Népszava, 1963. június (91. évfolyam, 126-151. sz.)

1963-06-30 / 151. szám

A beszélgetés mai szereplői közül a legidősebb harmincéves. Tizenkét éves volt, amikor véget ért a háború, gyerek még, de emlékeinek tárából mégsem fog eltűnni soha a háború, s egy darab már értelem­mel megélt élet egy elmúlt korból. A többiek mind fiatalabbak nála, húszévesek, s a húszon alig túl­jutottak. Jórészt munkások, s néhány technikus. Egy­formák abban, hogy valamennyiüket ez a társadalom nevelte, csak ezt ismerték meg örömeivel, gondjai­val. Ez önmagában érdekessé teszi a beszélgetéseket, hiszen egy számukra már adott, természetes — bár még épülőben levő — társadalmi formáról kell véle­ményt mondaniuk, s ehhez nincsenek más mércéik, csak amit a fejlődő szocializmus alakított ki bennük. Ezek a mi társadalmunkban felnőtté érett fiatalok — akikről annyi jót és an­nyi rosszat is mondunk el — nagyon érzékeny értelemmel követik a szocializ­mus építését. A gyárudvaron harmincfokos hőséggel lobog a nyár, a beszélgetők ajkát kiszárítja ez a tü­zelő június. S ebben a lobogásban kendőzetlenül és megfontolás nélkül kerül felszínre mindaz, amit a fia­talok az életükről, a szocializmusról vallanak. Az elégedettség filozófiája Az első beszélgetés szín­helye a Gorkij fasori Me­chanikai Laboratórium Kísérleti Vállalat. Az el­ső vitát egy szó váltja ki: az elégedettség. Bakos Gyula mondja el az éle­tét, azt a sima utat, amit eddig bejárt. Azt mondja, elégedett, hiszen több mint kétezer forintot ke­res, mindent meg tud szerezni, amire vágyik, s ha előbbre akar jutni a vállalatnál, igazán meg­van rá minden lehetősé­ge. Egyelőre megelégszik azzal, hogy munkáját megbecsülik, jó beosztása van. Hárman is felkapják a fejüket, s kezdenek vitat­kozni. Azon, hogy az elé­gedettség ebben a formá­ban nemcsak jót jelez, hanem rosszat is. Ács Kati mondja nagyon szenvedélyesen, hogy elé­gedettek lehetünk azok­kal a körülményekkel, le­hetőségekkel, amit szá­munkra a szocializmus biztosít, de ez az elége­dettség nem rögződhet belénk. Mi lenne, ha min­denki egyszerre mondaná, ki, hogy ő már nem akar elérni többet a jelenle­ginél, mi hajtaná akkor előre az embert? És ép­pen a fiatalokban kell lenni elégedetlenségnek, elsősorban önmagukkal szemben, hiszen a szocia­lizmus teljes felépítésé­nek idejére ez a generá­ció lesz a munkában a derékhad. S velük szem­ben a mostaninál minden tekintetben nagyobbak lesznek a követelmények. Az egyik technikus kis­lány a következőket mondja: — A lehetőség sem mindenki számára egy­forma. Arra gondolok, hogy amíg tanulásról van csak szó, addig a férfiak és nők között egyenjogúság van. Az okleveleket és diplomákat egyforma eséllyel szerezhetjük meg, de hogy azokkal ki ho­gyan érvényesül, ebbe már beleszól az illető neme. Példákat mondanak, amikor ebben az üzemben is éveken át dolgoztak a képzettségüknél alacso­nyabb munkakörben tech- A bor Amikor Tóth József ki­mondja a borravalót, új­ra felizzanak a kedélyek. Ezek a fiatalok nem él­tek abban a korban, ami­kor sokkal többet jelen­tett a pénz, mint az em­ber. Nem voltak pénzért megvásárolhatók és aláza­tosak, nem voltak pénz után sóvárgók és kiszol­gáltatottak. A pénzt csak úgy ismerik, mint a mun­kájuk értékét. Ebből a témakörből bő­ven akad példa. Tóth Jó­zseffel történt, hogy ami­kor feleségét meglátogat­ta a kórházban, az asz­­szony ötszáz forintot kért tőle. Operáció előtt állt, Aki belesün­ Tóth Jóska teszi nagyon komolyan szóvá, és csat­lakoznak hozzá a töb­biek is, hogy mennyire élő még ma is a kék és a fehér köpeny ellentéte. Elmondják annak a fia­tal mérnöknek a példáját, aki friss diplomájával