Népszava, 1970. szeptember (98. évfolyam, 204–229. sz.)

1970-09-19 / 220. szám

Egy kislány visszalépett Elrejtett A kérdező a Felsőokta­tási Pedagógiai Kutató Központ volt. Válaszoltak: a Műegye­tem felvételi vizsgája elől visszalépő fiatalok. 44 közül 15 kérdőíven a visz­­szalépés indokaként „szo­ciális ok” szerepelt. Csepp a tengerben, de sóra változtatja az ízt. Ti­zenöt tehetséges, jó ered­ménnyel érettségizett fiú és lány anyagi okok miatt fordult vissza az egyetem küszöbéről. Munkás- és parasztcsaládok gyerme­kei. Lehet, valószínű, hogy jó mérnök lett vol­na belőlük. Ha­­ nincs ott az a bi­zonyos „szociális ok”. Kilenc gyerek Az egyik leány ezt írta a kérdőív végére: „Kilen­cen vagyunk testvérek, egy nővérem egyetemista, nappali tagozaton, válla­lati ösztöndíjjal. Hét kis­korú gyerek van a csa­ládunkban, közép-, illetve általános iskolába járnak. Édesanyám beteges. Havi jövedelmünk 3000 forint, emellett nem várhattam el szüleimtől, hogy költ­ségükön taníttassanak. Vállalati ösztöndíjat nem kaptam...” Az iskola, ahol Szabó Irén, a kilencgyermekes cit­észmester leánya a nyá­ron képesítőzött, Békés­csabán van. Út-, Híd- és Vízműépítési Technikum, pontosabban most már szakközépiskola, hiszen az idén végeznek itt utoljára tech­nikumi osztályok. Kevés ilyen jellegű iskola van az országban, összesen csak még kettő, egy Székesfe­hérváron, egy Budapesten. Nem furcsa-e kissé, hogy egy ilyen, a szakem­berképzésben kulcsfontos­ságú iskola végzős növen­dékének — munkásdiák­nak — nem ajánlanak fel sehol vállalati ösztöndí­jat? Dr. Barna Bálint igazgató először csodálko­zik, azután behoz egy fél méter hosszú listát. — Tessék, idén ennyien kértek tőlünk végzett technikusokat. A Hídépí­tő például tizennégyet, a Vízgépészet tizenötöt, a Kelet-magyarországi Víz­ügyi Igazgatóság tízet. So­roljam tovább? A 124 ké­pesítőző diákunk összesen 302 állásajánlatot kapott. A vállalati ösztöndíj en­nek szoros függvénye. Ha ugyanis adunk, mondjuk öt végzőst egy vállalatnak, azzal a feltétellel, hogy cserébe adjon három gye­rekünknek vállalati ösz­töndíjat, azonnal és egy­mással vetélkedve fel­ajánlják. Elmaradt válasz Hol történt hát a hiba, hol kallódott el Szabó Irénke ösztöndíj-lehetősé­ge? Próbáljuk boncolgatni a nyári hónapokat az igaz­gatóval és Endrész László igazgatóhelyettessel. Fur­csa kép kerekedik ki. A kislány, valamikor a má­sodik év végén, bejelen­tette: térképész szeretne lenni, és kérte, szerezzen ehhez vállalati ösztöndí­jat az iskola. Eltelt két év__ Térképészkereslet nem volt, ma sincs külö­nösebben. Szabó Irén nem kapott választ De — s ez tény — nem kapott olyan ajánlatot sem az iskolától, amely más szakra irá­nyítva, egyéb lehetőséget adott volna neki. Az a bi­zonyos törődés ... Az, hogy valaki az iskola ve­zetői, a tanárok közül fel­tegye neki a kérdést: „Minden rendben van a továbbtanulásoddal, győ­zitek majd anyagilag?” — elmaradt — Aki kért ösztöndíjat, megkapta, sőt hirdettük is a különböző lehetőségeket — érvel dr. Barna Bálint. — Irén ... ő nem jött hoz­zánk. Nem kért tőlünk se­gítséget ... Szégyenlősség? A szegé­nyebb sorsú gyerek ösztö­nös érzékenysége ? Az, hogy nem öröm kérni, jobban esik, ha felajánl­ják, ha elhozzák a segít­séget? Keresem a motivá­ciókat. Szabó Irén a Körös­parton dolgozik, vízdíj­­számlázó most a békés­csabai Víz- és Csatornamű Vállalatnál. Vékony, gye­rekarcú, fekete kislány, barna szemének pillantá­sa meglepetten és riadtan röpköd. Az a típusú em­ber, amennyire első