köszönetet mind­azoknak, akik gyászukban részvétükkel felkeresték. — EURÓPA SZÁMOS NAGYVÁROSÁBAN ezekben a hetekben és a következő hónapokban magyar képzőművészeti alkotásokkal ismerked­nek meg a művészet­kedvelők. A VII. Magyar Képzőművészeti Kiállítás válogatott anyagát az NDK-ban, a Lengyel Nép­­köztársaságban és a Cseh­szlovák Köztársaságban mutatják be. »'jUtV ■ ■ HIVATALOS NYERE-­­ MENYJEGYZÉK a LOTTÓ 15. JÁTÉKHETÉ­RŐL a lottó 25. játékhetére be-; érkezett 4 073 209 szelvényt, öttalálatos nem volt. Négy találatot 61 fogadó ért el. Egyenként 50 030 forint a­­ nyereség, a háromtalálatos szelvények száma 4300, egyenként 363,75 forint nyer a­reménnyel. Két találatot 106 218 fogadó ért el, a nye­remény egyenként 14,40 fo­rint.­­ — A MAGYAR ÁLLA-­­­MI OPERAHÁZ művé-­­­szeinek több mint 70 ta­­gú Csoportja június 22-én­­ Salgótarjánba látogat,­­ hogy találkozzék az Acél­gyár és az Üveggyár dol­­­­gozóival. A két üzem meg­tekintését nagyszabású szabadtéri hangverseny­t követi. Június 25-én az­­ Operaház művészgárdája­­i­ból előreláthatólag hetve-­­ nen—nyolcvanan Sárisáp-­­ ra utaznak bányász—mű-­­­vész találkozóra. 7 — ROLLER RÓBERT műv­­­szerész, a Vas- és Fémipari Dolgozók Szakszervezetének több mint 30 éves tagja, el­hunyt. Temetése június 22-én, hétfőn du. fél négykor lesz a Megyeri úti temető halot­­tasházából.­­— NYÍREGYHÁZÁN 76­­ éves a szervezett tanuló- 2 képzés és 10 éves az álla­­g m­i iparitanuló-képzés. A 2 kettős évforduló alkalma-­­ ból szombaton nagyszabá­l­yú találkozót és emlék- ? ünnepséget rendeztek a­ 110. és 1137. számú ipari- 5 tanuló intézetben. — A RÉVKAPITÁNYSÁGIs FELHÍVJA A FIGYELMET,­ hogy a magas vízállásra va­í­­ó tekintettel június 24-ig aj Dunára semmiféle vízijármű-­ vel ne menjenek, mert a vízi sodra nagyon erős, s ez vízi - balesetet idézhet elő. — DR. SZENDI SÁNDOR-J­NÉ, született Kellner Petro-I­nella, a munkásmozgalom rég­­gi harcosa hosszú betegség­ után meghalt. A párt és a partizánszövetség saját ha­lottjának tekinti. Búcsú gyászszertartása június 23-án délután 3 órakor lesz a Kere­pesi temető halottasházában. Szóvá tesszük Miért nem közli a TÜ­KER, hogy délelőtt vagy délután szállítja a tüzelőt. Előfordul, hogy a tüzelőre váró teljes munkanapot elveszít, mert bár már reggel otthon ma­rad, csak estefele érkezik meg a kocsi. Sőt még az sem ritka eset, hogy sötétben, gyertya világa mellett má­­zsálják a tüzelőt. A Székely Bertalan utcában nemrégiben kapuzárás után kiabálták a tüzelőtulajdonos nevét. A tü­­­zelőellátás most zökkenőmen­tes, szállítóeszközben sincs hiány. Nem kellemes senki számára, ha gyertya világa mellett méricskélik a tüzelő­jét, még kevésbé az, ha első édes álmából zavarják fel. (u. o.) — JÓ TERMÉST ÍGÉR a külföldi búza, amelyet a múlt év őszén kísérlet­képpen vetettek Baranyá­ban. — AZ ERNST MÚZEUM TERMEIBEN a Műcsarnok rendezésében, szombaton négy képzőművész — Gábor Jenő, Járitz Józsa és Élie Zoltán festők és Csillag Ist­ván szobrászművész — mun­káiból nyílt kiállítás. A tár­laton Gádor Emil, a Műcsar­nok művészeti osztályának vezetője ismertette a bemu­tatott képeket, szobrokat a művészek munkásságát. ■ RÁDIÓMŰSOROK NEMZETKÖZI CSERÉJE . Az