Népszava, 1969. november (97. évfolyam, 255–279. szám)

1969-11-01 / 255. szám

Nem minden mérhető forintban A termelőszövetkezetek segédüzemi munkásainak bére általában 30—50 szá­zalékkal meghaladja az állami vállalatoknál dol­gozó társaikét. A 30—50 százalék — becsült arány. Helyenként kisebb, má­sutt­ lényegesen nagyobb is lehet ez a differencia — a segédüzemiek javára. Mégsem lehet állítani, hogy ugyanez a különb­ség — egy az egyhez — nyilvánul meg a két ré­teg életszínvonalában. Az életnívó ugyanis a Munkaidő — — Hétszázmillió forint­ba került ez a gyár. Mo­dern, jól felszerelt A gépi kapacitást mégsem tudjuk kihasználni, egyrészt a szakmunkás-, másrészt a rendeléshiány miatt — fakad ki Zsofinyecz Imre, az öntödei Vállalat So­roksári Vasöntödéjének igazgatója. — Január óta 158-an léptek ki az öntödé­ből, 25-en a mintamű­helyből. Mintakészítőink 30 százaléka távozott, csaknem valamennyien a környező községekben működő tsz segédüzemek­be. Az üzemgazdasági osz­tályon teljes névsort mu­tatnak. Feltüntetve raj­ta a „hűtlenek" legutóbbi órabérét és új munka­helyét. Nyilvántartásuk szerint négyen a dunaha­­raszti Ezüstkalász, öten a szigetújfalusi, hárman a szigetcsépi, négyen a szentendrei tsz-be men­tek. A kiskunlacházi Pe­tőfi Tsz-be öt régi minta­készítő lépett át. Olyanok, akiknek 14.30, 13, 11.80 forint volt az órabére So­­roksárott — Megrendeléssel el vagyunk látva — mond­ja Szűcs Béla, a Petőfi Tsz elnöke. — Főképpen a Csepel Vasműnek, a „Népi­­ ” mintakészítő műhe­lyek mellett jó néhány „népi kohó” működik a ráckevei járás községei­ben. Dunaharasztiban például kettő. Egyik a ráckevei Aranykalász Tsz „gondnoksága” alatt. — Főképpen helybeli, illetve környékbeli mun­kásokkal dolgozunk — érvel itt is a művezető. — Azért nem Rácke­vén működünk — ma­gyarázza az egyik öntő —, hogy ne kelljen annyit utazni. Mert Haraszti kö­zelebb van a fővároshoz. De attól félünk, hogy a rendelkezések értelmében vagy becsukják, vagy Ráckevére helyezik az öntödét. A fővárosi öntödék — tekintettel a munkás­­hiányra — feltehetően akkor is „kaphatók” lesz­nek. .­­ . . “— Mi nem szívesen hagynánk itt ezt a mun­kahelyet — ellenkezik Eschbach József önző. — Jól érezzük magunkat, mert számítanak ránk. Mindent megbeszélnek velünk. — Szóval — ahogyan mondani szokás — érde­keltek vagyuunk a mun­kában — folytatja társa. — És ez majdnem ugyan­annyit számít, mint a 3500—4000 forintos át­lag­k­ereset. Az elhangzott vélemé­nyekben igen sok a meg­szívlelni való. Csak az a baj, hogy a munkakörül­mények, konkrétan: a műhely levegője elma­rad a munkahelyi légkör mögött. Nem lehet gye­rekjáték a pinceöntödé­ben eltölteni a napi tíz órát És nem gyerekjáték a munka sem! A műveze­tő asztala — a kirakat. Itt láthatóak az Arany­kalász öntöde gyártmá­nyai — A Mezőgazdasági Gépgyárnak, az Élelmi­szeripari Gépjavítónak, szerszámgépgyárnak dol­gozunk. Rostélypálcát ön­tünk a Dunai Vasműnek is — hangzik a megren­delők kissé megdöbbentő felsorolása. A különös kooperációk azonban nemcsak öntö­dék viszonylatában­­a­bérnél jóval tágabb fo­galom. Illetve — a bér csak egyik összetevője a sok