Népszava, 1963. augusztus (91. évfolyam, 178–203. szám)

1963-08-01 / 178. szám

Világ proletárjai­ egyesüljetek. NÉPSZAVA A MAGYAR SZAKSZERVEZETEK KÖZPONTI LAPJA 91. ÉVFOLYAM, 178. SZÁM­ÁRA 60 FILLÉR 1963. AUGUSZTUS 1. CSÜTÖRTÖK Kevn 2i­kor­ fogja a volánt. NAPOKBAN HALLOTTAM egy fiatal mérnök tragédiájáról. Gyermekkora óta készült arra, hogy gyárakat, városokat tervezzen. Vágyai tel­jesülésének kapujában, amikor első munka­helyére sietett, egy autó elgázolta. Csak két karja amputálása árán tudták megmenteni. Soha nem állhat a rajzasztalhoz. A mérnök tragédiája nem egyedülálló. Az utóbbi időkben szinte nincs olyan nap, amikor az országban valahol ne történnék súlyos közlekedési szerencsétlenség A statisztikai adatok szerint az elmúlt félévben 20 százalékkal több gázolás és egyéb baleset történt, mint 1962 hasonló időszaká­ban. A legsúlyosabb a helyzet a fővárosban. Hat hónap alatt 3040 közlekedési baleset volt, az anyagi kár rendkívül nagy, de ami ennél még sokkal szo­morúbb: az elmúlt félévben 65 ember meghalt, 549 súlyosan megsérült, tehát hosszabb időre kórházba került, közülük sokan nyomorékká váltak. M­IÉRT?! A balesetek okairól egyre többet vitat­koznak. Sokan azt állítják: a közlekedés fejlő­dése, a gépkocsik számának gyors emelkedése okozza a balesetek számának növekedését is. Akik így érvelnek, szinte törvényszerűnek vélik, hogy az utakon egyre több ember veszti életét. Ál­lításukat a gyakorlat megcáfolja: a balesetek szá­ma csaknem kétszer olyan mértékben emelkedik, mint a gépkocsiké. Hamis ez az érv, mint ahogy az az állítás is hamis, hogy a közledési baleseteket sokszor rossz műszaki feltételek okozzák. A bal­esetek­ több mint 90 százaléka az emberek hibája miatt következik be, a fennmaradó 10 százalékon belül is csak elenyésző hányadot lehet a műszaki hiányosságok, hibák »■számlájára írni­«. A baleseti okok között első helyeken az el­sőbbség meg nem adása, a gondatlan vezetés, a szabálytalan előzés, az ittasság szerepel. Tehát a katasztrófákat elsősorban a felelőtlen, a másokkal nem törődő, a másodperceket, perceket hajszoló, erőszakos, a közlekedés fegyelmét semmibevevő emberek idézik elő. a BALATONI MOOTON minden hét végén tör-­­ténik néhány súlyos baleset. Miért? Az összeüü­­­l­közéseket az esetek döntő többségében nem a XI munkában elfáradt, hivatásos gépkocsivezetők okozzák. Olyan emberek felelősek, akik hétvégi pihenésre indulnak, vagy onnan térnek haza, senki sem hajszolja őket, mégis érthetetlen, gyakran ke­gyetlen harcot vívnak, hogy öt-tíz perccel hama­rabb érjenek célba Szerencséjükben bízva, belát­hatatlan kanyarokban előznek, sorozatosan, tudato­san követnek el szabálysértést, tudatosan sértik meg azt az íratlan törvényt, vigyáznunk kell ma­gunkra és embertársainkra. Gyakran a jobbkéz-szabály be nem tartása miatt történik baleset. Külföldön, mint az egyik legszigorúbb törvényt alkalmazzák ezt a szabályt A tapasztalatok azt bizonyítják, hogy bár hat hó­napja érvényben van az új KRESZ, sokan nem is­merik. Pedig ezek a szabályok éppen arra hiva­tottak, hogy a lehetőséghez mérten gyors, de maxi­málisan biztonságos közlekedést biztosítsanak az utcákon, az országutakon. A gázoló gépkocsivezetők nagy része rendszeresen fogyaszt alkoholt. A közelmúltban egy részeg motoros három ember halálát okoz­ta Az sem igaz, hogy ihat, aki nem autót vagy motort, hanem úgynevezett »lassú­» járművet vezet Nemrégiben egy vontatóvezető részeg