Népszava, 1970. október (98. évfolyam, 230–256. sz.)

1970-10-01 / 230. szám

(Folytatás a 2. oldalról) a reáljövedelmek növeke­désén belül nagyobb súlyt kapjon, mint eddig. A reáljövedelemnek egy fő­re jutó növekedését a terv 23—27 százalékban, a reálbérek növekedését egy keresőre 13—10 százalék­ban irányozza elő. A ke­resetek tekintetében kí­vánatosnak tartjuk, hogy abban a mainál erőtelje­­sebben és differenciáltab­ban jusson kifejezésre a szakképzettség, a munka jellege és bonyolultsága, és a beosztással járó fe­lelősség. Ennek a fontos követel­ménynek az érvényesíté­se mellett életszínvonal politikánknak továbbra is fontos elve marad az el­tartottak számától függő családi jövedelemszóródás mérséklése. Ezért gazda­sági lehetőségeinkkel összhangban az öregek, gyermekek, betegek eltar­tásához az állami hozzá­járulás növelésével szá­molunk. Egyes kategó­riákban nyugdíjkorrekciót hajtunk végre és tovább növeljük a családi­ pótlék összegét. Emellett a bér- és árpolitika útján — fel­tételezve a munka haté­konyságának előirányzott javulását — garantáltan biztosítani kívánjuk, hogy a reálbérek és reáljöve­delmek a tervezett mér­tékben emelkedjenek. Gazdaságpolitikánknak továbbra is fontos vonása marad a teljes foglalkoz­tatás biztosítása. Szüksé­ges azonban hangsúlyoz­ni, hogy a munkaerő-gaz­dálkodásban magasabb színvonalú és a társada­lom érdekeivel jobban összhangban álló gyakor­latot kell megvalósítani. Azzal számolunk, hogy a tervidőszakban folyta­tódni fog az áttérés a 44 órás munkahétre a nép­gazdaság mindazon terü­letein, ahol ehhez a felté­telek megteremthetők. Ezt fontos politikai és társa­­­­dalmi kérdésnek tekint­jük, értve ez alatt azt is, hogy ennek a folyamatnak a termelés, a forgalom és a jövedelmezőség sérelme nélkül kell végbemennie, s ezért csak fokozatos le­het Ami a fogyasztói árpo­litikát illeti, alapvető kö­vetelménynek az árstabi­litás biztosítását tartjuk. Ugyanakkor számolunk azzal a gazdasági realitás­sal, hogy a fogyasztói ár­rendszer és az árarányok nem merevíthetők meg hosszú időszakra, és azo­kat a ráfordítás alakulá­sa, a társadalmi megíté­lés, valamint a kereslet és kínálat egyensúlya alap­ján fokozatosan korszerű­síteni kell. Lesznek áruk, amelyek ára objektív okok miatt majd emelke­dik, más áruk ára pedig csökken. Az árszínvonal és árarányok változása azonban nem sértheti a tervben előirányzott reál­­jövedelem és reálbér-nö­vekedést. A IV. ötéves terv terü­letfejlesztési feladatai — gazdaságpolitikánk általá­nos céljaival összhangban — arra irányulnak, hogy egyrészt a termelőerők te­rületi elhelyezkedése és fejlődése elősegítse a tár­sadalmi termelés haté­konyságának növekedését, másrészt biztosítsa az egyes országrészeken élő népesség életkörülményei­ben még meglevő különb­ségek csökkentését. A területfejlesztési fel­adatok megvalósításában nagy a jelentősége az elő­irányzott területfejlesztési alapnak. Az iparilag fej­letlenebb területeken pre­ferált fejlesztési zónákat jelöltünk ki. Ezek az előnyben részesített terü­letek mintegy 1,4 milliárd forint beruházási támoga­tást kapnak a költségve­tésből és további 800 mil­lió forintot fordítunk bu­dapesti üzemek vidéken történő kapacitásfejleszté­sének támogatására. Ezen túlmenően a kormány csaknem 1 milliárd fo­rinttal támogatja — ahol az indokolt — a bányász­­kör­zstek termelési szerke­zetének átalakítását. A tervidőszakban to­vább folytatódik az ipar területi koncentrációjának és a nagyobb