Népszava, 1970. szeptember (98. évfolyam, 204–229. sz.)

1970-09-17 / 218. szám

E­­i­gy római színházban 1921 tavaszán ,furcsa című és különös tartalmú szín­darabot mutattak be. A mű — „Hat szerep keres egy szerzőt!” — világszenzá­ció lett és írója rövidesen világhírű. Luigi Pirandello az író neve, szicíliai szüle­tésű német szakos tanár. Első­­ rangos sikeréig szin­te minden műfajban alko­tott már jelentéset — drá­mában is —, de igazán e műve hívta fel a világ fi­gyelmét, s szinte ennek si­kere íratta vele még ugyanabban az évben — a hagyomány szerint két hét alatt — a Vígszínházban most bemutatott IV. Hen­riket. Több mint ötvenéves, amikor a színpadi sikerek beköszöntenek és ez az idő már a legyőzhetetlen pesszimizmusé. Befejezett esetűt — legalábbis, ami a ta­paszta­la­tokat illeti — a „semminek sincs értelme” győzelme ez, mert semmi sem igaz már a kor pol­gári társadalmában, a mo­rál hazug és az igazság is erkölcstelen! Nincs mit tenni! Bizonytalanság és kiúttalanság van mind­azok fejében, kik világuk­kal kiegyezni nem tudnál­­, de odáig se tudnak eljut­ni, hogy forradalommal el lehet söpörni az egészet. Ilyenkor születnek a filo­zófiai kiskapuk, a mene­külés felemás útjai. A tár­sadalom előli szökés, a magának élés megterem­tése önként vállalt Robin­sonként egy valóságos, vagy mesterségesen kiala­kított szigeten. Az embe­rek gyilkolják egymást halomra, az ő dolguk, ne­kem semmi közöm hozzá — mondja ez a filozófia. Hiszen: „Nem igaz tehát, hogy az emberek azért él­nek együtt, hogy segítsék egymást, azért telepednek együvé, hogy háborúskod­hassanak." — írja Piran­dello és ennek a szökési kísérletnek egyedi illuszt­rációja a IV. Henrik. L­egendás hírű mű: az intellektuális dráma pél­dája. S 1941-es első hazai bemutatója (a mostani rendezővel, Várkonyi Zol­tánnal a címszerepben, akkor Pünkösti Andor ren­dezésében) — még csak to­vább erősítette ezt a le­gendát. Mindenki jogosnak érezi a szökés vágyát „a háborúba ájult. ..” világ­ból s nyilvánvalóan ez a vágy akkor nagyon-na­­gyon is tisztességes volt. A sikernek ez volt hát egyik kulcsa és a másik — a mély kútból szóló kollé­gák megható szava szerint — a kivételes tehetségű fiatal főszereplő kemény­nek és újnak, valóságo­san realistának ható sze­repfelfogása. Ez utóbbi ki­emelése — szinte egysze­replős drámáról lévén szó — természetes, és való, ami való, ezt a művet egy kitűnő címszereplő sikerre tudja vinni. Még akkor is, ha az idő éppen nem segít a mű üzenetének, vagy ha ellene dolgozik is. Egy alapjaiban jó közérzetű világban nehezen tud a „vendetta”, ha kell, egy életen át tüzelő bosszúér­zetének és a német filo­zófiai determinizmusnak ez a szép keveréke leszáll­­ni a földre. De mint ta­nulságos játék és teljesít­mény, vonzó múzeum. V­árkonyi Zoltán tudja ezt a darabot. Kicsit talán jobban, mint kellene. Oly­annyira birtokában van, hogy csak a lényegét nyújtja át nekünk, az ő általa értelmezett — és valljuk meg, kitűnően ér­telmezett — lényeget. Nem zanzásítás ez, csak a színpadi funkcionalitás­nak máskor mindig szá­­monkért — itt könyörte­len végrehajtása. Egy em­ber