látás­ra meg lehet ítélni, aki ne­hezen oldódik, sok benne a zárkózottság, a félszeg­­ség. — A másodikban kér­tem: ha lehet, térképész­nek tanulnék a Műegyete­men, ott tanul most a nő­vérem, mérnök lesz, ő ka­pott vállalati ösztöndíjat. Akkor nem kaptam vá­laszt. Aztán a képesítő évében — már nem szól­tam senkinek... — Miért? — Hát... nem is tu­dom. Nem nagyon szere­tek kérni, arra gondol­tam, ha szükség van ráta, biztosan megkérdeznek ... Más szakra? Azóta sokat gondolkoztam ezen. Kez­dem itt megismerni ezt a munkát, most már szíve­sen elmennék más szakra is. Ha sikerül... Megtorpanás A csabai kis házban hét kiskorú gyerekre keres a szövetkezetben dolgozó 49 éves cipész. Egyik lányát már egyetemre küldte, két gyereke gimnáziumban ta­nul. Az anya maga varrja köpenyeiket, valamennyi gyerek napköziben étke­zik, általános iskolások is, gimnazisták is. A nagy­lány, Etelka egész nyáron dolgozott, hogy némi „tő­két” gyűjtsön a második egyetemi évhez. Mert a 3000 forintból nem kilenc , hanem egyetlen gyere­ket is gond lenne tovább taníttatni. A cipészmester vállal minden áldozatot. Azok közé a szülők közé tarto­zik — s nem kevés ilyen munkásember akad —■, akik megvonják maguktól inkább a falatot, de tehet­séges lányukat, fiukat megpróbálják iskoláztatni. A nagylány, az eminens diák tanulásához a társa­dalomtól is segítséget ka­pott. A kisebbik lány, Irén számára — valahol el­akadt ez a forrás. Lan­kadt a figyelem; egy munkásgyerek — nem hosszú időre, de éppen a kritikus jelentkezési pe­riódusban — kikerült a fi­gyelem látószögéből. Nem kapott sehonnan sem ösz­töndíjat. Ezért nem mert vállalkozni a felvételi vizsgára. Mert — hátha si­kerül ... Munkahelyének igazga­tója azt mondta, amikor beszélgettem vele, azt sem tudta, hogy Irén egyetem­re jelentkezett. Visszalé­péséről sem hallott. Miért is hallott volna? Kis tech­nikuslány, a kezdőnél is kezdőbb munkakörben, nem terjedt ki rá a figye­lem. Ő pedig — egyetlen szóval sem hívta fel ma­gára ezt a figyelmet. Kérdezni is kell — Ha vállalatunk mun­kájával egyező szakra ké­ri jövőre felvételét és si­keresen vizsgázik, máris a zsebében érezheti az ösz­töndíjat — mondta még búcsúzóul az igazgató. — Ha tanítónak jelentkezne, persze nem tudnánk tá­mogatni. De ha a vállalat vele diplomás szakembert nyerhet, megadunk min­den segítséget. A Körös-parti füzesben, hazafelé az járt az eszem­ben: vajon hány Szabó Irén van ma Magyaror­szágon? Csöndesek, nem követelőznek, érzékenyek, a kezüket nem nyújtják nyitott tenyérrel — in­kább elrejtik a hátuk mö­gött. Vajon hány Szabó Irén van, aki azért nem lép be az egyetem kapuján, mert nem kérdeztük meg — senki sem kérdezte meg —, nincs-e szüksége se­gítségre? Várkonyi Margit IPÜL A GAGARIN HŐERŐMŰ A kazánokon nem múlik A Magyar Hajó- és Darugyár vezetőinek válasza Megjegyzések a riporthoz — Nekünk egyetlen alap­vető feladatunk van, mi­előbb üzemképes kazánok­kal biztosítani a Gagarin Hőerőmű egyes blokkjai­nak működését. A nép­gazdaságnak energia kell, ez az energiaszolgáltatás adott körülmények között rajtunk is múlik. Mindent elkövetünk, hogy miat­tunk energiakorlátozást ne kelljen bevezetni, olyan intézkedéseket tettünk, amelyek a munkát gyor­sítják, a jogászkodást fél­rerakják, s bizony ránk nézve az előírt kedvezőbb feltételektől is eltekint. Ez utóbbi tulajdonképpen azt jelenti, hogy esetenként nem vagyunk tekintettel a gyáregység érdekeire, amit gazdasági rendelkezéseink biztosítanak. — Megjegyzésem mégis lenne a riporthoz — foly­tatja a vezérigazgató. — Az egyes egységek üzem­be helyezésének nagy ké­séseit megértem, hogy szó­vá teszik. De a tisztánlá­táshoz az is hozzátartozik, hogy a jelenleg rendelke­zésre álló tüzelőanyag, a lignit több jellemzőjében rosszabb tulajdonságú, mint amit attól vártak, és a sértődöttség még ér­ződik a hangokon. Jogosan vagy jogtalanul bírálták egy-egy részkérdésben a hajógyáriak daru- és ka­zángyáregységét, azon ma már vitatkozni sem érde­mes. Nagyon józan válla­nem felel meg a szerző­désben rögzített jellem­zőknek sem, melyekre a kazánt terveztük. E tény a felhasználónak, a beru­házónak, de elsősorban nekünk sok problémát okoz, mert a berendezése­ket úgy kell alakítani, hogy azok megfeleljenek a vállalt teljesítménynek, az adott lignittulajdonsá­gok mellett is. Ez egy iga­zi izgalmas feladat . A műszakiaink meg­birkóznak e nehéz fel­adattal, de az igazsághoz tartozik, hogy a mi mű­szaki gondjainkban oszto­zik még számtalan válla­lat, az ERBE, az ERŐ­TERV, a Gyárkéményépí­­tők, s még sorolhatnám. Az ő műszaki embereik­nek fejére, szívére is szük­ségünk van. Kíváncsi len­nék egy olyan helyzetre, amikor egy nagy nyugati kazánépítő cég találná magát szembe egy ilyen helyzettel, hogyan reagál­na. Nem hiszem, hogy töb­bet tudott volna tenni, mint mi. Munkásaink em­berfeletti munkát végez­tek. A Gyöngyösvisontán dolgozók áldozatkészsége határtalan,­latvezetésre vall, amikor nemrég megjelent Épül a Gagarin Hőerőmű című riportunk észrevételeire Maracskó László, a Hajó- és Darugyár vezérigazga­tója így kezdte válaszát: — E lengyel szállítás a szerkezeti anyagokból 8 hónapot késett. Mi reáli­san 5 hátlap behozását vállaltuk. A népgazdaság érdekeit figyelembe véve, az eredeti határidőre, 1971. november 15-re progra­moztuk, tehát a teljes 8 hónap késést be kell hoz­nunk. Emberfeletti mun­ka, de ha járt kinn az erőmű-építkezésen, nem tartja lehetetlennek. Én már valahogy úgy vagyok, hogy semmire se merem mondani: lehetetlen. A sa­ját munkásaink nemegy­szer bizonyították, többet kéz ellenőrizni. Az egység szeptember 7-től műkö­dik, bár műszerei most sem megnyugtatóak. Na­gyon nehéz így ekkora be­rendezésről végleges véle­ményt adni. Ennek elle­nére, bízom abban, külö­nösen azért, mert az erő­műnek is kiváló gyakor­lati szakemberei vannak, hogy tavaszig nem kell leállni. — A hármas egység új óriás kazánja üzemképes lesz decemberig? — Igen. A tervezett de­cember végi párhuzamos kapcsolás a kazánon nem múlik. Ezért alvállalko­zóink is mindent megtesz­nek. A próbaüzem azon­ban jövő év márciusában nehéz feladat lesz. Már megkezdtük a tapasztala­toknak, mint feltételez­zük. A beszélgetésnek még sok érdekes részlete volt. A műszerezésről nagyon tartózkodóan nyilatkoztak, pedig nagyon érdekelt vol­na bennünket a vélemé­nyük. Egyetlen monda­tukból éreztük, hogy nincs valami rendben, amikor kijelentették: „Most nem bírálni, hanem közösen építeni akarunk." A mű­szerezésről tehát legköze­lebb a VERT­ESZ szakem­bereit kell megkérdez­nünk. Pusztai Ferenc tok alapján a korrekciós munkákat, de annyi min­dent kell átépíteni, hogy csak valami csoda segít­het a márciusi próba­üzem-induláshoz. — Nem fél az újabb hi­balehetőségektől, hiszen ekkora kazánt még Ma­gyarországon nem építet­tek? — Nem. Már nem érhet olyan váratlan meglepetés, mint az első egységnél. Higgye el, nagyobb a kü­lönbség a b­ánhidai 320 tonna/órás kazán és az it­teni azonos között, mint a 320 és a 620 tonna/óra tel­jesítményű között, így fülre ez merész