Népszava, 1962. december (90. évfolyam, 281–305. szám)

1962-12-01 / 281. szám

MI AZ, HOGY NINCS ? — Kérek vajas kenye­ret! — Nincs. — Akkor zsíros kenye­ret! — Az sincs. — Elfelejtettél kenye­ret hozni, anya? Az anya arcán átfutó tanácstalansággal néz vissza rám a három gye­rek feje fölött. Nem szí­nésznő, nehezére esik a néhány perces játék, amelynek egyszerű fel­építését és fordulatait pontosan megbeszéltük, míg a három gyerek a jégen volt. A három gye­rek közelebb húzódik egymáshoz a hideg kony­­hában, az anyjára néz, majd rám, hosszú és za­vart csönd, majd a leg­idősebb — tizenhat éve.­ fiú —, bosszúsan meg­szólal : — Igazán, anya, éhe­sek vagyunk...­ ­ Hihetetlen történet A jelenet színhelye egy Damjanich utcai kétszo­bás lakás konyhája. Dél­után öt óra van­­ a li­getből, ha kinyitnék az ablakot, hallani lehetne a Műjég hangszóróinak langyos keringőit. A há­rom gyerek onnan érke­zett, arcukon egészséges, feszes pirosság, szemük­ben ellenséges fény. Ki ez az idegen és miért nincs uzsonna? Itt az idő, át kell venni a ma­ma szerepét, aki már majdnem elmosolyodik, majdnem leleplezi magát. — Azért nincs uzsonna — mondom —, mert apu­kátoknak nincs munkája. Három pár értetlen gyerekszem ös­szenéz, majd rám mered némi szánakozással, mintha so­hasem hallott nyelven beszélnék. A tizenhat éves fiú összegyűri nor­vég mintás kötött kesz­tyűit és zsebre dugja, hangja támadóan éles, olyan, mint amikor a korcsolyák vasa a jeget karcolja: — Mi az, hogy nincs? — Nincs ... Nincs mun­ka, nincs pénz, nincs uzsonna ... A legkisebb, a kilenc­éves Kati, felfújja kerek arcát és mély meggyőző­déssel azt mondja: — Ez hülyeség ... Apu­ka októberben lett fő­előadó ... És most nincs semmi? S a három gyerek, mint egy kis zord kórus: — Mi az, hogy nincs?­ ­ Jóleső panaszkodás A különös percek tör­ténete néhány hétre nyú­lik vissza, mikor T. Ár­pád, oktatásügyi előadó — azóta már egy rang­gal magasabban —, az egyik pesti gimnázium szülői értekezletén fel­szólalt és válaszolt né­hány szülőnek. Felszóla­lásában körülbelül ezt mondta: — A mai gyerekek, noha megtanulják a tör­ténelmet, úgyszólván sem­mit sem tudnak a fel­­szabadulás előtti kornak arról a súlyos társadalmi jellegzetességéről, amit általában létbizonytalan­ságnak hívtunk... T. Árpád nemcsak apa, de szakember is, szakér­telme azonban nemcsak a nevelésre terjed, nem... T. Árpádnak bőséges és szomorú szakismeretei vannak arról a korról, amelynek egy keserű per­cét most iparkodtunk el­játszani az otthonában. Apja egy biztosító inté­zet kistisztviselője volt Szegeden s állását — T. Árpád emlékezete szerint — az ő gyerekkorában évente változtatta. Mit változtatta? ... Gyakran ki­cseppent a szerény kis jövedelemből, volt cím­író és újságkihordó, kise­gítő írnok és piaci hely­­pénzbeszedő, sorsjegy­ügynök és jegyszedő, aki­nek sorsa, mindennapi kenyere mindig attól füg­gött, nem vet-e az útjá­ba a sors egy másik éhes embert, akinek egy fok­kal magasabb pártfogója akad? Szavaira, ott, a pesti gimnáziumban, egy szülő csöndesen megszólalt: — Jóleső panaszkodás... Itt, a Damjanich utcai konyhában azonban vil­lamos feszültség lesz a három éhes gyerek vára­kozásából. T. Árpád is megérzi odabenn a meleg szobában, mert