Népszava, 1970. május (98. évfolyam, 101–126. sz.)

1970-05-28 / 123. szám

­ A staféta váltói A Tercia bolygó lánya• • • Randevúm volt a ked­ves mosolyú, rádiózva ér­kező Olasz Katalinnal. Ta­lálkoztunk, hogy mint nemzedéke egyik típusát, „kifaggassam” a mai mun­káslányok gondolkodásá­ról, belső árad­atáról. Ami a külsőt illeti, barna haj övezte huncut szemek, s érdekesen szép tekintet. Divatos bőrszoknyát és kardigánt visel. Szövő­Kiderül, ez nem tréfás ugratás, csak szellemes helyzetkép, ő ugyanis nyolc gépet kezel, s ha szakadnak a szálak, vagy géphibák adódnak, akkor több a dolga, és kevesebb a pénze. Ha viszont semmi „zűr” sincs, akkor főleg csak a gépeket figyeli, de többet termel, s vastagabb a boríték ... Ilyenkor ha­vi 1800—2000 forintot visz haza. És így már megvan a stafírungra valója. Hi­szen Kati húszéves lesz ... Megkérdem hát, tudja-e, ki írta az alábbi versso­rokat: „Szövőlány cukros ételekről / álmodik, nem tud kartellekről. / S ha szombaton kezébe nyom­ják / a pénzt... kuncog a krajcár...” — József Attila — vá­laszol kuncogva, hogy ilyen könnyűt kérdezek egy nyolc osztályt végzett leánytól. — Megvettem a kötetét is, de van már öt­­ven-hatvan más könyvem is ....­­ • — És maga miről szo­kott álmozodni? — Egy modernül beren­dezett, szép lakásról — amire már spórolok ... — Hát a versbeli kar­tellekről mit tudna mon­dani ? . — Valami rémlik felő­lány a Kistextben, ahol sok társa közül találomra őt választottam e beszél­getéshez. Szülei és öccse szintén munkások és Abonyban élnek, Kati pe­dig egy gyárukhoz közeli családi házban albérlő­ként. Amikor munkája és fizetése iránt érdeklődöm, meglepően válaszol: — Ha keveset dolgozom, többet keresek ... lük ... De nem tudom, mik azok ... — Próbáljon jellemezni egy-két olyan embert, aki mostani környezetében a legnagyobb hatással volt magára. — Nénje, apám húga az egyik. Ő is itt szövőnő, és én az ő révén kerültem ide. Először tőle tanultam a szövést, s egy ideig ná­luk is laktam. Nagyon dolgos, jó asszony, aki en­gem becsületes helytállás­ra nevelt a munkában és a magánéletben ... A fő­művezetőm, Fenyvesi Feri bácsi a másik, aki szerin­tem szövödénk legjobb mestere. Szigorú, de igaz­ságos ember, és harcol is beosztottjaiért... A fel­nőttélethez tőlük kaptam a legtöbb útravalót... — Mi volt életének leg­nagyobb csalódása? — Hát... mi is? ... — töpreng komolykodva. — Amikor a csendes tanmű­helyből először léptem a szintén csendesnek vélt nagy szövődébe. A gépek akkor még orkánszerűen ható csattogása szinte megdöbbentett... — És mi volt a legna­gyobb öröme? — Olyan még nem volt,­­ de már sok kis dolognak örültem — mondja ne­vetve —, mert otthon így neveltek Szüleimnek ugyanis sokat kellett gür­cölniük és takarékoskod­niuk, amíg saját családi házhoz juthattunk... És így hozzászoktattak, hogy minden kicsi jót örömmel fogadjak ... Felszabadulá­som után például külö­nösen büszke érzéssel vet­tem fel első önálló, 1600 forintos fizetésemet, mert társaim közt nekem volt a legnagyobb teljesítmé­nyem és keresetem... És — Ha munkahelyén má­sokat érintő igazságtalan­ságot tapasztal, próbál-e