Népszava, 1960. május (88. évfolyam, 103–128. szám)

1960-05-01 / 103. szám

Egy mai „kutyabőrös“ életútja Kárpáti Endrével a Telefon­gyár kísérleti műhelyében is­merkedtem meg. Hazafelé igyekezett és hívott engem is: — Jöjjön el hozzánk, otthon folytathatjuk a beszélgetést. Elfogadtam a szíves invitá­lást. Mi­kor az öltözőből előke­rült, a kabáthajtókáján szép A Thököly úton, közel a gyárhoz, kétszobás lakása van a Kárpáti családnak. Az el­múlt tíz évben szerzett új bú­torral ízléses, meleg »fészek­ké« rendezték be. A családi képek közt a falon két bekeretezett oklevél van a díszhelyen. A beszélgetés mindjárt ezekre terelődik. Az­­tain előkerülnek újabb okleve­lek, emléklapok — köztük a feleségéé is — s hat különböző kitüntetés... Oly szeretettel és múltba révedően forgatja a finompapírú okleveleket, hogy nehezen találja a szót. — Ezek — mondja végül — számomra olyasféle »birtok­levelek« is... — Hogy érti ezt? — Úgy értem, hogy mi, munkások birtokoljuk az or­szágot, az államhatalmat. Ter­mészetes hát, hogy államunk ilyen elismeréssel is jutalmaz­za azokat a százezreket, akik különösen jól sáfárkodnak a közös birtokkal. Ezért érzem ezeket szinte a »birtokleve­leimnek­«. Olyan büszkeséggel mondja, ahogy a hajdani nemesek büsz­kélkedhettek kutyabőrükkel. Persze, ég és föld a különbség. A hajdani kutyabőrök mögött császárok szolgálata és hará­csolt hűbéri birtokok voltak. A Kárpáti Endrék oklevelei mö­gött országépítő munka, a nép és a munkáshatalom szolgá­lata húzódik meg. Mindegyik oklevélnek külön története van. Könyvre való is kitelne e históriákból, mert a magyar munkáshatalom történetének is részei. — Itt van például a Tanács­köztársasági Emlékéremmel kapott oklevelem... — mond­ja és emlékei szárnyán vissza­száll gyerekkorába. Mert 1919- ben épphogy 15 éves lett, ami­kor apját, az abonyi kárpitost és kocsifényezőt a helyi vörös direktórium alelnökévé vá­lasztották. Május elején az a­bonyi ellenforradalmárok, ku­­lákok elfoglalták a helyi vá­rosházát és az összes középüle­teket. A direktórium Ceglédre ment segítségért és nyomban visszaindult egy kisebb vörös­­őrséggel. A 15 éves Bandi Cegléd és Abony között megtanult a puskával bánni. Odaát még zöldfülű kamasz — hazaérve kiképzett vörösgárdista. És nyomban segített az abonyi munkás- és parasztfiatalokat beszervezni a helyi vörösőr­ségbe. Az első napon hetvenen ............ jelvényt pillantottam meg. — A törzsbeliek »címere« — szólt tréfásan. 56 éves lakatos, a gyár törzsgárdájához tarto­zik és ennek tagjait nemrég ilyen jelvénnyel tüntették ki. Jómaga 1939 óta dolgozik az üzemben, egyébként 1926 óta szervezett munkás, csatlakoztak hozzájuk — aztán megtisztították Abonyt az el­­lenforradalmároktól... — Ez volt az első harci tűz­keresztségem ... — jegyzi meg Bandi bácsi. Mert ma már így szólítják a gyárban. munkásújító Aztán kezébe veszi a jó munkájáért még 1952-ben ka­pott oklevelet — immár beke­retezve. Akkor a műhely egy­mással versenyző hét brigádja E derűs emlék után az 1957- ben kapott Szabadság Érdem­rend szintén bekeretezett okle­velét mutatva, megjegyzi: — Erre vagyok a legbüszk­­ébb. Miért? Az ellenforradalom kitörésekor hatodmagával egyik szervezője volt a gyár fegyveres munkásőrségének, amelyhez néhány katona és pártiskolás is csatlakozott. És így a kerületben üzemük lett az ellenforradalommal szem­ben álló erők főhadiszállása. Bandi bácsi egyébként október 23-tól november 6-ig szinte éj­jel-nappal bent volt a gyárban. Sok külső és belső