Népszava, 1962. október (90. évfolyam, 230–255. szám)

1962-10-02 / 230. szám

GYÓGYSZERÉSZEK és betegek­ ­Forgalmas budai gyógy­szertár, állandó ügyelet­tel, vasárnap is nyitva. Reggel nyolc órakor öt­hat ember áll a pult előtt, két jólöltözött férfi a kalapot is a fején fe­lejtette. Egy kövér, illa­tos, sárga fürtű nő a pultnak dől, külföldi or­­vosságos fiolát húz elő: Megbecsülés. — Tessék mondani, aranyoskám, ez mire jó? A gyógyszerésznő meg­nézi a dobozt: — Úgy tudom, magas vérnyomás ellen, de köze­lebbről nem ismerem. — És mennyit kell be­lőle szedni? — Nem tudom, asszo­nyom. — Reggel vagy este? — Erre csak orvos ad­hat választ. — Orvos? Akkor miért vannak itt maguk? — Azért, hogy elkészít­sük és kiszolgáljuk a gyógyszert. — Amikor nem is tud­ják, miből mennyit kell szedni? Szép ... Elviharzik...­ A gyógyszerésznő he­lyet cserél egy kolléganő­jével, a laboratóriumban iszik egy pohár vizet. Ott beszélgetünk. — Gyakori eset az ilyen? — Nem túlságosan, de megesik. Az emberek tü­relmetlenek. Nem veszik számításba, hogy a gyógyszerész napi nyolc órát dolgozik feszült fi­gyelmet kívánó munká­ban. Figyelni kell az itt készülő gyógyszerekre ez­­redgrammos pontosság­gal, ellenőrizni a recep­tek helyességét, a próba­idős kollégákat, a labo­ránsokat, de még ez is könnyebb, mint az embe­rek ... Láthatta, kérem... Diplomás emberek va­gyunk, négyévi egyetemi tanulás van mögöttünk, de nagyon sokan annyi­ra se becsülnek bennün­ket, mint az eladót a zöldségboltban ... — Tehát a megbecsü­lés? — A megbecsülés... A rendelőben, ahol a gyógy­szert felírják, mindenki csöndes és illedelmes, itt már hangosak és türel­metlenek. Néha ilyeneket mondanak: azért a ma­gas fizetésért legyenek fürgébbek ... Három éve rendezték a fizetésünket, ma már jobb, de valami­ről nem szabad megfe­ledkezni : a gyógyszerész az egyetlen diplomás, akinek semmiféle mellék­keresetre nincs lehetősé­ge. Elkezdi ezerkétszáz— háromszáz forinttal s be­fejezi kétezerkétszázzal... Közben eltelik az élete abban a szolgálatban, amelyet önként vállal és szívesen csinál... Közel az emberekhez .Fiatal gyógyszerésznő a kiadó ablaknál, élénk vitában egy nagyon szép, nagyon sápadt, nyugtalan arcú lánnyal, aki valóság­gal könyörög: — Legalább négyet ad­jál! — Nem szabad ... Or­vosi recept nélkül legfel­jebb kettőt. Erős ezer, egyszerre egy is elég ... — De nem nekem ... Osztálytársak voltunk, igazán ... Nekem négy is kevés egy napra ... — Látom rajtad ... Sá­padt vagy és ideges ... Hol dolgozol? — Egy export-import vállalatnál gépelek és es­te otthon folytatom, összekalapálom a havi háromezret... — Tönkreteszed ma­gad ... — Ne törődj vele, néha ideges vagyok ... Adsz négy port? — Nem adok ... Csak kettőt... — Fújd fel, nem is kell... Köszönés nélkül el­megy.