kinyitja az ajtót és int: — Be lehet jönni... Nehéz megmagyarázni A gyerekek értetlen fe­szültsége és idegenkedése gyorsan feloldódik három kávésibrik forró és édes gőzében, a nagy karéj kenyerek majszolásában. Meg kell várni, míg le­gyűrik az uzsonnát, az­után lehet folytatni ezt a kis utazást egy elsüly­­lyedt fogalom körül. Az utazás legalább olyan iz­galmas, mintha nyílt ten­geren egy vulkáni szige­tet keresnénk, amelyet elnyeltek a hullámok. A három gyerek — a tizen­hat éves Árpád, a tizen­három éves Jóska és a kilencéves Kati — végre befejezi, szemükben kí­váncsiság fénylik. — Ismertek olyan gye­reket, akinek az apja nem dolgozik? Kati jelentkezik, mint az iskolában. — Nekem volt egy osz­tálytársam, akinek a pa­pája nem dolgozott. — Hát mit csinált? Elpirul, mintha illet­lenséget kérdeznék: — Háát... Mulatott... Egyszer az iskolába is el­jött, dülöngélt és kiabált, az igazgató bácsi rendőrt hívott... — És az osztálytárs­­nőd? — Intézetben van ... Árpád és Jóska nem tudnak példát mondani, pedig erősen ráncolják a homlokukat, de nem jut eszükbe semmi. Hiába teszem fel a kérdést sok­féle változatban, úgy tű­nik, ez az állapot szá­mukra fehér folt, amelyet nem is fognak soha fel­deríteni ... Magyarázni kezdünk az apával és az anyával együtt, hogy volt idő, amikor az ember éle­te oly bizonytalan volt, mint egy őszi falevél sor­sa az ág hegyén. A leg­kisebb fuvallat elvihette. A két kisebb már unat­kozik, csak Árpád dör­mög érdes kamaszhang­ján: — Nehéz elhinni... Magamban hozzá­te­szem: — És milyen nehéz megmagyarázni...­ ­ A Visegrádi utcában Az utazást az elsüly­­lyedt fogalom körül más­nap délután folytatjuk a Visegrádi utcában, ket­ten ... Csúcsidő van, ön­­tik a villamosok az em­berek áradatát az angyal­földi és újpesti gyárak­ból. Hideg van, a cso­portok gyorsan felbomla­nak, végre lehorgonyoz mellettünk öt férfi, eze­ket egy labdarúgó-mérkő­zés utóizgalma köti még össze. Közelebb húzó­dunk, mert egy futball­­vitába Pesten bármikor be lehet kapcsolódni és azt mondom a társamnak jó hangosan: — Akkor nálatok még megpróbálom ... Az lesz a hatodik hely, ahol nem kapok munkát... Egy hatalmas férfi fül­­védős sapkája alá beha­tol a hang. Megfordul: — Nincs munkája? — Nincs ... Második hónapja. — Mi a szakmája? — Villanyszerelő ... Hosszú, kemény, kutató tekintettel végigmér. — Akkor magának va­lami van a füle mögött. Hebegve mentegető­zöm. — Higgye meg, sem­mi... Hozzájárulással tá­voztam, mert nem bírt a művezető... — Itt a munkakönyve? — Nincs ... — Hozza be holnap a hajógyárba... Keresse Vágót! Megköszönöm a szíves­ségét és elmegyek a tár­sammal. Az öt ember ab­bahagyta a gólhelyzet szenvedélyes méltatását, mind az öten utánunk néznek, a fülvédés mond valamit és a fejét csó­válja. Ezer és ezer em­ber árad szét a végállo­másról a városba, mun­kából jönnek és munká­ba mennek s az öt em­ber még mindig utánunk néz. Tekintetében körül­belül az van, mint T. Ár­pád három gyermekének a tekintetében, csak éret­tebb, vizsgálódóbb, ta­pasztaltabb ez a tekin­tet, amely azt kérdezi: — Mi az, hogy nincs?... Baróti Géza i 1962. december 1 A korai tél első, gyorsan ol­vadó hópelyhei nekem mindig nagyapámat juttatják eszem­be. A sok unoka közül az egyik voltam, s