kijelentés, de sajnos, így van. — A 200 megawattos négyes egységgel mi a helyzet? Semmi sem lehetetlen Energia kell! — Előre bocsátom, nem véletlenül mondtam el ezt. Most különös helyzet előtt állunk. Tisztes, nagy ka­zángyártó kapacitást hoz­tunk létre. Kisebb kazán­jainkkal semmi különös baj nincs. Itt most a gyöngyösi példából sokan úgy vélik, nem vagyunk felkészültek. Műszaki gár­dánk tudására, szakmai felkészültségére én bármit felteszek. Nagy NSZK vi­lágcégek még papírt is adtak felkészültségünkről. Ezt csak azért említem — jegyzi meg —, mert a ha­zai prófétának saját ott­honában kevésbé hisznek, mint az idegennek. Most van terítéken a leninváro­­si erőmű ügye. S azon me­ditálnak, kinek adják a kazánépítési megbízást. Én nem értem a meditá­ciót, amikor struktúra­­átalakításról beszélünk. Kedvezőbb gyártmányösz­­szetételről, mi ezt komo­lyan vettük, és kazángyár­tásnál készültünk rá. Iga­zán meggondolhatnák so­kan, mit, hogyan akarunk. k A műszaki szakember, a daru- és kazángyáregység főmérnöke tovább fűzi a gondolatsort, és a műsza­ki gondokról ad számot. — Rendkívül nehéz két istent szolgálni. Műszaki fejünk azt mondja, most azonnal le kell állni, és a kazánban ezt vagy azt át­építeni. Az eszem másik fele már mást hall, „ener­gia kell”, és a műszaki fej megalkuszik mindaddig, amíg a leállás nem válik óhatatlanná. Sok mindent átépítettünk: szénőrlő mal­mokat, csöveket, pernye­­eltávolító rendszert és így tovább. Talán ez az olva­sóknak nem mond sokat, de az igen, hogy lassan e kazánokban a „sarat” is eltüzelhetik. Nagy munka volt, nem egyedül csinál­tuk, és csak köszönni tu­dom a nekünk nyújtott szellemi segítséget. — Mikor számíthat az ország villamosenergia-el­­látása véglegesen a Gaga­rin Hőerőmű I. és II. 100— 100 megawattos egységé­re? • — Október 31-től — je­lenti ki határozottan a fő­mérnök. Már nem érhet váratlan meglepetés — Megoldották a ripor­tunkban említett műszaki gondokat? — Részben. A kettes egység rendben van. Az egyesnél már nem vagyok olyan határozott. Ott ön is megemlítette, hogy nem megfelelő a műszerek mű­ködése. A műszer, az auto­matika nem a mi aszta­lunk, de a szabályos mű­ködést mégiscsak ezzel le­ A X. kongresszus tiszteletére Határidő előtt elkészül a debreceni házgyár (Tudósítónktól) Alig két éve, hogy Deb­recenben a Hajdú-Bihar megyei Állami Építőipa­ri Vállalat hozzákezdett a házgyár építéséhez. Har­minchárom hónapra ter­vezték a megvalósítást Az építők „lefaragták” ezt az időt, vállalták, hogy a jövő nyár helyett a pártkongresszus hónap­jában megkezdi a gyár a próbaüzemelést. A munkások, a mérnö­kök, a technikusok állják szavukat. Az első házele­mek már elkészültek. S ezekben a hetekben sorra kezdenek a hatalmas gyártócsarnokok. Hom­lokzati falelemeket, lép­csőpárkányokat, kismére­tű födémelemeket készí­tenek. Néhány gépen is megkezdik a gyártási kí­sérleteket A határidő-lerövidítés­ben a lelkes kollektíván kívül nem kis részük van azoknak a szovjet mérnö­köknek, akik az első per­cektől segítenek a ma­gyar kollégáknak. G. I. Kuprianov főmérnök, A. A. Paplov elektromérnök, V. N. Maruhin hegesztő­mérnök és társaik a Szovjetunióban már jól bevált technológiai ta­pasztalatokat adják át. Ennek is köszönhető, hogy a debreceni házgyár úgy­nevezett térelemes laká­sokat ad majd, ami a leg­fejlettebb építési módot jelenti hazánkban. Debrecen határában már messziről látszik ez a gyáróriás, amely a IV. ötéves tervben az egész Kelet-Magyarországon számottevő szerephez jut. Hiszen