Népszava, 1960. április (88. évfolyam, 78–102. szám)

1960-04-01 / 78. szám

Világ proletárjai egyesüljetek! NÉPSZAVA . A MAGYAR SZAKSZERVEZETEK KÖZPONTI LAPJA___­88. ÉVFOLYAM, 78. SZÁM ÁRA 60 FILLÉR 1960. ÁPRILIS 1. PÉNTEK Rambouillet-ben megkezdődött Hruscsov és de Gaulle­­ kétnapos eszmecseréje, itv'gy A szovjet kormányfő befejezte vidéki körútját — Látogatás a Renault Művekben — Hruscsov Párizsban szakszervezeti­­ vezetőkkel találkozott —Fogadás a szovjet nagykövetségen ! Ester vacsora de Gaulle-nál . A szovjet kormányfő és kí­sérete csütörtökön délben ra­gyogó tavaszi időben fejezte be vidéki körútját. Reggel 8 óra 45 perckor, amikor Hrus­csov Rouenban gépkocsiba ült, még köd ült a környéken, de A Renault-művek kapujá­ban Dreyfus elnökigazgató fo­gadta a szovjet kormányfőt. Ismeretes, hogy ennek a láto­gatásnak előzetes tervek sze­rint csak pénteken kellett vol­na megtörténnie, de mivel a szovjet kormányfő azt óhajtot­ta, hogy az egész pénteki na­pot a politikai tárgyalásoknak szenteljék, egynéhány prog­rampontot kihagytak és a Renault-gyári látogatást csü­törtök délelőttre iktatták be. Csütörtökön a szovjet kor­mányfőnek el kellett volna látogatnia az alizay-i Sica­cel-az égbolt hamarosan kiderült, s 10 óra 10 perckor, amikor a gépkocsisor a flins-i Renault­­művekbe ért, a hatalmas épü­letek ablakai már szikrázva verték vissza a napfényt a­lulózegyárba is. Hruscsov meg­bízásából Koszigin miniszter­elnökhelyettes kereste fel a gyárat és egy órát töltött ott. A program zsúfoltsága miatt a Renault-gyári látogatást is rendkívül rövidre kellett fog­ni. Ezért a szovjet kormány­fő gépkocsival hajtatott végig a szerelőcsarnokon. Kifejezte azt a kívánságát, hogy az idő rövidsége ellenére szeretne munkásokkal beszélgetni s — mint mondotta — inkább ke­vesebb technikai felvilágosí­tást kér: tette, hogy a Szovjetunióban jelenleg húszéves tervet ké­szítenek; a tervnek az a célja, hogy a tervidőszak végére a Szovjetunió minden területén kétszeresen túlszárnyalja az Egyesült Államok termelését. Ezután elmondotta, hogy most folyik a munkaidő leszállítá­sa hét óráról hat órára a bá­nyászatban és más nehéz mun­katerületeken. A hétéves terv végére azonban a legnehezebb munkahelyeken hat, illetve öt órára akarják lerövidíteni a munkaidőt. Ez lesz a világ legrövidebb munkaideje — jegyezte meg Hruscsov. — Technikai hala­dásunk üteme és az automati­zálás lehetővé teszi majd azt is, hogy később még ezt a na­gyon rövid munkaidőt is meg­rövidítsük. A szovjet kor­mányfő ezután arról szólott, hogy a Szovjetunió minden dolgozója büszke az ingyenes orvosi ellátásra. — Nálunk — mondotta —, a pénz nem fontos, ha valaki­ beteg. A beteg egyszerűen te­­­lefonál az orvosért, az eljön, és ezért semmiféle díjazást­­ nem kér. Az operációk is in­­ gyenesek, s a vállalatok a kór­­­­házi költségeket is megtérítik.