Népszava, 1964. február (92. évfolyam, 26–50. szám)

1964-02-23 / 45. szám

MAGVETŐ — 1964 Szép kiállítású,fűzött könyv fekszik előtt. Gerincén a cím Magve­tő. Fedéllapján névsor: Amos Imre, Art Nóra, Bihari Sándor, Galgóczi Erzsébet, Gulya János, Gyöngyössy Im Halas Antal, Lengye József, Mezei András Somlyó György és ZTe Péter írásai. Nem is ingy, in­kább almanacidőszakos termék, a bolt alsó sar­kában az 1964 jelzés is erre utalt A Magvető­önyvkiadó ezredik kiadója. Ezer kötet fialom. Ba­bits írta, hogy nyibe ösz­­sze tudná vá­gatni a vi­lágirodalom nden reme­két — hiántlanul. Igaz, a Magvető úr kiadványa közt nem csán remek­művek sorakösik. Értéke azonban felbenthetetlen. Alakulásakor az élő, új magyar irodán szolgála­tára esküdött­, s az ezer kötet azt biztatja, hogy ebben mind mai napig becsülettel t­éytállt. Nem vélen, hogy ke­resztelő apjánt a kiadó Móricz Zsilondot vá­lasztotta. A­ nevet vet­te fel, amelt ő adott an­nak idején s gyűjtemé­nyének, s melyben így köszöntötte a olvasót:­­A magyar irodalom élő köny­vét adjuk a magyar Nép és a magyar Ifjúság kezé­be.« Az eddig megjelent ezer kötet — híven a móriczi sorokhoz — elsősorban a közelmúlt élő irodalmának színvonalas könyvtára. A kiadók — a hajósokkal el­lentétben — nem vezetnek naplót. Nincs is rá szük­ség. Minden megjelent kö­tet egy-egy oldalnyi vallo­más életükről. Így a Mag­vető ezer könyve is hű ké­pet ad arról az útról, ame­lyet az irodalom Scyllai és Charybdisei közt megtett. Ki győzné számba venni mindazokat a jellemző vo­násokat, amelyeket erről a képről leolvashatunk. Többek közt egy sereg kö­tet fiatal, tehetséges, azóta jó nevű költő indulását jelzi. Hogy csak néhány nevet említsünk találom­ra: Váci Mihály, Fodor András, Takács Imre, Győre Imre, Ladányi Mi­hály. A fiatalok mellett az idősebb nemzedék — Fo­dor József, Vas István, Il­lés Endre, Szabó Lőrinc — gazdag válogatású köte­tei, Illyés Gyula Kézfogá­sok címen megjelent versei, Németh László Égető Esztere, Kodolányi János művei rajzolták to­vább a Magvető arculatá­nak sajátos vonásait A kiadó múlhatatlan ér­demei közé tartozik Kas­sák Lajos, Tersánszky J. Jenő, Füst Milán életmű­vének sorozatos kiadása is. Nem különben új iro­dalmunk közvetlen előz­ményének a bemutatása: Krúdy Gyula, Móra Fe­renc, vagy éppen olyan ki­tűnő írók feltámasztása, mint Lövik Károly, Lacz­­kó Géza, Cholnoky László, Oláh Gábor, Réti Ödön, Pap Károly. A futó visszapillantás után itt az ezredik, az al­manach. A legjobb saját hagyományok szerint szer­­kesztődött. Mai prózairo­dalmunkat Lengyel József, Hidas Antal, Galgóczi Er­zsébet mellett olyan, még nem ismert fiatalok kép­viselik, mint Gulyás Já­nos, vagy Zimre Péter. Ehhez járul tanulmány, eleven elmefuttatás a kis­­filmről, a városépítészet­ről és egy napló — egy tragikus sorsú festőművész napi vallomásai. Az egész kötet tartalmas és színvonalas jelzése a megtett és a kiadó előtt álló útnak, a további fel­adatoknak, a magyar iro­dalom kertjének ápolásá­ban. Szombathelyi Ervin 1964. felár 23 t­öbb hallgatói a százéves Színház- és Filmművészeti Főiskolára Színház- és Filmművé­szeti Főiskolánk fenn­állásának századik évfor­dulóját ünnepli a követ­kező tanévben. S az igazi ünneplés nem az, hogy fennkölt szavakat ejtünk az intézményről, hanem, hogy jól megalapozzuk a következő száz évet. En­nek pedig most van itt az ideje. Sokakban él némileg téves kép