volt, felbo­rultak, ő is és utasa is meghalt. A társadalom jo­gos követelése: fokozottabban ellenőrizzék a jármű­vezetőket, s a törvényt a legszigorúbban alkalmaz­va, vonják felelősségre a felelőtlenkedőket, hiszen mások életét veszélyeztetik. A volán mellett nem lehet fölényeskedni. Még annak sem, aki több évtizedes gyakorlattal rendel­kezik. A közlekedésben egyetlen hiba emberéletbe kerülhet. A napokban lejátszódott tragédia is ezt bizonyítja: a kalauz csöngetett, mielőtt meggyőző­dött volna: leszállt-e mindenki az autóbuszról. A gépkocsivezető sem nézett körül , s egy fiatal há­zaspár elvesztette egyetlen, hároméves gyermekét. Pedig a kalauz és a gépkocsivezető is nagy gyakor­lattal rendelkezett. Sőt, az utóbbit óvatosságáról, megbízhatóságáról ismerték. ■ PA, ANYA NÉLKÜL MARADT GYEREKEK, az­­ országutakon, utakon nyomorékká vált emberek­et vádolnak. Tragédiájuk legyen élő felkiáltójel. XA Még szigorúbb ellenőrzés és felelősségrevonás szükséges. De csak megtorlással nem lehet döntő ered­ményeket elérni. A legtöbbet a társadalom összefogása segítene. Ne várjanak rendőrt, ha mások életét veszélyeztető, bravúroskodókkal találkoznak, emel­jenek szót ellene. Maguk a gépkocsivezetők. Ok­tassák a szülők és a pedagógusok a gyermekeket a helyes közlekedésre — életüket, testi épségüket védik. A gyalogosok pedig körültekintően, a szabá­lyok betartásával közlekedjenek, hiszen a könnyel­­műsködés, a figyelmetlenség, a nemtörődömség a legsúlyosabb következményekkel járhat. Aki járművet vezet, nagy felelősséget vállal ma­gára. Életek, sorsok múlnak rajta. Járművezetők­nek és gyalogosoknak egyaránt meg kell érteniük: az utakon lehetetlenség egyes szám első személy­ben gondolkozni. Csak a másik életét féltve, a má­sikat megértve és segítve szabad közlekedni. Amilyen mértékben nyer teret ez a szemlélet ,_ olyan mértékben várható a baleseti statisztikák komor számainak a csökkenése. Moldován Tamás ­­n­tízez­e­s Thant Moszkvába utatik az atomcsend-egyezmény aláírása alkalmából N. T. Fedorenko, a Szovjetunió állandó ENSZ-képviselője, vala­mint az Egyesült Álla­mok és Nagy-Britannia ENSZ-képviselői felke­resték U Thantot, az ENSZ főtitkárát és kor­mányuk nevében meg­hívták, vegyen részt az atomfegyver-kísérletek el­tiltásáról szóló szerző­dés aláírásánál. Az ENSZ titkársága a sajtó számára adott köz­leményében bejelenti, hogy U Thant főtitkár köszönettel elfogadta a meghívást. A Fehér Ház hivatalo­san bejelentette, hogy Bush amerikai külügymi­niszter pénteken indul Moszkvába, hogy aláírja az atomfegyver-kísérletek részleges beszüntetésére vonatkozó egyezményt. Az aláírásra valószínűleg hét­főn, augusztus 5-én ke­rül sor. A külügyminisztert tíz­tagú küldöttség kíséri Moszkvába. A küldöttség tagjai között van: Fulb­­right szenátor, a szenátus külügyi bizottságának el­nöke, Pastor­e szenátor, az egyesített atomerő­­bizottság elnöke, Aiken szenátor, a szenátus kül­ügyi bizottságának egyik vezető tagja, Humphrey szenátor, a leszerelési al­bizottság elnöke, Steven­son, az Egyesült Államok ENSZ-képviselője, Arthur Dean, aki hosszú éveken át vezette az amerikai küldöttséget a leszerelési tárgyalásokon. A finn kormány meg­vitatta a légkörben, a világűrben és a víz alatt végrehajtott atomrobban­tási kísérletek eltiltásá­ról szóló részleges egyez­ményt és közölni fogja az érdekelt kormányok­kal: csatlakozni kíván a megállapodáshoz. A külföldi állami és társadalmi személyiségek újabb és