provokációt vertek vissza a gyár és a kör­nyék védelmében. A közeli ke­nyérgyárból például október 29-én áttelefonáltak hozzájuk, egyikének volt a vezetője. A tizenkét tagú brigád túlnyo­móan fiatal munkáslányokból állt. Volt köztük egy Marika ne­vű, 16 éves, böszpiknyás pa­rasztlányka. Marikát a brigád­vezetővel az élen mindnyájan patronálták és hamarosan re­volveresztergához tették. Köz­ben megszerettették vele a könyvolvasást is. Úgy belejött a dolgába, hogy egyszer csak valamilyen újítási gondolattal állt elő. Az ötlet magva jónak látszott, s Bandi bácsi segített megvalósítani. Eredménye egy olyan fazonkés lett, amitől duplájára emelkedett Marika teljesítménye, a brigádé pedig szintén megnőtt , s ez is hoz­zásegítette őket az akkori ver­senyszakasz elsőségéhez. — Hát nem nagyszerű?! Egy parasztlánykából munkásújító lett a kezem alatt... »Segítsetek! Egy tucatnyi fegyveres felkelő teherautók­kal el akarja vinni a lakosság­nak sütött kenyeret...« Elsőként jelentkezett a se­gítő osztagba, amely egy kato­na irányításával átrohant a ke­nyérgyárba. Hosszú sorokban állt a környék lakossága a ke­nyérért. A gyárban majdnem tűzharcba keveredtek a felke­lőkkel, de egy csellel sikerült őket lefegyverezni, autóikat le­foglalni és a bandát elzavar­ni. .. íme, néhány história Kárpá­ti Endre »nemesi levelei, bir­toklevelei« mögül. Valóban a »birtokáról« volt szó ... S jog­gal büszke okleveleire. Hiszen ezek az uralkodó osztály neme­seinek »kutyabőrei«. Szenes Imre A 15 éves kamasz vörös tűzkeresztsége Fegyverrel a gyárért 1960. május 1 Hídépítők háborúról, békéről, munkásszolidaritásról A bombát kedden délben ta­lálták. Az úttest kőkockái alatt la­pult. Ott, ahol 15 év alatt ez­rével haladtak el a teherautók és könnyű személyokcsik, kart karba öltött kis óvodá­sok, összekapaszkodó szerel­mespárok, s ahol most is sza­kadatlanul áramlik a forga­lom. Fent a magasban gyufa­­skatulyányinak látszik csak a hidász, aki a sivító szélben le­kiabál: — Vigyáááázz! A drótkötélen ugyanis lefelé ereszkedik az egykori szénsé­ges Erzsébet-híd egyik rozsdás, vörös-sárga darabkája. Csontvázak és sisakok Villamos kattog el a híd alatt és átlátni Budára, a he­gyek fölé ereszkedő sötétszür­ke zivatarfelhőre, s éppen szemben a budai hídfő helyére. Mert ott lebontották már a kapuzatot. — És csontvázakat talál­tunk. Zöldesszürke rohamsisa­kokat. Német fegyvert. Itt, szemben, ma, a bombát. Holnap újra kijönnek majd a tűzszerészek, akik a mai bom­bát már elvitték és Bálint bá­csi brigádja elkezd ásni a gyil­kos jószág szomszédai után. Bálint bácsi odább, a zöld fűbe ásott gödörformában ül. — Régi kubikos? — Az hát — mondja büsz­kén —, vésztői. Kaszainak hív­nak. S tüstént megmagyarázza, minek a gödrök, amiket ás, nagyapáktól örökölt kubikos­­hozzáértéssel: itt lesznek a lámpaoszlopok, hogy éjjel is dolgozhasson majd a műszak. — Akna volt? — kérdem. — Nem a, bomba... Ülünk a villanypóznának ásott gödör partján. Kaszai Bálint tartalékos honvédtize­des, egykori hadifogoly, még előbb a m. kir. ezredesi tiszti­szolga elgondolkodva nézi a Várat odaát. „Szeretném megmutatni egy amerikai munkásnak" — Mondja csak, nem gyalá­zat, hogy így össze lehetett rombolni ilyen várost? A fiam­mal voltam fenn vasárnap a Várban. Tudja, az gimnáziumi tanár Gyomán. Nemigen lett vóna az... érti. Felmentünk, látni akarta. Cigarettára gyújt, óvatosan, féltenyérrel óva a lángocskát a széltől. — Háború? Tudja, ha még Horthy meg Hitler lenne a fe­jes. De hát most