Népszava, 1969. február (97. évfolyam, 26–49. szám)

1969-02-01 / 26. szám

NYUGDÍJASSZOLGÁLAT A HAJTÓMŰBEN Az örömhöz nemcsak pénz kell A statisztika 1 269 200 nyugdíjast tart számon az országban, s a lakosság több mint 20 százaléka 60 éven felüli. Ennyi munká­ban megfáradt, idős em­bert érint az, a felméré­sek alapján kialakult vé­lemény, amely szerint az öregedés folyamata a nyugdíjas évek kezdetétől meggyorsul. Okai között szerepel az elszakadás a munkahelytől. Pedig ez az elszakadás Lényegében nem újság az öregekkel való törődés a Hajtóműben. Olajozot­tan megy már ez a mun­ka. Csakhogy a szakszer­vezet munkatársainak ezer más dolga­ gondja is van, mint a nyugdíjasok A nőfelelős Pregitzer Pé­terné legtöbb idejét pél­dául a bölcsőde- és az óvodaelhelyezések viszik­­, Hoffmann József is nem szükségszerű. Sőt, a hosszú évek tapasztalatá­val rendelkező nyugdíjas hasznára lehet a munka­helyének, s amit ő kaphat munkahelyétől, nem ki­sebb nyereség, elégedett, kiegyensúlyozott öregség. Az első lépést ehhez a munkahely teheti meg. Ahogy 165 nyugdíjasá­nak érdekében a Hajtó­mű- és Felvonógyár meg­tette, másra hárítja a dicsére­tet: — Van olyan nyugdíja­sunk, aki csak a többi 164-gyel foglalkozik. Nél­külözhetetlen ember. Farkas Dezső az: 72 éves, de mindennap bent van a gyárban déli 12-től 2-ig „Állandó ügyelet” nyugdíjasoknak Ilyenkor intézi az ebédjegyeket, az adminisztrálást, a tagdíj­beszedést és a többit A legbüszkébb a Nyugdíja­sok Klubjára és az ezzel összefüggő nyilvántartás­ra. Érdemes belepillantani. Százhatvanöt név s a Rubrikákban a folyósított nyugdíj összege, a besze­dett klubtagsági díj, az életkor, a kifizetett segé­lyek összege és időpontja, s néhány szomorú adat a temetésről, koszorúról. Friss bejegyzés, néhány névvel: 1969 új nyugdí­jasaid Kevés az 500 forintos állás Farkas Dezső mosoly­gós, tréfás kedvű ember. Nem lehet kimozdítani er­ről a sínről, ahogy ő mondja: „ezért szalad a motor, ezért mennek a dolgok.” Elment ő már Rákospalotára is a kelen­földi gyárból nyugdíjast látogatni, tízszer is meg­beszéli az étlapot a tár­sas ebéd előtt, szóval: mindig ott van, ahol ép­pen kell, mindig tudja, ki­nek hol szorít a cipő. Mindezek után azt hi­hetnénk, a Hajtóműben nincs is nyugdíjas-gond. Van, de nem kerül le na­pirendről, míg meg nem oldják . Nincs elegendő 500 forintos állás a nyugdíja­soknak — mondja Far­kas Dezső. — Elsősorban azokat a nyugdíjasainkat nem tudjuk elhelyezni, akik egészségi állapotuk miatt csak könnyebb munkát tudnának ellátni. Pedig sokan eljönnének Van néhány portásállás, szabadságolás idején egy­­egy „öltözőőri státus”, de ez kevés. Csak egy nyugdíjasunk dolgozik a régi munkakörében: Tö­rök Gyula gyalus. A megállapításnál nem álltak meg. Keresik-ku­­tatják a lehetőséget: hol, milyen területen tudnák foglalkoztatni a gyár régi dolgozóit? Ezek szerint ebben a gyárban valóban nem az a fontos, hogy az ember hány éves... Légrády Eszter Itt sem hosszabb a takaró Százhatvanöt... Milyen kis hányada az 1 269 000- nek! S milyen kevés az az összeg is, amit rájuk költ a gyár. De nem is a pénzen múlik az öröm­szerzés ... — Mi sem nyújtózha­tunk tovább, mint amed­dig a takarónk ér — mondja Hoffmann