Népszava, 1961. augusztus (89. évfolyam, 180–206. szám)

1961-08-08 / 186. szám

A huszonöt órás kozmikus expedíció tudományos jelentőségét elemzi a csillagász, a biológus, az űrhajózási szakember és az orvos Panoráma a légkör tömegének 99 százaléka felett Dr. Kulin György csilla­gász, az Uránia Csillagvizsgá­ló igazgatója, elmondotta, hogy Tyitov őrnagy első ju­talma bátor vállalkozásáért az, hogy olyan élmények ré­szese lehetett, amilyenek az embernek a Földön soha nem jutnak ki. Alatta volt légkö­rünk tömegének több mint 99 százaléka, s tisztán, szóródás nélkül érkeztek a fénysuga­rak a világmindenségből. Így a nappali égbolton is — amely ott bársonyos kékes­feketének tűnik — az űrutas szeme előtt fénylik a Mercur, a Venus, a Jupiter, a Satur­­nus, a Mars bolygók, a Gön­­cöl-szekér csillagai és általá­ban egész sor első, és másod­rendű csillag. A Vosztok 2. pályájának magasságában a csillagok éles, gyémántszerű, tündöklően tiszta fénypontok, mozdulatlan, egyenletes fény­nyel ragyognak. A Föld felé tekintve, az űrhajó utasa úgy látja maga alatt a levegő ké­kes tengerét, mint mi felet­tünk az égboltot. Ebben a kék levegőóceánban tisztán ki­rajzolódtak Tyitov őrnagy előtt a tengerek, a folyók, a beve­tett területek és az erdők ha­tárai, s ahol színben erősen elütnek környezetüktől, az utak is. Általában földközel­ből mindent megkülönböztet­hetett, ami legalább ötven, földtávolból pedig ami leg­alább hetven méter átmérőjű. Fontos biológiai következtetések Dr. Faludi Béla biológus, az Eötvös Loránd Tudomány­­egyetem tanára, nyilatkozatá­ban rámutatott: nem tekint­hetjük véletlennek, hogy a Vosztok 2. felbocsátása idő­ben összeesik a kommunizmus megvalósítása programterve­zetével, amely különleges hangsúllyal hívja fel a figyel­met a biológiai tudományok gyors ütemű fejlesztésének szükségességére. Az ember űr­utazása során felmerülő prob­lémák fokozzák a sugárvédel­mi kutatások jelentőségét és új lehetőséget nyújtanak az öröklődés és a szöveti diffe­renciálódás zavarának tanul­mányozására. Irányzó távcső és kézi kormányberendezés Nagy Ernő gépészmérnök, az MTESZ központi asztronauti­kai osztályának titkára hang­súlyozta: Tyitov őrnagy visz­­szatérése valóban a Föld 14. és 18. megkerülése között volt várható, ha nagyjából egy­napos repülésre bocsátották fel. A Föld ugyanis repülés közben a szputnyik űrhajó alatt elfordult és éppen a 14— 18. körökben volt meg a le­hetőség arra, hogy a Szovjet­unió területén érjen Földet, ott, ahol az egész földi men­tőszerkezet várta. Gagarin visszatérésére is akkor került sor, amikor a Vosztok 1. Af­rika felől közelítette meg a Szovjetunió területét. A visz­­szatérési parancsot ilyen eset­ben a fékezést lebonyolító automata berendezés valahol Afrika felett kapja és ekkor »gyújt­­ be« a fékező rakéta, majd működésbe lép az aero­dinamikai fékezőfelületeket szabályozó szerkezet. — A rakéta feladata az — mondotta Nagy Ernő —, hogy a Vosztok 2. sebességének kis méretű, 100—300 méteres má­sodpercenkénti sebességgel való csökkenése révén az űrhajós fülkét az eredetileg stabil szputnyik-pályáról kiléptesse, mire az megkezdi leszálló pá­lyáját. Ha ezek után semmi más fékezést nem alkalmaz­nának, az űrhajó a Föld felé tartó útján felgyorsulna s a túlzott melegedés károkat okozna. Ezért a visszatérés közben ernyőszerű fékező fe­lületeket nyitnak ki, amelyek nyitásának mértékét a levegő sűrűsége és a pillanatnyi se­besség szerint ugyancsak egy automata szabályozza. Ez a szabályozó szerkezet magában a Vosztok 2.