a nagy múltú iskoláról, a »­színész-mes­terség­« idejétmúlt leke­zelése nem mindenkiben szűnt meg nyomtalanul, s ez még most is kihat a főiskolával kapcsolatos közfelfogásra. Ennyiben egyedül áll az intézmény a művészeti felsőoktatás­ban, mert a zeneművé­szet, s a képzőművészet főiskoláit a közvélemény minden rendű és rangú alakítója magas színvona­lú intézményként tartja nyilván, s ekként is ke­zeik Nos, a­­ Színház- és Filmművészeti Főiskolá­ra, amely tizenhét eszten­dővel ezelőtt alakult át és fejlődött fokozatosan az Országos Magyar Szín­­művészeti Akadémiából mai színvonalára — jog­gal lehetünk büszkék, mint harmadik művész­képző tanintézetünkre. A főiskola Európa, s a m­ás bármely hasonló intézmé­nye mellett jól megállja helyét. A hallgatók ideje túlnyomó részét a hivat­kuk magasrendű gyakr­lásához szükséges ismé­tekt, az irodalom, az esz­­tika, a verstan, a mű­­­szettörténet anyagának e­­sajátításával, valamint a színészmesterség, a e­­széd, az ének, a zene a mozgástechnika, a tán a sport, a vívás gyakorló­val töltik, hogy csak né­hányat emeljünk­­ a négyéves tanulmánok fontos fajtáiból (más fő­­leg a színészekre össze­­tosítva, akikről ezzel lényegében szólni vá­rtunk). Egy iskolát persze mn­­denekelőtt eredmyei igazolhatnak. S ha í?ig­­tekintünk mai fiat, és középkorú színésznöze­­dékünk színe-javát if­jabb vezető szín­eink sorát, csaknem mindegyi­kük a Színház- és Film­­művészeti Főiskoláról ke­rült színpadjainkra és filmünkbe, igazolta te­­hetsgét és tanult tudását. Csak néhány nevet raga­dunk ki a hosszú sorból: Avar István, Demján Edit Horváth Teri, Kál­­mán György, Kohut Mag­da, Koncz Gábor, Margit­tal­igi, Miklóssy György, Pápy Erzsi, Petress Zsu­­zsa,Soós Edit, Sinkovics Imi, Szabó Gyula, Sze­mei Mari, Szirtes Ádám, Szinkay István, Tiboldi Mára, Váradi Hédi, Ve­­leczei István, Zolnay Zszsa. S az idén olyan tehetségek, újabb ígéretek lépek ki az iskola kapu­­ra, mint Béres Ilona, Do­­bó Ildikó, Polónyi Gyöngyi, Szegedi Erika és Imok. A szakma, s a tv, és a jobbára magas szín­­vnalú vizsgaelőadások rrén már némileg a kö­zség ismeri a következő éfolyam tehetségeit is. Van köztük sok fiú is!o­kkal bízunk az iskola átvonalának további fo­­gzatos fejlődésében.­incsenek hát problé­­­­mák? De igen, sőt, bő­ven. Nem először kap hangot a sajtóban a gond: a jelentkezés az iskolára lényegesen kevesebb a szükségesnél, s a csökke­nés évről évre fokozódik. Lehet, hogy ez sokakat meglep, a korábbi eszten­dőkben ugyanis éppen el­lenkező tendencia mutat­kozott, de ez a való hely­zet. S tavaly egy kicsit túl későn hangzottak el az el­ső nyilvános észrevételek a káros jelenséggel szem­ben. A jelentkezés apadása sok forrásból ered, feles­leges ezt itt most taglal­ni, mert nem visz előre. Van a dolognak nagyon is pozitív oldala, nevezete­sen a fiatalok fokozott érdeklődése a technikai pályák iránt Ez termé­szetes. Az azonban már nem természetes, hogy a figye­lem a középiskolákban túlzottan, helyenként tel­jesen elterelődik a szí­nész-hivatás felől, olyan fiataloké is, akik pedig hajlamot, vagy éppen te­hetséget mutatnak ebben az irányban. Számtalan­szor hangoztatjuk: ma­gas színvonalú szocialista színházat akarunk létre­hozni egész népünk épü­lésére, művelésére, gyö­nyörködtetésére. (Nem ritkán maguk a középis­kolák is hangoztatják e te­kintetben jogos igényei­ket.