tavaly jött a vállalathoz, s aki szinte szóba sem akart állni a munkás fia­talokkal. Majdnem szakí­tásra került sor emiatt a KISZ-szervezetben, mert a műszakiak melléje, a munkásfiatalok pedig a Ki mit vár a szocializmustól inkusok, csak azért, mert nők. S hiába akartak el­érni többet a szakmában, hiába akartak elégedetle­nek lenni ömagukkal szemben, ha ezt az elége­detlenséget nem akarta észrevenni a férfi vezető. Többen azonnal ellenpél­dát is mondanak, de ez sem változtat azon, hogy a szocialista társadalom­ban, ahol mindenki a ké­pességei szerint foglal­hatja el a helyét, meg kell változtatni azoknak az embereknek a gondol­kodását, akik az egyenlő­séget elvben elfogadják, de nem szívesen alkal­mazzák. Javaló s a nővérek tapintatosan a tudomására hozták, hogy a doktor úr jó néven veszi, ha honorálják a fáradságát. Nem kell adni, s akkor megszűnik a borravaló, így oldaná meg a problé­mát az egyik fiú, de ak­kor Korán Teri szól köz­be, s elmeséli, hogy ő nem adott. Úgy is bántak vele. Egy jó szavuk nem volt hozzá a nővéreknek és az orvosoknak. Nem a borravalót kell megszün­tetni, mert azt önmagá­ban úgysem lehet, hanem az embereket megváltoz­tatni, s akkor eltűnik a borravaló is, letett a jóba titkár mellé álltak. Egy példa a szavak hi­teléről. Arról folyt a szó, hogy a fiatalok formálá­sában milyen fontos az idősebbek példamutatása. A munkahelyen a példa­képet a vezetőkben, az idősebb munkásokban ke­resi a fiatal. De nem min­dig találja meg, s hite ilyenkor nemcsak az iránt az ember iránt inog meg, hanem az egész társada­lommal szemben. És ez a legkisebb dologban is így van, amely hazugság s ami a fiatalok szemé­ben — s valójában is — idegen a szocialista tár­sadalomtól. Bakos Gyula mondja el annak a fiatalnak az ese­tét, akit túlórázni tartot­tak bent. A fiú még nem volt tizennyolc éves, de szükség volt a munkájá­ra, a rendelet ellenére szívesen bent maradt. Ve­zetője azt ígérte, hogy az idősebbekkel egyenlő arányban fizet neki is túlórapótlékot. Sokkal kevesebbet kapott, s még csak meg sem magyaráz­ták neki, hogy miért. Ebből a gondolatmenet­ből kiindulva mondja Bencze István, hogy két­féleképpen nem lehet kö­vetkezetessé, szocialista emberré nevelni a fiata­lokat. Arra gondolt az előbbi példán túl, hogy ma még gyakran másként tanítják élni a fiatalokat otthon, és másként a munkahe­lyen. Ez a kettősség hát­ráltatja a szocialista tár- A törvények és­­ A Budapesti Szerszám­­gépgyárban csak mutató­ba akad műszaki a be­szélgető fiatalok között. Szavaik is keményebbek, gondolataikat nyersebben fejezik ki. — Ebben a társada­lomban az emberség ter­mészetes követelmény. S épen ezért nagyon rosz­­szul esik, ha embertelen­séggel találkozom — mondja Kiss János esz­tergályos. A közelmúltban történt meg vele Sződligeten, ahol laknak. Arrafelé igen kevés a női munka­­lehetőség. Feleségének sikerült bekerülnie a Budapesti Konzervgyár-­ba. Nem sokáig dolgoz­tatott ott, mert fel­mond­ák neki, figyelmen kívül hagyva törvényeinket és az emberséget. A felesé­ge öthónapos terhes volt, sadalomhoz méltó ember kialakítását. A szocialista brigádoknak, az üzemi közösségeknek emberfor­máló hatását gyakran rontja le a fiatalok ese­tében a szülői ház, ahol a teljes anyagi független­séggel, a szabadjára eresz­­téssel a felelőtlenséget nevelik ki bennük. — A mai húszévesek már beleszülettek a jóba — mondja Kiss István —, s némelyik nem is tudja azt megbecsülni. Ha pedig újra és újra ölükbe hull minden, még inkább követelőz­nek, még több lesz ben­nük az elégedetlenség, de nem olyan, amilyenre ennek a társadalomnak szüksége van: a több tu­dásra, a jobb munkára