öt év alatt több mint tízezer lakást ad majd. Király Ferenc Ajánlás a szülői­­ munkaközösségeknek Megszokott szeptember végi program az iskolák­ban, hogy az első szülői értekezleteken megválaszt­ják a szülői munkaközösség tagjait, azt a „választ­mányt”, amely partnerként, segítőként áll azután a tantestület mellett. A szülői munkaközösség, mint intézmény, sokéves múltra tekinthet vissza, szép si­kerekkel dicsekedhet. Sokféle — és sokféleképpen vitatott — feladata van a szülői testületnek. A családlátogatástól, a szo­ciális és gyermekvédelmi környezettanulmánytól az iskolai rendezvények, kirándulások segítéséig válto­zik a skála. Ahol jó az SZMK munkája, felkészült­sége, ott pezsgőbb az élet, könnyebb a nevelők mun­kája, kevesebb a súrlódás szülők és pedagógusok kö­zött. Régi igazság és sok gond forrása viszont az a „mechanikusság, amellyel a szülői munkaközösség sok helyütt megszületik és működik. A középisko­lákban — tisztelet a néhány jó kivételnek — általá­ban már teljesen formális, gyér, halódó az SZMK, tevékenysége elsősorban az általános iskolákban érezteti hatását. Holott, a középiskolákban igen sok speciális feladata lenne, az egyetemi előkészítőktől egészen a tanulmányi kirándulásokig, érettségi ban­kettekig. És álljunk meg itt egy pillanatra. Néhány héttel ezelőtt a művelődésügyi miniszter szabályozta az is­kolai kirándulások szervezését, lebonyolítását, kor­látozta, illetve megszabta a lehetséges kiadásokat. Egy másik, korábbi rendelet az iskolai rendezvények lebonyolításával kapcsolatos, utal arra, hogy nem le­het helye szülői „gyűjtőakcióknak”, ajándékozási túlzásoknak. Érdemes igen komolyan venni ezeket a rendelkezéseket — már most, a szülői munka­közös­ség megválasztásakor is. Régi probléma, hogy az SZMK-tagok többsége a jobb keresetű szülők köréből verbuválódik; jobbá­ra olyanok vállalnak szerepet, akiknek a keresete megengedi a költséges kirándulásokat, a szintén sok­ba kerülő rendezvények, hathatós anyagi támogatá­sát. Gyakori azután, hogy éppen ezek a jó anyagi körülmények között élő szülők sugallják a legköltsé­gesebb kirándulásokat, javasolnak külföldi túrákat is, így óhatatlanul súlyos terheket rónak — elsősor­ban a többgyermekes családokra —, a munkás-pa­­rasztdiákok szüleire, így keletkeznek azok a pénz­igényes akciók, amelyek elől kitérni kínos, megalázó, sokszor lehetetlen sok-sok szülő számára. A tantestületek nincsenek könnyű helyzetben: az SZMK-tagság önkéntes, a munka­közösség összeté­telét a vállalkozó kedv alakítja ki jobbára. S tény, hogy a három műszakban dolgozó munkásszülő ke­vésbé vállalkozik erre, mint más; bizonyos kisebb­ségi érzés is sokszor visszatart szülőket a jelentke­zéstől. Ezeket a tartózkodásokat azonban lehet és kell is oldaniuk a nevelői testületeknek. Ha most a választásoknál arra törekszenek, hogy barátságos rá­beszéléssel, jó érvekkel a munkásszülőket, a kisebb keresetűeket is megnyerjék az SZMK-munkának, az egészségesebb szülői arány sok-sok felesleges, túlzott kiadástól kímélheti meg a családok tízezreit. A szülői munkaközösségi tagság, társadalmi munka, de neveléspolitikai tevékenység is. Egyetlen fázisának sikere sem lehet közömbös; éppúgy szük­ség van a jól felkészült, a pedagógia berkeiben is já­ratos apákra, anyákra, mint azoknak a családoknak képviselőire, akik a helyes arányok kialakítására, a túlzások megakadályozására elsősorban alkalmasak. A szülői értekezleteken érdemes, kell, hogy erre különleges figyelmet fordítsanak. T. W.

Next