­ A laborban folytatjuk, ahol halkan csikorog a porcelán tégelyben a ke­­verőskanál. — Szereti ezt a mun­kát? — Szeretem ... Megsze­rettem ... Első jelentke­zésemre, annak idején, nem vettek fel az orvos­kari egyetemre, eljöttem ide dolgozni... Innen már a gyógyszerészi kar­ra pályáztam, elvégeztem és visszajöttem. — Elégedett? — Nincs különösebb kí­vánságom ... Mehettem volna gyógyszergyárba is, de én a patikát válasz­tottam ... Itt közelebb vannak az emberek, a betegedi ... Ennyi maradt az orvosi álmaimból, de nem baj ... Az ember itt is ember és itt is érde­kes a beteg ember... — Az előbb... — Igen, az előbb egy volt iskolatársam jelent­kezett és négy nehéz al­tatót kért, nem kapott... Egy kicsit bosszúból megcsillogtatta előttem a havi háromezret, de nem fájt... Beteg ember, rab­ja az altatóinak, a csilla­pítóknak s ezek a mi szolgálatunk legnehezebb esetei: a gyógyszergyűj­tők és habzsolok ... Vigig kell velük bánni, mint a beteg emberrel... Később hozzáteszi: — Mintha orvosok len­nénk ... És visszaáll a pulthoz. Éjszakai betegek] (Este az ügyeletén. Az utca a redőnybe vágott négy­szögű résen látszik, mint egy képernyőn. Idő­sebb gyógyszerész ül a lámpafényben, szemüve­gét egy nyitott Mikszáth­­kötetre teszi, amikor be­szélgetni kezdenénk, de csöngetnek, az ablakon benyúl egy kéz recepttel. Könnyű italgőz lebben utána. A gyógyszerész né­zi a papírt: — Ez a recept négy na­pos. — Akkor írták fel, de elfelejtettem kiváltani. Most láttam, hogy itt ügyelet van, gondoltam, kiváltom... — Az éjszakai ügyelet sürgős szükség esetére való... — Úgysincs dolga, miért ne adná ki? — Kiadom, kérem, csak a rend kedvéért... Kattan az ablak,­­ a mérleg billen, a »beteg« odakinn fütyül.­ — Sok az éjszakai be­teg? — Változó a szezonbe­tegségek szerint... Ál­talában kis százalék, aki­nek valóban életbevágóan sürgős. A többi? ... »■Kérek egy Demalgont, mert fáj a fejem« ... Fel­csengettek már éjjel ket­tőkor szódabikarbónáért, mert valakinek égett a gyomra__ — Az emberek... — Hadd mondjak el egy történetet. Sokáig vi­déken éltem, s egyszer késő este bejött egy em­ber kapatosan. Fontos, nehéz gyógyszert kért a gyerekének. Amíg a re­cepttel foglalkoztam, fel­markolt a pultról néhány esti receptre elkészített csomagot­­és elment. El­vitt valamit, ami a gye­rekre nézve életveszélyes lehetett. Becsuktam a gyógyszertárt, éjjel, eső­ben harminckét kilomé­tert kerékpároztam, míg kinyomoztam, megkeres­tem és visszacseréltem a gyógyszert... Másnap feljelentett, hogy össze­cseréltem a gyógyszere­ket, majdnem megöltem a fiát. Elég nehéz volt tisztázni magam ... (A borszagú beteg oda­kinn türelmetlenül ko­pog, majd becsönget. — Mit szórakozik any­­nyit, gyógyszerész úr? Idekinn hideg van.) Baróti Géza 1962. október 2 NÉPSZAVA Fény és serkentésA MINAP MESÉLTE egy új tanárnő: első munkahelyén kedvesen fogad­ták a mindjárt bevonták a tanév elő­készítésébe. Miután osztályfőnöki megbízást is kapott — két kolléganője néhány baráti tanáccsal látta el. »Aztán jól tájékozódt az űrhajózás kérdéseiről is — szólt az egyik —, mert a gyere­keink igen kíváncsiak erre és meglepő kérdéseket hallhatsz majd tőlük...« A másik hozzáfűzte: »És ne mulaszd el a rendszeres újságolvasást sem, mert a VII-esek és a Vill­osok élénken ér­deklődnek a világ minden dolga iránt...