újabb távirato­kat intéznek Hruscsovhoz és Brezsnyevhez és elis­merésüket fejezik ki a részleges atomcsenddel kapcsolatos megállapodás parafálása miatt. Mohammed Juszuf af­gán miniszterelnök azt a véleményét fejezi ki, hogy a szerződés előké­szítésével Hruscsov nagy mértékben járult hozzá az emberiség óhajának valóra váltásához. Julius Nyerere tanga­­nyikai elnök és Ben Bel­la, az algériai miniszter­­tanács elnöke közös táv­iratot intézett Hruscsov­hoz. A távirat hangsú­lyozza, hogy a szerződés megfelel a népek érdekei­nek, majd Ben Bella és Nyerere elismerését feje­­zi ki mindazoknak, akik »szilárdságukkal, bátor­ságukkal és emberiessé­gükkel lehetővé tették ezt a megállapodást». Muhammed Zahir afgán király szintén táviratban fejezte ki elismerését »azokért a nagy erőfeszí­tésekért, amelyeket a Szovjetunió tett a kölcsö­nös megértés előmozdítá­sa érdekében». Etiópia kormánya úgy véli, hogy a moszkvai megegyezés előmozdítja az általános leszerelés problémájának megoldá­sát — hangzik a külügy­minisztérium sajtóosztá­lyának nyilatkozata, amely teljes egészében támogat­ja a moszkvai megállapo­dást. A japán és az izraeli kormány bejelentette, hogy csatlakozni kíván az atomcsend-egyezményhez. Rush holnap indul a szovjet fővárosba Több gyár ismét dolgozik, megjelent az első újság Eddig­­ 833 halott, 2170 sebesült, 700 eltűnt Új veszély fenyeget, földomlás ! Segít a* égés* világ A földrengés okozta ájultságból lassan magá­hoz térő Szkopjéban óriá­si erőfeszítéseket tesznek a normális élet helyreál­lítására. Több gyár kéménye új­ból ontja a füstöt. A Tito Fémművekben kedden 1300 munkás gyűlt össze, a Proletár Textilüzem megkezdte a munkát, hogy időre le tudja szál­lítani a megrendelt árut a Szovjetuniónak és Len­gyelországnak. A gyárai vezetőségének a legna­gyobb gondot a munká­sok elhelyezése okozza Éppen ezért minden gyár kollektívája sátrakat kér Az egyes gyárak kört máris sátorvárosok van­nak kialakulóban. Az élet rendeződése jelzi, hogy kedden este­­ szkopjei utcákon megje­lentek az első újságok Várják a vendégeket az első éttermek, az élelmi­szerüzletek egy része ki­nyitott, a város nagy áruháza pedig a szabóé ég alatt árulja ruhane­műit. A vonatok menet­rendszerű pontossággal közlekednek. Az élet egyébként­­ szabad ég alatt zajlik, a szkopjei rádió munka­­közössége is stúdió híjár­a az utcán dolgozik. Az üzenetek és intézkedései százait továbbítják innen A katasztrófa pontos mérlegét még mindig nem tudják megállapíta­ni. A legújabb jelentései szerint a halottak száma 833, a sebesülteké 2170,­­ a romok alatt körülbelü­lég 700-an vannak. A földlökések meg­szűntével most újabb ve­szély, földomlás fenyege­ti a várost: a geológusok megállapították, hogy Szkopjéban és környékén a katasztrofális földren­gés folytán két nagy ki­terjedésű repedéshálózat keletkezett. A repedések hossza körülbelül kétszáz méter, szélessége 1—10 centiméter között mozog. A geológusok javasolják, hogy az érintett területe­ken tiltsák be a motoros járművek forgalmát. A katasztrófa következ­ményeinek elhárítására továbbra is szakadatlanul érkezik Szkopjéba bél­és külföldi segély. A jugoszláv lapok ki­emelkedő helyen emlé­keznek meg arról, hogy az SZKP Központi Bi­zottsága és a szovjet kor­mány közös határozata alapján útnak indították a Szovjetunióból Jugosz­láviába az első élelmi­szer-, gyógyszer- és épü­letanyag-szállítmányokat, továbbá hamarosan 50 000 tonna cementet és 5000 tonna