Népszava, 1959. december (87. évfolyam, 282–306. sz.)

1959-12-06 / 287. szám

Szeraisp-spiszelős A játékok sorában oly nagy sikert aratott építőszekrény elve ma már a szerszámgépgyártásban is tért hódít. Egyre több gyár termelését profilozzák, egyre több olyan gépre van szükség, amely hosszú időn, éveken át csupán egyetlen típusú alkatrészt munkál meg. A magyar iparfejlesztési tervek is jelentős mértékű auto­matizálást irányoznak elő az elkövetkező években. A szovjet gépipar fejlesztése pedig az automatizálás és célgépesítés te­rén oly hatalmas léptekkel halad előre, hogy 1965-ig a szov­jet autóiparban a szerszámgépállomány 55 százaléka lesz kü­lönleges célgép. Tévedés lenne arra gondolni, hogy minden egyes üzem szükségletei szerint újabb meg újabb egyedi gépeket gyár­tanak. Ha így járnának el, a beruházások nagyon lassan (vagy­ néha sohasem) térülnének meg és a termelés színvonalának emelése is lelassulna. Az építőszekrény-elv éppen ezen a té­ren segít és oldja meg a felmerült problémákat. Mi történt ugyanis? Gondosan megvizsgálták valamennyi modern szerszámgépünket és ennek során kiderült, hogy né­hány azonos típusú, szabványosított géprészből áll mindegyik. Minden gépnek van valamilyen állványa, hajtó motorja a hozzátartozó sebességváltó szekrénnyel, a munkadarab be­fogadására alkalmas részek (asztal, befogófej) stb Ha ezeket szabványosítják, akkor eljuthatunk odáig, hogy csupán a kö­zös gépágyat vagy alaplemezt kell a kívánt célnak meg­felelően módosítani, úgyhogy az összes megmunkáló és be­fogó elemeket ráerősíthessük. A nagy szerszámgépgyárak egymásután hozzák ma már piacra szabványosított szerszámgépépítő egységeiket, ame­lyekből az úgynevezett agregát-gépeket lehet összeállítani. Kisebb gépek vonalán nálunk is vannak hasonló, egészséges kezdeményezések. A Szovjetunióban az autóipar jár a fejlesztési munkák élén. A NIAT, a szovjet autó- és traktoripari kutatóintézet a moszkvai kiállításon bemutatta (és a minszki gyárakkal karöltve gyártja is) félautomata agregát-gépeit. Az ÁSZFRN­.éttelyet ábránkon is láthatunk, csupa szabványos »koc­kából« épül fel és az egyes megmunkáló fejeket a középső korasztal köré lehet telepíteni. _ A­­gép házszerű, menetes-furatos alkatrészek megmun­kálására alkalmas kivitelben hét motoros megmunkáló fejjel készül. Ezek mindegyikének 1,7—2,0 lóerős motorja van, amely szabványos elemeken át adja a nyomatékot a szerszámorsóra. A szerszámorsók ugyancsak szabványos egységek, mindegyi­kük a hajtó motorfejjel egybeépíthető kivitelben készül. A munkadarabokat szabványos befogó elemek tartják és to­vábbítják munkahelyről munkahelyre. A nyolcadik, üresen maradt munkahelyen a gépre felügyelő munkás rakja be a nyersdarabokat és veszi ki a kész munkadarabokat. Az ASZFRN-600 nem sokkal nagyobb, mint egy közepes karusszeleszterga (2,8 méter hosszú, 2,6 méter széles, 1,4 mé­ter magas). Súlya 5300 kg s csak ez árulja el, hogy több egy­séget tartalmaz. Segítségével óránként hat darab készül olyan alkatrészből, amelyből korábban kétóránként egy készült. Egy-két érdekes adat: a gép beállításával az egy darabra eső munkaidőszükséglet tizedére csökken; egy darab gyártási ön­költsége is tizedakkora és