Népszava, 1959. december (87. évfolyam, 282–306. sz.)
1959-12-17 / 296. szám
Az üzemi tanácsok működéséről (Cikk a 3. oldalon) * Németh Sárika értékbevallása (Riport a 3. oldalon) * Ha kiég az új villanykörte — kicserélik (Riport a 3. oldalon) * Rázásmentes trolibusz készül (Riport a 3. oldalon) * Ma: Mit mond a ? (A 2. oldalon) Kádár János fogadta a Szovjetunió külkereskedelmi miniszterét Kádár János, az MSZMP Központi Bizottságának első titkára szerda délután fogadta a hazánkban tartózkodó N. Sz. Patolicsevet, a Szovjetunió külkereskedelmi miniszterét. A beszélgetésen, amely szívélyes, baráti légkörben folyt le, jelen volt T. F. Stikov, a Szovjetunió magyarországi rendküli és meghatalmazott nagykövete. (MTI) Dobi István távirata A. Zawadskihoz Dobi István, a Magyar Népköztársaság Elnöki Tanácsának elnöke üdvözlő táviratot küldött A. Zawadskinak, a Lengyel Népköztársaság államtanácsa elnökének 60. születésnapja alkalmából. Megjelent az MSZMP VII. kongresszusának anyaga A Kossuth Könyvkiadónál megjelent az MSZMP VII. kongresszusának anyaga. A több mint 200 oldalas kiadvány tartalmazza Kádár János és Fock Jenő beszámolóját, Kádár Jánosnak az első két napirendi ponthoz elhangzott zárszavát, s a kongresszus határozatait. (MTI) Fontos döntések a KGST szófiai ülésszakán a gazdasági együttműködés további kiszélesítéséről, a szakosítás kiterjesztéséről, a gyapjú-, gyümölcs-, szőlő- és zöldségfélék termelésének nagyarányú növeléséről 1959. december 10-től 14-ig tartották meg Szófiában a Kölcsönös Gazdasági Segítség Tanácsának tizenkettedik rendes ülésszakát. Az ülésszak munkájában részt vettek a tanácsban részt vevő összes országok küldöttségei. Magyarországot Apró Antal, a Minisztertanács első elnökhelyettese képviselte. A tanács ülésszaka megállapította a Kölcsönös Gazdasági Segítség Tanácsának egyre növekvő szerepét a tanácsban részt vevő országok közötti gazdasági együttműködés szervezésében. A tanács ülésszaka megvizsgálta és jóváhagyta a Kölcsönös Gazdasági Segítség Tanácsának alapszabályát. Az alapszabály rögzíti az európai szocialista országok szoros gazdasági és tudományos-műszaki együttműködésének kialakult gyakorlatát. Az alapszabályban kifejezésre jut a KGST-ben részt vevő országok kormányainak szilárd elhatározása, hogy továbbra is fejlesszék ezt az együttműködést a nemzetközi szocialista munkamegosztás következetes megvalósítása alapján, országaikban a szocializmus és a kommunizmus felépítése, valamint az egész világon a tartós béke biztosítása érdekében. Ugyanakkor az alapszabály kifejezi a Kölcsönös Gazdasági Segítség Tanácsában részt vevő országok készségét, hogy fejlesszék a gazdasági kapcsolatokat az összes országgal, társadalmi és állami rendszerüktől függetlenül, az egyenjogúság, a köcsönös előnyök és a belügyekbe való be nem avatkozás elvei alapján. Az alapszabály előirányozza, hogy a tanács tagjává való felvétel nyitva áll Európa olyan más országai számára, amelyek osztják a tanács célkitűzéseit és alapelveit, s egyetértenek azzal, hogy magukra vállalják az alapszabályban foglalt kötelezettségeket. A Kölcsönös Gazdasági Segítség Tanácsa tevékenységének alapjául szolgáló elvek megfelelnek az Egyesült Nemzetek Szervezete alapokmánya szellemének. Az