Népszava, 1968. június (96. évfolyam, 127–152. szám)

1968-06-16 / 140. szám

* És a mot —■ a motorosokat miért nem képzik? — Egyetértünk a Nép­szava korábbi bírálatával is, a motorkerékpár az egyik legveszélyesebb jár­mű, az intézményes okta­tásról gondoskodni kell. Egyelőre tizenhat motor­­kerékpárt vásárolunk, és a harmadik negyedévben megszervezzük az első tanfolyamot.­­ A tapasztalatok, a statisztikák azt bizonyít­ják, hogy a veszélyhelyze­tekben határozatlanok, kü­lönösen az új vezetők, nem tudnak alkalmazkod­ni az időjárási és útviszo­nyokhoz. Halálos szeren­csétlenségek sorát idézték elő tavaly, mert a gépko­csi kereke lecsúszott a padkáról, s ahelyett, hogy lelassítottak volna, ijed. A vizsga — A tapasztalatok szerint ahány a vizsgabizottság, annyi­féle a követelmény. Még olyat is hallani, hogy azért buktatják el az embereket, hogy még egyszer vizsgadíjat fizessenek. — A motorkerékpáro­soknál 45—50 százalék kö­zött mozog a bukottak orosok ?, tűbben elrántották a vo­lánt, és »átvágódta­k« az út másik oldalára. — Sok mindent tettünk és teszünk azért, hogy az emberek ne csak jogosít­ványt kapjanak, hanem valóban meg is tanuljanak vezetni. De itt csak az ala­pokat lehet elsajátítani. Felújítottuk gépkocsipar­kunkat, lehetőleg minden­kit olyan típuson képzünk, amilyennel később járni fog. Két tanpályára kér­tünk engedélyt a fővárosi tanácstól, ha ezeket meg­építhetnénk, akkor, azt hiszem, sokat tehetnénk a súlyos balesetek megelő­zése érdekében. Itt ugyan­is minden veszély nélkül síkos, olajos úton is tanul­hatnának, tehát nem a forgalomban találkozná­nak, először ilyen helyzet­tel, reformja aránya, s ez a felkészület­lenséggel magyarázható. A gépjárművezetőknél 20— 25 százalék ez az arány, a szomszédos országokban 40—50 százalék. Nem a bukásokkal van a baj, ha­nem a vizsgamódszerek­kel. Az újak kidolgozásá­ba bevonjuk az Autóköz- ­önkéntelenül puska után kapnék — ha lenne —, amikor a kafferbivallyal szembenézek. S mikor ol­dalra tekintek, egy kétmé­teres, karvastagságú ele­fántagyar mered felém. Ám ezek trófeák, ugyan­úgy, mint egy, a falra fe­szített, különleges, hatal­mas zebrabőr. Különle­gessége abban rejlik, hogy oroszlánkarmok behegedt nyomai láthatók rajta. A megsebzett állatot nyilván a »méneskollektíva« segí­tette a meneküléshez, vi­szont Szigethy Kálmán va­dászpuskája menthetet­le­nül halálra sebezte. A padlótól a mennyeze­tig agancserdő, sőt, a sok­­lángú csillárt is remek szarvastrófeákból állítot­ták össze a MAFILM gö­döllői állatnevelő telepén. Igen. Itt nem »­idomíta­nak«, hiszen e fogalom a veréshez kapcsolódik. Ál­latot pedig nem durvaság­gal, hanem sok-sok türe­lemmel, következetesség­gel és jó szóval lehet csak oktatni, nevelni. Sok és kedves példa van erre e helyütt. Tavaly óta — mikor ba­rátságot kötöttem a ked­ves sztár jelöltekkel — To­tyi úr, a borz, aki az is­merős hangra­ előjön, párt kapott Rozi borzkisasz­­szony személyében. Har­monikusan élnek mindad­dig, amíg evésre nem ke­rül a sor. Ez esetben kitör az ,aki bírja, marja«. Ró­ka Rudi, számos film sztárja pajtásra lelt Sunyi rókában. Sunyi még nem vetélytárs, mert sokat kell tanulnia ahhoz, hogy Ru­dival felvehesse