közül. Igaz, legjelen­tősebb, de korántsem ki­zárólagos tényezője. Ezért nem helyes kategorikusan kijelenteni, hogy jól kalkuláltak, akik stabil munkahelyüket újjal cse­rélték fel. Sokkal nagyobb biztonsággal állítható, hogy néhány — a mező­­gazdasággal még távoli rokonságban sem levő — melléküzemi tevékenység drágán bosszulja meg ma­gát, napi tíz óra Debreceni Ruhagyárnak dolgozunk. — A Csepel Autónak, a Ganz-MÁVAG-nak, a Ha­jógyárnak is készítünk mintákat — folytatja Szecsey Gábor üzemveze­tő. — A tizennégy minta­­asztalos mind taksonyi, haraszti, szigetszentmik­­lósi lakos. Pesti egy sincs köztük. A lakóhelynyilvántartás körül valami hiba van, mert kettőről nyomban kiderül, hogy XX. kerü­leti lakos. — Valamivel tovább tart a közlekedés — is­meri el Müller József, —, de megéri. A­­ soroksári vasöntödében 3600 forint volt a havi átlagom, itt négyezer. Négyszáz forint való­ban nagy különbség. De milyen a két munkahely közötti differencia? A so­roksári gyár mintakészítő üzeme az országban levő legmodernebbek egyike. A lacházi­s korábban tyúkól volt Elszívóberen­dezésről, egyelőre­ szó sincs. Majd az épülő új üzemben... De a koráb­bi nyolc helyett itt napi tíz órán keresztül szív­ják a fűrészporos leve­gőt Lohóka­ pasztalhatóak. A Beloian­nisz Híradástechnikai Gyár üzemi újságja pél­dául azt a meglepő tényt közölte legutóbb, hogy ezentúl a kapcsológépek hídvázainak krómározását a Telefongyár helyett a XV. kerületi Béke Tsz végzi: „Májusban mind­két helyen megtörtént a próbagyártás, amelynek alapján megkaptuk az ár­ajánlatot, ez minden két­séget kizáróan a Béke Tsz-nek kedvezett, ahol egy darab hídváz króma- Amiben a­­ versenyt A próbagyártás eredményeiről mi nem tudunk (?!), a 21 forin­tos kalkuláció azonban enyhe túlzás — jegyzi meg a telefongyári gal­vanizáló műhely vezetője. — A horganyzott hídvá­­zat mi körülbelül 11 fo­rintért adtuk volna és adhatnánk most is, mert kapacitásunk van hozzá. A tsz galvanizálójának adottságait, körülményeit nem ismerem, bizonyos azonban, hogy összeha­sonlíthatatlanul alacso­nyabb rezsivel dolgoznak. A két munkahely más tekintetben sem összeha­sonlíthat­ó. A Telefongyár galvanizálói heti 42 órát dolgoznak. Körülményeik­re jellemző: az ablakban virágok. Ez mindennél — még a negyvenmilliós be­ruházásnál is — többet mond például az elszívó­­berendezések hatásossá­gáról. A rákospalotai galván­­üzem­ nem dicsekedhet ezzel. Meglehetősen pri­mitív körülmények kö­zött folyik a munka. Egészségtelen, rossz leve­gőben — az elszívók elle­nére. És heti 40 órában! Bérek dolgában azon­ban versenyképesek Az október havi bérlista ta­núsága szerint az átlag 3000 forint fölött van. A telefongyári galván­­műhely a szennyvíz automatikus méregtelení­tésére költi a termelési összár 30 százalékát. De nem jut mérgező anyag a csatornába. És bár Rá­kospalotán is igyekeznek, a­ kezdetleges berendezés kevés garancia erre. * . A néhány tapasztalat alapján érdemes lenne afelett is meditálni, ki­fizetődő-e a népgazdaság­nak a nagyüzemek par­lagon heverő kapacitása tozását 6 forintban álla­pították meg, szemben a TRT 21 forintos kalkulá­ciójával.” segédüzem­képtelen is