hat univerzális szerszámgép sza­badul fel. Egy-egy ilyen agregát­ gép éppen ezért általában egy év­nél rövidebb időn belül megtérül Ráadásul az adott alkat­rész gyártásának leállítása esetén a gépcsoportot egy újabb feladatra lehet átalakítani, tehát a már réges-régen megtérült, leírt gépek élettartama évtizedekre hosszabbodik meg. A mel­lékidők nagyrészt lecsökkennek, s a legjobb szakképzettségű, legmagasabb bér kategóriájú gépmunkások más, fontosabb feladatokra (szerszámkészítés, végszerelés stb.) szabadul­nak fel. Az építőszekrény elvén készült agregát­ gépek tehát a termelés műszaki színvonalának emelésében, a termelé­kenység növelésében egyre nagyobb szerephez jutnak. Azt sem szabad elfelejteni, hogy sok látszólag elavult, régi szer­számgépet hasonló egységek beszerelésével, alkalmas ki­egészítésekkel valóságos új életre lehet kelteni. A közepes és nagysorozatú gépgyártásban ezért e gépek nélkülözhetetlenek. NAGY ERNŐ Mennyezetre szerelt fűtőtestek Magas termek fűtése különösen sok gondot okoz a­­ fűtőtechnikusoknak. Ezt a problémát oldotta meg sikere- t sen egy külföldi cég, amely a fűtőtestet közel a mennye-­­ zet alá szereli. Amint az ábrán is látható, a motor meg-­­ indításakor forgásba jövő lapátok beszívják a levegőt s azt gőzzel vagy forró vízzel táplált fűtőtesteken felmelegítik,­ majd ismét a terembe engedik, ilyenformán egy állandó­­levegőcirkuláció áll fenn a helyiségben, a hideg levegő­­be­, a meleg pedig kiáramlik a berendezésből. Ha a mo­­­tor nem működik, akkor érestkező irányú szellőző hatás­ érhető el. A mennyezetre szerelt fűtőberendezés igen­­ egyenletes hőmérsékletet szolgáltat. Óránkénti hőszállítása 1­13 000—250 000 Kcal között van. Folyékony földgáz szállítása Olaszország már évek óta szállít külföldre folyékony­­ földgázt. Eddig kisebb hajókat használtak. Most épült meg , a 950 tonna folyékony gáz szállítására alkalmas »Agipgas­­ Terza« nevű hajó- 18 tartálya van, félgömb alakú tetőrészük­­ a hajó fedélzete fölé nyúlik. 80 méter hosszú, 1386 tonnás J hajót egy kilenchengeres dieselmotor hajtja. A szükséges J kompresszor, világító stb. berendezések a hajót a légkor-­­ szerűbb vízijárművek közé sorolják. A fémipari kutatás nap­jainkban olyan teljesen új fémelőállítási rendszer alapjait dolgozza ki, amely, ha kibontakozik, az egész fémipart átala­kíthatja. Egy újabban sok­­féle célra felhasznált fém­nek, a germániumnak új­szerű előállítása vezetett erre a gondolatra. A germániumfémet, mint félvezetőt jól isme­rik, tranzisztorokban hasz­nálják fel. Eddig a germá­­niumot tömbökből, gyé­mántélű fűrésszel vágták ki, majd csiszolták. A germánium rideg, sok volt a veszteség, kb. 80 százalé­ka hulladékba ment. Most azután sikerült az ún. »dendrit« germániu­­mot előállítani. Hajszál­vékony, tükörsima szala­got »növesztettek« szinte molekulákból. A finom szalag egyetlen kristály. Az ilyen »egykristály« vagy »monokristály« segít­ségével készült tranziszto­rok és egyéb készülékek olcsóbbak, könnyebbek, kisebbek lehetnek a szok­ványos technológiával ké­szülteknél Egy rakéta­­fejbe építhető távolság­mérőben például dendrit­­germániumból csak kb. 0,02 grammnyi darabra van szükség. A legérdekesbb az, hogy