« Örvendetes jelenség ez, amely a ser­dülő ifjúság majd minden rétegénél megfigyelhető. Ez persze nem véletlen. Iskolásaink gyorsabb szellemi fejlő­dése, tágabb érdeklődése szorosan összefügg pedagógusaink zömének korszerű, a réginél életközeli­bb oktató-nevelő munkájával — ezért elismerés illeti őket — és az általános művelődésre fordított nagy erőfeszíté­seinkkel. Mindennek alapját és lehető­ségét viszont szocializmust építő társa­dalmunk általános gazdasági és politi­kai fejlődése teremtette meg. A MAI TANULÓIFJ­ÚSÁG növekvő tudásvágya egyre újabb és nagyobb követelmények elé állítja a pedagó­gusokat. Ez pedig a legnagyszerűbb ösztönzés­­ a saját továbbtanulásukra. Mert csak olyan pedagógusok képe­sek csillapítani, kielégíteni a mai gye­rekek értelmi szomját, akik érdeklőd­nek a világ dolgai iránt, akiknek szinte szenvedélyes törekvésük az állandó to­vábbképzés és az élettel lépést tartó fejlődés. Gárdonyi Géza, aki fiatal korában falusi tanító volt, a hajdani sanyarú pedagógussorsra utalva azt írta: »A tanító olyan lámpás, mely minél in­kább világít másoknak, annál inkább fogyasztja önmagát.« E gondolat más értelemben talán úgy módosulhat ma­napság: a pedagógus olyan lámpás, mely annál inkább világít másoknak, minél többet merít az élet, a tudás forrásából... Hiszen így a tanítványait még jobban serkentheti e tények be­fogadására, és ennek belőlük áradó visszasugárzását még inkább tekintheti önmaga serkentésének . .. S­AJÁTOS FÉNYEK és serkentések termékenyítő kölcsönhatása ez. Ám kívánatos, hogy ez ne csupán isko­láinkban érvényesüljön, hanem — a lehetőségek határáig — az élet minden területén. Mert a mai tanultabb, mű­veltebb ifjúság mindenkivel szemben nagyobb követelményeket támaszt. El­sősorban a régen keveset és alacso­nyabb színvonalon iskolázott szülőkkel szemben. Nem egy szülő panaszkodott piár keserűen, hogy felnőtt gyermeke az élet valamilyen általános kérdésé­ben leintette: »Édesapám, ehhez te már nem értesz ...« Sok szülő idejében felismerte, hogy lépést kell tartania gyermekeivel. Ez az egyik fő oka a dolgozók esti iskolái népszerűségének is. Ismerek egy mun­kásházaspárt, akik maguk és gyerme­keik miatt is most pótolják például a VII.VIli. osztályt. Az apa pedig még további tanulásra is gondol. Még több az olyan család, ahol a gimnazista vagy egyetemista gyerek hatására gya­rapodik a kis házikönyvtár, gazdago­dik a család közös kultúrélete. A napokban egy rége­n doktorált kör­zeti orvos ismerősöm elmesélte: bár mindig részt vesz a továbbképző klini­kai gyakorlatokon — orvostanhallgató fia tananyagát is rendszeresen átbön­gészi.­AGYOBB KÖVETELMÉNYEK ELÉ állít ez a mai műveltebb, szakmai­lag képzettebb, élénken politizáló if­júság minden szakmunkást, gazda­sági és műszaki vezetőt és más szakem­bert, akiknek keze alá új, fiatal munká­sok és szakemberek kerülnek. Erre emlé­keztetni most különösen aktuális, mert az elmúlt hónapokban, hetekben helyez­kedtek el a tanulmányaikat idén elvég­zett fiatalok a különböző munkahelye­ken. Mintegy 38 000 szakmunkás, több mint 7000 új diplomás kezdte meg munkáját az iparban, a mezőgazdaság­ban és számos értelmiségi munkakör­ben. Új munkások, technikusok, orvo­sok, gyógyszerészek, mérnökök, agro­­nómusok, pedagógusok kaptak az idén immár szakembert megillető feladato­kat. E 45 000 fiatal most élete forduló­pontja, építő-, alkotómunkája kezdetén áll. Az élet, a fejlődés törvénye, hogy munkahelyük régi