ügyéről szól a dráma, s valóban egy ember ügyé­vé tette a rendező. Ezt az embert a színpadon Latí­­novits Zoltán teremti meg. Méltó utódja lehet rende­zőjének (lehet, mondom, hiszen nem láttam Várko­­nyit akkor, csak a kora­beli tudósításokból követ­keztetek), de nyilván más. Ő a Latinovits. Szerep­építkezése: a két részben játszott mű első felében „megkoreografált” torna­­játék. A fizikum hatalmas sportteljesítménye, hogy a második részben mintegy ellenpontozásként megje­lenjen az értelem — sőt a mű legendás intellektusa. Ugyanolyan bravúros tel­jesítményt nyújtva most, mint amilyent láttunk az elsőben. A baj csak az, hogy ez az ellenpontozó szerepfelfogás nem nyil­vánvaló az első rész alatt — nincsenek a kibontako­zásra jelzések, holott az írott mű kínál ilyeneket —, s ezért idegenül, értet­lenül nézzük a harsány teljesítményt. Szinte összedőlt ezért az első rész, s figyelni kell erre, még akkor is, ha megejtően szépen igazol vissza a második. Van egy pillanat, amikor Latino­vits olyat produkál, amit néző nem felejt, míg vala­ha színház lesz, és róla szólni lehet. Ez pedig az, amikor a két kép az os­toba kísérletnek megfele­lően, életre kel, oly pon­tosan, — most ez az elkop­tatott jelző a legjobb — félelmetesen pontosan ér­zékelteti az igazi őrületbe taszíttatás lehetőségét —, ekkor minden színpadi rezdülése oly „szörnyűen szép igaz” —, hogy örökre rögzíti, emlékezetből ki nem törölhetővé emeli a pillanatot. M­indenki, aki még a színpadon van, hálátlan­nak tűnő feladatként az ál-Henrikért van. De van, aki jól van érte. Úgy érez­zük, elsősorban Tomanek Nándor és Szatmári Ist­ván. De elfogadható volt Bánki Zsuzsa, Zách János, Pándy Lajos és Tahi Tóth László. Üres volt a két fiatal Kovács István és Venczel Vera. Most vala­hogy jelzésszegénységben szenvedtek, pedig az üres­séget is életre lehet kelte­ni. S kivételesen — ritkán fordul elő a sokat bizonyí­tó Láng Rudolf esetében — zavarónak tűntek a jel­mezek. A szép és okos díszletben — Fábri Zoltán munkája — ügyetlennek és stílustalannak láttuk ezeket a ruhákat. Szalontay Mihály Az első idei bemutató Luigi Pirandello, IV. Henrik Tényhamisítás — képekkel „Szárnyaló” százforintosok — a továbbiakban szárnyaló milliók — sorsáról láthattak kisfilmet va­sárnap a tv nézői. A kisfilm szerzői, egy korábbi né­pi ellenőrzési vizsgálat tényét — és néhány szám­adatát — alapul véve, arról kívántak képet, illetve képsort adni: mennyibe is kerül az iskoláztatás, és melyek azok a külön költségek, amelyek a tanév fo­lyamán megterhelik a szülői pénztárcákat. A szándékkal, sőt a KNEB-visgálat tényeivel — utóbbiakat lapunkban is ismertettük — nincs is semmi probléma; régóta kifogásolja, teljes joggal, a sok száz ezres szülői tábor az iskolai „különkiadá­sokat", amelyek közül sokkal maguk a pedagógusok sem értenek egyet. A vasárnapi kisfilmben azonban — a pedagógu­sok nagy megdöbbenésére és felháborodására — né­hány torz és igazságtalan vád, tényhamisítás is „ké­pet öltött”. Egy példa a képekkel elkövetett tényhamisítás­­ra: arra a kérdésre, hogy a szülő a többletkiadás megtagadása esetén tart-e pedagógiai „megtorlás­tól", 37 százalék nemmel válaszolt. E tényt tálalva, azt érzékelteti a képsor, hogy a többi 63 százalék bi­zony feltételezi a jegyrontást. Jutalék (biztosítótól, könyvterjesztőtől, OTP- tól): a kisfilm szerint ezekből tetemes sápot húznak a pedagógusok, akiknek — a képeket alapul véve — érdekük minél több kiadást zúdítani a gyerekek szü­lőire. Befejezésül, a kisfilm mondanivalóját mintegy keretbe foglaló, szemléltető képsor: kirepül a szülők zsebéből 70 millió forint é­s vándorol, gyors szárny­­csapásokkal a pedagógusok mély öblű zsebeibe. Egy fontos, politikus és a pedagógia szempont­jait igen nagy tisztelettel kezelő vizsgálat adatait, tényanyagát így kiforgatni, helyenként kifejezetten meghamisítani, véleményünk szerint nagy hiba, ár­talmas és visszatetszést keltő játék több millió tv­néző jóhiszeműségével. Köztudomású, hogy nincs ma Magyarországon egyetlen olyan pedagógus sem, aki rosszabb jegyet adna a sorsjegyet, vagy a biztosítást visszautasító szülő gyerekének, ez a durva, primitív eljárás sohasem került, nem is kerülhet a pedagógia fegyvertárába. A pedagógusok százezres tábora a tö­redéknyi, egyébként pénzügyi rendeletben biztosított ,,százalékról” is évek óta szívesen lemondana, hogy több idő maradjon oktatási tevékenységre és több le­gyen a szabadideje. Nem a milliók, nem a 70 milliós szülői kiadás szárnyalt ebben a kisfilmben, hanem a készítők fan­táziája kapott ,,gellert”, csapódtak be rosszul, téve­sen fogalmazott következtetéseik, ellentétben a KNEB-vizsgálat megfelelő helyekre­­ és intézmé­nyekhez címzett következtetéseivel. A magyar peda­gógustársadalom ezt a kisfilmet nem érdemelte meg, a képekkel elkövetett inszinuációt csakis elutasítani lehet. V. M. Új magyar opera: Az ember tragédiája Nyolcvanhetedik évad­ját nyitotta meg társulati ülésével szerdán az Ope­raház. Lukács Mik­lós igazgató köszöntöt­te a társulat tag­jait, köztük az újonnan szerződött művészeket. Az operaház magánénekese lett Berczelly István, Le­­hoczky Éva, Vadass Kiss László és Szegleth Ferenc, az új ösztöndíjasok: Csen­­gery Adrienne, Forgács Júlia, Kováts Kolos, Öt­vös Csaba, Németh József és Róka István. Nagy Fe­­rencet az Erkel Színház karigazgatójának, Angyal Máriát segédrendezőnek szerződtették. A balett-együttes a balett intézet négy most végzett növen­dékével bővült. Az új évadban tovább bővül a repertoár. Ünnepi feladat Bartók három színpadi művének felújí­tása. A bemutató szep­tember 26-án lesz a ma­gyar operák hete kereté­ben. Folytatódik az az ör­vendetes gyakorlat, hogy az Operaház évadonként egy-egy új magyar művet mutat be. Az idén Ránki György ,„Az ember tra­gédiája" című operája az új alkotás. Magyar zene­szerző magyar író reme­két vitte operaszínpadra ez alkalommal. Felújítják Richard Strauss Rózsalovagját, amely régóta hiányzott a repertoárból A Wagner - tetralógiából az idén a Siegfriedre kerül sor. Az Erkel Színházban felújít­ják Johann Strauss Ci­gánybáróját, valamint a Pillangókisasszonyt és Puccini Gianni Schlecht­­jét. Bemutatják Donizetti Csengő című operáját. A balettműsor A rosszul őr­zött lány