az ilyen egykristály sza­kítószilárdsága messze fe­lülmúlja a szokványos technológiával készült fémszálét. A krómnikkel­­acél szakítószilárdsága 120 kg/mm1 (szovjet kohá­szoknak sikerült 300 kg/ mm3 szilárdságút is elő­állítani), míg az egykris­tály acélhuzalé 1430 kg le­het. Számítások szerint a kristálynövesztéssel ké­szült huzalok, rudak stb. szilárdsága átlag hetven­szerese lehet az eddigi el­járásokkal készített anya­gokénak. _______" A gondolat nem teljesen ] új, 1877-ben már készítet-­­­tek nagyméretű egykris-­­­tályt, de csak 1925-ben si­­­ került először hidrogén-, áramban izzított rézkolo- ,­rndból használható — 15­ mm hosszú — óriáskrist­­tályt készíteni. Óriáskristályok a fémiparban Biztonsági kormánykerék Összeütközésnél a gépkocsivezetőt leginkább a kor-­­mánykerék sérti meg. Számos autóbaleset megvizsgálása­ során kialakult tapasztalat nyomán szerkesztették meg a­ biztonsági kormánykereket.­­ Az újszerű kormánykeréknek két küllője van, erősen­ felhajlítva. A kormánykerék agya tehát jóval a kerék síkja­ alatt van. A kerékagy és a hozzácsatlakozó cső, illetve­ kormányrudazat a szerelékfalnál kezdődik. A kétküllős­ kormánykerék biztonságos, jó fogást ad. Összeütközésnél­ a küllők és maga a kerék is rugalmasan elhajlik, egészen­ a szerelékfalig és így komoly sérülést a kerék nem okoz-' hat. A keréken félköralakú gyűrű megérintésével a vil­­­lanykürt működésbe hozható. A növekvő gépkocsiforga- rambolnál az utasok előre n­­lem növeli a balesetlehetőség­esnek és összeverik magus­é­get is. Nagyon szellemes és kár. Az erős, rugalmas he-i egyszerű módját ajánlják az veder megakadályozza azt amerikai személygépkocsi el- előreesést. A heveder égé- t adók az új vásárlóknak, a szén laza, kényelmes ülést a balesetek ellen. A kocsiülé- biztosít és nagy mértékben i­gen ugyanolyan széles, erő­ növeli az életbiztonságot. Erő­ sen gumizott heveder van. Nem­es lenne talán nálunk is, mini a repülőgépek ülésein, foglalkozni a balesetelhárt­ ! Megfigyelték ugyanis, hogy foglalkozni ,a balesetelhárt­a súlyos sérülések 65 szálla­­tásnak ezzel az egyszerű, de léka abból ered, hogy ősz- ennál hatásosabb lehetősége-; szeütközés, vagy más ka­­vei. Atomenergia­­ a tengerhajózásban­­ Nemsokára elindul próba- , útjára a Savannah II. nevű­­ atommeghajtású tengerjáró hajó, 181 méter hosszú, 60 utast és 10 000 tonna árut szállíthat. Üzeme egy­előre drágábbnak ígérkezik a gőz- vagy dieselüzemnél, de nem is a gazdaságosság, hanem a tapasztalatszerzés a legfontosabb feladat. Üzem­­­­anyaga 7050 kg uránoxid,­­ • amelynek felhasználásával 50 , 5 ezer kilométer utat tehet i­k meg. Különleges berendezés­­ gondoskodik arról, hogy a ► tátkötők vizét atomszennye­­­­zés ne veszélyeztethesse. ► Reaktora 1­m átmérőjű, 120­­ atmoszféra nyomású, 270 fok • hőmérsékletű vízzel dolgozik, s ez adja át melegét a hőki­­­cserélő rendszernek. A su­­­­gárzó berendezéseket ólom,­­ vas, beton, fa és plasztik­­a­szigetelés védi. Arra is gon­­­doltak, hogy összeütközés [ vagy elsüllyedés esetén ] következhessék be a reaktor­­ felrobbanása. A reaktor mé­­­­legével termelt gőz 20 000 ló­­­­erős Laval-turbinát működ­het; a hajó 36 km — 20 cso­­­­mó — sebességgel