József, az 1-es gyáregység szak­­szervezeti bizottságán. — A vállalat 6200 forintos segélykerettel rendelkezik nyugdíjasai támogatására. Nem nagy összeg, de azok­nak, akiknek kevesebb, mint 1000 forint a nyug­díjuk, nagy segítség az alkalmanként nyújtott # 150—400 forint A szak­­szervezet még 3000 forint­tal toldja meg ezt az ösz­szeget, ebből évente két alkalommal társas ebédet rendezünk számukra Ta­valy tavasszal a Norma­fában, ősszel a hűvösvöl­gyi Balázs-vendéglőben vendégeltük meg nyugdí­jasainkat Persze mindig akadnak, akik nem tud­nak eljönni az ebédre, ne­kik ajándékcsomagot ké­r A betegekre gondol? — Nem. A betegeket mi külön számontartjuk, hoz­zájuk látogató jár. De közbejöhet a nyugdíja­soknak is valami s nem akarunk senkit kihagyni. Legutóbb nyolc ilyen ajándékcsomagot vittünk ki a hiányzóknak A gyári kedvezményes étkeztetésben éppúgy ré­szesülnek az öregek, mint az aktív dolgozók A má­sik nagy örömmel foga­dott juttatás: a nyitósze­zon a nyugdíjasoké a gyár balatonföldvári üdülőjé­ben. — Általában évente 12 nyugdíjast tudunk így üdültetni — Legutóbb „Nem az a fontos, hogy az ember hány éves” címmel mű­soros estet rendeztünk nyugdíjasainknak — kap­csolódik a beszélgetésbe Pregitzer Péterné. — Ki­rándulásokat is szerve­zünk, legutóbb Visegrá­­don voltunk a hajójegyet kifizettük a nyugdíjasok­nak csak az elemózsiáról kellett gondoskodni, szituik. Állandó ügyelet a nyugdíjasoknak Újsághír: M. pályaudvaron egy to­lató szerelvény elütött két pályamunkást váltótisztí­­tás közben. Egyik meghalt, a másik könnyebb fejsé­rülést szenvedett. Azon a napon nyomasz­tó köd terpeszkedett az állomásra. A körvonalak elhalványultak az ólmos szürkeségben. A vonat négy perc ké­séssel futott be. Az uta­sok leszálltak, a szerel­vényt lezárták. A forgal­mista hangosbemondón keresztül szólt, hogy sür­gősen tolassák át az üres szerelvényt a peronról a tárolóvágányra. F. Z. ko­csirendező a hívásra az ál­lomás távolabbi pontjáról futott a veszteglő szerel­vényhez. Jelt adott a vo­nat tolatásának megkez­désére. A vonat elindult, hogy az öt váltón keresztül el­jusson a tárolóvágányra. A harmadik váltóban megtörtént a baj. A vizsgálat nyomban megindult. Keresik a fele­lősöket. Felmérik az ese­mény okszerű összefüggé­seit, számonkérik az egyé­ni kötelességmulasztáso­kat. Ennél tovább semmi­lyen vizsgálat sem jut el Nincs is rá módja, nem is kötelessége. Pedig az események szá­lai sokkal mélyebbre ve­zetnek. Oda, ahol már nem lehet számonkérni a felelősséget. Legfeljebb a lelkiismeretet Mi történt? Reggel nyolc pályamun­kás, a munkavezetővel az élen, azt a feladatot kap­ta, hogy tisztítsa meg a jégtől a váltókat. A leg­utóbbi pályaalkalmassági vizsgálat mind a nyolcat a HL k­ategóriába sorolta, tehát csökkent munkaké­pességűek. Cs. P. munka­vezető négy váltóhoz osz­totta be embereit, ő ma­ga pedig felügyelt. A két szélső váltó között körül­belül százötven méter a távolság. A vonatkozó vasúti elő­írások szerint: „Át nem tekinthető vágányon vég­zett tolatás alkalmával... ha a vágányok mellett, között vagy fölött vasutas dolgozók engedélyezett munkát végeznek, a tola­tott járművek előtt kellő távolságban jelzést adó dolgozó köteles haladni.” „Ha (a