című klasszikus művel gazdagodik, amely­nek betanítására Sir Fre­derick Asthon érkezik hozzánk. Koreográfiájával a darab már világsikert aratott. Az induló évadban is számos világhírű külföldi művészt hallhat majd a közönség. A többi között fellép hazánkban Renata Scotto, Nicolai Gedda, Ma­rio del Monaco, Riacomo Aragall és Anja Silja. Számítunk Grace Bumb­ry, Montserrat Gaballe, Peter Schreier és Raírta Kabaivanska szerepléséé­r­e is. (MTI) NÉPSZAVA 1970. szeptember 17 ■ •■■■■■ iIBBBBBBBB!IBBBBBBBB S 5 * I A HIT PI­LMJEfl Trilógia Nem varázslat, vagy szellemidézés — csak a technika újabb, szinte már „mindennaposnak” tűnő bravúrja. A film alapja, kiindulási pontja a harmonikus szépségű görög vázarajz. És Bod­­rossy Félix rendező érde­kes, egyedi eljárással (szabadalmának lényege, hogy a figurák két dimen­zióban, bábos megoldás­ban forognak-peregnek) szinte életre kelti a raj­zok nyomán a görög mi­tológia kétes-fenséges hő­seit, szereplőit. Elsősorban nem a tech­nika újabb bravúrját di­csérem a kitűnő rajz­filmben Mondhatnám azt is, nem az eszközök, ha­nem az általuk elmondott gondolatok a fontosabb elemei Bodrossy Félix munkájának. Ugyanis a régi művek harmóniájá­ban levő szellemi gazdag­ságot, önnön szakmai ala­posságát és modern tö­rekvéseit az a­­havallja, hogy a mához illően, tu­datos ismeretterjesztési, bölcsen tanítói szándék­kal mesélje el a klasszi­kus kultúra, művészet és irodalom alapjait, Hellasz isteneinek izgalmas ka­landjait. Boszorkányper ördögűzés — sátáni esz­közökkel. Ez esetben ta­láló a MOKÉP reklám­­szövege. Az új csehszlo­vák film valóban ördö­gien kegyetlen, sátánian véres, naturalistán hát­­borzongató. Negatív hőse, Boblig van Edelstadt félé inkvizitor, aki iszonytató pusztítást visz végbe — rafinált és kegyetlen kín­vallatások közepette — a boszorkánysággal gyanú­sított nőszemélyek között, összesen 105 ember kerül máglyára. Majd némi for­dulattal a piromániás, megszállott őrült megnő­sül, s boldog öregkort él meg neje oldalán. Otakar Vávra rendező alkotása Václav Kaplicki regénye nyomán készült, amely utolsó morvaor­szági boszorkányperekről regélt, az 1678—1685 kö­zött lejegyzett inkvizíciós periratok alapján. A ren­dező arra használja a haj­dani történelmi eseményt, hogy ítéletet mondjon a mai történelem, illetve a közelmúlt koncepciós pe­rei felett. Ám „rejtett” mondanivalójához nem teremt megfelelő filmi ke­retet, vagy ha úgy tetszik, kimerítő és alapos filmi parabolát, így játéka —­ amely tartalmaz ugyan néhány durva erőszakolt mára utalást — nem több, mint amolyan félelmetes és véres játék. Játék a kitűnő színészekkel (Vla­dimir Streral, Elő Ro­ma­ncik, Lona Valentová, Lola Skrbkova tehetsé­gével) és a néző idegei­vel ... Csak a halott válaszolhat Krimi — izgalom nél­kül! Pedig hulla is akad benne — a páncélszek­rényben, sőt még a tele­fonfülkében is. S a sze­replők is meglehetősen „rejtélyesek”. Az egyik például veszedelmes di­­verzáns, a másik „orvlö­­vész” — és még az egy­ik hulla sem igazi, „személy­azonosságáról” kiderül, hogy már kisfiú korában meggyilkolták. Végül is az új lengyel krimi — az