ipari cent­ Tanácskozik az országgyűlés romok kiemelt fejlesztése is. Fokozódik az egyes körzetek ágazati speciali­­zációja. Azzal számolunk, hogy a mezőgazdaság is mind ütemét, mind szerkezetét tekintve differenciáltan fog fejlődni — mondotta a Tervhivatal elnöke, majd arról szólt, hogy to­vább erősödik az urbani­záció és a városok lélek­­száma, számításaink sze­rint mintegy 260—280 ezerrel nő. Legdinamiku­sabban az a 9 vidéki vá­ros fejlődik — Miskolc, Debrecen, Pécs, Szeged, Győr, Székesfehérvár, Nyíregyháza, Szombat­hely, Szolnok —, amely egyben az iparfejlesztés nagyobb vonzási centru­ma is. Ezen túl azonban számos más városunk is szépen fog fejlődni. Mint­egy 30 település városia­sodását gyorsítjuk, kifej­lesztve arányosan elhelye­zett kis- és középvárosok hálózatát. Folytatódik a falukörzet központok ki­alakítása, a külterületi népesség csökkenése, a ta­nyarendszer fokozatos visszafejlődése. A IV. ötéves terv tgü­­letfejlesztési céljai alap­ján reális az a várakozás, hogy 1975 körül országunk egyik területét sem jel­lemzi majd kirívó elmara­dottság sem a jövedelmi viszonyokban, sem a fog­lalkoztatásban és ennek alapján fokozatosan rá­térhetünk a területi fej­lesztés további nagy je­lentőségű feladatainak megvalósítására, a falusi és a városi életkörülmé­nyekben még meglevő lé­nyeges különbségek meg­szüntetésére, centralizálása szerves ré­sze gazdasági munkánk reformjának. A haté­konyság érdekében gyor­san, határozottan elő­re kell haladni a techno­lógiában és a munkafe­gyelemben. Minimálisra kell csökkenteni az egész­ségtelen, a népgazdasági célokat nem szolgáló munkaerőmozgást. Felve­tette a fizikai munkát elő­készítő munkafázisok szervezettebbé tételének szükségességét. Javasolta: a Munkaügyi Miniszté­rium vizsgálja meg, hogy a szolgáltató iparágak, vállalatok milyen módon járulnak hozzá a szak­munkás-biztosítás és -kép­zés költségeihez. A tör­vényjavaslatot elfogadta. BÁLI ZOLTÁN (Tolna) megvalósítható­nak minősítette a tör­vényjavaslatban megjelölt célt, a tervezett 15—16 százalékos mezőgazdasági termelésnövekedés bizto­sítását a termelékenység növelése útján. Ismertet­te a megyéjében megho­nosodott fejlett termelési eljárásokat, végül a tsz­­dolgozók egészségügyi el­látásáról, a mezőgazda­ságban a gépesítés és ke­­mizálás révén növekvő balesetveszélyről szólott és kérte az üzemorvosi el­látás biztosítását. A tör­vényjavaslatot elfogadta. CSIKESZ JÓZSEFN­i (Budapest) a munkaigé­nyesebb ipar fokozatos vidékre telepítéséről, majd a lakásépítés kérdéseiről beszélt A tanácsi fejlesz­tési alap több mint 75 százalékát erre fordítják Égető gond a járulékos beruházások elhúzódása: az új lakótelepek üzlet­­hálózata sokszor csak esz­tendőkkel a lakások után épül fel. Az üzlethálózat korszerűsítése egyébként az egész főváros viszony­latában lassú, az eladói munka könnyítésére is nagyobb gondot kell for­dítani, hogy elejét vegyék az elvándorlásnak. Végül kérte az illetékeseket: te­remtsék meg a még hiányzó pénzügyi fedeze­tet a 922 ágyas új dél­pesti kórház felépítéséhez. A törvényjavaslatot elfo­gadta. GERGELY LAJOS (Pécs) a mecseki szénbá­nyák helyzetét tette szó­vá — az elvándorlás, a nem kellően differentiált bérezés, az anyagi megbe­csülés hiánya oldaláról. A bányász szakmunkának, ennek az igen nehéz és veszélyes foglalkozásnak kiemelt bérszínvonalat kellene biztosítani és tar­tani. Kifejezte reményét, hogy Pécsre is telepítenek a fővárosból ipari üzeme­ket. Szóvá tette