időnként ná­luk laktam. Akkoriban az egyforma bányászházakban még téglából rakott tűzhelyen és nehéz, fekete öntöttvas-fa­zekakban főzték az ebédet, va­csorát. A stelázsi volt a kony­ha dísze. Durva háziszőttes tö­rülköző függött a lavór felett, és porosodó művirág árválko­dott a szentkép alatt. Nagyapám alacsony, kopa­szodó ember volt. Csendes, halk beszédű, pipával pihenő. Nagy bajusza volt és világo­sabb színű, mint a haja. Né­ha megsimogatott és hagyta, hogy megverjem a sokat hasz­nált, légypiszkos lapokkal ví­vott kártyacsatákban. Szóval igazi nagyapa volt. Nagyanyá­mat akkoriban nem­igen szerettem. Pontosan az el­lenkezője volt nagyapámnak. Erős testalkatú, sokat és han­gosan beszélő, veszekedős ter­mészet. Mindig talált nekünk valami munkát a játék he­lyett. Mintha csak irigyelte volna tőlünk gondtalanságun­kat. Hol zöldért kellett men­ni a kacsáknak, hol a boltba küldött, hol az erdőbe száraz gallyért, szederért, gombáért Őt magát soha nem láttam pihenni. Mindig csinált vala­mit, és mindig haragosan. Úgy emlékszem, nagyapám is tar­tott tőle, mert egy szóval sem védett meg minket, ha nagy­anyánk szidott valamiért. Nem laktak messze a bá­nyától. Ebéd után, ha náluk voltam, mindig elmentem nagyapám elé. Többen men­tünk, az utcából majd mint Oravec János, den gyerek. Először a párol­gó meddőhányó tetejére mász­tunk fel. Megcsodáltuk és megdobáltuk az alattunk levő barakkokat. Aztán segítettünk a lovat hajtó csillésfiúnak ki­kaparni a földet az oldalára döntött vascsilléből. Később, mikor a duda, a felvonótorony tetején magasra fújva a gőzt, megszólalt, lebukdácsoltunk a meddőhányóról, és körülálltuk a gépházat. Bent sisteregtek, dübörögtek a fényes rézpaj­­zsú gőzmasinák, fent a torony tetején forogtak a hatalmas kerekek, szaladt, futott a vas­tag drótkötél, elnyelte a gép­ház keskeny nyílása, lábunk alatt remegett a föld. Azokat hozta a kas, akiket vártunk. Aztán mentünk hazafelé. Boldogan vittük a még pislá­koló karbidlámpájukat, néz­tük sáros, vizes bakancsukat, és egymás között dicseked­tünk. Ők fogták a kezünket és beszélgettek, de néhány fejjel magasabban. Ők ballagtak, mi szinte futottunk mellettük. Az egyik napon váratlanul megeredt a hó. Nagy, súlyos pelyhekben esett, de nyomban el is olvadt. A szűk utcán ugrándoztunk és megpróbál­tuk a levegőben, még élve el­kapni a hópelyheket. A borús ég felé emeltük arcunkat és karjainkat, és nem hunytuk be a szemünket. Kórusban kiáltoztunk. A látvány olyan lehetett, mintha imádkoz­nánk. Később már hógolyót is le­hetett gyúrni. Egyre többen lettünk, egyre nagyobb lett a zaj. Dobáltuk, mosdattuk egy­mást a friss hóban. Hidegtől pirosra csípett arccal kacag­tunk, viháncoltunk. Mikor a sűrűn hulló fehér hópelyhek között a bánya fe­lől imbolygó, piros fények tűntek fel, hirtelen elcsende­sedtünk. Jöttek haza a bányá­ból. — Még nem is volt ebéd — mondta valaki közülünk hal­kan. — Még nem fújt a duda — szólt egy másik. — Még ... Sietősen jöttek. Idegesen, hangosan vitatkoztak, károm­kodtak. Mi a házfalakhoz hú­zódtunk, onnan figyeltük őket. Ránk se hederítettek. Csak mentek, és nagyon dühösek voltak. Aztán, hogy elérték a házakat, köszönés nélkül el­váltak. A hóban szétváltak a lábnyomok