UNESCO párizsi főhadiszállásán 17 szakértő négynapos­­ konferencián vitatta meg azokat a gyakorlati feltételeket,­­ amelyeknek megvalósításával a rádiót még aktívabban be­­ lehetne kapcsolni a Kelet és Nyugat közötti kölcsönös meg-­­ ismerés szolgálatiba. A konferencia résztvevői megállapod­­­­tak abban, hogy a keleti és nyugati rádióállomások írók és­­ rendezők kicserélésével kölcsönösen igen vonzóvá tehetnék műsoraikat. Megállapodtak abban is, hogy hangverseny-­ sorozatot indítanak­­A világ nagy zenekarai« címen. A pá­rizsi találkozó folytatására elhatározták, hogy az UNESCO 1960-ban is rádiókonferenciát fog összehívni, valószínűleg Ázsia területén. Július 1-én életbe lép a bel­földi rendszámú gépjárművek kötelező szavatossági biztosí­tásáról szóló kormányrende­let. Ennek értelmében minden hazai rendszámmal közlekedő gépjármű (személygépkocsi, motorkerékpár, teherautó, vontató, háromkerekű gépjár­mű) üzembentartója — az ál­lami szervek, intézmények és vállalatok,­ valam­int a társa­dalmi szervek kivételével — szavatossági biztosításban ré­szesül a gépjármű által belföl­dön okozott károk fedezésére. A gépjármű ún. »veszélyes üzem«. Az üzembentartó — még akkor is, ha vétlen — legtöbbnyire térítéssel tartozik minden kárért, ami a gépjár­mű üzemeltetésével kapcsolat­ban másokat ér. A károk gyakran nagyösszegűek, mert személy sérülésénél például meg kell fizetni az ápolási költségeket, keresetkiesést, s esetleg redszeres évi járadék fizetésére is kötelezik. Ugyan­csak meg­ kell téríteni a má­sok gépjárművében, vagy egyéb vagyontárgyaiban oko­zott kárt. Július 1-től a gépjárművek kötelező szavatossági biztosí­tása alapján ezeket a kötele­zettségeket a gépjármű üzem­bentartójától az Állami Bizto­sító veszi át, és tekintet nél­kül az összeg nagyságára, ki­fizeti a törvényes kártérítés teljes összegét. Ezenkívül az üzembentartónak költségmen­tes jogvédelmet nyújt mind peren kívül, mind pedig a pol­gári perben, továbbá a bünte­tőeljárás során is jogosult el­látni a védelem teendőit. A szavatossági biztosítás előnyös a gépjármű üzembentartójá­nak, hiszen egy nagyobb ösz­­szegű kártérítés vagy életjá­radék­ fizetése esetleg egész életére súlyosan érintené őt anyagilag. De megnyugvás a károsult számára is, aki gyor­sabban és biztosabban jut a kártérítéshez, mintha az egy magánszemély fizetőképessé­gétől függne. A gépjárművek kötelező sza­­vatosszassági biztosításának évi díja: magánszemély tulajdonát képező személygépkocsi­nál 460 Ft egyéb üzembentartónál 300 Ft motorkerékpárnál 300 Ft teherautónál 360 Ft személyszállításra szol­gáló teherautónál 600 Ft három kerekű gépjármű­nél 300 Ft vontatónál 180 Ft autóbusznál 600 Ft rokkantak három kerekű gépjárművénél 10 Ft A biztosítási díj első ízben július 1-én esedékes, amikor félévi díjat kell megfizetni. A továbbiakban az évi díj min­dig január 1-én esedékes. A díj befizetéséhez az Álla­mi Biztosító augusztus köze­péig minden gépjárműtulajdo­­nosnak befizetési lapot küld, amelyen a fizetendő összeget is feltünteti. A befizetési lap egyben tartalmazza a biztosí­tásra vonatkozó tudnivalókat és igazolásul is szolgál. A hátralékos díjak besze­dése közadók módjára