ülésszak ajánlásokat fogadott el a főbb vegyipari berendezések, a cukor-, a húsfeldolgozó- és a papíripar néhány gép- és berendezésfajtája gyártásának további szakosítására. Ezen ajánlások megvalósítása lehetővé teszi a KGST- ben részt vevő országoknak, hogy nagyobb hatékonysággal használják ki a termelési kapacitásokat és teljesebben biztosítsák az országok szükségleteinek megfelelő berendezésekkel való kielégítését. Az ülésszak által jóváhagyott vaskohászati intézkedések előirányozzák a vasérc dúsítási technológiájának további tökéletesítését és a vaskohászati üzemekben több műszaki-gazdasági mutató javítását, továbbá az európai népi demokratikus országokban a kohászati nyersanyag és fűtőanyag forrásainak további növelését, valamint a nyersvas, acél, hengerelt acél és csövek pótlólagos termelésének biztosítását. Az ülésszak által jóváhagyott vaskohászati intézkedések szerint a KGST-ben részt vevő érdekelt országok segítségével gyorsabb ütemben fog fejlődni Albániában a vas-nikkel ércek, Bulgáriában pedig a vasércek termelése. A tanácsban részt vevő országok lakosai szükségleteinek teljesebb kielégítéséhez szükséges feltételek létrehozása céljából az 1965. évben — 1958-hoz viszonyítva — a gyapjútermelés növelését 1,7-szeresen, a gyümölcsökét 1,7-szere(Folytatás az 5. oldalon) A tudás hatalma — Minél kevesebbet tud a paraszt, annál jobb nekünk — vallották, ha nem is mondták mindig ki — a magyar föld urai, amíg nem lett a föld ura a dolgozó paraszt. Iskolába ugyan járhatott a paraszt gyereke, volt hozzá joga, csak pénze nem. S ha néhánynak mégis sikerült diplomát szereznie, minden eszközzel igyekeztek elidegeníteni falujától, nehogy felvilágosítsa a földet túró parasztot életének sanyarúságtól, s jogairól beszéljen neki. Mert a tudás hatalom — ezzel már ők is tisztában voltak. De ezzel a hatalommal ne a paraszt éljen. Alighanem nagyot néznének a tudás hatalmának akkori tulajdonosai, ha értesülnének róla, hogy Vas megye valamennyi termelőszövetezeti községében jogügyi szakemberek tartanak előadásokat a tsz-tagoknak. A napi munka után összeülnek a parasztok a tanácsházán, s arról hallgatnak okos szót, hogyan védelmezzék a közös vagyont, mi a földjáradék, mit tartalmaznak a szerződések stb. Az ország gazdáié — a dolgozó embereké, így a parasztoké is — ma már a hatalom, a tudás hatalma is. (v. gy.) Az alacsony vízállás ellenére is folytatják a hajózást a Dunán .205 000 tonna árut szállítottak terven felül Két új hajót kap az év végéig a MAHART A magyar hajózás az idén a nehézségek ellenére is jó eredményeket ért el. A teherhajók 205 000 tonnával többet szállítottak a tervezettnél. A személyhajókon 108 ezerrel többen utaztak mint amenynyire számítottak. — Az alacsony vízállás sokszor szinte lehetetlenné tette a hajózást — mondotta Bélay József, a MAHART vezérigazgatója. — A szárazság miatt hetekig egyméteres vízállásnál kellett folytatnunk a szállításokat. Budapestnél jelenleg is alig éri el a 126 centimétert a víz magassága. A hajózást azonban nem szüntethetjük be: üzemeinknek nagy menynyiségű nyersanyagot szállítunk a szomszédos államok kikötőiből és az exporttermékek továbbításában is nagy feladat hárul a hajózásra. A szovjet, román, osztrák, bolgár és német kikötőkből