Népszava, 1970. augusztus (98. évfolyam, 179–203. sz.)

1970-08-07 / 184. szám

Elhozzák hely­éről a mak­ói Maros-hidat Megszűnnek a sorompók a Soroksári úton Vasúti felüljáró épül Debrecenben és Pécsett A Hídépítő Vállalat munkáiról kaptunk tájé­koztatást Fábián József főmérnöktől. Elmondotta, hogy az árvíz, illetve a magas vízállás miatt csak most kezdhették teljes erővel az algyői Tisza­­híd alapozásához és Med­vénél a Duna-híd magyar —csehszlovák közös beru­házásban lebonyolításra kerülő rekonstrukciójához. A vasszerkezeteket a Ganz-MÁVAG, a pálya­testeket a Hídépítő Vál­lalat készíti és egyben javítja a pilléreket is. Makónál a Maroson új híd épül, mégpedig oly módon, hogy a régi hidat elhúzzák helyéről és a régi pillérekre építik az újat. Jelentős feladata a vállalatnak a Tokaj—Ra­­kamaz térség hídjainak átépítése. Budapesten a Kacsóh Pongrác úti felüljáró az év végére elkészül. Utána a Soroksári útra vonul­nak a szakemberek, ahol megkezdődik az a több éves felüljáróépítési prog­ram, amelynek során a Soroksári úton végig el­tűnnek a sorompók. Debrecenben a Homok­kerti vasúti felüljárót épí­tik, Pécsett pedig előké­szítik egy csaknem 400 méter hosszú felüljáró építését. A Hídépítő Vál­lalat szakemberei részt vesznek az autópályák felett átívelő kisebb hi­dak építésében is. (v) Jót — rosszul Aki betartja a Gastro­­fol ételeken feltüntetett használati utasítást — pórul jár. Az eredeti cso­magolásban melegített kész étel leve ugyanis a doboz addig láthatatlan repedésein kifolyik, el­vesz. A szakemberek sze­rint azért, mert a cso­magolóanyag tároláskor, hűtéskor megrepedezik. Lehetne jobb csomagoló­anyagot használni, vagy azt ajánlani, hogy a há­ziasszony ne forró víz­ben, hanem kibontva, lá­basban melegítse a Gast­­rofol-ételt. Egyszerű len­ne, mégsem teszik. A mélyhűtött készéte­lek is gyakran okoznak csalódást, ízük néha jel­legtelen, csomagolásuk szintén korszerűtlen; a doboz könnyen elázik, szétnyílik. A vásárláskor nem lehet meggyőződni arról, friss-e az áru, mert a lejárati időt ugyan fel­tünteti a hűtőipar, de­­ a dobozon belül. Mindennapos háziasz­­szonyi bosszúságok, ame­lyeket immár megszok­tunk, s csak legyintünk rájuk? Sajnos, igen. Hol­ott a különböző módon tartósított készételek a korszerű háztartás elen­gedhetetlen kellékei. Gyártásukra sok pénzt költöttek azért, hogy megkönnyítsék a dolgozó nők helyzetét, mindenna­pi életét Apró részletkérdések mellőzésével, a felületes kivitelezéssel egyes válla­latok valósággal megtor­pedózzák e célkitűzések megvalósítását. Hiszen az a háziasszony, aki egy­­szer-kétszer pórul jár, gyorsan visszatér a régi, hagyományos, időt rabló módszerekhez. A jót nem szabad rosz­­szul csinálni. (..) I nyugdíjrendexés Több mint egymillió érdekelt Az alacsony nyugdíjak felemeléséről intézkedő kormányhatározat a ja­nuár 30-i lapokban jelent meg, végrehajtása már­cius elsején megkezdő­dött. Az ezzel kapcsolatos tapasztalatokról és a so­ron levő feladatokról be­szélgettünk a SZOT Tár­sadalombiztosítási Főigaz­gatóság Nyugdíjfolyósító Igazgatóságának vezető­jével, Bérces Jenővel és dr. Kertész István osztály­­vezetővel.