beleavatkozni, vagy ér­dektelenül hagyja? — Időnként panaszkod­ni hallom a már fél éve felszabadult új szövőlá­nyokat, hogy még nincs állandó gépük, s mindig a hiányzókén kell dolgoz­niuk. Ilyenkor megfigye­lem, vagy másoktól tájé­kozódom, hogyan dolgoz­nak. És ha jól, ajánlom a mesternek, hogy már ne­kik is adhatnának állandó gépet. Aztán ha meggyő­ződik igazamról — meg is teszi... Szóval, segíteni igyekszem az új lányo­kon ... — Ha megismerkedne egy hazánkba látogató és nyugaton élő, jómódú magyarral, vagy más, kül­földi férfival, aki komoly udvarlás után feleségül kérné — hozzámenne-e? — Nem, mert a családo­mat nem hagynám el. És nem tudnám értékelni azt a jó módot, amelyben nincs benne az én mun­kám is. Mert később ta­lán még a szememre vet­né ... — Ha leendő férjének olyan fizetése lenne, ami­ből eltarthatná a család­igen jó kedvem lett, ami­kor a KISZ-ben közös programjaink szervezőjé­nek választottak, mert szeretem a vidámságot... — Voltak-e már mun­kahelyi konfliktusai, és mi miatt? — Néha a Feri bácsival, mert leszid, ha sokat do­hányzom, én meg olykor őt szidom, ha nem javít­ják meg gyorsan valame­lyik gépemet, ha hibás ... ját — vállalná-e, hogy csak háziasszony legyen? — Nem. Engem már nem elégítene ki az ott­honi munka. Az én igé­nyeim ennél már nagyob­bak ... — Legutóbb milyen könyvet olvasott, s abból mi ragadta meg legjob­ban? — Épp a múlt héten fe­jeztem be egy nagyon iz­galmas csehszlovák tudo­mányos-fantasztikus re­gényt, amelynek címe: — E lehetőségek már most is szédítőek, mégis a férfiak, sőt a nők egy ré­sze is úgy véli pédául, hogy a nők nem alkalma­sak vezető beosztásra és közéleti szereplésre. Ma­gának erről mi a vélemé­nye? — Már miért ne len­nénk alkalmasak? Hiszen néhány fizikailag nehéz szakma kivételével a nők már mindenütt helytáll­nak. És vezetőként is, ha eszük s módjuk volt és van tanulni... — Üzemi tapasztalatai szerint a férfiak elősegí­tik-e, vagy gátolják a női egyenjogúság érvényesü­lését ? — Ebben nem látok „Egy bolygó Robinsonját“ Tizenkét űrhajós felfede­ző útjáról szól, akik 12 földi évig utaztak, amíg — öregedés nélkül, de el­romlott űrhajóval — elér­ték egy másik naprend­szer Tercia nevű bolygó­ját. És itt a földéhez ha­sonló létviszonyokat talál­tak — csak emberek nél­kül ... Szerintem ilyesmi létezik is ... Amikor csodálkozom, hogy ilyen fiús könyv is érdekli, megjegyzi: „Ha Tyereskova, a mi világhí­rű szaktársnőnk igazi űr­hajós lehetett, miért ne érdekelhetne engem az ilyen téma?” És tovább meséli a távoli naprend­szer héroszainak kaland­jait. Méghozzá oly érzék­letes beleéléssel, hogy szinte már én is fantá­ziáini kezdek és Olasz Ka­tit, e tipikus modern munkáslányt is a Tercia bolygó hősei közé kép­zelem, akik a világegye­tem tőlünk irdatlanul tá­voli planétájára is elvi­szik az emberi géniuszt. — Szerintem ez száz év múlva már meg is való­sulhat — zökkent vissza Kati a mába. — Nagysze­rű hát, hogy az ilyen könyvek már nekem is érthetőbbé teszik a tudo­mány lehetőségeit... tisztán, de azt tudom, hogy nálunk a nők ará­nyához képest kevés a női vezető. Gyárrészlegünk élén egyébként