hajtó elégedetlenség, ha­nem olyan, amelyik a szocializmus minden eredményét úgy veszi birtokba és használatba, mintha az egyszerűen csak járna, az összeköttetés amikor elküldték. — Szerintem az ilyen ember, aki elbocsátotta, csak benne él a szocia­lizmusban, de nem érti, vagy nem akarja érteni. És az esetből mit szűr le az ember: gyakran hiába hozunk törvényeket, ren­deleteket az emberek vé­delmében. A papír még senkin sem segít, s a szocialista társadalom törvényeinek hitelét rontja, a szocializmus erejét gyengíti az, aki ki­játssza, vagy figyelmen kívül hagyja ezeket a tör­vényeket. Az egyik előrajzoló a következőt mondja: — Nagyon jó az, hogy a problémák megítélésé­nél nálunk mindenki egyenrangú. Nagyon rossz szolgálatot tesz a szocia­lizmus ügyének az, aki még csak nem is titkol­ja, hogy egyéni érdekeiért összeköttetéseket vesz igénybe, pozíciójából ere­dő összeköttetéseket, ab­ból a pozícióból, amit ép­pen a társadalom adott a számára. — Ez ellen az ember­nek ki kell nyitnia a száját — mondja Vajda Sanyi. Krajcsovics István he­lyesel. Néhány nappal ezelőtt felfonált a kerü­leti tanácsra, kérte az építési osztályvezetőt Azt kérdezték, ki kéri. Bemondta a nevét: »el­nézést, de nincs bent«. Elfutotta a méreg, mert tudta, hogy bent van, s kérte, kapcsolják a ta­nácselnökhöz. Az osztály­­vezető azonnal bent volt. Véleményük egyforma a szókimondásról, de a tapasztalataik már nem. Kiss János meséli, hogy kisebb vétségért a műve­zető minősíthetetlen han­gon szólt rá. De ő nem húzta meg magát, tilta­­kozott a művezető durva hangja ellen. Következ­ményeit hetekig érezte. Azért érezhette, mert bár sokan hallották a vi­tát, senki sem akadt, aki melléje álljon. A balatoni kerít Például a hivatalok ellentmondásainak. Han­sági Endre meséli annak a balatoni kerítésnek a történetét, amely annyi bosszúságot okozott a tulajdonosának. A tanács bekeríttette az egyik is­merőse telkét. Nem volt olcsó dolog, de a tulaj­donos — egy munkás — összegyűjtötte rá a pénzt. Alig készült el a kerítés, a Balatoni Intéző Bizott­ság lebontatta. Lehet, hogy a maga módján mind a két szervnek iga­za volt, de a kár a mun­kásé. — Az ilyen hivatali megnemértésből mindig a kisember kerül ki vesz­ — Az apám még ági indított el a gyárba — mondja Vajda Sanyi — hogy tanuljak meg alkal­mazkodni, mert ez a leg­fontosabb. De szerintem az igazságtalansághoz senki nem alkalmazkod­hat. Pedig gyakran látjál ennek példáját, amiko­r régi rossz szemléletbő kiindulva, néhányan az idősebbek közül akkor­­ csendben maradnak, ha valami igazságtalanság éri őket. Ők ter­mészetesnek tartják a magabiztosságot és a szó­kimondást, mert a szo­cialista társadalom őszin­teségre nevelte őket , összeegyeztethetetlenne­k tartják a szocializmussá a hazugságot, a képmu­tatást. Még akkor is, ha netán ebből előnyül származna. Ahogy a példák sem csak az üzemből kerül­nek, úgy tágul ki a vé­lemények által befogot világ, s lesznek egyre ál­talánosabbá a kívánsá­gok, hogy mi az, aminél előbb-utóbb el kell tűn­ni az életünkből, mer összeegyeztethetetlen­­ szocializmussal, és és a hivatalok terén. És a társadalom - amíg a packázásra mé lehetőség van. Ebben a mondatban­­ olyan hőfokon izzik szenvedély, mint kint a udvaron a lobogó nyár Mint mindenütt, aho fiatalok vitatkoznak,­­ szocialista társa­dalom nevelte őket, életüknél már természetes talaja­­ szocializmus. Lehet már hogy éppen ezért — de mindenképpen hasznosak — olyan nagy bennük ; türelmetlenség mindan­nak a felszámolására ami ma még akadálya kerékkötője a szocializ­musnak. Diósdi László :­l­icital nemzedékünk a jelenről, jövőről, saját társadalmáról 1963. június 30 NÉPSZAVA 5 ■«A mostanában diva­tos »nagyüzemi« Ki mit tud?