­­ A szovjet kormányfő ezután­­ arról beszélt, hogy a Szovjet- ♦ unióban az adminisztratív­­ szervek demokratizálása to­vább tart. Nagyon sok hatás­kört átadnak a szakszerveze­teknek. Látogatás a Renault-gyárban Ismét Párizsban! A szovjet szakszervezetekről A tőkések azt mondják, hogy a mi szakszervezeteink nem szabadok, mert nálunk nincs­­ sztrájk — folytatta Hruscsov. — De ki­ ellen sztráj­kolnának a szovjet munkások? A szovjet kormányfő a fran­cia fővárosba néhány perccel dél után érkezett meg, s azon­nal szállására, a Quay d’Or­­sayra hajtatott. A francia kül­ügyminisztérium épülete előtt hatalmas tömeg lelkesen kö­szöntötte a szovjet vendége­ket. Alig néhány perces pihe­nő után, fél egykor Hruscsov fogadta a párizsi Munka­ka­mara küldöttségét, amelyhez csatlakoztak a CGT vezetői és több vállalat szakszervezeti bizottságának képviselői is. Benoit Frachon, a CGT főtit­kára, majd Henaff, a CGT Szajna megyei titkára üdvö­zölte Hruscsovot. Hruscsov a szakszervezeti vezetőknek először a Szovjet­unió gazdasági fejlődéséről be­szélt. Ez a fejlődés minden te­csak saját maguk ellen. A sztrájk — én láttam — nem szórakozás, ahhoz a munká­sok csak nagyon nagy szük­ségben folyamodnak. Mikor sztrájkoltunk, először feléltük élelmiszertartalékainkat, utá­na éheztünk, sokan csaknem éhen haltak. Amikor jó az életszínvonal, nincs szükség sztrájkra. Nálunk pedig jó az életszínvonal. A Szovjetunió Kommunista Pártjának Köz­ponti Bizottsága már most azon gondolkozik, hogy a hét­éves terv végére hat, illetve öt órára csökkentse a munka­időt.­­ Mindehhez tekintetbe kell venni, hogy forradalmunk csak negyvenkét esztendős, s köz­ben háború is volt. A tőkés ideológusok korábban vállu­­kat vonogatták, amikor ered­ményeinkről hallottak, de tel­jesen felébredtek, mikor a szputnyikokat kezdtük felbo­csátani. A szputnyik nekik is megmutatta a Szovjetunió le­hetőségeit. Ami minket illet, mi a továbbiakban sem al­szunk, s az Egyesült Államok nem bír majd utolérni ben­nünket a szputnyikok és a ra­kéták területén. — Bizalommal nézünk a jö­vőbe — folytatta Hruscsov. — A forradalom után sokan ránk támadtak, de megsemmisítet­tük támadóinkat. Hitler is megtámadta a Szovjetuniót, s tudjuk, mi lett a vége. Hatá­raink most nyitva állnak min­denki előtt, de azokat csupán fegyver nélkül lehet átlépni. A szovjet kormányfő, óriási tetszéssel fogadott beszéde után, a küldöttség tagjainak kérdéseire válaszolt. A legelső kérdés a Szovjetunióban rend­szeresített fizetésekre vonatko­zott. Hruscsov sok adatot so- Hruscsov egy lille-i textilgyárban ruhabemutatón vett részt. A képen­ üdvözli az egyik kis manekent. (Lille, MTI — rádiókép) (Folytatás a 2. oldalon) Hruscsov a Renault autógyárban (Párizs, MTI — Telefoto)­­■ Az MSZMP Központi Bizottságának zászlajával kitüntetett vállalatok Az MSZMP Központi Bizott­ságának kongresszusi zászla­jával a következő vállalatokat tüntették ki: Chinoin Gyógy­szer- és Vegyészeti Termékek Gyára, Vörös Csillag Traktor­gyár, ÉM 44. számú Állami Építőipari Vállalat, Szerencsi Cukorgyár, Tiszaszentimrei Ál­lami Gazdaság, Csemege Élel­miszer Kereskedelmi Vállalat, Ch­emolimpex Külkereskedelmi Vállalat, Győri Lenszövő Vál­lalat, Budapest Keleti Vasúti Csomópont. A Központi Bizottság okleve­lét kapták: Középdunántúli Szénbányászati Tröszt, Novem­ber 7. Erőmű, Klement Gott­­wald