törté­nik. Késedelmes fizetésnél a hátralékost 1959. IX. 1-től havi egy százalék késedelmi pótlék terheli, ezen felül, ha a díjat 60 napon belül nem fizeti meg, a közlekedésrendészet gépjárművét a forgalomból ki­tilthatja. Azoknál az üzembentartók­nál, akiknek jelenleg is van önkéntes alapon szavatossági biztosításuk, ez a biztosítás július 1-ével megszűnik s az ezen időpont utáni időre meg­fizetett biztosítási díjat az Ál­lami­­Biztosító a kötelező biz­tosítás díjából levonja, s csak a különbözetet­ számítja fel. Ha az előre megfizetett önkéntes szavatossági biztosítási díj a kötelező biztosítási díj félévi összegét meghaladja, a külön­bözetet az Állami Biztosító visszautalja. A gépjárművekre kötött tűzbiztosítások és a vezetőkre (bennülőkre stb.) vonatkozó balesetbiztosítások változatla­nul érvényben maradnak, mert ezekre a káreseményekre a kö­telező gépjárműszavatos­sági biztosítás nem vonatkozik. Ezekre a kockázatokra to­vábbra is önkéntesen köthető biztosítás. Az az emberttartónak és a károsultnak egyformán érde­ke, hogy a kárt minél gyor­sabban megállapítsák és a jo­gos kártérítést a biztosító mi­előbb kifizesse. Éppen ezért az üzembentartó köteles a kár­eseményt 24 órán belül az Állami Biztosító Főigazgató­ságához (Bp., IX., Üllői út 1. sz.) írásban bejelenteni és a kár rendezéséhez szükséges közléseket megadni. Nem terjed ki a biztosítás azokra a károkra, amelyek a biztosított saját személyét, gépjárművét és vagyontárgyait a baleset során érhetik. (X) Mit kell tudni a gépjárművek kötelező szavatossági biztosításáról? vasárnap, június 21 ! A Nap kél 3 óra 46 perc-­ kor, nyugszik 19 óra­­ 45 perckor. ! Szeretettel kö­­­­szöntjük név- ámé napjukon Viv­­­A LAJOS nevű kedves olvasóinkat. !A nap kérdése :­­­Ilyen vál­ j *­tozékony for­­­­mák mellett ta­­j­­án még a labdarúgó-baj-­ nokság befejezése után­ sem lehet biztosan tudni,­ hogy ki nyerte meg? UHr. Is-­i Vasárnapi „vineransz ! ^ Jó reggelt kívá- ] «nTa ii nők! Olvasom a­ V­II Népszavában, hogy, a párizsi Eiffel-1 LIP torony 35 milliomo-1 Y1i\\ *dik látogatója egy­ személygépkocsit kapott aján­,­dékba. Én már régen ráfotér­tem arra, hogy százezredik,­­ milliomodik, vagy éppen,­ mint az adott esetben, har-­­mincötmilliomodik látogató-. Nár érdemes csak lenni az­­ Eiffel-toronyb­an, kiállításon,­­ vásáron, meg mit tudom én­­ még hol, mert azt soha sehol­­ nem olvastam, hogy a hét-, százhuszonnyolcadik, vagy a­­ kétezer-háromszázhatvanegye-­ dik látogatót személygépko­csival vagy televízióval aján­dékozták volna meg, az első, második és harmadik látoga­tóról nem is szólva, akiket tán észree sem vesznek. Néha azt hiszem, hogy a nagyon életrevaló, ravasz és talpra­esett emberek ott állnak ilyen helyeken a bejáratnál és szá­molják a bemenőket. S mikor - mondjuk - feltűnik a tá­volban a kilencszázkilencven­kilencezer-kilencszázkilenc­­venkilencedik látogató, a talp­raesett, ravasz és életrevaló ember így szól a nejéhez: »Készülj, asszony, mert utána mi megyünk be!« Aztán hűvös tárgyilagossággal megkérdi még az asszonytól, hogy hol garázsírozzák a kocsit, vagy hova állítják a televíziót. Bár az is lehet, hogy valaki vé­letlenül milliomodik vagy tíz­­milliomodik. Az se nehezebb, mint vélet­lenül százkilencvenháromezer­­n­yolcszázharmincegyediknek lenni.