is, sokfelé. Rosz­­szat sejtve, mi is szétrebben­tünk. Mindnyájunknak volt egy hazavezető ösvénye a friss hóban. Nagyanyám sírt, és egyre csak azt kérdezgette: — De hát miért zárták be a bányát? Miért? Nagyapám hallgatott. Ki­hűlt pipáját harapdálta mér­gesen fogai között. — Miért? Mit mondtak az urak? — faggatózott tovább nagyanyám. Vékony fenyőgyújtást tartot­tam a tűzbe. Mikor meggyul­ladt, a pipához közelítettem. — Most mi lesz velünk? — zokogott fel hangosan nagy­anyám. — Mi lenne?! — kiáltott az öreg, és kiütötte kezemből az égő fadarabot. Hirtelen elszorult a szívem. Éreztem, hogy valami nagy baj lehet. De csak akkor sír­tam el magam, amikor az öreg bevágta maga mögött az ajtót. Nagyanyám rámnézett, kapkodó mozdulatokkal kifúj­ta az orrát, megigazította kontyba font haját, és átro­hant a szomszédasszonyhoz. Egyedül maradtam. A vékony fenyőgyújtás elszenesedett vé­gével köröket rajzolgattam a konyha kövére. Talán hógo­lyókat. Már sötét volt, de nagyapám még nem tért haza. Nagy­anyám a tűzhelyen tologatta az edényeket és magában zsör­tölődött, hogy nem köteles­­ egész délután az ételt vigyáz­ni. Halványan égett az ajtó­félfára akasztott karbidlámpa. Én a tűzhely előtt kuporog­tam, és farkasszemet néztem a hamutartóba hullott parázs­szemekkel. Mikor kinyílt az ajtó, meg­­lebbent a lámpa fénye. Az öreg lépett be. Hópehelyből volt a sapkája, szemöldöke, bajusza, meg a válla. Fárad­tan ült le a hokkedlira. Nagy­anyám fürgén tányért tett az asztalra, és párolgó levest mért bele. Kenyeret szelt, és a tányér mellé helyezte. Egyelőre nem volt több tenni­valója, hát a morzsákat csip­pentette fel, miközben óvatos, gyors pillantásokat vetett nagyapámra. Feltűnően szóf­ián volt. Az öreg lehajolt, hogy kifűzze a bakancsát, de elgémberedett ujjai nem en­gedelmeskedtek. Gyorsan oda­ugrottam, az ormótlan lábbeli mellé térdeltem és ráncigálni kezdtem az erős bakancsszí­jat, de az nem engedett. A bányavíz, később meg a hólé ráfagyott a bakancsra. A szí­jat meg mintha a lyukakba hegesztette volna a hideg. Nagyanyám közelebb hozta a lámpát, megcsóválta a fejét, aztán gyengéden arrább tolt a térdével. Elővette a lavórt, fölé emelte nagyapám lábát, és egy bádogcsupor meleg vi­zet öntött rá. A pár bakancs, meg az át­ázott kapcák a sütő feletti rácsra kerültek, ott gőzölög­tek. Nagyapám a földre terí­tett száraz kapcán pihentette pirosra fagyott lábait, és en­gem nézett. — Sokat járhattál dél óta — mondta neki csendesen nagy­anyám. Az öreg nem válaszolt. Las­sú mozdulatokkal megtömte pipáját. Mikor feléje nyújtot­tam az égő fadarabot és ő le­hajolt a tüzért, úgy láttam, mintha a szeme köré rakódott hópelyhek elolvadtak volna már. Az idei tél első, gyorsan ol­vadó hópelyhei most is nagy­apámat juttatták eszembe. Nálunk nem lehetnek másodrendű állampolgárok .Beleszerettem egy szép cigánylányba, s feleségül akarom venni. Együtt dolgozunk, s jól megis­mertem öt: szorgalmas, ügyes munkás és tanulni­­vágyó. Esti iskolában fe­jezte be a nyolc általános utolsó három osztályát. Mégis sok szaktársam gú­nyol, azt hajtogatva: ma­gyar emberhez nem illik cigánylány, mert lusta, tolvajfajta és piszkosak, tudatlanok. De szerintem azok tudatlanok, akik ilyen igazságtalanok és általánosítanak ...