szakmunkásai, értel­miségi szakemberei tanítsák őket to­­vább és segítsék gyors beilleszkedésü­ket a szakma, a hivatás immár konk­rét tennivalóiba. De vajon hogyan fo­gadják ezt a nélkülözhetetlen tapasz­talatátadást a fiatalok, ha közben ki­derül, hogy az idősebb szaki művelet­len, vagy éppen a korszerű technika leg­újabb lehetőségeit nem ismeri? Tekin­télyük csupán azoknak lehet, akik még nem képzelik magukat a szaktudás csúcsán, akik nem hiszik, hogy nekik már nincs mit tanulniuk, hanem ellen­kezőleg, mindig szellemi, sza­kmai to­­vábbgyarapodásra törekszenek. Szívesen fogadják az olyan emberek tanácsait, mint az az idősebb csepeli vasas, aki elismert gyakorlati szak­tudását nagyszerűen adja át a reábí­zott két­ ipari tanulónak, ugyanakkor természetesnek tartja, hogy ő viszont tanulmányozza iskolai szakkönyveiket, mert mai jobb elméleti képzésükből maga is tanulni akar... A MAI PEDAGÓGUSOK, szülők, szakmunkások, szakemberek, mind­azok, akik hivatottak a fiatalok ne­velésére , gyakran merítsenek hát a saját tudásuk fényeit meg-megújító forrásokból, mert csak így tarthatnak lépést az új nemzedék igényeivel, szín­vonalával és csak így serkenthetik őket még további fejlődésre. Szenes Imre 3 Fekete János: Tán százezer éve lángol a tűz a szívekben. Tán millió szikra röppent s hullt vissza a földre hiába, míg felra­gyogott az Égen az Emberi Jel. Utódaiban most győz Ikarusz. A fiút mindenki szidta a kis telepen. A társai málé­­szájnak csúfolták lassú és ke­vés beszédéért; kórusban bé­­gettek körülötte, amikor per­cekig meredten bámulta a semmit, és csodálkozásra nyíló ajkain a nyál lecsordult. Ha mód nyílt rá, ilyenkor buk­tató fődarabokat, vagy faha­sábokat hengerítettek eléje, jaj csak megbotlana: az ám a mulatság! Képes volt órákig elálldo­gálni, hogy egy furcsa felhő alakváltozásait figyelje. Leste az égen cikázó ma­dárrajokat. A szeme kigyúlt, izmai feszültek és, ha senki sem látta, kitárt karjait úgy lobogtatta, mint madár a szárnyát. Álmodozó természetéért sok verést kapott. Verte az apja, az ács, mert nem volt elég gyors, ha se­gíteni kellett, s a kemény munkában fáradó férfi nem szokta meg, hogy kétszer szól­jon valakinek is. Anyja, ha­csak elébe került, erős kezei­vel fenyegette és jajgatva szidta: — Ó, micsoda istencsapása vagy te, mihaszna! Alva csi­nált az apád, bizonyisten! Egyre leszel jó, a Halálért küldetek el majd, tudomisten elalszol útközben! A tanító pálcájával előbb ismerkedett meg, mint a be­tűkkel. Porolta a hátát éve­ken át türelemmel, ámde hiá­ba. Bizony értelmes felelet nem tett ki szegénytől. Töb­bet veszített a mester a fára­dozással, mint nyert a tanít­vány, semmire sem ment, de a jó bot összetörött. A jám­bor öregcsont pulykavörös lett, úgy kiabált: — Ha társam, botocskám hóhéra, te! A tudomány tá­masza dőlt ki miattad! Te volnál hét darabban, és a bot egészben — kevesebb kára lenne az emberiségnek! — Menj, te bolondos, fuss a mezőre, ott a helyed. Menj, no, nem érted? Ha megbillentelek, szállani fogsz! A vén nevelő döbbenten látta, mint fakasztott a dör­gedelem a bárgyú arcon las­san felderülő hálás mosolyt. — Szállani? — ezt az egy szót fogta fel mindből és a