­­ - Tetszett hallani, kérem, hogy automatikus levegő­­mintavevőt gyárt a közeljövő­ben a MEDVILL? — Hallottam, kérem szépen. Nagyon érdekelne egy ilyen. Szeretnék mintát venni az eszpresszók levegőjéből. — A különböző cigaretták füstjét óhajtja tanulmányoz­ni? — Nem, kérem szépen. Va­lami egyéb is lehet az eszp­resszók levegőjében, mert úgy hallottam, hogy néme­lyikben ülnek néhányan, akik a levegőből élnek. NÉPSZAVA ■va A FŐVÁRÁSI TANÁCS KÖZLEKEDÉSI IGAZGATÓSÁGA értesíti az utazóközönséget, hogy a 92-es autóbuszjárat 22-én (hétfőn) üzemkezdettől az öv utcától (a Szugló ut­cán át) a Bosnyák tértől a 7-es járat útvonalán a Tété­nyi útig közlekedik. Ugyan­ezen naptól a 69-es autóbusz- já­ratot Perel, Tanácsház tér­től, a jelenlegi útvonal meg­hagyásával Rákoscsaba m­ÁV állomástól a Micsurin úton az Ananász utcáig meghosz­­szabítják.­­ Debrecenben nemré­giben kutatófúrás közben meleg víz tört fel a város egyik munkáslakta részé­ben, a Kerekes-telepen. A lakosság társadalmi mun­kájával és a tanács anya­gi segítségével a telepen fürdőt építettek, amelyet szombaton adtak át ren­deltetésének. — 600 TONNA ALUMÍNIU­MOT gyártottak terven felül június közepéig Veszprém megye két nagyüzemének, az ajkai és az inotai alumínium­­kohónak dolgozói. 1. Levél a Krasznaja Zvjezd­ában V. V. M. Szcsekin és fele­sége levelet küldött a Krasznaja Zvjezda szer­kesztőségéhez. A két szov­jet polgár elmondja leve­lében, hogy fiuk a Nagy Honvédő Háború harcai­ban Magyarországon halt hősi halált. Nemrég meg­látogatták fiuk sírját Ka­posvárott. »Szívünk mé­lyéig meghatott bennün­ket, hogy fiúnk és a töb­bi szovjet hős sírját mi­lyen gondosan ápolják« — írják, s beszámolnak róla, hogy a magyar dolgozók nagy figyelmet tanúsítot­tak irántuk látogatásuk alkalmával. — IDŐS MUNDI JÓZSEF, a munkásmozgalom régi harco­sa, a szakszervezetnek 1911 óta tevékeny tagja hosszas betegség után Esztergomban elhunyt. A Bányaipari Dol­gozók Szakszervezetén­ek el­nöksége, valamint az MSZMP esztergomi és dorogi járási bizottsága saját halottjának tekinti. Temetése vasárnap­­ délután 4 órakor lesz Eszter­gomban. — PÜSPÖKLADÁNY­BAN kétnapos ünnepsé­gen emlékeznek meg , a község nagy szülöttjéről,­­a múlt­ században élt Ka­rács Ferenc térképrajzoló­ról és rézmetszőművész­ről. Szóvá tesszük Este tíz óra tíz perc. A gö­döllői HÉV befut a Kerepesi Úti végállomásra. A délutáni műszakban dolgozók első ko­rai hullámát hozza a Gumi­gyárból és a Mexikói út kör­nyékéről. A vonat megáll, a kocsikban végig kialszanak a lámpák és az utasok sötétben botorkálva bukdácsolnak ki­felé. Az állomás sötét, ide már nem jut a Baross téri neonok fényéből. A jelenet szinte minden es­te megismétlődik. A szerel­vény a motorkocsiról kapja a világítást, a motorkocsit pe­dig az érkezés pillanatában, hogy azonnal induláshoz for­duljon, lekapcsolják a sze­relvényről. Az indulásig leg­alább negyedórányi idejük van még. Ezalatt kényelme­sen megfordulhatna a motor­kocsi, még akkor is, ha né­hány percet várnának a lám­­paoltással. Csak egy-két perc türelem­re lenne szükség, és ezzel több száz