Népszava, 1967. január (95. évfolyam, 1–26. szám)

1967-01-08 / 7. szám

Itt a félévi bizonyítvány Miért a téli szünet után, az első tanítási napon osztják a bizonyítványt? A tanulók iránti szeretetből — mindenki kapja meg a karácsonyi ajándékát — bizonyítványosztás után úgysem kapna semmit. A ka­rácsony, szilveszter, hadd teljen el a remény, a szeretet jegyében. Ezt mondja a gyermekszáj a január 9-i bizo­nyí­tványosztásról. Megszűnt a tanárí notesz-rendszer, minden jegy­ről tud a gyerek, a szülő, s a jegyek alapján körülbe­lül tudhatják, milyen lesz a bizonyítvány. Mégis nagy az izgalom. Érthető, hiszen félévi munka értékelését, eredményét látják, veszik kézbe az ellenőrzőkönyv­ben. Meglepetésre kevés lehetőség van, ami adódik, azt a gyermek okozza — esetleg azzal, hogy néhány rossz jegyet elhallgat, mert aznap éppen otthon felejtette az ellenőrzőjét, vagy nem találja, pedig az előző órán még megvolt! Azt a szülőt azonban, aki rendszeresen eljárt a tanári fogadóórákra, szülői értekezletre, azt nem érheti meglepetés. Milyen szülők tesznek panaszt osztályzatok miatt? Elsősorban azok, akiknek szívügye ugyan gyermekük munkája, s annak eredménye — de nem reálisak gyer­mekük tényleges képességének megítélésében. (Év közben legtöbb szülői panasz is ebből származik. "Ne­kem ötösre felmondta a leckét, mert kapott csak hár­mast vagy négyest.) Az elmúlt néhány évben a magatartási jegyek miatt is fordult elő több panasz. Az évtizedes gyakor­lat az volt, ha a gyereknek nem volt osztályfőnöki in­tője, vagy rovója, órák alatt fegyelmezett volt — 5-ös magatartási jegyet kapott. Most, az új iskolai rendtartás így határozza meg az 5-ös (példás) magatartási jegy követelményét: ».Példás:(5) a tanuló magatartása, ha a közösség­ben munkájával, jó kezdeményezéseivel, iskolai és is­kolán kívüli példás viselkedésével, a rend megtartá­sával és megtartatásával kitűnik, és társainak példát mutat.» (Rendtartás 16. § (3) bek. a) pont. Tehát a csak passzív, jó magatartás nem jelent 5-ös (példás) magatartást. Ehhez ma már több kell. Az osztály, az iskola, közösségéért tevékenykednie kell. Kezdeménye­ző készséget kell tanúsítania, s a rábízott munkát — ami legtöbbször a közösség érdekét szolgálja — ponto­san el kell végeznie, tevékenyen részt kell vennie az iskolai órákon kívüli munkákban, még a szórakozások­ban is stb. Tehát azért, mert a gyermek magatartásával kap­csolatos tanári bejegyzés nem volt az elmúlt félévben, az nem jelenti azt, hogy példás lesz a magatartása. A reménykedést is említettem. Miben reményke­dik a szülő a bizonyítványosztás előtt? Gyermeke év eleji fogadkozásának a megvalósulásában. Ha ezekből nem lett semmi — özönével zúdul szemrehányás a szegény gyerekre, s jön a büntetés, s a fenyegetés, pe­dig talán ő nem is hibás abban, hogy eredménye nem lett jobb a tavalyinál. Egyedül — segítség nélkül, csak arra volt képes, amire az elmúlt évben. Ha a gyermek elhatározásának megvalósításában a szülői ház segítségére volt, akkor annak van is ered­ménye, ha viszont a segítség év közben