visszanyert szabadság örömét együtt ízlelte vele. Megpördült és boldogan szaladt el. Iskola helyett kedvére csa­tangolt azontúl. — Hol tanulták e tudo­mányt a madarak, és miért nert repülhet az ember? Az istenek képmásai lennénk, és mégis a Föld köt gúzsba örök­re? ... Efféle gondolatok ragadoz­tak vajúdó lelkében. Ez volt a titka, amelyről nem beszélt senkinek. Kinek is szólt vol­na, aki megérti? A vágyak megfoghatóak, valóságosak olyannyira, hogy az élet gyep­lőjét gyakran a kezükbe ra­gadják, de szavakba önteni őket csak ritkán sikerül. Nem is próbálkozott vele ez a ta­nulatlan, nagy, bamba legény. Az agya kopár volt és mű­veletlen, nem barázdált filo­zófusi ész. Ám e sötétben mégis pat­tant egy zeuszi szikra, mely­től taplóként lángra kapott. E lángot hordta hevülő vére, ez terjedt sisteregve az izzó idegszálakon, és — észre sem vette, hogyan és miképpen — egyetlen lobogó fáklyaként égett Ikarusz! A tett kivitelre várt. Éjjelenként apja műhelyé­be osont. Ahová veréssel sem tudták kényszeríteni máskor, most megszállottként fúrt és faragott. Arca, nyaka, háta verítékben ázott, a tenyerén hólyagok fakadtak, körme ha­sadt, ujját majd levágta, míg a fogásokra lassan rátapintott és anyagnak, szerszámnak parancsolni tudott. Kételyt nem ismert. Még csak fel sem ötlött kemény kobakjában, hátha nem si­kerül a csodás alkotmány? Gondolatban elkészült ré­­ges-rég. A karjára szijazta, testébe ágyazta, hozzánőtt egészen. Mintha már szár­nyakkal jött volna világra, így teltek az éjszakák ébren átálmodott keserves dologgal. Pálcikák készültek könnyű fenyőfából, hajlottak formára kormos láng hevénél, ékelőd­tek össze tartós, kis csapok­kal, lassanként felöltve a két szárny puszta vázát. Első kakasszóra félbesza­kadt minden, elhalt a varázs­lat. Ikarusz sebtiben eldugta a művét. Rendet tett, seperkélt, hogy mire apja kelt, frissesé­géért még meg is dicsérte: — Jól van gyerek, no lám, ember lesz belőled! Ennyit mondott és jól meg­nézte a fiát — nem tette rég­óta. Foga közt dörmögte: — Megemberesedett. És hangosan: — Mamlasz, fűrészeld el a deszkát. Magában: — Valahogy már áll a ke­zében. Ám Ikarusz unta a munkát, amely tervén és létén kívül esett. A fáradt test is köve­telni kezdte a jussát: kóvály­gott a fűrész, majd elakadt. Az apa kiköpött a földre mogorván: — Maradt ez, aki volt. Ta­karodjál! Látni se bírlak. A fiú egy boglyában bújt meg aludni. A kutya sem ugatott utána. Aki nem hajt hasznot, ugyan nem hiányzik senki­nek. Lompos kuvaszok módjára, lustán sompolyogtak a nappa­lok, de fekete táltosként su­hant el minden éjszaka, Ika­rusz csillagos homlokukba, fényes sörényükbe, kócos far­kukba kapaszkodott, míg le nem vetették az ügyetlen lo­vast. Sebaj. Az a fő, hogy a célhoz egyre közelebb került Hány kísérlet nem sikerült, hányszor kezdte elölről, míg végre pompás hús simult a vázra viaszból, s a lágy viasz­ba tűzve a tollat — formát öltött a Szárny! Két nagy­szerű Szárny, amely lágyan ívelve feszülhet a vállra, súlytalan, mint a madáré, s a karra kötözve — bizton emel! Riasztott egyszer úgyis a kakasszó, hogy a varázslatot többé nem oldotta meg. Elkészült a Mű-Szárnyát felcsatolta, saru­ját lerúgta. Dobogó