nő áll, művezetőnek viszont tény­leg nem lennénk alkalma­sak, mert nehéz szerelése­ket is végezniük kell. — Közismert, hogy a fiatalok gyakran bírálják az idősebbek bizonyos né­zeteit és magatartását. Nos, maga is? — Igen, mert sok min­denben jogos ez a bírálat. Különösen abban, hogy már sokat emlegetik ne­künk: „Bezzeg a mi időnk­ben másképp volt...” Márpedig napjainkban a mai életből kell kiindul­ni . — Akkor mit szól Ve­res Péter, a nemrég el­hunyt író ama felfogásé­hoz, amely szerint csak „annak az ifjúnak van jo­ga és szava az öregek fe­lett, aki többet és jobbat akar, és többet és jobbat is tud, s mindezt szebben is tudja, ízlésesebben és emberségesebben tudja megcsinálni — és még csak »­fel sem vág vele«"?­­ — Hát, ha jól meggon­dolom ... — és percekig gondolkodik —, akkor na­gyon igaza van ... Lehet, hogy a mi bírálataink sok mindenben túloznak... És jobban is megérthetnénk az idősek múltra hivatko­zásait, mert ők átélték azt, ahonnan idáig jutottunk. De azt már nem értem, hogy miután sok öreg és Veres Péter is annyit har­colt a múlt ellen , miért vetik a fiatalok szemére, hogy őket már nem ér­dekli ez a múlt... Olasz Katinak és az öregek stafétabotját to­vább vivő nemzedékének ebben igaza is van, meg nem is. Később talán job­ban megértik majd az élet, a múlt és jelen dia­lektikáját. Azt viszont természetesnek kell tarta­nunk, hogy generációju­kat jobban érdekli a jelen és a jövő. Sőt, már a tá­voli jövő, a Tercia bolygó felfedezése is. Mert­­ ez az élet, a fejlődés törvé­nye... • Szenes Imre ...nem túd kartellekről Tizenkét évi utazás — öregedés nélkül Jobban érdekli a jelen GIDÁSZI HARCOT VÍVNAK Kelemen János gátőr Köteleknél aggódva fi­gyeli a gátakat, a szél­korbácsolta hullámzó vi­zet. Nyugdíj előtt áll, és amióta eszét tudja, itt él a folyó mellett de nem emlékszik rá, hogy vala­ha is így megbolondult volna a Tisza. Már a múlt hét szombatján azt jelentették: Tiszafürednél tetőzött a folyó, de azóta olyan az árvédelem, mint egy kitűnően szer­vezett hadművelet. Az ellenség, a pusztító erő­vel tomboló víz egyre nagyobb erők összevoná­sát teszi szükségessé. A Tisza felső szakaszán most már viszonylag ,,béke” van. Az ország­utakon homokzsákokkal, szádfalakkal, gerendák­kal megrakott gépkocsik, katonai alakulatok ro­bognak. Most a Közép- Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság frontján, Ti­­­szafüred és Csongrád kö­zött kell berendezkedni, sajnos tartós, hosszú harcra. Védekeznek a Hortobágy-Berettyónál és a Zagyvánál is, összesen 1200 emberrel, sok száz járművel, géppel. Nincs könnyű dolguk, hiszen több mint 200 kilométer hosszúságban mossa a fa­kadó és a szivárgó víz a gátakat. . Néhány nap alatt 32 buzgárt kellett elfojtani. A számok ön­magukban nem fejezik­­ ki, hogy mit jelent ez a sok tízezer méter, de ha csak 50 centiméteren nem sikerül a vizet visz­­szaszorítani, az elég ah­hoz, hogy kaput nyisson a védvonalakon. Ma már az is nehezen mondja meg, hogy hol a folyó medre, aki idevaló­si, mert ahol egyébként 150—200 méter széles, most 6—7000 méterre terpeszkedik, elborítva m­indent, ami a hullám­térben