Népszava, 1967. június (95. évfolyam, 127–152. szám)

1967-06-01 / 127. szám

A txak­szervezetek XXI.k­ongresszisa után, a szakmoncongresszus előtt A munkaidőről, a korkedvezményről és az üzemi demokráciáról­ ­ Örömmel fogadták a vasutasok, hogy a szak­­szervezetek XXI. kong­resszusa a többi közt arra is felhívta a figyelmet, hogy a közlekedésben is törekedni kell a jelenlegi­nél rövidebb munkaidő bevezetésére — mondot­ták azok az szb-titókárok, akikkel arról beszélget­tünk, mit várnak, milyen kérdések megoldását re­mélik a szakszervezetek XXI. kongresszusa útmu­tatásait, határozatait is fs- keresetresz csökkenten . Az eltelt néhány év­ben a vasutasok munka­ideje csökkent, de még mindig magas a szolgálati órák száma. Az utazószol­gálatnál gyakran eléri a 300—350 órát is. Ezt feltét­lenül csökkenteni kellene, de keresetveszteség nélkül — mondotta Kiss Lajos, a Keleti Fűtőház szb-titkára. A Keleti Fűtőházban nemcsak felülről várják a megoldást, hanem maguk is keresik a munkaidő­csökkentés helyi lehetősé­geit. Nemrégiben bevezet­ték, hogy nem mozdo­nyokra, hanem vonatokhoz vezénylik a személyzetet, s így dolgozónként a havi munkaidő 20—30 órával csökken. Ezt azonban még mindig kevésnek tartják. — A személyzet alatt mindig forogjon a kerék, akkor nemcsak a munka­idő lesz rövidebb, hanem a kereset is több — véle­kedik Varga László, a szé­kesfehérvári állomás szb­­titkára. Valóban, ha a menet­­rendszerűséget mindenütt jobban betartanák, a me­netirányítás, a vezénylés kevesebb hibával, de na­gyobb körültekintéssel dolgozna, akkor kevesebb lehetne az ácsorgás, a ki­használatlanul töltött idő. Ez pedig nagyban hozzá­járulhatna az utazósze­mélyzet munkaidejének csökkenéséhez,­gyelembe véve, saját szer­vezetük kongresszusától. A beszélgetésen Varga Lász­ló, Székesfehérvár állo­más szb-titkára, Kiss La­jos, a Keleti Fűtőház szb­­titkára, Baranyai Zoltán, az Északi Járműjavító szb­­titkára, Antal József, az ómiskolci pályafenntartás szb-titkára, Sándor László, a Debreceni Járműjavító szb-titkára és Szépe Kál­mán, Komárom állomás szb-titkára vett részt. teség nélkül a munkaidő . De ne úgy csökkent­sék a munkaidőt, hogy a szolgálati időnek nem minden részét fizetik meg. Mert most vannak olyan munkában töltött idők, amelyeket régebben fizet­tek, ma pedig nem. Ezeket is jó lenne felülvizsgálni — jegyezte meg Antal Jó­zsef. Szóvá tették, hogy a pá­lyafenntartó munkások nemegyszer egy-két órát gyalogolnak, 30 kilós szer­számokkal a hátukon az állomástól néhány kilomé­terre levő munkahelyre, ezt az idejüket azonban nem tekintik munkában töltött időnek. Erre bért nem is fizetnek. Az uta­zószolgálat vasutasai is panaszolják, hogy amikor a lakóhelyüktől távol van­nak szolgálatban, és vár­nak a visszafelé csatlako­zásra, erre az időre nem kapnak térítést. Ez nem számít sem készenléti, sem munkaidőnek. Szépe Kálmán, Komá­rom állomás szb-titkára a munkaidő-csökkentéssel és a bérezéssel kapcsolatos jelenlegi kívánságokat úgy foglalta össze, hogy az uta­zószemélyzet és a pálya­fenntartás dolgozói a mun­kaidő-csökkentés mellett igénylik azt is, hogy min­den szolgálatban töltött időt kifizessenek, s a túl­órák díjazása is közelítse meg az iparét. XXI. kongresszuson is szó esett. Felhívták azon­ban a figyelmet arra, hogy a