« E sorokat egy vidéki nagyüzem fiatal szak­munkása rótta papírra. Egyetértünk e fiatalem­berrel, szerelme melletti kitartásával, annál is in­kább, mert az őt most személyileg is érintő probléma társadalmunk fontos kérdése. A hazai cigányság fej­lődésbeli elmaradottsá­gáért az elmúlt magyar évszázadok is felelősek. Az Indiából származó és hosszas vándorútjuk so­rán Európába, s hazánk­ba is érkező cigánytör­zsek annak idején úgy je­lentek meg közöttünk vá­lasztott és tapasztalt ve­zetőikkel, mint velünk egyenrangú, megbecsült nép. Zsigmond királytól kiváltságot is kaptak és a XV—XVI. században a társadalom hasznos tag­jaiként dolgoztak, mint bizonyos ágazatok hí­res iparosai és jó ka­tonák. Szó sincs tehát va­lamilyen eredendő fejlő­dési képtelenségükről. Üldözésüket az váltotta ki, hogy a cigányok, mint kötetlenebb életformájú, szabad vándornép, nem ismerték el a feudális or­szágok törvényeit, nemesi és polgári szokásait. Ez a magatartásuk sok ösz­­szeütközésre szolgált ürü­gyül, márcsak azért is, mert a feudális gúzsban senyvedő és költözködési A több mint ötszáz éve közöttünk élő cigányság most először kap komoly lehetőséget társadalmi felemelkedésére. A csak­nem negyedmilliónyi ma­gyar cigányság elmara­dott vagy még nomád csoportjainak munkába állításáért, letelepítéséért, írni-olvasni tanításáért sokat tettünk már. A fej­lődés bizonyos lépcsőin el is indultak. Ezt a küz­delmet azonban nemcsak az elmaradott cigánycso­portok évszázados élet­formájának visszahúzó ereje nehezíti, hanem néha még jobban is, a faji előítéletek. Ezzel ugyanis a még nomá­dokat arra késztetik, hogy szekér-, sátor- vagy putri-sáncaik mögé húzód­va, szinte görcsösen véd­jék ma már anakronisz­tikus életmódjukat, jogában korlátozott job­bágyságra és a rendi tár­sadalom más elnyomott rétegeire vonzó erővel bírt a cigányok viszony­lag szabadabb élete. Ez pedig a feudalizmusra különösen veszélyessé vált a XVI. században fellángoló nagy paraszt­­lázadások kezdetekor, így hát a hazai földes­urak és hatóságaik azt kezdték híresztelni a ci­gányokról, hogy török kémek, s átokverte nép. Hasonló előzményekkel, de más ürügyekkel így indult meg Európa-szerte a cigányok fejlődését megrekesztő, több­­ évszá­zados, kíméletlen üldözés, törvényen kívül helyezés. A mi társadalmunk­nak nincs szüksége sem­milyen politikai villám­hárítóra. Ellenkezőleg: a régi társadalmi nyomorú­ságok mindenféle csapá­sát és villámát is örökre el akarjuk törölni. Ide tartozik a mi világunk­ban immár szégyenletes cigány­ maradiság és kó­bor, primitív életük is. zömük jól megállja a helyét. Sok munkahelyen meg­találhatók még a faji előítéletek hordozói, akik a cigányok hibáit eltú­lozva­­ nehezítik beil­leszkedésüket a tár­sadalomba. Egyesek nem hajlandók velük kö­zös brigádba lépni, vagy az üzemi ebéd­lőben egy asztalhoz ülni. Találkoztunk olyan művezetővel, aki a rová­sukra kivételez, elbocsá­tásukat kezdeményez­, sőt, megakadályozza a munkára jelentkező új cigánydolgozók felvételét, azt hangoztatva, hogy a cigányok dologkerülők, holott éppen ők gátolják, hogy munkához szokja­nak. Salgótarjánban, Kecs­kén, Dunaújvárosban és már másutt is, jól kereső betanított és szakmunká­sok, brigádvezetők és