haladhat. Ebédlőszoba — a jövőben Fantasztikusnak tűnik, de talán nem is nagyon távoli Jövő képét mutatja egy valóban elkészült szoba, melyet csőbútorokkal rendeztek be, de lámpa, vagy fűtőtest nem látszik benne. Színes falai nem csempéből, hanem elektro­­lumineszcensz sugárzást kibocsátó anyagból vannak, a fű­tést pedig a falba épített hőelektrikus panelek látják el- A lakásban egy központi vezérlőkészülék szabályozza a mele­get ás világosságot, aszerint, hogy a hőmérő és fénymérő milyen értéket mutat. Sokan hiszik, hogy ez a jövő útja, de az emberi természetnek jobban megfelel — ezt gyárak­ban tapasztalták —, ha a helyiségek hőmérséklete az év­szaknak, világítása a napszaknak megfelelően változik. Ám olyan gyárakban, melyekben a levegőt télen-nyáron ugyanazon hőmérsékleten, páratartalmon tartották, a dol­gozók nem érezték jól magukat. Új szovjet hűtőtornyok A legújabb szovjet hő­erőművek részére kidol­gozták a Moszkvában be­mutatott új tíz egységből álló hűtőtornyot, amely az eddigieknél lényegesen jobb hatásfokkal bizto­sítja az erőművekben ke­ringő víz hűtését. A be­rendezés tíz, egyenként 200 négyzetméteres hűtő­felületi, szabványos egy­ségből áll, ez azonban a helyi szükségletnek meg­felelően változtatható is. Egy-egy egység elméleti teljesítőképessége órán­ként 1200—2000 köbméter víz, amennyiben 8—10 fo­kos hasznos hőesés áll rendelkezésre. A hűtőtorony fő részei, beleértve a ventillátorok diffúzorjait, a permetező egységeket és a csővezeté­keket, szabványos előre gyártott betonelemekből készülnek, míg a vízhűtő medence tömör vasbeton. Az új hűtőberendezés elő­állítása a tapasztalatok alapján nagyon gazdasá­gosnak ígérkezik. Újfajta, szilikátmentes üveg ! Az üveg sziliciumdioxid !— kvarchomok —, szóda,­­ mészkő összeolvasztásával ! képződik. Sokféle anyag­­­gal lehet keverni, de leg­­­­fontosabb a szilikát, a­­ sziliciumdioxid. A szerves­­üveg — a plexi — volta­iképpen nem üveg, mert ! sziliciumdioxid nincsen­­ benne. Az üveg kristályos, télhálós szerkezet az oka ; merevségének, kemény­ségének és törkénységé­­­nek. Most egy egészen újfajt', fa üveget találtak fel az­­ üvegkutatók. Kén, arzén,­­ szelén és thallium van­­ az üvegben. Olvadáspont-­­ja 3—400 C fokkal ala­;­­­csonyabb a szokott üveg-; ! fajtákénál, vagyis 125—350°; ! C között van. Megolvadva | ! olajsűrűségű. A feldolgo-!­­ zás során könnyen lehet! » különféle tárgyakat az el-i­l vadt üvegmasszába már­­­­tással üvegbevonattal el­­­látni. Ez különösen a mű-, !szer- és rádiótechnikában; ! lehet fontos, ahol a nyom-!­­ tatott áramkörök jól szige-! | telő bevonatául kitűnően­ ! felhasználható. Kémiai­ ! tulajdonságai a közönséges I üvegéhez hasonlók, híg I savakkal, lúgokkal szem-! ben ellenáll, tömény alko-­­­liák megtámadják. Vízben­­ oldhatatlan. Organikus | oldószerek — benzin, olaj,­ alkohol stb. — nem hat-! nak rá, ezért a kémiai­ iparban is felhasználhat-; ják. ; Az újfajta üvegnek tu-! lajdonságai alapján első- ;­sorban az elektrotechniká-! ban jósolnak nagy jövőt.; Kockacukor-rádió A zseblámpa nagyságú rádiókészüléket sokan­ már nagyon kicsinynek és túl modernnek tartják,­ pedig van ennél sokkal kisebb is. Korunk technika-­­ja a »miniatürizálásra« törekszik s ennek egyik­ eredménye a képen látható kockacukor nagyságú­ rádiókészülék.