átlagosnál is unalmasabb. Kitűnő alta­tószer — dorlotin — a rosszul alvóknak. A rend kedvéért: a rendező Andr­zej Wydrzynski volt. Gantner Ilona Október 5—10 Pécsi filmszemle A Szerelmesfilmtől — a Szerelemig. Akár alcím­ként is szerepelhetne ez a mondat mai tudósításom élén. Hiszen október 5-én este Szabó István Sze­relmesfilmjével nyit a pécsi filmszemle — a zá­róünnepségen pedig Makk Károly alkotása, a Szerelem kerül bemuta­tásra. Ezekben a napokban — a mecsekalji város ven­dégszerető jóvoltából — ismét a magyar film ke­rül a „terítékre”. A „Hun­nia” elmúlt esztendei „kulturális termékeiről” vitatkoztunk a vitákon — B. Nagy László „A magyar film jelenlegi helyzete” című előadásá­nak nyomán — a szak­mai megbeszéléseken a közönség, a mozi­néző be­vonásával. Elkészült a nevezett filmek listája is. Ezek szerint a pécsi filmszem­lén a Szemüvegesek, az Arc, az Ítélet, az Isten hozta, őrnagy úr, az Uta­zás a koponyám körül, a Virágvasárnap, az Im­­posztorok és a Szemtől szembe című alkotások vetélkednek majd a zsűri­­és a közönség díjáért.­­Azaz, idén a társadalmi zsűri a két fődíj és a szí­nészi kitüntetések mellett .— kiadja a legjobbnak találtatott operatőr, zene­szerző, forgatókönyvíró díját is. És újdonságnak számít az is, hogy a fris­sen elkészült magyar fil­mek bemutatói mezőnyé­ben (Bacsó Péter: Kitö­rés, Mészáros Márta: Szép lányok, ne sírjatok mel­lett) két televíziós film is szerepel. Mégpedig: Mó­ricz Zsigmond Pillangója (rendező: Esztergályos Károly) és az Igéző, amely Lengyel József művéből készült. Szinetár Miklós rendezésében. Az idén tízesztendős a Balázs Béla Filmstúdió, így a filmszemlén majd' mindennap sor kerül fia­tal tehetséges stúdióta­gok alkotásainak bemuta­tására. G. I. Madách Színház: A tetovált rúzsa (7). — Madách Kamara Színház: Vonó Ignác (7). — Vígszínház: IV. Henrik (D. b. 1. ea., 7). — Pesti Színház: A hús és a csokoládékatona (7). Fővárosi Operettszínház: Né­gyen pizsamában (7). — Jó­zsef Attila Színház: Canter, bury mesék (7). — Mikrosz­kóp Színpad: A tetőn dolgoz­nak (fél 9). — Kamara Va­rieté: Kolumbusz tojása (9 és fél 9). KOSSUTH RADIO 4.30: H. Idej. 4.33: Hajnaltól reggelig. Közben 5: H. Időj. 5.31­: Reggeli krónika. 5.44: Falurádió. 5: H. Idej. 5.30: H. Időj. 6.45: Műsor. 7: Reggeli krónika 3. 7.15: Körz. idej. 7.30: Új könyvek. S. H. Idős. 8.05: Színház- és moziműsor. 8.30: A Clark Sisters műsorá­ból. 8.35: Kozmosz. 9: Pucci­ni: Pillangókisasszony (há­rom felv. opera). 11.41: Ádám Jenő népdalfeldolgozásaiból. 12: Déli krónika. 12.20: Ki nyer ma? 12.30: Melódiákok­tól. 13.40: Község a főváros­ i MŰSOROK­ árnyékában. 14: Népi zene. 14.25: Harcban születtek... — I. 14.39: Sáncalja — VI. 15: H. Idős. 15.10: Mihály And­rás: Három darab régi stílus­ban. 15.35: A szép Heléna (részi.). 15: A világgazd. hí­rei. 16­.05: Bach: D-dúr ver­senymű három hegedűre és zenekarra. 16.28: A közokta­tás fóruma. 16.48: Az élő nép­dal. 17: H. Idős. 17.05: Idő­szerű nemzetközi kérdések. 17.13: Az MRT énekkara Ko­dály-műveket énekel. 17.35: Tanácsaink az új törvényter­vezet tükrében — kerekasz­­tal-beszélgetés. 