a Bara­nya megyei építőipari ka­pacitás szűk voltát, vala­mint a Pécs gyors fejlő­désével lépést nem tartó kommunális ellátás gond­jait. A törvénytervezetet elfogadta. KERKAY ANDORNÉ (Fejér) az alumíniumipar megyebeli hagyományai­ról és új távlatairól szó­lott, elismerését fejezte ki a járműprogram kialakí­tóinak. Szóvá tette a gon­dokat, amelyeket ugyan­akkor a kooperációs ne­hézségek, az Ikarus szé­kesfehérvári telepe járu­lékos beruházásainak el­maradása, a túlórázás és a létszámproblémák okoz­nak. Örömmel üdvözölte a számítástechnika hazai megalapozását, indokolt­nak tartaná a számítás­­technikai ismeretek szer­vezett oktatását, a jelen­tős téma kiemelt kezelé­sét, kormányprogram szintjére emelését. A tör­vényjavaslatot elfogadta. GALLÓ ERNŐ (Budapest) az életszínvo­nalnak a tervidőszakban várható alakulásával, s ezzel kapcsolatban a nyugdíjasok érdekében tervezett intézkedésekkel foglalkozott. Bár a IV. öt­éves terv nem tartalmaz számszerű utalást a nyug­díjak, járadékok további várható emelésére, meg­nyugtató, hogy a kong­resszusi irányelvek ha­sonló nyomatékkal hang­súlyozzák a családok jöve­delme közti különbségek csökkentését, valamint a nyugdíjak emelését. Erősítjük kapcsolatunkat a Szovjetunióval, a szocialista országokkal Meggyőződésünk — mondotta a továbbiakban —, hogy a tervjavaslat reálisan megítélt gazdasá­gi valóságra épül, elő­irányzatai reális, teljesít­hető, sőt, jó munkával túlteljesíthető feladatokat tartalmaznak. Ezután a gazdaságfej­lesztési tervek összehan­golásáról szólt a KGST-n belüli Tervkonzultációs tárgyalásaink az országok többségével befejeződtek, vagy közvetlen befejezés előtt állnak. Különösen jelentős a Szovjetunióval közelmúltban lefolytatott tárgyalásunk, amelynek eredményeit igen nagyra értékeljük. A Szovjetunió szállításai az 1971— 1975-ös évekre biztosítják a magyar ipar és mező­­gazdaság fejlesztéséhez szükséges energia és ener­giahordozók importjának döntő részét. Jelentős mértékben elősegítik a magyar vaskohászat fej­lesztését, mezőgazdasá­gunk műtrágyaellátását. A Szovjetunióval és a többi szocialista országgal való gazdasági kapcsola­taink erősítése ötéves ter­vünk realitásának legfon­tosabb biztosítéka. A terv realitásának hangsúlyozása mellett sze­retném aláhúzni, hogy a terv valóra váltása mind a termelés, mind az elosz­tás szféráiban energikus és az eddiginél színvona­lasabb egyéni és társadal­mi munkát igényel. Ki­emelném például azt a hármas követelményt, amelynek együttes érvé­nyesítése legfontosabb fel­tételét jelenti előirány­zott gazdasági fejlődésünk megvalósításának. Ezek: kielégítő termelési ütem, növekvő gazdasági haté­konyság, szilárd belső és nemzetközi gazdasági egyensúly. Hangsúlyozta a Tervhi­vatal elnöke: a költségve­tési mérlegre vonatkozó számítások is azt mutat­ják, hogy tervünk reális, végrehajtható, ha a végre­hajtás folyamatában nem térünk el a gazdaságpoli­tikánkban magunk elé ál­lított legfőbb elvektől. Mindemellett szükséges felfigyelnünk arra, hogy olyan jelenségek is ta­pasztalhatók, amelyek a gazdasági egyensúly erő­sítése ellen hatnak. Ilye­nek mindenekelőtt némely területen az erőnket meg­haladó ágazati fejlesztési elgondolások, az állami támogatások iránti túlzott igények, az értékesítési le­hetőségekkel nem kellően számoló termelési törek­vések. Ezután a költségvetés egyensúlyának problémáit fejtegette, majd kiemelte: a IV. ötéves tervről szóló törvényjavaslat új vonása, hogy nemcsak a