brigádtagok, sőt pártta­gok és alapszervezeti ve­zetőségi tagok is kikerül­tek a cigányok közül. Be­bizonyítva ezzel, hogy ér­demesek a türelmes és szívós küzdelemre, amit értük, velük és környeze­tükkel folytatnak. A községi és városi ta­nácsok képviselői, a ta­nácstagok találkoznak persze az előbb említett maradisággal, visszahúzó jelenségekkel is. Maga­tartásukkal, véleményük bátor kimondásával ilyen esetben azok mellé a ci­gányok mellé állhatnak, akik a falu vagy a kis­város belterületén végre rendes házat szeretné­nek építeni és a munka során elsajátított kultu­rális igényeket megte­remteni. Hazánkban a ci­gányok megindultak a fejlődés útján, de van­nak, akik magatartásuk­kal, megjegyzéseikkel visszataszítják őket a fej­lődésben. Egy-egy olyan eset, amikor valaki azért emel szót az iskolában, mert kisfiát vagy leányát cigánygyerekkel egy osz­tályba helyezik, esetleg egy padba ültetik, még jobban visszariasztják a környék cigányságát a jó, a tiszta, a szép, a műve­lődés iránti törekvéstől. Pedig már az eddig fel­mutatható eredmény is Sóshartyánban szemé­­lyesen is jártam olyan új házakban, amelyeket jól dolgozó cigányok építet­tek — már a telepen kívül. De amíg fejlődé­sük útján idáig jutnak — a kelleténél több ne­hézség fékezi előrehala­dásukat. Jellemző tény: Szabolcs megye 232 ci­gánytelepe közül csak 131-en van kút. Nógrád­­ban is szép számmal akad kút nélküli telep. Ezek az állapotok túlnyo­móan a helyi tanácsok közömbösségének tulajdo­níthatók, és ezzel­­— az egészségügyi feltételek mellőzésén kívül — ki­teszik a cigányokat an­nak, hogy például a szomszéd kutak tulajdo­nosai elzavarják őket. A tanácsok az eddigi­nél többet tehetnének cigánytelepek eltünteté­séért, vagy ezek embe­ribbé formálásáért: kút, villany és más egészség­­ügyi ellátás biztosításáért Példát vehetnének a sal­gótarjáni tanácstól, amely a Pécske utcai cigány­telepen még jól látoga­tott klubot is létesített és programjáról is gondos­kodik, azt bizonyítja, hogy a ci­gányok tanítására és mű­velődésére fordított erő­­feszítések gyümölcsözőek. Baranya megyében, Ver­send községben a lakos­ság 33 százaléka cigány, de a könyvtár olvasóinak majdnem 50 százaléka, az ismeretterjesztő előadá­sok hallgatóinak pedig többsége az ő soraikból kerül ki. Ezek a példák és ered­mények is azt mutatják, érdemes és kell a cigá­nyokkal foglalkoznunk és segíteni őket, hogy ne csak jogilag, de gyakorla­tilag és érzelmileg is a társadalom egyenrangú tagjaivá váljanak. Ehhez az­ is szükséges, hogy a cigányok leküzdjék az önmagukban még meg­levő régi hibát, de vajon sikerül-e, ha nem segít­jük őket. Társadalmunk alapvető törvénye: egyen­rangú állampolgárokból tevődik össze hazánk né­pe, közöttünk nem lehet­nek másodrendű állam­polgárok. Szenes Imre A múlt bűne A tanácsok többet tehetnének A legfontosabb teendő munkahelye, Fejér mé­táján a munkába juttató­ gyében viszont 40, Bor­suk. Ebben Szabolcs me­­sod megyében pedig már gye áll a legrosszabbul: 51 százalékuk jutott át­­a 3,6 százaléknyi cigány­­landó foglalkozáshoz, tisz. lakosságból a munkaké­­tes keresethez. Tsz-ekben, pesek csak mintegy 20 állami gazdaságokban, százalékának van állandó üzemekben dolgoznak és Munka és igény NÉPSZAVA

Next