elmaradt, csak olyan eredmény várható, mint az elmúlt évben, vagy talán gyengébb, mert a követelmények minden évben magasabbak. A gyermek bizonyítványának megítélésénél azzal is tisztában kell lennünk, hogy félévenként milyen ja­vulási eredményt lehet elérni átlagosan. A javítás le­hetősége 3—5 tized maximálisan. Ez nem is kevés, mert ez azt jelenti, hogy a 10—12 tantárgy közül 3 vagy 5 tantárg­iból ért el egy jeggyel jobbat, így már másképpen látjuk a végeredményt. A tavalyi 3,3-ról 3,6-ra, vagy 3,8-ra javítani szép teljesítmény. Ezért már megdicsérhetjük gyermekünket, örülhetünk vele együtt, mert eredményes félévet zárt. Minél alacso­nyabb volt az előző bizonyítvány, eredménye a né­hány tizedes javulásnak, annál nagyobb az értéke. Ennél több javítást csak egyedi esetekben lehet elérni, például az elmúlt évben huzamosabb betegség volt az oka a gyenge eredményű bizonyítványnak, ez évben már ez megszűnt, vagy kedvezőtlen lakás- vagy családi körülmény változott meg stb. Ilyen esetekben fordul elő néhány tizednél több javítás, esetleg az, hogy majdnem minden tárgyból ja­vít a gyermek. A gyermek eredménye a szülői ház gondoskodásá­nak, segítségnyújtásának az eredménye is. Ezért a­ jó bizonyítvány a szülők dicsérete is, s a gyenge jegyek láttán a szülők is érezzék osztályozva magukat. Hansági Józsefné tanár A vándorgyerek és ex éhes asszony Élt egykor, egy kis falu határában egy szegény, ár­va fiú, akiről senki sem, gondoskodott. A fiú sokat nélkülözött, míg egy napon elhatározta, vándorútra in­dul és más vidéken próbál szerencsét. Egy kora reg­gelen el is indult és ván­dorlása közben abban re­ménykedett, hogy a leg­közelebbi lakott helyen munkát kap majd és hosz­­szú idő után végre jólla­kik. De a valóság nem ilyen volt. Hiába kért munkát, nem kapott, élel­me­ nem volt, ereje is már csak jártányi. Az egyik dűlőútról ráfordulva, egy nagy erdőt látott maga előtt. Na — gondolta ma­gában —■ talán itt találok majd valami vadontermő élelmek Maradék erejét összeszedve, megszaporád­­ta lépteit. Amint beért az erdőbe, azonnal élelem után kezdett kutatni, előbb a fákat vette szem­ügyre, abban a remény­ben, hogy legalább vad­körtével jóllakik. De vad­körtefát sehol sem talált. Viszont egyszerre csak megpillantott egy csoda­fát, melynek ágain gyü­mölcs helyett kolbászok csüngtek sorjában. Nosza, nagy volt az öröme, mind­járt leszedett egy szép, nagy szál kolbászt. — Igen ám, de hogy eszem meg kenyér nélkül? — gondol­ta magában és a követke­ző pillanatban észrevette, hogy a lába előtt egy szép, hófehér cipó van a fü­vön­. Amint érte nyúlt, meg­szólalt a cipő: — Én vagyok az embe­rek legfontosabb táplálé­ka, de még sokan nem be­csülnek meg eléggé. — Én nagyon is megbe­csültek — mondta a f­iú —, mert én igazán tudom, mit jelentesz, ha vagy, és mit jelentesz, ha nélkülözni kell téged. A kisfiú boldogan ölelte magához a kenyeret és a közeli tisztás felé indult, hogy kényelmesen fo­gyassza el az ebédjét. Alig lépett egy-kettőt, szép pi­ros paradicsomot, meg krumplit talált. A tisztás szélén