vasércet, olajat, gabonát, műtrágyát stb. szállítunk. A nemzetközi szerződéseknek megfelelően, a környező országok hajóstársaságai segítenek külföldön a magyar hajóknak a rakomány vontatásában. A Bayer Lloyd és az Első Dunai Gőzhajózási Társaság például a Linz fölötti szakaszon vontatja uszályainkat.. Mi e két hajózási vállalat uszályait segítjük vontatóinkkal. — Az uszályokat — a vízállás miatt — most már csak egyharmad'T őszigi tudjuk megrakni. A hideg időjárás és a vízállási nehézségek ellenére sem szüntetjük be azonban a hajózást. Tengerjáróink és Duna-tengerjáróink Brailáig szállítják az árut, ahonnan folyami hajókkal vontatjuk haza. A Duna-tengerjárók a közeljövőben teherrel nem tudnak felhajózni Budapestig. Az a tervünk, hogy a javításra szoruló Duna-tengerjárókat üresen rendeljük haza. Bélay József elmondotta, hogy decemberben két új hajóval gyarapszik a MAHART. A »Szekszárd« elnevezésű, 800 lóerős, motoros hajó hamarosan elkészül a Balatonfüredi Hajógyárban. A »Badacsony« tengerjárón az utolsó simításokat végzik. A MAHART az új tengerjárót, amely már a jövő év elején elindul első útjára, a hónap utolsó napjaiban ver színt. (m. t.) A vendéglátás újításai Expresszételek az utasoknak - - Tért hódít az önkiszolgálási forma — Világmárkás italok A vendéglátás sok ötletes újítással tart lépést a fejlődéssel. A Keleti pályaudvar tőszomszédságában, a Debreceni Étteremben — ahol a legtöbb vendég siet, hogy elérje a vonatát — a »rendes« ételeken kívül néhány úgynevezett expresszételt is feltüntetnek az étlapon. Ezeket a pincérek soron kívül kötelesek a vendégnek kiszolgálni, így ha néhány perccel indulás előtt »ugrik be« valaki, akkor is meleg ételt fogyaszthat. Az önkiszolgálási forma is egyre divatosabb a vendéglátásban. Nemsokára a Marx Károly Közgazdaságtudományi Egyetem éttermét alakítják át ilyen célra. A Dupla eszpresszó helyén nemrég nyílt meg az első önkiszolgáló cukrászda. A vendégek a mintegy tíz méter hosszú pultról tálcára rakják a kiválasztott süteményeket, s a pult végén fizetnek. A Pilvax söntéssel szemben a napokban palackbor és ásványvíz önkiszolgáló bolt nyílt: húszféle palackozott bor mellett mindenféle ásványvíz is kapható. Világmárkás italok is érkeztek Magyarországra, így külföldi vendégeink megszokott, kedvenc italaikat fogyaszthatják a magyar borok mellett. (a) A Petőfi Irodalmi Múzeum ajtajában mától kezdve fegyveres őr áll. Igaz, hogy az őrbódé csak a térdemig ér, de a katona kényelmesen elfér benne. A parancs úgy szól, hogy a kiállítás megnyitásáig illetéktelen nem teheti be a lábát a helyiségbe. Mi is csak kísérővel jutottunk be. Az ajtóval szemben felirat: »Méltó tiszteletet kíván a gyermekkora. Ez az idézet időszámításunk kezdete után 65—120 között született. Mellette Petőfi »Szülőföldemen« című verséből az idézet: »Gyermek vagyok, gyermeklettem újra ...