szívvel lépett a szabadba. Pirkadt odakint. Mélyet sóhajtott a friss levegőn és dombnak fölfelé futásnak eredt. Szanaszéjjel a műhely... Az ajtó kitárva ... így találta az ács. Itt is, ott is egy szerszám ... Szerencsére mindene meg­van ... De mennyi szemét! A gyalupad csupa forgács... A fia saruja ... Ejnye, a bun­­fordi, hát csak ő faragott? — Ikarusz! Ikarusz! — szó­­longatta. — Nem bántlak, visszajö­hetsz! Az udvarra lépve, megállt és lassan körbe tekintett. Pil­lantása a domb tetején el­akadt. Egy szép szál férfialak von­ta magára a figyelmét. Min­den mozdulatát kivehette. A világosodó háttér éles kör­vonalakkal rajzolt. Ő lenne az? Az ifjú leguggolt, majd jó­korát ugrott, de — nem esett vissza a földre! Óriási szárnyakat terített széjjel — eddig a hátán hord­ta talán — s alig rebbent­ve meg őket, diadalmasan lebe­gett. A szemét dörgölte az ács, de hiába: — az ég a kinyúj­tott lábak alatt is ott ragyo­gott! Kit Ikarusznak vélt — ma­ga az Isten! Mélyen megrendülve, arc­cal a porba vetődött és saját szavaival összekeverve, nyög­ni kezdte a bűnbánó imát: — Bocsásd meg, ó Zeusz, mit ellened vétettem ... de erről a sutáról ki gondolta volna? Jaj, ezt is bocsásd meg a töb­bi között... Hiszen az ember esendő ... Tudom, halandó nem nézhet e szent jelenés­re. Szememet szorítom és úgy borulok le, bár a Fényességed elől nem lehet elmenekül­ni... így imádkozott az ács, eszét vesztve, míg a fia örömtől részegen szállt az új elem­ben. Mámorosan szelte a levegő­eget. Könnyed szárnycsapással, vagy anélkül lejtett, ha a rejtett áramok vállaikra kap­ták. Úgy érezte, hogy hazaért, idefenn olyan biztos minden. Talán lezuhanni sem tudna Próbából sólyomként lebu­kott. Rárohantak a fák és a házak. Mosolyogva figyelte, hogy nem ijed meg, majd homoritva fölöttük suhant el, s magasba szökkent, miként a kedve... /I hegy peremén tűzijáték, szikra-szökőkút jelezte a Nap közeledtét. Aranypor csillant a felhők szegélyén. Ikaruszt lenyűgözte e szép­ség. A hajnali hírnökök nyom­dokain, fényes udvarával kör­útjára indult Zeusz, fellépve vöröslő tűzszekerére! — Esküszöm, követlek! — így Ikarusz, s nem tudott, nem akart máshová nézni. A Földet, az anyját, az ap­ját feledve, úgy szárnyán m­ég és még magassabra, ahogy a Fénygömb emelke­dett. Felhőbe bújt? Utána evezett. Ritkult a levegő? Zihálva szedte, harapta, nem engedett. Elmaradtak a társak, a hű madarak. Ikarusz túllépett a földi körön. .A Nap lángcsóvája meg­vakította, Zeuszt mégis látta fényleni maga előtt. Éteri boldogság vette kö­rül, de szinte a célnál... Fáj elmondani is. Nem, az ereje nem hagyta cserben, csak az anyag. A viasz a hőtől olvadozott. Megbillent az égi lovas. Lib­benve szóródtak szét a tol­lak, a büszke remények. Cseppenként hullott a könny, a vér, a viasz. Ikarusz sebesült tűdként csapkodott, de hiába. Nem voltak többé szárnyai. A Végzet süvöltött körülöt­te, ,s a szél citerázott a fa­­húrokon __ Hamvába hűll a parázs. Tégy egy hasábot a tűzre te is, ne bánod, hogy pattog a szikra. Hadd csapjanak a lángok újra magasba, még magasabbra, míg oszlik a köd, az­ éjszaka árnyai futnak, és az elárvult isteni trónra — maga lép föl az Emberiség!

Next