vasútnál, ahol az alá- és fölérendeltségi vi­szony elég szűk korláto­kat szab, a vasutaskong­resszusnak ezeket az el­veket körültekintően, a körülményeknek megfe­lelően kell kialakítani és rögzíteni, mert az állo­mási és pályafenntartási üzemi szakszervezeti szervek jogköre, hatáskö­re nem azonos az ipari üzemekével. — Arra kell töreked­nünk — mondotta —, hogy ezek az eltérések a lehetőségeknek megfele­lően a legkisebbek legye­nek, beleértve ebbe az üzemi demokrácia né­hány kérdését is. Jó len­ne például, ha a munka­ügyi szabályokat illetően is kevesebb lenne a vas­utasokra vonatkozó meg­különböztetés.­­ A vasútnál például egy-egy fegyelmi határo­zat ellen csak ugyanoda lehet fellebbezni, ahol az első határozatot hozták. A vasutas fegyelmi ügy­ben nem fordulhat a munkaügyi döntőbizott­sághoz — mondotta Sán­dor László, hozzátéve, hogy ebben a kérdés­ben feltétlenül előbbre kellene lépni, mert ez nemcsak a jogsérelmek csökkentését hozná ma­gával, hanem az üzemi demokráciával kapcsolat­ban is él ilyen igény a vasutasokban. A Vasutasok Szakszer­vezetének VII. kongresz­­szusán, mely nemsokára megkezdi munkáját, min­den bizonnyal napirend­re kerülnek majd mind­ezek a ma még megol­dásra váró kérdések, s e tanácskozás határozatai nyomán tovább javulnak majd vasutasaink élet- és munkakörülményei, ered­ményesebbé válik mun­kájuk. Lepies György Ötévenként egy év kedvezmény Szakszervezetük VII. kongresszusának határo­zott állásfoglalását várják a szakszervezeti bizottsá­gok titkárai, néhány más kérdésben is. Sürgősnek tartják például a korked­vezményesek körének fe­lülvizsgálását és további kiterjesztését, valamint a rendelet módosítását. A korkedvezményes mun­kakörben ugyanis jelen­leg csak 25 év szolgálat után van lehetőség arra, hogy öt évvel korábban nyugdíjba mehessen a vasutas. Ha valaki keve­sebbet, 22 vagy 23 évet töltött ilyen szolgálatban, akkor nem kap korked­vezményt. Helyesnek tar­tanák, ha a kongresszus állást foglalna amellett, hogy az ilyen munkakör­ben eltöltött minden öt év után egy-egy év kor­­kedvezményre legyenek jogosultak. Szóba kerültek a Szak­­szervezetek XXI. kong­resszusán szerepelt lakás­gondok is. Az szb-titká­­rok véleménye szerint jobban ki lehetne hasz­nálni, sőt fejleszteni is kellene a MÁV-kolóniá­kat, ugyanakkor még több segítséget kellene nyújtani a MÁV-nak az egyéni lakás- és házépí­tők gondjainak csökken­téséhez is. — A pályafenntartás és a pályamunkások helyze­te az elmúlt kongresszus óta nagy fejlődésen ment keresztül. Gondok azon­ban jócskán maradtak még — mondta Antal Jó­zsef, aki a meglevő prob­lémák közül is a melege­dők, öltözők, fürdők hiá­nyát, az akadozó és rossz étkeztetést emelte ki. Tolmácsolta a pályamun­kásoknak olyan igényét is, hogy mivel ők nehéz fizikai munkát végeznek, legyenek hivatalosan is nehéz fizikai munkások­ként kezelve a bérezésü­ket és minden más ellá­tásukat tekintve is. Kevesebb eltérést az ipartól Baranyai Zoltán, az Északi Járműjavító szó­­titkára a járműjavítók eltérő helyzetével foglal­kozott. " Jó lenne, ha a gaz­dasági mechanizmus re­formja a gazdasági ösz­tönzőket, a nyereséget, az önállóságot tekintve ugyanúgy vonatkozna ránk is, mint a hozzánk hasonló tevékenységet végző ipari üzemekre. Szeretnénk mi is kollek­tív szerződésben rögzíte­ni