­­ Hazánkban a népes­ség számához viszonyí­tottan magas a nyugdíja­sok aránya, és az állam évente 12 milliárd forin­tot fordít az öregek, a munkában elfáradt embe­rek eltartására. Idén 750 millió forinttal növekszik a felemelt és a kifizetés­re kerülő nyugdíjak ösz­­szege — mondotta Bér­ces Jenő. — Az 1 221 296 nyugdí­jast érintő kiegészítés le­bonyolításához több felté­tel megteremtésére volt szükség. A számítások 96,5 százalékát IBM már­kájú elektronikus gépek végezték — folytatta Bér­ces Jenő. — Milyen visszhangra talált a nyugdíjemelés? — Mintegy tízezer ész­revétel, köszönő levél ér­kezett, de kaptunk pana­szos sorokat is. Vala­mennyi levelet megvála­szoltuk. A felszólalás egy része a SZOT szabályozás helytelen értelmezéséből eredt. — A Nyugdíjfolyósító Igazgatóság feladata a hozzátartozói nyugdíj megállapítása — mondot­ta dr. Kertész István — valamint néhány különle­ges segély elbírálása is. Az özvegyi, árva- és szü­lői nyugdíj kiegészítését is az előírásoknak megfe­lelően megállapítottuk Természetesen a mező­­gazdaság nyugdíjasait és járadékosait is érintette ez az átfogó rendezés. (K. L.) Híres operettek — osztrák bélyegeken Graz, Ljubljana, Zágráb Trieszt, Nagykanizsa és Szombathely bélyeggyűjtői a vasi fővárosban augusztus 20-a és 28-a között közös ki­állítást rendeznek. Az ez évi londoni „Philym­­pia 1970” bélyegkiállítás alkal­mából a brit posta három ér­tékből álló bélyegsorozatot ad ki. A bélyegeken eredeti nagyságban és színben az el­ső bélyeg, az 1840. évi ,,feke­te penny ", az 1847. évi kiadá­sú 1 shilling és az 1835. évi 4 penny névértékű bélyegek mása látható. A gépi kezelés miatt valamennyi bélyeget foszforcsíkkal látják el. Az osztrák posta „Híres operettek” bélyegsorozatában a Koldusdiákról, a Víg öz­vegyről és a Varázskeringő­­ről emlékezik meg. A sorozat 7 millió 900 ezer példányban jelent meg. Ez év októberében rendezik meg Varsóban a VIII. nem­zetközi Chopin-zongoraver­­senyt. Erre az alkalomra a lengyel posta bélyeget adott ki. A XI. nemzetközi botanikus kongresszus tiszteletére négy, virágokat ábrázoló bélyegso­rozatot hozott forgalomba az­ USA postaigazgatása. A négy értéket egymással összefüg­gően nyomták. (Dr. S. L.) Szabályozzák a Balaton déli partját Az utóbbi évtizedek egyik legnagyobb part­szabályozási munkája kez­dődött meg a Balaton déli partján. (MTI) Az Országos Vízügyi Hiva­tal évente 40-43 millió forin­tot fordít a déli part feltöl­tési munkálataira. Jelenleg Siófok és Balatonvilágos kö­zött egy holland kotrógép dolgozik, ez évi 400 000 köb­méter anyagot emel ki a tó­ból, amelyet csővezetéken juttatnak a part közelébe, s így 100—150 méter szélesség­ben feltöltik a víz szélső sáv­ját. Az OVH programja a déli parton összesen 40 kilo­méter hosszúságban tervez ilyen feltöltést. Jövőre az Ezüstparttól Zamárdiig dol­goznak majd. Ezekkel a munkálatokkal értékes terü­leteket kívánnak visszanyer­ni, anélkül, hogy a Balatont károsítanák. Évente átlagosan öt kilo­méteres partszakasz feltölté­sét tervezik. Ez évi 15 hek­tár visszanyerését jelenti. A tanácsok a feltöltött terüle­teket átveszik és értékesítik. A közös terveknek megfele­lően a víz mellett közvet­lenül 30—40 méteres sávot nem építenek be, hanem ál­talában sétányokat alakíta­nak ki. A többit parcellázzák, elsősorban üdülősorokat sze­retnének kialakítani. A mun­kát­ az is indokolja, hogy a déli parton a jég is veszé­lyezteti a partot és a védel­met biztosítani kell. (m) fIESTE KRÓNIKA Triciklijével szabálytalanul egy előzésben levő tehergép­kocsi elé kanyarodott Ózdon Karcza Vince 25 éves segéd­munkás. A teherautó elgá­zolta. Karcza Vince a hely­színen meghalt. Hendrícz András 21 éves gépkocsivezető Ózdon dömpe­rével szabálytalanul előzött és összeütközött a vele szem­ben szabályosan haladó mo­torkerékpárral, amelyet Kele­men Kálmán 16 éves segéd­munkás vezetett. A karambol következtében Kelemen Kál­mán a kórházban meghalt. A dömper