terv cél­kitűzéseit, a megvalósí­tandó feladatokat tartal­mazza, hanem a terv vég­rehajtását megalapozó szabályozó rendszer lé­nyeges alapelveit is. Terveink valóra váltása népünk jobb és boldogabb jövőjét szolgálja Tervgazdaságunk fő jel­lemzője változatlanul az, hogy gazdasági életünket a népgazdasági terv alap­ján, az abban rögzített gazdaságpolitikának meg­felelően irányítjuk. A tervszerűséget — a célok és feladatok megvalósítá­sában — minden gazdasá­gi egység számára kötele­zőnek tekintjük. Fontosnak tartjuk, hogy a vállalataink és taná­csaink, élve a számukra biztosított önállósággal, tervszerűen gazdálkodja­nak, s vállalati és tanácsi szinten is magasabb szín­vonalú tervezés bontakoz­zék ki. A kormány ezért szükségesnek tartja, hogy a tanácsok és a vállalatok a tervtörvény elfogadását követően a terv célkitűzé­seinek és a gazdasági sza­bályozóknak a figyelem­­bevételével készítsék el középtávú terveiket. A tervező munka elsődleges célja a népgazdasági ér­dekekkel egybehangolt ta­nácsi és vállalati tevé­kenység ésszerű megszer­vezése, munkájuk ered­ményességének gyarapítá­sa. Ilyen értelemben a ta­nácsi és a vállalati tervek a népgazdasági terv meg­valósításának szilárd pil­lérei lesznek. Kormányunk azzal a meggyőződéssel terjeszti szocialista társadalmunk építésének IV. ötéves programját az országgyű­lés, dolgozó népünk elé, hogy az találkozik társa­dalmunk egyetértésével és elnyeri­,támogatását. Mun­kásosztályunk, dolgozó pa­rasztságunk, értelmisé­,­günk annak tudatában kezdhet hozzá az alkotás újabb, nagy feladataihoz, hogy azok valóra váltásá­val népünk jobb és boldo­gabb jövőjét, a szocialista társadalom ügyét szolgál­ja — fejezte be beszédét Párdi Imre. A nagy tapssal fogadott beszéd, majd szünet után Vass Istvánná elnökleté­vel folytatta munkáját az országgyűlés. Dr Bognár József: A népgazdasági terv megvalósítása nemcsak gazdasági probléma Dr. Bognár József, az országgyűlés terv- és költ­ségvetési bizottságának el­nöke, a népgazdaság IV. ötéves tervéről szóló tör­vényjavaslatának előadója felszólalásában visszapil­lantott az országgyűlési vita előkészítésére, s hangsúlyozta: a népgazda­sági terv összeállítása, megvalósítása nemcsak gazdasági probléma. A gazdasági fejlődés kérdé­sei az egész társadalmat átfogják és mozgósítják. Ennek következtében a gazdasági és az úgyneve­zett nem gazdasági terü­letek közti kölcsönhatások intenzitása egyre erősebb. Nekünk, a törvényhozás tagjainak nem arra kell törekednünk, hogy bonyo­lult matermatikai összefüg­gések kiszámításával fe­lülmúljuk a szakembere­ket, vagy lepipáljuk a komputereket, hanem ar­ra, hogy felismerjük a társadalmi, politikai és gazdasági tényezők köl­csönhatásait, a terv befo­lyását az egyes régiók és gazdasági ágazatok jö­vendő helyzetére, az anya­gi ösztönzés rendszerének működését és hatását az érintettekre. Ezután sorra vette a tervelőkészítő bizottsági vitában felmerült főbb kérdéseket, kiemelve, hogy a termelés szféráján kívül eső beruházások nö­vekedése 59—61 százalé­kos lesz, szemben a ter­melői ágazat 23—25 száza­lékos növekedésével. Az arányeltolódást főként az örvendetesen meggyorsu­ló lakásépítkezés adja. Korántsem emelkednek ilyen gyorsan a kulturális, művelődési, oktatási és közegészségügyi kiadások, ezt jó néhány képviselő fel is vetette. De nem sza­bad több anyagi eszközt fordítani a lassan amorti­zálódó beruházásokra, mert a termelési folya­matban részt vevő álló tő­ke és­ a termelés