ember mindennapi bosszúságát szüntetnék meg. (d) *+*++** — XIV. SZÁZADBÓL SZÁRMAZÓ SAKKJÁ­­TÉKRA bukkant egy dél­­üzbekisztáni parasztem­ber, földje megmunkálá­sánál. A játék figurái ége­tett vörös agyagból ké­szültek, részben fehér mázzal bevontak, részben pedig fehér alapon búza­kék virágdíszítésűek. — BENKE VALÉRIA művelődésügyi miniszter, Ilku Pál miniszterhelyet­tes és dr. Benczédi Jó­zsef, a középfokú oktatá­si főosztály vezetője el­látogatott a XV. kerületi Dózsa György általános gimnázium érettségi vizs­gáira. A miniszter a XIV. kerületi Radnóti Miklós Gimnáziumot is felkeres­te, ahol ugyancsak érett­ségi vizsgák voltak.­­ A RENDŐRSÉG­ FELHÍVÁSA A Budapesti Rendőrfőka­­pitányság letartóztatott egy húszéves férfit, aki több hó­napon át folyamatosan zseb­tolvajlást követett el a 6-os, 12-es és a 45-ös autóbuszon, így a többi között május 18-án a Bazilika előtt haladó 6-os autóbuszon egy női utas P­oxi gyártmányú karóráját lopta el. A tettesnél a rend­őrség­ 50—60 pénztárcát és aranygyűrűket talált, ezért kéri a károsultakat, akik még nem tettek feljelentést, hogy saját érdekükben je­lentkezzenek és tekintsék meg a bűnjeleket Budapest, V., Deák Ferenc utca 16. I. emelet, 150. számú szobában (Telefon: 123—456, 11—21-es mellékállomás).­­ HÚSZEZER PAB fehér gyermekszandált készítenek terven felül a Bertex Cipő­gyár dolgozói, a kongresszusi munkaversenyben. • Halálozás. Mélységes fáj­dalommal tudatjuk, hogy ara­nyos kedélyű feleségem­, édes­anyám, anyósom, sógornőm, Gyöngy Lajos eié sz. Bauer Kornélia június 18-án Tahi­ban, boldog házasságának 62. évében mosolygós szemeit örökre lehunyta. Gyászolják: Gyöngy Lajos, Gyöngy Pál, Gyöngy Pálné sz. Harsányi Mária, dr. Bergamanova- Gyöngy Aranka (Praha), va­lamint Kiss Júlia, Ropposch Franciska. Részvétlátogatás mellőzését kérjük. — Budás Péter MÁV nyugdíjas hirtelen meghalt. Temetése június 23-án dr. Vas­kof* a rákos­­keresztúri temetőben lesz. — Mil­ók Sándor f. hó 18-án el­hunyt. Temetése 23-án 15.30 órakor lesz a rákoskeresztúri temetőben. — Schiller Sándor hirtelen elhunyt. Temetése kedden 11 órakor lesz a rá­koskeresztúri temetőben.­ ­ KORSZERŰ KISGÉPEKKEL SOK TÍZMILLIÓ FORINTOT TAKARÍTHATUNK MEG ÉVENTE AZ országutak karbantartásánál Az országutak karbantartását a régi, elavult módszerekkel már nem lehet megoldani. Az Útügyi Kutató Intézet szak­emberei új módszert, dolgoztak ki, amely valósággal forra­dalmasítja ezt a nagyon fontos munkát. Az új eljárás lényege az, hogy az útőrök kis traktort kapnak, a hozzá tartozó szer­számokkal és más kisgépekkel. A traktorhoz pótkocsi is tartozik, amely 700 kiló anyag továbbítására alkalmas. A trak­torral működtetett szerszámok nagy­­ lehetőséget kínálnak a makadámutak gyors karbantartására, de az aszfalt- és betonburkolatú utak javításánál is kitűnően használhatók a kisgépek. Az előzetes számítások azt mutatják, hogy a kis­gépek használatával évente sok tízmillió forintot lehet meg­takarítani és a gépkocsivezetők lényegesen jobb utakon vezet­nek majd. VESZÉLYBEN AZ ATHÉNI PARTHENON A Parthenon márványalakjait »kőbetegség« fenyegeti. Okozója a környező gyárak füstje. V. G. Ziszisz görög ve­gyész eredményes módszert