helyenként a manu­fakturális viszonyok visz­­szaállítása, a pajtákból, ólakból és egyéb, más rendeltetésű épületekből varázsolt „üzemekben”. Helyes-e kiterjeszteni a tsz-ek indokolt adóked­vezményét ezekre a vál­lalkozásokra? Szolgálja-e az egészséges konkuren­ciát, hogy magas rezsi­­költségükkel, többféle adókötelezettségükkel az ipari üzemek eleve ver­senyképtelenek ? Visszatérve azonban a kiindulóponthoz: kifizető­­dő-e a munkásoknak az átlagost felülmúló kere­set? Mert való igaz — a néhány példa is alátá­masztja —, hogy a segéd­üzemi munkások jól ke­resnek. Létbiztonság dol­gában viszont a segéd­üzemek nem versenyké­pesek. Érdekes például, hogy a rákospalotai gal­vanizáló műhelyben dol­gozó szövetkezeti tagok fenntartották­­ szakszerve­zeti tagságukat. Mintegy biztosítva a jogfolytonos­ságot. Mintha úgy érez­nék, hogy a jelenlegi helyzetüknek van valami konjunkturális vonása. És amit talán még nem éreznek, de tény: büntet­lenül az emberi szerveze­tet sem lehet kirabolni. Az egészségtelen munka­­körülmények előbb-utóbb megbosszulják magukat. Ma talán még nem ké­pesek felmérni, milyen következményekkel jár, hogy lemondtak a napi nyolcórás munkaidőről. Lemondtak a csökkentett munkaidőről, a kulturált üzemi viszonyokról. Olyan vívmányokról, amelyek nem mérhetők forintban. De életmó­dunknak, életszínvona­lunknak lényeges alkotó elemei. Lukács Mária s­épipari küldöttséggel­­ Szovjetunióban 2111. A Szovjetunió a meg­lepetések országa. Van­nak dolgok, amit látni kell, különben alig kép­zelhető. A gépipari dele­gációval a Rádióipari Tu­dományos Kutatóintézet­ben jártam. Ez az intézet A modellek" Amikor az intézetben Sz. V. Szpírov igazgató a repülés biztonságát szol­gáló műszerek funkciói­ról kezdte tájékoztatását, azt hittem, szanszkritül beszél. Az egyszerű ha­landónak, még ha műsza­ki is, elég nehéz a repü­lésirányítás technikájá­ban tájékozódni. A kü­lönféle műszerek funk­cióját csak műszaki kabi­netjükben értettem meg, ahol szemléletesen műkö­dő modellen mutatták be, hogy egy-egy műszer­ mit mond a pilótának, az adott jelekre milyen művelete­ket kell végrehajtania. Itt tudtam meg, hogy van a leszállásnál a pálya kö­zéptengelyét jelző műszer, a leszállószög regisztráló, a leszállópályától való tá­­volságjelző stb. Igaz, mindez csak nekem volt újdonság, mert­ egy aktív pilóta mindezt tudja. Miután megkaptam az „alapfokú oktatást”, olyas­mit is láttam és hallot­tam, amelyről még min­den pilóta sem tud. Ez a robotpilóta. Egy IL—62- esen próbálgatják pilla­natnyilag. Nem hiszem, nem egyszerűen a rádió­­hírközlés technikájával foglalkozik, hanem a légi­közlekedést biztosító hír­közléssel, vagyis mind­azokkal a hírközlő eszkö­zökkel, berendezésekkel, melyek a felszállást, a megadott útvonalon való repülést és a leszállás biz­tonságát szolgálják. Én tanultam hogy bárki számára is az első pillanatokban fel­emelő érzés lenne, amikor repülés közben a pilóta­fülkébe betekint, s azt lát­ja, nem ül benn senki. A biztonságérzete egy pilla­nat alatt elvész az utas­nak, de aztán kiderül, hogy ez a „pilóta” rendkí­vül megbízható. Arról már nyugati la­pokban is olvashattunk, hogy