mennyi­sége között szoros össze­függés áll fenn. Ezért a bizottság hosszas mérle­gelés után úgy döntött, hogy nem javasolja az arányok megváltoztatását. Befejezésül hangsúlyoz­ta, hogy gazdasági törté­nelmünk legsikeresebb öt esztendeje áll mögöttünk, mert növekedési ütemünk egyenletes volt, csökken­teni tudtuk a készleteket, létrejött a külkereskedel­mi egyensúly, s az idén a termelékenység is jól ala­kult. Javasolta: az or­szággyűlés fogadja el és emelje törvényerőre — a beterjesztett módosítások figyelembevételével — a népgazdaság IV.­­ ötéves tervéről szóló tervezetet A törvényjavaslat vitája Ezután megkezdődött törvényjavaslat vitája. GYŐRI IMRE­ ­Csongrádi kiemelte a vá­rosok lakásgondját, Hód­­mezővásárhely, Szentes, Makó és Csongrád lakás­helyzetének javításához a tervezetten felüli két­­háromszáz állami lakás felépítéséhez kért segítsé­get Erőteljesebb állami támogatást kért a nagy beruházásokba kezdett tsz-ek közép- és hosszú lejáratú hiteleinek pro­longálása érdekében, va­lamint a belvízrendezés­hez. Végül felvetette, hogy az országban tervezett két — szénhidrogénbázis­ra támaszkodó — új hő­erőmű közül az egyiket a Dél-Alföldön építsék fel, másrészt fejlesszék ugyan­itt­­a vegyipart is. A tör­vényjavaslatot­­ elfogadta. GACSI MIKLÓS (Miskolc) ipari problé­mákkal foglalkozott, han­goztatva, hogy a döntési jogkör jelentős arányú de­ Dr. Horgos Gyula: A kohó- és gépipar tut­elezettségei Dr. Horgos Gyula kohó- és gépipari miniszter a műszaki-technikai színvo­nal általános emeléséről, korszerűsítéséről, a kohó- és gépipar nagy feladatai­ról és kötelezettségeiről szólva aláhúzta az élet­színvonal-politika realizá­lásában iparágára váró feladatokat. Az iparág részt vesz a gázprog­ram végrehajtásában, s kettős feladata van az alu­míniumipar fejlesztésében. Itt ugyanis a nagy beru­házások létrehozásában is közreműködik, másrészt felhasználóként jelentke­zik. Különösen a közúti járműiparban, a villamos­gépiparban és a fémtö­megcikkek gyártásánál al­kalmazhatnak az eddigi­nél jóval több alumíniu­mot. A közúti járműprogram első fejlesztési szakasza az idén zárul. Az aggregátok gyártására számos korsze­rűsítést hajtottak végre, új üzemrészeket építettek, amelyek európai színvo­nalon állnak. A következő tervidőszakban az autó­­buszgyártás korszerűsíté­sét, termelésének növelé­sét tervezik, öt év alatt az Ikarus csaknem 41 ezer, nagyobbrészt új típusú autóbuszt gyárt, széles kö­rű hazai és nemzetközi együttműködésben. A szá­mítástechnikai program­­ elsősorban a híradástech­nikai és műszeripart érinti. A termelés szerkezeté­nek korszerűsítéséről szól­va kiemelte: a járműfej­lesztési program már em­lített második szakasza és a számítástechnikai prog­ram a legfontosabb ténye­ző a szerkezeti változás­ban. A struktúraváltozá­sok az export szerkezeti változásait is előmozdít­ják, lehetővé teszik, hogy a kohó- és gépipar egyre hatékonyabban segítse a külkereskedelmi mérleg megszilárdulását. Szólt arról, hogy a sze­lektív iparfejlesztési poli­tika kibontakoztatásával a szabályozók megfelelő alkalmazásával arra ösz­tönzik a vállalatokat, hogy maguk is kezdeményezzék gyártmányszerkezetük át­alakítását. Ezzel összhang­ban a gépipar belső tech­nológiai szerkezetét is megváltoztatjuk, a feldol­gozóipart jobban ellátjuk öntött és kovácsolt elő­­gyártmányokkal és egyéb cikkekkel. A Nógrádban felépítendő korszerű, új öntöde és a Debreceni Go­­lyóscsapágygyár rekonst­rukciója ezt a célt is