munkavezető) szükség szerint több rész­legre osztja a csapatot, köteles mindegyikhez fe­lelőst kijelölni, aki (egész­ségügyileg) I. csoportos, és csak felügyeletet láthat el” F. Z. diákosan gyűrögeti sapkáját a pályafenntar­tási főnök szobájában. Nyílt tekintetű, szép szál ember. — Azelőtt hárman tet­tünk ki egy tolatócsapa­tot, de az a baj, hogy el­vették a harmadikat, aki be szokta kísérni a vona­tot. Ne tessék már hara­gudni, ha nem tudom ma­gam jól kifejezni, de hát nem dolgozom én irodá­ban ... a szakvizsgák igen, ott ki tudom magam fejezni, persze könyv sze­rint ... Szóval, futottam a vonathoz és csak azt tud­tam én, kérem, hogy mi­nél előbb ki kell pucolni a peronról, mert szorítja a másik vonat... Benéz­tem a vágányok közé, em­bert nem láttam... a vál­tónál észrevettem két pol­gári ruhás alakot, de nem volt rajtuk sárga mellény, meg aztán a váltó mellett álltak... — Szabály szerint csak akkor indíthatja a szerel­vényt, ha tolatótársa jel­zést ad. — Erről én, kérem, so­hasem hallottam. Nem is így szoktuk, de nem is lenne idő megvárni a má­sik jelzését, úgy ki van centizve minden perc. Azonkívül én láttam, hogy tolatótársam, Sz. E. éppen egy mozdonyt kísér, amit nem hagyhat ott... a gya­korlatban mindig a mega­­fonból kapom az utasí­tást ... azelőtt, ha tud­tam, bekísértem a vona­tot egészen a határig, de egyszer jól lehordták érte. Azt mondta a H. J. úr, ha még egyszer meglátja, ke­reshetek magamnak más beosztást Na és ha baj lesz? — kérdeztem tőle. — Azzal maga ne törőd­jön! — válaszolta. Persze, igaza volt, mert nekem nem szabad elhagyni a térségemet, de hát csupán a biztonság kedvéért tet­tem. — Nem tette szóvá ezt máskor, másutt sem? — Nem akarok én, ké­rem, senkivel sem vesze­kedni Nem volt nekem még senkivel sem bajom a vasútnál — Szólt valakinek, ami­kor a harmadik embert elvették? — Szóltam én kérem, a főnökhelyettes úrnak, az meg azt válaszolta, hogy létszámcsökkentés. Ha létszámcsökkentés, akkor én, kérem, azt nem érthe­tem, mert ugye az parag­rafuson alapszik, az pedig nem rajtam múlik. Nekem csak az a fontos, hogy mi­nél előbb menjen a vo­nat F. Z. harmincnégy éve szolgál a vasútnál két­szeres kiváló dolgozó, és brigádja többször elnyer­te a szocialista címet Cs. P„ a pályamunkások munkavezetője, tiszteleg, amikor belép. Tartása fe­szes, de tekintetében csu­pa bizonytalanság. — Persze, maguk most biztos azt gondolják, hogy énmiattam halt meg az az ember. De hát mit tehet­tem volna én? Próbáltam volna nem beosztani őket négy váltóhoz! Megállt volna a forgalom, meg az­tán nyolcan be sem fér­nének egy váltóhoz. Két­szer is figyelmeztettem őket, hogy vigyázzanak. Egyszer még a munka el­kezdése előtt, másodszor pedig külön szóltam az egyik balesetesnek, K. A.