épületfát is küldenek. A Szovjetunió Vörös­­kereszt és Vörös Félhold Társasága 70 tonna liszt­tel, több tonna cukorral és 20 000 doboz tejporral, továbbá 50 000 rubel pénzösszeggel segíti a szkopjei lakosságot Mexi­kó belgrádi nagykövete közölte a jugoszláv kül­ügyminisztériummal, hogy országa 20 000 dol­lár segélyt folyósít Szkop­jének. A brit kormány 10 000 font sterlinget ajánlott fel a szkopjei földrengés károsultjainak megsegíté­sére. A Kínai Vöröskereszt értesítette a Jugoszláv Vöröskeresztet, hogy 25 000 jüant ajánl fel a szkopjei földrengés ká­rosultjainak megsegítésé­re. Toronto kanadai város lakosai 18 000 dollárt gyűjtöttek Szkopje lakos­sága számára. Kedden három svéd szállítógép indult Ju­goszláviába, hogy gyógy­A Magyar Vöröske­reszt szerdán 1 200 000 fo­rint értékű újabb segély­küldeményt indított út­nak a szkopjei földrengés­től sújtott lakosság meg­segítésére. A küldemény­hez a Szakszervezetek Országos Tanácsa 250 000, szereket és sátrakat vi­gyen a macedón főváros­ba. A Svéd Vöröskereszt 100 000 svéd koronát jut­tatott a természeti ka­tasztrófa által sújtott város lakosságának, a SZÖ­VOSZ pedig 150 000 forinttal járult hozzá. A szállítmányban kórházi felszereléseket, ágyakat, matracokat, orvosi mű­szereket, gyógyszereket és oltóanyagot továbbíta­nak teherautókkal Belg­­rádba. Egy város élni akart Rendeződik az élet Szkopjéban Újabb magyar segélyküldemény ­ JÓ SZERENCSÉT — és a neve a nyírádi terme­lőszövetkezetnek. A tsz tagjai persze tudják, hogy a szerencsét és az ered­ményt a jó munka hozza: a beért termés helyére az asszonyok és a lányok már a karfiolt palántáz­­zák (Gyulavári Béla felvétele) Macmillan nem népszerű LONDON: A Daily Ex­press közlése szerint egy közvéleménykutatáson a megkérdezettek 42,5 szá­zaléka kijelentette, hogy a munkáspárt jelöltjeire adja szavazatát és csak 34 százalék hajlandó a konzervatívokra szavazni. Új textilkombinát Kubában HAVANNA: Pinar del Rio tartományban üzem­be helyezték Kuba leg­nagyobb textilkombinát­ját. Berendezését az NDK szállította. Évi teljesítő­­képessége 40 millió mé­ter gyapotszövet. »Atom a béke s­zolgálatában­ WASHINGTON: Az atomerő békés felhaszná­lása területén elért kivá­ló eredményeikért Veksz­­ler szovjet akadémikus­nak és Macmillan ameri­kai tudósnak odaítélték az »Atom a béke szolgá­­latában»-díjat Új lakások Kazincbarcikán KAZINCBARCIKA: 106 szövetkezeti lakás átadá­sát kezdték meg szerdán Kazincbarcikán a Harica­­patak mellett. A város­ban eddig 3000 összkom­fortos lakást építettek. Robbanás a benzinkútnál QUITO: Egy Quitóból Guayaquil-ba tartó autó­buszt kedden súlyos sze­rencsétlenség ért. Az egyik utas gondatlanul egy benzinkút közelében dobta el cigarettáját. Robbanás következett be, s a keletkezett tűz az autóbuszra is átterjedt. A pánikba esett utasok kö­zül hat ember nem tu­dott kimenekülni a sza­badba és elégett. Földfoglalás ■ Peruban LIMA: Kétezer perui paraszt San­ Pedro de Ka­­bas községben elfoglalta a földesúri birtokokat. A faluközösség 39 éve pró­bálja békés eszközökkel visszaszerezni a földet, de a földesurak nem hajlan­dók elismerni a parasz­tok jogait NYÁRI GYAKORLATON az iparművészeti főisko­lások. A hallgatók a győ­ri művésztelepen töltik a gyakorlati időt: a műem­lékekben és a természeti szépségekben gazdag vá­ros sok érdekes és hasz­nos művészi élményt je­lent a hallgatóknak. Ké­szülnek a vázlatok a Káptalandombon (MTI Fotó Molnár Edit felvétele)

Next