a pórnépen áll... — néz körbe és mozdu­latában benne van, hogy a ré­gies szóval itt a dömpereseket, teherautósofőröket, vasbeton­­szerelőket is érti. A Ganz- MÁVAG embereit is, meg a többit. — Azt mondom, az időnek ki kell forrnia magát. Én na­gyon bízom a békében. Meg­marad. Ebbe az atomvilágba is. Szeretnék erről egyszer amerikai munkással beszélni. Már ha tudna magyarul. Leül­nék vele így, s csak azt mu­tatnám meg, mit kell építeni és mi volt rám. Megmagyaráz­nám, kik voltunk és kik­­va­gyunk ma. Hogy mit kellett nekem szenvedni egy úr sze­szélyéért! Szemérmesen elhallgat: az egykori ezredes rigolyáit nem tartja beszédtémának. — Elmondanám neki, hogy ezt a rendszert mink nem hagyjuk. Mert itt 500 százalékkal má­­sabb a mi életünk. Ugyanezt mondja — most ugrott le az egykori díszos híd­fő régen volt trafikja tetejé­ről — Maternik Márton is. A bombáról a politikára terelődik a szó, s akkor foglalja össze hat-hét éve együtt dolgozó bri­gádja jellemvonásait: — Megváltoztak. Azaz hogy megváltoztunk. Persze, nem úgy, ahogyan egyidőben gon­dolták, hogy munka közben is holmi politikai viták folynak, de hát azt munka közben nem is lehet. De van ideje annak is... Olvassuk az újságot és azt mondják az emberek: »Akárhogy is gátolják a hábo­rúskodni akarók, mennek a dolgok, úgy, ahogy mi szeret­jük ...« És a francia, meg az amerikai munkás se láthatja másként. „Így vélekedik az emberiség" — Király Mihály, akit egy­szerűbben csak Miska bácsi­nak hívnak, mert bizalmi és az orrom előtt adnak át neki elintézésre valami táppénz­ügyet egy kis »budai csúcs­­találkozóról« beszél. Persze nem Hruscsov és Eisenhower találkozott Budán, csak ezt a témát tárgyalta a hídépítők szállásán egy alkalmi esti gyülekezet. Ott tette le egy öreg szaki a garast, mondván: »Ha kenyéren-krumplin élünk is életünk végéig, azt is in­kább, mint a háborút. De nem kell krumplin élni, mert a munkások mindenütt tudják, mit jelent gyereket nevelni, küszködni, frontra menni — és van szószólójuk is!« — így vélekedik az emberi­ség — mondja Miska bácsi, az emberiség szó alatt ezúttal láthatóan a hídépítő embereket tömörítve. De igaza van a szó mindkét értelmében. — Ami meg a csúcsértekez­­­­letet illeti, mi úgy gondoljuk, nem oldhat meg mindent, de hát a szovjet leszerelési ja­vaslat mégiscsak benne vart már a levegőben — s ha egy­szer a szovjetek kimondanak valamit, az mindig gyöngíti a háború szelét. — Két nagy tábor van — tűnődik Horváth Zoltán, a nehézvasszerkezeti lakatosok művezetője —, de igazán nagy tábor csak egy. Nem mondja tovább, de ahogy a magasban fecskeként sürgölődő brigádját nézi, vilá­gos, kikre gondol. Az építők táborára. Nem a rombolókéra. Még mindig kedd van, dél­után, zivatarfelhők szállnak Buda fölött. Két órája találták a bombát. A bomba néma. Az emberek beszélnek. Baktai Ferenc. NÉPSZAVA (Gyulavári Béla felvétele) : ■ 1 *w f V ■ 1? - ■ : +-X' mmm. ο»­& ÚJ VÁROS ÚJ ARCA. Sztál Hnváros a vén Duna partján, hatalmas vasművével, egészsé­ges lakóházaival, zöldellő park­jaival, mindenütt virító virág­ágyaival, s a képen is látható Bartók Béla Kultúrpalotával, május előtt 3 s egy ötödik emeleti lakásban­­ kezdtem volna ezeket a sorokat másként — de nem lehet másként. A szemközti régi ház tetején ugyanis, amelynek pereme az abla­kunkkal szintben egybeesik, az imént három ember bújt ki a padlásablakon, egy bá­doglemez hengert cipelve ma­gával. Ettől kezdve képtelen­ség volt máshová figyelnem, a munkájuk izgalmasabb volt, mint egy