­­nak, hogy vigyázz, öreg, te már itt vagy a vasútnál sok éve, tudod, milyen nagy a veszély, hát na­gyon vigyázz! Erre tanúm is van ... — Felszólította, hogy ne dolgozzon, csak felügyel­jen? — Hát hogyan mondha­tom én az embereimnek, halálára hogy ne dolgozzanak? Így is kevesen vagyunk, alig győzzük a munkát. Azt mondtam neki, hogy vi­­gyázzon. Hogy harmadik csoportos embert nem bíz­hatok meg felügyelettel? De ha mind a nyolc az? Azt mondják meg, hogy mit csináljak, ha mind az? — Szóltam volna a fő­nöknek, hogy ennyi em­berrel nem lehet bizton­ságosan elvégezni a mun­kát? Minek? Hiszen saját bőrömön tapasztalhatom, mekkora a létszámhiány. A múltkor a disznóölést hagytam félbe, mert be kellett jönni szolgálatba. Cs. P. harminc éve vas­utas. Kétszeresen kiváló dolgozó, és ezüstjelvényes szocialista brigád vezető­je. Decemberben — a ké­szenléti idővel — 352 órát dolgozott. T. Z. pályafenntartási főnök: — A pályafenntartás te­rületén hétszázhúszan dol­goznak. Harminc embe­rünk hiányzik. Az megint más kérdés, hogy az össz­­létszám hogyan van meg­állapítva. Ezen nem lehet változtatni, mert ez tudo­mányos alapon kidolgo­zott normatívák szerint történik. Emellett a mi feladatunk kettős: a pá­lyafenntartás és a beruhá­zás. Év végén természete­sen a munkaerőt elsősor­ban beruházásainkhoz koncentráljuk. Ez min­­denütt így van. Mi termé­szetesen mindent elköve­tünk, hogy felvegyük a hiányzó embereket, és nem jönnek. Ha végre ka­punk, akkor sem válogat­hatunk.­ K. A. pályamunkás élet­ben maradt. Kis vályog­ház konyhájában ülünk egymással szemben. A tornácot errefelé „técé”­­nek mondják, mert csu­pán sárral van bevakolva. K. A. fején még friss a kötés. Nagy, nehéz mun­kában megkeményedett keze remeg. A baleset él­ményét idézi. — Mi ketten takarítot­tuk a váltóról a jeget. Szóltam K. V.-nak — ná­la volt a csákány —, hogy efsy jégcsomót vágjon fel... Hangján is erőt vesz a remegés, meg kell várni, amíg összeszedi magát. — Felemelkedtem meg­nézni, hogyan vágta fel. A következő pillanatban ütést éreztem. Aztán már semmire sem emlékszem. Mi nem hallottuk, amikor a megafon bemondta, hogy vonatot tolnak a tá­rolóra ... Igaz, engem bí­zott meg a munkavezető, hogy vigyázzak, de hát hogyan tudok én vigyázni és dolgozni egyszerre? Vagy én csak álljak ott? Hát hogy’ néz az ki? Hi­szen az iroda ott van a szomszédban. Még azt gondolná valaki, hogy itt lehet csak úgy ácsorogni És megtanultam kérem: olyan helyen sose állj meg, ne ülj le, ne gyújts rá, ahol megláthatnak, mert sohasem tudhatod, ki lát meg. — Hol tanulta ezt? — Egyszer a munkaidő lejárta előtt vagy három perccel ledőltem pihenni, mert nagyon elfáradtam. Arra jött a vonatfőnök úr és megkérdezte: hogyan, hát itt üldögélni is lehet? Azóta én megtanultam. Eddig a történet. Felve­tődhet még, hogy miért nem viseltek sárga mel­lényt? Csak a figyelőnek, tehát a munkavezetőnek kötelessége sárga mel­lényt hordani. Persze, ajánlatos lenne mindenki­nek, ha nem egy csomó­ban dolgoznak. Viszont nem szívesen veszik fel „Papagáj”-nak, „sárga­­rigó”-nak csúfolják őket a többiek. A munkaveze­tők ezért nem is nagyon erőltetik. Pedig, ha raj­tuk van, akkor F. Z. ko­csirendező még futtában is felfigyel rájuk, és talán odaszól nekik. * Hogy ki a felelős? En­nek megállapítása a szak­emberekből álló bizottság feladata. Ez az írás leg­feljebb arra vállalkozha­tott, hogy megemlítsen né­hány körülményt, aminek vizsgálata a bizottságnak nem feladata. Viszont a lényeghez tar­tozik! Amint az is, hogy a bal­esetet követő napon a to­latócsapatot kiegészítet­ték három főre. Hahn Péter Egy pályamunkás NÉPSZAVA 1969. február 1­­­ 1 □ Mi van a 150 oldalas üzemi alkotmányban? Sokat