útjában áll. Ver­­zsenynél, Tiszaroffnál el sem nyughat, állandóan emelkedik és szerdán már 774 centimétert mu­tatott a mérce, 9 centi­méterrel többet, mint amennyi az eddigi maxi­mum volt. Egyed József, Pintér János s a többi gátőr jó ideig még nem fog találkozni az ággyal, az előrejelzések végig a Tiszán rekordáradást jó­solnak, sok helyütt még 30 ezer holdat, megművelt terü­letet „tüntetett" el. Ti­szafüredtől szinte min­denütt dolgoznak. Tisza­­derzsinél szkreperek „tá­masztják" a gátat, 1100 méter hosszúságban erő­sítik, hogy kibírja a ha­talmas nyomást. Szemben, Tiszanáná­­nál, Henter Lajos, Kar­dos Miklós és a többi Kisköre alatt a szom­bathelyi ÁKSZ-osztaggal találkozunk, ez most így dukál: ahol baj van, oda akár az ország másik vé­géből is eljönnek, s ugyanolyan erővel, oda­adással dolgoznak, mint­ha a saját falujukat, ott­honukat védenék. Nagy szükség van rájuk, hi­szen az ÁKSZ-osztagok mindig ott jelennek meg, ahol a legsúlyosabb a helyzet, ahol a gátak már alig tudják tartani a vi­zet. Hat-nyolc méter hosszú vaslemezekkel „szögelik ki” a védvona­lakat. Tiszaroffnál ho­mokzsákkal védekeznek, Tiszabura, Tiszasüly és más községek belterüle­tein is dolgoznak; meg­jelent a fakadó víz. Az országút közelében, a vízből a fák koronája lát­szik csak ki. A vizesem­berek azt magyarázzák, 200 kilométer hosszúság­ban telepítettek a Tisza mentén a hullámtérbe ilyen erdősávokat, s most a gyakorlat­bizo­könnyűbúvár 600 méter hosszúságban műanyag fóliába csomagolja a tel­jesen szétázott gátat. A Kiskörei Vízlépcsőt teljes erővel építik, 1973- ra kész kell lennie, itt már az embert fogja szolgálni a víz. A ma már 200 millió forintot érő földteknőt, ahol meg­vetették az óriás létesít­mény ágyát, védeni kell. Szigeti Ede vezényleté­vel lokalizációs vonalat építenek a körgát körül, hogy ne legyen semmi baj. A földgyűrűben csak egyetlen sávot hagy­tak nyitva, az út kapu­ját, hogy az építkezéshez az anyagszállítás zavar­talan legyen, s az itt dol­gozó 1200 ember is köz­lekedhessen. Veszély ese­tén ezt a kaput egy óra alatt el tudják torlaszol­ni, nyírja, okosan tették: a lombok, a fák védik a hullámveréstől a gátakat. Hegedűs Lajos, a Kö­­zép-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság vezetője szakemberekkel tanács­kozik a következő napok legfontosabb feladatairól. Tudják, nem lehet gyors enyhülésre, levonulásra számítani. — Hatvanharmadik napja védekezünk — mondja. — A Tiszán ál­talában 20—24 nap alatt levonul egyébként az ár. Érdekes, hogy amióta a vízügyi krónikát vezetik, összesen huszonkét alka­lommal fordult elő, hogy 750 centinél magasabb vízállás volt Szolnoknál, de ebből nyolcszor a leg­utóbbi évtizedben. Szer­dán 900 centimétert mér­tünk a városnál, s az áradás tovább tart. A vízhozamra jellemző, hogy­ általában másodr Szajolnál is erősítik a gátat. Szolnokon több is­kolában honvédek lak­nak, a padokban tisztek ülnek, térképek fölé ha­jolva. Tiszaligetnél és a Zagyva torkolatánál mo­zog a föld, a helyi la­kosság is segít, hogy a várost meg tudják óvni a víztől. Tószegen, a falu egyik részét, a bügei te­rületet körbezárta