18: Az Állam­ Népi Együttes műsorából 18.28: Yokohama kék fényei (zenei mozaikok Japánból). 19: Esti krónika. 19.25: Kriti­kusok fóruma. 19.35: Az MRT szimf­­zkrának hangversenye. Közben 20.15: Fekete István két írása. 30.57: H. 21: Made in Hungary. 21.30: Haydn­művek. 22: H. Idős. 22.15: Közv. a vívó-világbajnokság­­ról — Ankarából. 22.33: la­katos Lajos cimbal mozik. 22.48: Harangszó, száll a messzeségben . . . (versek). 23: Mathis, a festő (részi.8. 24: H. Idős. o.io: André Se­govia gitározik. PETŐFI RÁDIÓ 8.05: Szimf. zene. 8.45: Kül­politikai figyelő (ism.). 9: Né­­pi zene. 9.30: Ipar a szabad ég alatt (összeállítás). 10: A zene hullámhosszán. 11.50: Magánvélemény közügyek­ben. 12: Könnyűzenei híradó (ism.). 12.30: Kórusok, hang­szerszólók. 13: H. Időj. 13.03: Győri stúdiónk jelentkezik. 14: Kívánságműsor kettőtől -» hatig!­­«: H. Időj. 18.10: El­adó birtokok (rádiój.). 18.57: Rádióhangversenyekről. 19.27: Szovjet népek dalaiból­ 19.54: Mese. 20: Esti krónika 2. 20.25: Új könyvek. 20.28: Ta­­rimenes utazása — I. (Ifj. Rádiószínpad). 21.02: Holnap közvetítjük... 31.33: Könnyűz. 21.52: Romantikus kórusmu­zsika. 22.07: Operettdalok. 22.30: A Senki szigete. 22.40: Dzsessz. 23: H. Idő­. 23.15: Tánczene — Varsóból, Prágá­ból és Berlinből. 24: H. Idős. TELEVÍZIÓ ITV. 9: Olvasás (ált. Isk. 2. oszt.). 2.55: Magyar nyelvtan (ált. Isk. 5. oszt.). 11.05: Ké­mia (ált. isk. 8. oszt.). 14: Ol­vasás (ism.). 14.35: Magyar nyelvtan (ism.). 15.50: Kémia (ism.). 17.58: Műsor. 18. H. 18.05: A muzsika apró köve­tei (a Tv-híradó kisfilmje). 18.35: Reklám. 18.50: Mese. 19: Régi kórusmuzsika. 19.15: Mindenki közlekedik... 20: Tv-híradó. 20.20: Magyarázom a jövőnket... 1­5: A mező­gazdaság. 20.30: Az öröklés (magyar film). 22: Tv-híradó 2. 22.10: Ember és írás (A mai magyar prózairodalom kérdései). POZSONYI TV 9: Dokumentum. 9.30: Pá­rizs meghódítása (ism.). 10.40: Dalok. 11: Ifjúsági fórum. 11.35: Tv-híradó. 15: Szlovan Bratislava—Brno jégkorong­­mérk. 17.15: Közönséges nap (tv-rip.). 17.35: Szökőkutas óra (tv-játék). 18.40: Mese. 19: Tv-híradó. 19.10: Néprajzi dók.-film. 20.05: Kis filmtör­ténet (Az angolszász film­gyártás 1945-ben). 21.20: Nép­táncok. 21.40: Autósok, moto­rosok. 22: Tv-híradó. 22.20: Egy hét a hokipályán. Harcok, szerelmek, kalandok egy költő életében...­­• MCTI KOMÉDIA SZÍNES magyar film 14 éven felülieknek! Bemutató: szeptember 24. BUDAPESTI KÖZLEKEDÉSI VÁLLALAT FELVÉTELRE RERES VILLAMOSKOCSI-VEZETŐKET és AUTÓBUSZVEZETŐKET Jelentkezhetnek: 8 általános iskolai végzettségű, 20. élet­évet betöltött, szakképzettség nélküli férfi- és nődol­­gozók, mert vállalaton belül KIKÉPEZZÜK VILL­AMOSKOCSI-VEZETŐNEK! 21. életévet betöltött férfi gépkocsivezetők, akik 1 éves — 3,5 tonnás — tehergépjármű-vezetői gyakorlattal ren­delkeznek, vállalaton belül KIKÉPEZZÜK az autóbuszvezetésre jogosít© „D" KATEGÓRIA VIZSGÁRA! Bérezés a kiképzési idő alatt ki a kollektív szerződés szerint Minden dolgozó és családtagja részére autóbuszra, villamosra és HÉV-re szóló díjmentes utazási igazolványt biztosítunk JELENTKEZÉS: BUDAPEST Vn. KERTÉSZ UTCA 1.

Next