Villamossági Gyár, Vil­­lamosági Televízió- és Rádió­­készülékek Gyára, ÉM Békés­­megyei Téglagyári Egyesülés, (Békéscsaba), ÉM. 8-as számú Kőbánya Vállalat (Uzsabánya), Nagykőrösi Konzervgyár, Bé­késcsabai Baromfifeldolgozó Vállalat, Középsomogyi Álla­mi Erdőgazdaság (Kaposvár), Polgárdi Állami Gépállomás, Békésmegyei Iparcikk Kiske­reskedelmi Vállalat, Budapesti Textilnagykereskedelmi Válla­lat, Technoimpex Külkereske­delmi Vállalat, Terimpex Kül­kereskedelmi Vállalat, Pannó­nia Szőrmeárugyár, Fővárosi Finommechanikai Vállalat, Posta Központi Kábelüzeme. 66-os számú Autóközlekedési Vállalat (Győr). (MTI) Kilencszázötven millió forint a kifizethető nyereségrészesedés Ülést tartott a Minisztertanács . A kormány Tájékoztatási­­Hivatala közli:­­ A Minisztertanács csütörtö­kön ülést tartott. Elhatározta, hogy előterjesztést tesz az El­nöki Tanácshoz a polgári tör­vénykönyvet hatályba léptető törvényerejű rendeletek meg­alkotásába. , A kormány — a polgári tör­vénykönyv rendelkezéseivel összhangban — módosította a vasúti árufuvarozás szabályza­tát. A pénzügyminiszter tájékoz­tatta a kormányt az 1959. évi nyereségrészesedés és jutalma­zási alap alakulásáról. A nye­reségrészesedés, illetve jutal­mazási alap összege a tavaly kifizetett egymiliárd-százmillió forinttal­­ szemben, most egy­­milliárd-négyszázhetven millió forint. Az iparvállalatok költség­­szintjének csökkentésében 1959-ben elért eredmények le­hetővé tették, hogy az iparban a tavaly kifizetett 798 millió forinttal szemben most 950 millió forint nyereségrészese­dést fizessenek ki. A kormány a tátékosóidőt jóváhagyóan tu­domásul vette. A Minisztertanács ezután fo­lyó ügyeket tárgyalt. (MTI) Hruscsov megnyerte „Tour de France“-át »■.MONSIEUR HRUSCSOV MA NINCS MEGFELELŐEN ÖLTÖZVE« — mondta nekem ma délelőtt Flins-ben a Re­nault Művek egyik igazgatója, amikor feltettem neki a — naponta nem tudom hányszor elhangzó — kérdést: mi a vé­leménye a szovjet miniszter­­elnök utazásáról? Tudtam, hogy Franciaországban a fér­fiak is kényesek a divatra. Erre a kritikára azonban még­sem voltam elkészülve. »­Mon­sieur Hruscsovnak, szerintem, ma sárga trikót kellene fel­vennie. Ha nem tudná ugyan­is, ezt viseli a győztes a Tour de France utolsó fordulójá­ban.« Kiküldött munkatársunk párizsi telefonjelentése Egy másik tudósításban már említettem, hogy a franciák Hruscsov vidéki körútját leg­népszerűbb kerékpárverse­nyükhöz hasonlítják. »Hrus­csov megnyerte a Tour de France-t — mondotta az igaz­gató — és örülünk, hogy az utolsó fordulóban a mi ven­dégünk. A Párizstól körülbelül 39 kilométerre fekvő Flins-ben, a Renault Műveknek, a világ egyik legmodernebb autósze­relő üzemének óriási csarno­ka előtt állt meg csütörtök délelőtt 10 órakor Hruscsov autókaravánja. Az elektromos forrasztópisztolyok géppuská­ra emlékeztető kattogásának harsogó zajában, pattogó szik­rák fényében lép be a Hrus­csov család a karosszériacsere­(Folytatás a 2. oldalon) Hruscsov egy lille-i textilgyárban Marcell Bussac-kal, a gyár tulajdonosával beszélget. Bal­oldalon Hruscsov felesége (Párizs, MTI­­— Telefoto)

Next