van robot Most nem katonai gépek robotjaira gondolok, hanem utas­­szállítókéra. Mit tud általában egy utasszállító robot? Tartja a magasságot, a sebessé­get és az irányt Na, per­sze, mindezt legalább a Magyar megbízás A „repülő tudósok” azt állítják, hogy a legnehe­zebben automatizálható a gép leszállása a repülő­térre. Ezt pillanatnyilag még az említett robot sem tudja. De van már olyan berendezésük, amelyet ugyancsak IL—62 utas­szállítókon próbáltak ki, csaknem ezer leszállást másodpilóta felügyelete mellett. Ez a szovjet robot azonban mást is tud. Ért­hető, hiszen nem más, mint számítógép. E szá­mítógépbe beprogramoz­zák a repülés összes ada­tait: a légifolyosó koordi­nátáit, amelyen a gépnek haladnia kell — ez nem egyenes vonal —­, a ma­gasságot, a sebességet stb. A robot rádiójelzéseket is ad a földi irányító állo­másnak: leadja azonossá­gi számát, s repülési ada­tait. A földi állomástól pe­dig veszi saját helyzetét, amit lentről mértek. A kapott adatokat a számí­tógép összehasonlítja a program jeleivel, ha elté­rés van, akkor a számító­gép intézkedik. Végre­hajtja a korrekciókat és visszaállítja a repülőgépet a program szerinti útvo­nalra. A számítógép tehát min­denütt utat tör magának. L. G. Rabinovics konst­ruktőr szerint sz Aeroflot nemzetközi járatain rövi­desen szolgálatba állnak a robotok, no persze, nem pilóta nélkül. ►ra is dolgoznak végeztek vele, és tökélete­sen, a legprecízebb pilóta módjára hajtja végre automatikusan a leszál­lást Itt nincs tévedés, s program ellenőrzött, nem lehet kifelejteni belőle egyetlen fázist sem, a futómű-kieresztést sem. Különös, de ilyen eset már gyakorlott pilótákkal is előfordult. A robot te­hát megbízhatóbb, mint az igazi. A robotpilóta az intézet munkájának csupán egyik érdekessége. Dolgoznak ők magyar megbízásokon is. Olyan megfigyelőrend­szert kell kiépíteniük a MALÉV megbízása alap­ján hazánkban, amely se­gítségével a Ferihegyi re­pülőtérről áttekinthető az ország egész légtere, sőt azon túl is. Erre azért van szükség, hogy az utassor­az intézetről magáról is érdemes néhány szót szól­ni. Igaz, ha már robot­pilóta van, akkor már az is könnyen elképzelhető hogy van robottervező. Ilyenről ugyancsak hal­lottam már, de látni csu­pán itt volt szerencsém. Mit csinál a robot­tervező? Az úgynevezett tervezési stüli” munkát. A műszerek általában mind kicsinyek, nyomta­tott áramkörű panelekből épülnek, tranzisztorokkal, mikroelemekkel. A terve­ző csupán e panelok sé­máját készíti el, azt, mit kell tudnia a panelnak. Az áramkör szerkesztési raj­zot, mely nagy figyelmet igénylő munka, számító­gép végzi egy hozzákap­csolt berendezéssel. Né­hány perc múlva a konst­ruktőr megkapja a panel áramköri rajzát. Ha nem tetszik a megoldás, közli óhaját a géppel és az akár több új változatot is ké­szít Mindaddig dolgozik. Malmi gépek közlekedését még nagyobb biztonsággal tudják szolgálni Érdekes volt Sz. V. Szpirov megjegyzése, amikor arról tájékoztatott minket, hogy fedélzeti műszereik egy részét mű­ködés közben, bemutatták Angliában is.