kalandregény. Kéré­sünknek volt és lesz valaha is feladata, hogy egy félelme­tesen meredek, hetven fokban lejtő zsindelyes tető szélére egy darabból álló, húsz méter széles bádoglemezt terítsen ki és szorítson be a tető formát­lan kővázákkal díszes tégla­pereme alá. Mert mindössze ennyi volt a munka — nyilván, hogy ne ázzanak be az alatta lakók. Senki soha még látni sem fog­ja ezt az átkozottul merev, se­hogy nem engedelmeskedő le­­mezsávot, a téglaperem el is takarja az utcai járókelők elől. Na meg, ha nem is ta­karná — ugyan ki és miért nézze meg? Igazán nem mű­emlék. Örök időkre csak én őrzöm emlékét annak a keser­ves, izgalmas, veszélyek és ter­hes órának, amíg a helyére került. A három tetőmunkás maga legkevésbé őrzi — mun­kájuk végeztével nevetve kia­bálták át hozzám, kérdezték, hány óra, s láthatóan elége­dettek voltak, hogy még csak tizenegy. Egy perc alatt feled­ték a verítéket, amelyet az imént hullattak, s a vért, igen, a vért is. Mert ahogy a ma­kacs anyaggal való közös küz­delemben a két szélső végre helyére moccantotta az i­om­ba lemezt, a középsőnek csú­nyán odaszorult a keze. Visz­­sza kellett húzni a nagy nehe­zen helyére birkózott tehetet­len anyagdarabot — ezúttal csak a két szélső dolgozhatott —, majd egy ott hevenyészett kötéssel a kezén a harmadik is segített befejezni a munkát. S ez csak egy darab bádog­­lemez helyreillesztése. Mi mindent teremtett még a hasznos tettre egyedül képes ember akár ez alatt az egy óra alatt — s mi mindent év­ezredek alatt? Kicsi gyerek­korom óta csodálom a mun­kát, amint a csendes szavú magyar költő nevezte, »az élet anyját«. Az első, emlékszem, amin elgondolkoztam: az utca kövezése. Ahogy oly példás rendben sorakoznak egymás mellé a szegletes kövek, gyer­mekésszel is rájöttem: ez nem lehet magától. Aztán egyszer felemeltem egy ilyen bazalt­követ és éreztem, milyen ne­héz. Aztán láttam is utcakö­­vezőket, féltérden, ahogy ké­nyelmes homokfészket építe­nek minden egyes kőnek, majd mint kemény labdát teszik a helyére, s rácsengetnek kala­pácsukkal, mintha vidám je­let adnának a világnak: me­gint egy. Az arcuk csupa ve­ríték, a hátukat gyakran egye­nesítgetik, nyújtózkodnak, de az idősebbek egészen már nem tudják kiegyenesíteni soha. Aztán olyan kegyes volt hozzám az élet, hogy egyebet, sok mindent láthattam ké­sőbb, sokfelé. Százezrek, mil­liók hordták egybe a töltése­ket, vájták ki a szénfekete sö­tétjükkel is ragyogó alaguta­­kat, amelyeken átvitt, átbújta­tott az embercsinálta vonat, tengerháton úszó szép szállo­dával, s oly magasröptű repü­lővel is elkormányoztak ide­­oda dolgos, kedves embertár­saim, hogy a viharfelhők csak habcsóknak tűntek a játék­hegységek ormain. Megláthat­tam a milánói dóm káprázatos kőcsipkézetét. Eiffel mérnök úr nyurga vas-traverz­ költe­­ményét a franciák fővárosá­ban, a hajdanvolt moszkvai pátriárka nyolcvanezer igaz­gyönggyel kivarrott palástját, s a harmincemeletes Ukrajna Hotelt. De soha, sehol nem láttam semmit, ami ne­m te­vékenykedő, munkálkodó, szé­pítő, építő embert, mindennek alkotóját juttatta volna újra meg újra az eszembe, »a szent festéket, mellyel az egekre lá­zadó, nagy képeket festünk«, Ady nagy szentenciáját: »Ál­dással, emberi Verejték.