a­­víz, úgy áll most a falu, mint egy sziget, az asszonyok ,,rácsokkal” járnak bevá­sárolni, a gyerekeket is így viszik az iskolába. Martfűnél a cipőgyárat védik. Tiszaug és Csongrád között gépek regimentje dolgozik. Molnár András, Donkor Raymond és sok száz tár­sa hisz abban, hogy az ember erősebb lesz, mint az ár. Nyúl- és jászolgá­takat építenek, védvona­lakat magasítanak, min­dig ott vannak, ahol a legnagyobb szükség van rájuk, sohasem kérdezik, mikor pihenhetnek vég­re, percenként 100 köbmé­ter víz folyik le Szolnok­nál, most 3200 köbméter, tehát harminckétszerese. A több mint kéthónapos éjjel-nappali védekezést most nem pihenés, ha­nem, ha lehet, még fe­szítettebb, még veszélye­sebb időszak követi. Sok minden közrejátszik ab­ban, hogy mikorra vonul le az áradás, a Maros is, amelyen újabb árhullám várható, s a Tisza több mellékfolyója is. Egy biztos: lassú apadás lesz, legalább június 10-ig tel­jes erővel dolgoznunk kell a mi szakaszunkon. A gátak mellett a vízügyiek, a katonák, a munkásőrök, a vízzel va­ló hadakozást önként vállaló ezrek minden megbecsülést megérdem­lő, gigászi harcot vívnak. Moldován Tamás 6200 EMBER - 200 KILOMÉTER SZIGET LETT A FALUBÓL HATVANHARMADIK NAPJA ­gy gépkocsivezető véleménye A munkabérről, az üzemi légkörről, a vezetőiről, és a törzsgárda megbecsüléséről . Engedje meg, hogy bemutatkozzam: Székely Gábor vagyok, az 1-es számú AKÖV rakodásgé­pesítési főnökség gépko­csivezetője és darugépke­­zelője. Tizenöt éve folyta­tom ezt az ipart. Előtte hét évig a szállító szakmában, dolgoztam, ugyanitt. Egy­szóval 22 éve eszem a so­. Semmilyen társadal­mi munkát nem végzek, mert nem adnak. Igaz, nem is kérek. De azért a szakszervezetnek huszon­három éve vagyok a tagja. Vagyis a munkássá válás pillanatától kezdve a szer­vezett dolgozókhoz tarto­zónak érzem magam. — Ha a főnökeimhez fordulok, hogy nem lehet­ne-e valamit változtatni a gépkocsivezetők és daru­­gépkezelők keresetén, mert kevés ez a pénz — legin­kább hallgatnak. Nem mondják, de úgy látszik, mintha azt gondolnák, hogy „menjek el, ha nem tetszik, ők nem segíthet­nek”. — Ugyan hová mennék huszonkét év után? Egyébként is a vállalatom költségén vizsgáztam, gépkezelői tanfolyamot végeztem. Csak az a baj, hogy utána a korábbi bri­főrök, illetve a rakodó­­munk­ások kenyerét. — Nem tartom magam fehér báránynak, követ­tem el jócskán szabályta­lanságot. Nem égbekiáltó, nem anyagi előnyökkel já­ró szabálytalanságot, de mégis. Kárt is csináltam már. Fizettem is érte. De ki nem követ el hibát? Vázvezetői beosztásomhoz képest — a vezetőim ígé­rete ellenére — körülbelül 400 forinttal csökkent a havi keresetem. — Nagy huzavona után két éve teljesítménybére­zést vezettek be. Eleinte kézzel-lábbal tiltakoztunk ellene, mondván, hogy a norma ezen a munkaterü­leten veszélyes az ember­re, az árura és a gépre egyaránt. Persze, mond­hattunk mi bármit, a nor­ma maradt, mi meg vé­geztük a dolgunkat to­vább. Kezdetben akado­zott a munka, de végül is bevált a teljesítménybé­rezés. Sőt, most már az a baj, hogy nagyon is be­vált. Néhány­an jóval töb­bet kerestünk, mint amennyit a