­­ Az angol repülésügyi szakemberek a látottak után kijelentették: e mű­szereket szívesen alkal­maznák saját légijárataik gépein, míg munkája a konstruk­tőr tetszését el nem nyeri. De ha valaki arra gondol, hogy csak egy ilyen be­rendezés szolgálja a ter­vezőt, akkor téved, itt sok minden megtalálható: a lyukszalagos koordináta rajzasztaloktól a legkü­lönbözőbb automata fotó­­sokszorozókig. A tervező itt ténylegesen csak szel­lemi munkát végez. Egy­szóval, nagyszerű intézet Kérdezhetnék: minek ez a nagy felkészülés? A re­pülés biztonságáért. A múlt esztendőben a szov­jet gépek több mint 62 millió utast szállítottak Műszereik is tehát olyan konstrukciók, melyek a megfelelő biztonsági be­rendezésekkel sohasem hagyják cserben a pilótát, mert nincs olyan drága technikai eszköz, amely az ember életével felér. A robotpilóta t­ervező A biztonság mindenek fölött REFT.FKTORFÉNYBEN A MUNK­ÁSIFJÚS­ÁG Fiatal anyák kettős felelőssége Alighanem zavarba ej­tenénk a 14 éves kislányo­kat, ha megkérdeznénk tőlük, miért akarnak ta­nulni, szakmát, pályát vá­lasztani, miért nem ma­radnak odahaza, háztar­tást vezetni. Racionális, természetes igény, meg­változott társadalmi szem- Műveltebb A nő foglalkoztatásának társadalmi összefüggései­vel, az iparban dolgozó nők munka- és életkörül­ményeivel régóta foglal­kozik Turgonyi Júlia, az MSZMP Társadalomtudo­mányi Intézetének tudo­mányos munkatársa, aki nemrégiben megjelent ta­nulmányában a felmerülő kérdések sokasága közül néhány leglényegesebbet meg is válaszol. — Úgy tudom, ön a nők munkavállalásához alap­vetőnek tartja a megfele­lő iskolai, szakmai felké­szülést. — Igen. A leányifjúság továbbtanulási adatait vizsgálva azt látjuk, hogy a legnépszerűbb a közép­iskola, és azon belül is a gimnázium. Vonzásának indoka köztudott. Ugyan­akkor az is közismert, hogy az egyetemi felvétel lehetőségei korlátozottak. Bátrabban ! — Úgy tudom, szép számmal akad érettségi­zett lányok foglalkoztatá­sára alkalmas, képzettsé­gükkel szinkronban levő munkaterület. Vajon ki­használják-e ezeket? — Jelentős már a szá­muk a híradástechnikai, gyógyszeripari gyárakban. Korszerű munkakörülmé­nyek között, de egyre több érettségizett nőt foglal­koztatnak már élelmiszer­­ipari gyárak, a kereske­delem és a közlekedés is. Műveltségükre, nagyobb ismeretükre mindinkább szükség lesz. Óriási kincs ez az új munkásréteg, bát­ran, okosan kellene ener­giájukra, tettvágyukra építeni, vonzóbbá és könnyebbé kellene tenni a lélet és anyagi meggon­dolás jelentkezik a leá­nyok által kitöltött pá­lyaválasztási kérdőíveken. Azt mondhatnánk, egyre reálisabb életszemléletet, jobb gyakorlatot, a nő emancipációját fejezik ki ezek a válaszok. nemzedéket Három szempontból jónak tartom a leányok nagy­arányú gimnáziumi to­vábbtanulását Egyrészt így nagyobb a lehetőség, hogy a tényleg tehetséges leányok arányuknak meg­felelően bejussanak az egyetemekre, másrészt az érettségizett nő, ha ugyan szakma nélkül is, de mű­velten kerül ki az iskola padjai közül A nő anyai hivatása szempontjából ez nem becsülhető eléggé. Mindenképpen pozitív ha­tása lesz annak, hogy az új generációkat korszerű középiskolákban felkészí­tett anyák nevelik majd. Harmadrészt az érettségi­zett lány igényesebben