-ben van; esetle­ges meghibásodása esetén a kézi kormányberendezéssel Tyitov is átvehette volna a visszatérés irányítását. Ebben az esetben az űrhajóban el­helyezett műszerek jelzései­hez kellett volna igazodnia, s azonkívül egy pontosan meghatározott térbeli irányt kellett volna tartania. Az űr­hajóba ugyanis célzó, távcső­szerű irányzó szerkezetet épí­tettek: ha az űrhajós pilóta a távcső szálkeresztjén a meg­határozott fényes égitestet lát­ja, akkor az űrhajó abban a térbeli helyzetben — hossz­­dőlésben — halad, amely a biztonságos ütemű visszatérés­hez szükséges. A pilótának te­hát csak arra kell figyelnie, hogy a szálkereszten állandóan ez a bizonyos égitest rajzolód­jék ki. Tapasztalatok a tartós súlytalanság állapotában Dr. Lukács Sándor főorvos, az MTESZ központi asztronau­tikai szakosztályának tagja, elmondotta, hogy a Vosztok 2. repülésének hosszabb időtartama a többi kö­zött az idegrendszeri meg­terhelés tekintetében je­lent különbséget Gagarin út­­jával szemben. Ez a tartós pszichés feszültség és a figye­lem pedig azért különösen fon­tos, mert Tyitov őrnagy nem passzív utasa az űrhajónak. Mindenekelőtt meg kellett ta­nulnia a mozgásokat a súly­talanság állapotában, hiszen a földi életben bizonyos izom­csoportjaink — anélkül, hogy erről egyáltalán tudomásunk lenne —, önműködően számol­nak a nehézségi erővel és minden mozdulatnál automa­tikusan leküzdik ennek hatá­sát. Ahol a nehézségi erő nem érvényesül, ott ez az erőtöbb­let feleslegessé válik. Tyitov őrnagynak tehát nyilvánva­lóan bizonyos tájékozódó moz­dulatokkal kellett űrutazásá­nak első perceit eltöltenie. Valószínű, hogy eleinte túl­­adagolta az izomerőt és a ter­vezett kis mozgásokból, talán őt magát is meglepő, első mozdulatok lettek. Az új hely­zetben feltétlenül bele kellett tanulnia, mert ha — amint ez a jelentésekből kiolvasható — részt vett az űrhajó veze­tésében, ehhez egész precíz, jól adagolt, apró mozgásokra volt szüksége. — A hozzánk érkezett ada­tok szerint — mutatott rá dr. Lukács Sándor — az ameri­kaiaknak még nincs sok re­ményük, hogy a tartós súly­talanság állapotában tanul­mányozhassák az emberi szer­vezetet. Ők még csak külön­böző szükségmegoldásokkal, úgynevezett szimulátorokkal kísérleteznek, amelyekkel az űrhajózásnál fellépő állapot bizonyos hatásait próbálják földi körülmények között meg­közelíteni. Egyik ilyen mód­szerük például, amikor a kí­sérleti személyeket egy-két héten át — naponta rövid megszakításokkal — mintegy 10 órán keresztül langyos sós­víz fürdőkben tartják és így igyekeznek vizsgálni részben az izmok csökkent igénybevé­telének, részben ernyedtségé­nek hatását a szervezet kü­lönböző életfunkcióira. Hang­súlyoznunk kell azonban, hogy ez az állapot egyáltalában nem azonos a súlytalansággal, csupán megközelíti annak egyes élettani hatásait. Az űrhajós egynapi „étlapja“ Nagy István György gépész­­mérnök, az MTESZ központ asztronautikai szakosztályának tagja az űrhajós életfenntar­tásával kapcsolatban kifejtet­te, hogy naponta legalább 910 gramm oxigénre, 2200 gramm vízre és 525 gramm élelmi­szerre van szüksége. A 24 óra alatt a kabinban keletkező 496 liter széndioxid elnyeleté­séhez körülbelül 1330 gramm titiumhidroxid, az egyéb gá­zok elnyeletéséhez pedig mint­egy 450 gramm úgynevezett aktív szén kell. Tyitov őrna­gyot űrrepülése közben nem fenyegette sugárveszély, mert a Vosztok 2. pályája jóval a kozmikus sugárzási öv, a Van Allen-övezet alatt maradt. Igaz ugyan, hogy a sugárha­tások halmozódnak — akku­mulálódnak — és hosszabb idő alatt a veszélyes értéket is elérhetik. De