lepakolta az ebéd­nek valót és nekilátott a főzésnek. Egyszerre csak halk sírásra lett figyelmes. Otthagyta a régen áhított finom falatokat és elindult a hang irányába. Nem­sokáig kellett mennie, az egyik fatönkön egy ron­gyos anyók­át látott, aki sírva panaszolta szegény­ségét. Ennivaló nélkül ma­radt, azt hitte, hogy talál epret, vagy gombát és majd jóllakik, de hát nem talált semmit és nincs egy falat élelme sem, amivel az éhségét csillapíthatná — Ne sírj, anyóka — szólt a fiú —, én nagyon sok ennivalót találtam, gyere hozzám, a tisztás szélére, ahol már tüzet is készítettem és olyan ebé­det főzök neked, amilyent talán még sohasem ettél. Látni kellett volna, mi­lyen vidám lett az anyóka egyszerre, sugárzott a bol­dogságtól, amikor a fiú mellett letelepedett. Talán nem is az ennivalónak örült annyira, hanem a szivjóságnak, amivel meg­osztották a falatosást vele. A kis vándor közben felélesztette a parázson a tüzet, megsütötte a kol­bászt és a krumplit, titáné, nekiláttak az evésnek és gyorsan elfogyasztották az utolsó falatot is. A jó ebéd után az anyó­ka hálálkodni kezdett, a fiú pedig megígérte, hogy vele marad és gondosko­dik róla, hiszen neki sincs senkije. Elindultak szállást ke­resni, de alig tettek pár lépést, a kis vándor meg­botlott egy fa kiálló gyö­kerében és elvágódott a földön. Mire feltápászko­­dott, nagyon elámult, mert már nem az erdőben, ha­nem egy fényes kastély nagy termében állt. A te­rem közepén egy hatal­mas, terített asztal állt, te­le a legjobb falatokkal. Az egyik sarokban, aranyszé­ken, gyönyörű selyemruhá­ban, egy jóságos arcú, ősz öregasszony ült. A kis vándor azonnal felismerte benne az erdei, síró anyó­kát. — Igen, én vagyok — mondotta az öreg hölgy a fiú kérdő tekintetére —, te jól vizsgáztál előttem és én ezért hálás vagyok Ne­ked. Nagyon sokan mél­tatlanok arra, hogy ember­nek nevezzük őket, de te derék, emberséges ember vagy, mert volt szíved le­mondani a sajátodról, hogy a rászorulón segíts. Ezért én magamhoz vesz­lek, itt fogsz velem élni, ebben a kastélyban és minden a tied lesz, amit itt látsz és találsz. De ez­után se feledkezz meg jó dolgodban a szegény, be­csületes emberekről, aki­ken segítened kell, ha rá­szorulnak és megérdemlik a segítséget. Sose azokat kövesd, akik jó dolgukban nem veszik észre a bol­dogtalanokat, hanem min­dig emberséges ember ma­radt. Németből átdolgozta­: Kovács Lenke 1967. január . ■ Magas nyakú sportpulóver Tavaszi sporthoz, kirándu­láshoz magas nyakú, divatos pulóver elkészítési módját közöljük. A legújabb külföl­di divatlapban láttuk. Pasz­tell szinti, közepes vastagsá­gú (s szálas zetir) gyapjúfo­­nálból készítjük. A pulóver elejét, hátát sima (jersey) kö­téssel, a­ két ujját, és az ér­dekes gallért »csipke«* kötés­ANYAGA: 50—1 cm-es mellbőségre 80—80 deka gyap­júiénál, 3-as kötőtű. Fona­lunkból 15x20 soros kötést ké­szítsünk és ennek alapján számítsuk ki, hogy a puló­ver egyes darabjait hány szemre kezdjük. ELEJE: kb. 100—tlo szem 6 cm magas, 1 sima, 1 fordí­tott borda. Kartyukig egye­nesen