játékkész­ségben a versenyt. A pe­kingi palota kutya (japán pines) már avatott film­színész, több film népsze­rű szereplője. Műfűre, a vidra még mindig egyedül produkál­ja magát bravúros, pa­rancsra végzett halvadá­szatával és sokszor ötper­ces víz alatti tornabemu­tatójával. Partnerre vár. A jól idomítható nyulak mel­lett fácánok várják a ren­dezői instrukciót. A szarvashárem ura és pa­­ravícsolója Árpád, a gyö­nyörű agancsú, remek szarvasbika. Mind ő, mind a többi ifjabb szarvasbika agancsát növesztve készül az őszi nászra, a véres via­dalra. A pöttyös szarvas­­borjú úgy szökdécsel, mint egy rakoncátlan gyerek. Igaz, még csak egyhetes, de rosszalkodni már tud. Mamája még a kutyának is nekimegy, hogy cseme­téjét megvédje. Ugyanúgy védi, óvja Röfi, az anya­vaddisznó két kis csíkos süvölvényét. Ritka tag az együttesben az okos, jól idomítható gepárd. Külön szám Dzsimi, a beszélő magyar vizsla. Pa­rancsra ül a székre, száll le, kér illedelmesen és különbséget tud tenni az ugatás és a »beszéd« kö­zött. Ilyenkor mély torok­hangon, f­élre­érthetetlenül kéri a cukrot. A legérde­kesebb, hogy két párja van: Lupi, a vérbeli far­­kashölgy, akivel jól meg­értik egymást, és Didó, a féltékeny magyar vizsla. Ha tehetné, megölné Lupit Dzsimiért. Didó egyébként minden­ki anyukája. Táplált már őzikét, vidrát, rókát. Most éppen egy árva kis vad­malacot fogadott »gyerme­kévé«. Helén gyönyörű, de veszedelmes nőstény­farkas. Csak oktatóit, a két Szigethy fivért, Kál­mánt és Pált respektálja, akik mérhetetlen türelem­mel képezik a filmek négy­lábú szereplőit. A gödöllői állatszíni isko­­lának, növendékeinek és oktatóinak külföldön is hí­rük van. Már érkezett ten­geren túlról így címzett levél: Gödöllő — Szigethy — Totyi. S a levél célhoz ért. Szentiványi György MOROG A SZTÁR ÁLLATSZÍNI ISKOLA GÖDÖLLŐN Rendező és főszereplő a felvételi szünetben MOHAROS KÁLMÁNNAK, AZ AUTÓKÖZLEKEDÉSI tanintézet IGAZGATÓJÁNAK____________________________ 11 a gépjárművezető-képzésről Magyarországon egymil­lió embernek van jogosít­ványa. Tavaly 160 ezren tettek autó-, motorke­rékpár-vezetésből vizsgát. A gépjárművezető-képzés — érthetően — egyre gyakrabban vitatéma. Ab­ban sem egyeznek a vele- kevesebb elvont, akit . Mindössze néhány ál­lamban engedik az embe­reket vizsga nélkül vezet­ni — válaszolja. — Ép­pen ellenkező törekvést tapasztalunk, mindenütt szigorító intézkedéseket hoznak. A közlekedésnek világszerte egyre több ál­dozata van, a közvéle­mény szigorúbb ellenőr­zést, az oktatási színvonal emelését, a biztonságos közlekedés előfeltételeinek megteremtéséit követeli. — A képzésről is megosz­lanak a vélemények: túl sok­nak tartják a műszaki órák s kevésnek a KRESZ-, vala­mint a gyakorlati órák szá­mát. — Ebben már sok igaz­ság van. Most dolgozunk az egész képzési rendszer reformján. Egyet kell ér­teni azokkal, akik szerint az elméleti képzés egyes területeken elvont. Be sze­retnénk vezetni egy új tények, hogy egyáltalán kell-e ilyen oktatás. Kül­földön — mondják — sok helyen vizsga nélkül kiad­ják a jogosítványt. Mi a véleménye Moharos Kál­mánnak, a KPM Autó­­közlekedési Tanintézet igazgató­j­ának­­ több gyakorlati itás tantárgyat, a