szol­gálja. ■Méltatta a miniszter a szocialista országok köz­ti műszaki-tudományos együttműködés termelési kooperáció, gazdasági in­tegráció kibontakoztatásá­nak jelentőségét, hozzá­fűzte, hogy a kölcsönös előnyök alapján az együtt­működést más országok­kal is szélesíteni kíván­juk, majd gépiparunk ver­senyképességének kérdé­seit taglalta, szükségszerű, hogy a nyersvas-, nyers­acél- és a bugagyártásban nemzetközi együttműkö­dést építsünk ki a szocia­lista országokkal, elsősor­ban a Szovjetunióval. Befejezésül a munka- és üzemszervezés színvo­nalának emelésére, a munkahelyi légkör javítá­sára, a belső tartalékok hasznosítására, a munka­­fegyelem megszilárdításá­nak fontosságára é s mint mindennek feltételére, a vezetés színvonalának to­vábbi emelésére hívta fel a figyelmet. A törvényja­vaslattal egyetértett, és az országgyűlésnek elfoga­dásra ajánlotta. MOCSÁRI SÁNDOR (Hajdú-Bihar) a mezőgaz­daság gondjaival, a kisgé­pek hiányával, a súlyos ár- és belvízkárt szenve­­­dett közös gazdaságok problémáival, adókedvez­ményeik és középlejáratú hiteleik meghosszabbítá­sával foglalkozott, java­solta a többi között, jus­sanak a mezőgazdasági üzemek több és olcsóbb műtrágyához, vásárolhas­sanak — akár közösen is — növényvédő repülőgé­pet. LENKE LAJOSNÉ (Pest) méltatta azt a tényt, hogy 24 év alatt lakossá­gunk több mint fele tanul valamely oktatási intéz­ményben, s­­ az arány meghaladja a svéd, az NSZK vagy osztrák né­pesség hasonló korú réte­geinek tanulási arányát — az oktatás és a kulturá­lis ellátottság minőségi fejlesztésében azonban nem­­dicsekedhetünk ilyen eredményekkel. Szorgal­­­mazta, hogy a gyárak, vállalatok nyújtsanak anyagi segítséget azoknak az oktatási intézmények­nek, amelyekben saját dol­gozóik gyermekei tanul­nak, illetőleg ahonnan maguk is szakember­utánpótlást várnak. Bí­rálta a művelődésügyi összegek területi elosztá­sának aránytalanságait, például Pest megye vo­natkozásában, ahol nem lehet minden problémát Budapest közelségére hi­vatkozással megoldani. A törvényjavaslatot elfo­gadta, VARGA KÁROLY (Somogy) hasonlóképpen a kulturális tervelőirányza­tokkal foglalkozott. Külö­nösen fontosnak ítélte a kollégiumfejlesztést, mint a fizikai dolgozók gyer­mekeinek nyújtott segít­ség egyik alapvető for­máját. Javasolta, hogy növeljék az erre fordí­tandó összegek nagyságát, az állami éves tervek megvalósításától függően. Akció indítását javasolta — a Művelődésügyi Mi­nisztérium, a SZOT és az Országos Szövetkezeti Ta­nács által kidolgozandó terv alapján arra —, hogy a vállalatok és szövetke­zetek vállaljanak kollé­giumépítést és az elkészü­lő újabb helyeket elsősor­ban saját munkásaik gye­rekei kapják meg. A tör­vényjavaslatot elfogadta. Tamás János (Komárom) az építőipari dolgozók számának az utóbbi hónapokban ta­pasztalt csökkenését elemezve az elvándorlás egyik fő okaként az ál­lami építőipar alacsony átlagkereseteit jelölte meg. E mellett az építőipari vállalatok jelentős része nem tud olyan kommu­nális, szociális juttatáso­kat biztosítani dolgozói­nak, mint a nagy orszá­gos vállalatok. Gátolják az építő- és építőanyag­­ipar gyorsabb ütemű fej­lődését bizonyos vonatko­zásban a fix árak is, amelyek kevésbé adnak módot a dinamikus fejlő­dést szolgáló pénzügyi alap képzésére. A törvényjavaslatot el­fogadta. Az országgyűlés csütör­tök délelőtt 10 órai kez­dettel folytatja a népgaz­daság IV. ötéves tervéről szóló törvényjavaslat vi­táját. (MTI) NÉPSZAVA 197­0. október 1 .

Next