dönthet arról, hogy tudá­sát a társadalmi munka­­megosztásban hol kama­toztassa. De persze, téves azt hinni, hogy nagyobb műveltség csak íróasztal mellett kamatoztatható. Építeni rájuk a munkakezdés amúgy is nehéz első hónapjait, eset­leg éveit. Lehetővé kelle­ne tenni, hogy nagyobb műveltségükhöz mielőbb — még a családi terhek bekövetkezése előtt — megfelelő szakképzettsá­got is szerezzenek. — Egyelőre azért még nem az érettségizett mun­­kásnők vannak többség­ben. Sokan az általános is­kola befejezése után köz­vetlenül az ipari munkás pályát választják. Jelentős hányaduk ipari tanuló lesz, de igen sokan köz­vetlenül az adott lehető­ségeket kihasználva vál­lalnak munkát.­­ Az adatokat elemez­ve, azt láthatjuk, hogy je­lentős az ipari, kereske­delmi, közlekedési pályá­ra induló lányok száma és aránya, de közel se olyan, mint amilyen kívánatos lenne ahhoz, hogy a kö­vetkező nőgenerációnak már ne az anyai hivatás mellett kelljen szakmát tanulnia. Ezt elsősorban a tájékoztatás hibájának, a pályaválasztási propagan­da kezdetlegességének,­­ a társadalmi tradícióknak tudhatjuk be, nem utolsó­sorban a nem megfelelő munkakörülményeknek, a béreknek is.­­ A női munkaerő­hiány, illetve női munka­erő-vándorlás is emellett bizonyít? — Talán legyünk pon­tosak. Általában nincs női munkaerőhiány. Szak­munkások, és azok is bi­zonyos iparágakban hiá­nyoznak. Még van egy (nem túl nagy) női mun­kaerő-tartalék, igaz, nem Budapesten. A nők egyéb­ként sok tényező hatására kevésbé gyakran változ­tatnak munkahelyet, mint a férfiak. Nem teljesen ind — A legsúlyosabb mun­kaerő-gondokkal köztudo­másúlag a textilipar küzd. — Valóban így van, ha az elsősorban nőket fog­lalkoztató iparágakat vizs­gáljuk. Az itt jelentkező munkaerőhiányt nem a nők vándorlási szándéká­ban, hanem az ipar mun­kaszervezési rendjében, a rr munkakörülményekben,az anyai hivatás és az ilyen munkaidőrendszer egyet­ okolt hagyomány tetésénél jelentkező konf­liktusban kell keresni. E munkahelyeken nem egé­szen indokoltan, a gazda­ságosságra hivatkozva, a hagyományok hatására, a munkavégzés rendje — a három műszak. A nők szá­mára, különösen a­iatal anyáknak, ez a lehető leg­kedvezőtlenebb. Világvi­szonylatban és hazánkban is történnek erőfeszítések a terhek csökkentésére. — Az ipari szakmun­kásnők munka- és életkö­rülményeinek javítását azért is tartom külön vizs­gálandónak és céltudato­san javítandónak, mert a jövő generációra két szem­pontból is felelős társa­dalmi kötelezettségek há­rulnak. Egyrészt ez a fia­tal munkásnőnemzedék éli át a legérzékenyebben a technika gyors változá­sát, fejlődését Reális számításnak tekinthető ugyanis, hogy alkotó éle­tük során 3—4, sőt több szakmaváltásnak is ki lesznek téve, s új követel­ményeknek csak szellemi­leg friss, munkájukkal megelégedett, harmonikus emberen tudnak eleget tenni. És az új követel­mények mellett tesznek majd eleget az anyai hi­vatásnak is. Mindehhez az szükséges, hogy a növek­vő anyagi jólét mellett az anyáknak műveltségben is felkészültebbeknek és op­timálisan pihentnek kel lenniük. *. A. A NÉPSZAVA tELEFOMSZÍMAI 224-819* N­ETSZAVA 1909. istenkor 1

Next