az üzemre vonatkozó munkaügyi rendelkezése­ket. Ez hatást gyakorol­hatna a gazdaságosságra, a termelékenységre és embereink hangulatára egyaránt. Kétségtelen, az Északi Járműjavítóban és a töb­biekben is sok gondot okoz, hogy (lényegében vasas üzemek lévén), szakmunkásaiknak (esz­tergályosoknak, lakato­soknak) alacsonyabb óra­bért tudnak adni, mint amilyet például a KGM- vállalatok adnak. A jár­műjavítókat képviselő szb-titkárok szerint a nagyobb vállalati önálló­ság birtokában helyileg is meg tudnák oldani eze­ket a gondokat. A jelenlevő szb-ititká­­rok mindannyian fontos­nak, jelentősnek­­tartot­ták a szakszervezeti ha­táskörök, jogkörök bőví­tését , amelyekről a Vita a Munka Törvénykönyve tervezetéről A Ruházatipari Dolgo­zók Szakszervezetében legutóbb a budapesti ru­hagyárak szb-titkárai és a vállalati döntőbizottságok elnökei vitatták meg az új Munka Törvénykönyve tervezetét. A vita részvevői elöl­járóban helyeslőleg mél­tatták a tervezetet, bár sokan úgy vélekedtek, hogy hasznosabb lett vol­na a végrehajtási utasítás tervezetével egyidőben tárgyalni, mert ily módon az egyes kitételek érthe­tőbbek lennének. A részkérdéseket ille­tően — a többi között — élénk vita folyt a 22. pont záró rendelkezéséről: »A szakszervezet vállalati szerve kifogást emelhet a munkaviszonyra vonatko­zó szabályokat vagy a szo­cialista er­kölcsnek megfe­lelő bánásmódot súlyosan sértő vállalati intézkedé­sekkel szemben.* Javasol­ták, hogy a »kifogást emelhet* helyett a »vétó­joggal rendelkezik* sza­vakat használják. Szóvá tették a 46. pont egyik kitételét, mely sze­rint »az éjszakai munka tilalma alól a 16 éven fe­lüli fiatalkorúakra vonat­kozó jogszabály kivételt tehet­. A felszólalók sze­rint helyes lenne, ha a Munka Törvénykönyve egyértelműen megtiltaná a 18 éven aluliak éjszakai foglalkoztatását. A tervezet kilátásba helyezi, hogy az igazgató — enyhébb esetekben és ha a tényállás egyébként tisztázott — fegyelmi el­járás nélkül is kiszabhat fegyelmi büntetéseket. Egyetértettek az új eljá­rási lehetőséggel, de hang­súlyozták, hogy a szöveg­ből az is tűnjön ki: »csak a vétkesnek tartott dolgo­zó meghallgatása után­ szabad a büntetést ki­szabni, s a későbbiekben biztosítani kell —­­ a fe­gyelmi eljárásokhoz­­ha­sonló — fellebbezési jo­got és lehetőséget is. A tervezet szerint »a túlmunkáért és a készen­létért a munkaviszonyra vonatkozó szabályok alap­ján díjazás vagy szabad idő jár­. Tekintettel arra, hogy a vasárnapi túlmun­káért száz százalék pótlé­kolt bért fizetnek, tisztáz­ni kellene, hogyha a va­sárnapi túlmunkát hét­köznapi szabad idővel váltják meg, akkor ez milyen elvek szerint tör­ténjen. Kapcsolódó probléma­ként hangzott el, hogy­­a munkaidőt úgy kell be­tartani, illetőleg a túl­munkát csak olyan mér­tékben szabad elrendelni, hogy a dolgozó személyi és családi körülményeire tekintettel aránytalan ter­het ne jelentsen*, illetve, hogy a **munkakörébe nem tartozó munkát is köteles ideiglenesen ellát­ni, ez azonban... nem járhat aránytalan sére­lemmel* tételeknél kéz­zel foghatóbban kellene a Munka Törvénykönyvé­ben megfogalmazni, hogy mi értendő »aránytalan* alatt. Az eszmecserén termé­szetesen számos más fi­gyelemre méltó észrevé­tel, javaslat is elhangzott, mely segítséget nyújthat a törvényalkotóknak