vezetőink el tudtak viselni. Megvolt az ötezer forint is a havi 260—270 órára. Gépkocsit vezetünk, darut kezelünk, karbantartunk. Lényegében két-három ember helyett dolgozunk. Gyakran kötözőt sem ad­nak a daruhoz Ilyenkor a biztonsági munkát, a gép kitámasztását, az emelendő tárgy felfüg­gesztését nekünk kell el­végeznünk. — A teljesítménybére­zés megszüntetése után egyre-másra kaptam a megjegyzéseket és olykor­­olykor most is az orrom alá dörzsölik, hogy bezzeg annak idején nagyon be­lenyúltam a kosárba és so­kat akartam markolni. Pedig higgyék el, megdol­goztunk azért a pénzért. — Az órabér visszaállí­­tása után szaktársaimnak több mint a fele elhagyta munkahelyét. Nem kell ezen csodálkozni, hiszen az újonnan belépők is majdnem ugyanazt a bért kapják, mint mi, akik 15—20 éve darus kocsival járunk. Minden szakmá­ban van egy bizonyos be­gyakorlás idő, ami után többet érdemel a munkás, mert többet is teljesít. Mi régiek, most is ugyanany­­nyit teljesítünk, mint ak­kor, amikor teljesítmény­bérben dolgoztunk. A ke­resetünk viszont jócskán csökkent. — Vezetőinket, sajnos, nemigen érdekli, hogy ál­landóan cserélődnek az emberek. Pedig szerintem ez a közöny sokkal többe kerül, mintha jobban meg­fizetnék a régieket. Az új embert megérzi a gép. Az állandó kezelőcserék ki­hatással vannak az üzem­­biztonságra, meg ránk, emberekre is. Menjek el, ha nem tetszik? ­­m ! Az órabér visszaállítása után — A múlt év közepén visszaállították az órabér­fizetést. Vagyis, amikor már nekünk jó lett a nor­ma, a vezetőinknek már nem tetszett. Pedig koráb­ban, amikor hadakoztunk ellene, azzal érveltek, hogy nem mehetünk visszafelé, az órabér már elavult munkabérforma. —­12 forint az órabé­rem. Nem kevés pénz ez, de ezért a munkáért?... Legrosszabb a közöny — Semmi sem olyan rossz, mint a közöny. Ezért különösen jólesik, ha egy­­egy vállalat vezetője, ahol hosszabb ideig dolgozunk, levélben tájékoztatja fő­nökünket tevékenysé­günkről. Nemrégiben is érkezett vállalatunkhoz ilyen levél, amire a leg­utóbbi termelési tanács­kozáson megközelítő pon­tossággal így reagáltak: „az egész levélügy nem lényeges, mert a gépkocsi­­vezetők kikönyörgik meg­bízóiktól az elismerést”. — Nem könyörögtük lel, mert az elismerést nem lehet erőszakolni. Semmi értéke nem lenne akkor az egésznek. Ahol én dol­goztam, onnan is küldtek dicsérő levelet. Mellé 500 forint jutalmat is kaptam. Talán az ötszáz forintot is „linkre” adták? Egyéb­ként jobban esett a dicsé­ret, az elismerő szó az öt­száz forintnál is. — Ilyen és­­ hasonló bosszantások fordulnak elő. De hol nincsenek ilye­nek? Az ember néha aka­ratán kívül bosszantja a főnökét vagy a munkatár­sát és viszont. Csak az a baj, hogy az egyéni sérel­meket a nagyobb közösség is megérzi. — Foglalkoztam már én is azzal a gondolattal, hogy kilépek. Helyem is lett volna, ahol 210 órára annyi a bér, mint itt 260— 270 órára. De itt már min­denkit ismerek. Jó barát­ságban vagyunk, 41 éves fejjel nehéz lenne újra­építeni a baráti kört. Akárhogyan is van, szere­tem ezt a munkát, szere­tek itt dolgozni. Zsidai Pál NÉPSZ­A­V­A 197­0. május 2­5 .

Next