a jól megválasz­tott pálya biztosíték arra, hogy Gagarin után Tyitov őr­nagy sem került olyan fokú sugárhatás alá, amely már ve­szélyessé válhatott volna szá­mára. (Jankovszky) — Hallotta már? — Igen. Ismét ember a vi­lágűrben! A rádió vasárnap kilenc óra után közölte a világszenzá­ciót. Tízkor már erről beszélt az ország. Talán ez volt az első alkalom, amikor szívesen fogadták a zsebrádiótulajdo­nosokat a strandokon, a he­gyekben. Egy-egy sztár nevét hónapokig tanuljuk. A szovjet űrpilótáról már délben így be­szélt Pest, Szeged, Debrecen, az ország: »Hol járhat most Tyitov?« A pestiek a kánikula elől reggel a strandokra mene­kültek, de délre már benépe­sült a város. Az üzem, a gyár, az utca, Budapest, az ország vasárnap és hétfőn a Vosztok 2-ről tárgyalt. . A RIKKANCS. Az első ki­adást percek alatt szétkapkod­ták. Látja, most nem kellett kiabálnom, hogy »világszen­záció«. Ha tízezer újságot kap­tam volna, azt is eladom. A PÁLYAUDVARON. Han­goshíradó tájékoztatta a szol­gálatot teljesítő vasutasokat: merre jár, mit csinál a szovjet űrhajós. A fiatalok rögtönzött gyűlést tartottak és táviratban köszöntötték a hőst. AZ ÜZEMBEN. (Csepel Vas­mű). Pilisi Sándor szavai a röpgyűlésen: Abban az ország­ban, ahol a tudomány és a technika segítségével az embe­rek ilyen tettekre képesek, nem lehet semmiféle akadálya a kommunizmus sikeres fel­építésének, az emberi jólét olyan fokra emelésének, amely példaképül szolgálhat a világ­nak, a tárnákban. (Pécs­­bánya). Feszült izgalommal kí­sérték Tyitov őrnagy föld­körüli útját a pécsbányatele­­piek. Sokan magukkal vitték munkahelyükre táskarádióju­kat, a bányák mélyére pedig rádiótelefonon juttatták el a legfrissebb híreket. Amikor megtudták, hogy az űrutas si­keresen visszaérkezett, felcsat­tant a taps a tárnákban. • A FÖLDEKEN. Motoros fu­tárok vitték a földeken hol­Szerencsés a mi nemzedé­künk. Mi lehettünk tanúi a vi­lágtörténelem legragyogóbb tudományos kísérleteinek: Ga­garin és Tyitov lenyűgöző űr­utazásainak. Miként történt a Vosztok­­űrhajók indítása? Már hetekkel a tervbe vett indítási időpont előtt teljesen készen kellett állnia a szerelő­állványon a többfokozatú ra­kétának. Minden egyes mű­szert, elektronikus berende­zést többszörösen ellenőriztek, majd próbaindítást hajtottak végre. Kipróbálták az egyes fokozatok működését beindító elektromos rendszert. Csak mikor már minden berendezés tökéletesen működött, töltöt­ték be az üzemanyagot. Az indításkor fellépő gyor­sulást az űrhajó utasa félig ülő, félig fekvő helyzetben képes a legkönnyebben elvi­selni. A gyorsulás mindaddig tart, amíg az űrutast szállító kabin rá nem áll a föld körüli pályájára. Ebben a pillanat­ban beáll a súlytalanság álla­pota. Az űrhajó belső egyensúlyá­gozó parasztokhoz a híreket. Bártfai Sándor, a karcagi Le­nin termelőszövetkezet Kos­­suth-díjas elnöke így nyilat­kozott: — Mi egyszerű pa­rasztemberek úgy véljük, hogy a kommunizmus építésének nagy programja és Tyitov őr­nagy nagyszerű hőstette elvá­­laszhatatlan egymástól. A KÖLTŐ. (Fodor József). — Az embereknek a világűrbe való diadalmenete tovább tart. Tyitov őrnagy elképesztően nagyszerű és szerencsés útja csak bámulattal tölthet el bennünket a bátor pilótával és a csodagép alkotóival szem­ben. A TÁNCMŰVÉSZNŐ (Ga­lina Ulanova): — Bíztunk és reméltünk, hogy eredménye­sen végzi el a feladatot, s egészségesen tér vissza közénk. AZ ÍRÓ (Kovár Lőrinc): — A kommunizmus által hatal­massá, legyőzhetetlenné vált emberiség a kozmosz meg­hódításának kapujában áll. Törvényszerű, hogy ezt a si­kert