a végleges szöveg kialakítá­sához. (mocsári) Közlekedési szakszervezeti küldöttség utazott Ausztriába Az osztrák közlekedési szakszervezet meghívásá­ra tíznapos látogatásra indult a magyarországi Közlekedési és Szállítási Dolgozók Szakszervezete négytagú delegációja Ausztriába. Kaszás Béla, a KSZDSZ titkára vezet­te delegáció ausztriai lá­togatása során az osztrák hajózási, kikötői és villa­mosvasúti dolgozók mun­káját, munkakörülmé­nyeit tanulmányozza. A magyar küldöttség továb­bi három tagja Balázs Imre, a MAHART szb­­titkára, Velősz Klára MAHART-dolgozó és An­nát János, az Autófenn­tartó Ipari Tröszt szb­­titkára. S­erdülők válaszolnak A 14—18 éves korosz­tályról, gimnazistákról, ipari tanulókról szólva magatartásukat, megnyil­vánulásaikat gyakran in­tézzük el azzal a könnyen általánosító felületesség­gel, hogy tulajdonképpen gyerekek még. Ez a ser­dülő korosztály sok tekin­tetben kialakulatlan még, könnyen lelkesednek üres, felszínes dolgokért, de ugyanakkor szélsőséges őszinteséggel reagálnak életük, környezetük jelen­ségeire. A felnőtt kor küszöbén állnak, a most ért hatá­sok alapján érnek meg bennük a későbbi felnőtt tulajdonságok, ezért ér­demes és szükséges fi­gyelni őket, hogy mikép­pen tükröződnek bennük korunk eseményei. A KISZ központi bizottsá­gának ülése néhány hét­tel ezelőtt tárgyalta a ser­dülő korosztály problé­máit. Pályaválasztás és hivatás A KISZ figyelemre méltó reprezentatív fel­mérést végzett középis­kolások és szakmunkás­­tanulók körében. A cél az volt, hogy a fiatalok fe­leletei alapján a KISZ központi bizottsága vá­laszt kapjon arra: a kü­lönböző iskolatípusokban — a többi között — mi­lyen a pályaválasztási munka, milyen a tanulók politikai tájékozottsága, világnézeti fejlettsége. A pályaválasztással kap­csolatosan két kérdésre kellett válaszolniuk a fia­taloknak. Az egyik, hogy a különböző iskolatípu­sokban tanuló diákok ere­detileg is azt a szakmát, illetve iskolát akarták-e választani, ahol tanulnak, a másik, hogy van-e vég­legesen kialakult tervük későbbi hivatásukra. A tagozatos gimnáziumok­ban megkérdezett diákok 88 százaléka önként vá­lasztotta az iskolát, a technikumokban ez az arány már csak 65,9, a szakmunkásképző isko­lákban — ahol érettségi­zettek tanulnak — 57,9, a szakközépiskolákban pe­dig 47,5. Azokban az is­kolákban, ahol a legki­sebb az önkéntesség ará­nya, a leggyakrabban elő­forduló válaszmotívum, hogy »csaló ide vettek­fel”. Az érettségizett szak­munkástanulóknál a vá­laszolók egynegyede, szak­középiskolásoknál egyhar­­mada volt ezen a vélemé­nyen. Figyelmeztető egy százalék Bár a reprezentatív fel­mérés a középiskolás és szakmunkástanulók egy százalékát kérdezte meg, ennek az egy százaléknak a véleménye is figyelmez­tető, hiszen éppen azzal az iskolatípussal kapcso­latosan legrosszabb a pá­lyaválasztási propaganda, amelyet a jövő legfonto­sabb középiskolájának szánunk: a szakközépis­kolával A pedagógiai munka hatásfoka nagyon sokat veszít, ha a diákok ilyen »ez is jó, ha más nincs­« alapon készülnek későbbi hivatásukra. A későbbi hivatásról adott válaszokból legelső­sorban az állapítható meg — ami egyébként termé­szetes is —, hogy a felső évfolyamokon valamennyi iskolatípusban nő azok száma, akiknek kialakult tervük van az életükre. Az eltérések