­­ Elektroncsövek helyett sziliciumdiódák és ser-­ mániumtranzisztorok vannak benne, huzalozása nyom-­­tatott áramkör. Telepe az ún. »Micro-Modul«, amely-­­ben hajszál vékony keramikus lapok közé zárt masz-­ szában indul meg az áramfolyam. ‘ Műanyag „vasbetonban” A Német Demokratikus Köztársaság egyik kísér­leti üzemében nagy sza­kítószilárdságú műanyag­­rudakat állítottak elő. A műanyagrudak poliészter­rel erősített üvegselyem­ből készülnek. A kötegek­ben elhelyezett üveg­­selyem, poliészter ragasz­tó anyagával nagyobb sza­kítószilárdságú, gránt a vasbetonba épített beton­acélfajták. Emellet a mű­anyag könnyen munkál­­ható és hajlítható. A láng mindent elárul... A vizsgálandó anyag nyolcmillomod részét is mérni tudja egy új szovjet műszer A fizika rohamos fejlődése a technika minden ágában érezteti hatását. A vegyészek például számos, új, tökéletes elemző eszközzel gyarapod­tak a fizika jóvoltából. Már régóta tudjuk, hogy a láng színét az elégő anyag összetétele erősen befolyá­solja. A tűzbe szórt só pél­­dául sárgára, a nátrium-elemi­ jellegzetes színére festi a lángot. A bárium zöldessár­ga, a stroneium tűzvörös színt ad s ezt a tényt a tűzi­játékok készítői is ismerik. Érdekes azonban, hogy a láng elszíneződése és ennek nyomán a láng színképének, spektrumának elemzése nem csupán egyes elemek jelen­létére, hanem pontos meny­­nyiségükre is utal. Érzékeny műszerekkel tehát a láng alapján meg lehet állapíta­ni egyes, kis mennyiségben jelenlevő anyagok százalékos arányát. A moszkvai ipari kiállítá­son is láthatunk egy ilyen műszert. A készülékhez egy hegesztőpisztolyhoz hasonló égőfej tartozik és ennek lángjába vezetik be — kellő finomságára elporlasztva — a vizsgálandó anyag oldatát. Az oldat beadagolása után a készülék teljesen automati­kusan működik; a vizsgálan­dó oldatot sűrített oxigénnel porlasztja el és adagolja a lángba. Maga a színképelem­ző készülék a nálunk is is­mert UM—2 monokromátor. A színképvonalak erősségé­nek érzékelésére a látható és az infravörös fény iránt ér­zékeny fotocellák szolgál­nak. Az elektronikus egység a regisztráló berendezést működteti. A készülék mérési eredmé­nyeit diagrammpapírra rög­zíti. A csúcsok nagyságából az anyag mennyiségét lehet megállapítani. Az ábrán egy ilyen mérés eredményét láthatjuk. A kí­sérleti oldat indiumtartalmát akarták megállapítani. (Az indium fontos félvezető anyag s egyre többet fo­gyaszt belőle a híradástech­nikai és kibernetikai ipar.) Az 1. csúcs a görbén 0,0008 százaléknak (nyolc millio­­modrésznek, kilogrammon­ként, nyolc milligrammnak!) felel meg. A görbe ezt a mennyiséget már biztonságo­san kimutatja. A 2­ csúcs 0,0015 százaléknak, a harma­dik pedig 0,0025 százaléknak felel meg. Íme a lángspektrométerrel meghatározható elemek: ká­lium, nátrium, lítium, kal­cium, rubidium, cézium, stroncium, bárium, bór, vas, króm, gallium, indium, tal­­lium, v a­nádi­um, a készülék 20 perc alatt 30 mintát ele­mez meg; egyórás munkájá­val egy laboráns kétnapi munkáját teljesíti. A lángspektrométer a mo­dern kohóipari vegyi lebora­­tóriura új, fontos segédesz­köze. N. E.

Next