éppen a dolgozók hazá­ja, a Szovjetunió tudománya vívta ki. A TITKÁRNŐ (Hegedűs Endréné): — Azt mondják, jó­­ háziasszony vagyok, de vasárnap nem csináltam sem­mit. Ott ültem a rádiónál, televíziónál, vártam az újabb és újabb híreket. Tyitov fe­lesége joggal lehet büszke ... AZ ÚJSÁGÍRÓ KOLLÉGA (Gertrud Keller, a Karl Marx Stadt-i Volksstimme egyik szerkesztője): — Ismét egy bi­zonyság ann, hogy a szovjet tudományos technika felül­múlja a kapitalistákét. Az eredmény a Szovjetunió és az egész szocialista tábor fölé­nyét mutatja egy olyan idő­pontban, amikor például — a berlini kérdésben — a kapita­listák fokozzák a háborús propagandát, a nemzetközi feszültséget. A Vosztok 2. a béke ügyét mozdítja elő. A TAXISOFŐR (Gyüre Mi­hály): — Három gyermekem jövőjére gondolok. Az álmok valóra válnak. Ma már nincs fantasztikus. Boldog vagyok, mert látom, milyen jövő vár gyermekeimre. A MATEMATIKUS (Tekse Kálmán, a KSH főelőadója): — Mi matematikusok szere­tünk a számokkal »játszani«. Egy gyalogos, ha megállás nélkül ment volna óránként négy kilométeres sebességgel, 175 005 órára lett volna szük­sége, hogy ugyanezt a távol­ságot megtegye. A repülőgép, 700 kilométeres sebességgel, 1000 óráig tartózkodnék a levegőben, a gépkocsi pedig­­több mint 11 667 órát »ro­hanna«. Az űrhajós a Buda­pest­—Moszkva közötti utat 454-szer, a budapest—wash­ingtonit 97,2-szer a budapest —pekingit pedig pontosan­­százszor tehette volna meg ennyi idő alatt. A HÍRADÁSTECHNIKAI szakember (Horváth Lajos, a Posta Vezérigazgatóság rádió­szakosztályának helyettes ve­zetője): — Az űrhajó-kísérle­tek új lehetőséget nyújtanak az ionoszféra, a rádióhullá­mok visszaverődésének meg­figyelésére. Az interkontinen­tális közvetítések megteremté­séhez is több új adatot tudunk nyerni. Száz kilométer maga­san elhelyezett reléállomás se­gítségével például legalább 1000 kilométeres körzetben le­­het a tv-műsorokat szétszórni. A szovjet híradástechnikai ipar fejlettségét mutatja, hogy az űrhajóst , televíziós megfi­gyelés alatt tudták tartani. Bizonyos, hogy a hangfelvé­telt a Vosztok 2.-ben miniatü­rizált, speciális magnetofon készítette. AZ ORVOS (Horváth László Gábor, a biológiai tudomá­nyok kandidátusa): — Ez az út kutatásainkban mérföldkö­vet jelent, sok kérdésre adhat választ. Az űrhajózás előké­szítésében, technikai, mecha­nikai, elektrotechnikai, rakéta­­technikai és más tudományok mellett a biológiai, meteoro­lógiai, fiziológiai, továbbá a pszich­ológiai tudományok is rendkívül nagy szerepet kap­tak. A tudósoknak számolniuk kellett azzal, hogy a hirtelen gyorsulások, majd a bekövet­kező súlytalanság állapota be­folyásolja a vérkeringést, a szívműködést, az idegrendszer állapotát. Eddigi tudományos kutatásaink igazolták, hogy a sebesség" növekedése kritikus helyzetekben félelmi, szoron­gásos állapotot idéz elő, amely bénítólag hat az emberre, kor­látozza a helyes ítéletalkotás­ban, a szükséges­­ cselekvések végrehajtásában. Legtöbb eset­ben halálfélelem is fellép. Bár az űrhajózás csak távolról ha­sonlít a szárazföldi közleke­­déshez, a pszichés folyamatok ugyanazok.