azonban itt is figyelmeztetőek. A szakközépiskolákban és a szakmát tanuló érettségi­zetteknél legrosszabb az arány. Bár a szakközép­­iskolában a diákok mes­terséget tanulnak, a vá­laszadóknak 10 százaléka nem tudta megmondani, mi akar lenni az érettségi után. A szakmunkáskép­ző iskolában — azokban az osztályokban, ahol ál­talános iskolai végzett­séggel rendelkezők tanul­nak — nagyon kevesen akarnak más pályára menni, s 50 százalékuk a termelőmunka mellett kí­ván majd tovább tanulni. Az érettségizett szakmun­kástanulóknál azonban nem éri el a 60 százalé­kot azok száma, akik ön­ként választották ezt a továbbtanulási formát, s közel 70 százalékuk kíván a szakma megszerzése után tovább tanulni, egy részük olyan területen, amely távol esik szakmá­jától. Öröm és szomorúság Ebből a tényből min­denképpen egyetlen kö­vetkeztetésre jut az em­ber, hogy az érettségizet­tek közül sokan átmeneti állapotnak tekintik a szakma megszerzésére for­dított éveket. Ez az át­menetiség és esetlegesség sokat ront az előzetes szakembertervezés biz­tonságán, ezenfelül vilá­gosan jelzi, hogy pálya­­választási propagandánk­ban vajmi keveset lép­tünk előre annak a szük­ségszerűségnek­­ a felis­mertetésében, hogy a tu­datos hivatásválasztás egyik társadalmilag leg­fontosabb útja ma már az érettségizettek szakmata­nulása. A tanulók politikai tá­jékozottságáról, világné­zetéről a vizsgálódás könnyen feldolgozható kérdések alapján próbált tájékozódni. Történt-e az elmúlt két évben olyan jelentős kül- vagy belpo­litikai esemény, amely a diákokat örömmel vagy szomorúsággal töltötte el? Mitől függ hazánkban, il­letve a tőkésországokban az emberek boldogulása? S a megkérdezettek — mint magyar fiatalok — mire büszkék? Nem hinném, hogy a kérdés feltevésében lenne a hiba. Két iskolatípusnál (technikum és szakközép­­iskola) a tanulóknak több mint a fele nem jelölt meg olyan eseményt, amely benne az öröm ér­zésével azonosult volna. Hasonlóan magas a nem válaszolók száma a szak­munkástanuló iskolákban is. A szomorú események kategóriájában ilyen té­nyek sorakoznak: az ame­rikaiak vietnami agresz­­sziója, Kennedy halála (a történés idejétől függet­lenül) és a kínai esemé­nyek. Ezek a leggyako­ribbak. A jelzés innen is önkéntelenül adódik: va­jon mi az oka, hogy a fia­talok jobban ismerik a negatív eseményeket, fi­gyelmük miért koncent­rálódik erőteljesen a kül­politikai kérdésekre, a munkásmozgalmon belüli vitákra? Az érvényesülés útjai Abból a kérdésből, hogy a fiatalok vélemé­nye szerint mitől függ az emberek boldogulása má­lunk és a tőkésországok­ban, nemcsak a két tár­sadalmi rendről alkotott véleményük olvasható ki, hanem erkölcsi, politikai ■eszményeink­­ megvalósu­lásának visszhangja is. A kérdésen belül a követke­ző körülményekből lehe­tett választani: a tehet­ségtől, a vagyontól, a származástól, a rokoni, baráti összeköttetéstől, a szorgalmas munkától. Megnyugtató, hogy ebben a témában a szocialista táboron belüli érvényesü­lés alapvető követelmé­nyének a fiatalok a szor­galmas munkát tartják. De elég magas azok szá­ma, akik a protekciót vagy a szerencsét teszik az első helyre. Itt is az érettségizett szakmunkás­­tanulók vezetnek. Néhány gondolatot ér­demes kiemelni abból a tapasztalatból, amit a fel­mérés a „mire vagy büsz­ke, mint