kötünk, fogy.: 4, 3, 2, 1, 1, innen a vállfogyasztásig 2 soronként 1—1 szemet sza­porítunk (ejtett váll). Vállfo­­gyasztás soronként 4—4 szem. A vállfogyasztással egyszerre kezdjük fogyasztani a nyak­kivágást (a fogyasztott sze­meket tűre szedjük). Közé­pen kétfelé vesszük a puló­vert, a nyakkivágás fogy.: 6, 4, 4, 3, 2, 1. A kész elejét, hátát összevarrjuk, a nyak­­kivágás fogyasztott szemeit négy tűre szedjük és a csip­kekötéssel elkészítjük a csip­kemintával a gallért. Kb. 14 —18 cm magasan. Az utolsó négy sor szorosan kötött­­ sima, 1 fordított borda, amit belülre hajtva varrunk le, ez­által szép gömgölyűen haj­lik vissza a gallér. A puló­verhez ne varrjuk le. HÁTA: mint az eleje, a nyakkivágást a vállfogyasztás közepénél kezdjük el: fogy. 6, 3, 2, 1, 1. UJJA: kb. 56—60 szem. 3 cm magas, 1 sima, 1 fordí­tott borda. Könyökig minden negyedik sorban 1—1 szemet szaporítunk. A karlyukig egyenesen kötünk, az ujja, karlyukfogyasztás, mint az elején, hátán, innen 6­­ magasatt minden második s­orbajt 1—1 szemet fogyat­tunk. A »váll«-rész fogyasz­tás soronként 4—4 szem. CSIPKEKÖTÉS: 1—2. SOR: 1 sima, 1 fordított borda. 3. SOR: Sima kezdő szem után 1 sima, 1 fordított sze­met fordítottan (hogy az elő­ző sor sima szeme fölé for­dított szem kerüljön) össze­kötünk, 1 ráhajtás váltakozá­sával végig a soron. 4. SOR: Fordított szem fölé fordított szemet kötünk, a ráhajtást simán kötjük le végig a so­ron. 5, 6, 7, 3. SOR: 1 sima, 1 fordított borda. 3. SOR: mint a harmadik sort köt­jük. 10. SOR: mint a negye­dik sor, a minta 5 soron­ként ismétlődik. TEREFERE Egy körinterjú során Or­son Wellestől, a világhírű színésztől és rendezőtől is megkérdezték: hogyan tud elaludni? »Amikor eloltom a villanyt, megpróbálom elképzelni, hogy téli haj­nali öt óra van és nekem fel kell kelnem, mert hív a kötelesség» a filmsztár, válaszolta »A férjem világkörüli útra akar vinni — dicse­kedett az újdonsült me­nyecske —, de én inkább másfele vágyom.« KÉPSZAVA O­RVOSI tanácsadás P. K. (Eger): A televízió­nézésnek egészséges em­berre kimutatható, káros hatása nincs. Epilepsziá­soknál kiválthat rohamo­kat Ennek valószínűsége annál nagyobb, minél na­gyobb részét tölti be a képernyő a látótérnek — azaz, minél közelebbről nézi a képet. Csak azt javasolhatjuk, hogy a gyermek távol ül­jön a készüléktől. Ha ez sem segít, le kell mondani a televíziónézésről. K. J.-né (Budapest): Az epekő műtéti megoldásá­ban a következő meggon­dolások vezetik az orvoso­kat: „ Azoknál a köves be­tegeknél, akiknek gyakori rohamaik vannak, sárgaságuk vagy lázas epehólyaggyulladásuk volt mielőbbi műtét indokolt Ez lehetőleg nyugalmi idő­szakban történjék, tehát akkor, amikor sem sárga­ság, sem gyulladásos fo­lyamat nincs. —£-j A tünetmentes (úgy- UU nevezett néma) kö­veknél is fennáll a ve­szély, hogy a kő megmoz­dul (ennek valószínűsége sok apró kő esetében na­gyobb, mint kevés nagy kőnél), sárgaságot, majd az epepangás epehólyag­gyulladást okoz, és a bán­­talom ráterjed a máj- és hasnyálmirigy-állományra is.