« A munka ünnepe — így — mondjuk május elsejére. De ugyan mi másnak van, mi másnak lehet igazán ünnepe a világon?! Egyáltalában mi más ad értelmet az ünnep szó­nak, az ünneplésnek, az ön­feledt, boldog pihenésnek, ha nem a munka: az ember verí­téket, makacs, kitartó, olykor kétségbeesett, de mindig hasz­nos, örök tevékenysége az em­berért? Mert a munka sosem egyes emberekért történik — még ha szükségszerűen évez­redek telhettek is ellentétes gyakorlattal, lopással, kisajá­títással, kizsákmányolással, s még ha ez a folyamat a mi mai verőfényes napjainkban sem ért véget mindenütt — a munka mindig minden embe­rért van, magáért az emberi­ségért. Aki végzett ilyen munkát, amióta ember az ember — akár régi rabszolgaként iszo­nyú köveket cipelt a pirami­sokra, akár faekével szántott középkori latifundiumok vég­telen, perzselő pusztáin, akár fakó fejű gyerekként kapszlit kapdosott a dölyfös brit szige­ten Marx A tőkéje megírásának idején — névtelenül is min­denhogyan nevezetes ember, akárcsak a híres Eiffel mér­nök, vagy az én három isme­retlen tetőmunkásom a bádog­lemezzel. Aki dolgozott, az ért, ha mosónő volt, ha bányász, ha dajka, pilóta vagy fizikus. Aki mindebből semmit sem csinált, aki csak önhasznára zsugorgatott, spekulált, hasz­not fölözött, vagy a semmitte­vésen, a tolvajok hacacáréján őrködött, az nem élt. Legfel­jebb létezett , akár földesúr volt, akár gyáros, nagykeres­kedő vagy hadvezér, akár felfestették arcképét a híres prágai Vencel-templom fres­kó-szentjei közé, akár nem, akár századokig le nem dön­tött bronzszobrot állított ne­kik a gőgös ostobaság, akár nem. Végtére is nem a szob­rok halhatatlanok, hanem a hasznos emberi tettek. Igen, persze, volt, s van ün­nep a világon, amelyet nem neveznek a munka ünnepé­nek. Ünnepelte az ember ko­ronként, s életének, munkájá­nak helye szerint a boldogság tartománya, a Svarga isteneit Ázsiában, az Olymposét, a Walhalláét, s az ég elképzelt egy istenét Európában, tote­meket Ausztráliában, Oziriszt Afrikában, s a gabonaskalá­­szos, füles-keresztes Szandant a közel-kelet hajdani Tar­­szosz városában. Még koráb­ban vad és természetes öröm­mel ünnepelte magát a Napot. De hiszen csak idő és okos emberi szó kérdése volt — s még ma is az —, hogy száz­ezrek után százmilliók ismer­jék fel mindezekben a munka ünnepét. A munkáét, amely az ember számára egyedül képes hasznossá és kellemessé tenni a »Nap-isten« torzonborz, za­bolátlan ajándékait, pusztító áradás, villámló tűzvész he­lyett az elvetett gabona érle­lésére, erőművek mozgatására, atomtitkok feltárására is fog­va mind kevésbé titokzatos, mindinkább kedves, simogató sugarát. De sok kunyhót kel­lett építenie, sok árkot ásnia, villámhárítót emelnie a hatal­mas embernek, amíg ide el­jutott. S ezt mind­azok csinál­ták és csinálják minduntalan, akik dolgoznak. »Az a gazda, aki dolgozik!­­— kiáltotta oda Gorkij fél év­századdal ezelőtt a gyűjtöge­tésbe, vonnyadt latolgatásba, önközpontosságba, isten- és emberfélelembe posványoso­dott egész kispolgár-világnak. Mert aki tisztességgel és öröm­mel dolgozik, annak az istentől sem kell félnie, s annak az ör­dög sem árthat. Csak az em­berek törpe kisebbsége, az ör­dögnél félelmetesebb naplopók silányíthatták sokáig robottá a munkát, hogy a munkásnak »egy héten hatszor kelljen meg­halnia«. De a munka a maga páratlan életképességével ok­vetlen, s hamarosan az egész világon felszabadul, »a szabad­ság útjára visz gyász és romok fölött«. Csak a munka örök és halhatatlan, az emberi munkát amely milliárdnyi mozdulatá­nak erejével végül is okvetle­nül, halálbiztosan az ájtatos semmittevés, az ál-erkölccsel támogatott munkátlanság nya­kára hág. Vagy öröm ezt ünnepelni a tavasz, a gazdag és fényes jövő, a munka ünnepén. Rajk András.

Next