« Vajon mi készül itt? — Sírtak utánunk a szegedi, debreceni és békéscsabai gyerekek, amikor onnan eljöttünk. Most itt, a Petőfi Irodalmi Múzeumban a jövő héten nyitjuk meg a gyermekjátéktörténeti kiállítást — mondja Tápay-Szabó Gabriella, a főrendező. Az első »komoly« játékszer az a baba, amelyet alabástromból faragtak Babyloniában. A római gyerekeknek már volt hintájuk, karikájuk, az utcákon csigát pörgettek és gólyalábakon mászkáltak. A kiállításon első ízben mutatják be a falusi és városi gyerekek sajátkezűleg készített játékait, s a világ különböző részeiről való egzotikus játékokat: a kínai babát, az elefántot, amely gombnyomásra mozgatja ormányát és lábait. A biedermeyer korból való babaszobák a felnőttek bútorainak tökéletes másat A kiállítás célja, hogy a gyerekek ne csak azokat a játékokat ismerjék, amelyek az korukban divatosak, hanem azokat is, amelyekkel elődeik játszottak. A helyiségek dekorációit és falfestését Marosán Lajos vezetésével a múzeumi központi tervező csoport készítette. Nem könnyű a búcsú a kiállítástól. Talán legnehezebb a fél szobát elfoglaló »valódi« vártól, ahol II. József játékkatonái állnak őrt, a miniatűr francia utcaseprőtől, a tiroli paraszttól és az apró hangversenyteremtől. (m. j.) (Gonda György felvétele) Baba TÉLEN SEM PIHENNEK az MHS-búvárok. Az MHS VI. kerületi nehézbúvákrszakosztálya és a Beloiannisz Híradástechnikai Gyár könnyűbúvárai a hűvös idő ellenére tovább folytatják munkájukat és közösen végeznek merülési gyakorlatokkal egybekötött roncskiemelést a Dunán. A könnyűbúvárok feladata elsősorban a felderítés, kutatás, a súlyosabb darabok kiemelése pedig a nehézbúvárra hárul. A kiemelt roncsok árát a szakosztályok fenntartására fordítják. A képen: az Erzsébethíd pesti hídfőjénél a könnyűbúvárok befejezték munkájukat. Hazai László feljön a vízből, mögötte Sáfrány József (MTI Fotó : Mikó László felvétele) Munkások és mérnökök összefogásának nagyszerű példája az Ikarusban Kis »családi« ünnepre gyűltek össze szerdán az Ikarusgyár dolgozói, amelyen megjelent Fock Jenő, a Politikai Bizottság tagja, a Központi Bizottság titkára. Az ünnep igazi hangulatát az adta, hogy a gyár munkásai, technikusai, mérnökei nem mindennapi munkasikerekről beszélgettek. Október végén az Ikarus dolgozói elhatározták, hogy december 15-re vállalják évi tervük befejezését. A műszakiak ugyan kicsit merésznek tartották ezt a vállalást, hiszen ez azt jelentette, hogy az autóbuszgyártásnál még novemberben át kell térni a napi ötről napi hat busz gyártására. Az üzemrészek azonban a határozat után már nemcsak saját munkájukkal törődtek, hanem más üzemrészek tervteljesítésével is. A lemezes üzem segítséget adott a különleges és a fülke-üzemrészek munkájának elvégzéséhez. A hűtőkészítő üzem dolgozói is elvállalták más lemaradó üzemrész segítését. S becsülettel teljesítették ezt, míg saját tervüket egy nappal előbb, december 14-én befejezték. Ugyancsak hasonló példát mutatott a busz II. üzem is és más üzemrészeket is lehetne még sorolni. A mérnökök, a szerkesztők pedig ott nyújtottak segítséget, ahol épp a legnagyobb szükség volt munkájukra. Ha kellett, akkor hegesztettek, vagy motort szereltek, csakhogy munkástársaik valóra válthassák elhatározásukat. Az Ikarusban a munkások és mérnökök összefogásának nagyszerű példája született. Ezt az összefogást az anyag- és áruforgalmi osztály dolgozói is becsülettel támogatták. Az üzemanyagellátása zavartalan volt Az összefogás eredménye a borítékokban is megmutatkozott. Több üzemrészben a munkásoknak kifizetett órabér a termelés növekedésével arányosan csaknem egy forintot emelkedett. (p. f.)