­­ Így tehát bajmeg­előzés szempontjából, ha nem is sürgős, de ilyen esetben is célszerű a korai műtét. Végül, de nem utol­sósorban, azt is szá­mításba kell venni, hogy még a mai jó előkészítés és kíméletes műtéti eljárás mellett is, a korral a ve­szély nő. Mindezek alapján orvo­sával egyetértésben, az Ön esetében — minthogy 48 éves és sok epegörcse volt ■— feltétlenül a mielőbbi műtéti megoldást javasol­juk. fi. L-né (Budapest): Öregkori depresszió keze­lése ideggyógyász szakor­vosra tartozik. G. M. (Budapest): Az alacsony vérnyomás leg­több esetben nem beteg­ség, és az is nehezen fo­gadható el, hogy emiatt szédül. A koffein jó hatá­sú lehet, de a vérnyomás tartós emelésére nem al­kalmas. Idegyógyászati vizsgálatot is javasolunk. Dr. F. 3. Egyenes vonalú ruhák egy szabásmintáról Diáklány-olvasóink kérésére ismét 88 cm-es menbőségre közlünk szabásmintával ellátott ruhamodelleket. Az első, raj­zon kockás műszálszövetből készíthető, egyszínű anyaggal díszített, végig gombolt ruha szerepel. A második rajz­, ül vonalú zsákruha, mellrészén csak elöl, szoknyáján körülfutó tűzéssel. .. ■ Egy kocka * 10 cm-rel. A­­ ruha fél eleje, B . a. fél háta, C »* ujja. Felnagyítás után a papírmintát az alakhoz próbáljuk és csak’azután tűzzük a kelmére, hogy körülszab­­hassuk. A varrásszéleket külön rá kell hagyni. A zsákruha szabásánál az életé khié kivonatát összeillesztjük,­­egybeszab­­­juk — a gombolás áthajló-résznév levonjuk a­ szélességből MAGLÓDI MAGDA HETI ÉTREND HÉTFŐ. Ebéd: Burgonyale­ves, pacalpörkölt, uborka, krémes. Vacsora: Sült hur­ka, tört burgonya, sava­nyúpaprika, tea. KEDD. Ebéd: Savanyú to­jásleves, kakaós palacsinta. Vacsora: Sajtos tojásomlett, borleves, piskóta. SZERDA. Ebéd: Babgulyás, dara felfújt , vegyes kompót­­tal. Vacsora: Ugyanaz. CSÜTÖRTÖK. Ebéd: Csontle­ves cérnametélttel, rakott kel, narancs. Vacsora: Hé­jában sült burgonya, vaj, szalonna, citromos tea. PÉNTEK. Ebéd: Halászlé, tú­rós csusza. Vacsora: Ros­ton sült hal, pirított burgo­nya, majonéz, alma. SZOMBAT. Ebéd: Zellerkrém­leves pirított zsemlekocká­val, paraj natúrszelettel, fü­ge. Vacsora: Kakaó, kalács, vaj, méz. VASÁRNAP. Ebéd: Zöldbor­sóleves csirkeaprólékkal, csirkepaprikás galuskával, uborka, dióskifli. Vacsora: Sült csirke hidegen, uborka, tea, déli sütemény. Káposztás lángok Hozzávalók: fél kiló re­­tesliszt, 2 deka élesztő, kevés langyosvíz, só, 1 dl tojás, 5 deka zsír vagy margarin, 1 kiló párolt, reszelt káposzta, bors A megadott anyagokból fánktésztánál valamivel sűrűbb, pogácsatésztánál lazább kelttésztát gyú­runk, kb. egy-másfél óráig állni hagyjuk. Lisztezett gyúrótáblán kis cipókat formálunk, majd egyen­ként szétnyújtjuk, meg­töltjük párolt káposztásul, újra cipószerűvé formál­juk és gyengéden lángos­­sá gyúrjuk. Forró zsírban vagy olajban mindkét ol­dalán pirosra sütjük. A Ruhatisztító Szövetkezetben felár nélkül mindennemű v­egy tisztítás 3 munkanap alatt! ! ÚJ SZOLGÁLTATÁS’ ! Heggel, ha fél 9-ig­­ beadja, este fél 6-tól kitisztítva átveheti ruháját a Ruhatisztító Szövetkezet kijelölt fiókjaiban "WWW

Next