magyar fiatal?” kérdésre kapott válaszok­ból szűr le. A fiata­lok egynegyede általában büszke a szocializmus építésének eredményeire. Több mint 20 százalékuk ezen belül pontosan is meg tudta határozni, mi­vel kapcsolatban érez büszkeséget: a tanulási lehetőségeket, iparunk va­lamelyik termékét, kultu­rális eredményeket. Több mint 10 százalék a törté­nelmi múltra, őseinkre, a magyar tájakra büszke, majdnem 17 százalék pe­dig sportsikereinkre és a magyar konyhára. Sokat beszélünk ma­napság arról, hogy a ha­zafias nevelésnek több ér­zelmi töltést kell kapnia, módszereinek közelebb kell kerülnie a diákok­hoz. Ennek szükségessé­gét bizonyítja a KISZ felmérése is. A ma 14—18 éves, ser­dülő korú fiatalok tábora félmilliós. Sok igényes és alapos vizsgálódásra van szükség, hogy teljesen tisztán lássuk, hol kell változtatnunk a nevelési módszereken, hol kell erő­sítenünk a fiatalok világ­nézetét, emberi fejlődését alakító tényezőket. Nem­csak az iskoláknak, a pe­dagógusoknak, hanem az egész társadalomnak. Diósdi László NÉPSZAVA Gyermekörömök és felnőttgondok Itt ág néhány nap s az ifi iskolák vakációra kapuin kirajzik és százezer kis­tárt száz­diák. A nyár sok-sok öröme vár rájuk, tábo­rozások, nyaralás, gaz­dag sportolási és játék­­lehetőségek — a vaká­ció örök szépségei. Ne­kik, gyerekeknek, szóra­kozás és öröm forrása a két és fél nyári hó­nap, a felnőtt társada­lomnak azonban eszten­dőről esztendőre fel­adott nehéz lecke is. A gyerekkel együtt nyaraló szülők ilyenkor többet lehetnek fiukkal, lányukkal, jóleső érzés­sel mérhetik le egy is­kolaév eredményeit, többet foglalkozhatnak családjukkal. A táboro­zások — felügyelet mel­lett adagolt — sokféle színes programja nem­különben gazdag tartal­mat ad a nyári hetek­nek. :rTr A­­ vakáció hónapjai ugyanakkor sokféle problémát is jelentenek. Az iskolapadból kisza­badult, játékban neki­­hevült gyereksereg ilyen­kor szorul legjobban felügyeletre, arra, hogy például a közlekedésben részt vevő járművek vezetői kétszeres gond­dal ügyeljenek testi ép­ségükre. A benépesülő parkok, játszóterek, az izgalmas futballcsaták színhelyei, különösen vá­roson alig-alig tudják befogadni a gyerekcsa­patokat, úttestre repül a labda, forgalmas utcán folyik a rollerverseny, ezernyi ezer kerékpáron egyensúlyoznak bizony­talanul a gyerekek — balesetveszélyt okozva, saját és mások életét kockáztatva. Uszoda, he­gyi túra, csónak és bar­lang — megannyi izgal­mas vakációélmény és megannyi felügyeleti erőpróba. Vigyázni ar­ra, hogy a nyár öröme ne váltson keserűségbe, óvni a járművektől, az egészségre ártalmas szó­rakozásoktól: a felnőt­tek feladata. A társadalom a szó­rakozás, a vakációélmé­nyek gazdag tárházát nyújtja a gyerekeknek, táborozástól sportnap­köziig, balatoni üdülés­től többnapos kirándu­lásig. Kell azonban a fokozott felelősség, akár pedagógus, akár szülő, akár egyszerű járókelő legyen, aki nyári nap­jaikat figyelemmel kísé­ri. A vakáció jó előké­szítése, pedagógiailag is hasznos eltöltése, min­denkire ró munkát. Ezek a június eleji na­pok, az előkészületek és tennivalók összegezése arra figyelmeztet: a gyerekek érdekében két­szeres törődésre, mindig készenlétben álló segít­ségre van szükség. Így lehet kellemes és hasz­nos — igazi a vakáció! (várkonyi) 1961.június­ 2

Next