ígértek , sokat adtak „Arra törekszünk, hogy további jó munkával, s a gondoskodás sokrétűségé­vel körülbástyázzuk és ápoljuk azt, amit elkezd­tünk az előző esztendő­ben ...” Érthető, reális törekvés. Annál is inkább, mert a Magyar Posztó­gyár múlt évi kollektív szerződésében elültetett elhatározások sokat ígér­tek a négyezres kollektí­vának. És sokat is adtak. Az előző évinél 3,6 száza­lékkal magasabb bért, 18 —20 napi keresetnek megfelelő nyereségrésze­sedést 60—70 százalékkal kevesebb munkaügyi vi­tát, 44 órás munkahetet és megannyi mást, ami örömet megnyugvást eredményezett 1968-ban. Ezek azok a főbb téte­lek, amelyek elérésére ta­valy vállalkoztak. De a gyár összes dolgozóját rendkívül előnyösen érin­tő sikerek mellett egy sor olyan szokás, mód és vi­szony is meghonosodott, amelyek egyebek között a legrégibbek hűségét, a nők és a fiatalok hely­hez való ragaszkodását, munkakedvét táplálják, vezet munkáját — foly­tatja — ennek egy, de nem lényegtelen részét próbáljuk vázolni, meg­fogalmazni a kollektív szerződésben is. Éppen ezért nem írunk körül mindent, úgy véljük, hogy nem szükséges felsorolni például a szakszervezetet megillető jogokat, sem a Munka Törvénykönyve passzusait Inkább azokat a munka- és életkörül­ményeket, emberi viszo­nyokat és kapcsolatokat javító dolgok és szabá­lyok sokaságát rögzítjük, amelyeknek vonzását a múlt évben kötött szer­ződés messzemenően iga­zolta. Hatását tekintve, mi azt tartjuk a legnagyobb eredménynek, hogy vala­mennyi dolgozó meggyő­­­ződött és megnyugodott, ha bármilyen ügye, gond­ja akad, nemigen pac­kázhatnak vele, azok in­tézésében a magunk al­kotta szabályok szerint kell és lehet eljárni. kötelezhető kérdéseknek a megoldását is, amelyek egyes üzemek, műhelyek dolgozóinak a helyzetén, a légkörön javítanak. ...hogy mindenki jól érezze magát — Azt akarjuk — hang­súlyozzák —■, hogy min­denki jól érezze magát ott, ahol dolgozik és ne legyenek kételyei a helyi, vállalati döntések felől. Az már nálunk elfogadott norma, hogy csak az te­kinthető jó gazdasági ve­zetőnek, aki a termelési sikerek hordozóját, az embert is látja és min­dent megtesz, hogy a leg­kedvezőbb feltételek kö­zött végezhesse a munká­ját S hogy mindezt a Ma­gyar Posztógyárban meny­nyire komolyan gondol­ják és hiszik, azt nem­csak az a szerződésben foglalt passzus bizonyít­ja, mely szerint minden néven nevezendő elisme­rés, kitüntetés, jutalom stb. odaítélése a munka­helyi kollektíva joga. Ha­nem az is, hogy vala­mennyi gazdasági vezető beosztottainak tartozik számot adni arról, amit tesz­ Fekete Béla Milyen indít „Felmondási idő 15—120 napig terjedően, függően a beosztástól és a gyár­ban eltöltött évek számá­tól, jutalomszabadság azoknak, akik politikai, gazdasági, társadalmi te­vékenységükért kitünte­tést érdemeltek, az arany és ezüst fokozatot elért szocialista b­ripádtagok­­nak, a VII. és VIII. álta­lános iskolájukat végzők­nek ... Kedvezményes üzemi ebéd, az arra rá­szoruló nyugdíjasoknak és a nyári napköziben elhe­lyezett iskolás gyerme­keiknek is ... Különféle kedvezmények a gyerme­két vagy gyermekeit egye­dül nevelő szülőknek, vállalati üdülő és hétvégi víkend az arra igényt tartóknak, természetbeni juttatás 