­ No de, mint min­denhez, ehhez is emberek kellenek, mégpedig első­rendű, hivatástudattal rendelkező, nagy tudású és mindenekelőtt nagyon tehetséges emberek. S ép­pen ilyenkor, félév után, február táján van itt az ideje, hogy az életnek in­duló fiatalok figyelmét az adottságaiknak leginkább megfelelő pályák felé irá­nyítsák. A mind vonzóbb körülményeket nyújtó szí­nészpálya felé is azokét, akik erre képességet, te­hetséget mutatnak. Ezt éppen a középiskolában tudhatják a legjobban. A művészet egyéb ágaihoz képest ugyanis itt az a külön nehézség, hogy a színészetnek nincs közép­fokú iskolai »­lépcsője«, mint a zenének, vagy a képzőművészetnek. Nem szabad elfelejteni: a technika fejlődésével távlatban bővül az embe­rek szabad ideje, s ezt tartalmasan kitölteni ugyancsak a mi felada­tunk. S mi több: a tech­nika bővülésével rendkí­vüli mértékben bővült és bővül tovább is a színész­igény. Gondoljunk csak a televízióra, az évről évre fejlődő filmgyártásra, szinkronra, s az igényre, amelyet minddel szemben naponta joggal támasz­tunk. Bőven lehetne folytatni az indokokat, fonto­sabb ellenben a tenniva­lókról beszélni — közülük is itt csak a legfontosab­bakról. Az egyik már bennefoglaltatik a fen­tiekben: a középiskolák küldjék a tehetséges fia­talokat ebbe az irányba is. Segítsenek leküzdeni a teljesen megalapozatlan híresztelést arról, hogy erre az iskolára -úgyis csak protekcióval­ lehet bekerülni, mert ebből egyetlen szó nem igaz. Az iskola tárt karokkal várja a tehetségeket — termé­szetesen ez mindenki ér­dekében alapkövetelmény. Segítsenek a tanárok — kivált vidéken — leküz­deni a korszerűtlen és in­dokolatlan, mégis gyakori szülői averziót a gyönyörű hivatással szemben. (A fő­iskola egyébként kiváló kollégiummal várja új­vidéki hallgatóit.) A főiskolának magának is van tennivalója, hogy felkutassa a meglevő ifjú tehetségeket, végigjárja a műkedvelő együttesek és irodalmi színpadok so­kaságát, s a rátermettek­nek kedvet csináljon a fő­iskolai jelentkezéshez. Ez is segít majd, hogy az is­kola tehetséges­­gólyák­kal­ népesítse be a száza­dik évfolyamra most új­jáépülő Rákóczi úti palo­táját Segíthetnek a színházak is — hiszen maguknak se­gítenek! Kiváló dolog a veszprémiek kezdeménye­zése: a színház művészei kimennek a középiskolák irodalomóráira, élő művé­szi előadással támogatva a tanultakat, gazdagítva szépségét. Nem vitás, hogy egyúttal gyerekek sokaságában ébreszthet­nek kedvet ilyen módon a színművészethez. A film pedig úgy segíthet, ha nemcsak felvillant egy-egy ifjú tehetséget — ahogy például Petényi Ilonával, Majczen Máriával, Szabó Ildikóval és másokkal tette —, hanem a későb­biekben sem feledkezik meg róluk, gondot fordít viszonylag egyenletes fog­lalkoztatásukra. Ez a leg­kevésbé sem mond ellent a művészi szempontok­nak, sőt. Nem meríthettük ki a témát — ha szüksé­ges, majd visszatérünk rá. Az e pillanatban legfonto­sabbat kívántuk csak elő­segíteni: minél többen je­lentkezzenek a Színház- és Filmművészeti Főisko­la századik évfolyamára színésznek, önmaguk te­hetségének kibontakozta­tása, a szocialista magyar színház jövőjének meg­alapozása érdekében. Rajk András vmn«7»Tjyr INTERJÚ SZIGETI ZSUZSA, a kép­zőművész szakszervezet tit­kára mondja: — öt esztendővel ezelőtt rendeztük meg első ízben a Dolgozó emberek között cí­mű kiállítást. Ez az évről évre ismétlődő képzőművé­szeti seregszemle azóta rangjában is, színvonalában is rendkívül sokat emelke­dett. 1959-ben 30 művet tár­tunk a nagyközönség elé, az a Minta­magyarórára hivatalos Kecskemétre február 25-én Benjámin László, Csanádi Imre köl­tő, Czine Mihály iroda­lomtörténész és Mikes Lilla előadó művésznő. A vendégeket a kecskemé­ti dolgozók iskolájának egyik osztálya hívta meg, de a mintaóra után a vá­ros versbarát köreinek tagjaival is találkoznak, költői est keretében.