-játék előtt egyszerű kér­dezz — felelek változatokkal szó­rakoztak a gyere­kek. Ezek között is a legegyszerűbb így hang­zott: »Gondolkodás nélkül mondj egy színt, egy gyümöl­csöt, egy költőt/« A válasz tíz eset közül ki­lencben: piros, alma, Petőfi. Nos, ha a kérdésekhez hoz­zátennénk, hogy mondj egy királyt? Tíz megkérdezett kö­zül kilenc, ha nem mind a tíz azt válaszolná: Mátyás. Igen, mert Magyarországon a király: Mátyás, ő a bölcs, az igazságos, a legyőzhetetlen, a magyar, az egyszerű ember, a nagyszerű hadvezér, a gazdag, mert rengeteg kincse volt, s a szegény, mert sokszor bá­natos volt. A király nyaralója pedig Visegrád. Ezt is tudja minden gyerek. Hiába magyarázzák könyvek, tanárok, idegenveze­tők, hogy már a rómaiak erő­döt építettek itt, majd a szlá­vok települése hagyta mai ne­vét (Magas vár), azután az ár­pádháziak is itt tanyáztak, majd Károly Róbert kezdte építeni a most kiásott palotát, számunkra ez mind csak »szö­veg­». Elhisszük az eszünkkel, de a szívünk »a« királynak adja az egészet. Mátyásé a legjobb vizű for­rás, Mátyásé a legfestőibb bérc, Mátyásé Visegrád leg­szebb útja és őt idézi szá­munkra a Schulek János ál­tal alig negyven éve épített városkapu és a római I. Mar­­tin-légió katonái által több mint másfél ezer éve épített őrtorony, sőt — amint ezt egy több maligán fokú műveltség­gel rendelkező turistától hal­lottam — a föltárt palotája melletti udvarban szerényke­dő, lerokkant Renault szemé­lyi használatára bocsátott jár­műve volt. Csaknem negyedszázada já­rok a király nyaralójába, amely rengeteg idő visegrádi mértékkel mérve csak egy pillanat. És ez a pillanat alatt valóban nem is tapasztaltam semmi nagy történést. Vala­hányszor megláttam a fadru­­szi Mátyás-fejet, tudtam, be­lépek a múltba, majd a nyu­galomba, a mozdulatlan csöndbe, és áthaladva a mó­dos porták és a faluvégi tá­­kolt házikók között, eljutok a legszebb vidékre. Most azonban azt tapasztal­tam, hogy a »pillanat« tört ré­sze alatt megbolydult a köz­ség. A múltat gyors iramban kaparják elő a hegy oldalából és egyidejűleg építik a jövőt. Nemcsak a király palotája ke­rül elő mind teljesebben a föld alól, hanem — ahogy né­zem — a Salamon-torony res­taurálása is befejeződik nem­sokára. Akkora a lendület, hogy — ha így megy — leg­följebb néhány évvel tart csak tovább, mint az egykori építkezés. (Igaz, akkor nem volt dömper.) És a múlt mellett, alig né­hány száz méterrel mellette jobbról is, balról is húzódik már a két új út. Ha az ember a Fellegvárból letekint, jól látja a Duna-parti műút vo­nalát, amely a hajóállomástól körülbelül a kőbányáig húzó­dik majd, a volt sétány he­lyén, s megkerüli a községet. Igaz, néhányan siratják a ker­tek alját, amiket az idegen­­forgalom leharap autói szá­mára, azonban a visegrádiak legtöbbje büszkén dülleszti a mellét. Beszéltem például a tengeri Sólyom László medvével, aki néhány évtize­de indítja és fogadja a viseg­rádi kikötőben a hajókat, ő mondta atmoszférikus, tehát igazat szóló hangulatban: »Du­­nabogdány, Nagymaros, Dö­­mös — az mind smafu, ké­­rem alássan. Ámde Visegrád! Tudta az öreg Mátyás, hogy Visegrád az Visegrád. A vi­lág közepe, mert — (és föl­emeli a mutatóujját, úgy da­lolja) — a világon ez az én hazám! — (és újra prózában:) — Visegrád! — (és rábólint) — Visegrád!