járműmoz­gás-ismeretet, amely a töb­bi között a fékhatásokkal, egyes típusok tulajdonsá­gaival, a stabilitás kérdé­seivel foglalkozna. A kép­zés során a járműveze­tőkkel az eddiginél sok­kal kevesebb témáról be­széljünk, de részleteseb­ben. Mindenekelőtt a biz­tonsági berendezések, a kormány, a fék, az elekt­romos jelzőrendszerek ellenőrzését és a legfonto­sabb hibaelhárításokat kell tanítanunk. A KRESZ- oktatáshoz azt javasoljuk, hogy ne minden szabályt magyarázzunk, hanem csak a leglényegesebbeket, és inkább különböző köz­lekedési helyzeteket vitas­sunk meg, hiszen az a lé­nyeg, hogy az adott egyes forgalmi körülmények kö­zött miként tudják alkal­mazni a szabályokat.­lekedési Tudományos Ku­tató Intézetet is.­­ A szóbeli vizsgákon át kell térnünk a teszt­­rendszerre. Ennek lénye­ge: a kérdések mellé min­dig három választ nyom­tatnak, ebből kell a vizs­gázónak a jót kiválaszta­nia. A kérdéscsoportokat úgy állítják össze, hogy könnyen képet kapjanak a jelölt felkészültségéről. A gyakorlati vizsgák most futószalagon történnek. Három percig tartanak. Ennek egyik oka — mond­juk meg nyíltan —, hogy a vizsgabiztosok három forintot kapnak egy em­berért, tehát ahhoz, hogy jövedelemhez jussanak, gyorsan kell dolgozniuk. — Mi a továbbiakban mindent megteszünk az intézet technikai fejlesz­téséért Most egy évet kell várni, míg valaki bekerül a tanfolyamra. Ezen az állapoton is változtatni akarunk, de a legfonto­sabb, hogy a tanfolyam valóban jó képzést nyújt­son — mondotta befejezé­sül Moharos Kálmán. Moldován Tamás Az ételmérgezések szálai többfelé vezetnek A közelmúlt ételmér­gezéseinek szálai három esetben Pest megyébe ve­zettek. Emlékezetes, hogy az újpesti István téri, a pestlőrinci piacon és a volt Hold utcai csarnok­ban vásárolt juhtúrótól, juhsajttól összesen majd­nem százan kerültek kór­házba. A romlott élelmi­szereket Gyálon, Alsóné­­mediben és Ecseren gyár­tották. Azóta jó néhány hét telt el, a betegek rö­vid gyógykezelés után el­hagyták a kórházakat, a lapok pedig hírül adták, hogy az egészségügyi szervek szigorú felelős­ségre vonást kezdemé­nyeznek. A közvéleményt azonban még mindig fog­lalkoztatja: tulajdonkép­pen mi volt az oka az ételmérgezéseknek, s megtörténtek-e a szigorú felelősségre vonások? — Lezajlottak már a vizsgálatok? — Részben — mondja dr. Antonovits János. — A mi hatóságunkhoz ugyanis csak a termelők tartoznak, ezért a juhá­­szatokat vizsgáltuk meg. A környezet természete­sen tipikusan falusi, nem vethető össze egy korsze­rű élelmiszeripari üzem­mel. Hozzá kell azonban tenni: sokkal tisztábbak, mint akár tíz évvel ez­előtt voltak, és súlyos üzemeltetési szabályta­lanságot a vizsgálat során nem tapasztaltunk, s nem is volt ilyen problé­ma velük. A begyűjtött ételmintákat az Országos Táplálkozástudományi Intézet laboratóriumában elemezték. Az azóta elké­szült jegyzőkönyvek azt mutatják, mindhárom esetben tartalmaztak a minták staphilococcus baktériumot De ezek a vizsgálati eredmények­ sem egyértelműek. Ennek alapján ugyanis még nem indokolt a juhászatok rendőrségi feljelentése. — Miért? — Azért, mert ha orr­torok váladékot veszünk egészséges emberektől, a megvizsgáltaknak leg­alább 