dolgozott ki a márvány viasszal való bevonására, ami megmentené a szobrokat az elváltozá­soktól, a vegyész azonban még a munka megkezdése előtt öngyilkos lett, s a fáradságos kutatásokat most elölről kell kezdeni. A másik megoldás az lenne, hogy az athéni gyá­rakra füstszűrőt szereljenek, de erre a gyártulajdonosok nem hajlandók. Az Akropolis sorsa nem érdekli őket annyira, hogy vállalják a szűrők felszerelésének költségeit. . . ­fsz. MEGNYÍLT A RUHAIPARI KTSZ második fió­k­­­a i­s, ahol különleges méretűek mérték után vásárolhatnak konfekció öltönyt MOST Ak­it 2 HELYEN TAN­ÁCS KÖRÚT 4. \ | LENIN KÖRÚT 103. pózol — Nincs szeme?! Hülye! — így üvöltött rám ön, tisztelt mo­toros felebarátom. Gyanútlan gyalogos vagyok csupán, akit a közlekedési vi­szonyok időnként lekényszerí­­tenek a járdáról, akár aka­rom, akár nem. E pillanatban az életem ezer veszélybe ke­rül, mert — lássa be kérem — fegyvereink nem egyenlők. Nekem, csak két lábam van — amíg ön meghagyja —, amelyekkel elszaladhatok ön elől, esetleg felugorhatok ha­za, a biztonságos járdára, ha úgy hozza a szükség, de önnek és társainak benzinmeghajtá­sú masinák tömege áll ren­delkezésére, és ha akar, még a járdára is követhet — amire szintén volt néhány példa, akár a közelmúltban is. Engem csak a kényszerítő szükség sodor az ön útjába és nem­ passzióból ugrándozom ön előtt, mint kergült kecske, ön viszont jogosan rohangál az úttesten, mert az az öné. Úton-út­félen látom, olva­som a gyalogosokat intő, sőt fenyegető szörnyű plakátokat. Mankós emberek riogatnak, mentőautók rémképe fenye­get, sőt nemrégiben humoros rajzzal akart megnyugtatni egy plakátművész, megrajzol­ván elgázolt holttestem lábait, s azt a pillanatot, amikor ak­tatáskás lelkem megválik föl­di porhüvelyétől és egynéme­lyek csodálkozására éppen az égbe tart. Borzalmas szövegek figyelmeztetnek, mi minden vár rám, ha nem ügyelek arra, hogy önt — ne adj’ isten — a gondatlanságból okozott em­berölés bűnébe taszítsam. Igaz, voltaképpen köszönet­tel tartozom minden illetékes­nek, hogy úgy óvnak öntől, mint jótét lelket a pokol gyöt­relmeitől, de sajnálattal hiá­nyolok mégis egy olyan pla­kátot vagy szöveget, ami ki­ragasztandó volna minden autó, motor és egyéb jármű szélvédőjére, minden motoros hátratekintő tükre mellé és imigyen hangzanék: »Azért a gyalogos is ember...« önt nem figyelmeztetik ilyen írások, ezért kérem, gon­doljon arra: gyenge vigasz­­számomra, ha — miközben tört a­bbal a kórházban fek­szem, olvasom, hogy önt há­romhónapi fogházra ítélték. Még gyengébb, ha szeretett hátramaradottamnak az önt felmentő ítélet indokolása esetleg azt adná tudtul, hogy nem ön, hanem én, az elvete­mült gyalogos, a leghűbb férj,­ a legjobb atya voltam a hibás. Kérem, ha már elszakította ka­bátomat, és hajszál híján el­törte kezem-lábán, ne ordít­son rám, hogy hülye vagyok. Jusson eszébe, hogy önt is anya szülte, nem gép és csak később, nagysokára pattant motorra. És most száguldjam tovább barátom — ha ugyan közben megállt volna, hogy meghall­gassa mentegetődző szavai­mat, amit nem hiszek — én megbocsátok önnek. Holott a műstoppolás negy­ven forintomba került. Kussinszky Endre 1959. június 21

Next