­­ Az eddigi jelzésekből ki­derült, hogy az űrhajós fel­adatát pontosan végrehajtotta, a kitűzött program szerint cselekedett. Ez nemcsak arról tanúskodik, hogy az orvosok, kutatók útját jól kiszámítot­ták, előkészítették, figyelembe vettek minden eshetőséget, de arról is, hogy­­az űrhajós ha­tártalan önuralmú, nagy aka­­raterejű, bátor ember. A szív­működésről és a légzésről kö­zölt adatokból következtetni lehet az idegállapotra is. Az űrhajósban teljes volt a biz­tonságérzet, egy pillanatig sem kételkedett abban, hogy visszaérkezik a kitűzött hely­re, a megadott időpontban. A rendkívüli körülmények kö­zött az ilyen teljesítményre csak az az ember képes, aki határtalan lelkesedéssel, a célba vetett hittel hajtja vég­re feladatát. Az utazás a szov­jet orvostudomány ragyogó diadalát is jelenti. A világ ismét »űrhajó-láz­ban« ég. Mindenütt a hős szovjet őrnagyról, a páratlan tudományos teljesítményről beszélnek. Az emberek minél többet akarnak tudni e párat­lan útról. Erről számolnak be a hírek is: száz és száz üzem kérte: tudósok, tanárok, orvo­sok tartsanak előadást az uta­zás­­tudományos jelentőségé­ről. (moldován) Az ország Tyitovról beszél A PIHENÉS ÓRÁIBAN. Ez a kép az űrrepülés előtti időben készült — Tyitovék csa­ládi fényképalbumából csak most kerül a világ szeme elé... German Tyitov feleségé­nek, Tamarának olvas fel egy jó könyvből (MTI Telefoto — Külföldi Képszolgálat) A Hold nyolc nap alatt tesz meg annyi utat, mint Tyitov huszonöt órás száguldása... nak valamilyen okból történő megváltozása következtében az utaskabin forogni, pörögni kezdhet. Az ilyen jelenség természetesen kellemetlen ki­hatással jár az űrutasra, ezen­felül pedig a Földre történő visszatérésnél is nehézségeket okozhat. A visszatérítésnél ugyanis a rakéta pillanatnyi mozgásirányának megfelelően — vagyis előre — kell kilőni a fékező rakétákat, hogy a ki­lövés következtében fellépő reakcióerő az űrhajó mozgását lelassíthassa. Ha azonban az említett pörgés fennállana, az esetben megtörténhetne, hogy a fékező rakéták nem előre, hanem oldalirányban haladva hagynák el az űrha­jót. Ennek következtében az űrhajó mozgássebessége nem a kívánatos mértékben csök­kenne, sőt, előfordulhatna az is, hogy sebessége felfokozód­nék. Ennek kiküszöbölésére az űrhajót úgy kell stabili­zálni pályáján, hogy hosszten­gelye mindig párhuzamos ma­radjon önmagával, s ha pél­dául az űrhajó orra a föld körüli pályára történő ráállás pillanatában, mondjuk éppen a Sarkcsillagra irányul, ezt az irányt mindaddig tartsa is meg, amíg kezdetét nem ve­szi a leszállás. A stabilizálást automatikus berendezés vég­zi, az űrhajós feladata ezzel kacsolatban csak annyi, hogy a megfelelő műszereket időn­ként ellenőrzi. A Vosztok 1. űrhajó és Tyitov űrhajója között lénye­ges különbség nem volt. Je­lentős tény azonban az, hogy míg Gagarin űrhajójának irá­nyítását a földi állomások vé­gezték, addig a Vosztok 2. űrhajót — közel egy órán ke­resztül — maga az űrutas, Tyitov őrnagy kormányozta. Természetesen, ezt nem úgy kell érteni, mint például egy repülőgép kormányzását, mert abban a magasságban, ahol a Vosztok 2. keringett, a légkör túlságosan­ ritka ahhoz, hogy a repülőgépek vezérsíkjaihoz hasonló szárnyfelületekkel a kormányzást gyakorlatilag meg lehetne valósítani. In­kább arra gondolhatunk, hogy 1 a£ űrhajós pilótának módjá­ban állhatott az olyasféle ra­kétaberendezések közvetlen kezelése, amelyek az űrhajó stabilizálásában is közremű­ködnek. Az űrhajó mozgásirá­nyát tekintve jobb felé kilőtt rakéták az űrhajót bal felé téríthetik el pályájáról , és megfordítva. Ebben az érte­lemben valósítható meg az űrhajó kormányzása. A Vosztok 2., amint ismere­tes, valamivel több mint­ 17 fordulatot tett a Föld körül. A 25 óráig tartó űrutazás so­rán Tyitov őrnagy 700 000 kilométert tett meg. Ez majdnem kétszerese a Föld— Hold távolságnak. A Föld kö­rül keringő Hold ugyanekkora utat több mint 8 nap alatt fut be pályáján. Hédervári Péter NÉPSZAVA 1961. augusztus 8

Next