■» És beszéltem a másik útnak mindhárom építőjével. Ők magyarázták, hogy azon az úton jövőre már autóbuszok és taxik fognak járni a Nagy­­villlámra (taxinak mondanak minden személygépkocsit). Magamban kicsit kételkedtem a háromfőnyi útépítő osztag ígéretében, de hitetlenkedé­semre rárobbant a hegyoldal. Lábam nyakamba kapva ro­hantam az útépítő gépek pán­célja mögé és ottan lapulva, alázatos lélekkel megfogad­tam, hogy nem kételkedem az útépítők szavában. Ez talán érthető, hiszen az útépítők megtermett, markos férfiak. De a néni szavában sem kételkedem, aki pedig tö­pörödött, kicsiny, gyönge te­remtés. Kevéske málnáját ka­pálta fönt a hegy tetején. Messziről sötét felhők köze­ledtek, olykor megvillant, mintha a távoli hegy óriása gyufát lobbantott volna. És hosszan mozgott utána. A né­ni ijedten kapta föl a fejét minden villanásra. — Tessék már mondani! — szólított meg, hogy feléje kö­zeledtem. — Erre jön a vi­har? — Nem tudom — vontam föl a vállam —, habár mos­tanában minden délután ilyen­kor szokott jönni. — Mert nagyon félek én a villámlástól, tetszik tudni — pislogott ijedten, szűkre hú­zott szemével. — Attól nem kell félni, ne­m­ kérem. Itt még fa sincs a közelben! — Fa nincs, de a kapa__ Az »­eisen», hogy is mondják csak... Vagy tetszik érteni? Néztem a nénit. Jól beszélt magyarul, csak a »vas­» nem jutott eszébe. Ahogy ezen tű­nődtem, újabb villanástól megrezzenve kérdezi: — Pest felől jönnek a fel­hők? — Úgy látom, onnan. — Mein Gott! — jajdul föl, és veti a keresztet. — Ha Pestről jön, akkor jobb sza­ladni. És veszi a kapát a vállára és hihetetlen gyorsan viszi rozzant alakját, miközben me­sél nekem — most már gyak­rabban vegyítve svábbal a magyart — egy lányról, aki Pesten rossz lány lett és hiá­ba tért haza, fönt a hegyen a kapujába beleütött a villám és megölte, mert Pest az Pest. Ami Pestről jön, az elől »laufen, laufen«. És sürgetőn int maga után, és én lihegek a nyomába. Alig tudom kö­vetni a lépteit és a szavait is, de elhiszem neki. És én! Igen, Visegrád a hívők ha­zája. A palota udvarán, a hí­res reneszánsz kút előtt hal­lottam például beszélgetni a kerek szemű barna lányt és a hosszú nyakú szőke fiút. — Ebből a kútból bor folyt. Elhiszed? — El. — Tudta Mátyás apánk, mi a jó! — bólogat a fiú elisme­réssel és hangjában csöppnyi irigység sincs, mint lenne — gondolom — más »fejes­»-sel szemben, hogy »a fene a jó dolgát­». — Úgy töltögették bele fe­lülről — mondja a lány. — Az mindegy! — legyint a fiú. — Fontos, hogy jött be­lőle. Ha nekem ötös találatom lenne a lottón, én is építenék egy ilyen kutat. Elhiszed? — El!.— sóhajt a lány, e hangjából nem éppen elisme­rés csendül. — De ugyanakkor nekem építenék egy olyan lakosz­tályt, mint Beatrix őnagyságá­nak volt. Elhiszed? — Minek lenne az nekem He? — kapja föl fejét a lány csöppet sem enyhülve a ga­­valléros vigasztaláson. — Nem az a kérdés! Ha nem hogy elhiszed-e, vagy nem? — El­­­hagyja rá a lány. Este láttam őket a Vár eszpresszóban. Táncoltak. A háromtagú zenekar éppen egyveleget játszott, amelyre foxot jártak a parketten. Spe­ciális visegrádi összeállítás volt: kezdték avval, hogy »A lányok, a lányok, a lányok an­gyalok«, majd a »Hallod-e Ro­zika te­»-n keresztül eljutot­tak a »Híd a Quay folyón« in­dulójáig. Közben a fiú egy­folytában suttogott a lány fü­lébe, aki szemmel láthatóan minden szavát elhitte. Aztán megtértek az aszta­lukhoz és a hosszú nyakú sző­ke legény telitöltötte a poha­rát — kút híján üvegből és teli torokból üvölteni kezdte mellét ütögetve, karját feszít­­getve, hogy »Bob úrfi, hej legény a talpán, a karja kő a csohókjaba mézzz...« A ke­rek szemű lány laposan pis­logva éppen bólintani készült, hogy elhiszi, amikor a szom­széd asztal mellől odalépett a helybeli tengeri medve és csöndre intve a duhajkodót, finom pianóban elébük da­lolta, hogy: »A világon ez az én ha­zám ... Visegrád, Visegrádi«

Next