­­Pódiumon a ma este« címmel jelentkezik a rá­dióban pénteken a­­Pó­dium 1964­ műsora. Ez alkalommal a rádió kör­­kapcsolást ad a fővárosi és vidéki színházakról, szórakozóhelyekről. A mű­sor külön érdekessége, hogy az est eseményeiből rejtvényt állítanak össze, amelynek megfejtésére azonnal lehet telefonon jelentkezni. A díjnyerte­seket még ezen az estén megvendégelik a Royal Szállodában. Idei tárlatra pedig — ame­lyet május első napjaiban nyitunk meg az Ernst Mú­zeumban — a festmények, szobrok, grafikák százai ér­keznek be azoktól a művé­szektől, akik részt vállal­nak a munkásélet ábrázolá­sából. A tervek szerint a ki­állítást május végéig tartjuk nyitva. Az üzemekben máris nagy érdeklődés nyilvánul meg iránta, sok helyről szer­veznek kollektív látogatást. Érdekes zenei felvételek kezdődnek hétfő reggel a Hanglemezgyártó Vállalat stúdiójában. Lajtai Lajos, a Stockholmban élő világhírű zeneszerző legismertebb me­lódiáit veszik szalagra­­ egy svéd filmgyártó cég operettfilmjéhez. A szerző ugyanis — aki ebből az al­kalomból Budapestre érke­zett — ragaszkodik hozzá, hogy a film zenei felvételei­nél magyar zenekar működ­jék közre.­­ A sikeres kínai tur­néról hazatért Petri Erid­re zongoraművész már­cius 7-én és 21-én a Ze­neakadémián Gershwin: Rapsody in blue muzsiká­ját játssza, március 12-én pedig ugyancsak a Zene­­akadémián Igor Osim ju­goszláv hegedűművésszel tart szonátaestet. Ezt a műsort másnap Pécsett is megismétlik.­­ A fasizmus ellen ví­vott harcban alakult Szo­cialista Képzőművészek Csoportjának alkotásaiból kiállítás nyílik április 3-án a Nemzeti Galéria idősza­ki kiállításainak összes termeiben. Az antifasisz­ta, békeharcos festők, gra­fikusok, szobrászok leg­jobbjai szerepelnek ezen a tárlaton. NÉPSZAVA Műterme az egész ország Legszívesebben valahol kint fogadna. Mondjuk, Szekszárd dimbes-dom­bos vidékén. Műterme az egész or­szág ... A rózsadombi lakást, ahol Luzsicza Lajost fel­kerestük, nem is tekinti igazi alkotóműhelyének. Szeme állandóan az ab­lakon. A februári nap­fényben éles vonalakkal rajzolódik ki a táj. A fel­felé ívelő utcák, az égre kapaszkodó fák, a kert övezte házak. És köztük az emberek. — Valóban, a termé­szetben érzem legjobban magam, a legtisztább él­ményeimet a való világ­nak köszönhetem. Általában tájképfestő­ként szokták emlegetni, aki Szlovákiából, szülő­földjéről a hegyvidék le­nyűgöző élményét őrzi magában, s ecsetjével sor­ra álmodja a hegyi embe­rek világát a vászonra. Olyan művészi erővel, hogy festményei azt az érzést ébresztik bennünk, mintha személyesen ma­gunk is ott lennénk. De ez művészi arcula­tának csak az egyik vo­nása. Minden művében elsősorban az emberről akarja elmondani művé­szi véleményét. — Alapvető alkotói el­vem, hogy a tiszta él­ményhez igazodjam. És ezt nem csupán a vidék­ben lelem meg. A főisko­la elvégzése után Tatabá­nyára kerültem, ahol éve­kig vezettem a bányászok képzőművészeti szakkö­rét. Azóta sem szakadtam el egy pillanatra sem a kétkezi dolgozók