vezetőjét előzetes le­tartóztatásba helyezték. Siófok és Lepsény között a 7-es főúton Ember László 38 éves gyári munkás motorke­rékpárjával előzés közben szabálytalanul olyan közel sodródott egy személygépko­csihoz, hogy utasát, Barcza Károly 19 éves segédmunkást lelökte járművéről. A szeren­csétlen ember az úttestre zu­hant és a szemben jövő sze­mélygépkocsi halálra gázol­ta. Ember Lászlót előzetes le­tartóztatásba helyezték. Pilis községben körültekin­tés és irányjelzés nélkül egy személygépkocsi elé kanyaro­­dott kerékpárjával Haluska György 64 éves nyugdíjas. A személyautó az idős embert halálra gázolta. Kocsord községben Kovács István 17 éves ipart tanuló kerékpárjával szabálytalanul egy teherautó elé kanyaro­dott, s az elgázolta. A fiatal­ember a kórházban meghalt. Sárvár és Sitke között Kiss Károly József 51 éves köny­velő motorkerékpárjával sza­bálytalanul előzött és eköz­ben összeütközött a vele szemben jövő teherautóval. A motorkerékpár vezetője a kórházban belehalt sérülései­be. Figyelmetlenül vezette mo­torkerékpárját Dombóvár és Dobróköz között Malik János 41 éves anyagbeszerző és az útmenti árokba borult vele. Malik János szörnyethalt. Balatonederics és Balaton­györök között figyelmetlenül vezette tehergépkocsiját a 22 éves Löki Dezső és elgázolta Gotan István 65 éves nyugdí­jast, aki a kórházban meg­halt. Löki Dezsőt előzetes le­tartóztatásba helyezték. Tiszabecs határában fürdés közben a Tiszába fulladt Sza­bó Miklós 26 éves gépkocsi­vezető, veszprémi lakos. Csen­­ger határában fürdés közben a Szamosba fulladt Szőke Sándor 17 éves ipari tanuló. Halászi községben levő kertjükben gyü­mölcsszedés közben a létrával eldőlt és egy szőlőkaróra zuhant Para­­patics István 15 éves tanuló. A szerencsétlen diák a hely­színen meghalt. titka POLESCSUK REGÉNYE NYOMÁN:Cs. HORVÁTH TIBOR lEBtiK IMRE Jó DOLGA VOLT ODÓNAK A SZEMFÜLES ÓT/R/AT , PÉTER MELLETT, MÉGSEM BÁNKÓDOTT UTaS­A. MÉL­TATLANNAK tartotta maga'etoz,hogy csalót szolga­ljon. /nka'bg cik anogt tudott. ORSZÁGRÓL ORSZÁGRA VÁNDOROLT, VÉGÜL Á/VGL/A TÉLÉ verre t'tnkr KÖZBEN EgyRE ARRÓL ÁBRÁNDOZOTT CSALÓ, MaNEAi TUDcSS­atK/K/STa Odo n­épszava A magyar szakszervezetek központi lapja Szerkeszti a szerkesztő bizottság Főszerkesztő: Siklós János Kiadja a Népszava Lapkiadó Vállalat VII. kerület, Rákóczi út 54 Telefon: 224—819 Felelős kiadó: Gábor Márton, a Népszava Lapkiadó Vállalat igazgatója Beküldött kéziratokat nem őrzünk meg és nem adunk vissza Terjeszti a Magyar Posta Előfizethető bármely postahivatalnál, a kézbesítőnél, a posta hírlapüzleteiben és a Posta Központi Hírlap Irodánál (Bp. V., József nádor tér 1) Előfizetési díj: havi 26 Ft Index: 351105 Athenaeum Nyomda, Budapest Rotációs magasnyomás év.: Soproni Béla igaágotó ­ Százötvenezer általános iskolás, 70 000 középisko­lás és majdnem 100 000 egyetemi hallgató és esti iskolás tanszerellátásáról tájékoztatta tegnap az új­ságírókat Bajor Tibor, a Fővárosi Papír és Írószer Kiskereskedelmi Vállalat igazgatója. A Művelődésügyi Minisz­téri­umtól megkapták azok­nak a cikkeknek a jegy­zékét, amelyeknek a diá­kok úgynevezett alapcso­magjaiban benne kell len­niük, a tanácsok oktatási osztályai pedig közölték, hogy milyen cikkekkel ja­vasolják kibővíteni az alapcsomagokat. Besze­rezték az első osztályosok névsorát, a kisdiákokat levélben köszöntötték, s egyúttal közölték velük, — pontosabban a szülők­kel —, hogy hol tudják legközelebb az iskolasze­reket beszerezni. A vállalat az idén 6 millió füzetet hoz forga­lomba, közöttük elegendő