50 százaléka ilyen baktériummal fertőzött, anélkül, hogy ez bármi­lyen panaszt okozna. A juhoknál is hasonló, a helyzet: egészségesek, gyulladásról szó sincs, fejükben — feltehetően egy korábbi tőgygyulla­dás következtében — mégis fellelhető a staphi­lococcus. Az árusok — A Pest megyei Rend­őrfőkapitányság illetéke­seinek is az a véleményük: a termelőktől az értéke­sítésig hosszú utat tesz meg az áru, s így mielőtt bármilyen eljárás indul­na, feltétlenül egyeztetni kell a laboratóriumi ered­ményeket a budapesti KÖJÁL által végzettek­kel, amelyek az árusok­nál tartott vizsgálatokat foglalják össze. — Az eddigi, még be nem fejezett vizsgálatok azt jelzik, hogy az áru­sok is követtek el mulasz­tást, manipuláltak az áru­val, tehát fertőzésnek tet­ték ki. Csak ha teljes bizo­nyosságot nyerünk, ak­kor lehet vádat emelni — mondották a budapes­ti KÖJÁL-nál. — Mi a véleményük az ismétlődésekről ? A jegyzőkönyvekből Mindezekkel kapcsolat­ban a Pest megyei Köz­egészségügyi és Járvány­ügyi Állomás igazgatója, dr. Sólyom Sándor és az intézet állami közegész­ségügyi felügyelője, dr. Antonovits János tájé­koztatta a Népszava munkatársát Mint már jelentettük, a Csepeli Papírgyárban üzembe helyezték a Processograph nevű berendezést, mely automatikusan irányítja a termelési folyamatokat (MTI Fotó Manek Antal felvétele) Nem kell csellengeniük A textiliparban szá­zával állnak a gépek, mert nincs, a­ki dolgoz­zon rajtuk. Ugyanak­kor csupán a főváros­ban több mint kétezer általános iskolát vég­zett fiatalnak nincs még sem továbbtanulá­si lehetősége, sem munkaalkalma. A helyet keresők többsége lány — tehát a textilipari munkára alkalmas —, miért nem talál mégsem egymásra a munkaerőt kereső ipar és a munkaalkal­mat kereső fiatalság? A huszonnegyedik órában A különböző rendelke­zések akadályozzák egy­másra találásukat A fo­nó és szövő szakmun­kásképző iskolákban csu­pán egy év a tanulmányi idő, viszont a három mű­szakban termelő textil­iparban csak 16 éven felü­lieket szabad foglalkoztat­ni. Ezért azután a fiatalok csak 15 éves korukban, az általános iskola elvégzése után egy évvel jelentkez­hettek szakmunkástanuló­nak. Akik kivárták az esz­tendőt, azok többnyire tét­lenkedtek, legtöbben azon­ban időközben más pályát választottak. A huszonnegyedik órá­ban — alig néhány nap­pal a tanévzárók előtt — az illetékesek feloldották ezt az ellentmondást. Úgy döntöttek, hogy Budapes­ten és Szegeden — ahol a legnagyobb a munkaerő­­hiány — az idén meg­kezdik a fonó- és szövő­ipari tanulók kétéves képzését. Vajon csupán azért járnak majd az új rend­szerben tanulók két éven át a szakmunkásképző iskolába, csupán azért vállalja az ipar a hos­­­szabb tanítási idő költsé­geit, hogy biztosítsa a szükséges szakmunkás­utánpótlást? " Ha így lenne, talán az sem lenne baj. A kétéves képzésnek azonban szá­mos más előnye is ígér­kezik. Ezekről a Köny­­nyűipari Minisztérium oktatási osztályán a kö­vetkezőket mondják: Színesebb élet — Az új iskolatípusban, a kétszeresére emelt ta­nulmányi időben mód nyí­lik néhány közismereti tárgy — a magyar, a törté­nelem és a mennyiségtan — oktatására. A szaktár­gyak köre is bővül: a szövőipari tanulók a