világá­tól. Valóban, a munkás— művész kapcsolatok őszin­te szavú híve. Várpalo­tán, az Óbudai Hajógyár­ban személyének és mű­vészetének meghitt bará­tai vannak. De az ország bármely táján, az állami gazdaságokban is hazaté­rő rokonnak számít. — Vannak, akik lebe­csülik a munkás—művész kapcsolatokat, de ezek­nek nincs igazuk. Én nap nap után tapasztalom: az egyszerű emberek lelké­ben valami szent sóvár­gást nyitottunk meg a szépre, a művészetre. Ezt pedig ki kell elégíteni. A kapcsolatok alapja termé­szetesen az, hogy meg kell érteni az embereket, és nem csupán parolázni a Józsi bácsiva. Nem a művészi igényről kell le­mondani a kedvükért, ha­nem őket kell nevelni igényességre. Szavait meggyőzően tá­maszt­ják alá a sorra elő­kerülő munkái, többek közt a várpalotai pajzsos festésről készült eredeti felfogású alkotása, a mo­dern fogantatású, sokala­kos kompozíció a zala­egerszegi szálló részére, és a Dolgozó emberek kö­zött című, kiállításra ké­szült több képe. S hogy nemcsak a nem­zet nagy családjában hull termékenyen művészete a lelkekbe, hanem szűkebb környezetében is hat, az a búcsúzásnál derül ki. Büszkén mutatja azt az aranyérmet, amelyet leá­nya az olasz gyermekrajz­­biennálén nyert el. S a frissen érkezett angol nyelvű levél Új-Delhiből immár a tizenegyedik díj­ról tudósít, amellyel a család legifjabb tagját a különféle nemzetközi ki­állításokon jutalmazták. Sz. E. (Gonda György felvétele) --------------------------------­ Vendégkönyv Olga Lepesinsskája Az Állami Balett Intézet meghívására tartózkodom Ma­gyarországon, hogy segítsem az itteni balettművészek taní­tását. Nagyon tehetségeseknek tartom­­tanítványaimat­ — a magyar balett Európa élvonalában áll. Kun Zsuzsa La­katos Gabriella, Fülöp Viktor, Róna Viktor és a többiek is kitűnő teljesítményekre képesek. Büszke vagyok a ma­gyarok párizsi sikerére. Negyedszer járok ebben a szép országban, és már én is csaknem magyarrá váltam Tetszik az ország, nagyon tetszik Budapest, gyermekkoromban úgy neveltek, hogy érzékem legyen a szép iránt. Hát ez a vá­ros szép, már kora reggel a Duna-partban gyönyörködöm. Kisebb megszakítással egyébként a szezon végéig itt ma­radok , csak a Shakespeare-Ünnepségekre utazom Moszk­vába, esetleg Londonba. Üdvözlettel a Népszava olvasói­nak: /jpoU'UL Jll/UCUUM ­ Nagy István 60 éves Tegnap töltötte be 60. életévét Nagy István, a romániai magyar nyelvű irodalom kimagasló kép­viselője. Írói pályafutásá­nak kezdete a két világ­háború közötti időszakra esett, amikor — munkás­szülők gyermekeként, és maga is munkásként dol­gozva — fiatalon bekap­csolódott az illegális kommunista mozgalom­ba, s tehetségét a prole­tariátus ügyének szolgá­latába állította. Drámai feszültséggel telített no­velláiban, epikus­ sodrású regényeiben éles megvilá­gításban tárta fel a kora­­beli társadalom mély el­lentmondásait. Legjelen­tősebb regényei ebből az időszakból az 1933-ban a szerző kiadásában meg­jelent »Nincs megállás«, majd »A szomszédság ne­vében­ és az »Oltyánok unokái«. A felszabadulás után Nagy István fáradhatat­lanul harcolt a munkás­­osztály uralomra jutá­sáért, majd az új társa­dalmi rend építéséért, az irodalomban pedig a szo­cialista-realista művészi ábrázolás érvényre jutta­tásáért. Ezt tükrözik mű­vei, köztük legismertebb regénye »A legmagasabb hőfokon«, továbbá »A mi leányaink« és ifjúsági tár­gyú regénye, az »Acsék tábort vernek«.

Next