spirált is. A hagyomá­nyos félfamentes füzetek mellett famenteseket is kínál, de mivel ezek drá­gábbak — az igazgató ígérete szerint —, csak ott árusítják, ahol az ol­csóbb fajta is kapható. Kérdésünkre, hogy mi a garancia erre, az igazga­tó megnyugtató választ adott: olyan bőségesen van félfamentes füzetük, hogy nem fogyhat ki egyetlen üzletben sem. Reméljük, így lesz. A tavalyinál 20 száza­lékkal több iskolatáskát hoznak forgalomba: ösz­szesen 120 fajtát, közöttük 30 új modellt. A múlt tanévben kevés volt az is­kolakörző és a favonalzó, az idén — import segít­ségével — sikerült meg­felelő mennyiséget bizto­sítani. Általában minden­ből jó az árukínálat — mondja az igazgató —, ta­lán egyedül a félíves és az egészíves rajztábla fogy majd ki idő előtt. A po­lietilén füzet- és ellenőr­­­zőborítékból is valószínű­leg elegendő lesz, annak ellenére, hogy az árvízvé­delemhez rendkívül sok fóliát kellett soron kívül felhasználni. A biztonság kedvéért azonban a tava­lyinál 15 százalékkal több kék csomagolópapírt sze­reztek be. Az igazgató tájékozta­tást nyújtott az árakról is; elmondta, hogy a gyur­ma kivételével, amely a tavalyi 4,50 helyett most 5 forint, egyetlen iskola­szer árát sem emelték. Ha valamit csak a tavalyinál magasabb áron tudtak be­szerezni, akkor is azonos összegért árusítják; a kü­­lönbözetet, a ráfizetést más, kevésbé fontos cik­keken igyekeznek behoz­ Végül arról volt szó, hogy a vállalat a vásár­lók érdekében szeretné elkerülni a csúcsforgal­mat, ezért már most fel­hívja a diákok figyelmét, hogy ne halasszák a be­vásárlást. „Nekünk mind­egy, hogy mikor adjuk el ugyanazt az árumeny­­nyiséget, de a vevőnek távolról sem közömbös, hogy milyen körülmények között szerzi be az isko­laszereket” — mondta az igazgató. Közölte még, hogy a csúcsforgalom ide­jén a nyitva tartás meg­hosszabbításával igyekez­nek csökkenteni a tumul­tust. (g. zs.) Közeledik a tanévkezdés Tan­szerortási előzetes Üdvözlet az elsősöknek — Tájékoztatás az árakról—Ne halogassuk a vásárlást Ritka még, vendégnek számít a boltban az isko­lás vevő (Gonda György felvétele) Kistarcsán épül fel az új Pest megyei vezetőkórház A budai járásé lesz a régi Rókus A Pest megyei tanács legutóbb három tervet juttatott el véleménye­zésre az Egészségügyi Minisztériumba az új Pest megyei vezetőkórház, az „új Rókus” felépítése ügyében. Ezzel kapcso­latban dr. Pénzes János­hoz, a Pest megyei tanács vb-elnökhelyetteséhez fordultunk felvilágosítá­sért: hol és mikor épül fel az új kórház? — Az már végleges, hogy az új kórház Kis­­tarcsán, a főváros hatá­rában épül fel — mon­dotta. — Elképzeléseink szerint az 1044 ágyasra tervezett kórház kiviteli tervei jövőre elkészülnek, és 1971-ben az építke­zést is szeretnénk meg­kezdeni. Az ehhez szük­séges pénz rendelkezé­sünkre áll. — Mi lesz a régi Ró­­kussal és milyen lesz a közlekedés az új kórház­hoz? A metró őrs vezér té­ri végállomásától percek alatt elérhető lesz autó­busszal, vagy HÉV- gyorsjárattal. A régi Ró­kus megmarad a budai járás betegei számára. Az új Pest megyei kór­ház, illetve a régi Rókus ügyében most már rövi­desen végleges döntés születik. A fővárosi ta­nács azonban még nem mondott le arról az el­képzeléséről, hogy a Rá­kóczi úti forgalom meg­javítása érdekében a Ró­­kus-kórháznak a főútvo­nalra benyúló szárnyat lebontassa. (V. P.) AT 505 TELEVÍZIÓJÁT, mert rossz képcsöve he­lyett új, modern képcsövet szerelünk be készülé­kébe. BUDAI VILLANY SZÖVETKEZET, TV- szerviz. Bp.­s I., Lajos u. 37. Tel.: 68—68—68 és 689—743 (X)

Next