szö­vés mellett elsajátítják az előkészítés, a lánccsé­­vélés, a felvetés, a nyüst­­befűzés, a bordázás, a kö­tözés tudományát A fo­nóipari iskolákban a két­éves képzés keretében oktatni fogják a főbb gyártási folyamatokat: a kártolást, a fésülést, a nyújtást, az előfonást, a gyűrűs fonást, a cérná­­zást. A közismereti tárgyak oktatását bizonyára szíve­sen látják a szülök, akik úgy gondolkodnak — s ez a gondolkodás elég álta­lános —, »munkásnak adom a lányom, de azért legyen művelt ember«. A szakismeretek gazdagsá­ga hasznos a munkaadó­nak: a kétéves képzésben részesült szövőket és fo­nókat szükség esetén más gépek mellett is foglal­koztathatják. A szak­mai sokoldalúság azon­ban éppen­ azok számára a legkedvezőbb, akik majd rendelkeznek vele, hiszen munkájuk, életük válik színesebbé, gazda­gabbá, ha átlátják a munkafolyamat egészét, s nem egy parányi csavar­nak érzik magukat a termelés szövevényében. Társadalmi gondon enyhítenek — A kétéves képzés­sel — folytatják a Köny­­nyűipari Minisztérium­ban — természetesen el­sősorban a textilipar munkaerő-problémáit kí­vánjuk legalább részben megoldani, hiszen eddig a már említett akadályok miatt a szakmunkásképző iskolákba alig feleannyi­an jelentkeztek, mint amennyi tanulót vártunk, igényeltünk. Emellett azonban úgy gondoljuk társadalmi problémát is enyhítünk: reméljük, ke­vesebben fognak az álta­lános iskola elvégzése után, ha átmenetileg is, talajtalanul csellengeni. Valóban társadalmi gond ez, akkor is, ha évente csak néhány ezer fiatal sorsa a csel­lengés. A gond súlyos, hiszen éppen a legkri­tikusabb korban levők­ről, a serdülőkről van szó, tizennégy éves lá­nyokról, akiket a leg­kevésbé szabad maguk­ra hagyni, sorsukra bízni. A szakszervezet ezért is kezdeményezte a felemelt időtartamú iskolát, a művelt szövők képzését. Az idén a fővárosban és Szegeden összesen több mint ezer lányt vesznek fel a kétéves fonó-, illetve szövő­szakmunkásképző isko­lákba. Később dönte­nek arról, hogy az új­fajta képzést beveze­tik-e az ország más vá­rosaiban is. Gál Az ismétlődések — Az ellenőrzéseket szorosan együttműködve a Pest megyei Állategész­ségügyi Állomás szak­embereivel végezzük — veszi át a szót dr. Só­lyom Sándor, Pest megyei KÖJÁL-igazgató — Mind­annyian megegyezünk abban, hogy mivel a ter­meléstől az értékesítésig nagyon hosszú az út, ez rendkívüli módon megnö­veli a fertőzési veszélyt. Anélkül, hogy a mulasz­­­tókat menteném, meg kell jegyeznem, érdemes len­ne tudományosan meg­vizsgálni azt is: vajon a jelenlegi kórokozók nem életképesebbek-e mint akár a tíz évvel előttiek. A közvélemény meg­nyugtatása érdekében el kell mondanom, s erre harmincéves pályafutá­som jogosít fel, hogy az idei ételmérgezések egyi­ke sem volt életveszélyes, hiszen a kórházba kerül­tek többsége 24 órán be­lül hazamehetett, s egyet­len beteget sem kellett három napnál tovább ápolni. Mindez azt mutat­ja, egészségügyi kultú­ránk fokozódik, az embe­rek ügyelnek egészsé-­ gükre. Természetesen ezen túlmenően a jövőben — mint már ezt a napok­ban lezajlott, nagy KÖ­­JÁL-értekezleten is meg­fogalmaztuk: megerősít­jük az ellenőrzést s fi­gyelmünk minden rész­letre kiterjed. Kovács IMIM

Next