750 forint érték­ben, gondosan kimunkált feltételek a nehéz vagy az egészségre ártalmas mun­kát végzők védelmére..." De ki tudná felsorolni mindazt, amire a 150 ol­dalas üzemi alkotmány is csak tőmondatokban utal Varga Lajosné, a szak­szervezeti tanács titkára sem vállalkozik rá. Ehe­lyett inkább arról szól — mert szerinte ez a lényeg —, hogy milyen indítékok diktálják törekvéseiket, amelyeket a most folyó szakszervezeti választáso­kon is nagy elismeréssel nyugtáz a tagság. — Általános emberi tu­lajdonság, erény az egy­más sorsa, élete iránt ér­zett felelősség, egymás megsegítése ... Minálunk pedig már annyira meg­ okok alapján szokott és természetes ez az emberi vonás, hogy mindenki tudja, nem ma­rad magára, mindig és mindenben számíthat a gyári közösség segítségé­re. Örömökben, gondok­ban egyaránt osztoznak vele. — Tulaj­donképpen ez tölti ki a gyári szakszer­ „Munka nélki Szép szavaknak hihet­­ném, de Csató Ferenc, a vállalati döntőbizottság tagja azzal toppan be az szb irodájába, hogy „mun­kanélküliség miatt” nincs szükség két döntőbizott­ságra. Hogy bizonyítson is, statisztikát tesz elénk, mely szerint 1968-ban mindössze négy alkalom­­mal került sor tárgyalás­ra, szemben a több évi átlaggal, amikor 100—150 különféle ügy torlódott és rontotta a hangulatot. — Mostanában valóban nincs tisztázatlan és meg­válaszolatlan kérdés — érvel egy lelkes KISZ- tag, s példaképpen a töb­bi között azt említi, hogy dr. Zalatnai Ottó, az üzemgazdasági főosztály vezetője éppen a napok­ban tartott egy mindenki számára érthető és meg­győző tájékoztatót a nye­reségrészesedés sokakat foglalkoztató felosztásá­nak a szabályairól, s ar­ról, hogyan részesülnek a különböző kategóriákba soroltak összegszerűen és százalékos arányban. — A kollektív szerződés egyes fejezeteinek kimun­kálásán bizottságok hel­ alig bizottság­ ­oznak — újságolják az szb tagjai —, de amellett hogy mit ajánlanak vég­ső elfogadásra, olyan fel­adatot is kaptak, hogy ta­nulmányaikban vizsgálják meg a szerződésben nem rögzíthető és törvény sze­rint a gyár vezetőit sem Ülést tartó A Központi Népi Ellen-­­­őrzési Bizottság pénteken­­ megvitatta és elfogadta­­ az üzemegészségügyi ellá-­­ tás vizsgálatának prog-­­ ramj­át A fővárosban és­­ kilenc megyében, ipar­­vállalatoknál, a bányá-­­ szatban és mezőgazdasági , nagyüzemekben ellenőr-­­­zik a szakszervezetekkel­­ együttműködve az üzem- , egészségügy helyzetét, a • munkafeltételek egészség-­­ ügyi vonatkozásait A KNEB elfogadta a ruházati készletek alaku­­­ lására ható tényezők vizs-­­­gálatának programját is.­­ Annak okait kívánják­­ feltárni, hogy az iparban ■ és a nagykereskedelemben­­­ tt a KISEB miért emelkedtek a ruhá­zati készletek, s ugyanak­kor a kiskereskedelem árukínálatában a válasz­ték számos cikkből miért nem kielégítő? Az ülés napirendjén szerepelt még az általános és középfokú oktatás cél­jait szolgáló anyagi esz­közök célszerű és gazda­ságos felhasználásának vizsgálatáról készült je­lentés. Ezt megfelelő ja­vaslatokkal az illetékes irányító szervek elé ter­jesztik. Megtárgyalták az OTP személyi hitelnyújtás rendszeréről készült je­lentést, és több javaslatot tettek a kölcsönnyújtás továbbfejlesztésére (MTI)

Next